| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 01:49
|
|
|
|
| CHRISTEN307 schreef: | In de wereld wel, maar voor God's Aangezicht in Christus zeker niet! Ik weet wat ik zeg en doe en ten volle sta ik daar achter en ik zal God meer gehoorzamen en volgen dan mensen en hun wetten,,,,en regels.... Zeker als de echtgenote niet wil meewerken aan een deskundig onderzoek en deskundige begeleiding en behandeling voor ons beiden! en ook als ongeloof de echtgenote in haar greep houdt en daarin volhardt, dan is dát de oorzaak en de reden van toestemming in echtscheiding, die zij als eerste heeft aangevraagd! |
Sorry Christen, maar zolang jij niet gescheiden bent, ben je getrouwd ook voor Gods aangezicht. Wat bedoel je in vredesnaam met een proformahuwelijk? Waar lees jij in de Bijbel dat er een proforma-huwelijk bestaat? En waar lees jij dat je niet meer getrouwd bent als je niet gescheiden bent?
Jij loopt voortdurend met Bijbelteksten te slingeren om je eigen daden te verantwoorden of die van anderen te veroordelen, maar waar lees jij in de bijbel dat God jou toestemming geeft om te scheiden van deze vrouw? Ik veroordeel jou niet, maar ik begrijp je geloof ik ook niet. Beweer jij dat God jou toestemming heeft verleend om van deze vrouw te scheiden? Of denk je dat dit Gods wil is, simpelweg omdat jij niet verder kunt en/of wilt en maak je er dan vervolgens van dat het Gods wil is dat je gaat scheiden, dat het Zijn zegen heeft? En als jij al bezig bent met het voorzichtig opbouwen van een andere relatie, terwijl je nog getrouwd bent... waar lees jij dan in de Bijbel dat dit geen overspel zou zijn??? Of die nieuwe vrouw nu wel of niet weet van jouw verleden: het blijft overspel zolang je nog getrouwd bent. Je kunt proberen daar een draai aan te geven om je eigen gedrag te vergoeilijken. Volgens mij is het gewoon zwart/wit: je bent getrouwd, niet gescheiden en als je dus nu een andere relatie begint dan doe je dat terwijl je nog getrouwd bent.. dus is het overspel. En of die scheiding helemaal te rechtvaardigen is op grond van de Bijbel is ook nog maar de vraag.
Let wel: ik zeg niet dat ik het beter weet, maar ik vraag me wel af in hoeverre je compromissen aan het sluiten bent om je eigen handelen te rechtvaardigen. En nee, ik zeg niet dat je toch niet moet scheiden. Het is niet aan mij om daar een uitspraak over te doen. Maar doe alsjeblieft niet alsof jij een heilige bent en het allemaal beter weet dan de rest, terwijl je uiteindelijk ook gewoon een mens bent met al jou fouten en gebreken, net als ik en alle andere CM-leden. (P.s. als er iemand is die wel meent dat hij of zij geen fouten en gebreken heeft, maar perfect is.. mijn wel gemeende excuses voor t feit dat ik ook jou heb geschaard onder de normale mensen.... )
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op vrijdag 5 augustus 2011, 02:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 02:15
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Mag ik antwoorden?
Een ex voorkom je door geen relatie meer te beginnen... |
Even voor de goede orde jongens: het eerste huwelijk van Christen is geëindigd doordat zijn eerste vrouw overspel pleegde. Het tweede huwelijk van Christen heeft 23 jaar geduurd en is geëindigd doordat zijn vrouw overleden is. Dus Christen heeft niet drie echtscheidingen achter de rug, maar op dit moment één. De tweede echtscheiding zit eraan te komen, na een huwelijk van vijf jaar met een vrouw die aspergerautisme heeft. Achteraf bekeken is Christen wellicht te snel met die vrouw het huwelijksbootje in gestapt.. maar ja, achteraf bekeken weten we het allemaal zo goed he.
