| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 22:53
|
|
|
|
| LEPELTJE037 schreef: | Wat betekend het voor jou dan, dat God iets heilig heeft verklaard? Hoe heilig is Gods heilige rustdag, als we die als mens eigenhandig verplaatsen? Deze dag door de allerhoogste God heilig gemaakt! Apart gezet. De enige dag, die God een naam heeft gegeven, 'sabbath'. Kunnen we dan zomaar voorbijgaan aan de heiliging van die dag? Het is wel degelijk de mens zelf die de sabbath heeft ontbonden en daarvoor in plaats de zondag heeft ingesteld.
Hoevaak ben ik vroeger op de vingers getikt als ik op zondag iets deed wat eigenlijk niet mocht, omdat het op zondag werd gedaan? Het werd gezien als een schande... En dat terwijl de zondag niet eens van God komt, maar juist van de verering van de Baal.
Waarom hebben mensen er zoveel moeite mee om de sabbath te houden, zoals God die heeft ingesteld? Vanuit je geloofsovertuiging wil je toch gehoorzaam zijn aan wat God je gebied?! Wat is dan de moeite met de sabbath? |
Ik heb de rustdag niet verplaatst; ik heb juist de sjabbat als rustdag genomen. Mss ietsje rustiger mijn post lezen? k Heb al 2x gezegd dat ik het met je eens ben
De reden waarom ik het niemand anders opleg dan mijzelf zijn de teksten in het NT die ik hierboven al eerder heb genoemd namelijk: In Romeinen 14:6 staat dat het houden van een bepaalde dag voor de Here ieders eigen verantwoording is. En in Kolossensen 2:16 kun je lezen: "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat."
Dus sjabbat: ja! Maar opgelegd door mij of een kerkelijke instantie: nee. Je kunt niet om die teksten in Romeinen en Kolossenzen heen.
Je kunt het ook niemand kwalijk nemen dat men de zondagsrust houdt; de meeste mensen hebben zich hier nog nooit in verdiept. Het is een cultuurverschijnsel dat al heel lang bestaat en wat pas de laatste tijd weer een beetje aan het licht komt. Dat zijn dingen die moet je goed onderzoeken, en daar moet je -als het anders moet-, aan wennen.
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KATJA065
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:02
|
|
|
|
WORDT EEN GEZELLIGE BOEL MET MIJN FAMILIE ER BIJ?????

KUNNEN ZE JULLIE VERTELLEN HOE ONDEUGEND IK VROEGER WAS?

Ineke.
Laatst aangepast door
|
KATJA065
|
op zondag 12 september 2010, 23:11
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:05
|
|
|
|
| LEPELTJE037 schreef: | Wat betekend het voor jou dan, dat God iets heilig heeft verklaard? Hoe heilig is Gods heilige rustdag, als we die als mens eigenhandig verplaatsen? Deze dag door de allerhoogste God heilig gemaakt! Apart gezet. De enige dag, die God een naam heeft gegeven, 'sabbath'. Kunnen we dan zomaar voorbijgaan aan de heiliging van die dag? Het is wel degelijk de mens zelf die de sabbath heeft ontbonden en daarvoor in plaats de zondag heeft ingesteld.
Hoevaak ben ik vroeger op de vingers getikt als ik op zondag iets deed wat eigenlijk niet mocht, omdat het op zondag werd gedaan? Het werd gezien als een schande... En dat terwijl de zondag niet eens van God komt, maar juist van de verering van de Baal.
Waarom hebben mensen er zoveel moeite mee om de sabbath te houden, zoals God die heeft ingesteld? Vanuit je geloofsovertuiging wil je toch gehoorzaam zijn aan wat God je gebied?! Wat is dan de moeite met de sabbath? |
Voor mij is de zondag toch echt een heilige rustdag, omdat op die dag Christus is opgestaan en die dag wil ik graag in ere houden om Zijn opstanding te kunnen gedenken. In die zin voel ik dat de zondag gegeven is door God en niet door de baal. Ik weet van veel mensen dat ze er op die manier tegenaan kijken en het ook echt zo voelen. Cultuurverschijnsel? Nee, absoluut niet.
