ChristianMatch
 


Forum

Reportage over de Betteld
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 november 2012, 19:35
 
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/08/kijken-op-camping-de-betteld-geneest-god-te-korte-enkelbanden/

Een reportage over de Betteld, ik vraag me af wat deze documentaire bij mensen losmaakt. Het is een evangelische camping en ik moet zeggen dat ik me wel het een en ander afvraag bij het zien van dit verhaal. In hoeverre is het zuiver en in hoeverre verbalisme of uiting van een cultuur? Is er wel eens iemand geweest? De video staat onder het tweede plaatje. Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 24 november 2012, 19:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 november 2012, 20:03
 
THOMAS968 schreef:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/08/kijken-op-camping-de-betteld-geneest-god-te-korte-enkelbanden/

Een reportage over de Betteld, ik vraag me af wat deze documentaire bij mensen losmaakt. Het is een evangelische camping en ik moet zeggen dat ik me wel het een en ander afvraag bij het zien van dit verhaal. In hoeverre is het zuiver en in hoeverre verbalisme of uiting van een cultuur? Is er wel eens iemand geweest? De video staat onder het tweede plaatje. Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Thomas.
tja, en God geneest op mijn "camping".....
Het huis en het gebied dat God mij gegeven heeft voor alle dagen, dat zijn schepping is.....

Een stukje Koninkrijk van Hem....


Laatst aangepast door
MARITIME853
op vrijdag 23 november 2012, 20:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 13:43
 
THOMAS968 schreef:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/08/kijken-op-camping-de-betteld-geneest-god-te-korte-enkelbanden/

Een reportage over de Betteld, ik vraag me af wat deze documentaire bij mensen losmaakt. Het is een evangelische camping en ik moet zeggen dat ik me wel het een en ander afvraag bij het zien van dit verhaal. In hoeverre is het zuiver en in hoeverre verbalisme of uiting van een cultuur? Is er wel eens iemand geweest? De video staat onder het tweede plaatje. Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Thomas.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/08/kijken-op-camping-de-betteld-geneest-god-te-korte-enkelbanden/

Ik zal eens lezen. Even aanklikbaar gemaakt, dan kan ik nu en dan via cm een stukje lezen, ja, da's voor mij makkelijker.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 24 november 2012, 13:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 13:49
 
Het begint al met die foto: 's ochtends die jongeren...de ene gaapt...lol, ja, ik hoor hier en daar iets erover uit evangelische hoeken.

Enfin, ik zal eens kijken Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 14:15
 
Ik heb pas een stukje gekeken, 14 minuten nog wat, ja, verschrikkelijk.

's ochtends die luidsprekers, keihard een bijbeltekst, dan een samenkomst, met ja, 'Haantjesgedrag', en dan de eigenaar en zijn marketing en financiën, ik heb ff genoeg gezien, later verder.

Ik word weer helemaal teruggeslingerd in mijn sekte tijd zeg maar, qua gevoel.

Nou dan weet je het wel...
---
Zelfs mijn pc loopt steeds vast van de schrik. en dan die schoonmaaksters, met oude rommel om te werken, ja, heb zelf schoongemaakt met die karretjes, en vrijwilligers om het gras te maaien, met afgeschreven maaimachines....
Shandalig...en de jeugd die 'De Haan' na aan 't zeggen is, daar ben ik nu.
Een gebed moet van jezelf zijn, en niet regel voor regel nagezegd....

Later!
--

en dan de 'gardian angels' die oa 's avonds controleren of er zich nergens jeugd ophoudt: 'Bah'. Ja, ik ken zelf campings in Zwitserland enzo, ja, daar waren juist dingen voor de jeugd; restaurants waar je gezellig wat kon drinken, lekker naar discotheken in het stadje...
En dan, niet roken en niet drinken, dat heeft daar niéts mee te maken.
tis daar 's avonds een depressieve toestand. Met alleen een paar mensen voor hun tent die lezen.
Je hoort geen gelach, geschater van de jeugd, die lekker uitgaan....en nog eventjes de uurtjes ervoor met zijn allen bij de tent/caravan zitten van een van de ouders....
En weer, nee, daar heeft drank en sigaretten niets mee van doen, in mijn tijd was het juist populair als je niet rookte en (bijna) niets dronk.
Maar ja moet toch als jeugd, je lekker ergens kunnen ophouden....saaai, da's geen vakantie, maar een straf...

