ChristianMatch
 


Forum

Artikel patronen uit je jeugd.
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ESTHER012





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 september 2014, 18:54
 
Artikel Patronen uit je jeugd

Herken je dat uit je eigen leven, oude patronen die lijken ingesleten te zijn in je karakter? Je komt haast niet los van deze oude patronen, omdat ze al jaren lang in je systeem zitten. Stel je voor je collega heeft kritiek op het verslag wat je geschreven had, het verslag waar je zo lang mee bezig was geweest. Beschaamd buig je je hoofd en plotseling komt er een sterke negatieve overtuiging over jezelf naar boven. Zie je wel hoe goed ik ook mijn best doet, het is weer niet goed genoeg, ik kan het gewoon niet.



In dit artikel beschrijf ik:

- Oude patronen en hersenstructuren

- De kind modi

- Wat zegt de Bijbel over oude jeugdpatronen

- Van oude patronen naar nieuwe patronen



Oude patronen en hersenstructuren

Ervaringen uit je jeugd, met name de manier hoe ouders met je omgingen hebben een grote invloed op je gevoelsleven als volwassene. Door al deze ervaringen als kind ontwikkel je verschillende gedragspatronen en worden opgeslagen in het cognitieve waarnemen. Deze gedragspatronen leggen als ware een bassisschema in de hersenen. Dit is hetzelfde als instrumenteel leren. Als een baby huilt en word gevoed dan leert de baby al snel dat als hij huilt eten krijgt. Deze nieuwe informatie worden opgeslagen in de hersenen, zo is dat ook met de oude gedragspatronen.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Stel je voor in je jeugd was je flink gepest door een aantal medeleerlingen dan is de kans groot dat er een minderwaardigheidscomplex ontstaat. Gewone opmerkingen vat je dan snel op als afwijzing, zelfs als mensen het niet zo bedoelen. Het gevolg kan zijn dat je minder sociale activiteiten bezoekt en jezelf terugtrekt uit sociale kringen.



De kind modi:

Kwetsbaar kind

Ervaart dysfoor of ongerust affect, met name angst, bedroefdheid en hulpeloosheid, bij 'contact' met hiermee samenhangende schema's.

Verlating, wantrouwen / misbruik, emotioneel tekort, tekortschieten, sociaal isolement, afhankelijkheid / incompetentie, kwetsbaarheid voor ziekte en gevaar, kluwen / onderontwikkeld zelf, negativisme / pessimisme


Boos kind

Ventileert woede rechtstreeks als reactie op ervaren onvervulde basisbehoeften of oneerlijke behandeling in verband met kernschema's.

Verlating, wantrouwen / misbruik, emotioneel tekort, onderwerping (of soms een van de schema's die samenhangen met Kwetsbaar kind).


Impulsief / ongedisciplineerd kind

Geeft impulsief toe aan onmiddellijk verlangen naar plezier zonder met grenzen of met de behoeften of gevoelens van anderen (geen verband houdend met basisbehoeften) rekening te houden

Veeleisendheid, Onvoldoende zelfcontrole / zelfdiscipline


Gelukkig kind

Voelt zich geliefd, verbonden, tevreden, voldaan.

Geen. er zijn geen geactiveerde schema's.


Deze modi ontstaan door interactie tussen je genetisch materiaal en de omgeving waar je opgroeide. Patronen waar we vaak het meest last van hebben in het dagelijks leven zijn die van het gekwetste kind. Je kind modi zijn actief als je in een bepaalde situatie veel heftiger reageert dan je kunt verklaren.

