ChristianMatch
 


Forum

Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 10:14
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 08:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 11:26
 
GIBBY159 schreef:
Deze vraag kwam gisteravond bij mij op toen ik een gesprek in de chatroom volgde. Dat gesprek ging over diverse vertalingen van de Bijbel. Voor mijzelf lees ik altijd Het Boek. Omdat het in een eenvoudiger en begrijpelijker spreek-taal geschreven (vertaald) is. Ik las in de chatroom dat iemand Het Boek als een zeer negatieve kwalificatie beoordeelde. Dat is nou jammer.
Het Boek...en zelfs de Kinderbijbel worden ook ..ja ja écht waar...door 'volwassenen' gelezen. Het dus niet zozeer om de diverse vertalingen maar om de INHOUD van de Bijbel! Die op een simpeler wijze gelezen wordt....

Ik zou zeggen léés de Bijbel als een LIEFDES-BRIEF van Gods Woord! Het is niet een boek dat op een boekenplank zich van de daar geplaatste lectuur onderscheidt door ouderdom, verhevenheid en eerbiedwaardigheid.

Nee...de Bijbel heeft een heel ander karakter. In de Bijbel verklaart God zijn LIEFDE in Jezus Christus jegens ons allemaal hier op deze planeet. En zo zou ik de Bijbel ook graag willen lezen en er uit leren hoé te léven....
Moeten wij niet elk verhaal...elk betoog naar ons eigen leven toe buigen en afvragen wat bedoeld Hij...of wat beloofd Hij? Dan is de Bijbel eigenlijk geen historisch document voor ons leven...maar een postillon d'Amour die op zoek is naar onze harten!

Begin de Bijbel te lezen met Marcus hoor ik een deskundige vaak zeggen.
Vooral als de Bijbel nog bij mensen onbekend is. Is het niet waar dat we iedere dag veel te weinig aandacht schenken aan de Bijbel? Is het niet waar dat we eigenlijk iedere dag te weinig bidden(d) met de Bijbel bezig zijn? Zodat wij vaker bezig kunnen zijn met God? En zo...dat God met ons kan bezig houden?

Zoals gezegd; als de Bijbel bij sommigen nog onbekend is begin dan niet bij pagina 1 om vervolgens zo verder te werken. De structuur van de Bijbel is iets anders dan alle 66 Boeken die de Bijbel op een rijtje bevat...
Begin met een Evangelie. Bijvoorbeeld Marcus. Vervolgens Handelingen; dan komen er oud-testamentische gedeelten aan de beurt. Namelijk Genesis...Samuël...en natuurlijk ook de Psalmen. Lees dan nog eens een ander Evangelie...Johannes...brieven van Efeze...Jacobus...

En niet te vergeten een goed Bijbel-rooster! heel handig bij het zoeken naar betreffende onderwerpen. Of koop een Jeugd-Bijbel! Nee..dit is geen kinderachtig advies! De historische stukken uit de Bijbel vormen de ruggengraat van Gods openbaring.



Dit heb je goed gezegd, Gibby, en het is waar. Ook bij mij heeft de Bijbel niet de plek die het zou moeten hebben. Je brengt mij wel weer even terug zo.

Ik lees het liefst de NBV en zo leest iedereen die vertaling waar hij/zij zich het prettigst bij voelt.

Ok, er zijn verschillen tussen diverse vertalingen, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: idd de Liefde van Christus!

Dank!

José
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 13:10
 
Ik heb het grootste plan opgevat om de hele bijbel te lezen en ben begonnen bij Genesis, oké in 2 weken maar tot hoofdstuk 6 gekomen, er moet nog wel enige discipline bijkomen dus!
Misschien wil je meedoen en ook starten in Genesis, heb je vragen kunnen we er samen naar gaan kijken!
Zijn er meer mensen die dit willen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 13:27
 
De Bijbel lezen vraagt inderdaad een zekere discipline. Als je je voorneemt om elke dag een paar hoofdstukken te lezen ben je langer dan een jaar bezig. Wil je de Bijbel lezen om het te lezen dan kan dat best. Soms is het ook goed om eens te praten over bepaalde stukken die je gelezen hebt. Bijvoorbeeld: bespreek eens een Psalm of een hoofdstuk uit een bepaald boek. Er zijn ook protestanse Bijbels die boeken weglaten. Lees deze ontbrekende boeken ook eens in bijvoorbeeld een katholieke Bijbel. Leg eens verschillende vertalingen naast elkaar. Wat ook belangrijk is wanneer je de Bijbel leest is eens lezen rond de Bijbel. Een verklaring van een parabel of een Psalm of...gelijk wat. Het is dus maar hoe je het wilt aanpakken.

