
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 00:33
|
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 18 september 2011, 11:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 00:39
|
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 18 september 2011, 15:38
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 00:51
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Na een dag met heerlijk weer begint het nu te regenen, volop te flitsen en behoorlijk te rommelen.  |
het dondert hier ook... ...en het regent ook hard
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 4 september 2011, 02:02
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 01:00
|
|
|
|
|
hier is het benauwd en vreselijk warm...eigenlijk erg broeierig wel....ben blij dat ik s nachts werk...heb ik er minder last van.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 01:01
|
|
|
|
dát denk je.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 01:08
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | | hier is het benauwd en vreselijk warm...eigenlijk erg broeierig wel....ben blij dat ik s nachts werk...heb ik er minder last van. |
je zal ook wel donder krijgen vannacht hier regent het en dondert het erg hard
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 4 september 2011, 02:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARSJG370
|
Berichten: 38
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 02:02
|
|
|
|
weten jullie wel, hoe moeilijk het is om drie haren in een middenscheiding te krijgen??? pffft, ik ben er uren zoet mee!!!... En toch hou ik wel van jullie hoor,
Laatst aangepast door
|
MARSJG370
|
op zondag 4 september 2011, 02:03
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 04:21
|
|
|
|
...dat ik vannacht nog geen 5 minuten heb kunnen slapen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 06:01
|
|
|
|
|
amper regen en onweer gehad...ppppfffff...was dit het nou????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 06:02
|
|
|
|
|
ik als nachtzuster verantwoordelijk ben voor alle slapende en dolende mensen?? en dat waar nodig ik slaapmedicatie mag geven?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 06:04
|
|
|
|
|
hannah en ik helpen wel met die 3 haren in de plooi leggen.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 08:26
|
|
|
|
Zoals ik mij voel lijkt de bloedtransfusie aangeslagen te hebben!
Nu maar hopen dat het ook in het bloed terug te vinden is! Straks word ik weer geprikt, ook voor de ontstekingswaarden.
Stiekem best een beetje spannend.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
Berichten: 4047
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 09:10
|
|
|
|
| STEENTJE178 schreef: | Hm, idd jammer dat het idd ver weg is allemaal!! Maar ehm.... waarom gaan we dan geen regionale singlesdagen organiseren??
Singlesdag Noord: in Bakkeveen Singlesdag Midden: in Apeldoorn Singlesdag Zuid: in Gouda (sorry Limburg, maar volgens mij hebben we daar relatief weinig CM-ers, toch?, in verhouding tot bijv. Zeeland) Ik noem maar wat....
Natuurlijk begrijp ik dat je dan minder groot kunt uitpakken als op 1 "centrale" singlesdag, maar misschien is dit een alternatief voor bijv. singlesdag 2012??
Idee??? |
voor regio oost zijn we met een probeersel (scheveningen) bezig, steentje en in regio zuid valt ok best wat te regelen hoor; misschien eens naar de drunense duinen met elkaar (regio waalwijk) ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
Berichten: 2212
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 09:23
|
|
|
|
Wat is de overeenkomst tussen een flesje bier, en een dom blondje? Na de hals houd de inhoud op
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 09:35
|
|
|
|
SEKTEN: RELIGIE, WAANZIN OF BEDROG? De religieuze sekten zijn de laatste jaren veelvuldig in het nieuws geweest. Sun Myung Moon en Bhagwan Shree Rayneesch; wie heeft er nooit van gehoord? Wie heeft er nog nooit bezoek gekregen van vasthoudende Jehova Getuigen, Mormonen of Scientologen? De collectieve zelfmoord van de 912 onschuldige volgelingen van Jim Jones hebben de afgelopen jaren navolging gevonden o.a. in de sekte van de Zonnetempel in Zwitserland en Canada. Ook dichter bij huis was het afgelopen jaar de evangelische sekte rond Wim Griffioen landelijk nieuws. Sekten hoeven overigens niet altijd religieus gekleurd te zijn. Er zijn ook politieke en maatschappelijk actieve sekten. Ook in de maatschappelijk en geestelijke hulpverlening komt sektarisch gedrag voor. We willen in dit artikel vooral de religieus opererende sekten analyseren, in de hoop dat veel christenen in staat zijn beter hulp te bieden aan de steeds groter wordende groep van slachtoffers op dit terrein.
Definitie
Sekte is afgeleid van het Latijnse woord "secare" (afsnijden). In het Grieks heeft "h'airesis" de betekenis van geestelijke voorkeur, een keuze, school, partij of denkrichting. Aanvankelijk werd de term gebruikt in verband met de filosofenschool en heeft een volstrekt neutrale betekenis. In ons modern spraakgebruik echter heeft sekte een negatieve klank, die zich bijvoorbeeld onderscheidt van (traditionele) kerken. De discussie over de verschillen van sekten en kerk wordt al eeuwenlang op verschillende manier inhoud gegeven. Ook in de apostolische tijd is het verschijnsel bekend. (1.Kor.1:10vv) In zijn tweede brief waarschuwt Petrus voor "verderfelijke sekten". Het Griekse woord "h'airesis" wordt in het Nieuwe Testament gebruikt in de betekenis van RICHTING. Hand.5:17: "sekte" (of kerk) der Sadduceeën Hand.15:5: "sekte" der Farizeeën
In de Bijbel komt het woord sekte in gunstige en ongunstige betekenis voor. In gunstige betekenis: Hand.24:5: Tertullis noemt Paulus een opperste voorstander van de sekte der Nazireeërs. (Zie ook Hand.28:22) In ongunstige betekenis wordt over sekte geschreven in 1.Kor.11:19, 2.Petr.2:1 (verderfelijke ketterijen), Tit.3:10 (ketters mens) en Gal.5:19 (werken des vleses: partijgeest)
When you think, you're gonna stink
EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren. David Mozes Berg, de door seks bezeten leider van de "Children of God", leerde zijn volgelingen ooit het volgende lied: 'When you think, think, think, you're gonna sink, sink, which makes you stink, stink, stink'. Ook de inmiddels overleden Baghwan Shree Rayneesh raadde de bewoners van de ashram (leefgemeenschap) te Poona aan hun verstand thuis te laten. "Drop your mind".
Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken. Er zijn verschillende redenen aan te geven waarom in ieder geval sekteleden deze anti-denkmentaliteit zonder meer slikken. Het ontbreekt hen vaak aan tijd om na te denken. Vanaf het begin van de dag, om halfzes tot de laatste gebeden en liederen rond middernacht zijn ze bezig. Vol ijver volgen ze de bevelen op en voeren het hun toegekende werk uit. Ook het bidden zelf, het zingen, sjanten en zelfs spreken in tongen wordt door sommigen beschouwd als een middel om het denken zoveel mogelijk uit te schakelen. Zelfhypnose is vaak een onderdeel van de gebruikelijke activiteitenprogramma's. Twijfelaars wordt vaak verteld dat de satan hun geest is binnengedrongen en dat ze hun ziel zullen verliezen als ze de groep verlaten. Het anti-intellectualisme fungeert dus als een element van sociale controle. "Geloven doe je met je hart, niet met je verstand."
