ChristianMatch
 


Forum

wiskunde en rekenonderwijs
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 maart 2013, 17:49
 
om mijn gebruikelijke onderwerp , de dood , nu eens te verlaten.....
zou ik een ander onderwerp willen aansnijden.

als liefhebber van de talen , maar ook van de wiskunde , moet ik tot mijn grote verdriet vaststellen , dat veel leerlingen op het voortgezet onderwijs de grootst mogelijke moeite hebben met de wiskunde.
In de eerste plaats omdat ze het basis rekenen niet meer beheersen en in de tweede plaats omdat de wiskunde een praat vak is geworden.

In de jaren 80 van de vorige eeuw moest het roer om.
De wiskunde was niet vrouw vriendelijk genoeg ic de leerboeken waren gericht op de belevingswereld van jongens , waren te sober en de sommen te summier.

Dwz in plaats van een hele normale vraag bij een som , moesten er hele teksten komen om het op te leuken.

Dus een opgave zoals : 2x + 2y = 10 en de opdracht om dit te tekenen
werd een heel verhaal over een verhouding tussen 2 soorten brood , die ingekocht moeten worden , maar waarvan de totale lostprijs de 10 mil niet mag overstijgen.

Dat is nog te behappen.
Ondertussen is het vak wiskunde verworden tot veredeld rekenen en ook daarin schijnen nog veel leerlingen te verdrinken.

Hoe kan dat ?
Waar gaat het fout ?
Wat is er aan de hand ?
Wat is er / was er fout met het ouderwetse onderwijs ?

Vragen te over en veel leerlingen , die wiskunde nodig hebben op de vervolgopleidingen , maar zwaar tekort komen omdat de middelbare scholen het laten afweten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 maart 2013, 19:21
 
CORTAZAR588 schreef:
om mijn gebruikelijke onderwerp , de dood , nu eens te verlaten.....
zou ik een ander onderwerp willen aansnijden.

als liefhebber van de talen , maar ook van de wiskunde , moet ik tot mijn grote verdriet vaststellen , dat veel leerlingen op het voortgezet onderwijs de grootst mogelijke moeite hebben met de wiskunde.
In de eerste plaats omdat ze het basis rekenen niet meer beheersen en in de tweede plaats omdat de wiskunde een praat vak is geworden.

In de jaren 80 van de vorige eeuw moest het roer om.
De wiskunde was niet vrouw vriendelijk genoeg ic de leerboeken waren gericht op de belevingswereld van jongens , waren te sober en de sommen te summier.

Dwz in plaats van een hele normale vraag bij een som , moesten er hele teksten komen om het op te leuken.

Dus een opgave zoals : 2x + 2y = 10 en de opdracht om dit te tekenen
werd een heel verhaal over een verhouding tussen 2 soorten brood , die ingekocht moeten worden , maar waarvan de totale lostprijs de 10 mil niet mag overstijgen.

Dat is nog te behappen.
Ondertussen is het vak wiskunde verworden tot veredeld rekenen en ook daarin schijnen nog veel leerlingen te verdrinken.

Hoe kan dat ?
Waar gaat het fout ?
Wat is er aan de hand ?
Wat is er / was er fout met het ouderwetse onderwijs ?

Vragen te over en veel leerlingen , die wiskunde nodig hebben op de vervolgopleidingen , maar zwaar tekort komen omdat de middelbare scholen het laten afweten.

Tja ik ben nooit een held geweest in hoofdrekenen en 2Y x 2X is nog steeds abracadabra voor mij (al ben ik tegenwoordig goed in hoofdrekenen Knipoog smiley )
Maar ik moet wel zeggen wiskunde moet je begrijpen en dat begrijp je of je begrijpt het niet ik kon het niet en vind het nog een zeer lastige materie en dat is net als met talen..
De ene mens is gezegend met een goed stel hersenen om dat te leren en op te nemen en de ander (zoals ik dus) is gezegend in beter te zijn met mensen en de handen te werken.... En gelukkig maar dat er verschillen zijn..

Maar de eerlijkheid gebied dat als ik keek en kijk bij hoe mijn nichtjes en neefjes sommen moeten maken bv staartdelingen dan hoeven ze niks meer te onthouden maar alles op te schrijven en snap ik er niks meer van... En dan idd wat was er fout met de versie hoe wij het leerden??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 maart 2013, 21:37
 
Ach, ik ken een boer met een groot bedrijf die heeft alleen de basisschool gedaan. Je kunt je overal druk over gaan maken. Als je het niet eens bent met hoe het er aan toe gaat in de scholen, moet je een stap verder gaan dan "vloeken" op de realiteit zoals die zich bij je voordoet. Stuur je kinderen dan gewoon niet naar die school zou ik zeggen. En er zijn meerdere soorten onderwijssystemen. Een tante van mij is nooit naar school geweest, mijn oma heeft haar thuis les gegeven. Open your mind voor andere mogelijkheden.

Laatst aangepast door
ROLF230
op vrijdag 8 maart 2013, 21:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 maart 2013, 11:31
 
CORTAZAR588 schreef:

Dus een opgave zoals : 2x + 2y = 10 en de opdracht om dit te tekenen
werd een heel verhaal over een verhouding tussen 2 soorten brood , die ingekocht moeten worden , maar waarvan de totale lostprijs de 10 mil niet mag overstijgen.

Je kunt het ook zo bekijken.
Alles dient een doel, zelfs wiskunde...

Door een som "op te leuken" zoals je dat schetst, wordt er nog enigzins begrepen wat je ermee kunt doen. Wiskunde zonder doel, wat moet je ermee? Leuk om te weten hoe je allerlei gespuis zoals differentialen, dubbele integralen, matrixen en derdegraads vergelijkingen kunt uitrekenen, maar als je het kunstje beheerst, dan is het toch erg prettig te weten hoe je het kunstje in het praktische leven kunt gebruiken.

Conclusie: er is m.i. niks mis met het opleuken van sommen. Het maakt de droge wiskunde tenminste levendig, begrijpelijker en beter toepasbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1