--

Haha, lol, dan die jeugdleider, zit ff uit te leggen dat ie elke ochtend een tijd stil is om Gods stem te kunnen verstaan...2 seconden later, keihard uit die megafoons op de camping, een bijbeltekst...

En ja, overdag voorgekauwde spelletjes voor de jeugd, wat je normaal met kleuters doet, helemaal niets eigen initiatief, BAH.

--

Zegt die eigenaar: 'tieners willen echtheid', terwijl alles voor mijn gevoel is gespeeld, een groot toneelspel en imitatie.

Ik stop er ff mee, ga me nog zitten ergeren, ja, misschien juist omdat ik járen geleden uit dit sfeertje ben gestapt, ermee heb gebroken, nadat ik zo misleid was.

Fijne Zaterdag! Knipoog smiley

Nog ff: gaan die 'Gaurdian Angels' tieners op zitten wachten die elders uit zijn geweest, naaaahjaaaaaah!
Dát is nou juist het leuke van camping, 's avonds lekker gezellig naar de plaatselijke uitgaansgelegenheden gaan...
Komen ze een plek tegen, waar tieners zich wel eens ophouden, ja zegt er een: 'dat kan je zien aan de lege zakken nootjes...nootjes, nou dan, toch geen blikken bier, of pakken sigaretten...'
Erg, heel erg....ja, kon het toch niet laten....

En dan zeggen dat ze de duivel tegehouden op die manier.

Waarom mogen tieners niet gezellig met nootjes op een plekkie zitten? Smiley die vol vragen zit

--

Even later, een soort van, wat ik herken van bezigheidstherapie wat je ook in klinieken ziet....maar dan voor gezonde kinderen.

Nog even een Duivel angstpreek van 'De Haan'.
En dan: dat het begint te borrelen in je hart, dat je een bubbelgelovige wordt, alsdus de Haan.... Smiley die vol vragen zit
--
Kijk ik zou an sich, voor mijn rust, best wel op zo'n camping willen staan.
Ja, ik hou heel erg van camperen. De rust, het midden in de natuur wakker worden. Ff lekker douchen, naar de douche lopen in de natuur, buitenlucht, langs anderen, ja, ik vind dat wel gezellig zo 'sochtends.
En dan gezellig koffie maken op zo'n buta gas stelletje.

En ja, je kan heerlijk contact maken met anderen...Dat gaat snel op zo'n camping.

En ja, misschien de sfeer iets veiliger...
En ja, ik hou van caravans, zo gezellig, net een klein huisje.
En zeker als je precies in de natuur staat.

Maar de hele dag door magafoons met bijbelteksten en aankondigingen van diensten Zieke smiley Ben benieuwd wat het 'stageld' is per dag... Twijfelende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 24 november 2012, 16:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 15:20
 
10 jaar geleden heb ik daar een paar keer gecampeerd. De reportage geeft het wel redelijk weer. Alleen waren die kinderbijeenkomsten er toen volgens mij niet. De sfeer is er wel goed en er zijn mensen van allerlei pluimage. Mijn tieners vonden het destijds geweldig. Ik iets minder elke dag zo'n tekst door de luidsprekers en bijeenkomsten hoeft van mij niet. En ging ik dus ook niet heen, maar ik had toen al wel het idee dat je daar op aan gekeken werd. Ook mij kids hoeven niet elke dag naar de kinderclub. Maar dat deden ze op niet christelijke camping ook niet. Dus dat ligt waarschijnlijk aan mijn kids.
Vond wel in de reportage dat er veel nadruk word gelegd op wat de duivel allemaal zou doen. Hij (en zij) zijn er maar druk mee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 16:02
 
Ik heb de documentaire bekeken. Nu zal het in deze documentaire wel zo zijn dat alle activiteiten die iets met het geloof te maken hebben, allemaal achter elkaar geplaatst zijn en lijkt het alsof er verder niets anders gebeurt op de camping. Ik denk dat je op deze camping ook heerlijk kunt kamperen en dat je niet verplicht bent om overal aan mee te doen. En ik neem aan dat deze mensen ook weleens `s morgens chagrijnig opstaan en ook niet onder de douche alleen maar opwekkingsliederen staan te zingen. En ook i.p.v. praise the Lord, hard au of @#$% roepen als ze hun teen tegen een tentharing stoten.

Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van de leiding van de camping, de campinggasten komen hier ook vrijwillig en hebben het naar hun zin. De jongelui hebben het zo te zien met elkaar ook goed. Vaak komen mensen hier al jaren.

De manier waarop deze mensen hun geloof beleven is hun manier, maar niet die van mij. Dat geeft niet, dat mag. Ik hou niet van de muziek, het (in mijn ogen) opgeklopte gedoe, ik hou meer van rust en stil zijn voor God, meer van doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg.

Als ik nog eens over heel de documentaire nadenk, dan valt mij vooral het gepraat over God op. Praten, getuigen en iets zeggen. Voor mij ligt het er allemaal zo dik bovenop! Ikzelf heb meer iets van: wees een Christen, laat mensen zien dat je gelooft, geen woorden maar daden.

En dan die teksten uit de luidsprekers: attentie, een hele fijne dag, hier is de tekst van de dag, dank u wel. Pfff, je zou maar net even uitvaren tegen je kids en dan horen: houd vrede met alle mensen of zoiets. Of je vingers branden aan de BBQ en dan horen: Dankt God in alles!

Ik moest in de documentaire wel glimlachen om die twee plaatselijke schoonmaaksters die gewoon lekker nuchter met elkaar zitten te kletsen over hun konijn. En tussen alle bijeenkomsten in maar die toiletten blijven schoonmaken. Ze zijn voor God niet minder dan de anderen.

Er zullen mensen zijn die dit prachtig vinden en hier veel aan hebben. Dat kan en dat mag! Mij zal je er in elk geval niet tegenkomen. (ook misschien weer fijn om te weten)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 16:46
 
Ik zou, an sich daar idd wel kunnen zitten met me tentje, ff tot rust komen, lezen.....

Uit ervaring weet ik dat je op campings wel snel contact maakt, én men elkaar ook met rust laat.

Maar dat geschreeuw uit die megafonen, ja, dat gaat mij echt tever, daar ligt bij mij de grens.

Kijk, naar diensten, samenkomsten en bezigheidstherapie hóef je niet te gaan. En dan heb je daar dus geen last van.

Maar die megafoons....in contrast met de mooie natuur, schandalig gewoon.

En zou mij niets verbazen als deze camping heel erg duur is, ten opzichte van 'gewone' campings...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIC483





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 16:48
 
Ik ben er nooit geweest. Maar vroeger met mijn ouders wel op christelijke campings. Altijd een goede tijd gehad! Voorlopig ga ik er maar vanuit dat dit een mooie camping is, met een aantal bijzonderheden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 16:50
 
SHANITA130 schreef:
Ik zou, an sich daar idd wel kunnen zitten met me tentje, ff tot rust komen, lezen.....

Uit ervaring weet ik dat je op campings wel snel contact maakt, én men elkaar ook met rust laat.

Maar dat geschreeuw uit die megafonen, ja, dat gaat mij echt tever, daar ligt bij mij de grens.

Kijk, naar diensten, samenkomsten en bezigheidstherapie hóef je niet te gaan. En dan heb je daar dus geen last van.

Maar die megafoons....in contrast met de mooie natuur, schandalig gewoon.

En zou mij niets verbazen als deze camping heel erg duur is, ten opzichte van 'gewone' campings...

nee Shanita deze camping is juist goedkoper. vooral voor grote gezinnen
en mooie natuur??? grasveldjes met struiken er om heen zo mooi vind ik dat niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 17:03
 
Dit past absoluut niet in mijn beeld van vakantie houden. Als ik op vakantie ben wil ik rust en vrijheid, en zeker geen bijbelteksten die door luidsprekers over de camping geroepen worden. (hoe laat gebeurd dat eigenlijk?)


