ChristianMatch
 


Forum

Vergeving
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:37
 
CORTAZAR588 schreef:
Ik denk dat het vergeven juist als die ander je niet vraagt o vergiffenis juist het vergeven is zoals Jezus het ons leert.
In dat opzicht ben ik het helemaal met Jeanette eens.

En onvergevingsgezindheid ......is gif en maakt je ziel zo zwart als de nacht.

God vergeeft ons toch ook pas als wij Hem er om vragen? Waarom zou dat bij ons anders moeten zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:45
 
JEANNETTE963 schreef:
Heb een beetje meegelezen met dit onderwerp…
Naar mijn idee is het weldegelijk mogelijk om te vergeven, ook wanneer diegene die jou beschadigd of gekwetst heeft niet zelf om vergeving vraagt.

Wie wil nou leven met bitterheid en boosheid in het hart? Zou je dan geen slaaf van de onmogelijkheden van een ander worden

Sterkte, voor wie hiermee worstelt. Vergeving schenken is helaas een dagelijks ding…Net als vragen erom.

Dit herken ik Jeannette. Ik heb ook in mijn leven mensen vergeven die mij heel veel kwaad hebben gedaan. En daar hebben ze geen berouw van, sterker nog; ze staan me nog steeds naar het leven.

Jezus geeft niet alleen de opdracht om te vergeven, Hij geeft ook de opdracht om te "zegenen wie u vervloeken" en om te "bidden voor degenen die u vervolgen". Dit heb ik met Gods hulp in de praktijk mogen brengen.

Dit heeft mij vrede gebracht. En ik bid oprecht voor deze personen omdat ik weet dat zij er uiteindelijk erger aan toe zijn dan ik. Als zij zich ooit bekeren, zullen ze onder ogen moeten zien wat ze hebben aangericht. Dat neem ik liever niet van ze over.
Als zij zich niet bekeren dan belanden ze op een plaats waar geen vergeving meer mogelijk is. Daar zullen ze eeuwig de consequenties van hun daden moeten dragen. En ik heb van deze plaats ooit een gedeelte gezien en ik gun het mijn ergste vijanden niet.

Als je weet dat God alle daden zal belonen en dat geen kwaad ongestraft blijft (als de dader Jezus niet als Verlosser heeft aangenomen), dan is het makkelijker om 'los te laten'. Vergeven is denk ik vooral: loslaten en aan God overlaten.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op zaterdag 15 september 2012, 20:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:49
 
ROELANDE345 schreef:
God vergeeft ons toch ook pas als wij Hem er om vragen? Waarom zou dat bij ons anders moeten zijn
Denk je dan in de vorm van een kassa? Jij benoemt je zonden en God vergeeft ze? Ik denk anders. ik denk dat als we Jezus aannemen we per definitie vergeven zijn, ook voor de zonden die we niet beleden hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:50
 
Ja onvergevingsgezind zijn is een manier om op een hele nare plaats te komen.
en wat je zegt over vergeven en bidden voor je vijanden is ook wat de sleutel is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:55
 
CARMEN073 schreef:
Dit herken ik Jeannette. Ik heb ook in mijn leven mensen vergeven die mij heel veel kwaad hebben gedaan. En daar hebben ze geen berouw van, sterker nog; ze staan me nog steeds naar het leven.

Jezus geeft niet alleen de opdracht om te vergeven, Hij geeft ook de opdracht om te "zegenen wie u vervloeken" en om te "bidden voor degenen die u vervolgen". Dit heb ik met Gods hulp in de praktijk mogen brengen.

Dit heeft mij vrede gebracht. En ik bid oprecht voor deze personen omdat ik weet dat zij er uiteindelijk erger aan toe zijn dan ik. Als zij zich ooit bekeren, zullen ze onder ogen moeten zien wat ze hebben aangericht. Dat neem ik liever niet van ze over.
Als zij zich niet bekeren dan belanden ze op een plaats waar geen vergeving meer mogelijk is. Daar zullen ze eeuwig de consequenties van hun daden moeten dragen. En ik heb van deze plaats ooit een gedeelte gezien en ik gun het mijn ergste vijanden niet.