Andere sekten onderscheiden zich vaak door een pseudo-wetenschappelijke presentatie. De sektaire boodschap, religieus van aard, wordt met een extra laagje ingewikkelde en geleerd aandoende terminologie omfloerst. (Zie o.a. art. over Scientology Promise jrg 13, nr.3) De leer van Moon is hiervan een goed voorbeeld: een vreemd mengsel van Bijbels fundamentalisme, Oosterse filosofie en pseudo-wetenschappelijke theorieën. De sekteaanhanger is ervan overtuigd dat hij over een aparte kennis beschikt. Zo hebben de Rozenkruisers het over de "Gnosis", een geheime kennis. (Promise jrg.13, nr.4)
Betalen voor angst
Het verhaal van Gerard
Gerard veranderde, twee maanden nadat hij zich had aangesloten bij een bekende sekte, van een bekwaam zakenman in een vreselijk "bang wrak" met suïcidale neigingen. Het kostte hem Fl. 50.000. "Twee maanden lijkt niet lang", geeft Gerard toe, "maar het was zeer intensief, drie tot vier nachten per week". De beginnerscursus koste Fl. 500,- en de prijs steeg snel bij iedere vervolgcursus. Ze brachten me tot het stadium, waarin ik hen machtigde over mijn bankrekening te beschikken. Ondanks dit alles gelooft Gerard, die nu gelukkig getrouwd is en wiens zaken weer goed gedijen, dat hij er in vergelijking met anderen goed vanaf gekomen is. Een deel van de leer houdt zich bezig met reïncarnatie en sommige leden van de sekte komen zo ver dat ze een eind aan hun leven maken om een beter volgend leven te bereiken. "Zelf ben ik bijna ook zover gekomen". De indoctrinatie is zo intens, dat je er bijna niet meer uit komt. "Men vertelde mij dat, als ik anders wilde denken, mijn "reactieve bewustzijn" me gek zou maken. Op een gegeven moment werd ik psychotisch en beroofde en vervloekte mijn eigen familie. Ik herinner me dat ik op een dag in een diepe depressie zat en bedekt onder een diepe duisternis naar mijn werk ging. Ik had geweldige angsten en kreeg suïcidale gedachten."
Uiteindelijk ontsnapte Gerard door de volhardende liefde van zijn moeder, die het hem mogelijk maakte naar een "deprogrammeur" te gaan. Drie jaar later kreeg het verhaal een ongewone goede afloop. Hij klaagde de steenrijke sekte aan bij de rechtbank wegens onrechtmatige beïnvloeding, hij won het proces en kreeg al zijn geld terug.
De meditatieval
het verhaal van Julia
Lerares Julia dacht dat de wereld verging, toen ze de waarheid hoorde over haar religieuze goeroe. "Velen van ons ervaarden dat hun leven verwoest was, nadat we in de gaten kregen, dat hij al het geld had ingepikt, en sexuele relaties met veel vrouwelijke leden van de sekte onderhield", zei ze. "Ik zou voor hem letterlijk onder een trein gestapt zijn." "Ik was stapelverliefd op hem." Julia was door het Britse Meditatie Genootschap met de goeroe in contact gebracht. Ze volgde een lerarenopleiding op een Bijbelschool. "De school besloot dat de staf behoefte had aan een stressmanagementcursus", legde Julia uit. Zelf helpt ze nu anderen, die door sekten zijn beschadigd als districtsdirecteur van "Reach-out Trust". Ze kwam in aanraking met de Britse school van yoga, die maar al te graag meditatie en yogatechnieken leerden.
Later, toen ze christen werd, realiseerde ze zich dat deze ervaringen haar grote schade berokkend hadden. "Ik kon mezelf er niet toe zetten, deel te nemen aan kerkdiensten, gebeds- en lofprijsbijeenkomsten, dit waren grote beproevingen". "Ik kon niet in dezelfde kamer blijven, als daar ook christenen waren, die over de Heilige Geest spraken"."Het heeft me uiteindelijk negen jaar gekost, voordat ik overal van bevrijd was. Ik was verslaafd aan meditatie. Ik gebruikte christelijke belijdenissen en uitspraken uit de Bijbel als een soort Hindoe mantraformule. Alleen om een veranderde staat van bewustzijn op te wekken. Dit is wat velen verankerd houdt in sekten", aldus Julia. "Ik kreeg uiteindelijk een jaar hulp in Spring Harvest, (christelijk vakantie- en trainingscentrum) van iemand, die gespecialiseerd was in bevrijdingspastoraat."
Een harde verkooples
Het verhaal van Jan
Drie weken na zijn eerste bijbelstudie in de sektekerk werd Jan op twintigjarige leeftijd gedoopt. Hij was erg enthousiast over zijn nieuwe geloof. "Ik wilde naar de mensen gaan om ze het goede nieuws te vertellen en ze naar de bijbelstudies te brengen, anders zouden ze naar de hel gaan". Na zijn eerste studie werd Jan iedere avond opgebeld door zijn vrienden, die wilden weten of Jan wel zeker zou komen. Na een tijdsbestek van een week ging Jan iedere dag naar de kerk, in de grote stad, waar hij voor het eerst was. Daarna herinnerde hij zich, werd het persoonlijker. Ik moest alles belijden waarvoor ik mij schaamde, ook mijn sexuele zonden, altijd in het bijzijn van twee of meer mensen. Ik moest een gedetailleerde lijst van mijn zonden aan de bijbelstudieleraar geven. Nooit werd er gesproken van vergeving. Kort nadat Jan zich had laten dopen, gaf hij zijn baan als financieel adviseur op en trok in bij "broeders" in een flat. Een driekamerappartement, dat hij deelde met elf leden van de sekte. Hij begon een fulltime studie en colportagewerk op straat. Hij had geen tijd meer om te denken, was altijd vermoeid en werd nauw in de gaten gehouden door zijn persoonlijk begeleider voor discipelschap. Zijn vrienden en kamerbewoners moesten elkaar controleren en men verwachtte openlijke schuldbelijdenissen van iedereen. De leden werden gedwongen geld te geven aan het kerkgenootschap.
Achttien maanden later verliet Jan de sektekerk met drie van zijn beste vrienden. Het begon langzaam tot hem door te dringen dat niemand om hem gaf als persoon of christen. "Alles wat ik deed was niet door persoonlijk geloof, maar afhankelijk van de verwachtingen van een ander. Ik was slechts een klein radertje in een grote machine." Toen hij uit de kerk stapte, bemerkte hij dat hij nauwelijks zelfstandig besluiten kon nemen en geen enkele situatie aankon, waarin hij met dingen geconfronteerd werd. "Allereerst denk je dat het alleen maar om het dopen gaat, later realiseer je je dat het er uiteindelijk om gaat, dat je doet wat ze zeggen". Er wordt verteld dat de leider door God gezalfd is; dus als je tegen hem bent, ben je tegen God zelf.
Jan gaat nu niet meer naar een kerk, hij zegt dat hij nog wel in God gelooft. Zijn broer, die door Jan voor de sekte gestrikt werd, heeft de sekte na vijf jaar ookverlaten.
Verboden te twijfelen
Het verhaal van Yolanda
Yolanda was opgevoed in een bekende sekte. Toen ze zeven jaar was, hielp ze bij de verkoop van de bladen van de sekte. Toen ze zestien was, werd ze gedoopt. Als ze over haar geloof nadacht, dan maakte ze zich wel eens zorgen om de verkeerde voorspellingen van de sekte over het einde van de wereld. Ze ontmoette christenen, die vertelden over "hun gered" zijn. Voor haar was dat een concept van grootspraak, hoewel ze hun volhardendheid daarin wel onder ogen moest zien. Een Christenvriendin moedigde Yolanda aan het Nieuwe Testament te lezen om te kijken of de leer van de sekte: Dat Jezus de aartsengel Michael is, i.p.v. de Zoon van God, zoals de Christenen leren, waar is. Haar twijfels over de leer van de sekte bleven groeien, tot het punt waarop ze de oudsten van de sekte ondervroeg ten aanzien van de leer, dat alleen sekteleden behouden konden worden. Toen ze openlijk haar twijfels hierover bekend maakte, werd ze geëxcommuniceerd.
Later werd Yolanda een betrokken Christen. Haar man blijft in naam een sektelid. Haar vrome ouders willen haar nooit meer spreken en schrijven ÈÈn of twee keer per jaar voor nieuws van hun kleinkinderen, die ze nog nooit ontmoet hebben.
