ChristianMatch
 


Forum

Berichten van CORNEEL767
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CORNEEL767
Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 april 2015, 17:04
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
STEENTJE178 schreef:
Tsja..... dat was een weerVROUW niet overkomen Coole smiley met zonnebril
ik vind dit een hele goeie steentje een keigoeie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 27 april 2015, 08:44
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
jullie idd gelijk hebben het is idd stil op het forum.en dat ik een man ben ?
en mannen kunnen idd irritant zijn vrouwen kunnen gemener zijn maar dat wisten jullie al.
ik zou zeggen ga straks naar buiten en wisten jullie dat de weerman er vandaag helemaal naast zit[gelukkig]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: woensdag 22 oktober 2014, 16:57
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
ik kwam zo nu romeinen 11 vers34 tegen dit lijkt mij wel goed zo in deze discussie.
wie kan vertellen wat er in de gedachte van de Here omgaat?
wie zou Hem ooit raad kunnen geven?
we kunnen de gedachte van de Here een beetje begrijpen door Zijn Woord te lezen.
ik werd laatst bepaald door de gelijkenissen die Jezus vertelde in matheus 23 24 en 25.
en als Jezus zegt ik ben de weg de waarheid en het leven.en zegt niemand komt tot God de Vader dan door mij ik ben de deur .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 oktober 2014, 18:48
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
als ik zo kijk praten mensen hier lieverover waar ze blij van worden
een mooi leuk bijzonder lied hebben
wat ze gedaan hebben vandaag
wat ze van plan zijn te gaan doen
en bovenaan staat het weer.


Laatst aangepast door
CORNEEL767
op dinsdag 21 oktober 2014, 18:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 oktober 2014, 18:33
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
CORNEEL767 schreef:
sorry

dit is wel een heel erg gevoelig onderwerp en ik reageer niet goed soms wat ik nog wil meegeven is matheus 23 24 en 25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 oktober 2014, 18:14
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
[quote=JANS221][i]Het evangelie van het oordeel? Evangelie betekent: blijde boodschap.
je hebt helemaal gelijk jans sorry


Laatst aangepast door
CORNEEL767
op dinsdag 21 oktober 2014, 19:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 oktober 2014, 15:06
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
CORNEEL767 schreef:
we hebben allemaal het evangelie van de genade maar er is ook het evangelie van het oordeel .
dit is iets wat sommige mensen niet willen horen of er zelfs maar aan denken,zo geloof ik dat we allemaal op de dag des oordeels zullen verschijnen voor de rechterstoel en verantwoording moeten afleggen voor onze daden zelfs voor onze woorden staat er ergens geschreven.
zo moet ik denken aan de talenten die gegeven werden toen de landvoogd weg ging.
1 had er 1 de ander 3 en de andere had er 5.
nu is de vraag wat doen we met die talenten?
dat 1e talent is het geloof en wat deed die ene ermee? hij verstopte het onder de grond en wat gebeurde er met die man?het werd hem afgepakt en gegeven aan die de talenten heeft vermeerderd.
Als God Zijn Woord heeft gegeven en dan later iets anders zegt dan komt Hij niet geloofwaardig meer over .We leven nu in de genadetijd dat was anders als in het oude testament.als we zien wat er allemaal verkeerd is in deze wereld zou God dan ook niet zo afrekenen als toen?Het zou 1 grote grap zijn als Hij iedereen erdoor liet.
ik geloof in de opname en dat die overblijven nog een kans krijgen om zich te bekeren.die verdrukking zal geen pretje worden als ik dat zo lees.
als ze zich nog niet bekeren en verharden zelfs God vervloeken dan denk ik dat ze echt niet in het paradijs zullen komen
hier in nederland heb je in de poltiek rechts en links.
in spreuken staat dat de dwaas links gaat.
links is noem ik dan maar eventjes humanistisch.alles kan bijna en moet kunnen vrijheid enzovoort.
het probleem is denk ik dat sommige niet goed kunnen omgaan met die vrijheid.
zo wil ik dit er ook nog bij schrijven ik kom het net tegen romeinen 10 vers 9 en 10
want erkennen doen we met onze mond en ieder die belijd dat Jezus is de
Heer zal worden gered en geloven met ons hart dat rechtvaardigd ons
ik meen hier te zien dat er dus redding is en rechtvaardiging
als we geloven met ons hart zijn we gerechtvaardigd en dan denk ik aan het stuk vanhet gebed van een rechtvaardige vermag veel .
er zijn denk ik mensen die belijden met de mond maar in hun hart nog twijfelen dit is als een schip op hoge golven zoiemand moet niet denken dat hij verhoord word.zo staat het er lees ik,zo iemnd ben ik trouwens ook wel eens hoor dat twijfelen.dat zeg ik eerlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 oktober 2014, 13:36
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
ITSME497 schreef:
Het is niet zo dat ik grote woorden spreek maar dit staat gewoon klip en klaar in de Bijbel en daar kan ik echt niks anders van maken dan wat er gewoon staat. Compassie voor mensen mis je bij mijn bijdrage zei je, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik geen compassie heb voor mensen.
Ik heb juist wel zeer veel compassie voor mensen die (nog) niet geloven.
Het is alleen wel zo dat iedereen op moet passen dat we onder het mom van de mensen te zeggen dat we ze liefhebben niet radicaal durven zeggen wat er in de Bijbel staat en zo hun afhouden van een definitieve keuze die elk mens moet maken. Als je niet zegt waar het op staat en daardoor maken die mensen geen keuze voor Jezus Christus kan je dan echt eerlijk zeggen dat je compassie voor hen hebt of houd je dan alleen jezelf en de anderen voor de gek ?
we hebben allemaal het evangelie van de genade maar er is ook het evangelie van het oordeel .
dit is iets wat sommige mensen niet willen horen of er zelfs maar aan denken,zo geloof ik dat we allemaal op de dag des oordeels zullen verschijnen voor de rechterstoel en verantwoording moeten afleggen voor onze daden zelfs voor onze woorden staat er ergens geschreven.
zo moet ik denken aan de talenten die gegeven werden toen de landvoogd weg ging.
1 had er 1 de ander 3 en de andere had er 5.
nu is de vraag wat doen we met die talenten?
dat 1e talent is het geloof en wat deed die ene ermee? hij verstopte het onder de grond en wat gebeurde er met die man?het werd hem afgepakt en gegeven aan die de talenten heeft vermeerderd.
Als God Zijn Woord heeft gegeven en dan later iets anders zegt dan komt Hij niet geloofwaardig meer over .We leven nu in de genadetijd dat was anders als in het oude testament.als we zien wat er allemaal verkeerd is in deze wereld zou God dan ook niet zo afrekenen als toen?Het zou 1 grote grap zijn als Hij iedereen erdoor liet.
ik geloof in de opname en dat die overblijven nog een kans krijgen om zich te bekeren.die verdrukking zal geen pretje worden als ik dat zo lees.
als ze zich nog niet bekeren en verharden zelfs God vervloeken dan denk ik dat ze echt niet in het paradijs zullen komen
hier in nederland heb je in de poltiek rechts en links.
in spreuken staat dat de dwaas links gaat.
links is noem ik dan maar eventjes humanistisch.alles kan bijna en moet kunnen vrijheid enzovoort.
het probleem is denk ik dat sommige niet goed kunnen omgaan met die vrijheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 20:03
BerichtOnderwerp: je gaat daten en neemt mee:::
 
