ChristianMatch
 


Forum

Ik ben christen maar denk niet in hokjes?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Over ChristianMatch
Auteur Bericht
MANNA613





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 mei 2015, 18:28
 
Ik ben christen maar denk niet in hokjes... dat is een keuzemogelijkheid voor mensen die zich wel verbonden weten met het christelijk geloof, met Jezus Christus maar die niet willen zeggen tot welke denominatie ze behoren, of die gewoonweg niet bij een vaste groep behoren.

Tenminste ik neem aan dat dat de reden is dat mensen die optie invullen. Toch vind ik het een bezwaarlijke omschrijving. Het veronderstelt namelijk dat mensen die wel bij een vaste geloofsgemeenschap horen, wel in hokjes denken. En dat mensen die zich nergens bij hebben aangesloten dat niet doen. Naar mijn bescheiden mening klopt dit niet. We denken namelijk allemaal in hokjes en daar is niets mis mee. In hokjes denken helpt ons om de wereld overzichtelijk te maken en bovendien kiezen we er soms bewust voor om in een bepaald hokje te gaan zitten. Zelfs het zogenaamde niet-hokje is een hokje. Snap je het nog?

Er is niets mis mee om in een hokje te zitten en van daaruit je geloof in Christus te beleven. Het is goed om een vaste basis te hebben van waaruit je je leven en je geloof vormgeeft. Dat wil niet zeggen dat je blind bent voor andere meningen en overtuigingen. Helemaal niet. Het geeft je wel een bepaalde basis en het geeft niet om die af en toe bij te stellen. Geloven is een werkwoord, is een dynamisch iets. De Geest van God is ook dynamisch, God vindt altijd weer nieuwe wegen om Zijn liefde die in Christus Jezus aan ons is geopenbaard ingang te vinden. De Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt, maar God is ook een God van orde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 mei 2015, 20:54
 
Kom jij hier zulke dingen tegen?..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 mei 2015, 21:21
 
Natuurlijk is het mogelijk om jou vragen op meerdere manieren te lezen of op te vatten.
Ik bekeek het zelf even zo..dat het een wat gekke vraag is..want er kan zeker op een rechte wijze mee zijn omgegaan.
En dit kom ik in jou stukje niet tegen?..
Wanneer ik pauwiaan zou zijn,dan kon ik dus ook geen rechte keuze maken vanuit het rijtje.en spreekt mijn gevoel iets anders uit.
Begrijpelijk is dat jij als jongen door veel wind van leer wordt heen en weer geschud..en eigenlijk ,wie niet.
Belangrijk is dat wij alle 10 terug gaan naar Jezus wanneer we door Hem genezen zijn Lukas 17.wat onze geloofs status dan ook is.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op dinsdag 26 mei 2015, 11:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 mei 2015, 21:34
 
Zit wat in wat je schrijft Manna, zelf heb ik ingevuld ook: ik ben cristen maar denk niet in hokje, gewoon omdat ik de gemeente van Jezus als 1 geheel zie.
of je nu katholiek, pinkster, volle evangelie, gereformeerd, vrijgemaakt gereformeerd... etc. noem maar op bent.

Voor mijn gevoel, plaats ik mezelf in een hokje als ik invul charismatisch(ik ga na een charismatische gemeente), maar vind alle cristenen leuk, wat voor kerk ze ook gaan
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMY994





Berichten: 267

BerichtGeplaatst: woensdag 27 mei 2015, 11:58
 
PETRA824 schreef:
Zit wat in wat je schrijft Manna, zelf heb ik ingevuld ook: ik ben cristen maar denk niet in hokje, gewoon omdat ik de gemeente van Jezus als 1 geheel zie.
of je nu katholiek, pinkster, volle evangelie, gereformeerd, vrijgemaakt gereformeerd... etc. noem maar op bent.

Voor mijn gevoel, plaats ik mezelf in een hokje als ik invul charismatisch(ik ga na een charismatische gemeente), maar vind alle cristenen leuk, wat voor kerk ze ook gaan
Lachende smiley

Ik heb zelf ook getwijfeld wat ik bij deze vraag moest invullen. Ik heb wel volle evangelie ingevuld maar denk ook niet zo in hokjes. Je hebt natuurlijk wel je eigen voorkeuren naar welke kerk/gemeente je zelf gaat.
Toch denk ik dat het voor veel mensen heel erg belangrijk (zo niet het belangrijkste!) is om bij het zoeken van een partner te weten dat je van dezelfde kerkelijke kleur bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOS839





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: donderdag 28 mei 2015, 22:23
 
Ik heb "Ik ben christen maar ik denk niet in hokjes" ingevuld, gewoonweg omdat het mij niet uitmaakt naar welke kerk iemand of ikzelf ga (behalve de kerk van scientology, daar zou ik bezwaar op hebben) Knipoog smiley.

