ChristianMatch
 


Forum

Gebedsroom 12 april-danken, bidden voor goede levensvruchten
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Gebed
Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 april 2012, 23:06
 
We bidden voor de goede vrucht die Zijn Geest in ons mag bewerken, om inzicht én zijn leiding.

Het zal een mooie tijd worden als ook jij erbij bent om Hem te ontmoeten. We kijken ernaar uit !

Herman Knipoog smiley
Martha Knipoog smiley
en alle donderdagbidders Verliefde smiley Lachende smiley Knipoog smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Coole smiley met zonnebril Smiley die vol vragen zit

:
[i]De goede vrucht of de vrucht van het licht: goedheid, gerechtigheid en waarheid
Ef 5:9

Lachende smiley

Laatst aangepast door
HERMAN968
op donderdag 12 april 2012, 10:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: donderdag 12 april 2012, 23:55
 
:
[i]De goede vrucht of de vrucht van het licht: goedheid, gerechtigheid en waarheid
Ef 5:9

Lachende smiley[/quote]

Laatst aangepast door
HERMAN968
op vrijdag 13 april 2012, 06:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 00:12
 
HERMAN968 schreef:
:
[i]De goede vrucht of de vrucht van het licht: goedheid, gerechtigheid en waarheid
Ef 5:9

Lachende smiley



"Here we willen bidden voor een soulmate voor onszelf en alle CM leden
Here wilt U Uw volle zegen over CM uitstrooien
wil U hierin leiding neme
ook voor onszelf
want alleen bakken we er niet zo veel van
U kent alle verlangen en onze harten
Onze kwetsbaarheid, Here geef elkeen iemand die nabij is en mee het leven zalft
iemand die begrijpt als geen ander,
die mee wandelt en deelt
lief en leed
de andere recht helpt als hij valt
Here,
wij bidden dat U die liefde laat stromen doorheen alle harten van de cm-leden".
[/quote]

Was er niet druk dan Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 00:42
 
HERMAN968 schreef:
:
[i]De goede vrucht of de vrucht van het licht: goedheid, gerechtigheid en waarheid
Ef 5:9

Lachende smiley



"Here we willen bidden voor een soulmate voor onszelf en alle CM leden
Here wilt U Uw volle zegen over CM uitstrooien
wil U hierin leiding neme
ook voor onszelf
want alleen bakken we er niet zo veel van
U kent alle verlangen en onze harten
Onze kwetsbaarheid, Here geef elkeen iemand die nabij is en mee het leven zalft
iemand die begrijpt als geen ander,
die mee wandelt en deelt
lief en leed
de andere recht helpt als hij valt
Here,
wij bidden dat U die liefde laat stromen doorheen alle harten van de cm-leden".
Zou je dit gedrag willen beperken tot de gebedsroom. Want mensen zijn hier niet van gediend. Ik vind het zelf spotten, eerlijk gezegd...


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 13 april 2012, 09:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 06:08
 
Beste Herman,

Na samenspraak, een verbeterd versie. Knipoog smiley

Here,
wij willen bidden voor cm
Here
dank dat U ons apart hebt gezet
Rodjer en mijzelf
om hierin voor te gaan
Dank dat U ons kracht geeft om door te gaan met de gebedsroom
dat het een site mag zijn in jou Heilige naam
in de kracht van overwinning en levende hoop
dat bent U en daarvoor willen wij U prijzen
wij willen bidden voor de goede vrucht op cm
Here
U kent het vele lijden, het gevecht
de onvrede, de frustraties van elkeen, de pijnen
Here, maak dat er respect komt
dat er geluisterd wordt naar elkaars nood
elkaars verhaal
in plaats dat er afgunst is,
dat mensen worden neergedrukt om zz groot te maken
dank Here dat we in Uw geest nederig blijven
help ons Here
want dikwijls staat ons karakter ons in de weg
en enkel Uw Heilige Geest verheft ons
laat zien wat Uw weg met eenieder van ons is
het licht, de waarheid en het leven.
De goede vrucht of de vrucht van het licht: goedheid, gerechtigheid en waarheid Ef 5:9
We bidden Here dat iedereen mag staan in Uw goedheidL/barmhartigeheid
in uw gerechtigheid die verlossing brengt
en in Uw waarheid/het evangelie van onze Heer Jezus Christus.
Waar er onvrede is vrede komt
Waar er onrust is rust komt
Waar er jaloezie is barmharigheid komt
Amen

een Godvruchtig week

Herman Knipoog smiley , Rodjer Lachende smiley


Laatst aangepast door
HERMAN968
op vrijdag 13 april 2012, 06:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 10:28
 
