| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:11
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Gister uit de krant.
RKK: Uitvaart na euthanasie kan.
UTRECHT. Een parochiaan die euthanasie heeft laten plegen of zelfmoord heeft gepleegd, mag soms toch een kerkelijke uitvaart krijgen. Dat schrijven de bisschoppen woensdag in een verklaring. De Rooms-Katholieke Kerk wijst actieve euthanasie en suïcide af, maar als iemand ‘door emotie, angst en stress was overmand, is er de innerlijke vrijheid en daarmee de toerekenbaarheid van de daad verminderd. In dat geval kan een priester toch besluiten een kerkelijke uitvaartplechtigheid te houden.’ In Liempde ontstond veel onrust omdat pastoor Norbert van der Sluis een uitvaart van een trouw parochiaan die euthansie had laten plegen. |
Oke maar heb hier toch even mijn vraagtekens bij kan zijn dat ik het verkeerd opvat hoor. Maar als iemand Euthanasie laat plegen moet dit worden aangevraagt dus dat kan niet zomaar in een vlaag van emotie en angst daar gaat echt wel behoorlijk wat aan vooraf voordat een arts de euthanasie inwilligd! Bij zelfmoord denk ik altijd dat die mensen het leven echt niet meer zien zitten en de wanhoop nabij zijn en natuurlijk dat noemt men zelfmoord maar vind dat anders dan euthanasie weet niet goed hoe het uit tel leggen kom er misschien nog wel op terug als ik het weet of misschien iemand anders er een aanvulling op heeft!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
Berichten: 1766
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:12
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Cootje, ik weet echt wel het verschil tussen mijn eigen mening en een mening die door anderen gedeeld wordt. In deze korte periode heb je al twee mensen, die hetzelfde beweren als ik. Ik draai hier al een paar jaar mee en ken een behoorlijk aantal mensen, en dit is toch wel de meestgehoorde klacht. | Zeg niets over de mening, kan ik nog goed begrijpen ook! Ik bedoelde iets te zeggen over de manier waarop....
Ontopic: geen last van slapeloosheid
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
Berichten: 1766
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:16
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Oke maar heb hier toch even mijn vraagtekens bij kan zijn dat ik het verkeerd opvat hoor. Maar als iemand Euthanasie laat plegen moet dit worden aangevraagt dus dat kan niet zomaar in een vlaag van emotie en angst daar gaat echt wel behoorlijk wat aan vooraf voordat een arts de euthanasie inwilligd! Bij zelfmoord denk ik altijd dat die mensen het leven echt niet meer zien zitten en de wanhoop nabij zijn en natuurlijk dat noemt men zelfmoord maar vind dat anders dan euthanasie weet niet goed hoe het uit tel leggen kom er misschien nog wel op terug als ik het weet of misschien iemand anders er een aanvulling op heeft! |
Denk dat ik wel begrijpt wat je bedoelt.... Euthanasie is een keuze die gemaakt wordt waarbij iemand overwogen een keuze maakt terwijl bij zelfmoord vaak andere dingen meespelen zoals psychische gezondheid.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
Berichten: 7083
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:17
|
|
|
|
Ik zie eigenlijk helemaal nergens op deze site regels voor het forum.
Die zouden er wel moeten zijn. Gewoon een paar basale regels.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:29
|
|
|
|
| MARTHA725 schreef: | Psalm 5 vers 1- 13
Hoi allemaal,
Hierbij wil ik aan de oproep van Herman om mee te bidden en te danken in de gebedsroom het volgende toevoegen,
We houden elke donderdagavond van 20.00 tot 21.00 de bidstond Je kan ons vinden als je de Chat bovenaan de balk aanklikt, dan rechts naar beneden scrollen, en gebedsroom aanklikken je zit dan in de chat van gebedsroom.
Gods rijke zegen, en warme herfsgroetjes,
Martha  |
Beste allemaal, Het is écht niet noodzakelijk om zelf een gebedspunt aan te brengen, samenzijn in aanwezigheid van de Heer is het beste wat er is. JOU gebedspunt is echter OOK meer dan welkom. De Heer leidt ons en geeft ons inzichten die door ONS gebed woorden krijgen die op ons hart liggen. Welkom aan iedereen !
