ChristianMatch
 


Forum

Thermostaat of temperatuur
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 20:47
 
Ben je thermostaat of heb je meer temperatuur. Of een barometer??

Zelf ben ik meer een temperatuur. Maar als ik boos ben een barometer die uitslaat. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 20:55
 
MARIO216 schreef:
Ben je thermostaat of heb je meer temperatuur. Of een barometer??

Zelf ben ik meer een temperatuur. Maar als ik boos ben een barometer die uitslaat. Knipoog smiley

Ik ben meer het weer.....
soms onstuimig
meestal zonnig
en af en toe regenachtig
en soms kans op een onweersbui
Coole smiley met zonnebril Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 21:15
 
MARIO216 schreef:
Ben je thermostaat of heb je meer temperatuur. Of een barometer??

Zelf ben ik meer een temperatuur. Maar als ik boos ben een barometer die uitslaat. Knipoog smiley

Even ter verduidelijking (tsja...eens een juf...... Clown smiley )
Een thermostaat is een schakelaar die schakelt op een vaste of een in te stellen temperatuur.
Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een bepaalde temperatuur te handhaven door iets aan of uit te schakelen, zoals het regelen van de mate van energie aan- of afvoer. .Met een kamerthermostaat kan een gewenste temperatuur voor een ruimte worden ingesteld.

Temperatuur is een maat voor hoe warm of koud iets

Een barometer is een meetinstrument waarmee de druk gemeten kan worden. Men kan met deze meter depressies of mooi weer zien komen, ook kan men zo enige waarschuwing krijgen of er een storm aankomt en zo tijdig dekking zoeken...... Knipoog smiley

Dus wat ben jij.....bepaal jij de sfeer, meet je de sfeer.....of meet je de spanning, en bepaal je zo of je kan blijven of weg moet wezen.... Geschokte, onthutste smiley

Maar even alle gekheid op een stokje, ik neem aan dat Mario dit topic heeft geopend naar aanleiding van de stelling die hij citeerde van Victoria Osteen, iemand die duidelijk een perfecte thermostaat is!


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 11 september 2013, 21:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 21:25
 
ANNETTE050 schreef:
Even ter verduidelijking (tsja...eens een juf...... Clown smiley )
Een thermostaat is een schakelaar die schakelt op een vaste of een in te stellen temperatuur.
Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een bepaalde temperatuur te handhaven door iets aan of uit te schakelen, zoals het regelen van de mate van energie aan- of afvoer. .Met een kamerthermostaat kan een gewenste temperatuur voor een ruimte worden ingesteld.

Temperatuur is een maat voor hoe warm of koud iets

Een barometer is een meetinstrument waarmee de druk gemeten kan worden. Men kan met deze meter depressies of mooi weer zien komen, ook kan men zo enige waarschuwing krijgen of er een storm aankomt en zo tijdig dekking zoeken...... Knipoog smiley

Dus wat ben jij.....bepaal jij de sfeer, meet je de sfeer.....of meet je de spanning, en bepaal je zo of je kan blijven of weg moet wezen.... Geschokte, onthutste smiley

Maar even alle gekheid op een stokje, ik neem aan dat Mario dit topic heeft geopend naar aanleiding van de stelling die hij citeerde van Victoria Osteen, iemand die duidelijk een perfecte thermostaat is!

Wie of wat is Victoria Osteen? Ik heb nog nooit van haar gehoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 21:31
 
JANS221 schreef:
Wie of wat is Victoria Osteen? Ik heb nog nooit van haar gehoord.

Je kent je klassiekers niet Knipoog smiley En nu niet gelijk boos worden he.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 21:45
 
JANS221 schreef:
Wie of wat is Victoria Osteen? Ik heb nog nooit van haar gehoord.

Kijk eens bij kreet van de week, Jans. Het forum wel bijhouden he, lol.

Thomas


Ok, daar komt hij en het is de achtergrond van dit topic:

MARIO216 schreef:
Victoria Osteen: "Are you a thermometer or a thermostat? Don’t just respond to your environment, affect your environment. Don’t just let life happen to you, be what’s happening!"


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 11 september 2013, 21:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 22:00
 
THOMAS968 schreef:
Kijk eens bij kreet van de week, Jans. Het forum wel bijhouden he, lol.

Thomas


Ok, daar komt hij en het is de achtergrond van dit topic:

MARIO216 schreef:
Victoria Osteen: "Are you a thermometer or a thermostat? Don’t just respond to your environment, affect your environment. Don’t just let life happen to you, be what’s happening!"