Back on topic: is echtscheiding zonde of niet. Volgens mij dus wel he. Ik ben ook gescheiden (net zoals velen hier). En nee, dat was niet omdat er sprake was van overspel. En ok, hij was geen christen, maar hij heeft niet om de scheiding gevraagd. Een Bijbelse reden om te scheiden was er dan ook niet. Dus ik heb gezondigd, net als zovelen hier. Moet ik dat nu de rest van mijn leven met me meedragen en mezelf daar verschrikkelijk schuldig over voelen? Dacht het dus niet. Als ik dat doe, dan vergeet ik immers dat Jezus ook voor mijn zonden is gestorven en dat Hij daarmee ook voor mij genade en vrijheid in Christus heeft bewerkt. Daaraan voorbij gaan.... dat zou pas zonde zijn!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 02:20
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Henk, zie je nu waarom ik het niet bij het NT wil passen...prompt wordt de redding vertaald in de vorm van predestinatie... |
Misschien dat je dit een beetje te zwart/wit ziet Chat. God heeft immers voor alle mensen gekozen. De redding is voor hen die ook voor Hem kiezen. Dus geen predestinatie, maar juist een vrije keuze voor de mens om een levende relatie met God te verkrijgen, te onderhouden en te behouden. Maar goed, het is uiteraard aan Henk om aan te geven hoe hij het bedoeld.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 02:22
|
|
|
|
| GEORGE414 schreef: | | in mijn ogen een onzinnige discussie. We zouden ons beter kunnen bezighouden met een vb naar buiten wat we met elkaar gemeen hebben. Inplaats dan ons druk te maken over niets |
Welnee joh, is helemaal geen onzinnige discussie. Als we het alleen maar hebben over de dingen waar we het met elkaar over eens zijn, ontstaat er niet eens discussie. Dan kunnen ze dit forum wel sluiten. Juist doordat mensen van mening verschillen, kunnen ze elkaar tot nadenken zetten. En als mensen daar dan op de juiste manier mee om weten te gaan, kunnen ze juist daardoor groeien in het geloof. In die zin zijn discussies juist zinvol.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 02:38
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | bedankt voor de moeite; het is me nu volledig duidelijk!!
inderdaad toch wel van belang om te weten of iemand die op een dating-site staat, al dan niet gehuwd is, ja! |
Ach Hannah, da's ook weer relatief. Christen is gehuwd, dus je gaat niet met hem daten. En als Christen straks niet meer gehuwd is... volgens mij ga jij dan ook niet met hem daten, toch?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 02:41
|
|
|
|
| MARTIN695 schreef: | Hallo Pieter Ja en ze zijn gelijk in het putje gevallen en dan moet je gaan vissen. Sjalom. Martin |
Hmmm denk niet dat sleutels in t aas aan een haakje bijten Martin.. zou een magneetje aan een touwtje doen als ik jou was
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTEN307
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 07:15
|
|
|
|
| AANGENAAM334 schreef: | | Even ter aanvulling twee opmerkingen...a. Er is onderscheid tussen gaven...overigens meervoud...zie 1 korr 12 en vrucht...enkelvoud..van de geest..zie Galaten 5:22. En b. Van de vrucht..liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing kan iedere christen meerdere aspecten tegelijkertijd hebben...de gaven daarentegen zijn niet voor iedere christen. 2 korr 12:7-11 Aan de een wordt dor de geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde geest; en aan een ander geloof, dor dezelfde geest en aan een ander genadegaven van genezingen, dor dezelfde geest; en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen. | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Johannesbrief geeft expliciet aan om de geesten, die er zijn en op je " afkomen" en je willen be-invloeden, te beproeven, dat is individueel maar ook binnen de gemeente(n).
1 Johannes 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTEN307
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 07:22
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Helaas komt het vaak voor dat je een bepaalde mening hebt, en anderen vinden je mening niet helemaal oke, omdat ze vinden dat het niet in bijbel staat.
En dan krijg je dat gekissebis. | xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Als mensen hun eigen visie tot waarheid verheffen en niet de Geest der Waarheid hun visie en denken beheersen, dan ontstaat(is) er polarisatie en democratische discussie, waarbij een ieder zijn of haar "waarheid" verdedigt of inbrengt...maar de Geest wil eenheid van gevoelen en beleven bewerken in de gehoorzaamheid aan Christus.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTEN307
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 07:31
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Even voor de goede orde jongens: het eerste huwelijk van Christen is geëindigd doordat zijn eerste vrouw overspel pleegde. Het tweede huwelijk van Christen heeft 23 jaar geduurd en is geëindigd doordat zijn vrouw overleden is. Dus Christen heeft niet drie echtscheidingen achter de rug, maar op dit moment één. De tweede echtscheiding zit eraan te komen, na een huwelijk van vijf jaar met een vrouw die aspergerautisme heeft. Achteraf bekeken is Christen wellicht te snel met die vrouw het huwelijksbootje in gestapt.. maar ja, achteraf bekeken weten we het allemaal zo goed he.