Als ik die kinderen dan op zo n dag met lekker weer binnen zie zitten bij een preek vind ik dat bijna zielig, al zullen deze kinderen van huis uit andere dingen gewend zijn dan mijn eigen kinderen.
Ik dacht bij het zien van de knutselende kindertjes: he he, mogen ze ook eindelijk eens even iets 'normaals' doen......maar nee hoor, ook dat zijn het nog bijbelteksten die op stukjes hout gebrand worden.
Het is voor mij gewoon allemaal te, teveel gepraat, teveel duivel, teveel opwekking.

Dat je de jeugd s avonds verteld dat ze stil moeten zijn voor de overige gasten vind ik een goed idee, maar door het verhaal van de bewaker gaan mn tenen echt krom staan, de duivel die door de jeugd heen de rust op de camping verstoord?? Doe even lekker normaal, jeugd maakt graag herrie dat een normaal verschijnsel.
Vervolgens zit oma wel midden op de dag mondharmonica te spelen, daar zou ik toch ook niet zo blij van worden als ik het huisje ernaast had.

Geen Betteld voor mij, ik zit van de zomer op een gewone camping waar de jeugd ook geen herrie mag maken na 23 uur.


Laatst aangepast door
ANNETTE792
op zaterdag 24 november 2012, 17:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 17:10
 
ROELANDE345 schreef:
nee Shanita deze camping is juist goedkoper. vooral voor grote gezinnen
en mooie natuur??? grasveldjes met struiken er om heen zo mooi vind ik dat niet

Ik doel op een van de laatste shots van die documentaire op precies 43 minuten en 52 seconden, en dan die megafoon, die het hele plaatje verpest.

Als je jaren in de allerdrukste straten van Amsterdam hebt gewoont, dan vind je al heel snel iets mooi natuur, grasveldje, paar struiken, bomen, en mooi weer :)

Ach ja, ik heb wat goede jeugdherinneringen met mijn tante, neefjes en nichtjes regelmatig op de camping in bloemendaal, tussen de duinen. Ja, burgelijker kan je het niet verzinnen dat weet ik :)
Maar gezellig dat dat was :)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 24 november 2012, 17:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 17:34
 
[quote=ANNETTE792]Dit past absoluut niet in mijn beeld van vakantie houden. Als ik op vakantie ben wil ik rust en vrijheid, en zeker geen bijbelteksten die door luidsprekers over de camping geroepen worden. (hoe laat gebeurd dat eigenlijk?)

Behoorlijk vroeg natuurlijk....en gaat vervolgens de gehele dag door....

Ze kunnen mi ook een boekie meegeven wat en wanneer...

Als ik die kinderen dan op zo n dag met lekker weer binnen zie zitten bij een preek vind ik dat bijna zielig, al zullen deze kinderen van huis uit andere dingen gewend zijn dan mijn eigen kinderen.
Ja, en binnen zitten 'handarbeiden' vind ik ook zielug met dat weer...Ik dacht bij het zien van de knutselende kindertjes: he he, mogen ze ook eindelijk eens even iets 'normaals' doen......maar nee hoor, ook dat zijn het nog bijbelteksten die op stukjes hout gebrand worden.
Ja, en dan die mevrouw, die zegt dat ze 'ingang' heeft bij de kinderen, die vrijwilligster zeg maar....Het is precies 'ceatieve-therapie' in een kliniek, maar dan met een mevrouw die totaal geen ethousiasme uitstraalt, en geen motivatie...Er zijn daar niet voor niets opleidingen voor....
Het is voor mij gewoon allemaal te, teveel gepraat, teveel duivel, teveel opwekking.
Idd, voor mij ook.Dat je de jeugd s avonds verteld dat ze stil moeten zijn voor de overige gasten vind ik een goed idee, maar door het verhaal van de bewaker gaan mn tenen echt krom staan, de duivel die door de jeugd heen de rust op de camping verstoord?? Doe even lekker normaal, jeugd maakt graag herrie dat een normaal verschijnsel.
Ja, erg he? Ik schrok daar echt van...