En ja, ik zit in de zorg, dus ik werk op zondag. De mensen die ik verzorg kunnen niet zonder, dus ik geloof dat God mijn werk zegent en mij daar ook de kracht voor geeft.
En gelukkig hebben ze in Den Haag bepaald dat iedere werknemer, in welke sector dan ook, het recht heeft om 1x naar de kerk te kunnen gaan. Elke werkgever heeft zich daaraan te houden.
Groet, José
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op zondag 12 september 2010, 23:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:07
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | ff het topic weer onder de aandacht brengen. Noordelingen aller provincies verenigt u. |
Ik ken een Ribhouse Texas (van dezelfde keten) die veel en veel dichterbij is, namelijk in m'n eigen woonplaats.
Ik kan het de Noorderlingen wel aanraden, want je kunt er prima eten!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:10
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Ik ken een Ribhouse Texas (van dezelfde keten) die veel en veel dichterbij is, namelijk in m'n eigen woonplaats.
Ik kan het de Noorderlingen wel aanraden, want je kunt er prima eten! |
Bedoel je nu te zeggen dat de noordelingen maar naar jouw woonplaats moeten? Wel handig voor jou.....kan je op de fiets
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:14
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Bedoel je nu te zeggen dat de noordelingen maar naar jouw woonplaats moeten? Wel handig voor jou.....kan je op de fiets  |
Eh.....wat wilde ik hier eigenlijk mee zeggen. In ieder geval dat het voor mij te ver is. Als je eenzelfde eettent op de hoek hebt, ga je er niet 2 uur voor rijden. Maar volgens mij staan er meer dan genoeg Noorderlingen op de site. 'k Wilde ze ook even stimuleren om mee te gaan.
Wie weet een volgende keer op de Veluwe? Dan gaan er vast weer andere mensen mee.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEPELTJE037
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:17
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: |
Ik heb de rustdag niet verplaatst; ik heb juist de sjabbat als rustdag genomen. Mss ietsje rustiger mijn post lezen? k Heb al 2x gezegd dat ik het met je eens ben
De reden waarom ik het niemand anders opleg dan mijzelf zijn de teksten in het NT die ik hierboven al eerder heb genoemd namelijk: In Romeinen 14:6 staat dat het houden van een bepaalde dag voor de Here ieders eigen verantwoording is. En in Kolossensen 2:16 kun je lezen: "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat."
Dus sjabbat: ja! Maar opgelegd door mij of een kerkelijke instantie: nee. Je kunt niet om die teksten in Romeinen en Kolossenzen heen.
Je kunt het ook niemand kwalijk nemen dat men de zondagsrust houdt; de meeste mensen hebben zich hier nog nooit in verdiept. Het is een cultuurverschijnsel dat al heel lang bestaat en wat pas de laatste tijd weer een beetje aan het licht komt. Dat zijn dingen die moet je goed onderzoeken, en daar moet je -als het anders moet-, aan wennen.
GrZing! |
Het zou dan nu wellicht eens tijd worden dat wel eens te doen! Ik neem het al die mensen ook niet kwalijk... Ik heb zelf ook ruim dertig jaar de zondag gehouden. Maar God heeft me nu daarentegen laten zien wat de waarheid is omtrent Gods heilige sabbath.
Met Gods heiligheid valt niet te spotten!
@WILLEMIJN
Is je werk je excuus om niet de sabbath te hoeven houden? Wie of wat staat bij jou op de eerste plaats in je leven? Je werk of God?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:25
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Eh.....wat wilde ik hier eigenlijk mee zeggen. In ieder geval dat het voor mij te ver is. Als je eenzelfde eettent op de hoek hebt, ga je er niet 2 uur voor rijden. Maar volgens mij staan er meer dan genoeg Noorderlingen op de site. 'k Wilde ze ook even stimuleren om mee te gaan.
Wie weet een volgende keer op de Veluwe? Dan gaan er vast weer andere mensen mee.  |
Je merkt het he? Mijn hoofd werkt niet optimaal..........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:32
|
|
|
|
Ach Zinga, wat lief!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLIE400
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:32
|
|
|
|
Is je werk je excuus om niet de sabbath te hoeven houden? Wie of wat staat bij jou op de eerste plaats in je leven? Je werk of God?
