ChristianMatch
 


Forum

Ik ben christen maar denk niet in hokjes?
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Over ChristianMatch
Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juli 2015, 00:42
 
PETRA824 schreef:
Wat mij er zo in raakt, is
corrigeer me als ik het verkeerd lees, is als of je teleurstelling alleen bent tegen gekomen in kerken.
En dat je daardoor ook niet meer na de kerk gaat.
Ook komt het op mij over alsof je schrijft alle kerken zo zijn, zoals je beschreef.

met de nadruk, zo lees ik je woorden he... liefs

En natuurlijk raakt me dat, als mensen niet meer na de kerk gaan, door negatieve ervaringen en het raakt me als er een beeld word gegeven als of alle kerken zo zijn
Na een kerk gaan is fijn. bemoedigend. opbouwend


Opvallend is zo en zo...dat je juist dit stuk uit mijn schrijven haalt.
Maar dit mag natuurlijk.
Ik dacht dat er ook andere dingen in mijn schrijven openbaar kwamen?..
Jou raakt dus als ik spreek over mijn ervaring rondom het handelen in kerken tijdens de nood van mensen die hun rust in de kerk gaan zoeken.

Want spreek mij tegen,wanneer ik onterecht zeg ,dat er altijd mensen zijn die na leed door die ander te zijn aangedaan,hun heil in een kerk of de kerk zoeken.
En dit is een goede plek.
Alleen...wordt er altijd recht gehandeld in een kerk op dit gebied?..
ik zeg nee!..

Alle kerken zo moest jij dit niet lezen.
Ik kan helaas niet verder in details gaan,dit is hier niet passend.
Er is nu naar mijn mening van mijn kant al heel wat gezegd.

Ik wil niet die kant op om olie op het vuur te gooien.
Want dit is verre mijn bedoeling.

Kortom: er mogen wel is dingen gezegd worden.
We zitten niet op een datingssite om alleen lol te maken.
Een ieder heeft net zo goed ook zijn of haar pijn.
En dit wordt wel is als overleven ervaren.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op vrijdag 10 juli 2015, 09:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 juli 2015, 11:31
 
HEIDE062 schreef:
Opvallend is zo en zo...dat je juist dit stuk uit mijn schrijven haalt.
Maar dit mag natuurlijk.
Ik dacht dat er ook andere dingen in mijn schrijven openbaar kwamen?..
Jou raakt dus als ik spreek over mijn ervaring rondom het handelen in kerken tijdens de nood van mensen die hun rust in de kerk gaan zoeken.

Want spreek mij tegen,wanneer ik onterecht zeg ,dat er altijd mensen zijn die na leed door die ander te zijn aangedaan,hun heil in een kerk of de kerk zoeken.
En dit is een goede plek.
Alleen...wordt er altijd recht gehandeld in een kerk op dit gebied?..
ik zeg nee!..

Alle kerken zo moest jij dit niet lezen.
Ik kan helaas niet verder in details gaan,dit is hier niet passend.
Er is nu naar mijn mening van mijn kant al heel wat gezegd.

Ik wil niet die kant op om olie op het vuur te gooien.
Want dit is verre mijn bedoeling.

Kortom: er mogen wel is dingen gezegd worden.
We zitten niet op een datingssite om alleen lol te maken.
Een ieder heeft net zo goed ook zijn of haar pijn.
En dit wordt wel is als overleven ervaren.

