Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 17:38
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | geil spek? wat moet ik me daarbij voorstellen? |
Dat is volledig wit spek,zonder vleesdraden en dus ook erg vet(sorry,het heet nou eenmaal zo).Je kunt het vers kopen,gerookt of gedroogd,je kookt het met zwoerd eraan mee en snijdt het daarna in plakjes.Kan ook goed op rogggebrood bij de snert maar eerlijk gezegd geef ik het liever aan de andere eters,ik gruwel er van
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 17:41
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Dat is volledig wit spek,zonder vleesdraden en dus ook erg vet(sorry,het heet nou eenmaal zo).Je kunt het vers kopen,gerookt of gedroogd,je kookt het met zwoerd eraan mee en snijdt het daarna in plakjes.Kan ook goed op rogggebrood bij de snert maar eerlijk gezegd geef ik het liever aan de andere eters,ik gruwel er van  |
Bij ons heet dat gewoon vet spek, al moet ik zeggen dat jullie benaming een stuk spannender is En dat is inderdaad heel smerig, mn moeder deed het altijd door de andijviestampot en de erwtensoep, vandaar dat ik dat beiden jaren niet gegeten heb.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:18
|
|
|
jij vraagt ikke dacht
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:19
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Bij ons heet dat gewoon vet spek, al moet ik zeggen dat jullie benaming een stuk spannender is En dat is inderdaad heel smerig, mn moeder deed het altijd door de andijviestampot en de erwtensoep, vandaar dat ik dat beiden jaren niet gegeten heb. |
Het is idd vet spek en dan noemen wij het hier dus drilspek
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:26
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Het is idd vet spek en dan noemen wij het hier dus drilspek  |
drilspek noemen we hier wat de buuf aan dr kont heeft hangen...
eet ze!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:31
|
|
|
PIETER649 schreef: | drilspek noemen we hier wat de buuf aan dr kont heeft hangen...
eet ze!!  |
ben blij dat ik pasta eet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 20:04
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Het is idd vet spek en dan noemen wij het hier dus drilspek  |
Oh,dan is de benaming vast streekgebonden,moet ik goed onthouden als ik ergens anders naar de slager ga
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 20:18
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Dat is volledig wit spek,zonder vleesdraden en dus ook erg vet(sorry,het heet nou eenmaal zo).Je kunt het vers kopen,gerookt of gedroogd,je kookt het met zwoerd eraan mee en snijdt het daarna in plakjes.Kan ook goed op rogggebrood bij de snert maar eerlijk gezegd geef ik het liever aan de andere eters,ik gruwel er van  |
Vet spek, gezouten , uitgebakken . Wordt hier veel verkocht onder de naam knabbelspek. Tegenwoordig in diverse smaken verkrijgbaar . Uitgevonden door een zeeuwse slager die er groot door geworden is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 20:25
|
|
|
VISSER278 schreef: | Vet spek, gezouten , uitgebakken . Wordt hier veel verkocht onder de naam knabbelspek. Tegenwoordig in diverse smaken verkrijgbaar . Uitgevonden door een zeeuwse slager die er groot door geworden is. |
Zwoerdjes met een randje spek?Dat krult zo mooi om en is lekker knapperig en zout maar..........dat is lang geleden uitgevonden,wij kregen dat als kind al. Tegenwoordig ligt het ook in de supermarkt,misschien wel van jouw groot geworden slager?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NATHANYA830
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 20:34
|
|
|
mijn moeder had sperzieboontjes gekookt, met aardappels en een slavink, dus toen ik met de kinderen uit zwemles kwam, kon ik zo aanschuiven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 20:40