Vervolgens zit oma wel midden op de dag mondharmonica te spelen, daar zou ik toch ook niet zo blij van worden als ik het huisje ernaast had.
Dat was volgens mij dezelfde oma, als die bij de kinderen zat als zogenaamde leidster van de 'creatieve therapie'. Ja, je zou daar maar naast zitten, een struik verder zodat je ze net niet ziet, lekker te lezen, daar gaat je rust en je concentratie, en ga je je irriteren aan haar...Geen Betteld voor mij, ik zit van de zomer op een gewone camping waar de jeugd ook geen herrie mag maken na 23 uur.

Ja, tis heel erg...lijkt wel een sekte...ja, die megafoons slaan echt alles...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 19:44
 
Trouwens, die 2de film over amerika, die JesusCamp, ja, er zijn in Nederland 'kerken' in veel grote steden en soms kleine plaatsjes, WAAR HET ER PRECIES ZO AAN TOEGAAT. precies zo.

Op hun youtube films is daar niets van te zien.....

Ik wil ff geen namen noemen....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 24 november 2012, 19:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 09:40
 
Jans: Ik moest in de documentaire wel glimlachen om die twee plaatselijke schoonmaaksters die gewoon lekker nuchter met elkaar zitten te kletsen over hun konijn. En tussen alle bijeenkomsten in maar die toiletten blijven schoonmaken. Ze zijn voor God niet minder dan de anderen.

Ja, en ook tijdens bijeenkomsten sanitair schoonmaken, in het sanitair stonden ook die luidsprekers, kon je 't ook horen heel hard; heb je net lekker uitgeslapen, wil je douchen, hoor je keihard een preek Zieke smiley

VERSCHRIKKELIJK
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 10:55
 
ANNETTE792 schreef:
Dit past absoluut niet in mijn beeld van vakantie houden. Als ik op vakantie ben wil ik rust en vrijheid, en zeker geen bijbelteksten die door luidsprekers over de camping geroepen worden. (hoe laat gebeurd dat eigenlijk?)


Als ik die kinderen dan op zo n dag met lekker weer binnen zie zitten bij een preek vind ik dat bijna zielig, al zullen deze kinderen van huis uit andere dingen gewend zijn dan mijn eigen kinderen.
Ik dacht bij het zien van de knutselende kindertjes: he he, mogen ze ook eindelijk eens even iets 'normaals' doen......maar nee hoor, ook dat zijn het nog bijbelteksten die op stukjes hout gebrand worden.
Het is voor mij gewoon allemaal te, teveel gepraat, teveel duivel, teveel opwekking.


Dat je de jeugd s avonds verteld dat ze stil moeten zijn voor de overige gasten vind ik een goed idee, maar door het verhaal van de bewaker gaan mn tenen echt krom staan, de duivel die door de jeugd heen de rust op de camping verstoord?? Doe even lekker normaal, jeugd maakt graag herrie dat een normaal verschijnsel.
Vervolgens zit oma wel midden op de dag mondharmonica te spelen, daar zou ik toch ook niet zo blij van worden als ik het huisje ernaast had.

Geen Betteld voor mij, ik zit van de zomer op een gewone camping waar de jeugd ook geen herrie mag maken na 23 uur.


Voor mij ook geen betteld...
Ik wens niet gewekt te worden door herrie uit een of andere luidspreker...
In Parijs werd ik gewekt door de stratenvegers, het is nooit stil in parijs.
En ik hoef niet bezig gehouden te worden met het een en ander.
Ik heb me prima vermaakt in Parijs.

En komende zomer zit ik in Normandie.
Ik kan mezelf ook uitstekend vermaken daar.
Ik denk dat het daar gewekt zal worden door zingende vogeltjes..
en krijsende zeemeeuwen...
Dat is nog altijd beter dan het "wekkertje" van de betteld.

