ChristianMatch
 


Forum

Vermenging van goden en mensen (genesis 6)
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 16:42
 
Om maar eens even een nieuw topic in de groep te gooien:

Genesis 6
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.


Wie zijn die zonen van de goden die kinderen kregen bij de dochters van de mensen? En wat wordt bedoeld met de giganten die op aarde leefden en die “de befaamde helden uit het verre verleden”? Op wie wordt hier gedoeld?

Het zijn vragen die in mij omgaan als ik deze tekst lees en juist daarom ben ik heel benieuwd naar hoe jullie deze tekst lezen…..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 16:52
 
LISA610 schreef:
Om maar eens even een nieuw topic in de groep te gooien:

Genesis 6
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.


Wie zijn die zonen van de goden die kinderen kregen bij de dochters van de mensen? En wat wordt bedoeld met de giganten die op aarde leefden en die “de befaamde helden uit het verre verleden”? Op wie wordt hier gedoeld?

Het zijn vragen die in mij omgaan als ik deze tekst lees en juist daarom ben ik heel benieuwd naar hoe jullie deze tekst lezen…..

In de Willebrord vertaling staat:...de zonen van God...dus niet de zonen van de goden

Adam was bijvoorbeeld een zoon van God...en niet een zoon die uit 2 mensen ontstaan is

Als ik het me nog goed herinner wordt met de 'reuzen' de afvalligen bedoeld. Mensen die zich hebben afgewend van God.


Laatst aangepast door
FRANKT627
op donderdag 21 april 2011, 17:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 17:45
 
FRANKT627 schreef:
In de Willebrord vertaling staat:...de zonen van God...dus niet de zonen van de goden

Adam was bijvoorbeeld een zoon van God...en niet een zoon die uit 2 mensen ontstaan is

Als ik het me nog goed herinner wordt met de 'reuzen' de afvalligen bedoeld. Mensen die zich hebben afgewend van God.

Maar waarom worden die dan de befaamde helden uit het verre verleden genoemd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 18:14
 
LISA610 schreef:
Maar waarom worden die dan de befaamde helden uit het verre verleden genoemd?

Oja, wel dat slaat op de gevallenen.
Het zijn geen bekenden namen maar er wordt mee aangeduid dat zij die echt godvruchtig leefde, God wist dat natuurlijk en daarom waren het voor Hem bekenden, zich nu tegen Hem keerde door hun gedrag. Het is zoals wij nu zouden zeggen: 'Van uw vrienden moet ge het hebben.'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 18:15
 
LISA610 schreef:
Om maar eens even een nieuw topic in de groep te gooien:

Genesis 6
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.


Wie zijn die zonen van de goden die kinderen kregen bij de dochters van de mensen? En wat wordt bedoeld met de giganten die op aarde leefden en die “de befaamde helden uit het verre verleden”? Op wie wordt hier gedoeld?

Het zijn vragen die in mij omgaan als ik deze tekst lees en juist daarom ben ik heel benieuwd naar hoe jullie deze tekst lezen…..

Volgens mij zijn de zonen Gods engelen.
Er wordt ook over "de zonen Gods" gesproken in het boek Job


Job 1:6 Op zekere dag nu kwamen de zonen Gods om zich voor de HERE te stellen, en onder hen kwam ook de satan. 7 En de HERE zeide tot de satan: Vanwaar komt gij? En de satan antwoordde de HERE: Van een zwerftocht over de aarde, die ik doorkruist heb.

Blijkbaar was er ooit een tijd dat de zonen Gods gemeenschap konden hebben met mensen.
In het boek Job lees je dan dat behalve de zonen Gods (of de engelen denk ik dan) ook satan daar verscheen, de gevallen engel die ook een eigen wil had en als God wilde zijn en daarom ongehoorzaam was voor God. We weten allemaal wat voor consequenties dit heeft gehad en nog heeft...

Sommigen zijn het er niet mee eens dat het engelen geweest zouden zijn en beweren het volgende:


"Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.

Adam was voor de zondeval een zoon van God. Zijn kinderen van voor de zondeval zijn dan ook zonen van God!"


