ChristianMatch
 


Forum

slapeloosheid
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2828 2829 2830 2831 2832 2833 2834 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 11:55
 
MARISKA601 schreef:
Mogelijke oorzaken van slapeloosheid:


- Pijn
- Angst
- Benauwdheid
- Koffie en/of alcohol (voor het slapen gaan)
- Laat eten
- Spijsverteringsaandoeningen
- Nervositeit
- Stress
- Overspannenheid
- Burn-out
- Zorgen, piekeren en 'malen'
- Onregelmatig leven
- Ouderom
- Hyperactiviteit
- Overmatig werken ('work-aholic' )
- Laat werken/vergaderen
- Onregelmatig werken (o.a. nachtwerk, ploegendienst)
- Verre vliegreizen (jetleg)
- Snurkende bedgenoot
- Buren-/straatlawaai
- Psychische problemen
- Psychische aandoeningen, waaronder depressiviteit
- Rusteloze benen (RLS)
- Combinatie van een of meer van deze factoren
- Onbekend (aanleg?)

Slapeloosheid: slaaphygiëne

Echte slapeloosheid is een te kort aan slaap en/of onregelmatig slapen waarvan men ook overdag ernstige last heeft. Eén van de belangrijke oorzaken van slapeloosheid is een slechte slaaphygiëne als gevolg van ongezonde leefgewoonten.

Een gezonde slaap kan o.a. worden verkregen door:
(1) Slaapgestuurd slapen
- Gaan slapen als men zich slaperig voelt. In dat geval niet in bed lezen of TV kijken.
- Opstaan en iets ontspannends doen als men geen slaap (meer) heeft
- Enkele uren voor het slapen gaan geen dutjes meer doen
- Vermijden van (al te) actieve geestelijke of lichamelijke arbeid voor het slapen gaan.

(2) Regelmatig dag- en nachtritme
Dit kan o.a. worden bereikt door op geregelde tijden naar bed te gaan en op te staan, ook in het weekend.

(3) Goede slaapomgeving
Goed bed, matras en kussen, juiste (slaap)kamertemperatuur, voldoende luchtventilatie, voldoende geluidsisolatie, geen opzichtige wekker.

(4) Gematigde voeding- en drinkgewoonten
Gebruik enkele uren voor het slapen gaan geen overvloedige maaltijden, geen koffie, thee, cola, of cacoa, weinig of geen alcohol of andere drugs.

(5) Juiste lichaamsbeweging
Doe regelmatig (ca. 3-4 x per week) voldoende (15-60 minuten) lichaamsbeweging (o.a. wandelen, sporten, home trainers). Dit verlaagt het gemiddelde stressniveau. Sporten vroeg in de avond bevordert in het algemeen een goede slaap.
Doe geen intensieve lichaamsbeweging of sport vlak vóór het slapen gaan. .

Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 11:59
 
mooie stukjes die je plaatst, mario!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 12:03
 
Quote:
Roady: Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska.


Nou weet ik toch wel 100% dat ik niet angstig ben.....

En ik slaap nu en dan eens een nachtje niet....

Groetjes

Hoi Mariska: Het kan ook een combinatie van meerdere oorzaken zijn.

En nu en dan eens een nachtje slapen is niet erg.

Wat anders is als het echt chronisch gaat worden, elke dag.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 18 september 2011, 12:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 12:07
 
Dank Je, Erika ;)

Ja, opschrijven heb ik ook weleens een paar keer een paar dagen gedaan.

Ja, dan weet je eigenlijk precies wát er is. en omdat je het opschrijft word je het je meer bewust.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 12:13
 
ROADY641 schreef:
Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska.



dan wil ik van jou de defenitie angst lezen.


Ik kan wel dingen opsommen waardoor ik moeilijk in slaapval, maar dat valt niet onder de noemer angst.

En ja ik word snacht weleens wakker....
en dat heeft ook niks met angst te maken.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op zondag 18 september 2011, 12:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 12:28
 
SHANITA130 schreef:


Nou weet ik toch wel 100% dat ik niet angstig ben.....

En ik slaap nu en dan eens een nachtje niet....

Groetjes

Hoi Mariska: Het kan ook een combinatie van meerdere oorzaken zijn.

En nu en dan eens een nachtje slapen is niet erg.

Wat anders is als het echt chronisch gaat worden, elke dag.



Ach ja ieder mens heeft weleens peroiodes dat ie minder goed slaapt.
En het kan idd een combinatie zijn van verschillende factoren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAJARO438





Berichten: 159

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 12:44
 
Hoi Mario,

altijd als ik zondags dienst heb, lees ik even jouw stukjes. Heel mooi en waardevol.

gr majaro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310





Berichten: 189

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 13:11
 
ROADY641 schreef:
Ik wil je bewust maken van wat je met zo'n zeer stellige uitspraak over jezelf afroept...

