| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 13:10
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | En wie beslist dan wanneer er wel een griepprik wordt gegeven en wanneer niet? Wat wij geen kwaliteit van leven kunnen vinden kan voor de dementerende wel zo zijn. Ik heb jarenlang met dementerende ouderen gewerkt en terwijl wij denken wat triest dat het zover moet komen heb ik zat meegemaakt dat de dementerende gelukkig kan zijn in zijn/haar wereldje. Dat is ook wat het vaak moeilijk maakt, maar bedenk wel dat als er geen griepinjecties meer gegeven zouden worden er in de winter zeer vele ouderen zouden sterven. En ik heb altijd geleerd en daar geloof ik nog stellig in dat als het de tijd is voor die persoon om te sterven griepprik of niet maakt dan niet uit.
Om op euthanasie terug te komen. Leren wij niet allen dat God leven geeft en leven neemt? of levens spaart? Als het jou tijd is dan moeten we bereid zijn om te sterven dan mag iemand die een godvruchtig leven heeft geleid uitzien naar een betere wereld, dat neemt niet weg dat sterven denk een ieder van ons ook angst inboezemd, ben ik er klaar voor om te sterven? om mijn Heere te ontmoeten? Kan ik mijn familie loslaten? Wat gaat er door iemand heen die euthanasie wil laten plegen? Wil die persoon zelf niet leiden? of wil die de familie niet tot 'last" zijn en hun het zien aftakelen van een geliefde besparen! |
Ja Erika...als ik een dementerende vrouw/man zie zitten en net zoals jij beschrijft...nog genietend en zacht neuriend in zijn of haar stoel...die kan zich wel degelijk ""gelukkig ""voelen in zijn of haar wereld. Ze kunnen het alleen niet meer zeggen!!! Natuurlijk mag men deze mensen nog een griepprik geven. En inderdaad ...met of zonder griepprik...zal God het uur van de dood bepalen!!!! Vaak is het de omgeving die zegt...vader of moeder heeft geen ""leven"" meer...WIJ...kunnen het niet aanzien!!!
Ik heb eens een verhaal gehoord over een zwaar dementerende vrouw...ze zat dagelijks met haar popje van vroeger in de armen...
Bij tijden stak ze die omhoog en riep....JEZUS!!!! Dan biggelde de tranen haar van de wangen... Ze is gestorven...OP GODS tijd...met haar pop in de armen en Jezus Naam op haar lippen!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 13:18
|
|
|
|
Ik denk dat het voor ieder van ons een onmogelijke opgave is om te zeggen hoever je gaat met het menselijkerwijs gezien verlengen van het leven. Pas als je er voor staat, en je je mening MOET geven, dan weet je wat het is. Wij kunnen niet kijken naar de binnenkant van een zwaar dementerende, of ernsitg zieke die niet meer spreken kan. Het is daarom wel belangrijk dat je voor jezelf beseft hoever je wilt dat jouw naaste omgeving handeld als voor jezelf die tijd is aangebroken.
Nauwe familiebanden(/vriendsschapsbanden) zijn daarom van belang, zodat je weet wat de ander wil.
Pas was ik bij mensen die juist afscheid hadden genomen van hun zwager en broer. Dinsdagmiddag om 12 uur zou er euthanasie op hem toegepast worden. De man heeft voor zijn dood nog een feestje gegeven, hij vond zijn leven niet meer te doen. Van de familie hoorde ik dat hij er eigenlijk gewoon geen zin meer in had, maar dat hij met de juiste medicijnen nog prima door kon gaan. Ik vond dit voor de familie heel erg, en zie dit besluit als egoisme. Hij was niet bang om te sterven. het boeide hem weinig. En als artsen meewerken in een geval van euthanasie als deze dan is dit voor mij niets minder dan moord.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 13:26
|
|
|
|
|
hier is het een wisselend weerbeeld, net erg grijs/ donker...elk moment kon het gaan regenen maar nu zie ik veel blauw.....het is ook altijd wat.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 13:31
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Dit antwoord is voor mij exemplarisch voor dat soort denken. En het is een vorm van hoogmoed. Natuurlijk moet je erkennen dat je zondig bent, maar het zou niet de basis moeten zijn voor je relatie met God. De basis is immers Christus die onze zonden vergeven heeft. Waarom blijft men dan hangen in de gedachte dat we alleen maar zondaars zijn? We zijn ook kinderen van de Allerhoogste, verlost van de veroordeling, levend in de vrijheid die Christus ons geeft. |
Dit is JOUW mening! Ik denk dat een ieder persoon een andere basis heeft in zijn relatie met God.
Kijk naar het dagelijkse leven, en neem een familie voor de geest.
