ChristianMatch
 


Forum

De Doop van Jezus
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 januari 2010, 15:22
 
De doop van Jezus
13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen.
14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden.
16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.


nbg 1951



Als de doop een teken is van afwassing van de zonden,
waarom werd Jezus dan gedoopt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 januari 2010, 17:59
 
MARISKA601 schreef:
De doop van Jezus
13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen.
14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden.
16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.


nbg 1951



Als de doop een teken is van afwassing van de zonden,
waarom werd Jezus dan gedoopt?
Jezus wilde ondanks Die zonder zonden was gedoopt worden om de zonden van de wereld te kunnen dragen en de wil van Zijn Vader te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 januari 2010, 21:38
 
MARISKA601 schreef:
De doop van Jezus
13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen.
14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden.
16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.


nbg 1951



Als de doop een teken is van afwassing van de zonden,
waarom werd Jezus dan gedoopt?

Jezus is ten volle mens geworden. Hij is ook niet direct als volwassene naar de aarde gekomen, maar moest het mens-zijn vanaf de conceptie ondergaan. Hij is vervolgens ook gedoopt om zo het Nieuwe Verbond als het ware in te luiden. Zo werd Hij net als in Zijn geboorte als mens, Daniël verwijst er al naar, zonder zonde voor ons tot zonde gemaakt. Heel Jezus' leven wil vol zijn van het feit dat wij "door Hem zouden worden: gerechtigheid Gods" (2 Cor 5:21, zie ook Matth 3:15 - citaat Maris). Net als de conceptie hoort ook de doop bij het ten volle tot mens worden van God!


Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 5 januari 2010, 21:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 20:43
 
MARISKA601 schreef:
De doop van Jezus
13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen.
14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden.
16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.


nbg 1951



Als de doop een teken is van afwassing van de zonden,
waarom werd Jezus dan gedoopt?

Zou het niet zo kunnen zijn dat juist doordat Jezus zich liet dopen, Hij het doopsel heeft geheiligd, zodat het geschikt werd voor de afwassing van zonden van mensen?

Daarnaast is de doop ook een teken van de wederopstanding. Het onderdompelen in water symboliseert de dood en het graf, en het omhoogrijzen uit het water staat voor de wederopstanding en de geboorte in het Koninkrijk van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 22:04
 
Over het hoe en waarom Johannes doopte word goed ook wel goed in beeld gebracht met een tekst uit Numeri 19:18

Iemand die rein is moet dan een majoraantak nemen, die in het water dopen en daarmee de tent, alle vaten en de mensen die in de tent geweest zijn besprenkelen. Hetzelfde moet gebeuren met degene die beenderen, het lijk van iemand die gedood of gestorven is, of een graf heeft aangeraakt.

De doop van Johannes was er een van reiniging en voorbereiding op de komst van Jezus en zijn werk op aarde, de mensen worden opgeroepen zich rein te maken voor zijn komst, zo ook werd Jezus dan door de doop van Johannes rein gemaakt voor zijn werk op aarde.

Hierin is de doop zoals wij die kennen wezenlijk anders dan de doop van Johannes. De Christelijke doop is teken van inlijving in de gemeenschap van Christus en zijn gemeente, en is in de naam van Vader, Zoon en Heilige Geest. De Christelijke doop spreekt van God’s gerechtigheid in Zijn handelen met Christus: reiniging van de zonden door het leiden en sterven van Jezus Christus en daarna de opstanding in een nieuw leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BLUEEYED526





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 25 januari 2010, 20:20
 
ik dit ooit eens begrepen van een bijbelstudie , en vind het wel intressant om hier neer te zetten;

Waarom Johannes Jezus doopte, heeft ook een diepere betekenis

God gaf ons Zijn Wet door Mozes evenals het offer van de verlossing, zodat wij verzoening konden verkrijgen voor onze zonden en ongerechtigheden. Hij verordende Aaron, de broer van Mozes, als hogepriester en Hij liet hem het verzoeningsoffer opofferen op de tiende dag van de zevende maand, de Grote Verzoendag, zodat een jaar van Israël's zonden kon worden weggewassen (Leviticus 16).

Hij specificeerde dat het offer van de Grote Verzoendag enkel kon worden opgeofferd door de afstammelingen van Aaron. God opende de weg voor de Israëlieten om voor al hun zonden door het opleggen van handen te verzoenen, het offer voor de verzoening dat door Aaron en zijn afstammelingen geofferd werd. Dit is de wet van de verzoening die God voor ons maakte.

Johannes maakte duidelijk dat Jezus de Verlosser(offer) van de mensheid is. En in het tijdperk van het Nieuwe Testament, was Johannes de Doper een afstammeling van Aaron en de laatste hogepriester van het Oude Testament. En Johannes de Doper, als de Profeet van God en de vertegenwoordiger en hogepriester van de mensheid, doopte hij Jezus, de Zoon van God, die kwam om de zondaars te redden en alle zonden van de mensheid aan Zijn hoofd door te geven.

Alle mensen zijn inderdaad gezegend om in staat te zijn om hun zonden door Johannes de Doper aan Jezus door te geven. De rol van Johannes de Doper was die van hogepriester die de mensheid vertegenwoordigd, de dienaar van God die al onze zonden aan Jezus doorgaf.

Johannes de Doper is de vertegenwoordiger en de hogepriester van de mensheid die door God was gezonden, en de boodschapper die 6 maanden vóór Jezus gezonden was. Aan de andere kant, was Jezus het Lam van God die alle zonden van de wereld wegnam, terwijl Johannes de Doper de hogepriester was die de zonden van de wereld door het doopsel aan Jezus doorgaf. Johannes de Doper was de dienaar van God.

Kortom door de doop van Johannes aan Jezus , werd er door een priester (Johannes) de zonden van de wereld aan Jezus doorgegeven. Zoals het met een offer betaamd een zichtbaar teken voor ons allen dat Jezus echt de zonden van ons allen heeft op zich genomen!!!

Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt!!! Dat zei Johannes.



(ps ter info, Johannes was een zoon van Zacharias de priester, in de tijd van de romeinen heeft herodes zelf een hogepriester aangesteld niet uit het geslacht van levi)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1