Ik zit in huisje met buren op 5 meter afstand Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 14:16
 
Mariska: Ik zit in huisje met buren op 5 meter afstand Lachende smiley

Wat heerlijk Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 17:34
 
JANS221 schreef:
Ik heb de documentaire bekeken. Nu zal het in deze documentaire wel zo zijn dat alle activiteiten die iets met het geloof te maken hebben, allemaal achter elkaar geplaatst zijn en lijkt het alsof er verder niets anders gebeurt op de camping. Ik denk dat je op deze camping ook heerlijk kunt kamperen en dat je niet verplicht bent om overal aan mee te doen. En ik neem aan dat deze mensen ook weleens `s morgens chagrijnig opstaan en ook niet onder de douche alleen maar opwekkingsliederen staan te zingen. En ook i.p.v. praise the Lord, hard au of @#$% roepen als ze hun teen tegen een tentharing stoten.

Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van de leiding van de camping, de campinggasten komen hier ook vrijwillig en hebben het naar hun zin. De jongelui hebben het zo te zien met elkaar ook goed. Vaak komen mensen hier al jaren.

De manier waarop deze mensen hun geloof beleven is hun manier, maar niet die van mij. Dat geeft niet, dat mag. Ik hou niet van de muziek, het (in mijn ogen) opgeklopte gedoe, ik hou meer van rust en stil zijn voor God, meer van doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg.

Als ik nog eens over heel de documentaire nadenk, dan valt mij vooral het gepraat over God op. Praten, getuigen en iets zeggen. Voor mij ligt het er allemaal zo dik bovenop! Ikzelf heb meer iets van: wees een Christen, laat mensen zien dat je gelooft, geen woorden maar daden.

En dan die teksten uit de luidsprekers: attentie, een hele fijne dag, hier is de tekst van de dag, dank u wel. Pfff, je zou maar net even uitvaren tegen je kids en dan horen: houd vrede met alle mensen of zoiets. Of je vingers branden aan de BBQ en dan horen: Dankt God in alles!

Ik moest in de documentaire wel glimlachen om die twee plaatselijke schoonmaaksters die gewoon lekker nuchter met elkaar zitten te kletsen over hun konijn. En tussen alle bijeenkomsten in maar die toiletten blijven schoonmaken. Ze zijn voor God niet minder dan de anderen.

Er zullen mensen zijn die dit prachtig vinden en hier veel aan hebben. Dat kan en dat mag! Mij zal je er in elk geval niet tegenkomen. (ook misschien weer fijn om te weten)

Idd Jans ik kan me bij je aansluiten...
HEb de docu net gezien en nee mij ga je er nooit en te nimmer tegenkomen!
Christelijke campings prima heel goed zelfs maar dit gaat me te ver...
Een soort van bidjel net voor een voetbalwedstrijdje???
Nah nee laat mij maar gewoon een lekkere nuchtere hollandse dame zijn die haar geloof liever op een andere manier beleefd...
En idd net wat Jans zegt laat het liever zien aan mn daden dan steeds te getuigen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 20:20
 
THOMAS968 schreef:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/08/kijken-op-camping-de-betteld-geneest-god-te-korte-enkelbanden/

Een reportage over de Betteld, ik vraag me af wat deze documentaire bij mensen losmaakt. Het is een evangelische camping en ik moet zeggen dat ik me wel het een en ander afvraag bij het zien van dit verhaal. In hoeverre is het zuiver en in hoeverre verbalisme of uiting van een cultuur? Is er wel eens iemand geweest? De video staat onder het tweede plaatje. Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Thomas.


Net bekeken en effe vanuit de losse pols:
- wat een lieverdjes die schoonmaaksters, nuchter, praktisch, laconiek. Met af en toe een lekkere opmerking tussendoor. Meer met voeten op de grond en af en toe een lichte verbijsterde/kritische blik naar wat er om hen heen gebeurt.
- Ennnngggg!!! die Guardian Angels. Je zal ze maar in het donker tegenkomen, je gaat spontaan in tongen bidden. Huilende smiley, smiley in tranen
- Hoe meer satan je aanvalt hoe groter target je bent in de geestelijke wereld van God.... ook ennnnggg gedachtengoed. Hoe belangrijk wil je jezelf maken met dit soort verklaring? Simpele wereld ...
- Laat ze lekker de zon opzoeken in de vakantie, even hoofd leeg van alles en de stilte opzoeken. Wanneer is het nou werkelijk echt stil daar.
- Bij die jongen daar zo aan het prevelen tijdens de samenkomst zo door de week dacht ik: jongen ga toch lekker skelteren of een boomhut bouwen of een andere hort op.