Lezen is voor sommige mensen toch wel zo moeilijk.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 15:20
 
MARISKA601 schreef:
Lezen is voor sommige mensen toch wel zo moeilijk.....



zwijgen ook...... Smiley met dichtgeplakte mond Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOHANNA992





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 15:36
 
[quote=HERMAN388]"Here we willen bidden voor een soulmate voor onszelf en alle CM leden
Here wilt U Uw volle zegen over CM uitstrooien
wil U hierin leiding neme
ook voor onszelf
want alleen bakken we er niet zo veel van
U kent alle verlangen en onze harten
Onze kwetsbaarheid, Here geef elkeen iemand die nabij is en mee het leven zalft
iemand die begrijpt als geen ander,
die mee wandelt en deelt
lief en leed
de andere recht helpt als hij valt
Here,
wij bidden dat U die liefde laat stromen doorheen alle harten van de cm-leden".



Amen.


Laatst aangepast door
JOHANNA992
op vrijdag 13 april 2012, 15:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 17:47
 
mag ik voor mezelf bidden voor een levensgezel?
niemand hoeft het voor mij te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 20:20
 
Herman, ik vind je gedrag uiterst genant. En dat bidden zeker niet op zijn plaats.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 20:21
 
CHATULIEM619 schreef:
Herman, ik vind je gedrag uiterst genant. En dat bidden zeker niet op zijn plaats.


en daarbij... het is Heere, geen Here Boze smiley

(dat jij daar niet op let chatuliem, die foute spelling)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 20:23
 
PIETER649 schreef:
en daarbij... het is Heere, geen Here Boze smiley

(dat jij daar niet op let chatuliem, die foute spelling)
Ach waar die tik nu vandaan komt, weet ik niet. Dat mensen het oneerbiedig vinden dat je Here schrijft....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 20:28
 
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp, kan iemand mij uitleggen wat er precies mis is met het gebed dat Herman hier neergezet heeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 20:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Ach waar die tik nu vandaan komt, weet ik niet. Dat mensen het oneerbiedig vinden dat je Here schrijft....


zie jesaja 42:8

moderne tijden zjn niet altijd betere tijden Chatuliem, als jij bijvoorbeeld Johannes heet, mag er een nieuwe spelling van kracht worden, eigennamen blijven hetzelfde, dus heet jij dan niet opeens Jowhannus Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 20:39
 
Ik sluit me bij Josina aan en stel dezelfde vraag....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:12
 
JOSINA022 schreef:
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp, kan iemand mij uitleggen wat er precies mis is met het gebed dat Herman hier neergezet heeft?
Wat er mis is, is dat hij rücksichtslos mensen de bidstond uitgewerkt heeft en zichzelf de leiding heeft toegeëigend. En dan vind ik het wrang dat hij zo openbaar een gebed neerzet....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 13 april 2012, 22:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:16
 
PIETER649 schreef:
zie jesaja 42:8

moderne tijden zjn niet altijd betere tijden Chatuliem, als jij bijvoorbeeld Johannes heet, mag er een nieuwe spelling van kracht worden, eigennamen blijven hetzelfde, dus heet jij dan niet opeens Jowhannus Lachende smiley
Het woord Heere is niet heiliger dan Here, en het is geen heiligschennis om de nieuwe spelling aan te houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:16
 
Het is eigenlijk "openbare" gebedsroom.
Het is beter je eigen gesloten kamertje met je gebogen knieën voor Gods aangezicht te bidden.
Dat is de sterkste wapen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:18
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat er mis is, is dat hij rücksichtslos mensen de bidstond uitgewerkt heeft en zichzelf de leiding heeft toegeëigend. En dan vind ik het wrang dat hij zo openbaar een gebed neerzet....