UDO409 schreef:
Ik neem mee:

Onbevangenheid & een Open Houding
Abraham toch werd gevraagd om zijn maagscap te verlaten door God.
Hij gehoorzaamde


Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 17:52
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
UDO409 schreef:
Het is niet meer dan een vermoeden, hè. Misschien gaat ze wel trouwen! Engeltje smiley
oke en dan denk ik nu zo aan dat koksmes wat behoorlijk scherp is ik zie het al voor me.ik hoop dat het dan voor de taart is. Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 16:54
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
NATASCHA642 schreef:
Misschien gaat ze wel daten dat ze daarom aftelt Smiley die vol vragen zit
jaja jij denkt wel een heleboel he natasha wie weet Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 16:23
BerichtOnderwerp: je gaat daten en neemt mee:::
 
NATASCHA642 schreef:
Owwww ik had het over niemand in bijzonder Verraste, verbaasde smiley maar leuk dat je zo over me denkt Kussende smiley tja wat is afstand he Knipoog smiley jammer voor je Geschokte, onthutste smiley
Ach ja auto van de baas Knipoog smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 15:13
BerichtOnderwerp: je gaat daten en neemt mee:::
 
NATASCHA642 schreef:
Leuk ga je nu binnenkort daten Smiley die vol vragen zit Begrijp ik dat nu goed Knipoog smiley
dat nog niet denk ik de afstand is wel behoorlijk.
Laten we eerst maar verder mailen en dan zien wat het word.
ze is trouwens wel van de site af .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zondag 28 september 2014, 18:39
BerichtOnderwerp: je gaat daten en neemt mee:::
 
MARIEKE408 schreef:
Nee de regels zijn dat je elkaar voor het eerst op neutraal terrein ontmoet Lachende smiley
Dank je wel verder weet ik het wel denk ik .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zondag 28 september 2014, 18:13
BerichtOnderwerp: Artikel patronen uit je jeugd.
 
ESTHER012 schreef:
Artikel Patronen uit je jeugd

Herken je dat uit je eigen leven, oude patronen die lijken ingesleten te zijn in je karakter? Je komt haast niet los van deze oude patronen, omdat ze al jaren lang in je systeem zitten. Stel je voor je collega heeft kritiek op het verslag wat je geschreven had, het verslag waar je zo lang mee bezig was geweest. Beschaamd buig je je hoofd en plotseling komt er een sterke negatieve overtuiging over jezelf naar boven. Zie je wel hoe goed ik ook mijn best doet, het is weer niet goed genoeg, ik kan het gewoon niet.



In dit artikel beschrijf ik:

- Oude patronen en hersenstructuren

- De kind modi

- Wat zegt de Bijbel over oude jeugdpatronen

- Van oude patronen naar nieuwe patronen



Oude patronen en hersenstructuren

Ervaringen uit je jeugd, met name de manier hoe ouders met je omgingen hebben een grote invloed op je gevoelsleven als volwassene. Door al deze ervaringen als kind ontwikkel je verschillende gedragspatronen en worden opgeslagen in het cognitieve waarnemen. Deze gedragspatronen leggen als ware een bassisschema in de hersenen. Dit is hetzelfde als instrumenteel leren. Als een baby huilt en word gevoed dan leert de baby al snel dat als hij huilt eten krijgt. Deze nieuwe informatie worden opgeslagen in de hersenen, zo is dat ook met de oude gedragspatronen.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Stel je voor in je jeugd was je flink gepest door een aantal medeleerlingen dan is de kans groot dat er een minderwaardigheidscomplex ontstaat. Gewone opmerkingen vat je dan snel op als afwijzing, zelfs als mensen het niet zo bedoelen. Het gevolg kan zijn dat je minder sociale activiteiten bezoekt en jezelf terugtrekt uit sociale kringen.