Oké nu even zonder dollen, ik heb het zelf ingevuld, omdat ik mijn gemeente nog niet heb gevonden en ik denk dat dat per plaats ook weer verschilt, dus als ik in het weekend bij mijn ouders ben, dan ga ik naar de evangelische gemeente, maar in mijn eigen woonplaats ga ik naar de CLC, toen ik nog vaak in harderwijk kwam in het weekend was ik vaak in de christelijk gereformeerde gemeente te vinden.

Voor mij licht het er meer aan waar ik me thuis voel en ik vind het zelf ontzettend mooi voor de mensen die wel een vaste plek hebben gevonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHILL210





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 mei 2015, 23:08
 
MANNA613 schreef:
Ik ben christen maar denk niet in hokjes... dat is een keuzemogelijkheid voor mensen die zich wel verbonden weten met het christelijk geloof, met Jezus Christus maar die niet willen zeggen tot welke denominatie ze behoren, of die gewoonweg niet bij een vaste groep behoren.

Tenminste ik neem aan dat dat de reden is dat mensen die optie invullen. Toch vind ik het een bezwaarlijke omschrijving. Het veronderstelt namelijk dat mensen die wel bij een vaste geloofsgemeenschap horen, wel in hokjes denken. En dat mensen die zich nergens bij hebben aangesloten dat niet doen. Naar mijn bescheiden mening klopt dit niet. We denken namelijk allemaal in hokjes en daar is niets mis mee. In hokjes denken helpt ons om de wereld overzichtelijk te maken en bovendien kiezen we er soms bewust voor om in een bepaald hokje te gaan zitten. Zelfs het zogenaamde niet-hokje is een hokje. Snap je het nog?

Er is niets mis mee om in een hokje te zitten en van daaruit je geloof in Christus te beleven. Het is goed om een vaste basis te hebben van waaruit je je leven en je geloof vormgeeft. Dat wil niet zeggen dat je blind bent voor andere meningen en overtuigingen. Helemaal niet. Het geeft je wel een bepaalde basis en het geeft niet om die af en toe bij te stellen. Geloven is een werkwoord, is een dynamisch iets. De Geest van God is ook dynamisch, God vindt altijd weer nieuwe wegen om Zijn liefde die in Christus Jezus aan ons is geopenbaard ingang te vinden. De Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt, maar God is ook een God van orde.

De term 'hokje' lijkt volgens jouw een negatieve associatie te hebben in de ogen van de meeste mensen. En ja, dat is ook zo. Anders is die term niet met die betekenis bedacht. En dat dit nu wordt toegepast in een profielvraag waarbij die betekenis nog eens expliciet wordt gemaakt maakt al snel de neiging om de associatie ook andersom te maken.

Ik heb zeer zeker wel moeite met hokjes-denken in kerken met één verschil: Mocht je op volwassen leeftijd bewust kiezen voor een denominatie dan kan zoals je aangeeft deze kerk een basis zijn van waaruit je verder reikt. Maar stel dat je in een denominatie bent opgegroeid dan kan dit hokje zulke dichte ramen hebben dat je beeld betreft andere kerken wazig is en van daaruit dus ook zeker gaat hokjes-denken, oordelen, langs de lat leggen.
Dus een keuze voor een hokje als basis, ja. Opgegroeid zonder de keuze te hebben gemaakt, nee.
Uiteindelijk heeft dit in mijn beleving dus ook niet te maken met de vraag over hokjes-denken maar het verschil tussen religie en geloof. Als je in een bepaalde kerk bent opgegroeid kan het religieuze aspect zo 'veilig' voelen dat je meer daaraan hecht dan aan de soms heel spannend voelende nieuwe wegen gaan, zoals ook Abram moest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: zondag 31 mei 2015, 11:36
 
Je laatste bijdrage chill, over geloof of religies denken en binnen in het eigen hokje blijven...
het moet me denken aan de farizeeen
Ze bestudeerden de schriften heel goed, wisten aan herodes te voorspellen dat Jezus werd geboren.
Toch accepteerden ze Jezus zelf niet, gingen met hem in discussie, klaagden hem aan bv, bij de genezing van de vrouw met een zwakte op de sabbat, de overste kwam na Jezus en was het er niet mee eens dat hij op de sabbat genas....
waren ze zo verblind door hun religieuze bezigheden ze niet meer zagen het echte geloof???
En wie hadden ze in hun hart? god of de duivel? De duivel is een leugenaar en klaagt ons aan. Wie heb je in je hart als je Jezus of je mede broeders of zusters aanklaagt?