Onwankelbare trouw
Om volgelingen in hun greep te houden, gebruiken sekteleiders verschillende technieken. D.P. Johnson (Dilemmas of Charismatic Leadership) onderscheidt een viertal. Allereerst probeert de sekteleider de leden zo afhankelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door alle sociale en emotionele banden buiten de groep, vooral de familie te breken. (b.v. Hare-Krishna) Bij Jim Jones werden gehuwde paren openlijk aangemaand met elkaar te breken. De tweede manier waarop sekteleiders hun macht vergroten is de uitbouw van een sterke en grote organisatie. De Getuigen van Jehovah is het beste voorbeeld. (in Nederland de grootste sekte met ong. 30.000 leden vóór de scientologybeweging) De Wachttorenorganisatie heeft veel weg van een gigantische, bureaucratische instelling. Alle macht is gecentraliseerd in de sektetop in Bethel. De communicatiestroom is louter verticaal, van boven naar beneden.
Een derde manier om macht te gebruiken is het afstaan van een deel van de autoriteit aan een zeer beperkt aantal leden, die sterk afhankelijk van de leider zijn. L.R. Hubbard, de scientology-leider, delegeerde zo een deel van zijn macht aan familieleden.
De vierde strategie, waardoor sekteleiders hun positie versterken, is het zoeken naar een geïsoleerde omgeving. In dit isolement kan de goeroe erin slagen de leden te overtuigen, dat zij in de samenleving geen kans van overleven hebben. De groepsleden ontwikkelen een paranoïde geloof, dat terugkeer naar de samenleving een hachelijke onderneming is. De Volkstempel van Jim Jones, maar ook de Orde van de Zonnetempel zijn duidelijke voorbeelden. Essentieel is de volstrekte onderwerping aan de charismatische leider, vaak is er een sterk hiërarchische organisatie waarin veel sociale controle aanwezig is.
Controle en pressiemiddelen
Controle en macht over de leden, of het nu door een streng dieet, financiële middelen of relaties is, komt bij iedere sekte in verschillende mate voor. Mensen worden beroofd van de door God gegeven vrije wil, vaak zelfs in de naam van God. We zullen nog eens een aantal voorbeelden van deze machtsmiddelen op een rijtje zetten: (zoals al genoemd) een dictatoriaal streng leiderschap; waar geen ruimte is voor vragen; waar leiders vereerd worden. Het ontzeggen of onthouden van privileges wegens ongehoorzaamheid. Dit kan zijn: voedsel, genegenheid of zelfs zegeningen. Het uitoefenen van druk op de sekteleden door: a) onthouden van privacy: er is geen tijd om te denken. b) onthouden van slaap, door vermoeidheid desoriëntatie. c) uniforme kleding moet gemeenschapszin suggereren. d) ongezonde dieëten, geen contacten met familie. e) geven van een andere naam/persoonlijkheid Afzetten tegen de buitenwereld, het moet duidelijk worden dat alleen de sekte de waarheid heeft. Desintegratie van de wil. Kinderlijke gehoorzaamheid wordt geoefend in twijfelachtige spelletjes om afhankelijkheid te bereiken. Inconsequente straf en beloning geeft kwetsbaarheid en leidt ertoe dat sekteleden zelf geen keuzes meer kunnen maken. Financiële schulden; de sekte gaat er vanuit dat al het geld van God is en dus terecht moet komen bij de sekteleiders. Verwarring; de leer verwart vaak de belangrijkste Bijbelse leerstellingen. Verder zijn er een aantal "hersenspoeltechnieken" zoals: (auto)hypnose, chanting, openbare belijdenissen, "Love bombardementen", verwarrende leer, gebruiken van subliminale (onbewuste) beïnvloedingstechnieken, psychootterreur, eindtijddenken, verbale intimidatie, schuld exploreren, gedachtenbeheersing, compromisloze regels, angstexploratie, sociale controle en nog veel meer variaties en combinaties. Kloosterorden sektarisch?
Sommigen beweren dat kloosterorden ook sektarische trekken hebben. O.a. door het terugtrekken uit de maatschappij en het zoeken naar authentieke geloofsbeleving. Toch zijn er vaak grote verschillen. Veel kloosterorden zetten zich niet af tegen de kerkgemeenschap, maar maken daar juist deel uit van dit geheel en zelfs nog vaak in positief oecumenische zin. Meestal is er in een klooster ook plaats voor persoonlijke bezinning en reflexie, i.t.t. totalitaire sekten. Ook zijn er bij veel kloosterlingen veel sociale contacten met maatschappij en familie aanwezig. Toch is het belangrijk steeds waakzaam te blijven. Soms kan de aard van een communiteit of leefgemeenschap sluipend veranderen naar sektarische karakteristieken. Zo is de bekende kloosterorde rond "Moeder Basilea Schlink" van de Mariënschwestern in opspraak gekomen. Deze bij evangelische en rooms-katholieke christenen bekende orde heeft ook steeds meer sektarische trekken gekregen. Dit meldt pastoor Baginski, die vier jaar bij de MariÎnschwestern gewerkt heeft. Hij publiceerde daarover onlangs in het weekblad Idea Spektrum.
De autoritaire positie van de inmiddels 93-jarige Schlink, de twijfelachtige mystiek over het kindje Jezus, het kunstmatig biecht- en boetesysteem en de organisatie van de gehele orde dragen voor Baginsky sektarische kenmerken.
Ook nieuwe rooms-katholieke stromingen met een sektarische inhoud zijn in Nederland actief. Zo zijn de Neo-katechumenaten actief in de buitenwijken van Amsterdam. In verschillende landen wordt deze beweging beschuldigd van sekteachtige wervingsmethoden. Deze organisatie is in 1964 in Madrid opgericht door Kiko Arguello en Carmen Hernandez. De Neo-katechumenaten (N.K.), die wereldwijd ongeveer een miljoen leden hebben, zijn vooral actief in Oost Europa. Kenmerken van deze beweging zijn een antidemocratisch conservatisme, fanatiek messianisme, een militant anti-intellectualisme en een compromisloos universalisme. Men maakt gebruik van rites en een "geheime leer". EÈn van de kreten van de N.K.-ers is: "De paus kan zich vergissen, maar Kiko Arguello nooit, omdat hij charisma heeft". Deze sekte floreert binnen de katholieke kerk met nog twee andere bedenkelijke stromingen: de Focolare en Opus Dei.