Als je weet dat God alle daden zal belonen en dat geen kwaad ongestraft blijft (als de dader Jezus niet als Verlosser heeft aangenomen), dan is het makkelijker om 'los te laten'. Vergeven is denk ik vooral: loslaten en aan God overlaten.

mooi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 21:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Denk je dan in de vorm van een kassa? Jij benoemt je zonden en God vergeeft ze? Ik denk anders. ik denk dat als we Jezus aannemen we per definitie vergeven zijn, ook voor de zonden die we niet beleden hebben.




Dat is wel erg simpel gedacht......dus dan kan je maar van alles doen want je hebt toch Jezus aangenomen en wat we ook doen we zijn per definitie vergeven.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 21:31
 
CARMEN073 schreef:
Dit herken ik Jeannette. Ik heb ook in mijn leven mensen vergeven die mij heel veel kwaad hebben gedaan. En daar hebben ze geen berouw van, sterker nog; ze staan me nog steeds naar het leven.

Jezus geeft niet alleen de opdracht om te vergeven, Hij geeft ook de opdracht om te "zegenen wie u vervloeken" en om te "bidden voor degenen die u vervolgen". Dit heb ik met Gods hulp in de praktijk mogen brengen.

Dit heeft mij vrede gebracht. En ik bid oprecht voor deze personen omdat ik weet dat zij er uiteindelijk erger aan toe zijn dan ik. Als zij zich ooit bekeren, zullen ze onder ogen moeten zien wat ze hebben aangericht. Dat neem ik liever niet van ze over.
Als zij zich niet bekeren dan belanden ze op een plaats waar geen vergeving meer mogelijk is. Daar zullen ze eeuwig de consequenties van hun daden moeten dragen. En ik heb van deze plaats ooit een gedeelte gezien en ik gun het mijn ergste vijanden niet.

Als je weet dat God alle daden zal belonen en dat geen kwaad ongestraft blijft (als de dader Jezus niet als Verlosser heeft aangenomen), dan is het makkelijker om 'los te laten'. Vergeven is denk ik vooral: loslaten en aan God overlaten.


Je denkt dat je die plaats gezien hebt.....niemand heeft dat nog mogen aanschouwen net als de hemel.....Soms voelt het zo maar dat is heel wat anders...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 21:33
 
ANNETTE792 schreef:
Ik ben in dat geval al blij als je geen haatgevoel naar zo n persoon toe voelt. Haat heb je enkel jezelf mee, daar voelt de ander niets van. Maar vergeven is me een stap te ver zonder dat daar om gevraagd wordt.


Klopt Annette, de één noemt dat onvergevinsgezind, maar soms zijn zaken echt een stap te ver....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 21:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Je denkt dat je weet wat er in evangeliekringen gedacht wordt. Er zijn echter voldoende mensen die echt wel begrijpen dat dit niet zo oppervlakkig werkt.


Je weet helemaal niet wat ik denk en weet....dus niet zo op de persoon spelen aub......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 21:43
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is wel erg simpel gedacht......dus dan kan je maar van alles doen want je hebt toch Jezus aangenomen en wat we ook doen we zijn per definitie vergeven.....
Wedergeboren zijn is een status, Wmijn. En die status blijft ondanks onze zonden. Is er dan nog wel een motivatie om verder te gaan? Wel degelijk, want als je Jezus toebehoort, wil je leven zoals Hij dat wil. En dat houdt in dat je bepaalde dingen niet meer doet. Het gaat nl. ten koste van jezelf en je relatie met God als je in bepaalde zonden blijft hangen. Ik zie Gods oordeel alleen maar als extrensieke motivatie. Als je groeit in je geloof wordt je kijk op zonde intrinsiek. Want je krijgt door dat zondigen niet leuk is en teveel van jezelf kost.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 21:44
 
CARMEN073 schreef:
Dit herken ik Jeannette. Ik heb ook in mijn leven mensen vergeven die mij heel veel kwaad hebben gedaan. En daar hebben ze geen berouw van, sterker nog; ze staan me nog steeds naar het leven.