En nog steeds van daag de dag ion kerken komen we farizeeërs tegen,
dat je alles onderzoekt kritisch en niet klakkeloos aanneemt is prima, maar hoeveel cristenen klagen andere cristenen aan die in de bediening staan, en oh wee als de cristen in d e bediening een fout maakt...

Ik houd er van om me voor te stellen hoe vandaag de dag de cristenen zouden reageren als jezus e r nu zou zijn...
omdat ik zie dat mensen nog steeds hetzelfde zijn.
vb tje: jan zijlstra, ook op deze site flink aangeklaagd door sommigge forum schrijvers,
wat doet d eman? hij geneest met gezag in jezus naam... en daar komen mede broeders en zusters die hem aanklagen...
laat staan hij iemand bevrijd en de geesten vluchtten in een kudde zwijnen... ha ah wat een chaos zal het wezen en voor vele cristenen zeker van de duivel denk ik.
maar ik denk dan, ehhh lezen jullie d bijbel niet?
wat geloven jullie, Jezus nog steeds dezelfde is als vroeger of dat er nu geen wonderen en tekenen gebeuren in Jezus naam?
ondertussen gaan vele cristenen ook na andere genezers, die niet in Jezus naam bezig zijn, of klein vb tje: face book:
vul je naam in, krijg je profetie over wat je naam inhoud... dat kan wel, maar is een profetie tegenovergesteld van het evangelie, wat onschuldig begint, nu zie ik op Facebook, vul je naam in, word voorspeld wanneer je dood gaat.... en veel mensen trappen erin. En cristenen zie ik er aan meedoen.

Hoeveel mensen gaan na een kerk, bidden, elzen de bijbel maar hebben een bedekking voor hun ogen, zien niet, hebben niet door dat de woorden van de bijbel levend en waarheid zijn. we in een geestelijke wereld leven
en doen ondertussen zelfs andere broeders en zusters aanklagen die midden in de strijd staan, inplaats van hun te ondersteunen? en voor hun t e bidden?

Volgens mij zitten best veel cristenen vast in een soort religieus gedoe, maar hebben niet inderdaad geloof in hun hart.

enfin wat gedachten zoals ik dingen zie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 1 juni 2015, 20:57
 
Helemaal mee eens Petra.

Trouwens ook mensen die beweren niet in hokjes te denken, doen het ook vaak wel.

Heb ik ook gemaakt in vriendenkring. Kwamen van de Biblebelt, hadden geen goed woord over de streng gelovigen daar. Hoe ze proberen hun waarden aan je op te dringen enzovoort enzovoort. Echter vonden zij je bv op zondag prima kunt gaan shoppen. Maar iemand die dat niet vond werd al snel hypocriet gevonden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMY994





Berichten: 267

BerichtGeplaatst: maandag 1 juni 2015, 21:48
 
ANNA415 schreef:
Helemaal mee eens Petra.

Trouwens ook mensen die beweren niet in hokjes te denken, doen het ook vaak wel.

Heb ik ook gemaakt in vriendenkring. Kwamen van de Biblebelt, hadden geen goed woord over de streng gelovigen daar. Hoe ze proberen hun waarden aan je op te dringen enzovoort enzovoort. Echter vonden zij je bv op zondag prima kunt gaan shoppen. Maar iemand die dat niet vond werd al snel hypocriet gevonden

Voor deze mensen is het invullen van kerk/gemeente dus wel belangrijk. Dan hoeven ze niet te reageren op mensen van bv de Ger.Gem.
Maar het probleem van drammerigheid speelt idd van beide kanten.
Misschien is het handiger om de keuzemogelijkheid groter te maken. Net als bij het roken. Bv. (... kerk/gemeente) Maar ik heb geen bezwaar tegen christenen van een andere kerk/gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 juni 2015, 08:43
 
ANNA415 schreef:
Helemaal mee eens Petra.

Trouwens ook mensen die beweren niet in hokjes te denken, doen het ook vaak wel.

