ChristianMatch
 


Forum

Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 09:33
 
Bijbellezen, hoe pak je dat aan?

Laatst hoorde ik op Bijbelkring voor het eerst over de SOLVAT-methode. Misschien bestond er al wel zoiets? Sommige traditionele kerken lopen wat achter. Twijfelende smiley Knipoog smiley
Dit is een manier, om het bijbellezen spannender én zinvoller maakt. De HGJB (Jeugdbond PKN GB) heeft zich hiermee beziggehouden. Het kan een manier zijn, om de Bijbel dichterbij te brengen. Hierdoor kan het Woord meer voor je gaan leven, waardoor het persoonlijker wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk wel, dat het meer discipline vraagt. Maar vraagt bijbellezen dat sowieso niet?

Via de volgende link, kun je er meer over lezen

http://www.hgjb.nl/voor-jou/themas/hoe-geloof-ik/bijbellezen-hoe-pak-je-dat-aan-124.html

Als je de hele Bijbel op deze manier wilt lezen, ben je wel langer bezig. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 09:58
 
MARIJAN072 schreef:
Bijbellezen, hoe pak je dat aan?

Laatst hoorde ik op Bijbelkring voor het eerst over de SOLVAT-methode. Misschien bestond er al wel zoiets? Sommige traditionele kerken lopen wat achter. Twijfelende smiley Knipoog smiley
Dit is een manier, om het bijbellezen spannender én zinvoller maakt. De HGJB (Jeugdbond PKN GB) heeft zich hiermee beziggehouden. Het kan een manier zijn, om de Bijbel dichterbij te brengen. Hierdoor kan het Woord meer voor je gaan leven, waardoor het persoonlijker wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk wel, dat het meer discipline vraagt. Maar vraagt bijbellezen dat sowieso niet?

Via de volgende link, kun je er meer over lezen

http://www.hgjb.nl/voor-jou/themas/hoe-geloof-ik/bijbellezen-hoe-pak-je-dat-aan-124.html

Als je de hele Bijbel op deze manier wilt lezen, ben je wel langer bezig. Knipoog smiley

Dit is een hele goede manier van stille tijd houden. En langer(dan 1 jaar) bezig voor het lezen van kaft tot kaft?? Ja misschien wel, misschien ook niet, maakt niet uit toch? Op deze manier kan de bijbel (God's woord) wel meer voor je gaan 'leven' en wil je steeds meer lezen, dus dan zou het toch nog lukken in een jaar Knipoog smiley

Hier nog link voor het lezen van de bijbel in 1 jaar.

http://www.christiananswers.net/dutch/q-eden/biblereading-1yr-dut.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 10:26
 
GIBBY159 schreef:
Pieter...dat jij Het Boek totaal niks vindt...tsjá...dát is jouw probléém. Om het te begrijpen zou je het eens naast "Mein Kampf" moeten leggen nu jij toch voor Duitsland werkt. Jouw kwalificatie over Het Boek doet zeer. Het is niets vergeleken als je de inhoud en de gevolgen van "Mein Kampf" hebt gelezen.



ik werk voor mezelf.... IN Duitsland....
wat dat met Mein Kampf te maken heeft, ontgaat mij volkomen.
wat mein kampf met het boek te maken heeft, ontgaat mij eveneens

eigenlijk vind ik jou reactie vrij schokkend en bijzonder stompzinnig
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 10:51
 
IMKE917 schreef:
Dit is een hele goede manier van stille tijd houden. En langer(dan 1 jaar) bezig voor het lezen van kaft tot kaft?? Ja misschien wel, misschien ook niet, maakt niet uit toch? Op deze manier kan de bijbel (God's woord) wel meer voor je gaan 'leven' en wil je steeds meer lezen, dus dan zou het toch nog lukken in een jaar Knipoog smiley

Hier nog link voor het lezen van de bijbel in 1 jaar.

http://www.christiananswers.net/dutch/q-eden/biblereading-1yr-dut.html

Ik krijg er steeds meer zin in! Lachende smiley Zinga gaf ook een link. De link (met bijbelleesrooster) die jij geeft, gaat er niet vanuit dat je de Bijbel in chronologische volgorde leest. Klinkt wel afwisselender. De link die Zinga eerder gaf, gaat er vanuit dat je begint bij Genesis en eindigt bij Openbaringen.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat is fijner, beter etc.? In chronogische volgorde lezen of kriskras door de Bijbel heen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZIVAATJE309





Berichten: 226

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 10:53
 
MARIJAN072 schreef:
Ik krijg er steeds meer zin in! Lachende smiley Zinga gaf ook een link. De link (met bijbelleesrooster) die jij geeft, gaat er niet vanuit dat je de Bijbel in chronologische volgorde leest. Klinkt wel afwisselender. De link die Zinga eerder gaf, gaat er vanuit dat je begint bij Genesis en eindigt bij Openbaringen.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat is fijner, beter etc.? In chronogische volgorde lezen of kriskras door de Bijbel heen?