Ik denk dat veel zo niet alle mensen die tijdje naar een kerk gaat dit helaas wel herkennen. teleurgesteld of zelfs pijn gedaan worden - als ik daar lang over nadenk, dan doet dat mijzelf ook veel verdriet. Juist omdat de kerk eerder het tegenovergestelde doel heeft. En als ik naar mezelf kijk dan doe ik soms anderen ook pijn of stel ik teleur, zonder dat ik dat wil of de bedoeling heb - en vraag ik mezelf af waarom dat het dan toch zo gebeurd is.
Ik kan niet anders dan tot aantal conclusies komen: dat ik zelf onvolmaakt ben, gebrekkig ben, tekort schiet in mijn 'mens zijn' (zoals God dat bedoeld heeft), ondanks allerlei vaardigheidscursussen en hogescholen. En ik denk dat God dat ook wil dat ik mezelf zo ten dele zie, omdat ik dan Hem nodig heb, niet hoogmoedig wordt en mezelf niet van Hem ga afkeren.
Maar dat ik soms anderen pijn doe / teleurstel is natuurlijk ook niet Zijn bedoeling. Ik kan de kerk dan ook niet anders zien als een groep mensen die met zonden bevlekt zijn en niet volmaakt zijn. Maar tegelijkertijd ook dat Jezus het Hoofd is van de Kerk (niet op aarde, maar geestelijk), en ook het "Hoofd" van mij - in die zin dat ik mij compleet mag weten in/met Hem. En dan is het goed om te proberen elkaar niet pijn te doen en niet teleur te stellen, maar meer nog om als doel te hebben tot verzoening en weer tot elkaar te komen en dan samen tot God te gaan en (samen) vergeving te vragen en weet de eenheid te vormen die God van ons vraagt als gelovigen.
Ook ik zal niet in praktische details gaan, omdat dat dan zijn doel voorbij schiet hier, maar herkenning is er wel degelijk.

En ik hoop dat je mag ervaren dat God ook "pijn" kan wegnemen en wonden kan helen.

broederlijke groet, ed Engeltje smiley


Laatst aangepast door
EDY877
op zaterdag 11 juli 2015, 11:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 juli 2015, 11:55
 
EDY;En ik hoop dat je mag ervaren dat God ook "pijn" kan wegnemen en wonden kan helen.

Bedankt Edy voor jou delen hier..een herkenbare gedachtegang en vooral ook uit een bijbels perspectief.
Een zin pakte ik mee hierheen,omdat deze woorden vooral veel betekenis hebben.

Persoonlijk ervaar ik net zo goed,dat vanuit een eertijds soms te moeten denken,handelen,spreken of schrijven...mij meer in een negatieve spiraal laat komen,dan te doen zien op de weldaden door God weder ontvangen.

Er mogen mijn in ziens hier dingen gezegd worden.
Niet eenvoudig soms om daarvoor de juiste woorden te vinden.
Goed...hierin denk ik gelijk aan de woorden;Wie meent te staan ,zie toe dat hij niet valle.....denk niet dat ik hier schrijf zonder mijn verantwoordelijkheid te voelen,hoe het aan zou kunnen komen.

Terug naar de Titel van dit Topic.
In hokjes denken is voor mij dit...dat ik door de vele omstandigheden die mijn leven passeerde en natuurlijk nog....mij niet meer bij alles 1.2.3 kan aansluiten.
Dit kan ik uit gaan diepen hier....maar die Vkuil laat ik juist even dicht.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op zaterdag 11 juli 2015, 12:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: donderdag 16 juli 2015, 23:15
 
"Gekwetst worden door de kerk ligt niet aan de kerk"

“In deze tijd worden veel mensen pijn gedaan door de kerk. Ze raken beledigd door pastors, oudsten of andere leden. Ze gaan van kerk, naar kerk, naar kerk. En worden opnieuw en opnieuw pijn gedaan. Ze denken: kerkmensen zijn christenen, ze zouden beter moeten weten dan mij pijn te doen.

Maar hier is de waarheid: mensen worden gekwetst omdat ze in de kerk liefde willen ontvangen. Maar mensen stellen nu eenmaal teleur. We moeten vooral de liefde van Jezus wórden en dat in de kerk te brengen. Dan zul je minder snel gekwetst worden”, zegt Todd White, organisator van en spreker tijdens het evenement Awakening Europe. Hij vertelt dat christenen zich – als kinderen van de Vader – nooit beledigd zouden moeten voelen.