Ok, ik snap!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:24
 
HERMAN388 schreef:
Het is eigenlijk "openbare" gebedsroom.
Het is beter je eigen gesloten kamertje met je gebogen knieën voor Gods aangezicht te bidden.
Dat is de sterkste wapen.

Hoe kom je daar nu bij Herman. Lees Handelingen eens, moet je eens zien hoe vaak de mensen gezamenlijk baden. En wat denk je van de dominee die elke dienst voorgaat in gebed? Moet ie dat ook maar niet doen? En heb jij nooit voor je kinderen gebeden, voor het slapen gaan of tijdens het eten? Dan mis je veel joh...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoe kom je daar nu bij Herman. Lees Handelingen eens, moet je eens zien hoe vaak de mensen gezamenlijk baden. En wat denk je van de dominee die elke dienst voorgaat in gebed? Moet ie dat ook maar niet doen? En heb jij nooit voor je kinderen gebeden, voor het slapen gaan of tijdens het eten? Dan mis je veel joh...

De ene bidt en de anderen luisteren mee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Het woord Heere is niet heiliger dan Here, en het is geen heiligschennis om de nieuwe spelling aan te houden.

En voor- of achternaam dan? Kan die dan veranderen door jezelf? Bijvoorbeeld Drooger en het moet Droger zijn.
Ik woon in de Hoeksche Waard of beter Hoekse Waard?
Wat in de Bijbel staat Heere, is dat een Naam of een Woord?

Heere, Here of Heer


Schrijfwijze Heere, Here of Heer

Vraag: Welke schrijfwijze is de juiste?

Antwoord:
Deze kwestie ligt in ons land heel erg gevoelig. In verschillende kerken en geloofsgemeenschappen vindt men het namelijk een aantasting van de eer van God als men HERE in plaats van HEERE schrijft. Nog meer bezwaar heeft men tegen het gebruik van het woord HEER. Hetzelfde geldt voor de schrijfwijze van het woord Here of Heer in plaats van Heere. Men grondt zijn bezwaar voornamelijk op de volgende twee argumenten:
1) De naam HEERE is de weergave van één van de verhevenste namen van God. Het is dus een eigennaam voor God en het is ongepast die te wijzigen.
2) Heere is een naam of titel waarmee God aangeduid wordt als de absolute Gebieder en Meester. Een wijziging daarvan is eveneens ongepast.

Ter inleiding van het probleem wil ik opmerken dat deze kwestie eigenlijk alleen in Nederland een rol speelt. De reden daarvan is de volgende: In het Duits, Engels en Frans wordt de naam van God respectievelijk weergegeven als Herr, Lord en Seigneur. In feite zijn dat aanspreektitels en geen eigennamen. Welnu, in deze drie talen is de schrijfwijze van deze woorden in de loop van de eeuwen niet veranderd. Een Duitser spreekt een onbekende voorbijganger nog altijd aan met Herr en voor een Engelsman en Fransman geldt hetzelfde wat betreft de betiteling Lord en Seigneur.
In het Nederlands deden zich in de loop van de tijd echter twee wijzigingen voor:
a) de klinker in een open lettergreep hoeft in een geschreven woord niet meer verdubbeld te worden om toch als een lange klinker uitgesproken te worden.
b) de 'stomme' e aan het eind van een woord viel weg, omdat die niet meer uitgesproken werd. In het gewone spraakgebruik werd heere heer en vrouwe vrouw. Als aanspraak in het gewone verkeer werd het mijnheer en mevrouw.
Nu is in verschillende bijbeluitgaven &oagrave;f wijziging a &oagrave;f wijziging b ingevoerd. Het NBG heeft gekozen voor aanpassing a en schrijft HERE in plaats van HEERE, idem Here in plaats van Heere. Andere vertalingen hebben aanpassing b doorgevoerd en veranderden HEERE in HEER en Heere in Heer. Uit eerbied voor God dan geschreven met een hoofdletter H. In de allernieuwste vertaling van het NBG wordt Heer geschreven