De weg terug: deprogrammeren
Als u zich betrokken voelt bij mensen, die verstrikt geraakt zijn of dreigen te raken bij sekten, moet u veel geduld, liefde en gebed praktiseren. Hieronder enkele nuttige tips: (van Twisted Truth - Evangelical Alliance, Whitefield House London) Blijf in liefdevol contact, hoe weinig respons u ook krijgt. Zoek hulp bij gespecialiseerde hulpverleners, b.v. de Studie en Hulpgroep Sekte (S.H.S.), Buitenhof 44, 8255 AW Swifterbant tel. 0321-322129 of tel 030-6353060 (na 20.00 uur) Speel detectieve: Verzamel informatie over de groep. Zoek contact met mensen die de groep verlaten hebben. (info S.H.S.) Zoek in chr. boekhandel literatuur over dit onderwerp, inclusief biografieÎn. Vermijdt confrontaties. Zaai twijfel in hun gedachten door vragen te stellen over controversiële zaken van een groep of leer van een groep. Zoek ook terreinen, waar je het mee eens bent. Val de sekte nooit openlijk aan. Druk genegenheid uit voor de sekteleden. Houdt de deur thuis altijd voor ze open. Betrokken familieleden voelen zich altijd schuldig, niet doen! Degenen, die echt schuld hebben, zijn de colporteurs van de sekte. (Zij, die zwerven om te werven!) Benadruk steeds de genadevolle eigenschappen van God. Vraag hulp aan kerken (gebed), politici, media en experts op het gebied van pastoraat. Bijbelse adviezen
Als je Christen bent, overweeg vooral de volgende aspecten: Ga niet alleen. Zelfs Jezus zond zijn discipelen uit in tweetallen (Luk.10:1) Bid: we hebben niet te vechten tegen "vlees en bloed" Onthoud dat Jezus Christus heeft overwonnen. Wees verzekerd van de door God gegeven autoriteit. Matth.18:19 "Ik zeg u, dat, als twee van u op aarde iets eenparig zullen begeren, het hun ten deel zal vallen van mijn Vader, die in de hemelen is." Als Zijn kerk moeten we zoeken naar Gods wil en onze geestelijke autoriteit gebruiken in Jezus naam. Doe de wapenrusting aan, omschreven in Efeze 6. Ga na wat de geestelijke claims van een groep zijn. Religieuze sekten waren ook gewoon in oude Bijbelse tijden. De adviezen van Jezus toen, zijn nu nog even waardevol: Matth.24:4,5: "Jezus zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden!" Matth:24:10,11: "En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden." Vergelijk verder: Matth. 7:15, 1 Tim.4:1-3, 2 Cor.11:4, 1 Joh.4:1. Gerard Feller oktober 1997
Literatuur:
De religieuze sekten - Geert Vanacker, De Nederlandse Boekhandel, Uitgeverij Pelckmans, Kapellen 1986 Infomap Studie en Hulpgroep Sekten - Buitenhof 44 8255 AW Swifterbant Voorbeeldverhalen uit: Twisted Truth, Evangelical Alliance, Whitefield House, 186 Kennington Park Road London SE11 4BT Koninklijk Ned. Persbureau - Neo-katechumenaten 10-8-97 en MariÎnschwestern 21-7-97 Sekten: Bedreiging of bevrijding? Novapres Laren Wat zoeken zij? Religieuze randverschijnselen in onze tijd; Novapres 1974 door ds. F.W. Haack Sekten heute; Lehre, Organisation, Verbreitung - door W.Bartz Freiburg.
Bron Stichting Promise
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zondag 4 september 2011, 11:19
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 09:55
|
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 18 september 2011, 15:28
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 10:28
|
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 18 september 2011, 10:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 10:31
|
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 18 september 2011, 11:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 10:32
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Men wat is dat nu toch zit echt niet mee bij jou he Mensen als jullie een kaartje willen sturen naar Josina (kan ze echt wel gebruiken als je alles leest) Mail mij en je krijgt haar gegevens  |
en dan maar hopen dat het kaartje terecht komt hé... want dat schijnt blijkbaar niet zo makkelijk te zijn...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 10:34
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | | ik als nachtzuster verantwoordelijk ben voor alle slapende en dolende mensen?? en dat waar nodig ik slaapmedicatie mag geven? |
en dat zeg je nu...ik heb je anders niet gezien vannacht
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 10:43
|
|
|
|
Ik begin weer eens aan een ander boek, Het behandelt de psalmen en is van A.F. Troost.
Zondag 4 september, Psalm 105: 7-15; Van kind tot kind.
Het gaat in deze psalm over het verbond dat God sloot met Abraham en met heel zijn volk Israël. Als met handen te tasten is de inhoud van dat verbond: land, grondgebied, een plek om in te wonen. “U zal Ik het land Kanaän geven als het u toegemeten erfdeel.” Geen wonder dat Israël tot op de dag van vandaag zo hartstochtelijk vasthoudt aan dat stukje land aan de Middellandse Zee, waar het, teruggekomen uit die verschrikkelijke Holocaust, sinds 1948 weer wonen kan. Maar wat hebben niet-Joden te maken met de aloude belofte van de Eeuwige aan zijn volk? Ook wij zingen deze psalm, met name in een kerkdienst waarin de doop wordt bediend. Met Israël zingen wij mee over Gods verbond met Abraham zijn vrind, dat verbond dat Hij bevestigt van kind tot kind. Maar geen mens in de kerk denkt op dat moment aan land. Het zou mooi zijn als wij allen, Joden en niet-Joden, bij het horen van het woord ‘verbond’ niet alleen zouden denken aan aards land, maar vooral aan een ánder Land, een andersoortig Land, een Plek om te wonen bij Hem, die de Verborgene is. Want laten we eerlijk zijn: hoe mooi ook een stukje land op aarde mogen zijn: hoe gehecht je ook mag wezen aan de aarde die ons is toevertrouwd, geheel anders zal de niéuwe aarde zijn, onuitsprekelijk heerlijk, niet langer verdeeld in partjes en deeltjes, afgebakend door lijnen die grenzen worden genoemd. Gods verbond doet ons verlangen naar een Land van louter licht, naar het Land dat Liefde heet. God, die aan ons zich openbaarde, Regeert en oordeelt heel de aarde. Zijn woord wordt altoos trouw volbracht tot in het duizendste geslacht. ’t Verbond met Abraham zijn vrind bevestigt Hij van kind tot kind.
Laatst aangepast door
|
MARIO216
|
op zondag 4 september 2011, 10:43
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:09
|
|
|
|
Uit de krant van gisteren:
LIEMPDE: Pastoor Norbert van der Sluis verzorgt morgen weer gewoon de dienst in de kerk Sint Jans Onthoofding in Liempde. Van der Sluis kwam enkele weken in opspraak toen hij weigerde de uitvaartdienst te verzorgen van een man die euthanasie had laten plegen. De familie van deze Jan van Kronenburg moest nu uitwijken naar Sint Oedenrode. Het kerkbestuur en schaamde zich daarvoor en wil Van der Sluis weg hebben, maar het bisdom Den Bosch steunt de pastoor die zich houdt aan de regel dat iemand die euthanasie heeft laten plegen, geen kerkelijke uitvaart mag krijgen. Het bisdom geeft vanavond in de kerk uitleg daarover. Het kerkbestuur, dat zegt te worden gesteund door de inwoners van Liempde, wil echter nog steeds af van Van der Sluis.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:14
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | en dat zeg je nu...ik heb je anders niet gezien vannacht |
Tja denk dat we bij jou beter de man met de hamer langs kunnen sturen lig je tenminste echt knock out Of je moet klaas vaak eens toestaan echt zand in je ogen te strooien heb ik ook gedaan en sinds jaren slaap ik weer
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:15
|
|
|
|
Geneest God altijd als we genoeg geloven?