Jijzelf en mensen uit je omgeving vinden je verdriet of boosheid eigenlijk overdreven. Maar in deze modus lukt het je niet je gevoel de baas te worden. Vaak gaan kind modi samen met oudermodi: Patronen die ervoor zorgen dat je jezelf onder druk zet of afwijst. Ze komen meestal tot uiting als een soort stemmetje in je hoofd. (strenge overtuiging van jezelf) Voorbeelden van zulk soort overtuigingen zijn: Ik ben niet slim genoeg ik moest dat toch weten? Of ik ben niet aantrekkelijk genoeg. Die stemmetjes ontstaan als mensen jou als kind het gevoel gaven dat je niet de moeite waard was of niet goed genoeg was. Dat kunnen bv je ouders zijn of de mensen waar je veel was als kind. Als een kind zich niet aan de eisen van de ouders voldoen, kunnen ze zich overvraagd voelen of zelfs beschaamd voelen. Wanneer de ouders vasthouden aan hun onvervulbare verwachtingen, leren ze hun kind dat de genegenheid van zijn vader en moeder aan voorwaarden is verbonden. Hierdoor kan het kind zich niet geliefd voelen om wie hij is. Deze gedachtenpatronen zijn bv ik ben niet goed genoeg, ze houden niet van mij want ik krijg kritiek. Je koppelt situaties aan verwachtingen van anderen en kan je situaties heel persoonlijk opvatten waardoor interpretaties verstoord kunnen raken.



Wat zegt de Bijbel over oude jeugdpatronen?

De Bijbel spreek ook duidelijk over oude jeugdpatronen.

Neem de zonen van Isaak en Rebekka in Genesis 25.

Toen de jongens opgegroeid waren, werd Esau een uitstekende jager, iemand die altijd buiten was, terwijl Jakob een rustige man was, die het liefst bij de tenten bleef. Isaak was zeer op Esau gesteld want hij at graag wildbraad, maar Rebekka hield meer van Jakob. (Genesis 25:27-28) Dit is natuurlijk een voorbeeld van hoe het niet moet. Wellicht ervaart Esau dat zijn vader van hem houdt, maar die liefde moet hij wel verdienen, namelijk door eerst wild voor hem te schieten. Zijn moeder houdt meer van zijn broer Jakob dan van Esau, wat pijnlijk! Ik vraag mij af of Esau ooit liefde van zijn ouders heeft ervaren. Maar ook Jakob zal hebben geweten dat zijn vader meer van zijn broer hielt dan van hem. Hij wordt over bevestigd door zijn moeder, maar dat kan nooit het gemis van de bevestiging van zijn vader compenseren. Ook dat doet pijn. Het verhaal vervolgt dan ook met de strijd tussen de broers om de zegen van hun vader te verkrijgen, gevolgd door een langdurige verwijdering. Pas wanneer Jakob jaren later terugkeert naar zijn geboorteland geeft God Jakob de zegen waar hij zo intens naar verlangt en kunnen de broers vrede sluiten. God hersteld oude wonden. En waar harten zich openen voor Zijn liefde, geeft hij harmonie en eenheid. Jakob is nog steeds bang voor Esau, maar dan staat er: ‘Esau rende hem tegemoet, sloot hem in de armen en kuste hem. Beiden lieten hun tranen de vrije loop’ (Genesis 33:4).

In dit verhaal zie je dat er oude jeugdpatronen zijn ontstaan. Esau moest zijn liefde voor zijn vader verdienen om eerst iets te doen waar zijn vader profijt aan heeft. Zelfs toen Isaak oud was en stervende was vroeg hij aan Esau om wild te slachten voor hem, pas daarna zou hij Esau zegenen als zijn oudste zoon.Rebekka had het gesprek afgeluisterd en wilde dat Jakob gezegend zou worden. Jakob moest net doen of hij Esau was. En zo werd Jakob gezegend. Deze patronen hebben zeker ook gevolgen gehad. Esau kwam erachter dat hij bedrogen was en hij haatte Jakob. Zo zie je hoe je ouders met je omgingen dat heeft consequenties voor de verdere levensloop.

Door dit verhaal heen lees je in Genesis 33 dat je los kunt komen uit oude pijnlijke jeugdpatronen.

Jakob en Esau sloten vrede met elkaar en er was vergeving. ze besloten om elkaar lief te hebben. Ook al ging hier een tijd overheen.

Als toevoeging wil ik de tekst citeren uit Romeinen 12:2 U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken, dan kunt u ontdekken wat God wil.