EDIT:

Ik wil er nog op terugkomen Erika. Ik moet toegeven dat ik zo'n opmerking niet in liefde uitspreek. En daarom mist ie ook z'n doel.
Ik betrap mezelf er telkens weer op, dat bij het schrijven op het forum, dat ik nogal 's "uit de liefde" raak.
Hoe goed bedoeld ook, hoe waar een stukje ook is, als de liefde er niet achter zit, dan werkt het niet. Of averechts.

En dat kan niet m'n bedoeling zijn.

Ik denk dat dat ook de sfeer is die hier op het forum zo snel ontstaat.
Het veroordelende, elkaar verwijtende toontje...
Het gebeurt JUIST omdat je elkaar niet ziet, en dan denkt alles te kunnen zeggen. Ik kom er bij dezen op terug. Ik heb die fout ook gemaakt.
Voor mij een goede reden om na deze maand CM 's een poosje los te laten.

Roady, ben net lid hier.

Ben verbaasd over de sfeer hier, het lijkt wel alsof de aanklager sterker is dan het woord van God.

Ja, dat virtuele werkt ook niet mee om elkaar te begrijpen dat is een gegeven.

Denk dat we daarom zelf met het woorden van God moeten afstemmen, tenslotte gaat het om de persoonlijke relatie met Hem alleen

Heb zo'n gevoel dat we hier meer uit verbinding gaan dan in verbinding komen met elkaar.

Het valt ook niet mee in een virtuele wereld als deze echt in verbinding te komen.

Maar goed het is hier zoals het is

Niet meer en niet minder
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 13:43
 
MARIAN519 schreef:
Toch vraag ik me af hoe echt dit is? Smiley die vol vragen zit
enne..in Jezus' naam? dus in de naam van onze Heiland én Zaligmaker?



ik begrijp dan de link die je gaf niet? Smiley die vol vragen zit

http://www.youtube.com/watch?v=iX2W97spprc

Nog even een aanvulling..

dit komt ook uit jouw link..

http://yoga.lovetoknow.com/Namaste

Het is allemaal erg zweverig en komt op mij over als New Age.
Ook mede door allerlei Yoga..terminologie/gedachten..

Behoorlijk gevaarlijk vind ik..


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 18 september 2011, 13:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 14:20
 
MARIAN519 schreef:
Nog even een aanvulling..

dit komt ook uit jouw link..

http://yoga.lovetoknow.com/Namaste

Het is allemaal erg zweverig en komt op mij over als New Age.
Ook mede door allerlei Yoga..terminologie/gedachten..

Behoorlijk gevaarlijk vind ik..

Dat ben ik helemaal met je eens Marian.
Buiten het feit dat het gevaarlijk is, las ik ook in the youtube-link dat Jezus aan Buddha en andere Meesters gelijk gesteld wordt.
Hoe fout kan iets zijn. Een grote en gevaarlijke onbijbelse leugen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310





Berichten: 189

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 14:39
 
KATHY142 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens Marian.
Buiten het feit dat het gevaarlijk is, las ik ook in the youtube-link dat Jezus aan Buddha en andere Meesters gelijk gesteld wordt.
Hoe fout kan iets zijn. Een grote en gevaarlijke onbijbelse leugen!

Dames, volgens mij raken we uit koers hier

Al die leugens ken ik wel zo'n beetje, teveel om even op te noemen

Ga weer terug naar het begin van deze topic

Ja, hoe echt kan ik zijn en kan ik werkelijk in zijn 'presence' staan anno 2011.

Wat vraagd God nu aan ons om te gaan doen in deze eindtijd


Laatst aangepast door
LOVEJEZUS310
op zondag 18 september 2011, 14:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 15:18
 
ERIKA129 schreef:
O meid wat vervelend nu weer Twijfelende smiley
Hoop dat ze er snel achter komen wat het is.
En dacht ik vandaag te komen maar moet ik je meedelen dat ik zelf weer eens migraine heb Gefrustreerde smiley sorry meid had ech teven graag die deodorant bijje gebracht Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Kan jij nog typen als je migraine hebt..
Ja, oke, als het niet is doorgezet of in de beginfase kan ik het ook net.

Josine, ik wist helemaal niet dat je in het ziekenhuis was, want ik kijk eigenlijk alleen bij de 1ste 2 onderwerpen, en heel nu en dan hier.

Sterkte!!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 15:29
 
SHANITA130 schreef:
Kan jij nog typen als je migraine hebt..
Ja, oke, als het niet is doorgezet of in de beginfase kan ik het ook net.