De aanleiding om dit artikel van Eliott Miller te plaatsen is iets waar veel christelijke hulpverleners, in de begeleiding van (vooral terminale) patiënten mee te maken krijgen. Indien de patiënten, familie en hulpverleners bidden om genezing van een ziekte, gebeurt het vaak dat God veel (terminale) ziektes niet geneest. Gelukkig komt er dan vaak een verwerkingsproces op gang waarin er ook acceptatie ontstaat van het toelaten van deze ziekte door God en mogelijk zelfs dat een patiënt zich op zijn dood voorbereidt, zijn afscheid van zijn geliefden en zijn ontmoeting met Christus. In dit proces komt het vaak voor dat de patiënt zelf denkt een woord van God te krijgen waardoor hij (lichamelijk) zal genezen of dat familie, andere christenen of leidinggevende in de Gemeente zeggen een dergelijk woord te hebben gehad. Wanneer er geen lichamelijke genezing plaats vindt, wordt er in sommige gevallen druk uitgeoefend van anderen op de patiënt, of door de patient zelf, dat hij of zij zich moet oefenen in zijn of haar geloof, omdat dat de belemmerende factor in het genezingsproces zou zijn. Dit brengt de patiënt in schuldgevoelens en verwarring. Daardoor zie je dat er bij terminale zieken vaak geen gelegenheid is om afscheid te nemen en zich voor te bereiden voor de ontmoeting met Christus. Vaak wordt er ontkend dat dit nodig zou zijn en veroorzaakt veel onrust en veel (vaak stilgezwegen) lijden. De mede christenen die de profetie uitspraken dat ze een woord van God gekregen hadden ter genezing, worden door de familie en Gemeente vaak nooit na het sterven van de patiënt ter verantwoording geroepen, voor de gevolgen van hun uitspraken. Bij terminale patiënten is dit misschien het duidelijkst, maar het is voorstelbaar dat dit patroon bij vele vooral chronische ziektes een rol speelt en mijns inziens tot veel schade lijkt.De suggesties van te weinig geloof en daardoor nog ziek worden ook vaak op subtiele wijze doorgegeven. Dit artikel is niet bedoeld om te twijfelen aan Gods mogelijkheden in deze tijd, om mensen op bovennatuurlijke wijze te genezen of mensen die hoop in het gebed te ontnemen, maar om de verkeerde theologie te weerleggen, die ten grondslag ligt aan de stelling dat God nu altijd (lichamelijk) wil genezen. Als ons geloof maar sterk genoeg is. Gerard Feller
Genezing van ziekten aan het kruis? De leer dat God altijd (lichamelijk) geneest indien ons geloof groot genoeg is, is vooral gebaseerd op de verkeerde uitleg van twee bijbelteksten:
1 Petr. 2:24: “die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout heeft gebracht, opdat wij, aan de zonde gestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen”.
Jes. 53:5: “Maar om onze overtredingen werd Hij doorboord om onze ongerechtigheden verbrijzeld, de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door zijn striemen is ons genezing”.
De leer van het tweezijdige werk aan het kruis, namelijk dat Christus onze zonden en onze ziekten droeg, is een ernstige misvatting van de Schrift. Ziekte is een van de vele ultieme gevolgen van de zonde van de mens. Jezus nam de oorzaak van ons lijden, de zonde, op zichzelf aan het kruis om ons op geweldige wijze te bevrijden van de gevolgen van de zonde. Het is onlogisch te veronderstellen dat Jezus alle kanker, lepra en andere ziekten van de gehele mensheid op zich nam. Wat er wèl staat is dat Hij de oneindige belasting en verschrikking van de zonde van de wereld op zich nam. Het is niet juist om te veronderstellen dat Hij de naast de oorzaak, noodzakelijkerwijze ook ieder afzonderlijk gevolg, zoals de ziekte, moest dragen. Door een oplossing te bewerken voor de oorzaak van de zonde, zorgde Hij op afdoende wijze ook voor de gevolgen.. Jezus zorgde voor het probleem van de ziekte door onze zonde te dragen aan het kruis. Het was voor Hem niet noodzakelijk onze ziekte te dragen om ons te genezen.
We vechten op geen enkele manier aan dat we door zijn zweepslagen genezen zijn. Maar wordt het woord genezen (Hebreeuws: rapak) vooral gerelateerd aan onze lichamelijke genezing? Een studie van het aanwezig zijn van dit woord in het Oude Testament laat zien dat dit woord vaak niet gebruikt wordt in die betekenis. In veel gevallen wordt het gebruikt bij geestelijke genezing. In Jer.3:22 staat: “Keer weder, afkerige kinderen, Ik zal uw afdwalingen”. En in Psalm 107:20 lezen we: “Hij zond zijn woord, Hij genas hen en deed hen aan de groeve ontkomen”. Als we de context van Jes.53 bestuderen ontdekken we dat het niet anders dan deze geweldige spirituele betekenis kan hebben. Dit is de grote profetische passage die gaat over Christus martelaarschap tussen God en mens. En als we de context van 1 Petr. 2:24 bestuderen zien we dat Petrus de profeet Jesaja niet aanhaalt op een lichamelijke manier maar op een geestelijke: “die zelf onze zonden (niet onze ziekten!) in zijn lichaam op het hout heeft gebracht, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen”. Het is uiteraard juist te stellen dat de genezing die Christus bracht zich uitstrekt vanuit het spirituele tot ook het emotionele en lichamelijk deel van ons wezen, maar (zoals we later nog duidelijker zien) dat de realisering van de genezing niet volledig is tot aan de opstanding., en er daarom dus zeker geen garantie is voor de genezing nú. Genezing nú is daarom veel meer te zien als een extra gift op de verzoening tot het moment waarop we ook naar lichaam volmaakt worden bij Zijn komst. Het is nooit iets dat we nu tot ‘de verlossing van ons lichaam, bij de opname van gelovigen, kunnen claimen. (we mogen er wel voor bidden)
In Matt. 8:16,17 lezen we: "Toen het nu avond werd, bracht men vele bezetenen tot Hem; en Hij dreef de geesten uit met zijn Woord en die ernstig ongesteld waren genas Hij allen, opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken wordt door de profeet Jesaja toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op zich genomen, en onze ziekten heeft Hij gedragen”. Dit is de andere belangrijke tekst die gebruikt wordt bij het pleidooi voor genezing nu! Omdat Mattheus Jesaja 53 citeert, hetgeen zoals we gezien hebben vooral slaat op de verzoening en toepast op lichamelijke genezing en bevrijding, denken velen dat dit het onomstotelijke bewijs moet zijn dat genezing garandeert vanaf het moment van onze verzoening met God. Toch ziet men bij een dergelijke denkwijze een belangrijk punt over het hoofd. Mattheus vertelt ons dat dit gedeelte van Jesaja vervuld is, juist in de genezingsbediening van Jezus, vóórdat de verzoening op Golgotha plaatsvond. Als we Jesaja 53 nemen zien we dat terwijl verzoening het centrale thema is, het hele leven en de bediening van Jezus beschouwd wordt (afgezien van Zijn tweede komst).
Jes. 53: 2: “Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd”.
Jes. 53: 12” “Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood”.
Het punt bij Jes 53 vers 4 is dat, hoewel het volk van Israël gezien heeft dat Jezus rondging in hun land en mensen genas van hun ziekten, ze zijn kruisiging nog beschouwden als een oordeel van God. In dat vers staat immers: “Wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte”. Het ‘onze ziekten heeft Hij op zich genomen, en onze smarten gedragen’ slaat op de activiteiten door Jezus in zijn genezingsbediening en niet op de passieve ontvangst van alle ziekten en zwakheden aan het kruis. Dit wordt begrijpelijk door het gebruik in de tekst van de Griekse werkwoorden lambano (= wegnemen, verwijderen, wegdragen) en bastazo (= oppakken, dragen, wegdragen, verdragen, verwijderen) (Arndt-Ginrich: A Greek English lexicon of the New Testament). Daarom is het duidelijk dat, terwijl Jes. 53:4 niet slaat op de fysieke genezing, de vervulling plaatsvond in de genezingsbediening van Jezus zoals Mattheus heeft opgeschreven en niet aan het kruis, en is daarom geen garantie voor genezing voor ons vandaag!
De vloek van het kruis.
Gal. 3:13 zegt: “Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder die aan het hout hangt”.
Als je Gal. 3:13 vergelijkt met Deut. 21:23 (“want een gehangene is door God vervloekt”) en Deut. 28:15-68 dat al de vloeken (inclusief de verschillende ziekten) beschrijft die over Israël zouden komen als het ongehoorzaam is, kun je zien dat het niet waar is dat Christus onze ziekten aan het kruis droeg. Er volgt geen analogie om de vloek van de wet te identificeren met de vloeken van Deut.28. De vloek van de wet is direct gerelateerd aan het onderwerp van rechtvaardiging, hetgeen gemakkelijk bij het bestuderen van de context in Gal. 3 te ontdekken is.
In Gal. 3:10-13 is te lezen: “Want allen, die het van werken der wet verachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers de rechtvaardige zal uit geloof leven. Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven. Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder die aan het hout hangt”.