Van oude patronen naar nieuwe patronen


Ik denk dat het mogelijk is om los te komen van de oude patronen die jarenlang aanwezig zijn. Wel moet ik daarbij zeggen dat het een groeiproces is en kan die proces zelfs jarenlang duren of zelfs heel je leven. Als je al van kind af aan zulke patronen hebt ontwikkeld dan is dat niet binnen een aantal maanden weg. De tijd heelt alle wonden zegt men, ik denk ook dat dit geld voor het loskomen van de oude patronen.

Maar hoe kom je los van deze oude patronen?

Ten eerste is het goed om bewust te worden van je oude patronen. Je vervalt er vaak in als de emotie heftig is of als er veel stress is. Het beste wat je dan kunt doen is, rustig gaan zitten en je bewust te worden van je voelt, niet alleen emotioneel maar ook lichamelijk. Meestal komen de gedachten (stemmetjes) op als je een situatie meemaakt en waar je een verband mee legt. Dit gebeurd bijna altijd onbewust. Je maakt iets mee of je presteert en opeens wordt je overspoeld met negatieve gedachtes, vaak heb je niet door dat dit komt door een oude patroon. Dus bewustwording is de eerste stap naar een nieuw begin.

Ik denk ook dat het nuttig is om eens in je familiegeschiedenis te duiken. Te kijken naar de achtergrond van je ouders en hun trauma’s hun dromen en verwachtingen. Daardoor leer je begrijpen waar hun houding en gedrag vandaan zijn gekomen. En dat helpt je om te zien waar het in je eigen jeugd is misgegaan of gebeurd. Ik denk ook dat je hierdoor je ouders kan vergeven over hetgeen je gemist had voor zover dat geld.

Natuurlijk kan je nu je volwassen bent erop terug kijken en tot de conclusie komen dat wat je gemist had in je opvoeding ook 1 van je ouders niet gehad had. Dat neemt niet weg dat je als kind dat niet nodig had. Als kind had je een hele andere interpretatie. Als kind identificeer je je met je ouders en denk je niet aan wat hun gemist hadden, als kind heb je wel pijnlijke situaties of gemis doorvoelt en dit mag ook een tijd zijn van emotionele verwerking.

Het is ook goed stil te staan bij wat je graag als kind deed. Het klinkt heel apart maar doe eens wat je vroeger als kind heel leuk vond om te doen. Stel je was als kind graag in de natuur, of je knutselde graag, pak dat weer eens op. Dit kan ruimte creëren en nieuwe creativiteit vormen.

Daarbij is het belangrijk om God toe te laten in oude pijnlijke jeugdpatronen. Zodat Hij in elk plekje in je hart mag komen, maar ook dat Hij je gedachten mag vernieuwen. Zijn woord staat vol met beloftes en als je deze beloftes uitspreekt over je leven dan zal dat je innerlijk leven verrijken.

Succes met lezen en ik hoor graag jullie reacties.

Groetjes,
Esther


Laatst aangepast door
ESTHER012
op vrijdag 26 september 2014, 18:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zondag 28 september 2014, 18:13
 
ESTHER012 schreef:
Artikel Patronen uit je jeugd

Herken je dat uit je eigen leven, oude patronen die lijken ingesleten te zijn in je karakter? Je komt haast niet los van deze oude patronen, omdat ze al jaren lang in je systeem zitten. Stel je voor je collega heeft kritiek op het verslag wat je geschreven had, het verslag waar je zo lang mee bezig was geweest. Beschaamd buig je je hoofd en plotseling komt er een sterke negatieve overtuiging over jezelf naar boven. Zie je wel hoe goed ik ook mijn best doet, het is weer niet goed genoeg, ik kan het gewoon niet.



In dit artikel beschrijf ik:

- Oude patronen en hersenstructuren

- De kind modi

- Wat zegt de Bijbel over oude jeugdpatronen

- Van oude patronen naar nieuwe patronen



Oude patronen en hersenstructuren

Ervaringen uit je jeugd, met name de manier hoe ouders met je omgingen hebben een grote invloed op je gevoelsleven als volwassene. Door al deze ervaringen als kind ontwikkel je verschillende gedragspatronen en worden opgeslagen in het cognitieve waarnemen. Deze gedragspatronen leggen als ware een bassisschema in de hersenen. Dit is hetzelfde als instrumenteel leren. Als een baby huilt en word gevoed dan leert de baby al snel dat als hij huilt eten krijgt. Deze nieuwe informatie worden opgeslagen in de hersenen, zo is dat ook met de oude gedragspatronen.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Stel je voor in je jeugd was je flink gepest door een aantal medeleerlingen dan is de kans groot dat er een minderwaardigheidscomplex ontstaat. Gewone opmerkingen vat je dan snel op als afwijzing, zelfs als mensen het niet zo bedoelen. Het gevolg kan zijn dat je minder sociale activiteiten bezoekt en jezelf terugtrekt uit sociale kringen.



