ChristianMatch
 


Forum

samengaan kerken, parochies en gemeenten
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
PAULUS636





Berichten: 44

BerichtGeplaatst: woensdag 23 mei 2012, 14:30
 
Ik kon niet duidelijk onderscheiden in welke onderwerp op dit forum dit onderwerp geplaats wordt vandaar dat ik het hier plaats:

Ik kom zelf uit de Provincie Noord-Brabant.
Bij ons in de parochies is er door vermindering van het aantal gelovigen en
an het aantal priesters welke op Zondag in de Kerk komen
een groot samenwerkingsverband.
Onze parochie bestaat bijv. sinds begin dit jaar uit 10 R.k. Kerken.
Samengaan kan heel fijn zijn omdat je dan meer draakracht hebt,
maar tegelijkertijd vind in het jammer dat parochies dan zo groot worden.
Ik kom zelf graag in een Kerk bij mij in de buurt, waar ik mij thuis voel. In diezelfde kerk kerkt ook een van mijn beste vrienden.

Hoe is dit bij jullie? Hebeen jullie in jullie gemeenten ook een groter samenwerkingsverband?
Zijn er bij jullie ook minder predikanten, voorgangers en domineeĀ“s in deze tijd?

Groeten van Paulus
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 23 mei 2012, 15:10
 
PAULUS636 schreef:


Het aantal kerkgangers is dramatisch afgenomen. Dan is het op een gegeven moment niet meer mogeljjk de gebouwen te behouden en ook het aantal personeelsleden moet omlaag. Een kerk is wel een samenkomst van gelovigen, het is ook een instelling die met het geld uit moet komen. Het feit dat parochies of gemeenten worden opgeheven en samen moeten gaan met andere is onontkoombaar. Het levert altijd verlies op aan leden bij de kerk die opgeheven wordt. Gevoeligheden kunnen een grote rol spelen: in Leeuwarden was het plan om alle goed verkoopbare gereformeerde kerken ten gelde te maken en alle PKN-leden moesten maar naar de gebouwen van de Hervormde kerk. Economisch gezien juist maar qua gevoel viel dat wel heel slecht en vooral bij de gereformeerde ouderen met een hoge kerkelijke bijdrage. Wat? alle gereformeerde kerken opheffen en alle hervormde behouden? Dat heeft nogal wat geld gekost. Moraal: laat een fusie doen door mensen die kunnen rekenen maar ook een antenne hebben voor wat er leeft onder de mensen. De PKN is een nuttig organisatorisch geheel maar het is natuurlijk niet een kerkgenootschap met dezelfde geloofsbeleving. Zelfs tussen midden-orthodox hervormd en gereformeerd synodaal is het nog geen koek en ei. Verder blijven de bevindelijke kerken dankzij het geboortencijfer nog net constant maar de rek is er bij de evangelischen ook al lang uit. De PKN verliest momenteel 50000 leden per jaar en dat zijn er duizend per week. Als je dat extrapoleert, moet je maatregelen nemen. De eens zo machtige katholieke kerk heeft veel moreel gezag verloren door het autoritaire karakter en het toedekken van misbruik, Deze kerk zal nog verder in de marge verdwijnen. Een kerk die ongeloofwaardig wordt, daar hoef je je handen niet voor op te houden en je hoeft er ook echt je tong niet naar uit te steken: die keer je gewoon de rug toe.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 23 mei 2012, 16:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: donderdag 24 mei 2012, 18:11
 
PAULUS636 schreef:
Ik kon niet duidelijk onderscheiden in welke onderwerp op dit forum dit onderwerp geplaats wordt vandaar dat ik het hier plaats:

Ik kom zelf uit de Provincie Noord-Brabant.
Bij ons in de parochies is er door vermindering van het aantal gelovigen en
an het aantal priesters welke op Zondag in de Kerk komen
een groot samenwerkingsverband.
Onze parochie bestaat bijv. sinds begin dit jaar uit 10 R.k. Kerken.
Samengaan kan heel fijn zijn omdat je dan meer draakracht hebt,
maar tegelijkertijd vind in het jammer dat parochies dan zo groot worden.
Ik kom zelf graag in een Kerk bij mij in de buurt, waar ik mij thuis voel. In diezelfde kerk kerkt ook een van mijn beste vrienden.

Hoe is dit bij jullie? Hebeen jullie in jullie gemeenten ook een groter samenwerkingsverband?
Zijn er bij jullie ook minder predikanten, voorgangers en domineeĀ“s in deze tijd?

Groeten van Paulus

Tja, kerkverlating slaat overal wel zo'n beetje toe he... Eens zei een dominee tegen mij: "in het bedrijfsleven gaat het er soms netter aan toe..." Deze opmerking sloeg op de enorme puinhoop in kerkelijk Nederland op dit moment en met name alleen al als het gaat om de bejegening van dominees onderling. Tel de puinzooi eromheen erbij op en je komt uit op een totale chaos. Ik bedoel: verdeeldheid hier, verdeeldheid daar... Dus ja...


Laatst aangepast door
BEUN656
op donderdag 24 mei 2012, 18:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1