Josine, ik wist helemaal niet dat je in het ziekenhuis was, want ik kijk eigenlijk alleen bij de 1ste 2 onderwerpen, en heel nu en dan hier.

Sterkte!!!!!!

Dank je wel hoor! Gelukkig ben ik alweer ff thuis Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 15:46
 
.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 18 september 2011, 19:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 15:58
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Dames, volgens mij raken we uit koers hier

Al die leugens ken ik wel zo'n beetje, teveel om even op te noemen

Ga weer terug naar het begin van deze topic

Ja, hoe echt kan ik zijn en kan ik werkelijk in zijn 'presence' staan anno 2011.

Wat vraagd God nu aan ons om te gaan doen in deze eindtijd
Toch ben ik het eens met Marian. Wat je zegt over leugens, vind ik nogal ver gaan. Het filmpje spreekt niet over verlossing of het kruis, maar over vrede te vinden voor jezelf bij Jezus. Die trouwens inwisselbaar is voor Buddha. Dit heeft niks met het geloof in Christus te maken. Ik begrijp nu beter met wat je bedoelt met echt zijn. Want als je in de vrede van de Christos komt( Jezus of Buddha, beiden gezalfden) weet je pas wie je echt bent. Daar heb je gelijk in, alleen twee dingen: ten eerste gaat het niet om de ervaring, de vrede...het gaat om de persoon, Jezus. En geloof me, er is een heel groot verschil tussen Jezus en Buddha. Ten tweede de weg ernaar toe is alleen maar door het aannemen van het kruis,
je eigen leven opgeven en een leven onder Zijn gezag te leiden...De vrede die Buddha geeft, is valse vrede...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 15:59
 
[quote=MARIO216]Yep..ze is geweldig... Knipoog smiley al vind ik in deze song hen allebei sterk en dan vooral het tweetalige... ik houd van taal.... Verlegen lachende smiley

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 18 september 2011, 16:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:02
 
Gods majesteit...de Vader van Christus..Heiland, Zaligmaker van allen die in Hem geloven.

http://youtu.be/jH6btyj54Zs


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 18 september 2011, 16:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:15
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Dames, volgens mij raken we uit koers hier

Al die leugens ken ik wel zo'n beetje, teveel om even op te noemen

Ga weer terug naar het begin van deze topic

Ja, hoe echt kan ik zijn en kan ik werkelijk in zijn 'presence' staan anno 2011.

Wat vraagd God nu aan ons om te gaan doen in deze eindtijd

God vraagt ons om alles te toetsen aan Zijn Woord, de Bijbel.
Jij hebt zelf die link ( al die leugens ) aangereikt.
Ik hoop en bid, dat je "echt " leert zijn in Zijn Waarheid en de "god" van de leugen gaat haten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:21
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Dames, volgens mij raken we uit koers hier

Al die leugens ken ik wel zo'n beetje, teveel om even op te noemen

Ga weer terug naar het begin van deze topic

Ja, hoe echt kan ik zijn en kan ik werkelijk in zijn 'presence' staan anno 2011.

Wat vraagd God nu aan ons om te gaan doen in deze eindtijd


Hoe echt jij KAN zijn in JEZUS aanwezigheid, is afhankelijk van jouw geloof, maar vooral van GODs genade....
Goede werken moeten hun oorsprong vinden in jouw relatie met GOD.
Goede werken die jij doet vanuit een andere invalshoek dan GODs liefde, is geen waarlijk goed werk.
GOD vraagt van ons te bidden en te werken, dus zolang jij voldoet aan deze opdracht, kun jij in ZIJN aanwezigheid zijn.

Deze eindtijd, is jouw persoonlijke eindtijd, net als voor ieder nu levend mens.
De eindtijd begint bij je conceptie en eindigd bij je dood.
Ieders eindtijd is anders, de opdracht in je eindtijd is voor iedereen gelijk: BEKEERT U
Om te spreken over DE eindtijd als een periode in de wereldgeschiedenis, is dus onzin, het gaat in essentie om je persoonlijke eindtijd.
Mocht dit samenvallen met het einde der wereld, ben je gewoon de laatste generatie op deez aard, verder niets om je nu al druk over te maken.
De uitkomst blijft gewoon dat jij ofwel bekeerd en door JEZUS bent geheiligd, ofwel onbekeerd bent....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:41
 
ROADY641 schreef:
Ik wil je bewust maken van wat je met zo'n zeer stellige uitspraak over jezelf afroept...

EDIT:

Ik wil er nog op terugkomen Erika. Ik moet toegeven dat ik zo'n opmerking niet in liefde uitspreek. En daarom mist ie ook z'n doel.
Ik betrap mezelf er telkens weer op, dat bij het schrijven op het forum, dat ik nogal 's "uit de liefde" raak.
Hoe goed bedoeld ook, hoe waar een stukje ook is, als de liefde er niet achter zit, dan werkt het niet. Of averechts.