De kind modi:

Kwetsbaar kind

Ervaart dysfoor of ongerust affect, met name angst, bedroefdheid en hulpeloosheid, bij 'contact' met hiermee samenhangende schema's.

Verlating, wantrouwen / misbruik, emotioneel tekort, tekortschieten, sociaal isolement, afhankelijkheid / incompetentie, kwetsbaarheid voor ziekte en gevaar, kluwen / onderontwikkeld zelf, negativisme / pessimisme


Boos kind

Ventileert woede rechtstreeks als reactie op ervaren onvervulde basisbehoeften of oneerlijke behandeling in verband met kernschema's.

Verlating, wantrouwen / misbruik, emotioneel tekort, onderwerping (of soms een van de schema's die samenhangen met Kwetsbaar kind).


Impulsief / ongedisciplineerd kind

Geeft impulsief toe aan onmiddellijk verlangen naar plezier zonder met grenzen of met de behoeften of gevoelens van anderen (geen verband houdend met basisbehoeften) rekening te houden

Veeleisendheid, Onvoldoende zelfcontrole / zelfdiscipline


Gelukkig kind

Voelt zich geliefd, verbonden, tevreden, voldaan.

Geen. er zijn geen geactiveerde schema's.


Deze modi ontstaan door interactie tussen je genetisch materiaal en de omgeving waar je opgroeide. Patronen waar we vaak het meest last van hebben in het dagelijks leven zijn die van het gekwetste kind. Je kind modi zijn actief als je in een bepaalde situatie veel heftiger reageert dan je kunt verklaren.

Jijzelf en mensen uit je omgeving vinden je verdriet of boosheid eigenlijk overdreven. Maar in deze modus lukt het je niet je gevoel de baas te worden. Vaak gaan kind modi samen met oudermodi: Patronen die ervoor zorgen dat je jezelf onder druk zet of afwijst. Ze komen meestal tot uiting als een soort stemmetje in je hoofd. (strenge overtuiging van jezelf) Voorbeelden van zulk soort overtuigingen zijn: Ik ben niet slim genoeg ik moest dat toch weten? Of ik ben niet aantrekkelijk genoeg. Die stemmetjes ontstaan als mensen jou als kind het gevoel gaven dat je niet de moeite waard was of niet goed genoeg was. Dat kunnen bv je ouders zijn of de mensen waar je veel was als kind. Als een kind zich niet aan de eisen van de ouders voldoen, kunnen ze zich overvraagd voelen of zelfs beschaamd voelen. Wanneer de ouders vasthouden aan hun onvervulbare verwachtingen, leren ze hun kind dat de genegenheid van zijn vader en moeder aan voorwaarden is verbonden. Hierdoor kan het kind zich niet geliefd voelen om wie hij is. Deze gedachtenpatronen zijn bv ik ben niet goed genoeg, ze houden niet van mij want ik krijg kritiek. Je koppelt situaties aan verwachtingen van anderen en kan je situaties heel persoonlijk opvatten waardoor interpretaties verstoord kunnen raken.



Wat zegt de Bijbel over oude jeugdpatronen?

De Bijbel spreek ook duidelijk over oude jeugdpatronen.

Neem de zonen van Isaak en Rebekka in Genesis 25.

Toen de jongens opgegroeid waren, werd Esau een uitstekende jager, iemand die altijd buiten was, terwijl Jakob een rustige man was, die het liefst bij de tenten bleef. Isaak was zeer op Esau gesteld want hij at graag wildbraad, maar Rebekka hield meer van Jakob. (Genesis 25:27-28) Dit is natuurlijk een voorbeeld van hoe het niet moet. Wellicht ervaart Esau dat zijn vader van hem houdt, maar die liefde moet hij wel verdienen, namelijk door eerst wild voor hem te schieten. Zijn moeder houdt meer van zijn broer Jakob dan van Esau, wat pijnlijk! Ik vraag mij af of Esau ooit liefde van zijn ouders heeft ervaren. Maar ook Jakob zal hebben geweten dat zijn vader meer van zijn broer hielt dan van hem. Hij wordt over bevestigd door zijn moeder, maar dat kan nooit het gemis van de bevestiging van zijn vader compenseren. Ook dat doet pijn. Het verhaal vervolgt dan ook met de strijd tussen de broers om de zegen van hun vader te verkrijgen, gevolgd door een langdurige verwijdering. Pas wanneer Jakob jaren later terugkeert naar zijn geboorteland geeft God Jakob de zegen waar hij zo intens naar verlangt en kunnen de broers vrede sluiten. God hersteld oude wonden. En waar harten zich openen voor Zijn liefde, geeft hij harmonie en eenheid. Jakob is nog steeds bang voor Esau, maar dan staat er: ‘Esau rende hem tegemoet, sloot hem in de armen en kuste hem. Beiden lieten hun tranen de vrije loop’ (Genesis 33:4).