De kind modi:

Kwetsbaar kind

Ervaart dysfoor of ongerust affect, met name angst, bedroefdheid en hulpeloosheid, bij 'contact' met hiermee samenhangende schema's.

Verlating, wantrouwen / misbruik, emotioneel tekort, tekortschieten, sociaal isolement, afhankelijkheid / incompetentie, kwetsbaarheid voor ziekte en gevaar, kluwen / onderontwikkeld zelf, negativisme / pessimisme


Boos kind

Ventileert woede rechtstreeks als reactie op ervaren onvervulde basisbehoeften of oneerlijke behandeling in verband met kernschema's.

Verlating, wantrouwen / misbruik, emotioneel tekort, onderwerping (of soms een van de schema's die samenhangen met Kwetsbaar kind).


Impulsief / ongedisciplineerd kind

Geeft impulsief toe aan onmiddellijk verlangen naar plezier zonder met grenzen of met de behoeften of gevoelens van anderen (geen verband houdend met basisbehoeften) rekening te houden

Veeleisendheid, Onvoldoende zelfcontrole / zelfdiscipline


Gelukkig kind

Voelt zich geliefd, verbonden, tevreden, voldaan.

Geen. er zijn geen geactiveerde schema's.


Deze modi ontstaan door interactie tussen je genetisch materiaal en de omgeving waar je opgroeide. Patronen waar we vaak het meest last van hebben in het dagelijks leven zijn die van het gekwetste kind. Je kind modi zijn actief als je in een bepaalde situatie veel heftiger reageert dan je kunt verklaren.

Jijzelf en mensen uit je omgeving vinden je verdriet of boosheid eigenlijk overdreven. Maar in deze modus lukt het je niet je gevoel de baas te worden. Vaak gaan kind modi samen met oudermodi: Patronen die ervoor zorgen dat je jezelf onder druk zet of afwijst. Ze komen meestal tot uiting als een soort stemmetje in je hoofd. (strenge overtuiging van jezelf) Voorbeelden van zulk soort overtuigingen zijn: Ik ben niet slim genoeg ik moest dat toch weten? Of ik ben niet aantrekkelijk genoeg. Die stemmetjes ontstaan als mensen jou als kind het gevoel gaven dat je niet de moeite waard was of niet goed genoeg was. Dat kunnen bv je ouders zijn of de mensen waar je veel was als kind. Als een kind zich niet aan de eisen van de ouders voldoen, kunnen ze zich overvraagd voelen of zelfs beschaamd voelen. Wanneer de ouders vasthouden aan hun onvervulbare verwachtingen, leren ze hun kind dat de genegenheid van zijn vader en moeder aan voorwaarden is verbonden. Hierdoor kan het kind zich niet geliefd voelen om wie hij is. Deze gedachtenpatronen zijn bv ik ben niet goed genoeg, ze houden niet van mij want ik krijg kritiek. Je koppelt situaties aan verwachtingen van anderen en kan je situaties heel persoonlijk opvatten waardoor interpretaties verstoord kunnen raken.



Wat zegt de Bijbel over oude jeugdpatronen?

De Bijbel spreek ook duidelijk over oude jeugdpatronen.

Neem de zonen van Isaak en Rebekka in Genesis 25.

