ChristianMatch
 


Forum

ongeloof
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 januari 2014, 14:23
 
Een poosje geleden hebben we het gehad over wat is geloof nu eigenlijk? Nu eens een paar gedachten over ongeloof.
Wat is precies ongeloof en waarom wordt ons dat zo zwaar aangerekend?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 januari 2014, 11:16
 
Hebr. 3 schreef:
7 De heilige Geest zegt immers:
‘Horen jullie vandaag zijn stem,
8 wees dan niet koppig, als tijdens de opstand,
toen jullie mij beproefden in de woestijn,
9 waar jullie voorouders mij op de proef stelden en tartten,
hoewel ze mijn daden hadden gezien, 10 veertig jaar lang.
Daarom werd die generatie door mijn woede getroffen, ik zei:
“Altijd weer dwaalt hun hart,
mijn wegen kennen ze niet.”
11 En in mijn toorn heb ik gezworen:
“Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.”’
12 Zie er dus op toe, broeders en zusters, dat niemand van u door een kwaadwillig, ongelovig hart afvallig wordt van de levende God, 13 maar wijs elkaar terecht, elke dag dat dit ‘vandaag’ nog geldt, opdat niemand van u halsstarrig wordt omdat hij door zonde verleid werd. 14 Want alleen als we tot het einde toe resoluut vasthouden aan ons aanvankelijk vertrouwen, blijven we deelgenoten van Christus. 15 Wanneer er gezegd wordt ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig, als tijdens de opstand’ – 16 wie waren het dan die zijn stem hoorden en toch opstandig werden? Waren dat niet degenen die onder Mozes’ leiding uit Egypte waren weggetrokken? 17 Wie werden veertig jaar lang door zijn woede getroffen? Waren dat niet degenen die gezondigd hadden en van wie de lijken neervielen in de woestijn? 18 En aan wie zwoer hij dat ze niet zouden binnengaan in zijn rust – toch zeker aan hen die ongehoorzaam waren? 19 Zo zien we dat zij er niet konden binnengaan vanwege hun ongeloof.
Om goed te kunnen begrijpen wat ongeloof is, kunnen we het beste deze tekst gebruiken. In een andere verhandeling heb ik uitgelegd, dat geloof AMEN zeggen is, tegen God. Als geloof AMEN zeggen is, dan is ongeloof NEE zeggen tegen God.
Vers 19 begint met het woord "Zo". En in dit geval laat het Grieks zien, dat het verwijst naar bovenstaande. Je kunt het ook vertalen met het woord dus of het latijnse woord ergo. Dat betekent dat de definitie van ongeloof terug te vinden is in deze tekst. En hoe wordt het begrip ongeloof dan omschreven? Ik kies een aantal kernwoorden uit deze tekst:

vers 8: koppig Niet willen luisteren, je eigen zin willen doordrijven.
vers 9: God tarten God uitdagen
vers 9: dwalend hart God niet volgen, Gods wegen niet kennen.
vers 11: geen rust Geen vrede in je hart.
vers 12; kwaadwillig, afvallig en ongelovig Je bewust afkeren van God en je eigen weg gaan.
vers 15: opstandig Gods authoriteit niet willen accepteren.
vers 17: zondigen Door je daden laten zien, dat je God niet meer wil dienen.
vers18: ongehoorzaamheid niet willen luisteren

Het beeld wat naar voren komt, is dat ongeloof meer te maken heeft met een bewuste keuze tegen God. Dat uit zich door opstandigheid, door koppigheid en uiteindelijk tot zonde.

Ongeloof pakt de kern aan van het probleem van de mens tegenover God. Het begon al met satan. Hij kwam in opstand tegen God, wilde net zo belangrijk zijn. In het paradijs zien we hetzelfde, Eva nam de appel en wilde zich daarmee gelijk stellen aan God.
Daarom wordt ongeloof als zonde aangemerkt, want het is je gelijk stellen aan God en je eigen weg willen gaan. En ongeloof eindigt altijd in zonde..


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op vrijdag 24 januari 2014, 11:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 januari 2014, 13:23
 
Ik denk dat ongeloof verkeerd geloven is.

Niet geloven in Gods woorden, maar ieder mens gelooft wel in iets.
We geloven of in overeenstemming met het woord God of in tegenspraak met Gods woord.
En dat geloven, is altijd een actieve kracht in ons leven en brengt resultaten te weeg.
Geloof in God is geloof in zijn beloften,geloof in zijn evangelie , geloof in zijn kracht.

wat voorbeelden van ongeloof: Angst, geloven in nadeel, gevaar, moeilijkheden.
twijfel, wrok, zelf medelijden
Ongeloof of verkeerd geloof rechtvaardigt mislukking. verontschuldigt zonde, verheerlijkt ziekte en accepteert nederlaag.
ongeloof houd zondaars van hun redding af

verkeerd geloof verheerlijkt de macht van de duivel en bindt de handen van Hem die in Nazereth geen tekenen kon doen... en zich verwonderde
om hun ongeloof.

Maken wij het woord van Gods krachteloos door ons ongeloof?(marc.7:13)
Of laten wij door ons ware geloof, door op Gods wijze te geloven, de kracht en de werkelijkheid zien van het Woord van God? Op welke manier gebruiken wij ons geloof kracht???

Wat uit het boek, geloof is kracht van leo harris.( heel oud boekje voor 50 cent gekocht bij de kringloop, maar erg goed boek)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1