De vloek wordt hier steeds gekoppeld aan de vloek der verdoemenis die Jood en heiden te wachten stond voor het falen in het houden van de wet van God. De vloeken in Deut.28 daarentegen waren tijdelijke vloeken die de Joden toegevoegd zouden worden onder het theocratisch koningschap van Jehova, in het land Israël, als zij ongehoorzaam waren. Het absurde van de stelling dat Jezus alle vloeken aan het kruis gedragen heeft wordt duidelijk als we de aard van sommige vervloekingen zien: ‘beschimmelen’(vs22), droogte (vs 23), verkrachting van iemands vrouw door een andere man (vs30), kannibalisme (vs 53) enz..
Grotere werken
“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga naar de Vader” (Joh.14:12).
Deze tekst woord vaak geciteerd door degenen die geloven dat God altijd en nu wil genezen. Jezus genas iedereen die ziek was, en omdat Hij gezegd heeft, dat we grotere werken zouden doen, moeten we geloven en verwachten dat Jezus ieder voor wie wij bidden, zal genezen. Het lijkt in eerste instantie een goed argument, maar bij nader inzien is dat anders. Allereerst is het belangrijk te weten wat Jezus bedoelde met grotere werken. Als hier alleen gezinspeeld werd op fysieke genezing, welke grotere werken kunnen dan nog gedaan worden dan Hij in dit verband deed? Wat kan bijvoorbeeld een groter fysiek teken zijn dan iemand die opstaat uit de dood? Het lijkt er veel meer op dat ‘een grotere werk’ veel meer te doen heeft met een spirituele genezing. Het is dus waarschijnlijker dat Jezus de discipelen voorbereidde op de ‘Grote Opdracht’ door hun prediking van het evangelie, waar mensen gered zouden worden en het Koninkrijk van God door de kerk op aarde gevestigd wordt. Het is een onbetwist feit dat Jezus’ genezingsbediening een in de geschiedenis nooit herhaald feit is. Dit wordt juist zichtbaar in de bedieningen van velen die de ‘God geneest altijd’-boodschap prediken. Velen voor wie gebeden wordt, genezen niet; is het dan in dat opzicht een groter werk? We zien dat de genezingsbediening van Jezus van een andere orde is dan die van de kerk, namelijk om zijn authenticiteit als Messias te bewijzen. En toch genas Jezus niet iedereen. In Joh. 5 lezen we dat er een menigte zieken, blinden, verlamden en verschrompelden lagen (vers 3). Toch werd maar één genezen (vs13) want Jezus was weggegaan omdat er zo’n grote schare was. Hij kon iedereen genezen maar volgens Joh. 9 koos Hij ervoor om te genezen voor de eer van God.
Ziekte bij avondmaal.
“Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt. Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen”
(1 Cor. 11:29,30). Op deze plaats in de Bijbel wordt gesteld dat ziekte binnen het Lichaam van Christus het onnodige resultaat is van het niet juist onderscheiden van het lichaam. Hier is het dan ook niet logisch dat hun genezing gegarandeerd wordt, doordat Jezus hun ziekten op het kruis zou hebben gedragen. Dr. Walter Martin, een bekend theoloog, stelt het als volgt: “Een uit zijn verband gerukte tekst bewijst hooguit een gebrek aan onderscheidingsvermogen. Vaak zijn voorstanders van een ongelimiteerde goddelijke genezing hier schuldig aan. Een studie van 1 Cor. 11 openbaart dat het op een juiste manier beoordelen van het lichaam niets te doen heeft met het concept van ‘genezing nu’. Paulus belooft ons niet genezing van de ziekten die we al hadden, maar wijst ons erop, dat we onszelf eerst moeten onderzoeken voordat we aan het avondmaal gaan (vers 28). Als we de relatie tussen brood en wijn en het lichaam van onze Heer niet juist zien (vers 27,29), lopen we gevaar door God gestraft te worden met ziekte en zelfs de dood! (vers 30-32).
De relatie tussen verzoening en lichamelijke gezondheid.
In de Romeinenbrief komt duidelijk naar voren dat, hoewel Christus’ werk aan ons voltooid is, het totale effect van de verlossing nog niet compleet is. In Rom. 8:30 staat dat het verlossende werk van God aan ons inhoudt: voorbestemming, roeping, rechtvaardiging, en verheerlijking. De eerste drie zijn al werkelijkheid, maar het vierde item dat ons verzekerd is, heeft nog niet plaats gevonden. Daarom lezen we in hetzelfde hoofdstuk in Rom. 8:23,24: “En niet alleen zij, maar ook wijzelf, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. Want in die hoop zijn we behouden. Maar hoop, die gezien wordt is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet”? Hier laat Paulus in duidelijke bewoordingen zien dat de lichamelijke aspecten van onze verlossing (verheerlijking van ons lichaam volgens Fil. 3:21) onze grote hoop is, iets wat toekomst is en dus nu nog niet heeft plaatsgevonden. Dus als Christus voor onze volmaakte genezing betaald heeft aan het kruis door voor onze zonden te betalen, is dat iets wat nu niet opgeëist kan worden! Dat volmaakte gezondheid niet bedoeld is voor ons in deze tijd is duidelijk door het feit dat alle gelovigen (inclusief zij die gezondheid claimen) oud worden en dood gaan. Volmaakte gezondheid is een hoop voor later: “en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. En Hij die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw” (Openb. 21: 4).
Welvaartsevangelie Degenen die leren dat God altijd wil genezen zijn vaak ook aanhanger van het welvaartsevangelie en wonderlijk genoeg vanuit hetzelfde gevoel, het gevoel dat niet kan wachten op de dag die in Openb. 21: 4 beschreven wordt. Het gevoel dat we in ‘de korte tijd’ waarin God ons geroepen heeft, niet het lijden willen accepteren. Toch is lijden in de Bijbel een belangrijk deel van Gods plan en manier van werken met ons nu. De volgende teksten zijn slechts een kleine greep van wat men in dit verband zou kunnen citeren.
Joh.16: 33: “Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen”.
Rom. 8: 17: “…indien we delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking”.
2 Cor. 1:5: “ Want gelijk het lijden van Christus overvloedig over ons komt, zo valt ons door Christus ook overvloedig vertroosting ten deel”.
2 Cor. 4:8-10: “in alles zijn wij in de druk, doch niet in het nauw; om raad verlegen, doch niet radeloos; vervolgd, doch niet verlaten; ter aarde geworpen, doch niet verloren; te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare”.
Fil.1: 29: “Want aan u is de genade verleend, voor Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden”.
Jac.5: 10: “Broeders, neemt tot een voorbeeld van gelatenheid en geduld de profeten, die in de naam des Heren hebben gesproken”.
Als de profeten ons ten voorbeeld gesteld worden, betekent het, dat we in hun voetsporen moeten treden. Je vraagt je af wat deze Godsmannen en vrouwen gedacht moeten hebben van een leer, die zegt dat hun gebrek aan voorspoed en gezondheid hun eigen fout is? Denk eens aan Hebr.11:35-38: “..anderen hebben zich laten folteren en van geen bevrijding willen weten, opdat zij aan een betere opstanding deel mochten hebben. Anderen weder hebben hoon en geselslagen verduurd, daarenboven nog boeien en gevangenschap. Zij zijn gestenigd, op zware proef gesteld, doormidden gezaagd, met het zwaard vermoord; zij hebben rondgezworven in schapevachten en geitevellen, onder ontbering, verdrukking en mishandeling (de wereld was hunner niet waardig) zij hebben rondgedoold door woestijnen, en gebergten, in spelonken en de holen der aarde”.
Deze mensen die ons ten voorbeeld gesteld worden, passen niet in het concept van het welvaartsevangelie, waar het spirituele leven gemeten wordt aan de garderobe en auto’s.