Er valt meer te zeggen... maar dit is een concentratie van heel charismatisch Nederland in het klein (of groot, het is maar hoe je het bekijkt). Ik sta best open voor meer en ruim en breed en hoog... maar hoe ze ook verkondigen dat ze ontvangen, genezen, helen, groeien in aanbidding, satan uitdrijven etcetera... ik moet hier denken aan: bindend (niet positief dus), kleine wereld, niet blije uitstraling, onvrij. En ook: kinderen moeten spelen zonder overal gelijk goed en kwaad aan te verbinden, mogen ze nog kinderen/pubers zijn? Asjeblieft zeg...


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 27 november 2012, 20:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 20:27
 
Het kan ook anders hoor op een christelijke camping. Het is nu erg afgezwakt maar dertig jaar geleden hadden de vrijgemaakt-gereformeerden nog een soort eigen zuil, die ze de G-clubs noemden, tot een vrijgemaakte caravanclub aan toe. Ook het GPV hoorde daarbij. Ik was ooit met mijn toenmalige vrouw op fietsvakantie bij een vrijgemaakte camping, ik meende dat die het Beloofde Land heette. Ondanks dat we niet tot deze kerk behoorden, mochten we na wat vragen wel naar binnen. Tot welke kerk we behoorden en of we gehuwd waren, dat wel. Maar het was daar een avond goed toeven, gezellige kinderen die om onze tent zwierven en twee mensen die met de fiets helemaal uit Friesland kwamen en heel ver weg gingen wel interessant vonden. Niks gezeur, vriendelijke ontvangst en gezellig. Zo kan het ook, al hoorden we er formeel niet bij.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 28 november 2012, 15:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 20:32
 
ik heb het filmpje nog een keer bekeken vanavond.
maar om dit nou 2 wekenlang dagelijks te doen is niks voor mij.
je bent de hele dag maar bezig met dingen die mijns inziens geen geestelijke rust geven.

en alles maar toespelen op dat dingen satans werk zijn gaat mij te ver.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 20:41
 
ik wil hier graag een getuigenis geven van wat ik mn leven lang meegedragen heb in mn binnenste.
ik wil dit graag met jullie delen!

overdag ben ik stoer, grote mond, knappe vrouw, lief kindje, vette BMW, kortom een mooi leven...
maar ´s nachts... als het stil en donker word en ik graag mooie dromen wil dromen.. dan komen de demonen van de nacht met hun kwellingen..

dromen worden nachtmerries en sinds Thomas dit topic heeft geopend en de link heeft geplaatst... is het vrijwel dagelijks.

mijn grootste nachtmerrie was tot op heden vacantie op een camping Geschokte, onthutste smiley

ik ben daarvan vrij gezet en bevrijd!

mijn grootste nachtmerrie is niet meer vacantie op een camping.

mijn grootste nachtmerrie is nu vacantie op de betteld Zieke smiley



wie o wie wil mij van deze nachtmerrie vrijmaken door het plaatsen van een NOG erger vacantievideootje???
niet dat ik denk dat die filmpjes bestaan hoor, maar aub probeer het Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 20:53
 
Lol Knipoog smiley

Het filmpje onder de Betteld zal je aanstaande depressie mogelijk nog verergeren, Pieter. In Amerika is alles nog heftiger want daar koppelen ze soms het geloof aan standpunten van de Republikeinse partij en zien ze welvaart als een teken dat je God op de goede wijze dient. Dubbel sneu als je arm bent dus. Jezus zal het wel niet goed begrepen hebben toen hij de verstotenen uit de samenleving het heil bracht.