De vader:
De zoon heeft een heel andere basis in zijn relatie tot zijn vader, als de moeder, namelijk onderdanige liefde
De moeder heeft een andere basis, namelijk gelijkwaardige liefde
Een vriend van de vader heeft als basis vriendschap en vertrouwen Een schuldenaar van die vader heeft als basis zijn schuld bij hem Een personeelslid van die vader heeft als basis respect etc etc.
Wat ik wil aangeven is dat ik denk dat onze basis met onze relatie tot God ook verschillend kan en mag zijn. Voor de een is dit het verlossende werk van Jezus(geloof & dankbaarheid)), voor de ander is dit zijn zondenbesef als zijnde schuldenaar(Ellendekennis), voor een derde is de basis de hoop dat Jezus ook voor hem stierf( de hoop), maar die mist (Nog) de genade om te geloven dat het werkelijk zo is. En voor weer een ander is de basis pure liefde tot zijn God.
Je kunt op de basis niemand beoordelen, want ze kunnen allen goed zijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 13:33
|
|
|
|
| GIJS102 schreef: | | Aan de ene kant is het ook wel goed om steeds weer bij je zonde bepaald te worden, dat je een zondig mens bent. Er vast meer die dingen die je daar aan herinneren. |
ik zie het plaatsen van een tattoo niet als iets zondigs, laat staan dat je daar aldoor aan herinnert dient te worden.....ik gaf aan dat het een bepaalde periode markeert én dat je daar aan herinnert word, laat ik in het midden of het een goede of een slechte periode was...... ik heb er zelf ook....mooie, die ik zelf wilde in een bepaalde periode....ben er trots op en schaam mij er niet voor.... Als mensen ze zien en er naar vragen, kan ik uitleggen waarom die afbeeldingen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 13:36
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Picknick aan de kust? Moet te regelen zijn Frank. Alleen die tijden , dat jij wakker bent, ik denk dat er geen kip is die daar animo voor heeft. En alleen aan de kust ?... Niks mis mee hoor. En anders neem je Floshke en Prikkie mee, die vinden zo'n dagje uit misschien ook wel leuk. |
joepieeeeeeeeee.....zand in je boterham.....schrijf mij maar op.....mag mijn huisdier dan ook mee?? kan ze mooi met floshke en prikkie spelen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 13:50
|
|
|
|
Ik kan me de reaktie van Lady heel goed voorstellen. Zoals ik het nú lees, gaat het idd. over een gevoel van schaamte over een stuk leven dat geweest is. Ik herinner me iemand, een vrouw, die een tijdje geleden contact met me zocht via internet. Zij en ik hebben samen in een jeugdbende gezeten. 'Ouwe jongens krentebrood'....nee ik had er geen zin in! 'k Heb het contact geweigerd. Ik heb mijn verleden geaccepteerd maar hoef er daarom niet constant aan herinnerd te worden! 'k Had geen zin om 'gezelig' herinneringen op te halen met deze vrouw. Ik kan me zo voorstellen dat Lady het ongeveer hetzelfde moet voelen. Ik kon het contact weigeren...zij ziet haar tattoos elke dag.
Laatst aangepast door
|
MARIA576
|
op dinsdag 30 augustus 2011, 19:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 14:45
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | | hier is het een wisselend weerbeeld, net erg grijs/ donker...elk moment kon het gaan regenen maar nu zie ik veel blauw.....het is ook altijd wat..... |
Ik hoorde van mijn aanstaande schoonzoon dat hij daar aan het werk is, zonnig en droog in de buurt van Amsterdam. Ik heb hier vanmiddag verwarming aangedaan omdat mijn dochter hier zo koud vond
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 14:50
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Wat valt er nog te zeggen over het weer, weer grijze lucht, weer regenbuitjes Je zou haast mee gaan huilen met het weer En nog steeds moet de heg gedaan  |
Wij hebben hier een heerlijk zonnetje...en ook een heg die moet gedaan worden maar dan moet ik een kettingzaag hebben...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 14:52
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | | joepieeeeeeeeee.....zand in je boterham.....schrijf mij maar op.....mag mijn huisdier dan ook mee?? kan ze mooi met floshke en prikkie spelen |
Floshke en Prikkie in contact brengen met de CM-kudde??? Neen hoor...die beestjes zijn op rust gesteld.