Goed stukje.....effe gekopieerd van internet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 00:17
 
We moeten vooral de liefde van Jezus wórden en dat in de kerk te brengen. Dan zul je minder snel gekwetst worden”,

-------------

Deze zin snap ik denk niet op de manier hoe het hier staat.

Als ik lees dat wij(gekwetsten)met de liefde van Jezus de kerk binnen moeten gaan?!....dan denk ik dat eerder de kerk die gekwetste mens met de Liefde van Jezus mensen in een kerk moe-ten ontvangen.

Het is denk ik in de praktijk niet zo,dat die gekwetste mens de kerk binnen komend maar meteen met de liefde van Jezus binnen kan komen,om daar ook gelijk verdraagzaamheid uit oefenen.(het zijn gebroken mensen)
Ik zie hier meteen weer de rede waarom de gekwetste mens toch sneller uit een kerk blijft dan die op te zoeken.
Ik spreek hier uiteindelijk puur uit eigen beleving en ervaringen.

Ik als ooit gekwetste mens....zocht uiteindelijk liefde bij die mensen die liefde gaven,door er alleen voor mij te zijn,met eten en drinken.
Ja,die niet spraken of konden spreken over de liefde van Jezus,maar er wel naar handelde.(ja,wereldlingen)

God kan wel weer in een kerk brengen.
Maar er naar Zijn wijsheid ook mensen vandaan houden.voor een tijd.
Hij doet ervaren,dat Hij overal is.
Ja,aan geen plek of staat verbonden is.

Hij zoekt Zijn schapen op,
al ervaren?


Laatst aangepast door
HEIDE062
op vrijdag 17 juli 2015, 00:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 08:57
 
Ik zie he t zo. gekwetste mensen komen naar een kerk, verwachten vaak van d e mensen vanalles

das de fout al, laat je door jezus zelf troosten...ga voor jezus na de kerk, niet voor de mensen.

En leuk als mensen je ook troosten en bemoedigen, maar het blijven mensjes... en als je ontdekt dat die ook wel es fouten maken of effe geen tijd hebben of zo, bekijken ze eens zoals jezus ze ziet...

In een kerk zitten allemaal mensen, en allemaal leven we in een wereld waar we gekwetst worden. En zitten we in vaak verschillende groei fases van geloof

Neem een vb.tje. mevrouw janssen is gescheiden en nu verwacht ze iedere week van bepaalde mensen in de kerk dat ze na haar geklaag een tijd luisteren haar bemoedigen etc...
oh wee als je effe zelf een keertje moe ben en geen tijd, energie effe voor haar hebt.

Die kant heb je ook...

En wanneer je de mensen vanuit d e liefde van jezus ziet, accepteer je ook hun zwakheden en loop je niet weg van ze als ze een keertje geen tijd voor je hebben, of zo

Als ik na mezelf terug kijk.. ha ha jee ik ontmoette jezus in me verdriet in de kerk, ha ha wat een troost. En natuurlijk ook mensen... ma ja dat blijven mensjes...


Laatst aangepast door
PETRA824
op vrijdag 17 juli 2015, 09:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 09:26
 
Jezus zei ergens; Zo u eens bekeerd zult zijn
Zo versterkt uwe broederen.

Hij zegt niet; tja ik weet van u.jou onkunde...enne..
Probeer is wat uit bij mensen?...

Het gaat hier dus ten diepste om wat een ware christen
Moet of behoort uit te dragen.

We kunnen en mogen niet zomaar schuilen achter de
Gedachte dat we maar mensjes zijn.

God geeft een opdracht.
Ben jij door Mij bekeert!..
Zo versterkt dan!

Weet heel goed dat een kerk een gebouw blijft
van 4 muren.
En ben bewust dat er van alles kan gebeuren binnen die 4 muren.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op vrijdag 17 juli 2015, 09:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 09:37
 
Klopt versterk uw broederen... maar wel es gedaan in een kerk....?
je geeft mensen aandacht, een luisterend oor, maar je blijft zelf ook een mens en kan het niet altijd opbrengen.