Opvallend is dat bij de uitleg van "Het Leven" in het boek Job "de zonen Gods" zelfs weggelaten wordt en vervangen door het woord "engelen". Echter bij de uitleg in Genesis staat juist dat "de zonen Gods" geen engelen zouden kunnen zijn.
Zelfs de uitleg in "Het Leven" is daarover dus per tekst verschillend over.
Helaas heb ik slechts een half jaar Hebreeuwse les gehad ;) en inmiddels ben ik dat alweer vergeten, dus hoe het in de oorspronkelijke tekst staat weet ik niet; misschien dat Chatuliem ons daarin kan helpen ?

De meest gangbare ontkenning dat met de zonen Gods engelen bedoeld zouden worden is dat engelen niet zouden kunnen trouwen of kinderen krijgen. Maar God noemt het zelf een misdraging van de mens, daarmee zou je bijna denken dat het geen engelen waren als Gabriel, maar de gevallen engelen die tesamen met satan op de aarde zijn geworpen...
Maar of dat laatste waar is... blijkbaar is het woordje "vlees" hierin belangrijk, dat de mens zelf gezondigd had (oude 'natuur').

Interessant onderwerp overigens Lisa... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 21 april 2011, 18:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 22:10
 
"Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.

Hallo Sussana

Ik kan het hier niet met je eens zijn want na dat ze van de boom gegeten hadden kwamen ze er achter dat ze naakt waren en zich schaamde
En Kain nam een zus van hem mee want ook indie tijd konden de familie.s met elkaar trouwen tot GOD zei dat het niet meer mocht.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 23:31
 
In de landstreek Palestina leefden reuzen(Goliath) was er ook zo één. In numeri 13 worden ook kinderen van Enak genoemd. De kinderen of nazaten van de combi: engel/aardse vrouw werden vaak reuzen. Dat heb ik weleens gehoord.

Laatst aangepast door
HDBAS635
op donderdag 21 april 2011, 23:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 21 april 2011, 23:43
 
MARTIN695 schreef:
"Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.

Hallo Sussana

Ik kan het hier niet met je eens zijn want na dat ze van de boom gegeten hadden kwamen ze er achter dat ze naakt waren en zich schaamde
En Kain nam een zus van hem mee want ook indie tijd konden de familie.s met elkaar trouwen tot GOD zei dat het niet meer mocht.
Sjalom.
Martin

Volgens mij moet je beter lezen wat er staat... Martin.
Voor dat betreffende stukje heb ik namelijk geschreven: "Sommige zijn het er niet mee eens (met wat ik denk dus) en beweren het volgende", waarmee ik juist probeerde aangeven dat ik hier (wat dit betreft) niet achter sta en daar anders over denk...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 21 april 2011, 23:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 19:21
 
gevallen engelen gingen hun regio te buiten.
hun straf:

2pet 2:
4 Immers, God heeft zelfs engelen die gezondigd hadden niet gespaard maar hen in de Tartarus geworpen. Daar, in de diepste duisternis, blijven ze opgesloten om hun vonnis af te wachten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 21:07
 
"Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.
Adam was voor de zondeval een zoon van God. Zijn kinderen van voor de zondeval zijn dan ook zonen van God!"

Ik ben met het bovenstaande eens en wel om de volgende reden.

Lukas 20 :34 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven;
35 Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden;
36 Want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, dewijl zij kinderen der opstanding zijn.

Het kunnen dus geen engelen (en ook geen demonen, gevallen engelen) geweest zijn, want daarvan zegt de Heer Jezus in luk 20, dat zij niet huwen en niet ten huwelijk worden genomen. Engelen zijn geschapen wezens die zich niet voortplanten.
En aan de opdracht dat Adam en Eva geslachtsgemeenschap met elkaar hadden en om kinderen te krijgen hebben zij gehoor gegeven. Dat is NIET pas begonnen toen zijn ontdekten dat zij naakt waren. Alles was in volmaakte harmonie, en dat is verstoort door de zondeval. Kain kon vluchten naar een andere stad, omdat er al heel veel mensen zijn. Wel is door de zondeval de hele schepping meegesleurd, de hele natuur is daaraan onderworpen. Dus ook de mensen die voor de zondeval geboren zijn. Wij weten niet op welke leeftijd Adam en Eva ongehoorzaam werden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 21:42
 
[quote=SUSANNAH475

Hallo Susannah.
Helemaal gelijk ik zal beter op letten.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 april 2011, 15:35
 
DAVID923 schreef:
gevallen engelen gingen hun regio te buiten.
hun straf:

2pet 2:
4 Immers, God heeft zelfs engelen die gezondigd hadden niet gespaard maar hen in de Tartarus geworpen. Daar, in de diepste duisternis, blijven ze opgesloten om hun vonnis af te wachten.