Bah, zand in een boterham...ik lust niet zo graag een boterham...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 14:54
|
|
|
|
nou, frank en visser; roep eens data dan?
en ja, viervoeters mogen ook aan het strand toch? emmertje en schepje mee, en we zijn zoooo zoet!!
wie heeft interesse mee te gaan naar de kust (ergens tussen hoek van holland en scheveningen)?
hannah810 tink100
visser278 frankt627
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 30 augustus 2011, 14:58
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:00
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | nou, frank en visser; roep eens data dan?
en ja, viervoeters mogen ook aan het strand toch? emmertje en schepje mee, en we zijn zoooo zoet!!
wie heeft interesse mee te gaan naar de kust (ergens tussen hoek van holland en scheveningen)? |
Hannah, ik denk zo dat het dit jaar niet meer zal lukken, hé? Het weer laat het echt niet toe. Ik denk dat we het moeten uitstellen tot volgende 'zomer'. Wat waarschijnlijk ergens in april of mei zal zijn zoals dit jaar. Nog zo'n ongeveer 246 keer slapen dan...diegene die ook nog een middagdutje doen is dat het dubbele slapen dan nog...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ADELAAR559
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:02
|
|
|
|
De singledag 2011 is in de planning.....
En ja hoor, het is weer precies zoals ik dacht. Wederom een 'ver-van-mijn-bed-show'.
Dit jaar zal ik er wederom dus niet bij zijn omdat het me gewoonweg te ver is, maar ik wil wel graag een suggestie doen voor 2012 alvast.
Waarom niet eens iets hogerop in het land deze keer? --> Assen / Beilen / Hoogeveen / Emmen / Stadskanaal / Gieten ? --> Drachten / Marum / Heerenveen
Gewoon eens, omdat het kan?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:06
|
|
|
|
Een kind van God is wel mooi, of je inderdaad trots bent als kind van God dat hangt af van je eigen mening. Tollenaar, die achterin in de tempel stond, werd door God geroepen en bekeert. Hij gaat niet met blijdschap naar de tempel maar met droefheid. Die werkt onberouwelijke bekering tot zaligheid. Tollenaar wilt niet erkennen als kind van God maar als zondaar. Hij voelt zichzelf vernederd. Wat doe je als kind van God? Ben je dan hoogmoedig of liever vernederd? Bijbel onder de arm en je loopt naar de kerk alsof je denkt dat ik word gezien door de omstanders dat ze kunnen je herkennen als kind van God bent.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:11
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Wij hebben hier een heerlijk zonnetje...en ook een heg die moet gedaan worden maar dan moet ik een kettingzaag hebben... |
Ik heb wel electrische heggeschaar op de zolder liggen, maar eeh met 1 hand wordt niet gesnoeid ivm veiligheid. Helaas heb ik geen reserve hand, mijn heg is ongelooflijk hoog, ik zie de zon overdag niet meer want mijn tuin zit de hele dag in de schaduw
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:16
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Hannah, ik denk zo dat het dit jaar niet meer zal lukken, hé? Het weer laat het echt niet toe. Ik denk dat we het moeten uitstellen tot volgende 'zomer'. Wat waarschijnlijk ergens in april of mei zal zijn zoals dit jaar. Nog zo'n ongeveer 246 keer slapen dan...diegene die ook nog een middagdutje doen is dat het dubbele slapen dan nog...  |
Ik heb wel ook zin in Zuidwester zet ik wel op en loop met blote voeten. O ja hengel neem ik ook mee, gaan we vissen vangen. Frank zorgt voor kampvuur en de dames maken vismaaltijden klaar.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:18
|
|
|
|
| ADELAAR559 schreef: | De singledag 2011 is in de planning.....
En ja hoor, het is weer precies zoals ik dacht. Wederom een 'ver-van-mijn-bed-show'.
Dit jaar zal ik er wederom dus niet bij zijn omdat het me gewoonweg te ver is, maar ik wil wel graag een suggestie doen voor 2012 alvast.
Waarom niet eens iets hogerop in het land deze keer? --> Assen / Beilen / Hoogeveen / Emmen / Stadskanaal / Gieten ? --> Drachten / Marum / Heerenveen
Gewoon eens, omdat het kan? |
Ik wou aanmelden, ik vergeet dat ik geen single meer. Sorry verkeerd verbonden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:20
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Ik heb wel ook zin in Zuidwester zet ik wel op en loop met blote voeten. O ja hengel neem ik ook mee, gaan we vissen vangen. Frank zorgt voor kampvuur en de dames maken vismaaltijden klaar.  |
Waarom maken wij als vrouwen de vissen klaar? weet jewel hoe vies het is om een vis schoon te maken? Doe je mooi zelf maar, voor pyromaan spelen kan ik ook nog wel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:22
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Wij hebben hier een heerlijk zonnetje...en ook een heg die moet gedaan worden maar dan moet ik een kettingzaag hebben... |
Hier nu ook de zon na enorme hoosbuien Kettingzaag? moet de hele heg om ofzo?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:24
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Waarom maken wij als vrouwen de vissen klaar? weet jewel hoe vies het is om een vis schoon te maken? Doe je mooi zelf maar, voor pyromaan spelen kan ik ook nog wel  |
Ja leuk pyromaantje spelen...