Back on topic: is echtscheiding zonde of niet. Volgens mij dus wel he. Ik ben ook gescheiden (net zoals velen hier). En nee, dat was niet omdat er sprake was van overspel. En ok, hij was geen christen, maar hij heeft niet om de scheiding gevraagd. Een Bijbelse reden om te scheiden was er dan ook niet. Dus ik heb gezondigd, net als zovelen hier. Moet ik dat nu de rest van mijn leven met me meedragen en mezelf daar verschrikkelijk schuldig over voelen? Dacht het dus niet. Als ik dat doe, dan vergeet ik immers dat Jezus ook voor mijn zonden is gestorven en dat Hij daarmee ook voor mij genade en vrijheid in Christus heeft bewerkt. Daaraan voorbij gaan.... dat zou pas zonde zijn! | ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Ik zou jou advisren, indien mogelijk, je te verzoenen met degene, die je verlaten hebt en zo weer ook in de praktijk in het reine te komen.
Verder praat ik in algemeen liever niet over het woord echtscheiding, maar over het begrip: wanneer is\ wordt een huwelijk als niet meer huwelijk, in bijbelse zin, gezien. a. de dood van 1 van de partners b. het weggaan van de ongelovige van de partner c. het blijvend ongeloof en de blijvende onwil van 1 van de partners om zich daadwerkelijk in te spannen het huwelijk in stand te houden waarbij ook hulp-advies van derden wordt geweigerd dan wel genegeerd door 1 van de partners. Dan is er sprake van onvrede, tweestrijd en zonde en God heeft ons geroepen tot vrede ook in het huwelijk..
Laatst aangepast door
|
CHRISTEN307
|
op vrijdag 5 augustus 2011, 07:35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTEN307
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 08:26
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Sorry Christen, maar zolang jij niet gescheiden bent, ben je getrouwd ook voor Gods aangezicht. Wat bedoel je in vredesnaam met een proformahuwelijk? Waar lees jij in de Bijbel dat er een proforma-huwelijk bestaat? En waar lees jij dat je niet meer getrouwd bent als je niet gescheiden bent?
Jij loopt voortdurend met Bijbelteksten te slingeren om je eigen daden te verantwoorden of die van anderen te veroordelen, maar waar lees jij in de bijbel dat God jou toestemming geeft om te scheiden van deze vrouw? Ik veroordeel jou niet, maar ik begrijp je geloof ik ook niet. Beweer jij dat God jou toestemming heeft verleend om van deze vrouw te scheiden? Of denk je dat dit Gods wil is, simpelweg omdat jij niet verder kunt en/of wilt en maak je er dan vervolgens van dat het Gods wil is dat je gaat scheiden, dat het Zijn zegen heeft? En als jij al bezig bent met het voorzichtig opbouwen van een andere relatie, terwijl je nog getrouwd bent... waar lees jij dan in de Bijbel dat dit geen overspel zou zijn??? Of die nieuwe vrouw nu wel of niet weet van jouw verleden: het blijft overspel zolang je nog getrouwd bent. Je kunt proberen daar een draai aan te geven om je eigen gedrag te vergoeilijken. Volgens mij is het gewoon zwart/wit: je bent getrouwd, niet gescheiden en als je dus nu een andere relatie begint dan doe je dat terwijl je nog getrouwd bent.. dus is het overspel. En of die scheiding helemaal te rechtvaardigen is op grond van de Bijbel is ook nog maar de vraag.