Dat is wel erg kort door de bocht vind ik. Jezus hield ook niet op met zijn werken op de sabbath en werd daarop aangesproken maar niets weerhield hem om mensen te helpen. Ik persoonlijk denk dat het onze taak is om voor mensen te zorgen die het zelf niet kunnen. En tja die eten en drinken en staan ook op op de sabbath en de mensen waar ik mee werk kunnen dat helaas niet zelf, zelfs niet op de zaterdag of zondag
m v g Willie
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:37
|
|
|
|
En gelukkig hebben ze in Den Haag bepaald dat iedere werknemer, in welke sector dan ook, het recht heeft om 1x naar de kerk te kunnen gaan. Elke werkgever heeft zich daaraan te houden.
De praktijk is tegenwoordig wat weerbarstiger he? En bij de ene zorg gaat het wat makkelijker dan bij de andere zorg........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 12 september 2010, 23:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:44
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | En gelukkig hebben ze in Den Haag bepaald dat iedere werknemer, in welke sector dan ook, het recht heeft om 1x naar de kerk te kunnen gaan. Elke werkgever heeft zich daaraan te houden.
De praktijk is tegenwoordig wat weerbarstiger he? En je hebt zorg waar het nu eenmaal wat makkelijker gaat dan de andere zorg..... |
Op mijn werk gaat het ook niet makkelijk, maar ik blijf ze er aan herinneren. En als ik een dusdanige dienst moet draaien dat ik niet naar de kerk kan, dan moeten ze er voor zorgen dat ik een andere dienst krijg. Daar sta ik op en imiddels hebben ze dat wel door 
Mag ik vragen wat voor werk je doet, in welke sector binnen de gezondheidszorg?
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op zondag 12 september 2010, 23:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:49
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Op mijn werk gaat het ook niet makkelijk, maar ik blijf ze er aan herinneren. En als ik een dusdanige dienst moet draaien dat ik niet naar de kerk kan, dan moeten ze er voor zorgen dat ik een andere dienst krijg. Daar sta ik op en imiddels hebben ze dat wel door 
Mag ik vragen wat voor werk je doet, in welke sector binnen de gezondheidszorg? |
Ik werk in een algemeen ziekenhuis en ik hoef de weekenden niet te werken..... Heb ik natuurlijk wel jaren gedaan en ik weet ook dat het niet altijd realiseerbaar is en de nood van de mens gaat voor de kerkgang..........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:52
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Voor mij is de zondag toch echt een heilige rustdag, omdat op die dag Christus is opgestaan en die dag wil ik graag in ere houden om Zijn opstanding te kunnen gedenken. In die zin voel ik dat de zondag gegeven is door God en niet door de baal. Ik weet van veel mensen dat ze er op die manier tegenaan kijken en het ook echt zo voelen. Cultuurverschijnsel? Nee, absoluut niet. |
Ik weet ook dat de meesten mensen op die manier de zondag ervaren en dat vind ik ook een hele mooie gedachte. Maar het neemt niet weg dat de zondag in de plaats van de zaterdag is gekomen zonder dat God of de bijbel daar de opdracht toe heeft gegeven.
Met cultuurverschijnsel bedoel ik dat het houden van de zondag in de loop van de tijd zo is gegroeid en dat het een belangrijke plaats in ons denken en onze cultuur heeft veroverd. Ik bedoel het niet denigrerend. Maar iets wat bij je cultuur hoort is vaak zo vertrouwd dat je het als vanzelfsprekend aanvaart. En als je alleen de bijbel erop zou na slaan dan is de zondagsrust niet vanzelfsprekend; wordt zelfs nergens genoemd.
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:55
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Ik weet ook dat de meesten mensen op die manier de zondag ervaren en dat vind ik ook een hele mooie gedachte. Maar het neemt niet weg dat de zondag in de plaats van de zaterdag is gekomen zonder dat God of de bijbel daar de opdracht toe heeft gegeven.
Met cultuurverschijnsel bedoel ik dat het houden van de zondag in de loop van de tijd zo is gegroeid en dat het een belangrijke plaats in ons denken en onze cultuur heeft veroverd. Ik bedoel het niet denigrerend. Maar iets wat bij je cultuur hoort is vaak zo vertrouwd dat je het als vanzelfsprekend aanvaart. En als je alleen de bijbel erop zou na slaan dan is de zondagsrust niet vanzelfsprekend; wordt zelfs nergens genoemd.
