ChristianMatch
 


Forum

Wel of niet scheiden
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JAN736





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 december 2013, 22:57
 
Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 december 2013, 23:44
 
JAN736 schreef:
Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten?

Sterkte...heel veel sterkte...
Het is heel moeilijk om een antwoord te geven...
Voor velen hier...is het een weg die al achter ons ligt..
Een strijd misschien van jaren...verdriet...pijn...
Daarom...veel sterkte...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
OASE302





Berichten: 18

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 00:00
 
Als ik dit zo lees dan denk ik dat zij al een keus heeft gemaakt, maar dan vraag ik me wel af waarom ze nog bij je blijft. Ik heb de indruk dat ze je manipuleert door te dreigen met een scheiding. Je vraagt of je haar mag laten gaan. Ik denk dat als ze het wil, je haar niet tegen kunt houden. Je kunt wel voor een relatie willen vechten, maar dat moeten beide partners dan doen, anders heeft het geen zin. Ik weet niet wat jij onder vechten verstaat, maar dat is niet hetzelfde als aan haar toegeven zodat ze blijft. Het moet niet alleen van jouw kant komen. Ik denk dat je haar moet vragen om een keus te maken: wil je weg (ga dan) of wil je blijven (zet je dan ook in voor de relatie).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 08:06
 
JAN736 schreef:
Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten?


Behalve dat ik de reactie van Oase onderschrijf hoor ik nog een diepere laag in je beknopte verhaal die vragen opwekt, maar dat voert denk ik te ver voor dit topic.
Wanneer zij zou kiezen voor "blijven, maar dan ook knokken voor elkaar" zou ik zeker een derde gesprekspartner zoeken om de onderliggende (niet uitgesproken) gedachten/gevoelens en patronen tegen het licht te houden. Maar misschien hebben jullie die weg ook al bewandeld.

Heel veel sterkte!


Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 4 december 2013, 08:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 08:57
 
JAN736 schreef:
Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten?

Ik lees, als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden.
Lijkt mij pure intimidatie, aangezien ze het niet in echt doet.
persoonlijk vind ik dat je beter deze vraag aan haar zelf kan stellen, wat wil je? Scheiden of samen vechten voor jullie relatie en de liefde proberen terug te vinden die jullie ooit wel met elkaar gehad hebben?
En zoals Jol zegt, misschien hebben jullie die weg al bewandelt?
Wat denk je zelf??? Weggaan en op zoek na een nieuwe liefde??? eh de werkelijkheid is dat scheiden kanon hard is, het gras groener lijkt bij anderen, lees dat je 4 kinderen hebt. Die moeten dan ook verder met een gebroken gezin. Ik zelf zou niet zo snel effe scheiden, pas nadat ik voor 120 procent gevochten heb voor me relatie.( wat je misschien ook al gedaan heb, jij zelf kan die vraag het beste beantwoorden)

Dus hoop dat jullie de weg na elkaar terug vinden en goed met elkaar leren communiceren, want deze vraag hoor je eigenlijk aan haar te stellen.

En vraag me ook af jou zo lezende heb je deze vraag ook aan God gevraagd???

paar korte zinnen van jou eigenlijk, over een belangrijke beslissing in je leven die je hier neerzet.
Ik lees een man die op is, niet meer weet hoe verder, veel sterkte ermee.

verder vraag ik me af, als je het niet eens bent met haar levensstandaard??? Zijn jouw eisen aan haar redelijk??? In een goede relatie laat je elkaar ook vrij om zich zelf te ontwikkelen binnen de relatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: woensdag 4 december 2013, 13:18
 
JAN736 schreef:
Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten?

Pijnlijk voor jou Jan als je al jaren aanhoord dat je vrouw niet meer van je houd. Als jullie nog geen hulp hebben gezocht dan zou ik die stap gaan zetten. Dan hebben jullie er wel alles aan gedaan om het huwelijk te redden.
Heel veel sterkte wens ik jullie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 14:27
 
JAN736 schreef:
Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten?


Het is natuurlijk pure chantage om daarmee te dreigen maar kennelijk ben je er ook gevoelig voor. De reden weet je alleen zelf maar als het alleen de sociale druk is zou ik me er niks van aantrekken. Een dergelijk dreigement hoort niet in een relatie thuis en ik denk eerlijk gezegd dat die relatie er ook niet meer echt is. Als ik voor mezelf spreek, zou ik me niet onder druk laten zetten want met dat dreigement geeft ze feitelijk aan: als jij niet doet wat ik wil, ga ik scheiden. Ik zou haar vooral niet tegenhouden, integendeel.

Maar eerlijk gezegd vind ik een dergelijke problematiek moeilijk te bespreken op een forum. Je kunt niet een discussie houden over scheiden en wat de grote verschillen zijn in een nomadenhuwelijk als in de bijbel en een liefdesverbond zoals nu. Het gebod Gij zult niet echtscheiden is niet correct vertaald. Er staat Gij zult niet verstoten wat de toen gebruikelijke wijze van echtscheiden was. De vrouw was nagenoeg rechteloos en de consequenties waren rampzalig. Het verstoten was echt een groot kwaad. Prostitutie was vaak de enige uitweg in ee samenleving met veelwijverij, waarbij vele vrouwen stierven in de kraam, waardoor er een mannenoverschot was, dat alleen door oorlog weer veranderde.

Echtscheiding is voor niemand een pretje maar het is voor velen hier een goede oplossing geweest en heeft heel veel bevrijding gegeven. Als de weg van verzoening en herstel er niet meer is, kun je ook weinig anders ook al probeer je de gevolgen voor alle betrokkenen te overzien.

Ik zou me echter nooit op deze wijze laten chanteren, ook al omdat het een blijk is dat er van een gelijkwaardige relatie niet meer kan worden gesproken.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 9 december 2013, 15:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 14:38
 
Het dreigen met echtscheiding is onderhand zo gewoon geworden,dat het idd en inhoudsloos is en geen reden moet zijn om te veranderen.

Wat weer eens heel duidelijk maakt,dat het voor sommige mensen usance is om chantage en manipulatie toe te passen in wat voor verbond dan ook maar.

Helaas is scheiden geen simpele oplossing en zijn er altijd meerdere gedupeerden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 15:31
 
CORTAZAR588 schreef:
Het dreigen met echtscheiding is onderhand zo gewoon geworden,dat het idd en inhoudsloos is en geen reden moet zijn om te veranderen.

Wat weer eens heel duidelijk maakt,dat het voor sommige mensen usance is om chantage en manipulatie toe te passen in wat voor verbond dan ook maar.

Helaas is scheiden geen simpele oplossing en zijn er altijd meerdere gedupeerden.

Ja, mee eens. En eigenlijk als chantage en manipulatie een (hoofd)rol gaat spelen in hoeverre is er dan nog een verbond ... en wordt dan het verbond van trouw al niet verbroken ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETER173





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 18:56
 
Ik zal niet willen zijn met een vrouw die dit vaak tegen mij zegt. Scheiden vind ik echter ook weer onethisch en niet van toepassing. Wellicht is zij minder of niet met het geloof en het huwelijk bezig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 20:44
 
THOMAS968 schreef:
Maar eerlijk gezegd vind ik een dergelijke problematiek moeilijk te bespreken op een forum.
Thomas

Mee eens.
Na wat twijfel toch besloten dat er hier een slotje op gaat.
Als je wilt, kun je Jan mailen.

Moderator CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1