Ja Thomas, ik zal voortaan nog wat beter mijn best doen. Engeltje smiley Inmiddels weet ik dat ze de vrouw van Joel Osteen is, een welvaartsevangelist. Ja, die ken ik niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 22:04
 
JANS221 schreef:
Ja Thomas, ik zal voortaan nog wat beter mijn best doen. Engeltje smiley Inmiddels weet ik dat ze de vrouw van Joel Osteen is, een welvaartsevangelist. Ja, die ken ik niet.

Nee, ik vind het geen welvaartsevangelist, hij bemoedigt alleen steeds, tegenovergestelde van het strenge calvinisme. Hij hamert veel op het vertrouwen op God.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 11 september 2013, 22:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 11 september 2013, 22:15
 
ANNETTE050 schreef:
Nee, ik vind het geen welvaartsevangelist, hij bemoedigd alleen steeds, tegenovergestelde van het strenge calvinisme. Hij hamert veel op het vertrouwen op God.

Om de temperatuur hier niet teveel te doen laten op lopen, maar weer proberen on-topic te gaan met de vraag van Mario...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 12 september 2013, 15:35
 
Ik zie temperatuur als je eigen altijd maar aan (moeten) passen.

Thermostaat als dat je zelf wel even bepaald welke temperatuur het wordt.
Al dan niet in overleg...

Dus dat je jezelf blijft, jezelf niet(teveel) conformeert, ja, aleen nu en dan als de situatie erom vraagt, kan het weleens zo zijn dat even aanpassen vereist is zeg maar, ja, moet dat nu eenmaal eventjes bijvoorbeeld.

Iets anders wordt het als je je eigen altijd aanpast, en daardoor altijd doet wat de omgeving doet(temperatuur van de omgeving aannemen).

Nou is je kunnen aanpassen wel een goede eigenschap ook, maar ja, als je dat áltijd doet, doe je alleen nog maar wat anderen van je verwachten, bewust of onbewust. en zo loop je aan jezelf voorbij. aan je eigen grenzen, wensen en ideeën.

Dus als thermostaat kan je je eigen ideeën en wensen en grenzen aangeven en zo (mede?) bepalen hoe de temperatuur wordt.

Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Groetjes!

ps: Dit natuurlijk naar aanleiding van de 'kreet' van Mario. daar kwam ook geen barometer in voor...

Verder: ken je dat, als je een stripverhaaltje las of gewoon een stukje wat een columnist schrijft oid., wat heel gewoon begint, en dan na een paar stukjes verder zit je echt wel te lachen, ja, dat had ik met dit topic.
Soms kunnen, onbedoelt, en daarom is het zo leuk, reacties op mekaar, en daar weer op, wel zo komisch overkomen.:):)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 12 september 2013, 16:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 12 september 2013, 16:03
 
SHANITA130 schreef:
Ik zie temperatuur als je eigen altijd maar aan (moeten) passen.



Thermostaat als dat je zelf wel even bepaald welke temperatuur het wordt.
Al dan niet in overleg...

Dus dat je jezelf blijft, jezelf niet(teveel) conformeert, ja, aleen nu en dan als de situatie erom vraagt, kan het weleens zo zijn dat even aanpassen vereist is zeg maar, ja, moet dat nu eenmaal eventjes bijvoorbeeld.

Iets anders wordt het als je je eigen altijd aanpast, en daardoor altijd doet wat de omgeving doet(temperatuur van de omgeving aannemen).

Nou is je kunnen aanpassen wel een goede eigenschap ook, maar ja, als je dat áltijd doet, doe je alleen nog maar wat anderen van je verwachten, bewust of onbewust. en zo loop je aan jezelf voorbij. aan je eigen grenzen, wensen en ideeën.

Dus als thermostaat kan je je eigen ideeën en wensen en grenzen aangeven en zo (mede?) bepalen hoe de temperatuur wordt.

Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Groetjes!

ps: Dit natuurlijk naar aanleiding van de 'kreet' van Mario. daar kwam ook geen barometer in voor...