GrZing! |
Maar wat ik me nu afvraag? Hoe vul jij de zondag dan in? Dan heb je eigenlijk twee rustdagen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:57
|
|
|
|
Ben toch wel blij dat ik op maandag vrij ben Mario.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:58
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ik werk in een algemeen ziekenhuis en ik hoef de weekenden niet te werken..... Heb ik natuurlijk wel jaren gedaan en ik weet ook dat het niet altijd realiseerbaar is en de nood van de mens gaat voor de kerkgang.......... |
Geen weekenden meer, da's helemaal beter
Maar zonder gekheid: natuurlijk is het zo, dat wanneer ik een dagdienst heb en er gebeurt een calamiteit, ik dan niet wegsprint wanneer mijn dienst er op zit. Laatst heb ik een hele zondag met 1 van "mijn jongens" in het ziekenhuis gezeten. Het is dan niet anders, ik kan hem daar niet alleen achter laten met ouders die er niets van snappen en niet assertief zijn. Ik ben er dan ook voor hen, om hen te begeleiden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:59
|
|
|
|
|
En daarom blijven wij het laatste woord houden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:00
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Geen weekenden meer, da's helemaal beter
Maar zonder gekheid: natuurlijk is het zo, dat wanneer ik een dagdienst heb en er gebeurt een calamiteit, ik dan niet wegsprint wanneer mijn dienst er op zit. Laatst heb ik een hele zondag met 1 van "mijn jongens" in het ziekenhuis gezeten. Het is dan niet anders, ik kan hem daar niet alleen achter laten met ouders die er niets van snappen en niet assertief zijn. Ik ben er dan ook voor hen, om hen te begeleiden. |
En dat bedoelde ik nu......soms gebeuren er dingen waar zorg gewoon voor gaat..... En inderdaad, geen weekenden en geen onregelmatigheid.......heerlijk.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:03
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | En daarom blijven wij het laatste woord houden. |
Wat is het laatste woord?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:04
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Wat is het laatste woord?  |
Iets toch wat mannen nooit lukt????????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:04
|
|
|
|
In deze discussie over shabbath of zondag moet je het werken in de zorg er buiten laten denk ik. Dat is nu eenmaal 24/7 werk/zorg. Ik geloof ook niet dat mensen die de shabbath houden daar een punt van maken.
Vind het wel een heel interessant onderwerp overigens.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:05
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | Ik weet ook dat de meesten mensen op die manier de zondag ervaren en dat vind ik ook een hele mooie gedachte. Maar het neemt niet weg dat de zondag in de plaats van de zaterdag is gekomen zonder dat God of de bijbel daar de opdracht toe heeft gegeven.
GrZing! |
Ok, begin het geloof ik te vatten en ik moet je, geloof ik, ook nog gelijk geven Het is idd nergens in de Bijbel terug te vinden, tenminste..ik kan het zo snel niet vinden
Niettemin denk ik dat het ook iets is tussen God en mij. Ik heb nog wel eens de neiging om te "schoppen" tegen allerlei kerkelijke (menselijke) wetjes en regels, maar in deze kan ik mij wel vinden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:06
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | En dat bedoelde ik nu......soms gebeuren er dingen waar zorg gewoon voor gaat..... En inderdaad, geen weekenden en geen onregelmatigheid.......heerlijk.......  |
Ook geen ORT meer dan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | In deze discussie over shabbath of zondag moet je het werken in de zorg er buiten laten denk ik. Dat is nu eenmaal 24/7 werk/zorg. Ik geloof ook niet dat mensen die de shabbath houden daar een punt van maken.
Vind het wel een heel interessant onderwerp overigens. |
Je hoeft het er niet buiten te laten want ik bedacht me eigenlijk weer even of we er bij mij op de werkvloer wel voldoende rekening mee houden....... Dus het was zeker zinnig en je kan er ook wel kritisch mee om gaan toch?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Maar wat ik me nu afvraag? Hoe vul jij de zondag dan in? Dan heb je eigenlijk twee rustdagen? |
Jij snapt het
|
|
| Naar boven |
|
|