Toen de jongens opgegroeid waren, werd Esau een uitstekende jager, iemand die altijd buiten was, terwijl Jakob een rustige man was, die het liefst bij de tenten bleef. Isaak was zeer op Esau gesteld want hij at graag wildbraad, maar Rebekka hield meer van Jakob. (Genesis 25:27-28) Dit is natuurlijk een voorbeeld van hoe het niet moet. Wellicht ervaart Esau dat zijn vader van hem houdt, maar die liefde moet hij wel verdienen, namelijk door eerst wild voor hem te schieten. Zijn moeder houdt meer van zijn broer Jakob dan van Esau, wat pijnlijk! Ik vraag mij af of Esau ooit liefde van zijn ouders heeft ervaren. Maar ook Jakob zal hebben geweten dat zijn vader meer van zijn broer hielt dan van hem. Hij wordt over bevestigd door zijn moeder, maar dat kan nooit het gemis van de bevestiging van zijn vader compenseren. Ook dat doet pijn. Het verhaal vervolgt dan ook met de strijd tussen de broers om de zegen van hun vader te verkrijgen, gevolgd door een langdurige verwijdering. Pas wanneer Jakob jaren later terugkeert naar zijn geboorteland geeft God Jakob de zegen waar hij zo intens naar verlangt en kunnen de broers vrede sluiten. God hersteld oude wonden. En waar harten zich openen voor Zijn liefde, geeft hij harmonie en eenheid. Jakob is nog steeds bang voor Esau, maar dan staat er: ‘Esau rende hem tegemoet, sloot hem in de armen en kuste hem. Beiden lieten hun tranen de vrije loop’ (Genesis 33:4).

In dit verhaal zie je dat er oude jeugdpatronen zijn ontstaan. Esau moest zijn liefde voor zijn vader verdienen om eerst iets te doen waar zijn vader profijt aan heeft. Zelfs toen Isaak oud was en stervende was vroeg hij aan Esau om wild te slachten voor hem, pas daarna zou hij Esau zegenen als zijn oudste zoon.Rebekka had het gesprek afgeluisterd en wilde dat Jakob gezegend zou worden. Jakob moest net doen of hij Esau was. En zo werd Jakob gezegend. Deze patronen hebben zeker ook gevolgen gehad. Esau kwam erachter dat hij bedrogen was en hij haatte Jakob. Zo zie je hoe je ouders met je omgingen dat heeft consequenties voor de verdere levensloop.

Door dit verhaal heen lees je in Genesis 33 dat je los kunt komen uit oude pijnlijke jeugdpatronen.

Jakob en Esau sloten vrede met elkaar en er was vergeving. ze besloten om elkaar lief te hebben. Ook al ging hier een tijd overheen.

Als toevoeging wil ik de tekst citeren uit Romeinen 12:2 U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken, dan kunt u ontdekken wat God wil.



Van oude patronen naar nieuwe patronen


Ik denk dat het mogelijk is om los te komen van de oude patronen die jarenlang aanwezig zijn. Wel moet ik daarbij zeggen dat het een groeiproces is en kan die proces zelfs jarenlang duren of zelfs heel je leven. Als je al van kind af aan zulke patronen hebt ontwikkeld dan is dat niet binnen een aantal maanden weg. De tijd heelt alle wonden zegt men, ik denk ook dat dit geld voor het loskomen van de oude patronen.

Maar hoe kom je los van deze oude patronen?

Ten eerste is het goed om bewust te worden van je oude patronen. Je vervalt er vaak in als de emotie heftig is of als er veel stress is. Het beste wat je dan kunt doen is, rustig gaan zitten en je bewust te worden van je voelt, niet alleen emotioneel maar ook lichamelijk. Meestal komen de gedachten (stemmetjes) op als je een situatie meemaakt en waar je een verband mee legt. Dit gebeurd bijna altijd onbewust. Je maakt iets mee of je presteert en opeens wordt je overspoeld met negatieve gedachtes, vaak heb je niet door dat dit komt door een oude patroon. Dus bewustwording is de eerste stap naar een nieuw begin.

Ik denk ook dat het nuttig is om eens in je familiegeschiedenis te duiken. Te kijken naar de achtergrond van je ouders en hun trauma’s hun dromen en verwachtingen. Daardoor leer je begrijpen waar hun houding en gedrag vandaan zijn gekomen. En dat helpt je om te zien waar het in je eigen jeugd is misgegaan of gebeurd. Ik denk ook dat je hierdoor je ouders kan vergeven over hetgeen je gemist had voor zover dat geld.