Jezus geeft niet alleen de opdracht om te vergeven, Hij geeft ook de opdracht om te "zegenen wie u vervloeken" en om te "bidden voor degenen die u vervolgen". Dit heb ik met Gods hulp in de praktijk mogen brengen.

Dit heeft mij vrede gebracht. En ik bid oprecht voor deze personen omdat ik weet dat zij er uiteindelijk erger aan toe zijn dan ik. Als zij zich ooit bekeren, zullen ze onder ogen moeten zien wat ze hebben aangericht. Dat neem ik liever niet van ze over.
Als zij zich niet bekeren dan belanden ze op een plaats waar geen vergeving meer mogelijk is. Daar zullen ze eeuwig de consequenties van hun daden moeten dragen. En ik heb van deze plaats ooit een gedeelte gezien en ik gun het mijn ergste vijanden niet.

Als je weet dat God alle daden zal belonen en dat geen kwaad ongestraft blijft (als de dader Jezus niet als Verlosser heeft aangenomen), dan is het makkelijker om 'los te laten'. Vergeven is denk ik vooral: loslaten en aan God overlaten.

heel mooi antw carmen
AMEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 21:52
 
CHATULIEM619 schreef:
Wedergeboren zijn is een status, Wmijn. En die status blijft ondanks onze zonden. Is er dan nog wel een motivatie om verder te gaan? Wel degelijk, want als je Jezus toebehoort, wil je leven zoals Hij dat wil. En dat houdt in dat je bepaalde dingen niet meer doet. Het gaat nl. ten koste van jezelf en je relatie met God als je in bepaalde zonden blijft hangen. Ik zie Gods oordeel alleen maar als extrensieke motivatie. Als je groeit in je geloof wordt je kijk op zonde intrinsiek. Want je krijgt door dat zondigen niet leuk is en teveel van jezelf kost.


IK denk dat je bij God niet met statussen hoeft aan te komen, die ziet de mens zoals hij in werkelijkheid is.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Denk je dan in de vorm van een kassa? Jij benoemt je zonden en God vergeeft ze? Ik denk anders. ik denk dat als we Jezus aannemen we per definitie vergeven zijn, ook voor de zonden die we niet beleden hebben.

Nee Chat dat heeft niets met een kassa te maken. Als we gezondigd hebben wordt onze relatie met God verstoord. Om deze te herstellen en ons te reinigen van deze ongerechtigheid moeten we berouw hebben en onze zonden belijden. Het kan toch niet zo zijn dat ik 1 keer mijn zonden heb beleden en daarna nooit meer met God in het reine hoef te komen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:06
 
Anders zou je het onze Vader ook niet te hoeven bidden ten alle dagen.

Onze Vader die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk kome, uw wil geschiede,
gelijk in de hemel als ook op deze aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van de boze.
Want van U is het koninkrijk en de kracht
en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid.

<><

Zwaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:09
 
WILLEMIJN232 schreef:
IK denk dat je bij God niet met statussen hoeft aan te komen, die ziet de mens zoals hij in werkelijkheid is.......
Hij ziet ons in Christus aan, die ons met Hem verzoend heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:13
 
CHATULIEM619 schreef:
Hij ziet ons in Christus aan, die ons met Hem verzoend heeft.


Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: als je wedergeboren bent heb je een status.....
Zo zit geloof niet in elkaar....Geloven is iets nederigs, je afhankelijk weten van de Eeuwige aan wie je ook je zonden kan belijden, zonden waarvoor je zelf verantwoordelijk bent........
Als je wedergeboren bent of denkt te zijn ben je geen beter mens dan de de ander die dat niet is....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:13
 
ROELANDE345 schreef:
Nee Chat dat heeft niets met een kassa te maken. Als we gezondigd hebben wordt onze relatie met God verstoord. Om deze te herstellen en ons te reinigen van deze ongerechtigheid moeten we berouw hebben en onze zonden belijden. Het kan toch niet zo zijn dat ik 1 keer mijn zonden heb beleden en daarna nooit meer met God in het reine hoef te komen?
Je haalt twee dingen door elkaar. Ik heb het over het oordeel van God, dus als je in de hemel komt. Als je Jezus aanvaard hebt als je verlosser is het voldoende. Maar dat betekent niet, dat we in ons leven geen zonden meer doen en daar vergeving over moeten vragen. Want elke zonde belemmert je in je geestelijke groei. Maar je mag wel weten dat je in Christus behouden bent....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:14
 
CHATULIEM619 schreef:
Hij ziet ons in Christus aan, die ons met Hem verzoend heeft.

Ja beiden natuurlijk!
God ziet ons zoals wij werkelijk zijn Hij weet precies wie wij zijn en wat we denken/doen
maar gelukkig ziet Hij ons in Christus aan zonder vlek of rimpel staat er
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Je haalt twee dingen door elkaar. Ik heb het over het oordeel van God, dus als je in de hemel komt. Als je Jezus aanvaard hebt als je verlosser is het voldoende. Maar dat betekent niet, dat we in ons leven geen zonden meer doen en daar vergeving over moeten vragen. Want elke zonde belemmert je in je geestelijke groei. Maar je mag wel weten dat je in Christus behouden bent....

nou dan begrepen we elkaar niet goed, en ben ik het met je eens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:16
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: als je wedergeboren bent heb je een status.....
Zo zit geloof niet in elkaar....Geloven is iets nederigs, je afhankelijk weten van de Eeuwige aan wie je ook je zonden kan belijden, zonden waarvoor je zelf verantwoordelijk bent........
Als je wedergeboren bent of denkt te zijn ben je geen beter mens dan de de ander die dat niet is....
tja, zo staat het wel in de Bijbel: "zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping, het oude is voorbij zie het nieuwe is gekomen."(2 Kor 5:21). Niemand heeft het erover dat je dan een beter mens bent, je bent verzoend met God...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:19
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je denkt dat je die plaats gezien hebt.....niemand heeft dat nog mogen aanschouwen net als de hemel.....Soms voelt het zo maar dat is heel wat anders...

Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: je denkt dat je die plaats gezien hebt.

Ik ben er geweest en met mij vele anderen. Ik weet echt wel het verschil tussen een gevoel en de bittere werkelijkheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:34
 
CARMEN073 schreef:
Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: je denkt dat je die plaats gezien hebt.

Ik ben er geweest en met mij vele anderen. Ik weet echt wel het verschil tussen een gevoel en de bittere werkelijkheid.

Nee hoor, is absoluut niet arrogant, hemel en hel zijn zaken die we in dit aarde leven niet binnengaan........dat is voor het hiernamaals. Het is juist arrogant om je te verbeelden dat je er bent geweest. Nogmaals: soms kan het zo voelen maar geen mens kan over ervaringen praten van hemel en hel in dit aardse leven.....Dat is voorbehouden aan degene die de grens van leven en dood overgaan......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 16 september 2012, 09:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 00:02
 
Ik zal hier later, straks of morgen mij visie op geven...

Bedankt voor de bijdragen!

(tis me forum niet eens maar ja goed bedoeld...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 00:24
 
Ik wil op nog meer dingen reageren Lachende smiley

Denk dat dat morgen wordt na de kerkdienst.

Ja, daar ga ik tegewoordig ook al heen, regelmatig dus Knipoog smiley

Truste Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 13:59
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nee hoor, is absoluut niet arrogant, hemel en hel zijn zaken die we in dit aarde leven niet binnengaan........dat is voor het hiernamaals. Het is juist arrogant om je te verbeelden dat je er bent geweest.