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Zwoerdjes met een randje spek?Dat krult zo mooi om en is lekker knapperig en zout maar..........dat is lang geleden uitgevonden,wij kregen dat als kind al. Tegenwoordig ligt het ook in de supermarkt,misschien wel van jouw groot geworden slager?  |
Tegenwoordig? Toen ik een jaar of 15 was ging ik bij desbetreffende slager na schooltijd spek zouten. In die tijd ( ongeveer 30 jaar terug) is ie er mee op de markt gegaan. En dat het nu van die slager afkomt? Dat zit er dik in, hoewel nu z'n zoons het bedrijf runnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 20:49
|
|
|
VISSER278 schreef: | Tegenwoordig? Toen ik een jaar of 15 was ging ik bij desbetreffende slager na schooltijd spek zouten. In die tijd ( ongeveer 30 jaar terug) is ie er mee op de markt gegaan. En dat het nu van die slager afkomt? Dat zit er dik in, hoewel nu z'n zoons het bedrijf runnen. |
Grappig,ik heb in mijn jeugd(30 jaar geleden) in een slagerij gewerkt,daar kwam het in hele grote zakken aan,misschien wel door jou gezouten haha
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 20:58
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Oh,dan is de benaming vast streekgebonden,moet ik goed onthouden als ik ergens anders naar de slager ga  |
Verstandig! Alhoewel...als jij geil spek gaat kopen in zuid holland wil ik mee! Vermoed dat de slager net zo hard in de lach schiet als ik toen ik dat las.
En knabbelspek heette bij ons kaantjes, maar dat is waarschijnlijk ook weer zo'n streeknaam.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 21:03
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Grappig,ik heb in mijn jeugd(30 jaar geleden) in een slagerij gewerkt,daar kwam het in hele grote zakken aan,misschien wel door jou gezouten haha |
Leanne vertel verder, het wordt inderdaad grappig ja. Die zakken van , ik meen , 4 kg. Ja , die ken ik ook nog wel. Of ze die nu nog hebben weet ik niet . Ik ken nu alleen die zakjes van 150 gram.
Heb je die bolognese al eens gegeten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 21:07
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Verstandig! Alhoewel...als jij geil spek gaat kopen in zuid holland wil ik mee! Vermoed dat de slager net zo hard in de lach schiet als ik toen ik dat las.
En knabbelspek heette bij ons kaantjes, maar dat is waarschijnlijk ook weer zo'n streeknaam. |
Hoho .... kaantjes is heel wat anders hoor. Kaantjes zijn gemaakt van rauwe reusel . Dat werd dan in stukjes gesneden en uitgebakken. Het vet wat dan overbleef werd verkocht als gesmolten reusel wat dan gebruikt werd als frietvet. Ook wel als olie om oliebollen in te bakken. Werd ook gebruikt als stropievet. Er werd dan stroop door gekwakt en dat was stroopvet. Je moet er maar van houden.
Laatst aangepast door
|
VISSER278
|
op vrijdag 14 oktober 2011, 21:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 21:27
|
|
|
VISSER278 schreef: | Hoho .... kaantjes is heel wat anders hoor. Kaantjes zijn gemaakt van rauwe reusel . Dat werd dan in stukjes gesneden en uitgebakken. Het vet wat dan overbleef werd verkocht als gesmolten reusel wat dan gebruikt werd als frietvet. Ook wel als olie om oliebollen in te bakken. Werd ook gebruikt als stropievet. Er werd dan stroop door gekwakt en dat was stroopvet. Je moet er maar van houden. |
En stroopvet smeerde ze vroeger op brood toch? Maar toen ik in de slagerij werkte werd wat jullie net knabbelspek noemde, verkocht onder de naam kaantjes, maar dat klopt dus blijkbaar niet.Ik heb overigens nooit begrepen wat men er lekker aan vond.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAJARO438
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 09:39
|
|
|
Hahahaha, nou zo spannend heb ik nog nooit hete bliksem gegeten hihihi. Ik maak het met zoete appels en aardappels. Dan een gelderse worst in plakjes en idd spekjes. De stampot blijft echt heel lang heel erg heet, vandaar de naam.