Fil. 4:12 “Ik weet wat armoede is en ik weet wat overvloed is. In elk opzicht en in alle dingen ben ik ingewijd, zowel in verzadigd worden als in het honger lijden, zowel in overvloed als in gebrek”. Vaak zien we dat, als aanhangers van deze leer geconfronteerd worden met hun verkeerde bijbelse theorieën, ze terugvallen op het sentiment dat het voor de Vader in de hemel ondenkbaar is, dat zijn kinderen ziek zijn. Hoe moeten we rijmen dat hij aan de ene kant niet zou willen dat we ziek zijn terwijl Hij ons niet wil sparen voor lijden? Dit laatste is toch wel duidelijk met bovenstaande teksten.Ons lijden is onlosmakelijk verbonden met onze sterfelijke lichamen. Paulus bedoelt in 2 Cor. 4:10 dit met ‘te allen tijde het sterven van Jezus in ons lichaam omdragende.’ Alle ziekten vinden hun einde in de dood en toch heeft God de fysieke dood nog niet uit het leven van zijn kinderen verbannen. Het mag duidelijk zijn als God wilde dat we nu een perfecte gezondheid zouden bezitten, Hij ons nu al zou voorzien van een verheerlijkt lichaam.
Job 14:1: “De mens, uit een vrouw geboren, is kort van dagen en zat van onrust”.
Dit is een waarheid voor gelovigen en niet-gelovigen, en toch willen sommigen ontsnappen aan de gevallen wereld en ons onvolmaakte lichaam. Dit wordt in de niet-christelijke wereld ook gepredikt onder de ‘mind-science’-beweging, waaronder o.a. ‘Christian science’, ‘Religious science’ en ‘Unity School of Science’. Het is interessant te zien dat de drie speerpunten van de mind science beweging ook de centrale punten zijn van onbijbelse stromingen binnen het Christendom namelijk:
1) Het ontkennen van ziekte.
2) Het geloof dat het altijd Gods wil is dat we voorspoedig (welvarend) zijn.
3) Het onwrikbare geloof dat door de kracht van het gesproken woord iemand altijd zijn eigen positieve of negatieve ervaringen veroorzaakt.
Veel Christenen die tot geloof in Christus gekomen zijn vanuit de ‘mind science’- bewegingen worden nu geconfronteerd met dergelijke denkbeelden in het christelijke denken Ze kennen de kreten van: ik ben genezen, ik weet het heel zeker. Wat je nu nog ziet, zijn alleen de symptomen die bijna uitgewerkt zijn. Het wordt vaak duidelijk dat de ontkenning van de realiteit deze mensen in een crisis brengt van een irreële wereld, waarin ze uiteindelijk steeds meer vertwijfeld worden door de vraag waarom hun geloof niet werkt.
Satan de auteur van alle ziekte? Degenen, die ontkennen dat het ooit Gods wil zou zijn dat mensen ziek worden, beweren meestal dat satan de auteur van alle ziekte is. Hij kan zeker de bron zijn van ziekte (zie o.a. Lucas 13:6) Toch is het onbijbels om te zeggen dat God zelf nooit ziekte onder zijn volk bewerkt heeft. Enkele voorbeelden ter illustratie.
Exodus 4:11: “ Maar de Here zeide tot hem: Wie heeft de mens een mond gegeven, wie maakt stom of doof, ziende of blind: ben ik het niet, de Here?”.
2 Kon. 15:5: “De HERE sloeg de koning, zodat hij melaats was tot de dag van zijn dood”.
Luc.1. 19-20: “En de engel antwoordde en zeide tot hem: Ik ben Gabriël, die voor Gods aangezicht sta, en ik ben uitgezonden om tot u te spreken en u deze blijmare te verkondigen. En zie, gij zult zwijgen en niet kunnen spreken, tot de dag toe, dat deze dingen geschieden, omdat gij mijn woorden niet geloofd hebt”.
Zie ook Hand 5. Hand 13:11.12 Elymas met blindheid geslagen
Zoals blijkt zijn er veel momenten in de Bijbel waarin God geïdentificeerd wordt als de bron van lichamelijke klachten, zelfs meer dan die waarin satan de aanstichter van ziekte is! Waarom zou God dat doen? Enkele gedachten hierover:
Genezing is niet slechts alleen een proces van berouw (indien noodzakelijk) van de gelovige en verder geloven dat als we geen genezing ontvangen dat dit onze eigen verantwoordelijkheid zou zijn. De soevereiniteit van God is belangrijk in deze. Johannes zegt als we iets vragen naar Zijn wil, Hij ons zal verhoren. Het is niet altijd Gods wil om ons (direct) te genezen omdat Hij soms een positief doel met moeite in ons leven heeft. Zo stond God in het leven van Job toe dat de kwellingen in het leven van Job het doel hadden de echtheid van zijn belijdenis te bewijzen (Job1: 6 en 2:10). Sommigen betwisten het feit dat God ziekte voor zijn kinderen daarvoor zou gebruiken. Hoe dan ook, God zelf bevestigt dat Job het onheil wat over hem heen kwam, niet verdiende (Job: 2:3), en Jobs onheil betrof zeker ook lichamelijke ziekten. In Job 2:7 staat dat satan (met toestemming van God) Job sloeg met boze zweren van zijn voetzool af tot zijn hoofdschedel toe. Men zou kunnen tegenwerpen dat dit alleen in het oude testament van toepassing was. Toch ziet de apostel Jacobus deze dingen anders. Hij noemt de volharding van Job en de bemoeienis van God ons tot voorbeeld. (Jac.5:10,11). Weer anderen werpen hierop tegen: ‘Je moet het zo zien. Satan wilde God een loer draaien, lees Job 1:12: “En de HERE zeide tot de satan: Zie, al wat hij bezit, zij in uw macht”. Satan wist niet eens dat hij vrij spel had. Job heeft het over zichzelf heen laten komen (!). Het zou Gods wil niet zijn dat Job ziek werd, God zou er niets mee te maken willen hebben. God die de vrije wil van Job respecteerde, stond satan toe Job aan te vallen en door Jobs verkeerde keuze kwam er rampspoed over hem’.
De oppervlakkigheid van deze stellingen wordt duidelijk als je vers 12 bestudeert. Door te zeggen: “Zie, al wat hij bezit, zij in uw macht”, is het duidelijk dat het uit Gods hand kwam, want God zegt tegen satan: ‘alleen tegen hemzelf zult gij uw hand niet uitstrekken’. God gaf permissie Job aan te vallen, omdat zo’n actie overeenkwam met Gods eigen doel. Het was niet Job die zich kwetsbaar maakte door zijn ongeloof. God bepaalt de grenzen van het lijden en neemt zelf de verantwoordelijkheid. “En nog volhardt hij in zijn vroomheid, hoewel gij Mij tegen hem hebt opgezet om hem, zonder oorzaak, in het verderf te storten” (Job 2: 3). Voor iedereen die nog twijfels op dit punt zou hebben, lees Job 42: 11 waar de auteur niet satan of Job zelf was, maar God: “Zij beklaagden hem en troostten hem over al het onheil dat de HERE over hem gebracht had”. We zien dus dat God voor een constructief doel lichamelijk lijden en ziekte toebracht en toestond in het leven van Job.