Werkelijk; dan is Paulus ook arrogant als hij vertelt over een mens die zowel in de hemel als in het paradijs is geweest. (2 Kor 12)

Nogmaals: soms kan het zo voelen maar geen mens kan over ervaringen praten van hemel en hel in dit aardse leven.....Dat is voorbehouden aan degene die de grens van leven en dood overgaan......

Ik ben verbaasd dat jij zo hardnekkig veel investeert in het verkondigen van onbijbelse stellingen.

Onder andere Daniël, Ezechiël, Jesaja, Zacharia en Johannes zijn in de hemel geweest en vertellen hierover.
Je krijgt wel een smalle bijbel als je deze er allemaal uithaalt.

Of ben je misschien bang voor de realiteit van hemel en hel?


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:12
 
CARMEN073 schreef:

Onzin.....ik heb absoluut geen angstgeloof....Jij wekt eerder de indruk dat jij dat wel hebt .

En als jij denkt dat je in de hel of hemel bent geweest dat is dat in jouw beleving zo.....ik denk dat het niet kan, en dat zeg ik uit ervaring met de stervende mens......dan merk je pas dat er meer is tussen leven en dood, met de nadruk op merk.....ik geloof ook niet in de hel dat scheelt.....dan heb je juist een angstgeloof.......altijd maar denken dat je niet het goede doet en het goede is nooit goed genoeg.....En dan de andere categorie mensen die maar denken dat vooral de ander wel in de hel zal komen maar dat zij zelf door wedergeboorte dat niet overkomt.....pfff het is een soort eigengereidheid en weinig liefdevol van mensen die zo denken.....


En gelukkig heb ik geen smalle Bijbel, ik lees hem anders........zelfs geen smalle beurs.... Knipoog smiley

En onbijbelse stellingen????? Ja hoor, daarvoor heb ik theologie gestudeerd........en dan denk jij dat ik niet weet waar ik het over heb????


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 16 september 2012, 14:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:26
 
Hallooo,

Er zijn er die hetzelfde denken over 'vergeving'.
En er zijn er die er een verschil van mening over hebben.
Nou is dat natuurlijk helemaal niet erg, een verschil van mening kan, het gaat mi over respect, dingen voelen voor iedereen anders aan, en zitten ook voor iedereen anders in elkaar. Elke situatie is anders...
Dus, als iemand een idee heeft over 'vergeving', ja, de een zegt nou ik vergeef niet, dan zou ik scheinheilig zijn en niet eerlijk want zo voel ik dat niet, en er is niet om vergeving gevraagd, integendeel, er is 'gevraagd'(speciaal tussen aanhalingstekens) om net te doen alsof die dingen niet eens zijn gebeurd.

En de consequenties die andermans daden op je hebben gehad, die worden je dan ook nog eens in jou schoenen geschoven.
Ik denk dat iedereen een ander idee heeft over 'vergeven'.

Elk stukje in het NT dat over vergeving gaat, daar is sprake van berouw.
NT concordantie.

Goed, nou zijn er andere mensen , ja, die hebben wel zoiets van dat ze besluiten om die en die te vergeven. En daar kan ik me wel in invoelen.

@Carmen betreft posting, Geplaatst: vrijdag 14 september 2012, 12:00
29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.

Dus...de medeslaaf zei niet: jij kan toch lekker niets bewijzen en dan wat je kan bewijzen 'moet je me maar vergeven'.
Nee, de medeslaaf wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.

En dat is een hele andere houding, ja en als je dan niet eens vergeeft, terwijl jouzelf veel meer is kwijtgescholden/vergeven, ja...dan heb je een hele andere situatie.

Dus ik ben het wel met je eens, als jij kiest voor vergeving, dan heb ik daar ales respect voor, kan het ook begrijpen.

Maar ja, het vergeven van jou staven met een tekst die niet van toepassing is..