In dit verhaal zie je dat er oude jeugdpatronen zijn ontstaan. Esau moest zijn liefde voor zijn vader verdienen om eerst iets te doen waar zijn vader profijt aan heeft. Zelfs toen Isaak oud was en stervende was vroeg hij aan Esau om wild te slachten voor hem, pas daarna zou hij Esau zegenen als zijn oudste zoon.Rebekka had het gesprek afgeluisterd en wilde dat Jakob gezegend zou worden. Jakob moest net doen of hij Esau was. En zo werd Jakob gezegend. Deze patronen hebben zeker ook gevolgen gehad. Esau kwam erachter dat hij bedrogen was en hij haatte Jakob. Zo zie je hoe je ouders met je omgingen dat heeft consequenties voor de verdere levensloop.

Door dit verhaal heen lees je in Genesis 33 dat je los kunt komen uit oude pijnlijke jeugdpatronen.

Jakob en Esau sloten vrede met elkaar en er was vergeving. ze besloten om elkaar lief te hebben. Ook al ging hier een tijd overheen.

Als toevoeging wil ik de tekst citeren uit Romeinen 12:2 U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken, dan kunt u ontdekken wat God wil.



Van oude patronen naar nieuwe patronen


Ik denk dat het mogelijk is om los te komen van de oude patronen die jarenlang aanwezig zijn. Wel moet ik daarbij zeggen dat het een groeiproces is en kan die proces zelfs jarenlang duren of zelfs heel je leven. Als je al van kind af aan zulke patronen hebt ontwikkeld dan is dat niet binnen een aantal maanden weg. De tijd heelt alle wonden zegt men, ik denk ook dat dit geld voor het loskomen van de oude patronen.

Maar hoe kom je los van deze oude patronen?

Ten eerste is het goed om bewust te worden van je oude patronen. Je vervalt er vaak in als de emotie heftig is of als er veel stress is. Het beste wat je dan kunt doen is, rustig gaan zitten en je bewust te worden van je voelt, niet alleen emotioneel maar ook lichamelijk. Meestal komen de gedachten (stemmetjes) op als je een situatie meemaakt en waar je een verband mee legt. Dit gebeurd bijna altijd onbewust. Je maakt iets mee of je presteert en opeens wordt je overspoeld met negatieve gedachtes, vaak heb je niet door dat dit komt door een oude patroon. Dus bewustwording is de eerste stap naar een nieuw begin.

Ik denk ook dat het nuttig is om eens in je familiegeschiedenis te duiken. Te kijken naar de achtergrond van je ouders en hun trauma’s hun dromen en verwachtingen. Daardoor leer je begrijpen waar hun houding en gedrag vandaan zijn gekomen. En dat helpt je om te zien waar het in je eigen jeugd is misgegaan of gebeurd. Ik denk ook dat je hierdoor je ouders kan vergeven over hetgeen je gemist had voor zover dat geld.

Natuurlijk kan je nu je volwassen bent erop terug kijken en tot de conclusie komen dat wat je gemist had in je opvoeding ook 1 van je ouders niet gehad had. Dat neemt niet weg dat je als kind dat niet nodig had. Als kind had je een hele andere interpretatie. Als kind identificeer je je met je ouders en denk je niet aan wat hun gemist hadden, als kind heb je wel pijnlijke situaties of gemis doorvoelt en dit mag ook een tijd zijn van emotionele verwerking.

Het is ook goed stil te staan bij wat je graag als kind deed. Het klinkt heel apart maar doe eens wat je vroeger als kind heel leuk vond om te doen. Stel je was als kind graag in de natuur, of je knutselde graag, pak dat weer eens op. Dit kan ruimte creëren en nieuwe creativiteit vormen.

Daarbij is het belangrijk om God toe te laten in oude pijnlijke jeugdpatronen. Zodat Hij in elk plekje in je hart mag komen, maar ook dat Hij je gedachten mag vernieuwen. Zijn woord staat vol met beloftes en als je deze beloftes uitspreekt over je leven dan zal dat je innerlijk leven verrijken.

Succes met lezen en ik hoor graag jullie reacties.

Groetjes,
Esther
Hoi Esther ook bedankt voor dit.
Nogmaals voor velen herkenbaar.
ik ga het natuurlijk nog eens rustig overlezen en overdenken bedankt nogmaals .groetjes Corne.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 september 2014, 22:43
BerichtOnderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
 
NATASCHA642 schreef:
Ik ben er weer ffkes gezellig he Lachende smiley

Knuffel en liefs wie wil Knipoog smiley
hahaha ooh natasha ge bent ook wel een ding hoor

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 september 2014, 22:41
BerichtOnderwerp: je gaat daten en neemt mee:::
 
FREEDOM687 schreef:
haha 'de regels overtreden', klinkt mij bekend in de oren.. Knipoog smiley
begrijp ik het goed dat de regels zijn dat jullie naar ons komen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 september 2014, 09:32
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
NATASCHA642 schreef:
Ben je aan het aftellen voor iets of iemand Smiley die vol vragen zit
IS het niet voor Yom Kippur dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 september 2014, 09:31
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
[quote=NATASCHA642]Ben je aan het aftellen voor iets of iemand Smiley die vol vragen zit[/quoteIs het niet voor Yom Kippur?
]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 1 september 2014, 20:29
BerichtOnderwerp: Artikel: Het uiten van gevoelens wel degelijk van belang
 