Paulus en ziekte Een ander voorbeeld vinden we in het leven van Paulus. Zijn onverhoorde gebeden om bevrijding worden beantwoord met het de boodschap dat hij zich ‘niet te zeer zou verheffen’ door de gezichten en openbaringen die hij kreeg (2 Cor. 12:7-10). Het weerwoord van veel ‘altijd-genezers door Gods woord’ luidt dan: ‘Dat was de inschatting van Paulus. God zei hem niet dat Hij moeite gaf om hem nederig te houden, maar Paulus was van nature geneigd om te bluffen en pochen en hij bedacht dat zelf. Daardoor stelde hij zich er tevreden mee, en geloofde niet meer in genezing’. In deze verklaring vinden we grote twijfels aan de autoriteit van de geïnspireerde schrijvers van de Bijbel. Als we door onze rationalisaties Paulus in vers 7 ervan beschuldigen dat hij vaak pocht (hetgeen nergens in de Bijbel enige bewijsgrond vindt), dan kunnen we net zo goed alle leerstellingen, die ons niet passen, wegredeneren, en is de basis van vertrouwen in de Schrift ondermijnd. We denken, dat Paulus de verklaring van zijn situatie heeft afgeleid van de antwoorden op de gebeden naar God. Vers 9 zegt: “Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid”. Paulus leerde tevreden te zijn met de moeite die bleef voortbestaan, want de Heer leerde hem dat, wanneer hij van zichzelf zwak was, de kracht van de Heer zich het meest door hem openbaarde en God meer eer krijgt dan hij (vers 9,10). Deze les moet juist bijzonder geleerd worden door diegenen, die beïnvloed zijn door hen, die de valse leer van ‘God geneest nu en altijd’, aanhangen. Moeite kan zeker een goed gereedschap in Gods hand zijn. In Psalm 119 lezen we het volgende:
“Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik uw woord” (vers 67).
“Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik uw inzettingen zou leren” (vers 71).
“Ik weet , o HERE dat uw oordelen gerechtigheid zijn, en dat Gij in trouw mij hebt verdrukt” (vers 75).
We kunnen regelmatig in de Bijbel lezen, dat Gods volk moest accepteren, dat het met ziekten moest leven, in plaats van genezing ‘te claimen’. Paulus gaf een medisch advies aan Timotheus: “Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden (1 Tim. 5:23). Hij zegt dus niet: ‘Timotheus, je moet jezelf gezond spreken, jezelf gezond geloven’. Dat zou meer lijken op een occulte filosofie dan op een Bijbelse leer.
Dezelfde Paulus schreef ook: “Trofimus heb ik ziek achtergelaten te Milete” (2 Tim. 4:20). Epafroditus, die in de nabijheid van Paulus verkeerde, is ook ziek geweest, de dood nabij (Fil. 2: 25-27). Paulus had de verwachting van zijn genezing niet verondersteld, maar het was zo dat het herstel meer te danken was aan de genade van God. Paulus had zelf ook te maken met ziekte, zoals we kunnen lezen in Gal. 4:13-15: “Ja, gij weet, dat ik aan u de eerste maal, omdat ik ziek geworden was, het evangelie verkondigd heb, en toch hebt gij de verzoeking, die er voor u in mijn lichamelijke toestand gelegen was, niet als iets verachtelijks beschouwd of ertegen gespuwd, maar gij hebt mij ontvangen als een bode Gods, ja, als Christus Jezus. …. Want ik kan van u getuigen, dat gij, ware het mogelijk geweest, uw ogen uitgerukt en zij aan mij gegeven zoudt hebben”. Paulus zinspeling op zijn ogen is een duidelijke aanwijzing, dat zijn ziekte iets met zijn ogen te maken had. Het laat ook de bezorgdheid en sympathie van de Galatiërs zien toen hij niet genezen was. Ze verafschuwden of veroordeelden Paulus’ lichamelijke conditie niet en het verhinderde hen niet om de boodschap van zijn apostelschap met autoriteit en authenticiteit te ontvangen. Jammer genoeg bedienen voorstanders van het ‘genezen nu’-principe dat Paulus op dat moment in ongeloof wandelde. Hierop kun je alleen antwoorden dat Paulus als voorbeeld voor alle gelovigen gesteld is (1 Cor. 11:1) Als Paulus al niet in staat zou blijken dit ‘geloofsniveau’ te bereiken, wat voor hoop hebben wij dan? (zie Matt.10:24,25).
Bron Stichting promise
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zondag 4 september 2011, 11:19
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:16
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | en dan maar hopen dat het kaartje terecht komt hé... want dat schijnt blijkbaar niet zo makkelijk te zijn... |
Wil je alle gegevens hebben? Jij had alleen maar de afdeling van mij gehad he misschien heb je hem wel naar Zeist gestuurd?? Ik had gezegt Utrecht he Maar ja jammer is het wel en Josina maar wachten met smart op jou kaartje
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
Berichten: 2706
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:16
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Uit de krant van gisteren:
LIEMPDE: Pastoor Norbert van der Sluis verzorgt morgen weer gewoon de dienst in de kerk Sint Jans Onthoofding in Liempde. Van der Sluis kwam enkele weken in opspraak toen hij weigerde de uitvaartdienst te verzorgen van een man die euthanasie had laten plegen. De familie van deze Jan van Kronenburg moest nu uitwijken naar Sint Oedenrode. Het kerkbestuur en schaamde zich daarvoor en wil Van der Sluis weg hebben, maar het bisdom Den Bosch steunt de pastoor die zich houdt aan de regel dat iemand die euthanasie heeft laten plegen, geen kerkelijke uitvaart mag krijgen. Het bisdom geeft vanavond in de kerk uitleg daarover. Het kerkbestuur, dat zegt te worden gesteund door de inwoners van Liempde, wil echter nog steeds af van Van der Sluis. |
Vroeger was de wil van het bisdom heilig maar ze weten bij de katholieke kerk dat de volksgunst na de pedo-affaires verspeeld is. In de katholieke kerk communiceert men meestal zo dat zoveel mogelijk partijen heel gelaten worden, dus ik ben benieuwd. Van der Sluis is niet makkelijk te slijten op een andere plaats. Het bisdom zal proberen hem daar te houden, mag ik aannemen, maar als er geen vertrouwen is, houdt het toch op na een tijdje. Als de publiciteit over is, zal hij wel overgeplaatst worden.
Thomas.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:28
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Wil je alle gegevens hebben? Jij had alleen maar de afdeling van mij gehad he misschien heb je hem wel naar Zeist gestuurd?? Ik had gezegt Utrecht he Maar ja jammer is het wel en Josina maar wachten met smart op jou kaartje  |
Neen, ik heb de kaart naar Utrecht gestuurd maar je had me maar alleen de afdeling gegeven omdat je wist dat die kaart dan niet zou terecht komen dat zal het wel geweest zijn omdat ik je heg niet kwam doen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:35
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Vroeger was de wil van het bisdom heilig maar ze weten bij de katholieke kerk dat de volksgunst na de pedo-affaires verspeeld is. In de katholieke kerk communiceert men meestal zo dat zoveel mogelijk partijen heel gelaten worden, dus ik ben benieuwd. Van der Sluis is niet makkelijk te slijten op een andere plaats. Het bisdom zal proberen hem daar te houden, mag ik aannemen, maar als er geen vertrouwen is, houdt het toch op na een tijdje. Als de publiciteit over is, zal hij wel overgeplaatst worden.
Thomas. |
De pedo-affaires staan helemaal los van deze zaak die besproken wordt. Het is inderdaad zo dat het bisdom bepaalt wat er met een pastoor gebeurt. Tenminste als die pastoor geen religieus is die bij een kloosterorde hoort want zoals je weet heeft het bisdom niets te zeggen over een abdij en de kloosterlingen die er leven. Een abdij is exempt.
Kerkrechterlijk heeft de pastoor niets misdaan. Het staat nu eenmaal zo beschreven dat er geen kerkdienst mag zijn voor iemand die zelf uit het leven stapte op de één of andere manier. Zelf ben ik het daar niet mee eens maar ik heb dan ook niets in de kerkrechterlijke pap te brokken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: zondag 4 september 2011, 11:35
|
|
|
|
| ANNETTE050 schreef: | | ja, kan me goed voorstellen dat het spannend is....hou je ons op de hoogte?.... |
Doe ik zeker!
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|