Heb ik ook gemaakt in vriendenkring. Kwamen van de Biblebelt, hadden geen goed woord over de streng gelovigen daar. Hoe ze proberen hun waarden aan je op te dringen enzovoort enzovoort. Echter vonden zij je bv op zondag prima kunt gaan shoppen. Maar iemand die dat niet vond werd al snel hypocriet gevonden

Apart he Anna hoe mensen serieus met geloof bezig kunnen zijn, vervolgens zo worden.
Moet me denken aan de woorden van Jezus: laat u geen nieuw juk opleggen. Zou hij daarmee ook hebben bedoeld, een juk door een kerk gevormd met allerlei wetten? ik denk het wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHILL210





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 juni 2015, 14:28
 
Religie en geloof zijn zo in strijd met elkaar en toch aan elkaar verbonden in kerken maar ook daarbuiten. Zelf denk ik dat de kern daarvan ligt in de zondeval, namelijk dat we sindsdien onze eigen god willen zijn. Jezus vraagt ons nu zijn voorbeeld te volgen in het volkomen gehoorzaam zijn aan de Vader. Dan zal hij verbondenheid geven door de Geest. Daar moet denk ik niets tussen, zeker geen religie.
Ik twijfel heel erg aan de kerk in zijn algemeenheid. Ik weet niet of het goed is en zoals God het vraagt. Maar als ik dan denk aan de andere kant, helemaal geen kerk meer dan vraag ik me af hoe de verbondenheid als volgelingen van Jezus tot stand kan komen. Die vraag houdt me bezig.
Maar het in hokjes denken is niet verbonden aan kerk, dat zit in de mens. Wij willen begrijpen en oordelen. En als dit niet lukt dan oordelen we alsnog omdat de angst diep in ons geworteld is. En de zonde probeert die angst te bedekken maar als we zouden durven denken dan is werkelijk de angst het gevolg en de oorzaak van veel zonde en gebrokenheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 juni 2015, 21:40
 
Ik denk dat je gelijk hebt dat angst van veel ellende een oorzaak is.
Voor me zelf geloof ik wel in de kerk, en ondanks alle verschillen en religieuze cristenen ertussen, geloof ik in een eenheid.
Die eenheid word gemaakt door de Heilige Geest die ons broeders en zusters verbond met elkaar.

Mooi voorbeeld van eenheid onder cristenen vind ik mission possibel.
Volgens mij waren er cristenen vertegenwoordigd de laatste keer van 81 verschillende landen.
Allemaal mensen van uit verschillende kerken ook,
zeer indrukwekkend ook uit vervolgde landen.

maar daar waren allemaal mensen vanuit verschillende kerken, gemeentes en dan ook nog es met verschillende culturen
Maar 1 ding verbond iedereen met lekaar: Jezus, de zelfde God en de Heilige Geest. Lachende smiley


Er bestaat ook geneen perfecte kerk, voor me zelf heb ik al heel wat worstelingen gehad over bepaald e mensen uit de kerk, eindde van de worsteling was ik na het kruis ging. Bedacht dat ieder zo nog in zijn geloofsgroei zit, we verschillend zijn, maar jezus van ons allemaal houd.
Ook van de pastoor die katholiek is en tot maria bid, waarvan ik dan weer denk, waar staat dat in de bijbel... en ondanks( ik denk dat het een fout is, om tot maria te bidden) die fout van die katholieke pastoor, is de heilige geest ook wel degelijk bij hem.
Ook bij mij is de heilige geest, met al mijn fouten.......
en die heilige geest verbind ons met elkaar, laat ons onze fouten inzien, leert ons, samen 1 kerk te zijn, zelfs wereld weid, ik denk dat we die eenheid steeds meer mee gaan maken in d e laatste dagen op aarde.

met de nadruk op ik denk he, zijn mijn gedachten maar, wil niet zeggen dat het zo is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 juni 2015, 22:28
 
Weetje zit hier te denken, hoe zou Jezus graag zijn kerk zien? volgens mij gevuld met gebroken mensen...
zwervers, alceholisten, drugs verslaafden, sex verslaafden etc... ha ha zeker zouden ze ook welkom zijn bij jezus, oh homo,s
en mischien wel het liefst op de voorste rij. ere gasten, want voor gebroken mensen en zondaren is Jezus gestorven, heeft hij zijn kruis op zich genomen.


Hoe zou de gemiddelde cristen daarop reageren...hmm ik denk veel met veroordeel
ondertussen zien ze hun eigen fouten niet, vraatzucht, hooghartigheid etc. noem maar op.