Verder: ken je dat, als je een stripverhaaltje las of gewoon een stukje wat een columnist schrijft oid., wat heel gewoon begint, en dan na een paar stukjes verder zit je echt wel te lachen, ja, dat had ik met dit topic.
Soms kunnen, onbedoelt, en daarom is het zo leuk, reacties op mekaar, en daar weer op, wel zo komisch overkomen.:):)

Ja, mooi duidelijk stukje Shanita, zo had ik het nog niet gezien!
Gelukkig zijn we weer op topic, al is het komische effect idd ook wel weer even leuk.
Maar je beschrijft erg mooi hoe je én thermometer én thermostaat kunt zijn.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 12 september 2013, 16:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 12 september 2013, 16:19
 
ANNETTE050 schreef:
Ja, mooi duidelijk stukje Shanita, zo had ik het nog niet gezien!
Gelukkig zijn we weer op topic, als is even lachen ook wel weer leuk.
Maar je beschrijft erg mooi hoe je én thermometer én thermostaat kunt zijn.

Dank!

ja, daarom is het ook altijd zooo belangrijk om bij het onderwerp te blijven waar het mee begon(on topic), anders kan je zij wegen inslaan, wat nu en dan weleens leuk kan zijn, maar ja dan kan je kwijtraken waar 'het' mee begon.

In dit geval was het: Victoria Osteen: "Are you a thermometer or a thermostat? Don’t just respond to your environment, affect your environment. Don’t just let life happen to you, be what’s happening!"

En dan is 'Victoria Osteen' gewoon een vermelding van de bron, handig voor degene die haar kennen en anders niet zo ter zake doende, het gaat namelijk om de 'kreet' ;) en ja, die vond ik gewoon erg goed! :)

Zegens en Groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 12 september 2013, 17:40
 
ANNETTE050 schreef:
Nee, ik vind het geen welvaartsevangelist, hij bemoedigt alleen steeds, tegenovergestelde van het strenge calvinisme. Hij hamert veel op het vertrouwen op God.


Daar is ook niets mis mee, mensen steeds voorhouden dat God echt (met menselijke maatstaven gezegd) 100% te vertrouwen is.

Dat maakt van een mens ook een thermostaat omdat je weet dat je altijd verzekerd bent van Zijn vriendschap en support.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 12 september 2013, 20:12
 
We moeten wel beseffen dat de vergelijking een beetje mank is want een thermostaat werkt met een ingebouwde thermometer.


Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 12 september 2013, 21:58
 
Als je een thermostaat bent, reageer je op je omgeving en pas je de temperatuur van je omgeving aan, je bent dus van invloed op je omgeving en zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft. Je reageert en let op je omgeving, daar waar het te koud is geef je warmte en daar waar het te warm dreigt te worden, zorg je voor verkoeling.
Dat kan wenselijk zijn en zelfs goed aanvoelen. Maar stel je eens voor dat het altijd en overal dezelfde temperatuur zou zijn? Nooit eens bloedheet en nooit eens ijskoud, maar altijd hetzelfde. Heel voorspelbaar dus, daar moet je van houden. Soms is iets onvoorspelbaars ook wel spannend.

Als je een thermometer bent geef je alleen maar aan hoe warm of koud je omgeving is, maar je reageert er niet op, je stelt de temperatuur niet bij, je zorgt niet dat de ander wat af kan koelen of zich kan verwarmen. Geen reactie als de ander het koud heeft en wat warmte nodig heeft en geen reactie als de ander wat oververhit is en juist wat koelte zoekt….


Geen thermometer, geen thermostaat, maar ``gewoon`` mens zijn: soms te warm, soms te koud, meestal de juiste temperatuur, niet alleen warmte geven, maar ook warmte ontvangen, warmte uitstralen en warmte koesteren. De omgevingstemperatuur meten en daarop afstemmen en reageren en zo nodig bijstellen. Hartverwarmend!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 september 2013, 14:59
 
Moet je wel altijd een thermostaat willen zijn? Altijd de ingestelde levensgesteldheid krampachtig vashouden en ogenblikkelijk reageren wanneer die verstoord raakt?
Een thermometer is koud als de omgeving koud is en warm als die warm is. Hij zal koud geweest zijn maar altijd wel weer warm worden en als de tijd er is de warmte ervaren. Groots en meeslepend wil ik leven, zei de dichter toch? Durf ook na kou warm te worden en dat te ervaren en te doorleven.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 13 september 2013, 15:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 september 2013, 21:45
 
Soms is het wel eens lekker ja om in een winterperiode te leven met alle koude aspecten. Zo kom je misschien in de lente extra tot bloei. Trouwens in een thermometer zit toch kwik dus je kan toch eigenlijk niet bevriezen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 september 2013, 22:25
 
THOMAS968 schreef:
Moet je wel altijd een thermostaat willen zijn? Altijd de ingestelde levensgesteldheid krampachtig vashouden en ogenblikkelijk reageren wanneer die verstoord raakt?
Een thermometer is koud als de omgeving koud is en warm als die warm is. Hij zal koud geweest zijn maar altijd wel weer warm worden en als de tijd er is de warmte ervaren. Groots en meeslepend wil ik leven, zei de dichter toch? Durf ook na kou warm te worden en dat te ervaren en te doorleven.