Ik vind het spijtig dat hier in het dorp of omgeving geen groepje bestaat die regelmatig bijbelstudie doet. Het is altijd wel interessant te horen welk de meningen of gewaarwordingen zijn van de andere mensen.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA637





Berichten: 32

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 13:29
 
CARIN303 schreef:
Ik heb het grootste plan opgevat om de hele bijbel te lezen en ben begonnen bij Genesis, oké in 2 weken maar tot hoofdstuk 6 gekomen, er moet nog wel enige discipline bijkomen dus!
Misschien wil je meedoen en ook starten in Genesis, heb je vragen kunnen we er samen naar gaan kijken!
Zijn er meer mensen die dit willen?

hallo ik ben ook begonnen in Genisis
vind het nu al heftig hoor heb nooit de bijbel zo gezien en gelezen
maar vind het een uitdaging om mee door te gaan
wel confronterend
las gisteren over lot en zijn dochters
gaat bij mij het belletje rinkelen wij hebben veel verdriet maar wat zullen er in de hemel veel tranen vloeien
Wat zal GOD pijn hebben dat we so omgaan met elkaar
Nu is dat nog vele malen erger sorry GIBBY ik hoop dat je dit leest maar het is niet alleen liefde
Ja GOD wil het geven wij mogen dat aannemen maar om dat goed te doen ooooooo wat moeillijk he
maar de bijbel lezen ja mensen net als een romannetje of sprookjesboek
van begin tot eind alpha en de omega dat is GOD en door het woord kunnen we HEM beter leren kennen
Ik ga op zoek naar mijn hemelse VADER van begin tot eind


veel lees plezier GOD BLESED YOU
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 14:30
 
CARIN303 schreef:
Ik heb het grootste plan opgevat om de hele bijbel te lezen en ben begonnen bij Genesis, oké in 2 weken maar tot hoofdstuk 6 gekomen, er moet nog wel enige discipline bijkomen dus!
Misschien wil je meedoen en ook starten in Genesis, heb je vragen kunnen we er samen naar gaan kijken!
Zijn er meer mensen die dit willen?

Vroeger las mijn vader altijd 's avonds een hoofdstuk uit de Bijbel aan tafel en volgens mij werd hij dan ook van kaft tot kaft gelezen. eigenlijk had dat wel wat als ik er op terugkijk......
In mijn leefwereld van hervormde (pkn) komt dat steeds minder voor.ik doe het ook minder, maar eigenlijk werd je wel met de Bijbel en de verhalen opgevoed......
Eigenlijk nog zo slecht nog niet die goede oude tijd....... Knipoog smiley

Of ik zeg nu heel iets verkeerds en is het in CM kringen nog heel gebruikelijk...... Verraste, verbaasde smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 3 september 2010, 15:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 15:55
 
WILLEMIJN232 schreef:
Vroeger las mijn vader altijd 's avonds een hoofdstuk uit de Bijbel aan tafel en volgens mij werd hij dan ook van kaft tot kaft gelezen. eigenlijk had dat wel wat als ik er op terugkijk......
In mijn leefwereld van hervormde (pkn) komt dat nog maar weinig voor en ik doe het ook niet, maar eigenlijk werd je wel met de Bijbel en de verhalen opgevoed......
Eigenlijk nog zo slecht nog niet die goede oude tijd....... Knipoog smiley

Of ik zeg nu heel iets verkeerds en is het in CM kringen nog heel gebruikelijk...... Verraste, verbaasde smiley