Als je de drempelneemt, zul je de zegening ervaren ! Lieve cm-groetjes
herman
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op donderdag 29 september 2011, 18:33
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:46
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Oke maar heb hier toch even mijn vraagtekens bij kan zijn dat ik het verkeerd opvat hoor. Maar als iemand Euthanasie laat plegen moet dit worden aangevraagt dus dat kan niet zomaar in een vlaag van emotie en angst daar gaat echt wel behoorlijk wat aan vooraf voordat een arts de euthanasie inwilligd! Bij zelfmoord denk ik altijd dat die mensen het leven echt niet meer zien zitten en de wanhoop nabij zijn en natuurlijk dat noemt men zelfmoord maar vind dat anders dan euthanasie weet niet goed hoe het uit tel leggen kom er misschien nog wel op terug als ik het weet of misschien iemand anders er een aanvulling op heeft! | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:49
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | Denk dat ik wel begrijpt wat je bedoelt.... Euthanasie is een keuze die gemaakt wordt waarbij iemand overwogen een keuze maakt terwijl bij zelfmoord vaak andere dingen meespelen zoals psychische gezondheid. |
Ja idd en als ik verder kijk dan worden mensen die zelfmoord plegen wel door veel kerken een uitvaartdienst gegeven omdat die mensen er geestelijk zo doorheen zaten en nergens geen uitkomst meer inzien het vaak een wanhoopsdaad! Mensen die daarvoor gered/bewaard worden en er goede hulp en begeleiding voor krijgen zijn later vaak blij dat ze het toch niet gedaan hebben. Euthanasie is meer van ik ga toch binnenkort dood en ik wil zelf uitmaken wanneer dat is, omdat ze geen pijn willen hebben of familie een lange zorgperiode willen besparen, maar ik heb daar toch altijd het gevoel van zelf voor God willen spelen! Misschien zeg ik het wel heel straf maar zo zie ik het.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
Berichten: 4047
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:06
|
|
|
|
| NATHANYA830 schreef: | Oh Thomas, was je maar twintig jaar jonger..... 
Wat een ontzaglijk mooi profiel! |
ohh, nathanya, wat een heerlijk eerlijke reactie......
en om ontopic te blijven; vooral dat perfecte plaatje bij dat profiel, he?
(sorry, grote smulsmurf; ik kon het even niet laten )
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op donderdag 29 september 2011, 19:07
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LOGITECH577
|
Berichten: 12
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:15
|
|
|
|
|
De opvoeding die je krijgt vormt de basis van je leven. Echter als een volwassene heb je de keuze om je eigen leven in te richten.Er zijn mensen die niet willen veranderen en zich achter hun opvoeding schuilen. Als wedergeboren christen ben je een nieuwe creatie dus ook de""fouten" in onze opvoeding/karakter moeten we achter ons laten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:22
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | Inderdaad, neem er gezellig eentje in huis. Zelf doe ik het niet omdat ik vind dat ik teveel weg ben. Mijn a.s. Piet vindt het vast ook niet goed....  |
Heeft u wat mee te delen? Dat valt onder topic mooiste moment of cm setjes he. Maarre geen picknicks meer dit jaar! En nu lijkt de zomer te beginnen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:25
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Kan heel ver met je meegaan en op zich heb je gelijk. Tevens kun je niet je ogen sluiten voor de realiteit van de dag van vandaag. In de VS is het al een verplichting het teken van het beest te dragen voor einde van het jaar 2013. |
Teken van het beest? Kan je dat even uitleggen want die snap ik niet en nooit van gehoord.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:27
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | Inderdaad, het is echt ijsweer.... Die zullen goede zaken doen  |
een ijsje is idd erg lekker met dit weer Wat echter het nadeel is ik wordt hier gek van de muggen Hoorde dat ze door de natte zomer een warm plekje binnen gaan zoeken met name achter schilderijen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
Berichten: 2212
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:28
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen. | Met alle respect, waarom moet het dan wel kenbaar gemaakt worden in een dienst, is het niet zo, dat de overledene die keuze heeft gemaakt? En misschien wel tegen de wil, ook van de familie. En voor de overledene, en voor de familie, maar ook voor de gemeente, heeft het geen meerwaarde om er tijdens de dienst iets over te zeggen. De overleden persoon hoeft zich alleen te verantwoorden aan God. Je zou er misschien een stuk in een kerkbode, of ander blad aan kunnen wijden, maar tijdens een dienst toch zeker niet, daar is al genoeg aan verdriet.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:29
|
|
|
|
slechtste moment heb nu al 10 muggen doodgemept en nog zie ik er een aantal voorbij komen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:32
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen. |
Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt. Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegd zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven? Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had. Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ALOUS961
|
Berichten: 158
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:36
|
|
|
|
Als een ruzie te hoog oplaait ,
kan je er het best een paar nuchtere feiten op leggen......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE338
|
Berichten: 547
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:39
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: |
Dank jullie wel!!!!!!