Thomas

Nee, je moet niet altijd een thermostaat willen zijn. Ik zei zoiets al: Maar stel je eens voor dat het altijd en overal dezelfde temperatuur zou zijn? Nooit eens bloedheet en nooit eens ijskoud, maar altijd hetzelfde. Heel voorspelbaar dus, daar moet je van houden.

Wel vind ik het belangrijk om warmte uit te stralen en te geven waar nodig is. Soms kan een klein gebaar, een luisterend oor of een helpende hand voor de ander al als een warme deken ervaren worden. En soms ook samen de ijzige kou trotseren. Reageren op je omgeving, maar nooit en alleen maar tot een vooraf ingestelde temperatuur.

Het leven zelf heeft geen thermostaat. En gelukkig zijn wij ook als mens geen voorgeprogrammeerde thermostaat. Gelukkig kunnen wij doorschieten naar temperaturen ver boven een op een thermostaat ingestelde temperatuur en kunnen, mogen en zullen wij soms ijzige kou ervaren.

Zoals een andere dichter zei: ``...himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt,……………``

Er valt ook weer een boom op te zetten over ``groots en meeslepend willen leven``, als het alleen maar bij willen blijft, is je leven voorbij voordat je het weet. En alle dagen die niet zo groots en meeslepend zijn al je zou willen, zijn die het niet waard om te leven? Wat is eigenlijk groots en meeslepend? Maar ja, dat is hier weer off-topic….


MARIO216 schreef:
Soms is het wel eens lekker ja om in een winterperiode te leven met alle koude aspecten. Zo kom je misschien in de lente extra tot bloei. Trouwens in een thermometer zit toch kwik dus je kan toch eigenlijk niet bevriezen......

Mooie gedachte, Mario, in de lente extra tot bloei komen na een ijskoude winter!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 15 september 2013, 15:10
 
Maar kwik kan toch haast niet bevriezen??? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 15 september 2013, 15:29
 
MARIO216 schreef:
Maar kwik kan toch haast niet bevriezen??? Clown smiley

Kwikthermometers mogen in Nederland al een aantal jaren niet meer verkocht worden. Als het koud genoeg is kan ook kwik bevriezen, al zal het in de Nederlandse winters gelukkig niet zo koud worden, dat het kwik bevriest. Ik denk dat je zelfs op IJsland weinig kans maakt om kwik te laten bevriezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: maandag 16 september 2013, 13:45
 
Als je dit topic hebt gevolgd, dan heb je wellicht gezien dat er een aantal reacties verwijderd zijn.

Probeer on-topic te blijven, vriendelijk en respectvol.

Als je moeite hebt met de wijze waarop de moderator werkt, reageer dan via de mail of in het topic 'forum vernieuwd'. Niet binnen het topic zelf.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 16 september 2013, 16:40
 
MARIO216 schreef:
Maar kwik kan toch haast niet bevriezen??? Clown smiley

Jawel hoor, alleen bij de werkelijk toch wel heel frisse temperatuur van -38, 7 graden, dat komt in Nederland niet voor. Bij mijn weten is -27,4 de koudste gemeten temperatuur in Nederland geweest. Overigens spreken we bij kwik van stollen, wat je denk ik ook bedoelt. Bevriezen is eigenlijk het stollen van water en wordt alleen voor deze stof gebruikt.

IJsland lijkt koud maar als je kijkt hoe noordelijk het ligt, valt het mee. In de winter is het in het zuiden gemiddeld nul graden. Kwik kan er wel bevriezen maar het is onwaarschijnlijk dat het nog gebeurt. Er is ooit een temperatuur van -39,7 gemeten en dan is kwik inderdaad (net) bevroren. Maar dat zal zich met de opwarmende Aarde wellicht niet meer voordoen, al is het niet zeker.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 16 september 2013, 18:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1