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 16 september 2012, 15:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:46
 
Even een stukje van Zwaan, omdat ik dat zo belangrijk vind:

Geplaatst: donderdag 13 september 2012, 22:16

. Vergeving bevrijdt niet van haat, verwijt en wrok. Wanneer je wrok in je hart hebt en verbitterd bent, kùn je zelfs niet vergeven! Wrok, haat en verwijt die het gevolg zijn van geleden onrecht, verdwijnen alleen maar wanneer het gezonde, door God geschonken rechtvaardigheidsgevoel bevredigd wordt, hetzij doordat de tegenpartij tot andere gedachten komt en vergeving vraagt, hetzij God als Rechtvaardige Rechter de zaak in handen neemt. Rechtvaardigheidsgevoel is namelijk niet iets verkeerds. Integendeel, ook God heeft deze eigenschap, het behoort tot zijn natuur.

wanneer we beseffen dat God zich ons lot aantrekt en dat het recht zijn loop zal hebben. Dan gaan we ook zien dat het onze verantwoording niet meer is.
In alle andere gevallen is het verdwijnen van haat en wrok alleen maar het gevolg van verdringing of van een capitulatie voor het onrecht met alle gevolgen van dien.

Shanita: ja, dit is wat 'moeten vergeven'doet....

Wanneer onrecht onvoorwaardelijk moet worden vergeven, dan leidt dat inderdaad heel makkelijk tot verdringing.
En dat kan leiden tot rampen als verplaatste agressie, want 'het' moet er toch uit, dus kan een eventuele partner het op zich krijgen wat eigenlijk voor de dader is bedoeld, maar ja, dat kan niet, die heb je al vergeven, zelfs al gaat ie gewoon door...(stelletje idioten daar in die GR@#$%!!!!! Wanneer het onrecht namelijk niet wordt aangepakt of weggedaan, dan moet de vergevende partij het op één of andere manier uit de aandacht laten verdwijnen. Want vergeven is onmogelijk wanneer je voortdurend wordt geconfronteerd met het onrecht. Daar moet je je ogen dan voor proberen te sluiten. Wanneer dat echt lukt, is het gevaar groot dat het verdrongen is. Met alle gevolgen van dien.

Door de eis van onvoorwaardelijke vergeving komt het schuldbesef terecht op de verkeerde schouders. Het slachtoffer voelt zich veroordeeld omdat hij het vermogen mist om van harte te vergeven. En de schuldige vindt het vanzelfsprekend dat hem alles zonder meer vergeven behoort te worden.

Door onvoorwaardelijke vergeving wordt de eigenlijke oorzaak van het probleem niet opgelost. Vergeving op zich neemt het onrecht namelijk niet weg. Onrecht verdwijnt alleen wanneer het door de dader wordt beleden en nagelaten. Alleen wanneer dat gebeurt, heeft vergeven zin, zodat er met een schone lei een nieuw begin kan worden gemaakt.

Vergeven betekent dat je de ander bevrijdt van de schuld die hij heeft ten opzichte van jou. Je zet een streep door alles wat er gebeurd is, je neemt hem niets meer kwalijk, je sluit je ogen voor het onrecht waarin hij nog volhardt. Als je hem echt vergeeft, accepteer je hem zoals hij is en handelt. Het logische gevolg is dat hij alle schuldbesef verliest.

Hai Zwaan, heel goed stuk van jou wat je had gezet. Ik heb er een paar van de allerduidelijkste uitgelicht.

Bedankt!!!!


nb: Groen stukje heb ik er zelf bijgezet.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 16 september 2012, 16:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 15:57
 
Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:19

WILLEMIJN232 schreef:
Je denkt dat je die plaats gezien hebt.....niemand heeft dat nog mogen aanschouwen net als de hemel.....Soms voelt het zo maar dat is heel wat anders...

CARMEN: Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: je denkt dat je die plaats gezien hebt.

Ik ben er geweest en met mij vele anderen. Ik weet echt wel het verschil tussen een gevoel en de bittere werkelijkheid.


Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 22:34

CARMEN073 schreef:
Ik vind het nogal arrogant klinken als je zegt: je denkt dat je die plaats gezien hebt.

Ik ben er geweest en met mij vele anderen. Ik weet echt wel het verschil tussen een gevoel en de bittere werkelijkheid.

WILLEMIJN: Nee hoor, is absoluut niet arrogant, hemel en hel zijn zaken die we in dit aarde leven niet binnengaan........dat is voor het hiernamaals. Het is juist arrogant om je te verbeelden dat je er bent geweest. Nogmaals: soms kan het zo voelen maar geen mens kan over ervaringen praten van hemel en hel in dit aardse leven.....Dat is voorbehouden aan degene die de grens van leven en dood overgaan......

--

Ik denk dat hier sprake is van een groot misverstand.

Het kan zijn dat iemand dingen heeft gezien/meegemaakt, waarvan hij later zegt dat ie de hel heeft gezien.
Dat Kán.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 16 september 2012, 16:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:11
 
Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:45

JEANNETTE963 schreef:
Heb een beetje meegelezen met dit onderwerp…
Naar mijn idee is het weldegelijk mogelijk om te vergeven, ook wanneer diegene die jou beschadigd of gekwetst heeft niet zelf om vergeving vraagt.

Wie wil nou leven met bitterheid en boosheid in het hart? Je gaat toch niet 'vergeven' om jezelf een plezier te doen, maar omdat je het meent... Zou je dan geen slaaf van de onmogelijkheden van een ander worden

Sterkte, voor wie hiermee worstelt. Vergeving schenken is helaas een dagelijks ding…Net als vragen erom.

CARMEN: Dit herken ik Jeannette. Ik heb ook in mijn leven mensen vergeven die mij heel veel kwaad hebben gedaan. En daar hebben ze geen berouw van, sterker nog; ze staan me nog steeds naar het leven.

Ik kan dat best heel goed begrijpen.

Alleen, dat ik dat niet kon, maar wel moest, anders werd ik gezien als paria's in evangelische en aanverwante kerken, ja, dát stoot me tegen het hoofd...zeg ik om iemand te antwoorden 'dit en dat', is het eerste wat ik hoor: 'ja maar je hebt toch zeker wel vergeven heee?'



Jezus geeft niet alleen de opdracht om te vergeven, Hij geeft ook de opdracht om te "zegenen wie u vervloeken" en om te "bidden voor degenen die u vervolgen". Dit heb ik met Gods hulp in de praktijk mogen brengen.

Net zo goed als ik me in je kan invoelen, maar ja, misschien waren situaties anders, denken en voelen anders(iedereen denkt en voelt anders dan anderen).

Zo had ik graag gezien dat evangelische, pinkster, etc, mij ook zo in me waarde hadden gelaten, tis juist het wettische 'moeten' vergeven, wat van mensen robotten maakt...wat me tegenstaat, 'niet' dat iemand anders vergeeft als daar niet om is gevraagd.


Dit heeft mij vrede gebracht. En ik bid oprecht voor deze personen omdat ik weet dat zij er uiteindelijk erger aan toe zijn dan ik. Als zij zich ooit bekeren, zullen ze onder ogen moeten zien wat ze hebben aangericht. Dat neem ik liever niet van ze over.
Als zij zich niet bekeren dan belanden ze op een plaats waar geen vergeving meer mogelijk is. Daar zullen ze eeuwig de consequenties van hun daden moeten dragen. En ik heb van deze plaats ooit een gedeelte gezien en ik gun het mijn ergste vijanden niet.

Ja, en buiten dat ik vind dat je het duidelijk uitlegt, ipv, het staat er, punt, kan ik me ook invoelen.

Als je weet dat God alle daden zal belonen en dat geen kwaad ongestraft blijft (als de dader Jezus niet als Verlosser heeft aangenomen), dan is het makkelijker om 'los te laten'. Vergeven is denk ik vooral: loslaten en aan God overlaten.

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 4 van 7