Natuurlijk kan je nu je volwassen bent erop terug kijken en tot de conclusie komen dat wat je gemist had in je opvoeding ook 1 van je ouders niet gehad had. Dat neemt niet weg dat je als kind dat niet nodig had. Als kind had je een hele andere interpretatie. Als kind identificeer je je met je ouders en denk je niet aan wat hun gemist hadden, als kind heb je wel pijnlijke situaties of gemis doorvoelt en dit mag ook een tijd zijn van emotionele verwerking.

Het is ook goed stil te staan bij wat je graag als kind deed. Het klinkt heel apart maar doe eens wat je vroeger als kind heel leuk vond om te doen. Stel je was als kind graag in de natuur, of je knutselde graag, pak dat weer eens op. Dit kan ruimte creëren en nieuwe creativiteit vormen.

Daarbij is het belangrijk om God toe te laten in oude pijnlijke jeugdpatronen. Zodat Hij in elk plekje in je hart mag komen, maar ook dat Hij je gedachten mag vernieuwen. Zijn woord staat vol met beloftes en als je deze beloftes uitspreekt over je leven dan zal dat je innerlijk leven verrijken.

Succes met lezen en ik hoor graag jullie reacties.

Groetjes,
Esther
Hoi Esther ook bedankt voor dit.
Nogmaals voor velen herkenbaar.
ik ga het natuurlijk nog eens rustig overlezen en overdenken bedankt nogmaals .groetjes Corne.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ESTHER012





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 12:42
 
Dat is prima hoor.
Lachende smiley

Ik krijg ook privé reacties binnen via de mail, dat is ook prima als je wilt reageren.

Groetjes,

Esther


Laatst aangepast door
ESTHER012
op maandag 29 september 2014, 12:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 13:21
 
Heel mooi...heel herkenbaar...ga er binnenkort met....iemand...over praten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ESTHER012





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 september 2014, 22:42
 
ZEELAND736 schreef:
Heel mooi...heel herkenbaar...ga er binnenkort met....iemand...over praten...

Wat fijn dat het herkenbaar is. Fijn dat u binnenkort met iemand gaat praten, dat zal wellicht een stuk helpen. U mag mij ook altijd mailen hoor.

Groetjes,

Esther
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 1 oktober 2014, 12:03
 
Heb je ook een bronvermelding van dit artikel?

Het kan zijn dat dit gewoon van jou zelf is, kennis vergaard uit verschillende boeken en hoeken maar het is wel fijn te weten waar je dit vanuit schrijft.


Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 1 oktober 2014, 12:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ESTHER012





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: woensdag 1 oktober 2014, 22:28
 
JOL252 schreef:
Heb je ook een bronvermelding van dit artikel?

Het kan zijn dat dit gewoon van jou zelf is, kennis vergaard uit verschillende boeken en hoeken maar het is wel fijn te weten waar je dit vanuit schrijft.

Bedankt voor je reactie.

Deze kennis is deels van mijzelf (ervaring) en informatie vanuit mijn studie en natuurlijk de bijbel. Daarnaast houd ik mij bezig met pastorale zorg en hoor en zie ik veel dingen om mij heen die ik verwerk in artikelen.

Groetjes,

Esther


Laatst aangepast door
ESTHER012
op woensdag 1 oktober 2014, 22:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 31 december 2014, 18:35
 
Esther,

Goed stuk!

Een kanttekening over dit gedeelte:
Quote:
Ik denk ook dat het nuttig is om eens in je familiegeschiedenis te duiken. Te kijken naar de achtergrond van je ouders en hun trauma’s hun dromen en verwachtingen. Daardoor leer je begrijpen waar hun houding en gedrag vandaan zijn gekomen.



Dat kan soms nuttig zijn misschien in gevallen waarin dingen niet al te ernstig waren.

In geval van ernstige kindermishandeling bijvoorbeeld in de achtergrond van een ouder duiken...misschien alleen om bewijs te krijgen naar anderen, eventueel...