Maar een kerk gevuld met zulke mensen, die jezus leren kenne, ieder in zijn fase van geloofsgroei... zonder elkaar veroordelen... ha ha hoop ik nog ooit mee te maken

en die eenheid, laten we eens beginnen met zelf daar in te geloven en na elkaars gelijkenissen, kijken en niet na de verschillen
en niet elkaar aanklagen....
of nog erger meteen roepen als we iemand zien met gave van de heilige geest dat is van d e duivel, ook zeer menselijk, alles wat nieuw is, onbekend staat men in eerste instantie negatief tegen over

hier in nederland zodra er een wonder gebeurt reageren we vaak met: van de duivel of komen we aan met wetenschappelijk bla bla bla
ondertussen vergeten we de bijbel er eens goed op te onderzoeken, waar we alles aan kunnen toetsen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHILL210





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juni 2015, 23:41
 
Een kerk voor de kwetsbaren is volgens mij utopie. Laat dat nu ook net datgene zijn waardoor ik twijfel over de kerk in zijn algemeenheid. Want als de kerk niet datgene kan zijn wat Jezus ons ter voorbeeld gaf, wat blijft er dan nog over? De rancune die ik ervaar over de kerk is dat zij aan de ene kant mooie woorden spreekt maar op het moment dat deze omgezet moet worden in gedrag ineens niemand thuis is. Ik ervaar hypocrisie en bedrijfsmatigheid in de kerk. Daarmee, juist in een kwetsbare positie, vind ik het extra pijnlijk om te vernemen dat de plaats waar je je veilig zou moeten weten er geen veiligheid blijkt te zijn. De kerk is voor mij een juiste leer, de gemeenschap daarentegen een verzameling mensen die weten dat ze God nodig hebben en daarin samen op weg willen gaan. En wat voor kerk dit dan ook zal zijn, de mensen die deze verbondenheid zoeken zullen niet anders kunnen dan kwetsbaar zijn in zichzelf maar sterk in het weten geliefd te zijn door God.
De vraag is alleen, hoe realistisch is dit bijbelse denkbeeld vertaald naar de kerk van Nederland?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zondag 7 juni 2015, 08:03
 
CHILL210 schreef:
.......De vraag is alleen, hoe realistisch is dit bijbelse denkbeeld vertaald naar de kerk van Nederland?

Ik denk dat het niet realistisch is. We zijn nu eenmaal mensen en denken in hokjes (ook al denken we van niet) De ene voelt zich meer thuis bij de ene kerk en vindt daarvan dat deze een realistisch bijbels denkbeeld heeft en de andere vindt dat juist niet en gaat dan ook naar een andere kerk.
Wat soms wel wat meer zou mogen, is dat we elkaar in deze keuze respecteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE840





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: zondag 7 juni 2015, 14:56
 
Als we een perfecte Bijbelse kerk zouden zijn hebben we ook geen genade en verlossing nodig hebben iedere keer opnieuw.
Denk dat God ons juist plaatst op plaatsen waar niet alles goed gaat om daar zijn liefde te laten zien.
Als we van mensen gaan verwachten i p v Jezus raken we snel teleurgesteld.
Vindt het juist fijn om in een kerk te zitten die een afspiegeling is van de maatschappij ook al is dat soms erg lastig stukje genade training is dat zeg maar Knipoog smiley
Ik geloof zelf dat iedereen welkom zou moeten zijn in kerk wie je ook bent.
Wat je geaardheid of verslaving of wat dan ook is.
In sommige kerken word dan gezegd je bent wel welkom maar....
Die maar gaf Jezus ook niet en God houd onvoorwaardelijk van ons dat zou de boodschap moeten zijn.
Maar ja in de tussentijd zullen we het met de huidige staat van de gemeenten moeten doen en de beste manier om de liefde in de kerk te laten zijn is er zelf mee te beginnen en niet te oordelen.
Zo even een hersenspinsel zo op de zondag middag
Groet Willie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juli 2015, 22:28
 
MANNA613 schreef:
Ik ben christen maar denk niet in hokjes... dat is een keuzemogelijkheid voor mensen die zich wel verbonden weten met het christelijk geloof, met Jezus Christus maar die niet willen zeggen tot welke denominatie ze behoren, of die gewoonweg niet bij een vaste groep behoren.

Tenminste ik neem aan dat dat de reden is dat mensen die optie invullen. Toch vind ik het een bezwaarlijke omschrijving. Het veronderstelt namelijk dat mensen die wel bij een vaste geloofsgemeenschap horen, wel in hokjes denken. En dat mensen die zich nergens bij hebben aangesloten dat niet doen. Naar mijn bescheiden mening klopt dit niet. We denken namelijk allemaal in hokjes en daar is niets mis mee. In hokjes denken helpt ons om de wereld overzichtelijk te maken en bovendien kiezen we er soms bewust voor om in een bepaald hokje te gaan zitten. Zelfs het zogenaamde niet-hokje is een hokje. Snap je het nog?