Thomas, er zijn ook gewone campings waar je lekker je gang kunt gaan.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 27 november 2012, 21:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 21:27
 
PIETER649 schreef:
ik wil hier graag een getuigenis geven van wat ik mn leven lang meegedragen heb in mn binnenste.
ik wil dit graag met jullie delen!

overdag ben ik stoer, grote mond, knappe vrouw, lief kindje, vette BMW, kortom een mooi leven...
maar ´s nachts... als het stil en donker word en ik graag mooie dromen wil dromen.. dan komen de demonen van de nacht met hun kwellingen..

dromen worden nachtmerries en sinds Thomas dit topic heeft geopend en de link heeft geplaatst... is het vrijwel dagelijks.

mijn grootste nachtmerrie was tot op heden vacantie op een camping Geschokte, onthutste smiley

ik ben daarvan vrij gezet en bevrijd!

mijn grootste nachtmerrie is niet meer vacantie op een camping.

mijn grootste nachtmerrie is nu vacantie op de betteld Zieke smiley



wie o wie wil mij van deze nachtmerrie vrijmaken door het plaatsen van een NOG erger vacantievideootje???
niet dat ik denk dat die filmpjes bestaan hoor, maar aub probeer het Kussende smiley

Wat filmpjes bekeken, Pieter, Maar die kunnen helaas niet hier geplaatst worden.
Deze kan wel:

http://www.youtube.com/watch?v=cWuuPNX2tbY

Of : (met toestemming van Jol) een weekendje op een camping met Jol en Jans.

Wil je voortaan toch naar de Betteld!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 22:19
 
JANS221 schreef:
Wat filmpjes bekeken, Pieter, Maar die kunnen helaas niet hier geplaatst worden.
Deze kan wel:

http://www.youtube.com/watch?v=cWuuPNX2tbY

Of : (met toestemming van Jol) een weekendje op een camping met Jol en Jans.

Wil je voortaan toch naar de Betteld!


op de camping met jou Verliefde smiley en Jol Verliefde smiley ????
dan wil ik nooit never meer naar huis, vrees ik Coole smiley met zonnebril

( tenzij jullie kookkunst in het echt tegenvalt en jullie bijdrages op topic "wat eten we vandaag" gewoon platte bluf blijken Twijfelende smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 november 2012, 22:23
 
PIETER649 schreef:
op de camping met jou Verliefde smiley en Jol Verliefde smiley ????
dan wil ik nooit never meer naar huis, vrees ik Coole smiley met zonnebril

( tenzij jullie kookkunst in het echt tegenvalt en jullie bijdrages op topic "wat eten we vandaag" gewoon platte bluf blijken Twijfelende smiley )


Nog nooit Haagse bluf gemaakt... maar je brengt me op een idee ... moeten we het voortaan maar Ruttebluf noemen..?


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 27 november 2012, 22:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 28 november 2012, 09:23
 
PIETER649 schreef:
op de camping met jou Verliefde smiley en Jol Verliefde smiley ????
dan wil ik nooit never meer naar huis, vrees ik Coole smiley met zonnebril

( tenzij jullie kookkunst in het echt tegenvalt en jullie bijdrages op topic "wat eten we vandaag" gewoon platte bluf blijken Twijfelende smiley )

Huilende smiley, smiley in tranen ben ik nu ingeruild voor die twee "oudere"damens Smiley die vol vragen zit
Annetttttttttttteeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 28 november 2012, 10:38
 
ERIKA129 schreef:
Huilende smiley, smiley in tranen ben ik nu ingeruild voor die twee "oudere"damens Smiley die vol vragen zit
Annetttttttttttteeeeeeeeeeeeeeeeeeee



Het gaat er sterk op lijken...
Hij wil met mij daten.... Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 28 november 2012, 16:08
 
MARISKA601 schreef:
Het gaat er sterk op lijken...
Hij wil met mij daten.... Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit

Is tie nu helemaal van de pot gepleurd Woedende smiley
dus hij wil nu uit met een 50 plussers en één van 49 Gefrustreerde smiley
dacht dat tie op jong viel Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 28 november 2012, 16:18
 
ERIKA129 schreef:
Is tie nu helemaal van de pot gepleurd Woedende smiley
dus hij wil nu uit met een 50 plussers en één van 49 Gefrustreerde smiley
dacht dat tie op jong viel Geschokte, onthutste smiley

Een heer met 2 dames Verraste, verbaasde smiley en dat ongehuwd Boze smiley
Dat mag op de Betteld al helemaal niet Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2