Trauma van ouder(s) is nooit een excuus om dan ook maar het kind hetzelfde, of, nog vele malen erger aan te doen.....

Ik ken ook ouders die juist hun kind een goed leven geven juist omdat ze zelf een rot jeugd hadden gehad....

Sommige vormen van kindermishandeling zijn zo erg, dan wil je dat niet eens begrijpen waar dat vandaan komt.......en is ook niet te begrijpen, Want, als ouder(s) zelf trauma hebben, dan kan je ook juist denken dat je dan juist erg goed bent voor je kinderen...

En ook al kan je het 'begrijpen',....verstandelijk, gevoelsmatig zijn veel dingen niet te begrijpen.

Dan is afstand nemen eventjes beter als je ouder(s) zitten te begrijpen waardoor ze je leven en je toekomst hebben ver@#$!

Quote:
En dat helpt je om te zien waar het in je eigen jeugd is misgegaan of gebeurd. Ik denk ook dat je hierdoor je ouders kan vergeven over hetgeen je gemist had voor zover dat geld.

Vergeven kan alleen indien berouw.

En, er zijn nu eenmaal gevallen/zaken waarin de mishandeling zo ernstig is, dat 'begrijpen' even niet verstandig is, afstand nemen wel...

Quote:
Natuurlijk kan je nu je volwassen bent erop terug kijken en tot de conclusie komen dat wat je gemist had in je opvoeding ook 1 van je ouders niet gehad had. Dat neemt niet weg dat je als kind dat niet nodig had.

En dat neemt niet weg dat je ouder(s) verplicht zijn je niet te mishandelen.

Weer: er zijn legio ouder(s) die juist hun kinderen een goede jeugd geven juist omdat ze dat zelf niet hadden gehad.

Het: 'ik ben mishandeld dus doe ik dat in mijn leven automatisch ook bij (een van) mijn kinderen', gaat lang niet altijd op, er zijn heel veel ouders die er dan juist voor kiezen goed en rechtvaardig naar hun kinderen te zijn.
Het kan ook gaan om het maken van een bewuste keuze....

Quote:
Als kind had je een hele andere interpretatie. Als kind identificeer je je met je ouders en denk je niet aan wat hun gemist hadden, als kind heb je wel pijnlijke situaties of gemis doorvoelt en dit mag ook een tijd zijn van emotionele verwerking.

Als kind en ook later kan je je wel degelijk bewust zijn van wat je ouders gemist hadden of juist niet gemist hadden(mishandeling)

Voor veel van deze kinderen is
juist het besef dat ze een moeilijke kindertijd hebben gehad juist een reden om het met hun kinderen juist heel anders en juist heel liefdevol en respectvol te doen, keuzes maken.....


Zoooo, dat had ik al een tijdje op mijn hart.....

S. zelf mishandeld te zijn is nooit een reden om het begrijpelijk te maken voor anderen dat je omdat je zelf mishandeld bent dat oo bij anderen, of je eigen kinderen doet en dan ook nog
begrijpelijk maken doordat je zelf bent mishandeld, nee, men kan keuzes maken.

En in veel gevallen die niet zo ernstig zijn zou je misschien idd ouder(s) kunnen begrijpen door naar hun jeugd te kijken....
In veel andere gevallen, is wat ze iemand aandoen
niet goed te praten met wat ze in hun jeugd zelf mee hebben moeten maken..
Iemand kan altijd een
keuze
maken zelf niet te doen: 'wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet'.

En niet: wat mij is aangedaan doe dat ook een ander aan, of nog erger....En dan moet die ander het ook nog eens vergeven als hij het kan begrijpen...

Sommige dingen zijn nu eenmaal niet te begrijpen, hoe je dát een kind kan aandoen....
Zelfs niet door naar de dader zijn jeugd te kijken.....
Want als je zelf zon rotjeugd hebt gehad, dan zijn er ook velen die dan juist heel liefdevol naar eigen kinderen
zijn. Juist veel liefdevoller, omdat ze het zelf zo moeilijk hebben gehad en dat juist voor hun kinderen
niet willen.

Zo dat lucht op!