ESTHER012 schreef:
Artikel:

Het uiten van gevoelens wel degelijk van belang:

Heb je dat soms ook weleens dat je gevangen zit in je eigen denkwereld en gevoelens waar je geen raad mee weet? Je worstelt ermee maar komt geen stap verder en je leeft met de gedachte het zou wel over gaan. Maar dan ontdek je dat deze gedachten niet de oplossing zijn, maar dat gevoelens met je aan de loop gaan en dit van binnen aan je gaat knagen.
Het uiten van gevoelens wordt vaak niet gedaan, of niet op een goede manier geuit. Dit kan grote gevolgen hebben niet alleen emotioneel, maar ook lichamelijk. Geest, ziel en lichaam zijn 3 verbindingen met elkaar en dit kan niet worden losgekoppeld. Dus ook het lichaam kan daar hinder aan ondervinden. Als de gevoelens die diepgeworteld zitten in ons hart niet aan bod komen of niet gedeeld kunnen worden met andere mensen, kan dit diep van binnen aan je gaan knagen.


In dit artikel beschrijf ik:

- Wat zijn emoties.
- Wat zegt de bijbel over emoties.
- Wat gebeurd er als emoties niet de ruimte krijgen om te worden geuit, of op een verkeerde manier worden geuit.
- Hoe ging Jezus om met zijn emoties.
- Wat kunnen wij daarvan leren en tips om emoties te uiten.
- Citaat.


Wat zijn emoties:

Emoties zijn uitingen van je gevoelens, of innerlijke beleving. Ze horen bij het leven en zijn gezond. Emoties hebben zeker ook functies, ze dienen als een waarschuwingsteken of voor ontlading van gevoelens of gebeurtenissen. Het is juist goed om emoties te hebben, want als we deze niet zouden hebben zouden we leven als ‘’robotten’’ en maken we ons zelf niet kenbaar. In het ergste geval zou het ons zelfs kunnen beschadigen. Angst zorgt ervoor dat we in actie komen als er gevaar is. Zouden we geen angst hebben, dan zouden we gevaar op kunnen lopen. Om een voorbeeld te geven, stel je voor je loopt in een dierentuin en er is een tijger ontsnapt, in je ooghoek zie je de ontsnapte tijger, ik denk niet dat je vrolijk naar dit beest zal toelopen en hem zal aaien, nee angst zet aan tot actie, weg van deze benarde situatie. Dus als er geen angst zou zijn en je daar zou blijven, dan zou de tijger je kunnen aanvallen en zelfs kunnen doden, angst zet dus aan om te vluchten van een onveilige situatie. Boosheid is ook goed, boos wordt je bijvoorbeeld als er onrecht is aangedaan of iemand is over je grenzen gegaan. Boosheid heeft een functie, het onrecht wordt hersteld en je lichaam geeft je de energie om tot actie over te gaan.
God heeft ons gemaakt met emoties en mogen we deze op een goede manier uiten.

Er zijn 4 basisemoties:

Vreugde Woede
Angst Verdriet


Wat zegt de bijbel over emoties:

Ook komen emoties in de bijbel voor. Kijk maar eens naar het leven van Jezus. Jezus had toen Hij hier op aarde was ook emoties. In het boek spreuken en psalmen zie je ook dat er verschillende emoties geuit worden. Zo zijn er nog meer bijbelboeken waar dit in te vinden is.

Als eerst nemen we een kijkje in het leven van Jezus.

Lucas 22:42-44 Vader bad Hij, neem deze beker alstublieft van Mij weg. Maar wat U wilt zal gebeuren en niet wat Ik wil. Op dat moment kwam een engel uit de hemel om Hem kracht te geven. En Hij begon vuriger te bidden. Hij was zo verschrikkelijk bang geworden dat het zweet Hem uitbrak en als grote druppels bloed op de grond vielen. (Vertaling vanuit het boek)
Jezus was niet bang voor God, maar hij was wel bang om al het lijden op Hem te nemen. Bang om het niet aan te kunnen om daadwerkelijk alle zonde van alle mensen te dragen, niet alleen leed hij enorm veel pijn, maar was verlaten door God. Jezus moest door de diepste pijn heen gaan om alle mensen te kunnen redden en moest Hij totaal afgesloten worden van Gods liefde, om de macht van de duivel te kunnen overwinnen.
Hoe ging Jezus met deze angst om? Hij bad tot de vader, zelfs toen er bloeddruppels op de grond vielen, toch bleef Hij bidden en was Hij niet gefocust op zijn emotie.

Johannes 2:14-16
Op het tempelplein zag Hij handelaars die runderen, schapen en duiven verkochten en geldwisselaars die achter hun tafeltjes zaten. Hij knoopte een paar stukken touw aan elkaar en joeg hen daarmee met hun dieren de tempel uit. Het geld van de wisselaars gooide Hij op de grond en hun tafeltjes gooide Hij omver. Tegen de duivenverkopers zei Hij: Eruit het huis van mijn Vader is geen markt.
Hier zie je dat Jezus boos was en fysieke kracht gebruikte om de tafels omver te gooien en ze uit de tempel te jagen met een stuk touw. Volgens de evangeliën was dat de enige keer dat hij geweld gebruikte.
Ik denk dat Jezus ook zijn stem verheft had om duidelijk aan te geven dat hij er niet van gediend was.
Jezus werd boos omdat er handel was en het ging niet om God. De tempel was Gods huis, dus het was Hem goed recht dat hij boos werd.

