ChristianMatch
 


Forum

Hoogmoed en nederigheid.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 15:06
 
Een kind van God is wel mooi, of je inderdaad trots bent als kind van God dat hangt af van je eigen mening.
Tollenaar, die achterin in de tempel stond, werd door God geroepen en bekeert. Hij gaat niet met blijdschap naar de tempel maar met droefheid.
Die werkt onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Tollenaar wilt niet erkennen als kind van God maar als zondaar. Hij voelt zichzelf vernederd.
Wat doe je als kind van God? Ben je dan hoogmoedig of liever vernederd?
Bijbel onder de arm en je loopt naar de kerk alsof je denkt dat ik word gezien door de omstanders dat ze kunnen je herkennen als kind van God bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 16:04
 
HERMAN388 schreef:
Een kind van God is wel mooi, of je inderdaad trots bent als kind van God dat hangt af van je eigen mening.
Tollenaar, die achterin in de tempel stond, werd door God geroepen en bekeert. Hij gaat niet met blijdschap naar de tempel maar met droefheid.
Die werkt onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Tollenaar wilt niet erkennen als kind van God maar als zondaar. Hij voelt zichzelf vernederd.
Wat doe je als kind van God? Ben je dan hoogmoedig of liever vernederd?
Bijbel onder de arm en je loopt naar de kerk alsof je denkt dat ik word gezien door de omstanders dat ze kunnen je herkennen als kind van God bent.
Tollenaars waren afpersers, parasieten, mensen die leefden van geld van de ander. Stel je nu niet voor dat tollenaars zulke lieverdjes waren. Er zijn maar een paar die tot bekering kwamen, maar dat maakt niet meteen iedere tollenaar goed.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 30 augustus 2011, 16:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 16:11
 
CHATULIEM619 schreef:
Tollenaars waren afpersers, parasieten, mensen die leefden van geld van de ander. Stel je nu niet voor dat tollenaars zulke lieverdjes waren. Er zijn maar een paar die tot bekering kwamen, maar dat maakt niet meteen iedere tollenaar goed.

"goede mensen" bestaan zowiezo niet, chatuliem..........
ieder mens wordt immers met een zwart hartje geboren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 16:44
 
CHATULIEM619 schreef:
Tollenaars waren afpersers, parasieten, mensen die leefden van geld van de ander. Stel je nu niet voor dat tollenaars zulke lieverdjes waren. Er zijn maar een paar die tot bekering kwamen, maar dat maakt niet meteen iedere tollenaar goed.

Dat neemt niet weg dat déze tollenaar een kind van God was die diep gebogen ging onder zijn schuldbesef, ook al was Jezus voor hem gestorven. Eén die volgens jou bleef hangen in de gedachte dat hij alleen maar zondaar was, terwijl hij ook een kind van de Allerhoogste, verlost van de veroordeling, levend in de vrijheid die Christus hem gaf.

Het is een voorbeeld om aan te tonen dat ook christenen die als basis schuld en zondenbesef hebben, een juiste relatie met God kunnen hebben.
En als Jezus Zelf dit voorbeeld gaf van hoe Hij het liefst zag dat de relatie tussen God en mens was, dan denk ik toch dat jij er naast zit met je mening Chat, want die is compleet tegenovergesteld als Jezus voorbeeld.


Laatst aangepast door
JOLAN931
op dinsdag 30 augustus 2011, 16:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 17:37
 
Jezus was niet hoogmoedig in Zijn leven
Bijvoorbeeld: Hij deed de voeten wassen van Zijn discipelen
Tijdens Zijn levenswandel werd Hij door velen verworpen en werd Hij nederig.
Hij is een Voorbeeld voor Zijn volk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 18:30
 
HERMAN388 schreef:
Een kind van God is wel mooi, of je inderdaad trots bent als kind van God dat hangt af van je eigen mening.
Tollenaar, die achterin in de tempel stond, werd door God geroepen en bekeert. Hij gaat niet met blijdschap naar de tempel maar met droefheid.
Die werkt onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Tollenaar wilt niet erkennen als kind van God maar als zondaar. Hij voelt zichzelf vernederd.
Wat doe je als kind van God? Ben je dan hoogmoedig of liever vernederd?
Bijbel onder de arm en je loopt naar de kerk alsof je denkt dat ik word gezien door de omstanders dat ze kunnen je herkennen als kind van God bent.