Gr Majaro
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 09:51
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | En stroopvet smeerde ze vroeger op brood toch? Maar toen ik in de slagerij werkte werd wat jullie net knabbelspek noemde, verkocht onder de naam kaantjes, maar dat klopt dus blijkbaar niet.Ik heb overigens nooit begrepen wat men er lekker aan vond.  |
knabbelspek is vet spek MET zwoerd (en de nodige varkensharen die onzorgvuldig zijn verwijderd..... ) door het zwoerd krult het spek op.
kaantjes daarentegen zijn blokjes uitgebakken vet spek
dat even ter info, zei de slagersdochter........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 10:43
|
|
|
Ik denk er over om straks maar ff iets bij de chinees te halen!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 10:54
|
|
|
HANNAH810 schreef: | knabbelspek is vet spek MET zwoerd (en de nodige varkensharen die onzorgvuldig zijn verwijderd..... ) door het zwoerd krult het spek op.
dat even ter info, zei de slagersdochter........  |
Ik moest lachen in mezelf toen ik dit las... Ben een liefhebber van erwtensoep, maar laat ik s.v.p GEEN stukjes vel vinden met van die stoppels erop!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eerlijk.....het komt spontaan terug!!! Een stukje spek is geen probleem..
Vandaag komt er een zoon eten...het wordt spaghetti...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 11:02
|
|
|
[
Laatst aangepast door
|
ZEELAND736
|
op zaterdag 15 oktober 2011, 11:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 12:33
|
|
|
HANNAH810 schreef: | knabbelspek is vet spek MET zwoerd (en de nodige varkensharen die onzorgvuldig zijn verwijderd..... ) door het zwoerd krult het spek op.
dat even ter info, zei de slagersdochter........  |
En ik zeg dat kaantjes geen vet spek is. Het is het overblijfsel van de reusel die gebakken is. En rauwe reusel is het vet wat op de ribben ligt van het varken. Zonder zwoerd dus.
Visser, die al zn slagersdiploma's heeft en ongeveer 15 jaar slager is geweest
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 15:27
|
|
|
BILLY701 schreef: | Ik denk er over om straks maar ff iets bij de chinees te halen!!!! |
goed plan, doen we hier ook!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 17:12
|
|
|
En ik slinger de frituurpan aan de loop vanavond. Wordt nodig tijd dat ie ook weer es wat gaat doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 17:12
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | goed plan, doen we hier ook! |
O zeker chinees daggie vandaag ik ga zo ook een portie halen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 17:32
|
|
|
Ik ga ook voor makkelijk vandaag...kant-en-klare maaltijd van bloemkool, gekookte aardappeltjes en een gehaktbal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 21:20
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ik ga ook voor makkelijk vandaag...kant-en-klare maaltijd van bloemkool, gekookte aardappeltjes en een gehaktbal. |
Ik mag voorlopig geen aardappels of fruit schillen
Laatst aangepast door
|
HERMAN388
|
op zaterdag 15 oktober 2011, 21:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 21:55
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Ik mag voorlopig geen aardappels of fruit schillen  |
zou ik maar es vlot de hand van een zeker iemand vragen en investeren in 2 gouden ringen.. ook makkelijk voor te poetsen, strijken en de boodschappen!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 22:57
|
|
|
PIETER649 schreef: | zou ik maar es vlot de hand van een zeker iemand vragen en investeren in 2 gouden ringen.. ook makkelijk voor te poetsen, strijken en de boodschappen!!  |
Pietje, foeiiiiii op je poefffff! In welk tijdperk leef jij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 23:24
|
|
|
MARRY942 schreef: | Pietje, foeiiiiii op je poefffff! In welk tijdperk leef jij? |
eh... we zijn nog maar 2,5 jaar getrouwd dus tot op heden verloopt het volgens plan 
nou maar hopen dat dit tijdperk nog ff voortduurt zo, vin t wel ideaal
|
|
Naar boven |
|
|