Johannes 11:33:35
Toen Jezus haar en de joden die met haar waren meegekomen, zag huilen, greep het verdriet Hem aan. Jezus huilde. Hier zie je dat Jezus met ontferming bewogen was en huilde. Hij huilde om Zijn vriend Lazarus die overleden was.

Lucas 10:21
Op dat moment begon hij vervuld van de heilige Geest te juichen en zei: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt u het gewild. Hier zie je dat Jezus verheugd was om de wil van de Vader en was vervuld door de Heilige Geest.

Verder zie je dat er in de bijbel emoties voorkomen. Kijk maar eens naar het leven van David. David die zijn hele hart uitstort naar God en het stukje over Hanna.
Psalm 116

Psalm 103 Hier lees je de vreugde van David, in dit stukje laat David zijn dankbaarheid en vreugde en grootheid van God zien.

1 samuel 1:10 Hier lees je dat Hanna in bittere tranen huilde omdat Peninna haar plaagde omdat ze geen kinderen kon krijgen. Ik denk dat Hanna in een tijdelijk depressie zat omdat ze niet meer at.

De bijbel spreekt dus wel degelijk over emoties, ik zal er nog een aantal opschrijven.

Boosheid: Efeze 4:26,27 Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, geef de duivel geen kans.
Walging: Spreuken 6:16-19 Zes dingen haat de Heer,
Zeven dingen zijn hem een gruwel: Ogen die hooghartig kijken en een tong die liegt,
handen die onschuldig bloed vergieten en een hart dat op het kwade zint,
voeten die zich naar de misdaad reppen
en getuigen die bedriegen, altijd liegen,
en zij die stoken tussen broers.
Vreugde: prediker 9:7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen .
Angst: spreuken 29:25 Vrees voor mensen spant een strik, maar wie op de Here vertrouwen zijn onaantastbaar.
Verdriet: psalm 56:9 Vang mijn tranen in uw kruik. Staan ze niet allen in uw boek?
Verbazing: Hij vroeg hun: ‘Waar is jullie geloof?’ De leerlingen waren geschrokken en zeiden vol verbazing tegen elkaar: Wie is hij toch, dat zelfs de wind en het water zijn bevelen gehoorzamen?


Wat gebeurd er als emoties niet de ruimte krijgen om geuit te worden of op een verkeerde manier geuit worden?

Het uiten van emoties is een ontladingsreactie waarmee je fysieke ervaring van de emotie ontkracht.
Als emoties niet de ruimte krijgen om geuit te worden, waar blijven deze emoties dan?
Deze emoties kunnen niet zomaar verdwijnen maar blijven opgeslagen, omdat ze niet geuit worden blijven ze opgekropt, dit heeft gevolgen. Als er opgeslagen emoties zijn dan kan dit lichamelijke en psychische klachten veroorzaken. In het begin had ik het er over dat geest, ziel en lichaam niet losgekoppeld kunnen worden van elkaar. Ook het lichaam kan dus hinder aan ondervinden als er emoties opgekropt blijven. Als deze blijven kan het zijn dat het zich steeds meer opstapelt en opeens barst de bom vaak is het dan al te laat, omdat er meerdere emoties zijn opgeslagen. Emoties kunnen ook op een verkeerd manier geuit worden, bijvoorbeeld door middel van driftaanvallen in bijzijn van andere mensen, of door te reageren vanuit een teleurstelling. Dit kan zoveel impact hebben gehad dat er geen ruimte meer is voor echte vergeving.


Een aantal gevolgen van lichamelijke en psychische klachten bij het niet kunnen uiten van emoties.

- Stress (dit kan ook als er onverwerkte emoties zijn)
- Slaapproblemen
- Piekeren
- Depressies/angsten
- Onverklaarbare lichamelijke klachten zoals:
- Fibromyalgie.
- Migraine
- Buik en maagklachten
- Pijn in de onderrug
- Hyperventilatie
- Vermoeidheid
- Onrustige gevoelens


Hoe ging Jezus om met Zijn emoties:

We gaan opnieuw een kijkje nemen in het leven van Jezus, hoe ging Hij om met emoties.
Jezus richtte Zijn boosheid bijvoorbeeld niet op mensen, maar op de gevolgen van de macht van satan. Hij was boos omdat er vanwege satan hebzucht en ziekte in de wereld was. Wat er ook gebeurde, Hij wilde Zijn Vader eren. Dat is een goede les voor ons. Als onze emoties met ons op de loop lijken te gaan mogen we deze bij God brengen. Bij Hem kun je altijd terecht, ook al lijkt geen mens je te begrijpen. Als je Hem vertelt over je gevoelens, kun jij je boosheid leren gebruiken om onrecht te bestrijden en zal God je verdriet verzachten. Zo zullen we steeds meer op Jezus gaan lijken!