Sorry David, maar het wordt me met deze quote van jou niet duidelijk hoe jii die tekst uit Genesis 6 leest.. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 april 2011, 18:12
 
zoals het er staat, die engelen vergrepen zich aan seksuele zonden met de mens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 april 2011, 18:44
 
DAVID923 schreef:
zoals het er staat, die engelen vergrepen zich aan seksuele zonden met de mens.

Ok, maar dat is niet wat er staat. Er staat dat de zonen van de goden kinderen kregen met de dochters van de mensen. En de zonen van de goden zijn toch geen engelen? Dan zou er immers wel over engelen gesproken worden net als op andere plaatsen in de Bijbel toch? Smiley die vol vragen zit

En wie zijn volgens jou de befaamde helden uit het verre verleden?


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 23 april 2011, 18:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 24 april 2011, 17:55
 
@lisa

die term die daar gebruikt word, word ook voor engelen gebruikt, bijv in job en de psalmen. Heb er eens een preek van john mcarhtur over gehoord.

vind dit wel een goede uitleg:

http://www.gotquestions.org/nederlands/zonen-van-God.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 april 2011, 12:28
 
Eerlijk gezegd, niemand weet eigenlijk wat hiermee bedoeld wordt. De theorie van gevallen engelen is wel de meest voorkomende. Maar sommige dingen kom je gewoon niet achter. De vraag is, wat doe je ermee? Dan moet je je eerst afvragen of dit gedeelte bij het hart van de boodschap van de Bijbel hoort. En dat is in mijn ogen niet het geval. Leuk voor speurneuzen, maar verder ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 april 2011, 14:11
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd, niemand weet eigenlijk wat hiermee bedoeld wordt. De theorie van gevallen engelen is wel de meest voorkomende. Maar sommige dingen kom je gewoon niet achter. De vraag is, wat doe je ermee? Dan moet je je eerst afvragen of dit gedeelte bij het hart van de boodschap van de Bijbel hoort. En dat is in mijn ogen niet het geval. Leuk voor speurneuzen, maar verder ook niet.



Maar is het niet zo Chatuliem dat als je de oorspronkelijke tekst leest het wel duidellijk over gevallen engelen gaat???? Hoe krom dat misschien ook is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 april 2011, 14:49
 
2) Gods zonen
Dat is, de nakomelingen der gelovige voorvaders, die de ware religie beleden, en met hunne huisgezinnen [als zijnde Gods Kerk] van het ongelovig en vleselijk geslacht der Kaïnieten waren afgescheiden. Gelijk daarentegen door de dochters der mensen meest verstaan worden de nakomelingen van Kaïn, plegende afgoderij, en levende naar het vlees. Zie Deut. 14:1; Joh. 1:12; Luk. 17:27; Judas 19.

Aldus volgens de kanttekening bij de Bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 14:28
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar is het niet zo Chatuliem dat als je de oorspronkelijke tekst leest het wel duidellijk over gevallen engelen gaat???? Hoe krom dat misschien ook is?

Willemijn, ik weet dat jij op Hebreeuwse les zit en ik ga ervan uit dat Chat ook de Hebreeuwse vertaling kent. Ik had eigenlijk stiekum gehoopt dat jullie zouden gaan vertellen wat er nu precies in die vertaling staat (want ja, ik ben zo'n speurneus... Knipoog smiley ). Tot dusverre is dat niet gebeurd, maar misschien wil één van jullie dit voor mij opzoeken? Alvast bedankt. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 16:03
 
MARIAN519 schreef:
2) Gods zonen
Dat is, de nakomelingen der gelovige voorvaders, die de ware religie beleden, en met hunne huisgezinnen [als zijnde Gods Kerk] van het ongelovig en vleselijk geslacht der Kaïnieten waren afgescheiden. Gelijk daarentegen door de dochters der mensen meest verstaan worden de nakomelingen van Kaïn, plegende afgoderij, en levende naar het vlees. Zie Deut. 14:1; Joh. 1:12; Luk. 17:27; Judas 19.