Het lijkt me geen goede zaak als je gezien wilt worden door de mensen, Jezus heeft ook geleerd dat je beter de deur achter je kunt sluiten en God je in het verborgene beloont.
(Ik zou dan zeggen, waarom loop je met je bijbel onder de arm naar de kerk om gezien te worden door omstanders ? Dan is je hoop teveel op mensen gericht, terwijl geloof allereerst een harts- zaak is tussen jou en God).


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op dinsdag 30 augustus 2011, 18:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 19:07
 
JOLAN931 schreef:
Dat neemt niet weg dat déze tollenaar een kind van God was die diep gebogen ging onder zijn schuldbesef, ook al was Jezus voor hem gestorven. Eén die volgens jou bleef hangen in de gedachte dat hij alleen maar zondaar was, terwijl hij ook een kind van de Allerhoogste, verlost van de veroordeling, levend in de vrijheid die Christus hem gaf.

Het is een voorbeeld om aan te tonen dat ook christenen die als basis schuld en zondenbesef hebben, een juiste relatie met God kunnen hebben.
En als Jezus Zelf dit voorbeeld gaf van hoe Hij het liefst zag dat de relatie tussen God en mens was, dan denk ik toch dat jij er naast zit met je mening Chat, want die is compleet tegenovergesteld als Jezus voorbeeld.
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Vaak wordt een tollenaar afgeschilderd als iemand, die in volle besef naar Jezus kwam voor vergeving. De waarheid echter is dat enkele tollenaars naar Jezus gingen voor vergeving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 19:55
 
SUSANNAH475 schreef:
Het lijkt me geen goede zaak als je gezien wilt worden door de mensen, Jezus heeft ook geleerd dat je beter de deur achter je kunt sluiten en God je in het verborgene beloont.
(Ik zou dan zeggen, waarom loop je met je bijbel onder de arm naar de kerk om gezien te worden door omstanders ? Dan is je hoop teveel op mensen gericht, terwijl geloof allereerst een harts- zaak is tussen jou en God).

Je hebt wel gelijk Suus,
Normaal doe ik met mijn Bijbeltje in mijn jas, ik loop niet te showen om naar de kerk te gaan, nee dat niet.
We hebben geen verhouding met God, dat komt door de zonde, daarom hebben we Jezus nodig om met God te verzoenen.

Laat u met God verzoend worden, u (ook iedereen) en ik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 19:58
 
HERMAN388 schreef:
Je hebt wel gelijk Suus,
Normaal doe ik met mijn Bijbeltje in mijn jas, ik loop niet te showen om naar de kerk te gaan, nee dat niet.
We hebben geen verhouding met God, dat komt door de zonde, daarom hebben we Jezus nodig om met God te verzoenen.

Laat u met God verzoend worden, u (ook iedereen) en ik

Ben het niet met je eens dat je geen verhouding met God kunt hebben, als je Jezus aanneemt als je Redder en Verlosser is je relatie met God hersteld. De kloof die er eens was is overbrugd.
Als je het niet met me eens bent, prima, maar dit is mijn mening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 augustus 2011, 20:03
 
JOLAN931 schreef:
Dit is JOUW mening!
Ik denk dat een ieder persoon een andere basis heeft in zijn relatie met God.

Kijk naar het dagelijkse leven, en neem een familie voor de geest.

De vader:

De zoon heeft een heel andere basis in zijn relatie tot zijn vader, als de moeder, namelijk onderdanige liefde

De moeder heeft een andere basis, namelijk gelijkwaardige liefde

Een vriend van de vader heeft als basis vriendschap en vertrouwen
Een schuldenaar van die vader heeft als basis zijn schuld bij hem
Een personeelslid van die vader heeft als basis respect
etc etc.

Wat ik wil aangeven is dat ik denk dat onze basis met onze relatie tot God ook verschillend kan en mag zijn.
Voor de een is dit het verlossende werk van Jezus(geloof & dankbaarheid)), voor de ander is dit zijn zondenbesef als zijnde schuldenaar(Ellendekennis), voor een derde is de basis de hoop dat Jezus ook voor hem stierf( de hoop), maar die mist (Nog) de genade om te geloven dat het werkelijk zo is. En voor weer een ander is de basis pure liefde tot zijn God.