Er is niets mis mee om in een hokje te zitten en van daaruit je geloof in Christus te beleven. Het is goed om een vaste basis te hebben van waaruit je je leven en je geloof vormgeeft. Dat wil niet zeggen dat je blind bent voor andere meningen en overtuigingen. Helemaal niet. Het geeft je wel een bepaalde basis en het geeft niet om die af en toe bij te stellen. Geloven is een werkwoord, is een dynamisch iets. De Geest van God is ook dynamisch, God vindt altijd weer nieuwe wegen om Zijn liefde die in Christus Jezus aan ons is geopenbaard ingang te vinden. De Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt, maar God is ook een God van orde.

beste,
ik denk dat er meer opties mogelijk zijn. je kan lid zijn van een kerk en dat gerust willen vertellen, maar open staan voor alle anderen kerken en zelfs ook daar nog af en toe kerken.
Het is niet altijd de vraag of iemand wel of niet in een hokje wil zitten, maar sommigen zijn gewoon veel ruimdenkender en voelen zich makkelijk(er) ook elders thuis.
En daarom klopt naar mijn idee je conclusie niet dat de vraag zou veronderstellen dat mensen die lid zijn in hokjes zouden denken en die niet lid zijn niet in hokjes zouden denken. Er zijn vaak meer mogelijkheden dan men zelf denkt, omdat er altijd mensen zijn die heel anders dan jezelf denken.
Voor iemand die in hokjes denkt is "geen hokje" inderdaad ook een hokje. Je kan pas weten dat er "geen hokje" is als je zelf vaker buiten hokjes gaat denken. en of je wel of niet in hokjes denkt / bevindt, maakt verder naar mijn idee ook niet veel uit of je wel of niet gelooft. Het geloof kent altijd meer hokjes en "niet-hokjes" ... hoe zouden anders mensen die niet in een hokje zitten tot bekering moeten komen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 12:27
 
Gelovigen,

Misschien dat sommigen het wel zagen aankomen dat ik het in het Orthodox zijn niet zou kunnen wennen.
Ik heb daar te veel ook voor meegemaakt..om deze leer nu te kunnen of willen vasthouden.

Juist door mijn weg,die God is gegaan in mijn leven.
Is het voor mij geworden;GENADE ALLEEN!

Dit betekend voor mij;de werkoverall uit.
Soms vallen mensen mij aan in de praktijk van alle dag
Door tegen mij te zeggen;ja maar een mens moet wel dit en dat hoor?
En,dan zeg ik; ja..ik weet het...maar hoe kwam jij daar achter.
Door je opvoeding..of dat je nog iets wil zijn voor God?..
Opvoeding is nodig..maar ook dit gaat niet vlekkeloos.

Dan staat heel even de kar stil.
Want,spreekt de bijbel ook niet van;wonder geloof,tijdgeloof enz..?

Wanneer ik in nood ben...zuigen de kerken mij graag naar binnen.
kom maar...alles is klaar voor jou.
''We begrijpen dat je ex of die ander alles fout hebt gedaan''...
Je hoeft echt niet te zien of leren,dat je je eigen leventje leefde buiten God.
Dat jij en die ander beide schuld moeten belijden..en niet alleen jij..
Maar goed...Hier is het Halleluja amen voor jou.kom er maar bij..
Ik zeg het met bewogenheid...meestal zitten de mensen die begrepen werden in de kerk.
En zit de ootmoedige mens,ook door mensenvrees,en die echt beseft verkeerd te zijn geweest...die zondag thuis!
Ik moedig die mensen aan..die dit ervaren...God kent ook zeker jou hart en strijd.
Ik doe niet af hier van de echtheid van sommigen dingen..maar beproef de Geesten of ze uit God zijn.

Het is nodig dat wij kijken naar het belijden van David.
En het gesprek van Jezus met de vrouw bij de put.


Goed..
Goede Werken;
Oke,bid en werk
Klopt en u zal worden open gedaan
Bid en u zal ontvangen.
Maar...kan ik dit uit mijn opgeknapte en goede houding volbrengen?
Of ...leert Zijn Geest mij...te roepen....ja...om hulp!
Oh God ik ervaar zo mijn onwil..en dood zijn voor alles!

Of was ik zo levend..dat ik met Mijn Krachten op Mijn uitgezocht moment even naar God ging,gaat vragen?...

Weet jij en u hoe en waar God mij vond ...?...
ok,niet denken...dat moet ik dan ook eerst meemaken!?..

Geloof is ontvangen voor mij uit Genade!
Rijk ben ik die dit mocht leren,
Alles in Hem gevonden,ja,buiten mijzelf.

Weetje..ik heb in velen kerken en gemeentes gezeten
In de pinkster gemeente stond ik zelfs lekker te dansen.
Niks mis mee..
Maar Gods geest stuurd waar Hij een mens hebben wilt.
Opdat HIJ alleen de eer zal krijgen.
Wie het vat zegt...ja zo is het.