Aldus volgens de kanttekening bij de Bijbel.
Lijkt me meer een refo interpretatie toe, dan een echte poging tot vertaling. De eerste regel bij vertalen is nl. dat je de grondtekst heel laat ook al schijnt het tegenstrijdig te zijn met je eigen opvattingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 22:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Lijkt me meer een refo interpretatie toe, dan een echte poging tot vertaling. De eerste regel bij vertalen is nl. dat je de grondtekst heel laat ook al schijnt het tegenstrijdig te zijn met je eigen opvattingen.

Mee eens Chat. Dus wat staat er dan in de grondtekst?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: woensdag 27 april 2011, 23:10
 
CHATULIEM619 schreef:
Lijkt me meer een refo interpretatie toe, dan een echte poging tot vertaling. De eerste regel bij vertalen is nl. dat je de grondtekst heel laat ook al schijnt het tegenstrijdig te zijn met je eigen opvattingen.

http://www.statenvertaling.net/
Hier heb ik het uitgehaald..ik lees de Statenvertaling omdat ik het nog steeds de mooiste vertaling vind en deze specifiek omdat ik van kunst houd..
En ik heb er duidelijk bij vermeld dat het een kanttekening is?
is dus geen vertaling..een interpretatie idd..en waarom zou die fout zijn zomaar zonder meer?
omdat het refo is?
Ik vind het nog niet eens zo'n gekke interpretatie daarom heb ik hem erin gezet..
Weet jij een betere?

Deze uitleg vind ik ook erg mooi...
http://www.hoddenbagh.nl/bijbelopen/ZonenGodsGen6.html


Laatst aangepast door
MARIAN519
op woensdag 27 april 2011, 23:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 28 april 2011, 11:41
 
MARIAN519 schreef:
http://www.statenvertaling.net/Hier heb ik het uitgehaald..ik lees de Statenvertaling omdat ik het nog steeds de mooiste vertaling vind en deze specifiek omdat ik van kunst houd..
En ik heb er duidelijk bij vermeld dat het een kanttekening is?
is dus geen vertaling..een interpretatie idd..en waarom zou die fout zijn zomaar zonder meer?
omdat het refo is?
Ik vind het nog niet eens zo'n gekke interpretatie daarom heb ik hem erin gezet..
Weet jij een betere?
Het is nogal vergezocht vind ik om een verschil te maken door de mensen die bij God horen als zonen Gods te benoemen. Bovendien zie je dat de rol die ze spelen eigenlijk heel negatief is, zonen Gods onwaardig. Zo onwaardig dat de Geest van God zich terugtrekt en de zondvloed het gevolg is....
MARIAN519 schreef:
Deze uitleg vind ik ook erg mooi...
http://www.hoddenbagh.nl/bijbelopen/ZonenGodsGen6.html
leuke theorie, dat Adam en Eva al veel kinderen hadden, die ook in het paradijs leefden. Echter nergens op gebaseerd, en daarom is dit gewoon gespeculeer.

Er staat zonen Gods, ik durf geen uitsluitsel te geven. Zoals ik al eerder gezegd heb, geeft de Bijbel niet voldoende uitleg over dit gedeelte. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de gedachte dat dit gevallen engelen waren. Ten eerste omdat in Job ook dit bedoeld wordt, ten tweede omdat ze zich niet gedragen en God Zich genoodzaakt ziet om Zich terug te trekken en dat Hij een einde stelt aan het leven van de mens.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 28 april 2011, 11:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 april 2011, 17:14
 
Satan is vanaf het begin bezig geweest om de komst, lijden, sterven, overwinning van Jezus te voorkomen.
1 van die manieren was de poging tot vervuiling van de genealogische bloedlijn.
Als er een gevallen engel in de bloedlijn zou zitten, was Jezus nooit 100% mens geweest.
De Nephilim waren halfbloedkinderen van gevallen engelen en mensen.
De helden uit het verleden staan heden ten dage nog bekend als de titanen.
Halfgoden die vooral uit de griekse verhalen bekend zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 april 2011, 19:14
 
Ik heb de indruk dat jullie een verband leggen tussen die helden uit het verleden en de zonen van de goden die met de dochters van de mensen huwden. Ik vraag me af of dit helemaal juist is, daarom nog een keer de tekst:
Genesis 6
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.


Let even goed op vers 4. Er wordt gesteld dat in die tijd en ook daarna nog.. de giganten op aarde leefden. Er staat ook dat die befaamde helden uit het verre verleden die giganten zijn. Het begrip "in die tijd en ook daarna nog" wordt geduid als de tijd waarin de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en ook kinderen met hen kregen. MAAR: Er staat niet dat die giganten de kinderen van de zonen van de goden en de dochters van de mensen zijn.

