ChristianMatch
 


Forum

Vergelijkingstabel: Maria - Martha
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 27 januari 2011, 20:27
 
Vergelijkingstabel:

Maria - Martha

The Middletown Bible Church
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV)
Vertaald door M.V.

Lukas 10:38-42:
38 Het gebeurde, toen zij onderweg waren, dat Hij in een dorp kwam. En een vrouw die Martha heette, ontving Hem in haar huis.
39 En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde.
40 Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt.
41 Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.
42 Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.

Martha was veel te druk bezig met haar dienstbaarheid voor de Heer. Zij liep maar rond, deed dit en dat en nog wat! Maria zat aan de voeten van Jezus, luisterend naar wat Hij vertelde. Zij bleef daar stil zitten om beter vertrouwd te raken met haar Gast. Ze bouwde een goede relatie en gemeenschap met Hem op. Martha, echter, had hiervoor geen tijd. Zou de Heer met al haar activiteiten wel zo gediend zijn als zij dacht? “Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen. Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen” (Lukas 10:41-42).

MARTHA
Lukas 10:38-42
Martha DIENDE
Martha MAAKTE ZICH ZORGEN
Martha SPOEDDE ZICH
Martha was bezig met het WERK
Martha was bezorgd over VEEL DINGEN
Martha trachtte te ONDERNEMEN
Martha hield zich bezig met het AARDSE
Martha ZWOEGDE
Martha was ENERGIEK
Martha was DRUK BEZIG

MARIA
Lukas 10:38-42
Maria ZAT
Maria AANBAD
Maria LUISTERDE
Maria had aandacht voor het WOORD
Maria was bezorgd over slechts ÉÉN DING
Maria trachtte te BEGRIJPEN
Maria hield zich bezig met CHRISTUS
Maria LEERDE en HAD LIEF
Maria GENOOT van de Heer
Maria werd GEZEGEND

Bent u een “Maria-achtige” discipel van de Heer Jezus? In een “Martha-wereld” (zo druk en hec-tisch!) moeten wij een “Maria-hart” hebben. Moge God ons een hart geven als dat van Maria om te adoreren, en Martha’s handen om te dienen.

In elke pertinente passage wordt Maria aan de voeten van haar Redder gevonden:
Lukas 10:39 - “En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde”.
Johannes 11:32 - “Zodra dan Maria kwam waar Jezus was, en Hem zag, viel zij aan Zijn voeten en zei tegen Hem: Heere, als U hier geweest was, zou mijn broer niet gestorven zijn”.
Johannes 12:3 - “Maria dan nam een pond zuivere, zeer kostbare nardusmirre, zalfde de voeten van Jezus en droogde Zijn voeten met haar haren af; en het huis werd vervuld met de geur van de olie”.

“Slechts één ding is nodig” (Lukas 10:42)!
Martha was in beslag genomen door “veel dingen” (Lukas 10:41).
Maria was in beslag genomen door “slechts één ding” (Lukas 10:42).
Bent u een “één ding” gelovige?
David was zo’n “één ding” gelovige:
“Eén ding heb ik van de HEERE verlangd, dát zal ik zoeken: dat ik wonen mag in het huis van de HEERE, al de dagen van mijn leven, om de liefelijkheid van de HEERE te aanschouwen en te onderzoeken in Zijn tempel” (Psalm 27:4).
Paulus was zo’n “één ding” gelovige:
“Broeders, ikzelf denk niet dat ik het gegrepen heb, maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus” (Filippenzen 3:13).
In het christelijke leven is de Heer Jezus Christus niet zomaar één ding onder de vele dingen. Hij is niet slechts een deel van ons leven, HIJ IS ONS LEVEN: Kolossenzen 3:3-4 ; Filippenzen 1:21 ; Galaten 2:20 ! Hij is het echte middelpunt, het centrum. In alle dingen moet Hij de eerste plaats krijgen: Kolossenzen 1:18 .
--George W. Zeller


Laat ik zelf anders zo verwoorden waar houden wij ons mee bezig hier op aarde?
Zijn we voor onzelf bezig door uren, dagen, weken, maanden achter onze computer te zitten waardoor we geen tijd meer maken voor andere dingen?
Of houden we ons meer bezig voor onze HEERE Jezus dat Hij meer centraal komt te staan in onze dagelijks leven? Dat we omkijk naar elkaar hebben in praktijk zoek eens wat meer elkaar op je vrienden, je familie, enz.
Lees meer je Bijbel en bidt elke dag zodat je groeien mag.
Want er is meer dan alleen het computer of laptop.
Geniet van de mooie natuur die God heeft gemaakt.
Leer weer te genieten zoals Maria genoot van HEERE Jezus.
What Wold Jesus Do ? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 januari 2011, 22:54
 
Waar houden we ons mee bezig? Een terechte vraag! Maar absoluut niet met de wedstrijd tussen Maria en Martha! Hoe kom je erbij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 januari 2011, 22:58
 
Hoi Arend,


Helaas kan Anita je vragen niet beantwoorden omdat ze geen lid meer is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 januari 2011, 23:02
 
MARISKA601 schreef:
Hoi Arend,


Helaas kan Anita je vragen niet beantwoorden omdat ze geen lid meer is.

Das nou weer jammer! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1