En dat kan niet m'n bedoeling zijn.

Ik denk dat dat ook de sfeer is die hier op het forum zo snel ontstaat.
Het veroordelende, elkaar verwijtende toontje...
Het gebeurt JUIST omdat je elkaar niet ziet, en dan denkt alles te kunnen zeggen. Ik kom er bij dezen op terug. Ik heb die fout ook gemaakt.
Voor mij een goede reden om na deze maand CM 's een poosje los te laten.

Oke Roady ik begrijp je dank je wel voor het rechtzetten/verduidelijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:46
 
http://youtu.be/cYzDo6p76BQ
Celtic Woman..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:48
 
SHANITA130 schreef:
Kan jij nog typen als je migraine hebt..
Ja, oke, als het niet is doorgezet of in de beginfase kan ik het ook net.

Josine, ik wist helemaal niet dat je in het ziekenhuis was, want ik kijk eigenlijk alleen bij de 1ste 2 onderwerpen, en heel nu en dan hier.

Sterkte!!!!!!

Hey shanita je loopt ietsie achter meid Knipoog smiley dit was 1.5 week geleden Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:51
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Dames, volgens mij raken we uit koers hier

Al die leugens ken ik wel zo'n beetje, teveel om even op te noemen

Ga weer terug naar het begin van deze topic

Ja, hoe echt kan ik zijn en kan ik werkelijk in zijn 'presence' staan anno 2011.

Wat vraagd God nu aan ons om te gaan doen in deze eindtijd

Sorry LJ, maar volgens mij is er maar één koers, die van het geloof in Jezus de Messias. Hij is de enige die vrede in je hart en genade kan schenken.
Mijn koers is Hem volgen en Zijn Woord als enige waarheid aannemen.
In die koers passen wat mij betreft geen andere Meesters of een Buddha, want die schenken geen verlossing. Dat kan er maar Eén.
Het gaat trouwens niet om mijn ik, maar om Hem!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:54
 
ROADY641 schreef:
Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska.

Huh??
Als ik jou zo lees dan leef ik dus al een jaar of tien in angst Geschokte, onthutste smiley
Kom op zeg ikkan je vertellen dat ik echt niet angstig ben zou niet weten waarvoor.
JA als er een operatie aanstaat te komen, of je wacht op een uitslag van iets dan kan ik me dat voorstellen.
Maar ik leef derhalve niet in angst dag en nacht week in week uit.
Ieder mens heeft wel eens angsten maar wij hebben toch geleerd dat neer te leggen voor de Heere??
Waar blijft ons geloof dan?


Laatst aangepast door
ERIKA129
op zondag 18 september 2011, 16:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 16:59
 
KATHY142 schreef:
Sorry LJ, maar volgens mij is er maar één koers, die van het geloof in Jezus de Messias. Hij is de enige die vrede in je hart en genade kan schenken.
Mijn koers is Hem volgen en Zijn Woord als enige waarheid aannemen.
In die koers passen wat mij betreft geen andere Meesters of een Buddha, want die schenken geen verlossing. Dat kan er maar Eén.
Het gaat trouwens niet om mijn ik, maar om Hem!

Kan ik me alleen maar volledig bij aansluiten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 17:01
 
SHANITA130 schreef:
Dank Je, Erika ;)

Ja, opschrijven heb ik ook weleens een paar keer een paar dagen gedaan.

Ja, dan weet je eigenlijk precies wát er is. en omdat je het opschrijft word je het je meer bewust.

Probeer het eens langer volte houden Shanita leg je schrift op tafel, en als je opeens ietsaanvliegt laat je liggen waar je mee bezig was en schrijf je het van je af, werkt echt heel goed.
Als je dan een poos later eens terug leest dan denk je oef wat had ik het moeilijk en dan denk je wauw wat ben ik nu rijk'!
Tenminste zo mag ik het ervaren, als ik keek waar ik in januari stond en waar nu dan ben ik al zo gegroeid!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 17:02
 
het regende net witte doperwtjes hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 17:04
 
MARISKA601 schreef:
het regende net witte doperwtjes hier.

OW???
Hier hoosbuien en onweer Boze smiley
Voor de verandering Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 17:06
 
ANNETTE792 schreef:
Geloof me, zo snel verplaats je mij niet hoor Verlegen lachende smiley

Dat valt volgens mij wel mee of je moet weer net zo'n toeter als vorig jaar hebben Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 17:17
 
Goed, komt er nog iets leuks op de tv?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2828 2829 2830 2831 2832 2833 2834 ... 6194 Volgende
Pagina 2831 van 6194