Ik heb zelf ook wel eens een link gelegd naar de Griekse mythologie als er gesproken wordt over die befaamde helden uit het verre verleden. Maar als je dat doet, dan ga je er dus eigenlijk van uit dat er toch meerdere goden zijn (geweest). En dat wordt in feite alweer ontkracht doordat er in anderde Bijbelvertalingen niet "zonen van de goden" staat, maar zonen Gods.

Het zijn zo maar even wat dingen die door mij heen gaan op het moment dat ik jullie bijdragen lees hoor. Ik ben er nog steeds niet uit wat hier nou eigenlijk staat en hoe ik dit nu eigenlijk moet lezen. Dus ik puzzel nog even lekker verder en hoor graag de reacties van anderen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 april 2011, 19:40
 
LISA610 schreef:
Ik heb de indruk dat jullie een verband leggen tussen die helden uit het verleden en de zonen van de goden die met de dochters van de mensen huwden. Ik vraag me af of dit helemaal juist is, daarom nog een keer de tekst:
Genesis 6
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.


Let even goed op vers 4. Er wordt gesteld dat in die tijd en ook daarna nog.. de giganten op aarde leefden. Er staat ook dat die befaamde helden uit het verre verleden die giganten zijn. Het begrip "in die tijd en ook daarna nog" wordt geduid als de tijd waarin de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en ook kinderen met hen kregen. MAAR: Er staat niet dat die giganten de kinderen van de zonen van de goden en de dochters van de mensen zijn.

Ik heb zelf ook wel eens een link gelegd naar de Griekse mythologie als er gesproken wordt over die befaamde helden uit het verre verleden. Maar als je dat doet, dan ga je er dus eigenlijk van uit dat er toch meerdere goden zijn (geweest). En dat wordt in feite alweer ontkracht doordat er in anderde Bijbelvertalingen niet "zonen van de goden" staat, maar zonen Gods.

Het zijn zo maar even wat dingen die door mij heen gaan op het moment dat ik jullie bijdragen lees hoor. Ik ben er nog steeds niet uit wat hier nou eigenlijk staat en hoe ik dit nu eigenlijk moet lezen. Dus ik puzzel nog even lekker verder en hoor graag de reacties van anderen Knipoog smiley




Satan heeft ook macht Lisa, uiteraard niet verder dan de Heer hem geeft...
Ik vind het vrij aannemelijk dat satan in de beginjaren van de wereld veel openlijker opereerde dan tegenwoordig.
Iedereen wist van zijn bestaan, tegenwoordig gedijt hij juist beter bij de ontkenning van zijn bestaan.
Het bestaan van de titanen, een soort halfgoden dus, die zich nadrukkelijk manifesteerden, vind ik dus best aannemelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANNETTE037





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 20:15
 
http://www.levendwater.org/boeken/het_goddelijk_voornemen/a3.htm

deze is ook duidelijk vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 20:39
 
JEANNETTE037 schreef:
http://www.levendwater.org/boeken/het_goddelijk_voornemen/a3.htm

deze is ook duidelijk vind ik.

..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GILBERT767





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 februari 2012, 08:51
 
Om gen 6:4 beter te begrijpen, moet je het boek van Henoch er bij pakken
Dit is een buite bijbelse bron die laat zien dat er in de oudheid hybride zijn geweest die zowel mens als dier moeten zijn geweest of mens en gevallen engel/demon, ik geloof dat er in die tijd en daarna ook reuzen waren ook dat staat beschreven in het boek van Henoch, het boek Henoch is een heel interessant boek als je weet dat er in de bijbel staat dat, de laatste dagen zullen zijn als in de dagen van Noach

Ik geloof dat dit boek buiten beschouwing is gelaten tijdens de samenstelling van de bijbel, maar dat het zeker niet minder waar is, Henoch woord namelijk ook aangehaald in onze bijbel er word van hem gezegd dat hij wandelde met God, Genesis 6:4 staat er bijna letterlijk in, je leest er over specifieke engelen die ook in de bijbel voorkomen, en die mannen van naam, zou onderandere de vreemde half mens half dier of demon verklaren die je nog wel eens als wand beschildering ziet, en wat dacht je van paaseiland als ik 9 keer zo sterk en zo groot was kon ik zoon steen waarschijnlijk samen met mijn buurman optillen e verzetten.