Ik vind kriskras door de bijbel heen fijner. Is wat afwisselender.
Maar zoiets is vast heel persoonlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 11:11
 
ZIVAATJE309 schreef:
Ik vind kriskras door de bijbel heen fijner. Is wat afwisselender.
Maar zoiets is vast heel persoonlijk

'k Zie ineens dat het bijbelrooster (via link Zinga) ook niet van het begin t/m het eind gaat. Foutje Knipoog smiley

'k Vind het denk ik wel fijn, om een boek in 1 keer te lezen. De ene dag lezen in Job en de andere dag in Genesis, vind ik wat verwarrend.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 4 september 2010, 11:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 11:30
 
PIETER649 schreef:
iets begrijpelijker.... alleen al de vertaling van Leviathan.... dan kun je die versie toch niet serieus nemen?????

Pieter,

Je hebt gelijk..krokodil voor Leviathan klopt van geen kant.


Huilende smiley, smiley in tranen


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 4 september 2010, 11:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 11:42
 
PIETER649 schreef:
ik werk voor mezelf.... IN Duitsland....
wat dat met Mein Kampf te maken heeft, ontgaat mij volkomen.
wat mein kampf met het boek te maken heeft, ontgaat mij eveneens

eigenlijk vind ik jou reactie vrij schokkend en bijzonder stompzinnig

Ik ben het met je eens...heb van schrik Het Boek dichtgedaan.
Als het je tot zulke gedachten brengt.. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 11:44
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 14:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 11:46
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 14:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 11:57
 
GIBBY159 schreef:
Oke...Marian...mijn reactie was ook kortzichtig en dom dom dom. Ook meteen weer verwijderd. Ik zal me voortaan beter inhouden op de manier van gesprek voeren in de chat-room van sommige mensen waarvan ik op sommige momenten toch mateloos kan ergeren. HET BOEK brengt mij zéker niét tot dergelijke gedachten...sommige mensen brengen mij daar toe. Ik heb God om vergeving gevraagd en ecxuus aan de betrokken persoon aangeboden.

Gibby,

Het heeft me wel tot nadenken gestemd.
Niet jouw antwoord, wél het feit dat ik al jaren de Parallel bijbel lees terwijl er in die tijd al zoveel meer bijbelvertalingenbij zijn gekomen waaronder vast wel hele goede die voor mij een vervanging kunnen zijn voor de Parallel bijbel.
Het is een erg onhandig formaat ook nog....je hebt mij de ogen geopend..bedankt..zo zie je maar... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 12:35
 
MARIAN519 schreef:
Gibby,

Het heeft me wel tot nadenken gestemd.
Niet jouw antwoord, wél het feit dat ik al jaren de Parallel bijbel lees terwijl er in die tijd al zoveel meer bijbelvertalingenbij zijn gekomen waaronder vast wel hele goede die voor mij een vervanging kunnen zijn voor de Parallel bijbel.
Het is een erg onhandig formaat ook nog....je hebt mij de ogen geopend..bedankt..zo zie je maar... Knipoog smiley


Een ieder mag toch ook zelf weten welke Bijbel hij/zij leest en waar hij het meeste uithaalt.....Ook al lees je hem in het chinees........
En dat de meningen verschillend zijn? Dat kan toch ook niet anders? Als je al kijkt naar alle verschillende manieren waarom mensen hun geloof beleven en belijden.......dat geeft al meer dan voldoende discussie op het forum zou ik zo zeggen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 12:48
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder mag toch ook zelf weten welke Bijbel hij/zij leest en waar hij het meeste uithaalt.....Ook al lees je hem in het chinees........
En dat de meningen verschillend zijn? Dat kan toch ook niet anders? Als je al kijkt naar alle verschillende manieren waarom mensen hun geloof beleven en belijden.......dat geeft al meer dan voldoende discussie op het forum zou ik zo zeggen......

Willemijn.

Het gaat mij erom dat ik de Parallel bijbel al jaren lees zonder er op tijd een kritische noot bij te hebben gezet.
Er zijn sinds 1988 echt heel wat vertalingen bijgekomen en denk ook heel wat mooiere en die duidelijker zijn.
Zelf heb ik de Griekse bijbel en de King James, die ik ook erg mooi vind.
Nu nog een Nederlandse waarin ik mij ook kan vinden..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 13:06
 
MARIAN519 schreef:
Willemijn.

Het gaat mij erom dat ik de Parallel bijbel al jaren lees zonder er op tijd een kritische noot bij te hebben gezet.
Er zijn sinds 1988 echt heel wat vertalingen bijgekomen en denk ook heel wat mooiere en die duidelijker zijn.
Zelf heb ik de Griekse bijbel en de King James, die ik ook erg mooi vind.
Nu nog een Nederlandse waarin ik mij ook kan vinden..