Voor die andere dingen blijf ik wel thuis.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:30
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Ik heb geen verstand van dementerende ouderen en een griepprik vind ik zelf wel ok. Wat ik me wel afvraag is of je een dementerende oudere nog wel belastende behandelingen moet laten ondergaan die het leven verlengen? Ik denk dan aan chemokuren of bij nierfalen een dialyse behandeling.....Ik kan me wel enigszins voorstellen dat je dan als familie zegt, daar beginnen we niet meer aan dat is te belastend......en waarschijnlijk ook niet zo te bevatten als je dementerend bent......En eigenlijk is dat dan toch ook een vorm van het leven in eigen hand nemen......? Of mag dat dan weer wel? Zo maar wat vragen waar ik het antwoord ook niet op weet maar die bij me opkomen...... |
Wat je over het algemeen ziet bij dementerenden dat er idd geen grote behandelingen meer plaatsvinden, zoals operaties en chemo's... De meesten hebben een passief beleid waarin staat dat alle warme zorg wordt gegeven daarmee bedoel ik liefde aandacht de dagelijkse zorg en alleen een operatie bij botbreuken.Hier kan ik me wel in vinden de mensen zelfbegrijpen niet meer wat er met ze gebeurt en elke narcose brengt ze vaak verder in hun dementie. En soms denk je inderdaad wat ik ergens las mogen de mensen ook nog sterven?? Soms wordt er zo ver gegaan dat je weleens denkt laat ze mogen sterven! Wat ik heb ervaren bij dementerenden dat hoe dement ze ook zijn ze toch zelf op een gegeven moment weten wat ze doen, vaak zie je dat ze wijgeren te eten en te drinken zo van laat mij maar gaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:43
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | nou, frank en visser; roep eens data dan?
wie heeft interesse mee te gaan naar de kust (ergens tussen hoek van holland en scheveningen)?
hannah810 tink100
frankt627 herman338 |
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 30 augustus 2011, 18:36
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:47
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Hannah, ik denk zo dat het dit jaar niet meer zal lukken, hé? Het weer laat het echt niet toe. Ik denk dat we het moeten uitstellen tot volgende 'zomer'. Wat waarschijnlijk ergens in april of mei zal zijn zoals dit jaar. Nog zo'n ongeveer 246 keer slapen dan...diegene die ook nog een middagdutje doen is dat het dubbele slapen dan nog...  |
Hollanders die genieten altijd van zand, zee en lucht...lekker zonnetje...no problem....kan dit jaar nog wel twéé keer....waarschijnlijk krijgen we een schitterende nazomer.....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 30 augustus 2011, 17:04
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:49
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Ik hoorde van mijn aanstaande schoonzoon dat hij daar aan het werk is, zonnig en droog in de buurt van Amsterdam. Ik heb hier vanmiddag verwarming aangedaan omdat mijn dochter hier zo koud vond  |
ik weiger de cv aan te zetten.....maar het zou wel errug lekker zijn ja.....dan maar extra dekentje op de bank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:57
|
|
|
|
|
Ik ben blij dat ik geen arts ben. Deze beslissingen moeten ze regelmatig nemen..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 16:04
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Een kind van God is wel mooi, of je inderdaad trots bent als kind van God dat hangt af van je eigen mening. Tollenaar, die achterin in de tempel stond, werd door God geroepen en bekeert. Hij gaat niet met blijdschap naar de tempel maar met droefheid. Die werkt onberouwelijke bekering tot zaligheid. Tollenaar wilt niet erkennen als kind van God maar als zondaar. Hij voelt zichzelf vernederd. Wat doe je als kind van God? Ben je dan hoogmoedig of liever vernederd? Bijbel onder de arm en je loopt naar de kerk alsof je denkt dat ik word gezien door de omstanders dat ze kunnen je herkennen als kind van God bent. | Tollenaars waren afpersers, parasieten, mensen die leefden van geld van de ander. Stel je nu niet voor dat tollenaars zulke lieverdjes waren. Er zijn maar een paar die tot bekering kwamen, maar dat maakt niet meteen iedere tollenaar goed.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 30 augustus 2011, 16:04
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 16:11
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Tollenaars waren afpersers, parasieten, mensen die leefden van geld van de ander. Stel je nu niet voor dat tollenaars zulke lieverdjes waren. Er zijn maar een paar die tot bekering kwamen, maar dat maakt niet meteen iedere tollenaar goed. |
"goede mensen" bestaan zowiezo niet, chatuliem.......... ieder mens wordt immers met een zwart hartje geboren?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 16:14