Voor dat je dit afwimpel als kolder wil ik je er even aan herinneren dat, satan direckt na de zondeval wist dat, God met een redingsplan zou komen en het was al snel bekend wat dat zou zijn, Jezus, Jezus moest geboren worden uit een specifieke stam, dit wist satan, Jezus zou op een bepaalde tijd geboren worden, ook dit wist hij, dus als reactie zie je door heel de bijbel heen dat satan er alles aan gedaan heeft om te voorkomen dat de geboorte van Jezus rein en heilig zou plaats vinden, denk nu aan dat wat ik eerder heb gezegd, hij satan wist dus dat de Messias uit de mensen zal komen dus wat is zijn reactie het menselijk ras manipuleren zou dat Jezus niet geboren kan worden, dat plan is mislukt, poging twee de kinderen moorden in exodus 1 zie ook als een aanval op de Messias om dat het een aanval is op zijn volk waar Hij uit komt
Gelukkig is het de satan niet gelukt om Jezus tegen te houden.

Ik be benieuwd naar de reactie van de lezer.


Laatst aangepast door
GILBERT767
op zondag 12 februari 2012, 09:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 12 februari 2012, 12:40
 
GILBERT767 schreef:
Om gen 6:4 beter te begrijpen, moet je het boek van Henoch er bij pakken
Dit is een buite bijbelse bron die laat zien dat er in de oudheid hybride zijn geweest die zowel mens als dier moeten zijn geweest of mens en gevallen engel/demon, ik geloof dat er in die tijd en daarna ook reuzen waren ook dat staat beschreven in het boek van Henoch, het boek Henoch is een heel interessant boek als je weet dat er in de bijbel staat dat, de laatste dagen zullen zijn als in de dagen van Noach

Ik geloof dat dit boek buiten beschouwing is gelaten tijdens de samenstelling van de bijbel, maar dat het zeker niet minder waar is, Henoch woord namelijk ook aangehaald in onze bijbel er word van hem gezegd dat hij wandelde met God, Genesis 6:4 staat er bijna letterlijk in, je leest er over specifieke engelen die ook in de bijbel voorkomen, en die mannen van naam, zou onderandere de vreemde half mens half dier of demon verklaren die je nog wel eens als wand beschildering ziet, en wat dacht je van paaseiland als ik 9 keer zo sterk en zo groot was kon ik zoon steen waarschijnlijk samen met mijn buurman optillen e verzetten.

Voor dat je dit afwimpel als kolder wil ik je er even aan herinneren dat, satan direckt na de zondeval wist dat, God met een redingsplan zou komen en het was al snel bekend wat dat zou zijn, Jezus, Jezus moest geboren worden uit een specifieke stam, dit wist satan, Jezus zou op een bepaalde tijd geboren worden, ook dit wist hij, dus als reactie zie je door heel de bijbel heen dat satan er alles aan gedaan heeft om te voorkomen dat de geboorte van Jezus rein en heilig zou plaats vinden, denk nu aan dat wat ik eerder heb gezegd, hij satan wist dus dat de Messias uit de mensen zal komen dus wat is zijn reactie het menselijk ras manipuleren zou dat Jezus niet geboren kan worden, dat plan is mislukt, poging twee de kinderen moorden in exodus 1 zie ook als een aanval op de Messias om dat het een aanval is op zijn volk waar Hij uit komt
Gelukkig is het de satan niet gelukt om Jezus tegen te houden.

Ik be benieuwd naar de reactie van de lezer.
Eerlijk gezegd, Gilbert, is het boek waar je naar refereert terecht uit de canon gehouden. Het is een beetje vreemd, dat je denkt dat ze dat met een bepaalde willekeur boeken eruit gelaten hebben en hebben toegelaten.
Het is een boek wat vol staat met mythes, het waarheidsgehalte ervan is gewoon laag. Het is te vergelijken met de sprookjes van broeder Grimm.
Het hoort ook niet bij de apocriefen, maar het hoort bij de pseudopigrafa. Een groep boeken waarvan er sprake was van nog meer twijfelachtigheid dan bij de apocriefen.
Dit boek is pas ontstaan in de eerste eeuwen na Christus, dus het is ook geen ooggetuigenverslag van de gebeurtenissen. De waarheden die je hieraan ontleent, hebben in mijn ogen dezelfde waarde als Roodkapje of Assepoester....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2