Let wel: ik zeg niet dat ik het beter weet, maar ik vraag me wel af in hoeverre je compromissen aan het sluiten bent om je eigen handelen te rechtvaardigen. En nee, ik zeg niet dat je toch niet moet scheiden. Het is niet aan mij om daar een uitspraak over te doen. Maar doe alsjeblieft niet alsof jij een heilige bent en het allemaal beter weet dan de rest, terwijl je uiteindelijk ook gewoon een mens bent met al jou fouten en gebreken, net als ik en alle andere CM-leden. (P.s. als er iemand is die wel meent dat hij of zij geen fouten en gebreken heeft, maar perfect is.. mijn wel gemeende excuses voor t feit dat ik ook jou heb geschaard onder de normale mensen.... ) | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Lisa, het is het zwart-wit denken en het koste wat het kost in stand houden van een relatie, wat dan huwelijk zou moeten zijn. Als die huwelijkse relatie in de praktijknu niet actief aanwezig is en er niet aan mee wordt gewerkt om van binnen uit en van buiten af deze relatie wel te laten werken, dan zou een mens(christen) zijn of haar leven lang gekooid zijn in wat dan genoemd wordt een " huwelijk.."... Een voorbeeld. Ik heb last van buikpijn en dat blijft voortduren en mijn lichaam functioneert dus niet zoals het zou moeten(kunnen) zijn. De huisarts laat onderzoeken doen en komt met een advies, dat ik dit of dat beter niet meer kan eten etc want dat mijn gal daar onjuist op reageert en vervolgens doe ik niet of pas ik zelf aan wat de huisarts mij heeft voorgeschreven. Dan kan ik toch net overeind houden, dat de huisarts een fout advies heeft gegeven of dat ik zijn advies aanpas aan mijn eigen doen en laten en vervolgens dus de huisarts verantwoordelijk stel voor escalatie van mijn fysieke klachten? Of terug te keren tot de huwelijkse praktijk. Als er chronische communicatieproblemen zijn binnen een huidige relatie en die zijn in gebed gebracht, voortdurend voor Gods Aangezicht en de andere partner wil niet SAMEN IN GEBED voor eenheid binnen de relatie en bid op haar of zijn eigen manier, en de relatie-communicatie verslechterd door verdere individualisatie, en er wordt externe, uitvoerige en deskundige begeleiding en behandeling door 1 van de partners principieel geweigerd, dan zou dit betekenen dat de " welwillende" partner de rest van zijn leven verplicht zou worden-zijn om in die constructie voort te leven?. Neen dat geloof ik niet en ervaar dat ook niet als een bijbelse opdracht en gegeven. Er is in de bijbel ook sprake van geestelijk overspel, dus b.v. een compromis sluiten met je eigen, persoonlijke bevinding en hardnekkig verdedigen, i.p.v. samen met de partner voor God´s Aangezicht te knielen om eenheid af te smeken... doordat 1 van de 2 dit bewust niet wil en-of doet is er sprake van geestelijk overspel met satan en eigen vlees, die verhinderen willen dat er een daadwerkelijke eenheid in Christus binnen de relatie ontstaat ... Want die Eenheid met Christus is het Fundament van een werkende Relatie, dan is er wederzijdse liefde, wederzijdse aanhankelijkheid, ook blijkend uit het elkaar aanhalen, knuffelen, charmeren, vertroetelen, intiem praten, intieme seksuele gemeenschap over en weer het "initiatief " nemend al naar gelang de op dat moment aanwezige verlangens, samen letterlijk in elkaar opgaan. Als die basis structureel ontbreekt zoals door de hiervoor beschreven oorzaken, dan functioneert de relatie niet of nooit waartoe die relatie wel is aangegaan... dus de voorschriften van de hemelse Dokter(Vader) worden niet opgevolgd, dan blijft de crisis voortbestaan en zal zelfs verder escaleren in het tegenover elkaar komen en gaan staan binnen de " relatie" Dat het zo nauw luistert is b,v, als Jezus spreekt over een andere vrouw aanzien en begeren al overspel is, wat dan als 1 van de 2 partner geestelijk overspel hanteert en koestert... dan is er m.i. een niet bijbelse relatie. ik heb dat ervaren met meerdere situaties in mijn leven, waarbi het dogmatisch gezien verkeerd is om dit of te doen of te laten, maar practisch uiteindelijk een andere weg is bewandeld, die toch tot een goede relatie hebben geleid.... M.a.w. het zwart-wit denken kan niet overal onbelemmerd als juist worden gezien, maar een met ontvangen wijsheid en liefde(vrucht van de Geest) dat is de kern, waaruit een relatie vertrekt steeds weer vanuit een gezamenlijke binnenkamer. Is die er niet en heb je beiden een aparte " relatielbinnenkamer" ik beschrijf dat liever dan als een ego-binnenkamer dan zal de relatie zich nooit echt goed ontwikkelen en blijft het een individuele kunstmatige relatie(huwelijk) zoals wetten enz. dat voorschrijven,,
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 08:42
|
|
|
|
| CHRISTEN307 schreef: | xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Als mensen hun eigen visie tot waarheid verheffen en niet de Geest der Waarheid hun visie en denken beheersen, dan ontstaat(is) er polarisatie en democratische discussie, waarbij een ieder zijn of haar "waarheid" verdedigt of inbrengt...maar de Geest wil eenheid van gevoelen en beleven bewerken in de gehoorzaamheid aan Christus. |
Mensen baseren hun visie op bijbelteksten. Laten we het voorbeeld nemen over echtscheiding.