Nou zijn e r ook verschillende mensen... mensen die groeien,, mensen die iedere week na de kerk gaan als of het een ziekenhuis is.. na jaren nog steeds.
En dan heb je van die mensen waarbij het nooit goed is, altijd wat te klagen... nooit genoeg aandacht...

da,s effe de andere kant die er ook is.

Laat staan je prediker of voorganger bent.. heb je je preek gedaan, dienst af, komt er een halve kerk op je af om aandacht... begrijpelijk dat die wel es denken.. snel weg..

Ik denk zelf ook wel es.. ehhh nu effe geen energie, snel andere kant op lopen bij sommige mensen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 09:57
 
Wanneer ik weer terug kijk naar de titel van dit Topic..
Ben ik niet iemand die niet in hokjes kan denken,omdat ik toch Iets moest kiezen.
Hoewel ik weet dat ik geen best leventje hebt geleden,en daardoor ook zeker niet boven mensen wil gaan staan.
Ben ik wel iemand die haarscherp aanvoelt wat er om mij heen gebeurd.

Ik wil best heel even een stapje verder gaan..wanneer ik dan nu zeg,dat ik zelf diaken ben geweest.
Verder zwijg ik hier over.

Naar een kerk gaan is goed.
Welke beleving je daar hebt in de kerk,is vaak (te) persoonlijk.
Ga ik hier ook zeker niet uit brengen.

Uiteindelijk heb ik dingen geleerd en jij ,u die leest,ook.
En kan alleen voor u hopen dat God u alleen de weg wijst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 11:01
 
Volgens mij gaan d e hokjes ook steeds meer weg, steeds meer hoor ik van samenkomsten van cristenen uit verschillende kerken Lachende smiley

Maar toch een vraagje, je bent diaken geweest... heb jij dan nooit zelf als diaken effe geen tijd energie voor iemand gehad?


Mijn ervaring is trouwens wanneer je het echt nodig hebt, stuurt Jezus altijd wel iemand op je pad om te troosten, op allerlei manieren of hij troost je zelf.
en wanneer iemand het echt nodig heeft , ook al ben je hartstikke moe maakt Jezus het je wel heel goed duidelijk, en geeft je de kracht en gebeuren er vaak hele mooie dingen. Nou net denk ik doordat je moe bent en zegt, Jezus, ik ben moe, werkt u dan door me heen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 11:44
 
Het is ook nodig dat die 4 kerk muren weg gaan vallen.
De kerk zat ooit in het veld.lekker int zonnetje misschien.
Jezus kon dan meteen met de zon erbij,uit leggen wat warmte bij een mens doet.

Hier spreek ik mijn gedachte uit,niet zoveer op iemand gericht.
eenvoudig gezegd..ik deel mijn gedachte.

Ik ga niet volledig op de vraag in,wat ik daarbij ervoer als diaken.
Wel kan ik dit zeggen,dat ik niet eens kon worden in,Die gemeente. met de uitgave's,behorende te doen als diakenleden.
Het is dus niet zozeer het aanhoren van leed vanuit iemands leven,wat mij persoonlijk niet moe kon maken in die tijd.
Maar,de roddels die vanuit ''de kerkelijke achtergrond'' beslist niet kunnen.
Wij kerkmensen,opzieners behoren te waken over de ziel van de mens,die moe of bestreden een kerk binnen komt.

Er zou veel meer over te zeggen zijn.
Maar dit doe ik niet.
Ook staat er;een ieder zijt in zijn eigen gemoed,ten volle verzekerd.

Ik zie deze ontwikkeling helaas dan niet alleen int kerkelijk licht,
In de hele wereld zie ik dit gebeuren.
De mens zoekt zijn of haar doel.
Verlangens worden besproken en weer uitgesproken...
En de mens die de ware rust zoekt..loopt bij de mens(en) al meer vast.
En tegelijkertijd meen ik te moeten zeggen;Gelukkig!