En het allermooiste is nog ;Zijn schapen horen Zijn stem
En ze zullen geen ander volgen.
Nee zij volgen geen goede voorganger waar mensen mee weglopen
Zij volgen niet iemand met het zwartste pak..ook niet iemand die gebogen loopt door de echtheid van de zondebeleving.
ZIJN schapen hebben Alleen ZIJN stem nodig.

En die spreken zullen God bidden;O God ik ben een mens..
Doe mijn mond open tot U eer alleen.
Dat mijn IK al meer mag gaan sterven.

'kzou zeggen vrienden
Eet de vis op,en laat de graten liggen.

Of ik of jij nu in hokjes denkt of niet;)


Laatst aangepast door
HEIDE062
op donderdag 9 juli 2015, 16:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 17:35
 
Zo Heide heeft gesproken,

mooi stuk! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 18:03
 
1 ding vind ik jammer van je stuk heide, dat je een negatief beeld neerzet als of alle kerken zo zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 18:11
 
PETRA824 schreef:
1 ding vind ik jammer van je stuk heide, dat je een negatief beeld neerzet als of alle kerken zo zijn.



Prijst God als jij dit anders hebt ervaren Petra?..

Ik zit hier niet op mooie reacties te wachten.
laat dit duidelijk zijn,ok?
Ik neem aan dat jij ook over je reactie hebt nagedacht?


Laatst aangepast door
HEIDE062
op donderdag 9 juli 2015, 18:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 18:20
 
GERARD072 schreef:
Zo Heide heeft gesproken,

mooi stuk! Lachende smiley


Gerard,
Maakt niet zoveel uit hoor wie het zegt.

Maar bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 19:11
 
HEIDE062 schreef:
Gelovigen,

Misschien dat sommigen het wel zagen aankomen dat ik het in het Orthodox zijn niet zou kunnen wennen.
Ik heb daar te veel ook voor meegemaakt..om deze leer nu te kunnen of willen vasthouden.

Juist door mijn weg,die God is gegaan in mijn leven.
Is het voor mij geworden;GENADE ALLEEN!

Dit betekend voor mij;de werkoverall uit.
Soms vallen mensen mij aan in de praktijk van alle dag
Door tegen mij te zeggen;ja maar een mens moet wel dit en dat hoor?
En,dan zeg ik; ja..ik weet het...maar hoe kwam jij daar achter.
Door je opvoeding..of dat je nog iets wil zijn voor God?..
Opvoeding is nodig..maar ook dit gaat niet vlekkeloos.

Dan staat heel even de kar stil.
Want,spreekt de bijbel ook niet van;wonder geloof,tijdgeloof enz..?

Wanneer ik in nood ben...zuigen de kerken mij graag naar binnen.
kom maar...alles is klaar voor jou.
''We begrijpen dat je ex of die ander alles fout hebt gedaan''...
Je hoeft echt niet te zien of leren,dat je je eigen leventje leefde buiten God.
Dat jij en die ander beide schuld moeten belijden..en niet alleen jij..
Maar goed...Hier is het Halleluja amen voor jou.kom er maar bij..
Ik zeg het met bewogenheid...meestal zitten de mensen die begrepen werden in de kerk.
En zit de ootmoedige mens,ook door mensenvrees,en die echt beseft verkeerd te zijn geweest...die zondag thuis!
Ik moedig die mensen aan..die dit ervaren...God kent ook zeker jou hart en strijd.
Ik doe niet af hier van de echtheid van sommigen dingen..maar beproef de Geesten of ze uit God zijn.

Het is nodig dat wij kijken naar het belijden van David.
En het gesprek van Jezus met de vrouw bij de put.


Goed..
Goede Werken;
Oke,bid en werk
Klopt en u zal worden open gedaan
Bid en u zal ontvangen.
Maar...kan ik dit uit mijn opgeknapte en goede houding volbrengen?
Of ...leert Zijn Geest mij...te roepen....ja...om hulp!
Oh God ik ervaar zo mijn onwil..en dood zijn voor alles!

Of was ik zo levend..dat ik met Mijn Krachten op Mijn uitgezocht moment even naar God ging,gaat vragen?...

Weet jij en u hoe en waar God mij vond ...?...
ok,niet denken...dat moet ik dan ook eerst meemaken!?..

Geloof is ontvangen voor mij uit Genade!
Rijk ben ik die dit mocht leren,
Alles in Hem gevonden,ja,buiten mijzelf.

Weetje..ik heb in velen kerken en gemeentes gezeten
In de pinkster gemeente stond ik zelfs lekker te dansen.
Niks mis mee..
Maar Gods geest stuurd waar Hij een mens hebben wilt.
Opdat HIJ alleen de eer zal krijgen.
Wie het vat zegt...ja zo is het.

En het allermooiste is nog ;Zijn schapen horen Zijn stem
En ze zullen geen ander volgen.
Nee zij volgen geen goede voorganger waar mensen mee weglopen
Zij volgen niet iemand met het zwartste pak..ook niet iemand die gebogen loopt door de echtheid van de zondebeleving.
ZIJN schapen hebben Alleen ZIJN stem nodig.

En die spreken zullen God bidden;O God ik ben een mens..
Doe mijn mond open tot U eer alleen.
Dat mijn IK al meer mag gaan sterven.

'kzou zeggen vrienden
Eet de vis op,en laat de graten liggen.

Of ik of jij nu in hokjes denkt of niet;)

op zich wel grappig .... "genade alleen" komt uit de orthodoxe kerk ! Knipoog smiley

en ik denk niet dat het de juiste geest is als die zou zeggen dat de ene kerk beter / goed is en de ander verkeerd / minder.... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 19:16
 
EDY877 schreef:
op zich wel grappig .... "genade alleen" komt uit de orthodoxe kerk ! Knipoog smiley

en ik denk niet dat het de juiste geest is als die zou zeggen dat de ene kerk beter / goed is en de ander verkeerd / minder.... Engeltje smiley


Bedankt voor jou reactie!!
Erg Attent!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 19:27
 
HEIDE062 schreef:
Bedankt voor jou reactie!!
Erg Attent!!

ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn als je zou zeggen: ik laat me niet door een kerk, maar door de Geest leiden .... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 19:38
 
EDY877 schreef:
ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn als je zou zeggen: ik laat me niet door een kerk, maar door de Geest leiden .... Knipoog smiley

Ja wie weet?...
fijne avond Edy!

Heb ik jou verkeerd begrepen,mail dan even.


Laatst aangepast door
HEIDE062
op donderdag 9 juli 2015, 19:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 22:51
 
HEIDE062 schreef:
Prijst God als jij dit anders hebt ervaren Petra?..

Ik zit hier niet op mooie reacties te wachten.
laat dit duidelijk zijn,ok?
Ik neem aan dat jij ook over je reactie hebt nagedacht?

Ja, vond je schrijven ook mooi, alleen lees ik het alsof bijna alle kerken zo zijn en dat is jammer.
Want er zijn ook kerken waar je het anders ervaart Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE062





Berichten: 330

BerichtGeplaatst: donderdag 9 juli 2015, 23:01
 
PETRA824 schreef:
Ja, vond je schrijven ook mooi, alleen lees ik het alsof bijna alle kerken zo zijn en dat is jammer.
Want er zijn ook kerken waar je het anders ervaart Lachende smiley


Anders ervaart..
Mag ik vragen wat jou hierin zo raakt?..
Misschien moet je het wat persoonlijker maken.

Het blijft mijn ervaring,zie je dit ook in het stuk terug?..
Anders vroeg ik wel om de ervaring van anderen.
Maar dat doe ik niet.
Dit betekend niet dat ik dan zwijg,omdat er toch geen directe vraag naar een ander in het stuk terug te vinden zou zijn.
Ik sta dus tegelijker tijd wel open voor een reactie.

Ik heb deze dingen aan de lijve ondervonden.
En sluit mijn ogen niet voor wat gaande is.
Echt in details ga ik niet treden.
Jou reactie zegt mij al dat het begrepen is.

Als ik niet in hokjes denk.
Dan merk je dit bij mij misschien iets meer?
Heel anders kan ik het niet uitleggen.

(laat verder niemand dit een mooi stuk gaan noemen,want door alles heen is er in dit mijn schrijven een voortdurende strijd te ontdekken)


Laatst aangepast door
HEIDE062
op donderdag 9 juli 2015, 23:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA824





Berichten: 180

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 juli 2015, 00:08
 
Wat mij er zo in raakt, is
corrigeer me als ik het verkeerd lees, is als of je teleurstelling alleen bent tegen gekomen in kerken.
En dat je daardoor ook niet meer na de kerk gaat.
Ook komt het op mij over alsof je schrijft alle kerken zo zijn, zoals je beschreef.

met de nadruk, zo lees ik je woorden he... liefs

En natuurlijk raakt me dat, als mensen niet meer na de kerk gaan, door negatieve ervaringen en het raakt me als er een beeld word gegeven als of alle kerken zo zijn
Na een kerk gaan is fijn. bemoedigend. opbouwend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Over ChristianMatch
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2