Wat kunnen we hiervan leren en tips om emoties te uiten:

-Emoties mogen we uiten, zowel bij God als bij mensen. Als je het moeilijk vind om te praten, schrijf dan je gevoelens op. Hou bv een dagboekje bij.
Als je terugleest in het boek Samuel 1 dan zie je daar dat Hanna zoveel verdriet had dat ze niet meer at, ze ging met haar verdriet naar God toe en had ze haar hart uitgestort, nadat ze dat gedaan had ging het beter met haar en at ze ook weer.
-Zorg ervoor dat je 1 of een aantal vertrouwenspersonen om je heen hebt.
-Als er door boosheid verbittering is opgetreden, nodig God hierin uit. En bid voor de mensen die jou verdriet hebben aangedaan en zegen hen.
-Probeer zo snel mogelijk (vlak nadat de heftigste emoties wat zijn bekoeld) over te gaan tot een direct gesprek. Liever vandaag dan morgen dus, maar ook: liever laat dan nooit.
-Mocht je moeite blijven houden met het uiten van je emoties kan het goed zijn om pastorale zorg in te schakelen.

Citaat: Verdriet heeft een zuivere werking voor de ziel.

Dit artikel is geschreven door Esther Visser

Sinds kort heb ik ook een eigen site, www.dewegvanherstel.webklik.nl
Heeft u ergens moeite mee dan mag u mij altijd mailen.

Groetjes Esther
dank je wel esther voor deze topic die je hebt opgestart ik geloof dat veel mensen er veel aan zullen hebben al .
al weten we het misschien al wel toch is het belangrijke en goed om het weer te horen of lezen in dit geval.ikheb er in ieder geval iets aan.Gods zegen met alles waar je mee bezig bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: donderdag 21 augustus 2014, 23:57
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging.
 
MARIO216 schreef:
Maandag 4 augustus, Richteren 6: 33-40; Teken van God.

Het begint nu echt spannend te worden. Een groot leger van Medianieten en hun bondgenoten trekt het noorden van Israël binnen. En na zeven jaar blaast eindelijk weer eens iemand op de hoorn. Het is Gideon uit Ofra, de man met de nieuwe naam Jerubaäl. Vervuld met de Geest van God is hij even alle onzekerheid en faalangst voorbij. Wat niemand durft, dat durft Gideon.
Maar dan slaat de onzekerheid op eens weer toe. Here, schenk me een teken! Bevestig mijn geloof! Zie, ik leg een vlies wol op de dorsvloer buiten. En als ik nu het vlies nat is en de grond droog…, dan zal ik weten, dat Gij door mijn hand Israël verlossen wilt. Maar de andere dag is dit teken van God al niet meer goed genoeg. Hij vraagt om nóg een teken. Iets wat moeilijker voorstelbaar is. En weer is God hem ter wille. Dan houdt hij op met vragen. Zou nu alle onzekerheid bij hem weg zijn of ziet hij in, dat hij het zo niet moet doen?
Wat heeft God soms toch een geduld met ons, als we ergens heel erg tegenop zien en verlangen naar een extra teken van Hem. Zie op Jezus en zie op het kruis!
Laat het teken van het kruis genoeg voor je zijn om ook vandaag je vertrouwen op God te zetten en veel van Hem te verwachten.
dank je wel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: donderdag 21 augustus 2014, 23:53
BerichtOnderwerp: Waar is de gezelligheid gebleven ??
 
Ik had zo eigenlijk de gedachte om deze site te verrijken met bv.chatten met beeld.net zoals skypen zeg maar.
Maar daar kun je ook rare dingen gaan meemaken dus zo goed is het dan ook weer niet .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: donderdag 21 augustus 2014, 23:45
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
NATASCHA642 schreef:
Is het niet beter dit over te laten aan de persoon in kwestie Smiley die vol vragen zit

Tis haar lichaam als zij haar lichaam (haar tempel) wilt verbouwen wie zijn wij daar wat over te zeggen ....
wie zijn wij?ik geloof dat wij de zonen en dochters Gods zijn op deze aarde en we hebben zeker taken gekregen waaronder het rentmeesterschap over de schepping.
Onze Vader heeft ons dingen gezegd die we beter kunnen doen of laten en hoe we moeten omgaan met Zijn schepping.
Nu leven we in een vrije wereld waarin alles maar moet kunnen en mogen.
Als er nu niemand iets daarvan zegt dan denk ik dat er iets niet goed is.
Nu in dit geval over plastisch chirurgie als we daar niks over zeggen dan denken de andere vooral jongere generatie dat dat allemaal mar normaal is en kan.
De jonge generatie van deze tijd heeft in de meeste gevallen denk ik helemaal niets meegekregen over het geloof.
Eerder worden ze opgevoed met mtv en dat soort programmas.
wij weten wel beter en ook wat de vruchten ervan Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: donderdag 21 augustus 2014, 08:35
BerichtOnderwerp: Waar is de gezelligheid gebleven ??
 
SHANITA130 schreef:
Ik zit hier al een tijdje.

Wat ik heb gezien, er zijn golven, dan is het ineens heel druk, dan weer stil.

Wat ik vreemd vind, mensen die regelmatig op topics commentaar hebben, en zelf bijna nooit/nooit een topic openen.
er zijn al zoveel topics shanita en er is verschil tussen reageren en commentaar.bedoel je met commentaar dat de topic niet goed is misschien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: woensdag 20 augustus 2014, 18:09
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
LAURA291 schreef:
ik vind dit een hele mooie en hij is ook goed het klopt precies.bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 augustus 2014, 17:28
BerichtOnderwerp: signalen je beter niet met die persoon kan daten
 
NATASCHA642 schreef:
Is jou dat ookal opgevallen of dat ze vrouwen met een maatje meer niet hun type of lui vinden of afschuwelijk Geschokte, onthutste smiley
Ookal ben je wat forser des te meer hebben ze van te houden en toch wordt er in mijn ogen teveel gekeken naar uiterlijk ipv het veel mooiere innerlijke ... of zie ik dat verkeerd Smiley die vol vragen zit
nou toevallig mail ik soms met iemand en die heeft toevallig geen foto van zichzelf erop staan.weet je dat ik dit eigenlijk nog leuker vind haha

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: woensdag 13 augustus 2014, 17:44
BerichtOnderwerp: Genocide ...
 