De vraag is nu of deze aanpassingen wel geoorloofd zijn. Om die vraag te beantwoorden moeten we wat dieper op de kwestie ingaan. Welnu, de naam HEERE is de weergave van de Hebreeuwse naam voor God, die weergegeven wordt met de letters JHWH. We noemen dat het tetragrammaton (= 'de vier letters').
Hoe we deze Hebreeuwse naam moeten uitspreken weten we niet. Het is namelijk zo, dat het oude Hebreeuwse schrift alleen maar medeklinkers kende. De klinkers van de woorden werden wel gesproken, maar niet geschreven. Pas vanaf de tweede eeuw na Christus begon men bij het overschrijven van de oudtestamentische geschriften de woorden van klinkers te voorzien (vocaliseren genoemd). Zij die zich met de overlevering van de oorspronkelijke tekst bezighielden, waren de Masoreten. Van de normale Hebreeuwse woorden wisten zij wel hoe die uitgesproken werden en welke klinkers er dus bijgeschreven moesten worden, maar van JHWH wisten ze dat niet. Dat kwam omdat de Joden deze naam van God te heilig vonden om uit te spreken. Zij gebruikten voor God andere namen (zoals bijv. Adonai) of bepaalde omschrijvingen (zoals 'de Heilige'' 'de Verhevene', enz). Hoe hebben de Masoreten nu de naam JHWH van klinkers voorzien? Wel, ze plaatsten daar de klinkers in van Adonai. Zo ontstond de naam Jehovah. Het is dus duidelijk dat dit een door de mens geconstrueerde naam is, waarvan we rustig kunnen zeggen dat die onjuist is. Maar of Jahwe beter is, is ook maar de vraag.

Maar ter zake, we gaan nu het probleem van de eigennaam nader bekijken. Daarbij moeten we goed bedenken, dat de Statenvertalers de eigennaam JHWH heel anders behandeld hebben dan andere eigennamen. Deze laatste hebben ze, al of niet de Masoretische vocalisatie volgend, van klinkers voorzien; de naam JHWH hebben ze echter door een heel andere naam weergegeven en nog wel door een die in het Hollands niet de betekenis van JHWH weergeeft. Dat laatste zou namelijk nog het geval hebben kunnen zijn. Dan zou men de eigennaam JHWH naar zijn betekenis vertaald hebben. Dit had gekund door 'Getrouwe', 'Eeuwige' of 'Hij die is'. Dat is echter niet gebeurd, men heeft de eigennaam JHWH in het Hollands weergegeven door een aanspreektitel, waarin de eerbied voor het Opperwezen is uitgedrukt. Om aan te geven dat men met de naam JHWH te doen had, zette men HEERE, terwijl Adonai met Heere werd weergegeven. In beide gevallen met drie e's, volgens de toenmalige schrijfwijze .

De Statenvertalers volgden daarmee het voorbeeld van de 'zeventigen', die rond de tweede eeuw voor Christus de Hebreeuwse oudtestamentische geschriften in het Grieks vertaalden (de zogenaamde Septuaginta ). Deze vertalers moesten JHWH in het Grieks weergeven, terwijl ze niet wisten hoe JHWH eigenlijk luidde. Hadden ze gewoon de naam Jehovah overgenomen dan zou er helemaal geen probleem ontstaan zijn. Dat deden ze evenwel niet, ze kozen het woord 'kurios'. Dit is echter geen naam, maar een titel die eigendomsrechten uitdrukt. De keizer in Rome werd ook met 'kurios' aangeduid (Hd 25: 26). Van dit 'kurios' is ons 'heer' een vrij goede vertaling. Het is echter geen eigennaam, maar een titel.