Grappig, Willemijn, zo werden de kinderen in ons gezin ook grootgebracht met de bijbel; iedere avond na het eten las mijn vader een hoofdstuk voor uit de bijbel, ja ook van kaft tot kaft. Was de bijbel helemaal uit dan begon mijn vader weer opnieuw.
Voor het slapengaan lees ik bijna elke avond een stukje uit de bijbel gewoon als voeding voor de ziel, de geest, want die behoefte is er in gelegd en leeft nog steeds.
Als het is moeilijk is discipline te hebben in het lezen vlecht het dan in in een dagelijkse gewoonte; na de avondmaaltijd, voor het slapengaan of voor het opstaan of na het ontbijt, maak een mooi moment voor stille tijd en sluit het af met een gebed.
Maak er een nieuwe gewoonte van en geniet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARNOLD765





Berichten: 60

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 16:02
 
ik lees elke dag een stuk uit het nieuwe en oude testament.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 16:44
 
CARIN303 schreef:
Ik heb het grootste plan opgevat om de hele bijbel te lezen en ben begonnen bij Genesis, oké in 2 weken maar tot hoofdstuk 6 gekomen, er moet nog wel enige discipline bijkomen dus!
Misschien wil je meedoen en ook starten in Genesis, heb je vragen kunnen we er samen naar gaan kijken!
Zijn er meer mensen die dit willen?


Er bestaan ook bijbelleesroosters als je het moeilijk vindt om op eigen houtje bij het begin te beginnen. Roosters waarin je in 1 jaar de hele bijbel leest. Zie voor tips de onderstaande link.

http://www.ontmoeting.be/leesrooster/index.shtml


Ik gebruik dit overigens niet; tis mij te veel bladeren. En ja; ik wilde ook es een x helemaal van voren naar achteren.... Kan helaas niet met jou mee doen Carin want ben 'al' in Jeremia Knipoog smiley

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 16:52
 
CARIN303 schreef:
Ik heb het grootste plan opgevat om de hele bijbel te lezen en ben begonnen bij Genesis, oké in 2 weken maar tot hoofdstuk 6 gekomen, er moet nog wel enige discipline bijkomen dus!
Misschien wil je meedoen en ook starten in Genesis, heb je vragen kunnen we er samen naar gaan kijken!
Zijn er meer mensen die dit willen?


had een link willen plaatsen maar zag dat zinga dat al had gedaan Verlegen lachende smiley


..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op vrijdag 3 september 2010, 16:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATJA065





Berichten: 266

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 16:55
 
ARNOLD765 schreef:
ik lees elke dag een stuk uit het nieuwe en oude testament.

Ik lees iedere dag een stukje uit de bijbel en tevens bid ik voor de noden van anderen. Als je te weinig in de bijbel leest gaat je geestelijke voedsel verloren.
Een bijbel is een geestelijk voedsel. Amen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 17:03
 
KATJA065 schreef:
Ik lees iedere dag een stukje uit de bijbel en tevens bid ik voor de noden van anderen. Als je te weinig in de bijbel leest gaat je geestelijke voedsel verloren.
Een bijbel is een geestelijk voedsel. Amen.


Even voor alle duidelijkheid: ik had het over de nostalgie van na het eten uit de Bijbel lezen met het hele gezin.........
Krijg nu tips van hoe je het moet doen, maar lieve mensen, ik lees de Bijbel!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 17:07
 
tja ik heb Gods woord ook al enkele malen van kaft tot kaft door kunnen spitten ,de 1e keer was op de bijbelschool waar we zeker 2 verschillende vertalingen gelezen hebben van genesis tot openbaringen ik ben nu pas weer opnieuw begonnen in de king james vertaling maar leg er dan soms ook wel eens de nbg er naast als t ff te moeilijk wordt hoewel het engels me best afgaat.en iedere keer als je het leest ontdek je weer nieuwe dingen dat maakt het zo mooi dat Gods woord levend blijft.
Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 17:11
 
GRACE585 schreef:
tja ik heb Gods woord ook al enkele malen van kaft tot kaft door kunnen spitten ,de 1e keer was op de bijbelschool waar we zeker 2 verschillende vertalingen gelezen hebben van genesis tot openbaringen ik ben nu pas weer opnieuw begonnen in de king james vertaling maar leg er dan soms ook wel eens de nbg er naast als t ff te moeilijk wordt hoewel het engels me best afgaat.en iedere keer als je het leest ontdek je weer nieuwe dingen dat maakt het zo mooi dat Gods woord levend blijft.
Engeltje smiley

Klopt Grace, ik zit in de hebreeuwse leesgroep en wij lezen 1 x per maand de bijbel in het hebreeuws, dan blijf je ook bij de grondtekst van de bijbel.....
En dan ontdek je ook weer steeds nieuwe dingen.......
Maar wat ik begrijp is dat de Naardense Bijbel ook aardig dicht bij de grondtekst blijft......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 3 september 2010, 17:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 17:14
 
CROSSROAD317 schreef:
had een link willen plaatsen maar zag dat zinga dat al had gedaan Verlegen lachende smiley


..