Jij hebt jou visie erop dat jij nu vlgs Gods wetten gescheiden bent. In mijn ogen ben jij dat niet.
Er staat wel hgeschreven: wat op aarde ontbonden zal ook ontbonden worden in de hemel.
er staat dus niet:
wat op aarde ontbonden zal worden, is al reeds ontbonden in de hemel.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op vrijdag 5 augustus 2011, 08:56
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTEN307
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 08:51
|
|
|
|
[quote=LISA610] Samenwonen edn net doen of je getrouwd bent is hypocriet, je wilt een vluchtweg cree-eren voor als het mogelijk mis zou gaan en dat is een methode van het vlees, die bij mij dan rujim 4 jaar zou hebben geduurd en dat is natuurlijk onzin..en zonde, dan neem ik liever en beter de verantwoordelijkheid van het huwelijk en handel van daar uit..ook bij " mislukking"
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 09:04
|
|
|
|
[quote=CHRISTEN307]
Wie heeft het hier over samenwonen? Jij veroordeelt nu mensen die samen wonen. Maar jij bent nog gehuwd en bent al aan het daten.
In mijn ogen kan beiden niet.
Jij praat in ieder topic jezef schoon. Jij bent vrij van alle zonden. Jij bent de enige die de waarheid in pacht heeft.
Ik zelf ben absoluut geen heilige. Ik erken mijn fouten en gebreken. Is soms vrij lastig jezelf in de ogen kijken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 09:07
|
|
|
|
| CHRISTEN307 schreef: | Verder lezen en tegen wie heeft Jezus het dan voornamelijk en wat geeft Hij een bepaalde groep " toehoorders" een scherp oordeel zoals: volgers van de vader der leugen, witgepleisterde graven, sluwe vos, hardnekkigen en onbesnedenen van hart, verachters van God, (Paulus brieven)wolven, dus Jezus oordeelt en roept op om niet te oordelen over iets of iemand, als jezelf hetzelfde doet of erger.... |
Ik lees nu verder..: "3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 09:47
|
|
|
|
| CHRISTEN307 schreef: | ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Ik zou jou advisren, indien mogelijk, je te verzoenen met degene, die je verlaten hebt en zo weer ook in de praktijk in het reine te komen.
Verder praat ik in algemeen liever niet over het woord echtscheiding, maar over het begrip: wanneer is\ wordt een huwelijk als niet meer huwelijk, in bijbelse zin, gezien. a. de dood van 1 van de partners b. het weggaan van de ongelovige van de partner c. het blijvend ongeloof en de blijvende onwil van 1 van de partners om zich daadwerkelijk in te spannen het huwelijk in stand te houden waarbij ook hulp-advies van derden wordt geweigerd dan wel genegeerd door 1 van de partners. Dan is er sprake van onvrede, tweestrijd en zonde en God heeft ons geroepen tot vrede ook in het huwelijk.. |
Hé Christen. Ik zou graag willen weten aan welke Bijbeltekst je punt c ontleend, want da's nou precies de reden waarom ik uiteindelijk na 14 jaar gescheiden ben. In totaal zijn wij in verschillende perioden binnen ons huwelijk tot drie keer toe in relatietherapie geweest. Ik heb ontzettend hard gevochten om mijn huwelijk in stand te houden, maar uiteindelijk heb ik moeten opgeven, in het belang van mijn kinderen en mijzelf. Dus ja, ik herken veel in punt c, maar ik heb niet in de Bijbel heb kunnen vinden dat het een Bijbelse grond was voor een scheiding. Overigens zoek ik daar ook niet meer om hoor. Ik weet namelijk dat God onvoorwaardelijk van mij houdt en dat hij mij mijn echtscheiding al lang heeft vergeven.
Verder ben ik het niet met jou eens dat een huwelijk in Bijbelse zin geen huwelijk is zolang dat huwelijk niet daadwerkelijk ontbonden is. Of misschien moet ik het anders zeggen: ik begrijp niet goed hoe jij dat bedoeld en hoe je die uitspraak wil verantwoorden op grond van de Bijbel. Zou je eens willen uitleggen hoe je dit precies bedoeld?