Je kunt op de basis niemand beoordelen, want ze kunnen allen goed zijn
Er is maar één basis Jezus. Door Jezus kunnen we bij de Vader komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 31 augustus 2011, 01:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Vaak wordt een tollenaar afgeschilderd als iemand, die in volle besef naar Jezus kwam voor vergeving. De waarheid echter is dat enkele tollenaars naar Jezus gingen voor vergeving.

Hier heb je gelijk in. Maar ik denk ook niet dat dit het punt is.
Ik vraag me af(als je mn vorige reactie leest) Hoe je dan Jezus voorbeeld van die tollenaar uitlegt.
Jij geeft aan niet te begrijpen dat mensen blijven hangen in hun schuldbesef en zonden daar ze toch al lang gered zijn.
Dan lees ik hier bij de tollenaar het voorbeeld van Jezus zelf, hoe Hij blijkbaar de relatie tussen God en mens wil zien.
Dan zie ik bij de tollenaar dus wel degelijk schuldbesef, en het last hebben van zijn zonden.
Ik vraag me dan af hoe je dit dan uitlegt als je van mening bent dat we ons vrij mogen voelen zonder schuldbesef tov God omdat we toch gered zijn.
Misschien zeg ik het een beetje krom, maar naar mijn idee is dat dan tegenstrijdig aan wat Jezus aangeeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 1 september 2011, 00:08
 
JOLAN931 schreef:
Hier heb je gelijk in. Maar ik denk ook niet dat dit het punt is.
Ik vraag me af(als je mn vorige reactie leest) Hoe je dan Jezus voorbeeld van die tollenaar uitlegt.
Jij geeft aan niet te begrijpen dat mensen blijven hangen in hun schuldbesef en zonden daar ze toch al lang gered zijn.
Dan lees ik hier bij de tollenaar het voorbeeld van Jezus zelf, hoe Hij blijkbaar de relatie tussen God en mens wil zien.
Dan zie ik bij de tollenaar dus wel degelijk schuldbesef, en het last hebben van zijn zonden.
Ik vraag me dan af hoe je dit dan uitlegt als je van mening bent dat we ons vrij mogen voelen zonder schuldbesef tov God omdat we toch gered zijn.
Misschien zeg ik het een beetje krom, maar naar mijn idee is dat dan tegenstrijdig aan wat Jezus aangeeft.

Eigenlijk ben ik wel heel erg benieuwd naar je reactie Chat. Niet reageren zou betekenen dat je het met me eens bent(wat ik me niet voor kan stellen) maar het niet wil zeggen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 1 september 2011, 12:43
 
JOLAN931 schreef:
Eigenlijk ben ik wel heel erg benieuwd naar je reactie Chat. Niet reageren zou betekenen dat je het met me eens bent(wat ik me niet voor kan stellen) maar het niet wil zeggen Knipoog smiley
Sommige mensen schilderen in mijn ogen een verkeerd beeld van tollenaar. Een tollenaar staat voor hen als iemand die nederig genoeg was Jezus aan te nemen, in tegenstelling tot de Farizeeërs, die gekenmerkt worden door hun hoogmoed.
Maar zo'n voorstelling van zaken is niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Tollenaars waren belastinginners, die zich er niet voor schaamden om zoveel geld te vragen, dat ze er rijk van werden. Het feit dat er enkelen waren, die hun hart aan Jezus gaven, betekent dat niet dat de hele groep meteen "goed" is.
Ik vind het daarom te ver gaan om een positief beeld van tollenaars neer te zetten, het gaat hier slechts om enkelingen.

Verder gaand op je reactie: vrijheid zonder schuldbesef. Eerlijk gezegd denk ik dat beide mogelijk is. Vrijheid betekent niets zolang je niet beseft waarvan je bevrijd bent. Het gaat hand in hand samen denk ik. We mogen als bevrijde zondaars in Zijn aanwezigheid komen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 1 september 2011, 13:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 1 september 2011, 14:49
 
[quote=CHATULIEM619]
Verder gaand op je reactie: vrijheid zonder schuldbesef. Eerlijk gezegd denk ik dat beide mogelijk is. Vrijheid betekent niets zolang je niet beseft waarvan je bevrijd bent. Het gaat hand in hand samen denk ik. We mogen als bevrijde zondaars in Zijn aanwezigheid komen.[/quote]

Amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3