ChristianMatch
 


Forum

Vermenging van goden en mensen (genesis 6)
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 19:27
 
GILBERT767 schreef:
Om gen 6:4 beter te begrijpen, moet je het boek van Henoch er bij pakken
Dit is een buite bijbelse bron die laat zien dat er in de oudheid hybride zijn geweest die zowel mens als dier moeten zijn geweest of mens en gevallen engel/demon, ik geloof dat er in die tijd en daarna ook reuzen waren ook dat staat beschreven in het boek van Henoch, het boek Henoch is een heel interessant boek als je weet dat er in de bijbel staat dat, de laatste dagen zullen zijn als in de dagen van Noach

Ik geloof dat dit boek buiten beschouwing is gelaten tijdens de samenstelling van de bijbel, maar dat het zeker niet minder waar is, Henoch woord namelijk ook aangehaald in onze bijbel er word van hem gezegd dat hij wandelde met God, Genesis 6:4 staat er bijna letterlijk in, je leest er over specifieke engelen die ook in de bijbel voorkomen, en die mannen van naam, zou onderandere de vreemde half mens half dier of demon verklaren die je nog wel eens als wand beschildering ziet, en wat dacht je van paaseiland als ik 9 keer zo sterk en zo groot was kon ik zoon steen waarschijnlijk samen met mijn buurman optillen e verzetten.

Voor dat je dit afwimpel als kolder wil ik je er even aan herinneren dat, satan direckt na de zondeval wist dat, God met een redingsplan zou komen en het was al snel bekend wat dat zou zijn, Jezus, Jezus moest geboren worden uit een specifieke stam, dit wist satan, Jezus zou op een bepaalde tijd geboren worden, ook dit wist hij, dus als reactie zie je door heel de bijbel heen dat satan er alles aan gedaan heeft om te voorkomen dat de geboorte van Jezus rein en heilig zou plaats vinden, denk nu aan dat wat ik eerder heb gezegd, hij satan wist dus dat de Messias uit de mensen zal komen dus wat is zijn reactie het menselijk ras manipuleren zou dat Jezus niet geboren kan worden, dat plan is mislukt, poging twee de kinderen moorden in exodus 1 zie ook als een aanval op de Messias om dat het een aanval is op zijn volk waar Hij uit komt
Gelukkig is het de satan niet gelukt om Jezus tegen te houden.

Ik be benieuwd naar de reactie van de lezer.

Het is een interessante gedachtengang en ik zal hem niet als kolder afwimpelen, temeer omdat er in de Bijbel wel aangehaald wordt uit het boek Henoch en ook uitspraken/profetieën van Henoch worden weergegeven ( zie Judas 2 vers 14 en 15 ), maar in de Bijbel lees ik verder niets over wat jij hier opschrijft en als het boek gelezen werd en het klopt wat je zegt, zou dat zeker in de Bijbel geplaatst zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 13 februari 2012, 21:12
 
MARIAN519 schreef:
Het is een interessante gedachtengang en ik zal hem niet als kolder afwimpelen, temeer omdat er in de Bijbel wel aangehaald wordt uit het boek Henoch en ook uitspraken/profetieën van Henoch worden weergegeven ( zie Judas 2 vers 14 en 15 ), maar in de Bijbel lees ik verder niets over wat jij hier opschrijft en als het boek gelezen werd en het klopt wat je zegt, zou dat zeker in de Bijbel geplaatst zijn.
Er zijn meer criteria om opgenomen te worden in de Bijbel. En aan alle criteria voldoet dit boek niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 13 februari 2012, 22:10
 
CHATULIEM619 schreef:
Er zijn meer criteria om opgenomen te worden in de Bijbel. En aan alle criteria voldoet dit boek niet.


die criteria waren voornamelijk van politieke aard chat....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 13 februari 2012, 23:09
 
PIETER649 schreef:
die criteria waren voornamelijk van politieke aard chat....
Nou, niet echt Pieter, misschien mag het wel iets hebben meegespeeld. Het waarheidsgehalte van dit boek is bv niet groot. Maar verder is het niet bekend wie de schrijver is, ook een belangrijk criterium. Ook de vraag of het een meerwaarde is voor de openbaring van God aan de mensen. Of er een geestelijke basis voor is om het in de canon op te nemen. Wat voegt het daadwerkelijk toe aan alles???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 februari 2012, 15:18
 
Het staat wel vast dat Pieter een punt heeft. Het Christendom was na een paar eeuwen hopeloos verdeeld en de opvattingen liepen zeer uiteen. De bekeerde Romeinse keizer wilde wel een christelijk rijk maar dat kon niet als de Christenen geen eenheid vormden. Er werden een flink aantal wat we nu theologen noemen bijelkaar gezet om vast te stellen wat de christelijke leer zou zijn en welke boeken in de Bijbel hoorden en welke niet. Het 'wonder' gebeurde: ondanks dat iedereen daarvoor elkaar met vuur en zwaard bestreed, waren ze het allemaal eens over de bovengenoemde zaken. De apcriefen is weer een verhaal apart. De keizer zal hier wel een beetje druk bij uitgeoefend hebben. Het voordeel was wel dat het gedonder afgelopen was en er meer eenheid in het rijk kon komen. De vermenging van wereldlijke en geestelijke macht bleek echter ook zo zijn nadelen te hebben, denk aan de strijd tussen de Paus en de wereldheren en ook de mijns inziens noodzakelijke reactie er op in de vorm van de Reformatie en wat daarna kwam. Maar de keizer had zijn zin. Er was omschreven wat christelijk was en wat niet en daar had iedereen zich aan te houden. Dat het ook of vooral een politiek doel had, was echter helder. Historici hebben bibliotheken volgeschreven over dit onderwerp dus bepaal zelf maar of het goed was of fout. Ik ben me ervan bewust dat ik het ook grof samenvat. Maar theologie had niet in alles de overhand, dat moge duidelijk zijn. De christelijke eenheid is in de vroege eeuwen door de politiek afgedwongen. Ondanks dat het zo is gegaan is echter het belang van de christelijke boodschap nog even groot. Chat heeft overigens wel een punt, want het genoemde boek was in theologische zin omstreden.
De vermenging van kerk met politiek is naar mijn idee bedenkelijk geweest in veel gevallen.

Thomas, kan verder niet zoveel met dit topic.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 14 februari 2012, 18:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANOUSKA714





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: maandag 19 maart 2012, 11:40
 
Ik heb niet alle voorgaande reacties gelezen maar in het boek van Henoch vind je veel antwoorden. Was voor mij een eye-opener. Succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2