Ik ben daarom met uitspraken eens,wanneer er zijn,die geloven en zeggen, dat God zelf troost waar,hoe en wanneer.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op vrijdag 17 juli 2015, 12:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 12:52
 
- overige tekst verwijderd -


Twee dingen:
- Deze reactie is off-topic
- Het betreft hier een mailcorrespondentie tussen jou en de redactie. Deze hoort hier niet thuis op het forum.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op vrijdag 17 juli 2015, 22:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 14:49
 
Maar,de roddels die vanuit ''de kerkelijke achtergrond'' beslist niet kunnen.
Wij kerkmensen,opzieners behoren te waken over de ziel van de mens,die moe of bestreden een kerk binnen komt.


Dat is wel heftig , En inderdaad mooi gezegd dat w e horen te waken ove r d e mens die moe en bestreden een kerk binnenkomt, ook al houd dat in dat je soms meerdere keren zelfde klaagzang moet aan horen omdat die persoon soms effe in bittere fase zit.
Ik word daar wel es moe van.... doe me best.. das ook zoiets dan ben je cristen en verwachten mensen soms perfectie van je, er bestaat geen perfecte cristen en ik helemaal niet Twijfelende smiley

Ik verwacht het ook niet van andere cristenen, daarom word ik denk ik niet meer teleurgesteld...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 juli 2015, 23:25
 
HEIDE062 schreef:
- overige tekst verwijderd -


Twee dingen:
- Deze reactie is off-topic
- Het betreft hier een mailcorrespondentie tussen jou en de redactie. Deze hoort hier niet thuis op het forum.



Beste Redactie afdeling,

De vraag heb ik hier ook op het Forum neer gelegd
Maar ik zal verder mijn plek hier over in gaan nemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: woensdag 5 augustus 2015, 08:36
 
HEIDE062 schreef:
Ik ben daarom met uitspraken eens,wanneer er zijn,die geloven en zeggen, dat God zelf troost waar,hoe en wanneer.

Kan me in meerdere reacties van u vinden Heide. Ik heb diverse kerken bezocht vanuit diverse stromingen maar heb nooit echt ergens mijn plek kunnen vinden. Soms voelde het 'gewoon' niet goed en soms heb ik iemand van de kerk zelf (leiding, geen idee over zijn rol) tegen mij horen beweren dat God niet zou bestaan Gefrustreerde smiley

Zit nu in een gemeenschap omdat een goede vriend van mij daar zit en ik met hem kan praten. Echter heb ik soms nog steeds mijn bedenkingen. De tijd zal het leren.

De relatie met God / Jezus Christus is denk ik; zoals uw quote ook zegt, een persoonlijke. En Kan altijd daar terecht.

Overigens kan ik mij niet herinneren dat Jezus sprak over een specifieke stroming van het Christelijke geloof in de bijbel. Dus vandaar dat ik de keuze "Ik ben Christen, maar denk niet in hokjes" heb aangekruist. Want ik geloof niet dat Jezus met dit doel op aarde is gekomen / geweest / komt.


Laatst aangepast door
GERARD072
op woensdag 5 augustus 2015, 08:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: woensdag 5 augustus 2015, 08:43
 
Dus om in hokjestaal te spreken, zou mijn hokje de Bijbelse beleving zijn (even in acht nemend dat ik lang niet alle stukken in de bijbel heb doorgenomen. Dus misschien dat Jezus Christus tóch ergens één specifieke hoofdstroming heeft genomen).

Voor nu echter, zoals ik het nu zie, zijn de hokjes / onderverdelingen binnen het Christelijk geloof door de mens gemaakt. Niet zoals God het bedoeld heeft.


Laatst aangepast door
GERARD072
op woensdag 5 augustus 2015, 08:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Over ChristianMatch
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2