CORNEEL767 schreef:
hoi in het kort zo een reactie jol.als ik het goed begrijp krijgt israel dus de opdracht om amalek te doden alles.volgens mij headden ze dat dus niet gedaan.ze hadden God dus niet gehoorzaamd.nu was amalek de vijand van het volk van israel.ergens anders ik weet niet zo gauw waar staat geschreven dat dat volk { niet israel zelf }maar in ieder geval de vijand van Israel hun een doorn zullen zijn en dat ze daar last van zullen blijven houden zo moeten we in ons eigen leven ook defintief afrekenenmet de zondes doen we dat niet dan blijft het dooretteren en gaan we eraan onderdoor.dus ik denk dat je het niet zo kan zien dat die isis die opdracht uitvoert waar je het over hebt .israel had toen in die tijd van samuel God moeten gehoorzamen en dat hadden ze niet gedaan.het ging ook en gaat ook om alle afgoderij te vernietigen uit te roeien.
er is ook maar 1 weg en 1 waarheid en het eeuwige leven.dus die andere wegen kunnen niet het kan wel maar die zullen uiteindelijk allemaal ergens naar toe leiden maar niet naar het eeuwige leven of zouden we kunnen schipperen met Zijn Woord?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: woensdag 13 augustus 2014, 17:41
BerichtOnderwerp: Genocide ...
 
JOL252 schreef:
Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd, de situatie met de Yezidi's die opgejaagd worden, bedreigd, vermoord, de meisjes en vrouwen verkocht op de slavenmarkt... en noem alle gruwelijkheden maar op... we zien het langskomen elke dag in het nieuws...
Om een stukje rust te vinden sla je dan je bijbel soms open ... maar dan stuit ik op een gedeelte in 1 Samuel, het 15e hoofdstuk ... waar ik dus niet rustig van word want lees een situatie als bij de Yezidi's en verbijstering slaat toe.

Zelf merk ik dat ik moeite heb als ik de beelden zie en de nieuwsberichten hoor uit Irak en Syrie, dan kan ik er even niets mee als ik dit lees:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Samuel+15&id42=1&id18=1&id47=1&id35=1&l=nl&set=10

Het is een hele lap tekst dus ik zet voor het gemak uit de hele context de tekst neer waar ik over struikelde:

"3 Ga nu heen, en versla Amalek, en sla alles wat hij heeft met de ban. Spaar hem niet, maar dood hen van man tot vrouw, van kind tot zuigeling, van rund tot schaap, en van kameel tot ezel."
hoi in het kort zo een reactie jol.als ik het goed begrijp krijgt israel dus de opdracht om amalek te doden alles.volgens mij headden ze dat dus niet gedaan.ze hadden God dus niet gehoorzaamd.nu was amalek de vijand van het volk van israel.ergens anders ik weet niet zo gauw waar staat geschreven dat dat volk { niet israel zelf }maar in ieder geval de vijand van Israel hun een doorn zullen zijn en dat ze daar last van zullen blijven houden zo moeten we in ons eigen leven ook defintief afrekenenmet de zondes doen we dat niet dan blijft het dooretteren en gaan we eraan onderdoor.dus ik denk dat je het niet zo kan zien dat die isis die opdracht uitvoert waar je het over hebt .israel had toen in die tijd van samuel God moeten gehoorzamen en dat hadden ze niet gedaan.het ging ook en gaat ook om alle afgoderij te vernietigen uit te roeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 augustus 2014, 20:06
BerichtOnderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
 
SHANITA130 schreef:
Hai Woman,

Als je dit leest; ik vind het erg jammer dat je weg bent.

Kan je het nou echt niet uitmailen met de Redactie?

Is dat nou echt zó moeilijk? Ja, ik bedoel het goed, mijn toon is aardig en vragend.

Ik vind het eigenlijk zonde dat je er niet bent, je had, vond ik óók goede bijdragen....

Zegens,

S.
ik vond het ook wel jammer dat ze weg is,en weet niet de reden maar wat er wel in me naar boven kwam is bescherming.
vraag me niet waarvoor dan dat kan ik niet zeggen .maar mijn reactie een paar terug op dit forum zegende ik haar ook met bescherming.dit kwam gewoon in me op en ik voelde dat ik dat moest doen.wat ik wel van haar vond is dat ze heel bijzonder is.echt apart gezet door Hem net als wij allemaal mag ik hopen.ik kan niet anders zeggen dat het een gevoel bij mij was meer niet.zo hebben sommige onder ons dat ook wel als ze iemand zien of tegenkomen op deze site en ja dat gevoel kan divers zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORNEEL767 (56)





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: maandag 11 augustus 2014, 20:32
BerichtOnderwerp: Cartoons
 
LAURA291 schreef:
Oké, de laatste, heb ik mijn best weer gedaan Lachende smiley

goed gedaan laura.bedankt

Lachende smiley knap dat je dit kunt is het moeilijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van CORNEEL767
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2