Dat de naam Here of HERE als titel opgevat moet worden,laten de Statenvertalers zelf zien door het lidwoord ervoor te plaatsen. Zo lezen we in Gn 4: 4: 'De HEERE sloeg acht op Abel', terwijl daar JHWH in het Hebreeuws staat en deze naam uiteraard geen lidwoord voor zich heeft. Wij spreken toch ook niet van 'de Mozes' of 'de Paulus', tenzij in uitzonderingsgevallen, zoals: 'Deze Mozes is het, die tot de zonen van Israël gezegd heeft... ' (Hd 7: 37).
Een dergelijke uitzondering doet zich echter wat JHWH betreft niet voor. Ik neem hier de volgende verklaring over:
Het O.T. spreekt wel van 'de' Elohim, de ware God, in tegenstelling tot alle valse goden, maar het O.T. spreekt nooit over 'de' JHWH, want JHWH is de naam van de enige, de ware God. Israël spreekt wel over 'mijn Elohim', maar nooit over 'mijn JHWH', want als een Israëliet spreekt over 'mijn Elohim', bedoelt hij JHWH. Het O.T. spreekt wel van de 'Elohim van Israël', maar niet van de 'JHWH van Israël', want er is geen andere JHWH. Er wordt gesproken over 'de levende God', maar niet over 'de levende JHWH', want JHWH is niet anders te denken dan als de LEVENDE. (vgl. Girdlestone, Old Testament Synonyms).

Het gebruik van 'de HEERE' laat dus duidelijk zien dat de Statenvertalers een eigennaam met een titel of een soortnaam hebben weergegeven.
Nu de aanspreektitel Here, die vroeger voor elk hoger geplaatst persoon gebruikt werd in de loop van de tijden in Heer veranderd is, werkt het verwarrend als men voor JHWH de naam HEERE blijft gebruiken. Men suggereert dan dat we in onze taal met een eigennaam te doen hebben, terwijl dat helemaal niet het geval is. Dam kun je beter HEER schrijven waarin de gedachte aan een titel meer voor de hand ligt.

Nemen we nu nog even de titel Heere. In de zeventiende eeuw was dat de schrijfwijze voor het woord Heer. In die tijd schreef men ook niet Vrouw, maar Vrouwe. Het woord God schreef men als Godt. In de gewone spreek - en schrijftaal viel de 'e' op het eind van Heere en Vrouwe weg. Men ging spreken over Heer en Vrouw. In het verkeer onder elkaar werd het mijnheer en mevrouw. De 't' op het eind van het woord Godt schreef men niet langer. In plaats dat men nu in de bijbel met dit gebruik meeging, liet men Heere staan. Dat was heel inkonsekwent want de 'e' van vrouwe liet men wel weg en de 't' van Godt ook. Het gevolg was dat het verouderde woord Heere meer eerbiediger leek. Maar de betekenis van 'heer' of 'gebieder' vervaagde daardoor. Als ik zeg:'Christus is mij Heer.' dan druk ik precies uit wat de bijbel bedoelt te zeggen. Wanneer ik spreek over Christus is mijn Here dan komt dat niet zo duidelijk uit. Veronderstel dat we op dit ogenblik voor het eerst de Bijbel in het Nederlands zouden vertalen. Als we dan precies zo te werk gingen als de Statenvertalers destijds gedaan hebben, dan gaven we JHWH met HEER en Adonai met Heer weer. Het verschil in schrijfwijze tussen deze twee geeft dan aan dat we in het oorspronkelijke met twee verschillende namen, of zo men wil, met een naam en een titel te doen hebben.
Met hetzelfde recht waarmee de oude schrijfwijze 'Godt' aangepast is aan het latere gebruik en in 'God' veranderd is, mag de schrijfwijze van HEERE en Heere aangepast worden en veranderd in HEER en Heer. Nu heeft men iets in het leven geroepen dat niet in overeenstemming is met de werkelijkheid.
Hadden de Statenvertalers niet de Septuaginta gevolgd, maar de naam Jehovah van de Masoreten overgenomen of mogelijk een andere naam waarin de genoemde vier letters voorkwamen, dan hadden we in Nederland niet gezeten met het probleem waar we nu mee zitten.

Ook de vertalers van het NBG hadden op hun beurt de klok terug kunnen draaien en de naam Jehovah of Jahweh weer kunnen invoeren Dat hebben ze helaas niet gedaan. Ook de tweede mogelijkheid om de eind 'e' te laten vallen hebben ze niet aangevat. Nee, ze hebben een 'e' in het midden laten vallen en pasten de schrijfwijze aan, in verband met een spellingregel. Ze handhaafden echter het gebruik van twee betitelingen die in onze tijd niet meer zo uitgesproken worden en niet de betekenis hebben die ze in het oorspronkelijke hadden. Het is dan ook een inkonsekwente aanpassing.