Fijn nieuw jaar!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 31 december 2014, 18:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 1 januari 2015, 01:55
 
Goed dat je dit naar voren brengt, Shanita. En het klopt, het hoeft niet automatisch te betekenen dat je je eigen kinderen mishandeld als je zelf dit hebt meegemaakt, ook niet als je zelf nog onverwerkte trauma's hebt. Integendeel zie ik heel lieve beschermende ouders die hun kinderen goed de wereld in begeleiden en een gezond gevoel van eigenwaarde en weerbaarheid meegeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 1 januari 2015, 03:58
 
JOL252 schreef:
Goed dat je dit naar voren brengt, Shanita. En het klopt, het hoeft niet automatisch te betekenen dat je je eigen kinderen mishandeld als je zelf dit hebt meegemaakt, ook niet als je zelf nog onverwerkte trauma's hebt. Integendeel zie ik heel lieve beschermende ouders die hun kinderen goed de wereld in begeleiden en een gezond gevoel van eigenwaarde en weerbaarheid meegeven.

Klopt!

Esther:
Quote:
Ik denk ook dat het nuttig is om eens in je familiegeschiedenis te duiken. Te kijken naar de achtergrond van je ouders en hun trauma’s hun dromen en verwachtingen. Daardoor leer je begrijpen waar hun houding en gedrag vandaan zijn gekomen. En dat helpt je om te zien waar het in je eigen jeugd is misgegaan of gebeurd. Ik denk ook dat je hierdoor je ouders kan vergeven over hetgeen je gemist had voor zover dat geld.


Wat mi het allerbelangrijkst is, voor een geestelijk gezond leven is het 'de waarheid onder ogen mogen en kunnen zien'.

Tuurlijk het kan helpen als je weet dat je ouder(s) ook een moeilijke jeugd hebben/heeft gehad. Maar het praat het niet goed, Het kan niet zo zijn dat een ouder een moeilijke jeugd heeft gehad, en dat iemand daarom altijd maar moet begrijpen waarom hijzelf ook een moeilijke jeugd heeft gehad.
Een moeilijke jeugd kan en mag geen excuses zijn, om het je kind, of partner etc. ook moeilijk te maken.

Een geestelijke gezondheid dat kan alleen als je je waarheid onder ogen mag en kan zien. zo van dit en dat is gebeurd, dat is onrechtvaardig....of de ouder(s) nu wel of geen moeilijke jeugd hebben gehad.

Het is niet zo dat vergeving afhangt, van begrip dat ouder(s) een moeilijke jeugd hebben gehad.

Vergeving hangt namelijk af van oprecht berouw, en het onder ogen mogen en kunnen zien van het gedane onrecht, het kunnen en mogen benoemen ervan.

En dan moet degene ook nog mzzl hebben dat degene het zich kan herinneren, want hoevaak komt het voor dat seksueel misbruik stopt als het kind rond het 5de en 6de jaar begint te praten.....
Dat iemand wel veel kenmerken/symptomen heeft van iemand die een nare kindertijd heeft gehad, maar niet weet waardoor, het niet kan duiden, omdat degene het zich niet kan herinneren, en als degene wel een sterk vermoeden/'zeker weten' heeft, denkt van 'ik kan toch niets bewijzen...'.

S. Geestelijke gezondheid hangt af van het onder ogen mogen en kunnen zien van het gedane leed.
En niet van ouder(s) kunnen begrijpen omdat ze zelf ook een moeilijke jeugd hebben gehad, dus dat het dan legitiem zou zijn, als ze jou daarom ook een moeilijke jeugd hebben bezorgd. En daarom makkelijker kunnen vergeven, neehee, vergeving heeft alles te maken met berouw, en erkenning...
En niet met het zich achter de eigen moeilijke jeugd kunnen verschuilen....voor begrip en vergeving....

Iedereen kan keuzes maken en iedereen is verantwoordelijk voor de eigen keuzes.

En...er zal dan toch, eens iemand moeten zijn geweest, zonder moeilijke jeugd, die het zijn eigen kinderen wel moeilijk maakt...

Want als je spreekt van oorzaak en gevolg, dan moet er toch ergens een begin zijn geweest zonder eerst een oorzaak...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1