Tenslotte nog een vraag. Aangezien jij zo thuis lijkt te zijn in de Bijbel, vraag ik me ook wel een beetje af hoe je aankijkt tegen hertrouwen na een scheiding. Ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld onder christenen en in kerken. Zelf ben je opnieuw getrouwd na je eerste scheiding. En het lijkt me dat je de intentie hebt om opnieuw te trouwen na de scheiding waarin je nu verwikkeld zit, op het moment dat God een nieuwe partner op jouw pad brengt. Maar hoe verantwoord jij dat op grond van wat jij leest in de Bijbel? Anders gezegd: hoe lees jij de Bijbelteksten die zich uitspreken tegen hertrouwen na een scheiding?
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op vrijdag 5 augustus 2011, 09:49
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 09:47
|
|
|
|

Alle jarigen een hele fijne dag.
In het bijzonder Grace585 en Pieter649
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op vrijdag 5 augustus 2011, 09:47
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 09:51
|
|
|
|
Zowel Grace als Pieter van harte gefeliciteerd en maak er een fijne dag van met man/vrouw en kinders!
En bovenal: Gods zegen voor het komende jaar!
José
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:20
|
|
|
|
geachte heer Christen,
Ik ken u niet, nog gevoel ik enige behoefte u te leren kennen. Als lezer/ schrijver op dit forum behoud ik mij het recht voor een eigen mening te hebben en van daaruit te reageren op schrijfsels van anderen. Uw schrijfsels blinken uit in arrogantie, hoogmoedswaanzin en veroordelend gedrag jegens anderen.
Ik vind mezelf tot op heden nog vrij vriendelijk in mijn bewoordingen naar u, leden die hier al veel langer zijn hebben zich daarover reeds verbaast. Zo heb ik slechts een hint gegeven naar de geestelijke aandoening narcisme, zonder u direct te diagnosticeren als een narcist. Dat doe ik ook niet, ik ben geen arts. Wel ben ik enigszins juridisch onderlegd en wacht met belangstelling de door u aangekondigde juridische stappen af. Tot die tijd zal ik met verblijd gemoed blijven reageren op uw onzin.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:21
|
|
|
|
| CHRISTEN307 schreef: | ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Johannesbrief geeft expliciet aan om de geesten, die er zijn en op je " afkomen" en je willen be-invloeden, te beproeven, dat is individueel maar ook binnen de gemeente(n).
1 Johannes 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
|
Dus dat wist je al... een gewaarschuwd mens telt voor 2 he
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:22
|
|
|
|
[quote=CHRISTEN307]
Jij schrijft dit naar aanleiding van het feit dat ik schreef dat er in mijn ogen niets mis mee is dat Jolan haar partner eerst goed wil leren kennen, voordat zij besluit om met hem te trouwen en (hopelijk) de rest van haar leven met hem te delen. Maar waaruit maak jij op dat zij samenwoont? Ze geeft in haar profiel alleen maar aan dat ze een relatie heeft en dat zij anderhalf jaar samen is met haar vriend die ze via CM heeft leren kennen. Er staat nergens in haar profiel dat zij samenwoont, laat staan dat ze doet alsof ze getrouwd is. Het lijkt me dan ook dat je een beetje een voorbarige conclusie trekt en op grond daarvan sta je blijkbaar (alweer) met een oordeel klaar.
Wat samenwonen betreft, ik ken een paar mensen die jarenlang hebben samengewoond en dan toch uit elkaar gaan. Die mensen zijn niet gaan samenwonen omdat ze het even wilden uitproberen, maar omdat zij oprecht van elkaar hielden toen zij die stap zetten. Als de relatie dan eindigt is dat net zo heftig als een scheiding, zeker als er ook kinderen bij betrokken zijn. De praktijk is dan dus niet zoveel anders als wanneer die mensen wel getrouwd waren geweest, er is evengoed sprake van een gebroken gezin, pijn en verdriet. Op dat moment ga ik niet met een wijzend vingertje klaar staan en zeggen: zie je wel dat jullie toch hadden moeten trouwen, dan was het anders gelopen. Op die momenten sla ik mijn armen om mijn vrienden en hun kinderen en bied ik hen een luisterend oor, een open hart en alle hulp die ik ze kan geven om er op een zo goed mogelijke manier doorheen te komen. Volgens mij hebben ze daar meer aan dan aan een veroordeling. En juist ook op dat punt lijkt de Bijbel mij meer dan duidelijk: ask yourself, what would Jesus do..?