Tenslotte zij opgemerkt, dat kleine veranderingen in de schrijfwijze van een eigennaam geen waarde aantastend karakter hebben. Denk aan Izak=Izaäk, Filippi-Philippi, e.d. Des te minder is dat het geval als wijzigingen in een titel worden aangebracht. Als men daar wel bezwaar tegen maakt, moet met God als Godt blijven schrijven, want dat is ook een wijziging in een aanduiding van de Schepper.


Geschreven door Jaap Fijnvandraat


Laatst aangepast door
HERMAN388
op vrijdag 13 april 2012, 22:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 22:46
 
HERMAN388 schreef:
De ene bidt en de anderen luisteren mee
Het enige verschil is, dat in een gezamenlijk gebed niet alleen de dominee bidt, maar dat anderen ook bidden, maar de ene bidt en de anderen luisteren mee. Ik vind het vreemd dat je dat veroordeelt, Herman, want dan veroordeel je Handelingen ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 april 2012, 23:03
 
HERMAN388 schreef:
Tenslotte zij opgemerkt, dat kleine veranderingen in de schrijfwijze van een eigennaam geen waarde aantastend karakter hebben. Denk aan Izak=Izaäk, Filippi-Philippi, e.d. Des te minder is dat het geval als wijzigingen in een titel worden aangebracht. Als men daar wel bezwaar tegen maakt, moet met God als Godt blijven schrijven, want dat is ook een wijziging in een aanduiding van de Schepper.


Geschreven door Jaap Fijnvandraat
Kijk, die Jaap is het met me eens....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 april 2012, 01:04
 
CHATULIEM619 schreef:
Het enige verschil is, dat in een gezamenlijk gebed niet alleen de dominee bidt, maar dat anderen ook bidden, maar de ene bidt en de anderen luisteren mee. Ik vind het vreemd dat je dat veroordeelt, Herman, want dan veroordeel je Handelingen ook.

Moeten we allemaal tegelijk hardop bidden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHARLES730





Berichten: 53

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 april 2012, 07:55
 
HERMAN968 schreef:
We bidden voor de goede vrucht die Zijn Geest in ons mag bewerken, om inzicht én zijn leiding.

Het zal een mooie tijd worden als ook jij erbij bent om Hem te ontmoeten. We kijken ernaar uit !

Herman Knipoog smiley
Martha Knipoog smiley
en alle donderdagbidders Verliefde smiley Lachende smiley Knipoog smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Coole smiley met zonnebril Smiley die vol vragen zit

:
[i]De goede vrucht of de vrucht van het licht: goedheid, gerechtigheid en waarheid
Ef 5:9

IK HEB VAN MARTHA BEGREPEN DAT ZIJ NET ZOALS IK NIET MEE WIL DOEN
MET MENSEN DIE DE MACHT GRIJPEN.
MARTHA EN IK HEB MET VEEL LIEFDE EN TOEWIJDIONG DE BIDSTOND
GELEID EN JIJ MOET ZO NODIG.

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHARLES730





Berichten: 53

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 april 2012, 08:20
 
HERMAN968 schreef:
Beste Herman,

Na samenspraak, een verbeterd versie. Knipoog smiley

Here,
wij willen bidden voor cm
Here
dank dat U ons apart hebt gezet
Rodjer en mijzelf
om hierin voor te gaan
Dank dat U ons kracht geeft om door te gaan met de gebedsroom
dat het een site mag zijn in jou Heilige naam
in de kracht van overwinning en levende hoop
dat bent U en daarvoor willen wij U prijzen
wij willen bidden voor de goede vrucht op cm
Here
U kent het vele lijden, het gevecht
de onvrede, de frustraties van elkeen, de pijnen
Here, maak dat er respect komt
dat er geluisterd wordt naar elkaars nood
elkaars verhaal
in plaats dat er afgunst is,
dat mensen worden neergedrukt om zz groot te maken
dank Here dat we in Uw geest nederig blijven
help ons Here
want dikwijls staat ons karakter ons in de weg
en enkel Uw Heilige Geest verheft ons
laat zien wat Uw weg met eenieder van ons is
het licht, de waarheid en het leven.
De goede vrucht of de vrucht van het licht: goedheid, gerechtigheid en waarheid Ef 5:9
We bidden Here dat iedereen mag staan in Uw goedheidL/barmhartigeheid
in uw gerechtigheid die verlossing brengt
en in Uw waarheid/het evangelie van onze Heer Jezus Christus.
Waar er onvrede is vrede komt
Waar er onrust is rust komt
Waar er jaloezie is barmharigheid komt
Amen