Misschien is jouw link wel leuker of handiger? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:19
 
Mn vader las na de avondmaaltijd ook altijd een hoofdstuk, behalve psalm 119, die ging in etappes... en ja, van kaft tot kaft.
Als mn vader op zakenreis was, las mn moeder meestal een psalm.
Hier in huis lees ik om de andere dag een stukje uit een kinderbijbel, als ik niet lees, leest Annette dr dochter, die leert sinds vorig jaar lezen op de duitse school en op deze manier leert ze ook nederlands lezen.

Overigens ben ik waarschijnlijk degene die Gibby bedoeld, ik heb gisteravond in de chatbox duidelijk mn mening over Het boek gegeven... ik vind het totaal niks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:29
 
PIETER649 schreef:
Mn vader las na de avondmaaltijd ook altijd een hoofdstuk, behalve psalm 119, die ging in etappes... en ja, van kaft tot kaft.
Als mn vader op zakenreis was, las mn moeder meestal een psalm.
Hier in huis lees ik om de andere dag een stukje uit een kinderbijbel, als ik niet lees, leest Annette dr dochter, die leert sinds vorig jaar lezen op de duitse school en op deze manier leert ze ook nederlands lezen.

Overigens ben ik waarschijnlijk degene die Gibby bedoeld, ik heb gisteravond in de chatbox duidelijk mn mening over Het boek gegeven... ik vind het totaal niks!

Als Gibby het maar wat vind toch????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:33
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als Gibby het maar wat vind toch????



ik weet niet wat het is met die G-mannen....
Griffin heeft een autosmaak die ik niet snap...
Gibby heeft een bijbelvertalingsmaak die ik niet snap....

gelukkig snap ik vrouwen beter Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:38
 
PIETER649 schreef:
ik weet niet wat het is met die G-mannen....
Griffin heeft een autosmaak die ik niet snap...
Gibby heeft een bijbelvertalingsmaak die ik niet snap....

gelukkig snap ik vrouwen beter Lachende smiley


Is dat zo of denk je dat het zo is???? Knipoog smiley
ik heb nl nog nooit een man horen zeggen dat hij vrouwen doorgrondt en begrijpt???En ik ben natuurlijk een stukje ouder dan jij bent en wijzer volgens de statistieken....... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:38
 
PIETER649 schreef:
ik weet niet wat het is met die G-mannen....
Griffin heeft een autosmaak die ik niet snap...
Gibby heeft een bijbelvertalingsmaak die ik niet snap....

gelukkig snap ik vrouwen beter Lachende smiley


Weet je Pieter, daarin worden wij vrouwen ook telkens in bevestigd op het forum.
Je bent zo zorgzaam, attent, gevoelig, voorzichtig met woorden
Engeltje smiley je denkt eerst goed na voordat je iets ( lomps )zegt.
Wat moet het forum zonder jou?
Het wordt er zeker een stuk levendiger van,das waar!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:48
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is dat zo of denk je dat het zo is???? Knipoog smiley
ik heb nl nog nooit een man horen zeggen dat hij vrouwen doorgrondt en begrijpt???En ik ben natuurlijk een stukje ouder dan jij bent en wijzer volgens de statistieken....... Knipoog smiley


er zijn kleine leugentjes, leugens, grote leugens, nog grotere leugens en statistieken.....

de enige waarheid in je bijdrage is dat je ouder dan ik ben... maar ook zonder leeftijdsvermelding is dat vrij duidelijk... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:51
 
persbericht: volgens annette ben ik voor n hetero best wel n valse nicht Geschokte, onthutste smiley Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:51
 
PIETER649 schreef:
er zijn kleine leugentjes, leugens, grote leugens, nog grotere leugens en statistieken.....

de enige waarheid in je bijdrage is dat je ouder dan ik ben... maar ook zonder leeftijdsvermelding is dat vrij duidelijk... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Kom ik zo wijs over dan????? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Verraste, verbaasde smiley


Maar we zijn off topic........ Knipoog smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 3 september 2010, 19:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Kom ik zo wijs over dan????? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Verraste, verbaasde smiley


nee, dat niet...