Het was ook meer een algemene reactie Marian, natuurlijk kan je voor jezelf kritisch kijken en is het goed je blik te verruimen. Daar heb je ook gelijk in met wat je schrijft. Ik reageerde eigenlijk nav alle kritieken op de verschillende Bijbels.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 13:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het was ook meer een algemene reactie Marian, natuurlijk kan je voor jezelf kritisch kijken en is het goed je blik te verruimen. Daar heb je ook gelijk in met wat je schrijft. Ik reageerde eigenlijk nav alle kritieken op de verschillende Bijbels.......

en welke vertaling spreekt jou aan en waarom?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 14:17
 
MARIAN519 schreef:
en welke vertaling spreekt jou aan en waarom?


Ik lees zelf graag in de Willibrord vertaling omdat ik de taal daar zo mooi vind........
Maar lees ook de NBV uit 2004.....Ligt eigenlijk aan mijn stemming welke ik lees.....
En ik denk eraan om de Bijbel die Anne van der Meiden in het twents heeft vertaald aan te schaffen........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 14:24
 
MARIAN519 schreef:
Pieter,

Je hebt gelijk..krokodil voor Leviathan klopt van geen kant.


Huilende smiley, smiley in tranen


Weet iemand wat de vertaler hiertoe heeft gebracht? Wat is er de achtergrond van? Waarom is het zo vertaald? Is het ook te vinden in andere vertalingen?

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 5 september 2010, 14:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 14:58
 
THOMAS968 schreef:
Weet iemand wat de vertaler hiertoe heeft gebracht? Wat is er de achtergrond van? Waarom is het zo vertaald? Is het ook te vinden in andere vertalingen?

Thomas

Thomas,

Wellicht helpt deze link je verder?http://www.creabel.org/index.php?id=106
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 14:59
 
THOMAS968 schreef:
Weet iemand wat de vertaler hiertoe heeft gebracht? Wat is er de achtergrond van? Waarom is het zo vertaald? Is het ook te vinden in andere vertalingen?

Thomas



ik weet het niet, ik kan er wel een theorie op loslaten.

Job is sowieso een boek dat een beetje los van de andere bijbelboeken staat. Er is dus ook niet echt een exacte plaats op de tijdbalk aan te geven.

Schijnbaar had de vertaler er moeite mee dat in de tijd van Job dinosauriers of draken op aarde leefden.... daarom maakte hij er "gewoon" krokodil van...
Mijn bezwaar is ten eerste dat hij een loopje neemt met de grondtekst en dat dit dan tevens vraagtekens oproept waar hij nog meer de Schrift naar zn hand heeft gezet.
Ten tweede vind ik het ontkennen van beesten als Leviathan afbreuk doen aan de complete schepping, het neigt naar blasfemie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 15:09
 
MARIAN519 schreef:
Thomas,

Wellicht helpt deze link je verder?http://www.creabel.org/index.php?id=106

Wow!

En dat ging allemaal in de ark?! k Krijg steeds meer respect voor Noach! Lachende smiley

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 15:24
 
MARIAN519 schreef:
Thomas,

Wellicht helpt deze link je verder?http://www.creabel.org/index.php?id=106


Als de inhoud van de link verantwoord is, zou er sprake zijn van een dier dat we niet meer kennen, omdat we van geen organisme meer weten dat aan alle eigenschappen voldoet. Het dier kan uitgestorven zijn of alleen in een mythologische situatie beschreven staan. Dan klopt geen enkele benaming maar zou een soort krokodil wel in aanmerking kunnen komen omdat die in ieder geval aan een aantal van die eigenschappen voldoet.

Ik ben het met Pieter eens dat vertalingen zo zuiver als maar mogelijk is moeten zijn, blasfemie gaat me wel wat ver overigens.

En wat is een zuivere vertaling he. De Naardense Bijbel staat dicht bij de grondtekst. Het Boek is duidelijk geschreven met een bedoeling de grondtekst te vertalen voor mensen die met de Bijbeltaal van eeuwen geleden niet meer uit de voeten kunnen. Voor mensen die met de Statenvertaling zijn opgegroeid en mogelijk lief hebben gekregen, is de taal van het Boek wel even wennen. De conclusie is dan al snel dat het niet goed vertaald is. Probleem is dat de meeste mensen de grondtekst in het Hebreeuws of het Grieks niet goed kunnen lezen. En vertalen uit deze talen, die een totaal andere taalstructuur vertonen en vele woorden die soms wel twintig of meer betekenissen hebben, is een hachelijke zaak. Ook als er in de laatste eeuwen veel kennis van deze talen is verzameld met als gevolg een beter inzicht in de betekenis, blijft dat goed vertalen moeilijk.