een Godvruchtig week

Herman Knipoog smiley , Rodjer Lachende smiley

Herman schrijft:
Dank dat U ons apart hebt gezet
Rodjer en mijzelf
om hierin voor te gaan..
wij willen bidden voor de goede vrucht op cm

Martha heeft vijf jaar met liefde de bidstond geleid en ik mocht
de laatste tijd in liefde met haar mee leiden.
Nu neem jij Herman met Rodjer de leiding over .
Je grijpt naar de macht.
apart gezet zijn is de betekenis van het woord HEILIG.
Als je de macht grijpt ben je niet HEILIG,
dab ben je ONHEILIG
en bovendien kan je dab voor Hem geen vruchten voor brengen,
alleen maar voor je eigen ego
Nu heeft Martha een zware longontsteking en is door jouw van haar plaats verdreven.
Je leid nu de voorbede en je roept geen eens op om voor haar te bidden.
Hoe zit het met jouw geweten Herman? Rodjer?
Wat is dit? Is dit de vrucht van de Heilige Geest.
Is er soms ook de vructh van MACHTSWELLUST?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 april 2012, 10:24
 
Eigenlijk is dit heel erg...dat maakt mensen verdrietig...
Ik was er niet bij...zal dus niet oordelen...
Maar dit alles is voor iedereen niet echt een voorbeeld...

Meer zeg ik maar niet...
Dan zullen wij maar voor Martha bidden....
God heeft het WEL gezien en gehoord...en ook die heeft vaak verdriet van ons mensenkinderen!!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 april 2012, 10:51
 
PIETER649 schreef:
zie jesaja 42:8

moderne tijden zjn niet altijd betere tijden Chatuliem, als jij bijvoorbeeld Johannes heet, mag er een nieuwe spelling van kracht worden, eigennamen blijven hetzelfde, dus heet jij dan niet opeens Jowhannus Lachende smiley


droog... Johwlanda ... haha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 april 2012, 14:05
 
CHARLES730 schreef:
Herman schrijft:
Dank dat U ons apart hebt gezet
Rodjer en mijzelf
om hierin voor te gaan..
wij willen bidden voor de goede vrucht op cm

Martha heeft vijf jaar met liefde de bidstond geleid en ik mocht
de laatste tijd in liefde met haar mee leiden.
Nu neem jij Herman met Rodjer de leiding over .
Je grijpt naar de macht.
apart gezet zijn is de betekenis van het woord HEILIG.
Als je de macht grijpt ben je niet HEILIG,
dab ben je ONHEILIG
en bovendien kan je dab voor Hem geen vruchten voor brengen,
alleen maar voor je eigen ego
Nu heeft Martha een zware longontsteking en is door jouw van haar plaats verdreven.
Je leid nu de voorbede en je roept geen eens op om voor haar te bidden.
Hoe zit het met jouw geweten Herman? Rodjer?
Wat is dit? Is dit de vrucht van de Heilige Geest.
Is er soms ook de vructh van MACHTSWELLUST?

===========================================

Kunnen jullie beter ophouden met gezeur en gevecht?
Jullie zijn al boven de 55 jaar en stelletje kleuters zijn jullie.
Heel de cm lezen dit mee en dat gaat echt te ver.
Mijn mening is: ik vind beter dat gebedsroom per directe ingang moet opgeheven worden, uit angst dat de ledenaantal minder wordt.
Je kunt beter voor je eigen, dat geldt ook voor iedereen en ik, om vergeving te vragen bij God in het verborgene, dat niemand hoeven te weten wat je bidt.

David zei in psalm 51


5 Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.

6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Gebed
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2