Ik ben net thuis van het werk en zie al die lieve berichtjes en leuke mailtjes,heerlijk  |
Heey..die Le......... Moest je met dit prachtige weer werken? Nou ja,,je hebt dit prachtige weer maar mooi als kado er bij gekregen! Fijne verjaardag met allen die je lief zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:44
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt. Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegd zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven? Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had. Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch. | Kijk, het ligt voor de hand dat je aandacht er aan besteedt. En verder vind ik wel dat de dienst aangepast zou moeten worden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE338
|
Berichten: 547
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:45
|
|
|
|
Hierbij gelijk ook al die anderen, die jarig zijn vandaag.....Van harte gefeliciteerd!! En nog een fijne avond toegewenst..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:46
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Kijk, het ligt voor de hand dat je aandacht er aan besteedt. En verder vind ik wel dat de dienst aangepast zou moeten worden. |
In hoeverre aanpassen bedoel je dan?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:46
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Kijk, het ligt voor de hand dat je aandacht er aan besteedt. En verder vind ik wel dat de dienst aangepast zou moeten worden. |
Ben ik met je eens. Juist door er wel gepaste aandacht aan te besteden, haal je het uit de taboesfeer.
Ook al ben ik tegen euthanasie...ik vind wel dat er over gesproken moet kunnen worden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:47
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen. |
Laten we de boel nog es wat scherper stellen...  Nou ben jij voorganger, W-tje is ouderlinge en zo zitten hier op cm wel meer oudsten en kerkeraadsleden. Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie reactie op het volgende:
Vaak is een begrafenisdienst een lofzang op de overledene, ow wat een liefhebbende vader/moeder echtgenoot/vrouw opa/oma En uiteraard is zijn ziel regelrecht opgestegen naar de hemel en met een milde glimlach word er vanaf zn wolk op ons, achterblijvenden, neergekeken. De overledene word vanaf de kansel nog even veteld dat hij/zij nu eindelijk mag rusten en dat het lijden voorbij is... Er valt dus geen onvertogen woord over de overledene, de familie en vrienden zouden de voorganger/dominee/pastoor acuut stenigen zo die het lef zou hebben ook maar 1 kritische noot te uiten.
Ik denk weleens: wat een huichelarij en dat nog onder de paraplu van de gemeente ook!! Hoe kun je daar als kerkeraad/voorganger/oudste achter staan??? Dat dit een standaard procedure is, dat "ophemelen"??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:49
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | een ijsje is idd erg lekker met dit weer Wat echter het nadeel is ik wordt hier gek van de muggen Hoorde dat ze door de natte zomer een warm plekje binnen gaan zoeken met name achter schilderijen  |
zet je schilderijen buiten dan, of wil je n nog simpeler oplossing?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:51
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | zet je schilderijen buiten dan, of wil je n nog simpeler oplossing?  |
Ehhhhhhh alle muggen dood?? mijn schilderijen kunnen niet tegen die klamme buitenlucht! Nog meer oplossingen???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:51
|
|
|
|
|
Als dom zijn pijn zou doen, lagen dr veul mensen te rollen van de pijn op de vloer..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:52
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ehhhhhhh alle muggen dood?? mijn schilderijen kunnen niet tegen die klamme buitenlucht! Nog meer oplossingen??? |
verhuizen naar Deutschland, hier geen mugguh
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:52
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | | In hoeverre aanpassen bedoel je dan? | aparte plaats op het kerkhof...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:53
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | slechtste moment heb nu al 10 muggen doodgemept en nog zie ik er een aantal voorbij komen  |
zijn muggen ook geen schepsels van Onze-Lieve-Heer??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
Berichten: 1766
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:54
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt. Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegt zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven? Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had. Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch. |
Zelfmoord blijft naar mijn idee altijd een moeilijk punt. Regelmatig gebeurd dit uit pure wanhoop of een daad waarin iemand niet toerekeningsvatbaar is. (Bijv. bij een psychose) Vanzelfsprekend blijft ieder wel verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Daarom is het naar mijn idee een moeilijk punt.
Pastorale zorg voor de nabestaande is daarom ook heel belangrijk. Het feit hoeft naar mijn idee niet verzwegen te worden maar ik denk dat het wel een gave moet zijn om dit goed te kunnen bespreken. Dominees hebben het daarom naar mijn idee ook steeds moeilijker met alle problematiek...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:55
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | aparte plaats op het kerkhof... |
chat... je klinkt opeens erg katholiek
|
|
| Naar boven |
|
|