Thomas, houdt van taal.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 5 september 2010, 15:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 15:41
 
ZINGA672 schreef:
Wow!

En dat ging allemaal in de ark?! k Krijg steeds meer respect voor Noach! Lachende smiley

GrZ!

Toen de ark van Noach in mijn stad was verleden jaar was ben ik er geweest .
Ik heb toen de tentoonstelling bekeken en kan mij nog herinneren dat ik zo verbaasd was dat er -volgens de bouwers- van iedere diersoort maar één van aanwezig was op de ark......
Waarom dat zo was weet ik niet meer, jammer natuurlijk...... Boze smiley
Misschien toch omdat het te vol werd? Zou zo maar kunnen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 15:44
 
WILLEMIJN232 schreef:
Toen de ark van Noach in mijn stad was verleden jaar was ben ik er geweest .
Ik heb toen de tentoonstelling bekeken en kan mij nog herinneren dat ik zo verbaasd was dat er -volgens de bouwers- van iedere diersoort maar één van aanwezig was op de ark......
Waarom dat zo was weet ik niet meer, jammer natuurlijk...... Boze smiley
Misschien toch omdat het te vol werd? Zou zo maar kunnen......

1 dier of 1 paar???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 15:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik heb gewoon een enorme aversie tegen het Boek. Ik heb daar drie redenen voor. Ten eerste wordt het klakkeloos op één lijn gezet met vertalingen die wel op de grondtekst gebaseerd zijn. En tijdens het geven van bijbelstudies werkt het eerder verwarrend dan ondersteunend.
Het tweede wat ik erop tegen heb, is het taalgebruik. Voor evangelische christenen, vertrouwd met de termen kan het wel mooi zijn, maar qua taal is het te wollig, te moeilijk en voor niet christenen net zo moeilijk te begrijpen als voor een christen. De zinnen zijn te lang en daardoor vind ik het niet goed te lezen.
Ten derde versterkt het het wantrouwen tegenover echte goede vertalingen. Ik gebruik de NBV al jaren, vanaf de eerste week dat het uitkwam, en iedere keer kom ik tot de conclusie hoe goed en hoe zuiver deze vertaling is. Maar een woordje wantrouwen blijft langer bij mensen hangen dan tien positieve reacties.

Zag tot mijn verbazing dat ik Het Boek ook in mijn boekenkast heb staan......vast ooit eens gekregen....
Ben nu toch wel nieuwsgierig geworden en ga er toch eens in lezen Chatuliem......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 15:48
 
ZINGA672 schreef:
1 dier of 1 paar???



Eén paar van ieder.........staat er inderdaad wat krom.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 5 september 2010, 23:02
 
WILLEMIJN232 schreef:
Eén paar van ieder.........staat er inderdaad wat krom.....
Bij mij in de bijbel staat dat er 1 paar van elk onrein dier en 7 paar van elk rein dier mee de ark in ging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: maandag 6 september 2010, 00:48
 
MARIAN519 schreef:
Bij mij in de bijbel staat dat er 1 paar van elk onrein dier en 7 paar van elk rein dier mee de ark in ging.

Zouden er onderweg nog dieren zijn bijgekomen? Ze zaten toch iets van een jaar in die ark hé...

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: maandag 6 september 2010, 07:41
 
ZINGA672 schreef:
Zouden er onderweg nog dieren zijn bijgekomen? Ze zaten toch iets van een jaar in die ark hé...

GrZ!

Wat een mooie vraag, Zinga, ik heb me weleens afgevraagd hoe de verhouding tussen de leeuw en de mens was.
Liefdevol? Zou Noach de leeuw mogen knuffelen? Even lekke bij mogen liggen als voorproefje op het paradijs?

Ik wil ook in de ark!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: maandag 6 september 2010, 18:37
 
CARIN303 schreef:
Wat een mooie vraag, Zinga, ik heb me weleens afgevraagd hoe de verhouding tussen de leeuw en de mens was.
Liefdevol? Zou Noach de leeuw mogen knuffelen? Even lekke bij mogen liggen als voorproefje op het paradijs?

Ik wil ook in de ark!!

Haha; ik heb dit verhaal laatst aan kids verteld en toen heb ik het idd zo verteld. Noach die iedere ochtend de leeuwen ook ff "een aai over hun bol gaf". Maar offut theologisch verantwoord is Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 6 september 2010, 18:59
 
ZINGA672 schreef:
Haha; ik heb dit verhaal laatst aan kids verteld en toen heb ik het idd zo verteld. Noach die iedere ochtend de leeuwen ook ff "een aai over hun bol gaf". Maar offut theologisch verantwoord is Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

GrZ!



tja... wat denk je zelf? zou God die kaken niet toe kunnen sluiten? Net als later bij daniel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5