Hoe dan ook, wat ik met de bijdrage heb willen aangeven waarop jij reageert is niet zozeer dat het van belang is wat Jolan al dan niet verkeerd doet in jouw ogen. Ik heb eerder geprobeerd om jou een spiegel voor te houden. Zo nu en dan lijkt het erop dat je meer bezig bent met anderen te vertellen wat zij verkeerd doen, dan naar jezelf te kijken. Dus nogmaals: eerst die balk uit je eigen ogen halen Christen, dan kun je daarna de splinter in andermans ogen veel beter zien zodat je niets beschadigd als je die probeert te verwijderen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:24
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Mensen baseren hun visie op bijbelteksten. Laten we het voorbeeld nemen over echtscheiding.
Jij hebt jou visie erop dat jij nu vlgs Gods wetten gescheiden bent. In mijn ogen ben jij dat niet.
Er staat wel hgeschreven: wat op aarde ontbonden zal ook ontbonden worden in de hemel.
er staat dus niet:
wat op aarde ontbonden zal worden, is al reeds ontbonden in de hemel. |
Mee eens Mariska. En ik denk dat de kerken niet verdeeld zijn over die Bijbeltekst.... Zo zijn we weer back on topic binnen dit topic, want zo langzamerhand gaat elke discussie nu over hetzelfde thema geloof ik
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:27
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Mee eens Mariska. En ik denk dat de kerken niet verdeeld zijn over die Bijbeltekst.... Zo zijn we weer back on topic binnen dit topic, want zo langzamerhand gaat elke discussie nu over hetzelfde thema geloof ik  |
idd. Er zal altijd kerkelijke verdeeldheid blijven. Zo zullen er kerken zijn waarin gescheiden mensen niet naar de tafel des Heere moge gaan. In andere kerken weer wel.
Ik ben benieuwd hoe christen hier tegenaankijkt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:32
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | idd. Er zal altijd kerkelijke verdeeldheid blijven. Zo zullen er kerken zijn waarin gescheiden mensen niet naar de tafel des Heere moge gaan. In andere kerken weer wel.
Ik ben benieuwd hoe christen hier tegenaankijkt. |
Is christen de nieuwe goeroe op cm uit wiens mond slechts wijsheid stroomt??? Eerlijk gezegd boeit het me niet zo hoe hij hierover denkt en lees ik net zo graag de meningen van anderen.
Mijn mening is dat een kerkeraad in hun kerk kan besluiten over het al dan niet mogen aangaan aan deze tafel, maar dat zij niet bevoegd zijn tot het toegangsbeleid aan de TAFEL na de dood.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:35
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Ach Hannah, da's ook weer relatief. Christen is gehuwd, dus je gaat niet met hem daten. En als Christen straks niet meer gehuwd is... volgens mij ga jij dan ook niet met hem daten, toch?  |
ik heb nog geen afspraak met hem in t agenda staan, lisa....
jij al wel dan? even geduld nog he....... .......voor je afspraken gaat plannen!
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op vrijdag 5 augustus 2011, 10:35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:36
|
|
|
|
Hij wilde eigen zonde niet erkennen. Wat David ook gezegd heeft tegen de profeet Nathan dat hij spijt heeft gehad, maar hij beleed zijn zonden.
Vele profeten werden gedood door koningen wat de Heere gezien en gehoord heeft, omdat zij wilden niet weten wat ze gedaan hebben tegenover God. Laat de anderen maar beschuldigen, zo zouden ze denken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:36
|
|
|
|
Slechtste moment van de dag was vanmorgen, mezelf realiserend dat ik volgens de kalender weer een jaar ouder geworden ben, maar volgens de spiegel schijnbaar eeuwig gedoemd ben tot het leven van een 28-jarige Wanneer krijg ik nou ook es grijze haren en een ouwe kop net as velen van jullie
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:38
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Hé Christen. Ik zou graag willen weten aan welke Bijbeltekst je punt c ontleend, want da's nou precies de reden waarom ik uiteindelijk na 14 jaar gescheiden ben. In totaal zijn wij in verschillende perioden binnen ons huwelijk tot drie keer toe in relatietherapie geweest. Ik heb ontzettend hard gevochten om mijn huwelijk in stand te houden, maar uiteindelijk heb ik moeten opgeven, in het belang van mijn kinderen en mijzelf. Dus ja, ik herken veel in punt c, maar ik heb niet in de Bijbel heb kunnen vinden dat het een Bijbelse grond was voor een scheiding. Overigens zoek ik daar ook niet meer om hoor. Ik weet namelijk dat God onvoorwaardelijk van mij houdt en dat hij mij mijn echtscheiding al lang heeft vergeven.