Maar we zijn off topic........ Knipoog smiley

Dat dan weer wel natuurlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 21:41
 
[quote=PIETER649]Mn vader las na de avondmaaltijd ook altijd een hoofdstuk, behalve psalm 119, die ging in etappes... en ja, van kaft tot kaft.
Als mn vader op zakenreis was, las mn moeder meestal een psalm.
Hier in huis lees ik om de andere dag een stukje uit een kinderbijbel, als ik niet lees, leest Annette dr dochter, die leert sinds vorig jaar lezen op de duitse school en op deze manier leert ze ook nederlands lezen.

Overigens ben ik waarschijnlijk degene die Gibby bedoeld, ik heb gisteravond in de chatbox duidelijk mn mening over Het boek gegeven... ik vind het totaal niks![/quote Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley foutje Knipoog smiley sorry ..Willemijn ?


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 4 september 2010, 11:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 23:21
 
MARIAN519 schreef:
Pieter,

Ik lees zelf de Parallelbijbel, Statenvertaling en Het Boek inéén.
Aan de linkerkant van de pagina staat de tekst in de Statenvertaling en aan de rechterkant in de vertaling van Het Boek.
Het maakt de tekst soms net iets makkelijker te begrijpen en aangezien ik ben opgegroeid met de Statenvertaling en ook vind dat die het dichtst bij de grondtekst aansluit is deze overzetting, naar een aanzienlijk begrijpelijker Nederlands, wel zo prettig.



iets begrijpelijker.... alleen al de vertaling van Leviathan.... dan kun je die versie toch niet serieus nemen?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 september 2010, 23:58
 
Hé Pieter, jij leest zeker de Bijbel in het Duits, of kunnen duitsers ook Nederlands lezen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 01:40
 
PIETER649 schreef:
iets begrijpelijker.... alleen al de vertaling van Leviathan.... dan kun je die versie toch niet serieus nemen?????


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 4 september 2010, 11:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 08:59
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 08:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 4 september 2010, 09:28
 
PIETER649 schreef:
Mn vader las na de avondmaaltijd ook altijd een hoofdstuk, behalve psalm 119, die ging in etappes... en ja, van kaft tot kaft.
Als mn vader op zakenreis was, las mn moeder meestal een psalm.
Hier in huis lees ik om de andere dag een stukje uit een kinderbijbel, als ik niet lees, leest Annette dr dochter, die leert sinds vorig jaar lezen op de duitse school en op deze manier leert ze ook nederlands lezen.

Overigens ben ik waarschijnlijk degene die Gibby bedoeld, ik heb gisteravond in de chatbox duidelijk mn mening over Het boek gegeven... ik vind het totaal niks!
Ik heb gewoon een enorme aversie tegen het Boek. Ik heb daar drie redenen voor. Ten eerste wordt het klakkeloos op één lijn gezet met vertalingen die wel op de grondtekst gebaseerd zijn. En tijdens het geven van bijbelstudies werkt het eerder verwarrend dan ondersteunend.
Het tweede wat ik erop tegen heb, is het taalgebruik. Voor evangelische christenen, vertrouwd met de termen kan het wel mooi zijn, maar qua taal is het te wollig, te moeilijk en voor niet christenen net zo moeilijk te begrijpen als voor een christen. De zinnen zijn te lang en daardoor vind ik het niet goed te lezen.
Ten derde versterkt het het wantrouwen tegenover echte goede vertalingen. Ik gebruik de NBV al jaren, vanaf de eerste week dat het uitkwam, en iedere keer kom ik tot de conclusie hoe goed en hoe zuiver deze vertaling is. Maar een woordje wantrouwen blijft langer bij mensen hangen dan tien positieve reacties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 1 van 5