Verder ben ik het niet met jou eens dat een huwelijk in Bijbelse zin geen huwelijk is zolang dat huwelijk niet daadwerkelijk ontbonden is. Of misschien moet ik het anders zeggen: ik begrijp niet goed hoe jij dat bedoeld en hoe je die uitspraak wil verantwoorden op grond van de Bijbel. Zou je eens willen uitleggen hoe je dit precies bedoeld?
Tenslotte nog een vraag. Aangezien jij zo thuis lijkt te zijn in de Bijbel, vraag ik me ook wel een beetje af hoe je aankijkt tegen hertrouwen na een scheiding. Ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld onder christenen en in kerken. Zelf ben je opnieuw getrouwd na je eerste scheiding. En het lijkt me dat je de intentie hebt om opnieuw te trouwen na de scheiding waarin je nu verwikkeld zit, op het moment dat God een nieuwe partner op jouw pad brengt. Maar hoe verantwoord jij dat op grond van wat jij leest in de Bijbel? Anders gezegd: hoe lees jij de Bijbelteksten die zich uitspreken tegen hertrouwen na een scheiding? |
Lisa...wat ben ik blij met jouw woorden en uitleg...Ook blij met je vragen en antwoorden...Hier spreekt liefde uit naar je medemens...geen veroordeling..Maar je ziet ook de dingen van jezelf..en benoemd ze ook!!! Op de manier hoe je schrijft..(en ik paai niet) zo is het zo open..en durf ik ook te reageren... Immers ik worstel na een scheiding met dezelfde gevoelens.... Maar kijk nu ook in een (beetje) ander licht naar Peter.
En toch...wat komt er veel verdriet...schuldgevoel(TOCH!!!) nog naar boven...nu in een nieuwe relatie... Daarom hoop ik dat er NU...1 ding voorop zal staan...Het praten over ons gevoels en geloofsleven!!! Maar daarmee komt ook juist weer naar boven de wetenschap..dat mijn ex (in zeker opzicht) aan zoveel dingen NIETS kon doen...( had ik geen geduld??? Jawel...maar ik kon het niet meer) Immers er was een probleem( waarschijnlijk autistisch) Ook hij wilde geen onderzoek laten doen. En...er is een lieve dochter thuis...waar nu recentelijk PDD-NOS is geconstateerd..En voel ik opnieuw de moeilijkgheden en problemen op me afkomen(we hebben hulp hoor)
Een nieuwe relatie...(toen) Nee ik was geheel verbitterd...en murw geslagen. En toch kwam het..Nee deze keer een geduldige man die ook haar acsepteerd maar geen idee had wat autisme was en is... Het blijft een strijd... Ja...we gingen in ons huwelijk ons eigen weg...(de laatste 3 jaar) Daar lees ik nu de woorden van Peter... Samen met God?? Nee...ieder apart.. Want ik had het gevoel dat ik ondanks alles NIET mocht scheiden... En toch...ik kon niet meer.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:38
|
|
|
|
[quote=PIETER649]Slechtste moment van de dag was vanmorgen, mezelf realiserend dat ik volgens de kalender weer een jaar ouder geworden ben, maar volgens de spiegel schijnbaar eeuwig gedoemd ben tot het leven van een 28-jarige Wanneer krijg ik nou ook es grijze haren en een ouwe kop net as velen van jullie [/quote
Leuk toch om er eeuwig jong uit te zien
Je zou Annet kunnen vragen je haren grijs te verven
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:45
|
|
|
|
oeps; traag internet heeft zo zijn gevaren...........
voor je het weet reageer je dubbel......
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op vrijdag 5 augustus 2011, 10:50
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:54
|
|
|
|
Je kan beter hier niet laten inschrijven, omdat jij nog getrouwd bent. Het gaat om dat je willen begeren naar een nieuwe relatie, dat is niet wijs. Over geestelijke overspel vind ik echt onzin, dat slaat nergens op. Het gaat over piekeren wat je van plan bent. Over het verleden wil je liever weggooien en zichzelf als vrije man rondloopt zonder dat je geen schuldbelijdenis gedaan hebt. Dat is wel onzin.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |