ChristianMatch
 


Forum

Wees gewoon jezelf!!
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: zondag 11 juni 2017, 00:14
 
Wees gewoon jezelf!!

Afgelopen week had ik slecht nieuws gesprek, zag hier tegenop.
In overleg met anderen kreeg ik het advies wees gewoon jezelf!!

Ik hoor mij dit zelf ook regelmatig zeggen tegen anderen wees gewoon jezelf!! Ben een denker, dromer, doener, vice versa.
Later op de dag kwam ik hier nog even op terug.

Mijn vraag is wat is jezelf zijn?
Kun je altijd jezelf zijn. Wie ben je dan als jezelf?

Indien ik kijk naar onze samenleving, maakbaarheid, consumeren, alle reclames die voorbij komen. Verwachting/ uiterlijk/ gespierde mannen/vrouwen/dieet/make-up/etc.
Is dit aanpassing wat de samenleving van mij verwacht? Geld dit ook in de werksfeer?
Ongewild wordt je beïnvloed hetzij positief of negatief.

Is dit mijzelf zijn?
Was ik jaren terug meer mijzelf?
Op een andere manier was ik mijzelf toen.
Alleen minder kwetsbaar of mij kwetsbaar durven opstellen.
Ik ben veranderd, gelukkig anders was ik stil blijven staan.

Ik ben nu meer mijzelf met al mijn imperfecties/kwetsbaarheid/weerbaarheid/authenticiteit hoe ik nu ben in het leven sta.

Eigenlijk bevalt mij dit prima. Lang geduurd voordat ik bovengenoemd kon aangeven. Stukje acceptatie en erkenning voor mijzelf. Luisteren naar mijn gevoel wat ik nodig heb. Mijn onderliggende behoefte dat ik niet meer alles kan wil, zoals in de tijd toen ik jonger was.


Mijn vraag is:
Zijn jullie altijd jezelf waarom/wel/ niet.

Voor degene die geïnteresseerd zijn is:
Geweldloze communicatie een aanrader van Marchall Rosenberg.

Gr. Marenth.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE573





Berichten: 311

BerichtGeplaatst: zondag 11 juni 2017, 09:25
 
Hoi Marenth,

Interessant onderwerp,

Ik ben mu zelluf niet,al die jaaaren nooit geweest..


Even serieus; :)
Ik ben gewoon mijzelf ,
En wanneer ik anders over kom dan mijzelf
Dan ben ik nog steeds mijzelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 11 juni 2017, 13:05
 
Ben ik mijzelf?
Of ben ik wat ik denk dat ik ben...... Of... moet zijn?

Wat is "mezelf"? Dat wijst op een (unieke) persoonlijkheid. Alleen ik.... ben deze persoon. Maar toch heb ik jaren het gevoel gekend: ik ben mezelf niet. Terwijl ik toch..... dezelfde persoon was.

Ik moet denken aan Iemand die zegt: Ik ben Wie ik ben. (Jahweh).
God is in alles Wie Hij is... Zichzelf. Kan en zal Zich niet anders voordoen. Dat hoeft Hij ook niet, omdat in Hem geen vrees of duisternis kan zijn.
Ook is Hij niet gestrest of gejaagd, niet depressief of agressief.

Als ik dat geloof en ga bestuderen wie Hij is, dan ga ik dingen ontdekken.
Een eigenschap van Hem is bijvoorbeeld: Liefde. Genade. Trouw.
Maar ook: God is een relatie-wezen. Wil relatie met mij.

En wat blijkt? In die liefdes-relatie ervaar ik ..... Liefde. Genade. Trouw. Allereerst van Zijn kant. Maar het verandert mij langzaam van binnenuit.

Gaandeweg ga ik ietsje op Hem lijken. Een beetje minder snel op mijn tenen getrapt. Een beetje meer rust. Een beetje meer vriendelijkheid voor die lastige buurman.

Ik ben mezelf. Maar alleen voor wat ik op dit moment over mezelf geloof en denk.

BEN.... komt van het werkwoord ZIJN. Dat geeft aan: een vaste toestand. Onveranderlijk. Zo is God. Is wie Hij is. En altijd zal Zijn.

Ik niet. Ik ben om het zo te zeggen.... in wording.
God is.
Ik word. Dat is ook een werkwoord. Maar dan in actie. Verandering. Groei.

Ik ben mezelf, maar elke dag word ik een beetje meer mezelf.
Zolang ik doe wat Jezus zegt dat ik moet doen: "Blijf in Mij".
Alleen als ik in Hem ben en blijf, dan zal ik de liefde en de genade blijven ontvangen. En alleen zo zal de vrucht van de Geest in mij langzaam groeien en rijpen. Een hele oefening, dat wel.

Maar het belooft wel iets. Namelijk dat ik meer op Jezus zal lijken.
En aangezien Hij Zichzelf is, zal ik ook steeds meer mezelf worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LELIE202





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 11 juni 2017, 14:17
 
Ik heb jarenlang mijn best gedaan om te worden zoals anderen wilden dat ik zou zijn. Ik werd er alleen maar ongelukkiger van want het was en is nooit goed.

Een paar jaar geleden ben ik daar mee gestopt met gevolgen die ik toen nog niet kon overzien. Wel heeft het loslaten mij veel meer rust en geluk gebracht dan ik ooit had kunnen bedenken.

Ik heb mijn leven in Gods hand gelegd en gezegd dat Hij mij maar moest kneden/ vormen zoals Hij mij bedacht heeft. De beste keus die ik ooit heb kunnen maken.

Inmiddels heb ik mijzelf opnieuw mogen leren kennen en elke dag vraag ik aan God om mij te helpen steeds meer op Hem te gaan lijken. En ja...daar moet ik ook wel voor werken...

We willen graag door mensen geaccepteerd worden zoals we zijn, maar daarbij vergeten we nog wel eens hoe God wil dat we zijn en gaan we ons aanpassen aan de wensen van andere mensen.Een van mijn kinderen zei eens:" Mam, God kijkt naar de binnenkant en niet naar de buitenkant."
Deze opmerking staat in mijn hart geschreven want zo is het.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: zondag 11 juni 2017, 23:30
 
Absoluut!
Gelukkig Heide is het toch goed gekomen na al die jaren. Knipoog smiley
Vind het wel interessant hoe je dit omschrijft.
Bedoel je in alle situaties dat je anders overkomt en toch jezelf bent/blijft?

Roady,
Ieder mens is uniek met een eigen persoonlijkheid.
Jaren heb je het gevoel gekend dat je niet jezelf was. Toch dezelfde persoon. God is groot en almachtig en wij zijn kleine mensen die afhankelijk zijn van hem iedere dag.

Mooi om te lezen Roady dat je van binnenuit langzaam veranderd door Gods trouw, liefde en genade. Je schrijft gaande weg ga ik iets op hem lijken. Misschien wil je nog een keertje uitleggen wat je hiermee bedoelt. Je bent vriendelijker, minder snel op je tenen getrapt. Er is meer rust in je leven. Zijn dit de aspecten waardoor je gaande weg meer op God gaat lijken?

Je schrijft ik ben mijzelf maar alleen voor wat ik op dit moment over mezelf geloof en denk. Is het afhankelijk van het moment wat je denkt en gelooft over jezelf? Ligt dit aan de situatie ? Of bedoel je hiermee je proces van in wording, groei en verandering? Jezus volgen en steeds meer jezelf zijn.

Lelie,
Snap je punt, je kan nooit jezelf zijn als anderen bepalen hoe je moet zijn. Fijn dat het loslaten je meer rust en geluk heeft gebracht. Je hebt je vertrouwen gesteld op God. Ik vind het bijzonder om te lezen dat je jezelf opnieuw hebt leren kennen. Begrijp dat je werkt om meer op God te lijken. Ik denk dat het belangrijk is dat wij geaccepteerd worden door anderen in hoe wij nu ons zelf mogen zijn. Sommige mensen komen op je pad als een zegen of om iets van de ander te leren. Mooie opmerking van één van je kinderen. Begrijp dat je dit bewaart in je hart

Mijn overtuiging is zeker dat God mensen kan veranderen. Zelf heb ik niet het gevoel dat ik ooit op God kan lijken. Wel ben ik blij met hoe ik nu ben na een lange worsteling.

Dat ik zijn wie ik zijn mag met al mijn imperfecties.
Mij kwetsbaar durven opstellen, minder weerbaar.
Merk nu ook dat dit winst oplevert mijzelf op deze manier opstellen.

Mogelijk een discussie voor een ander topic met als titel kunnen wij op God lijken?

Dank voor jullie bijdragen.
Geeft verbinding!

Gr. Marenth.


Laatst aangepast door
MARENTH030
op zondag 11 juni 2017, 23:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE573





Berichten: 311

BerichtGeplaatst: maandag 12 juni 2017, 06:06
 
quote

Gelukkig Heide is het toch goed gekomen na al die jaren. Knipoog smiley
Vind het wel interessant hoe je dit omschrijft.
Bedoel je in alle situaties dat je anders overkomt en toch jezelf bent/blijft?


Ja Marenth, we zouden het elkaar allemaal moeten gunnen,dat het uiteindelijk allemaal goed komt :)
Maar,dat bedoel ik natuurlijk serieus.

Wanneer jij mij wat hebt leren kennen,
ben ik iemand van ernst en humor.. deze twee dingen wisselen elkaar voortdurend af in mijn leven.. nouja voortdurend..je snapt het..

Ik denk dat het zo is,dat ik als gelovige in deze wereld niet altijd begrepen wordt..
In de wereld, maar ook binnen de kerken niet.
Is dat overtrokken?...ik denk van niet..
Wanneer Gods Geest woning maakt in het hart, wordt alles anders,
De vernieuwing van dag tot dag zal vroeg of later naar buiten komen.
Tot zover,ik zal er geen preek van maken..:)

Groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 12 juni 2017, 13:56
 
MARENTH030 schreef:
Mooi om te lezen Roady dat je van binnenuit langzaam veranderd door Gods trouw, liefde en genade. Je schrijft gaande weg ga ik iets op hem lijken. Misschien wil je nog een keertje uitleggen wat je hiermee bedoelt. Je bent vriendelijker, minder snel op je tenen getrapt. Er is meer rust in je leven. Zijn dit de aspecten waardoor je gaande weg meer op God gaat lijken?

Ik realiseer me nu dat het erg arrogant kan klinken als iemand zegt dat ie op God kan lijken. Toch is dit wat God zelf wil, en heeft bedoeld.
Bij de schepping zei Hij: "Laat Ons mensen maken naar ons gelijkenis".
Dat betekent dus dat de blauwdruk van God er bij de mens ingebakken zit.
De zondeval heeft dit gelijkenis gruwelijk verpest en bedorven. Immers het contact met de Bron (God Zelf) was nu ernstig verstoord.

Echter God schonk met het geloof in Christus Zijn Geest. En Zijn Geest bevat alle eigenschappen van God Zelf. Dus als de Geest in de mens komt wonen, dan kan het niet anders dat die mens op den duur eigenschappen van de Geest zal gaan vertonen, ofwel dat de mens op de persoonlijkheid van God gaat lijken. Dat is het verander-proces.
Waar je mee omgaat, daarmee word je besmet.

Quote:
Je schrijft ik ben mijzelf maar alleen voor wat ik op dit moment over mezelf geloof en denk. Is het afhankelijk van het moment wat je denkt en gelooft over jezelf? Ligt dit aan de situatie ? Of bedoel je hiermee je proces van in wording, groei en verandering? Jezus volgen en steeds meer jezelf zijn.
Ik bedoel daarmee het proces van wording, groei en verandering inderdaad.


Laatst aangepast door
ROADY558
op maandag 12 juni 2017, 13:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARENTH030





Berichten: 304

BerichtGeplaatst: maandag 12 juni 2017, 23:27
 
Kort samengevat lees ik jullie bijdragen als de geest in je hart komt wonen je daardoor veranderd in karakter. Op God lijken is geestelijk volwassen worden. God heeft dit plan bij de schepping verkondigd. Laat ons mensen maken naar ons beeld als onze gelijkenis. De mens is naar Gods beeld geschapen.

Mijn vraag is dat ik voor mijzelf niet precies weet wat het betekent dat wij naar het beeld van God zijn gemaakt. Denk dat God mij ook gaven heeft gegeven om van te genieten zintuigen, en emoties. Is dit de reden dat ik naar Gods beeld gemaakt ben? In de bijbel lees ik dat God ook emoties had. Bewogenheid, genegenheid, medelijden, verdrietig, jaloers, kwaad, blijdschap en voldoening.

Paulus geeft uitleg in Efeze 4 de drie verantwoordelijkheden die wij als mensen dienen na te leven. Onze oude handelswijze loslaten, manier van denken veranderen. Het karakter van Christus aandoen door nieuwe gewoontes te ontwikkelen.

Ik heb het gevoel dat je persoonlijkheid niet veranderd. Waarom omdat wij talenten vaardigheden en gaven hebben gekregen.

Wij allen zijn verschillend in aanleg zie dit niet als toeval. Intelligente mensen, die kunnen denken en redeneren. Problemen oplossen, moreel bewustzijn, onderscheid maken tussen goed en kwaad. Deze talenten heb ik niet gekregen alleen voor mijzelf maar ook om er te zijn voor de ander.


Het was fijn om dit te delen!
Leerzaam,nadenken/onderzoeken.

Dank je wel.

Gr.Marenth.


Laatst aangepast door
MARENTH030
op maandag 12 juni 2017, 23:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 juni 2017, 09:20
 
Zelf denk ik dat - wanneer we lezen dat we "naar Zijn beeld" zijn gemaakt, dat we het ergens in ons hebben om te zijn zoals de persoonlijkheid van God, het wezen van God.

Maar dat dat beeld alleen tot ontplooiing kan komen, in de relatie met God Zelf. Alleen onvoorwaardelijke liefde kan dat beeld tot leven doen komen.

Ja talenten en gaven. Die zitten er bij ons ergens ingebakken. Maar alleen onder de juiste omstandigheden komen deze tot ontplooiing.

Ik denk voor mijzelf dat "Genade" de sleutel is. Hoe meer ik daarvan leer leven, hoe meer ik groei naar hoe God mij bedoeld heeft. En hoe beter ik mijn gaven en talenten kan inzetten.

Trouwens, Genade is ook het enige dat het christelijk geloof onderscheid van alle andere "geloven en religies". Onverdiende gunst en liefde. En ook de enige weg naar werkelijke rust en voldoening.
Het hart is onrustig totdat het rust vindt in God Zélf..... In Zijn hart dus.

Mezelf zijn en mezelf worden, ik begin maar gewoon met me te ontspannen in Zijn onvoorwaardelijke liefde.


Laatst aangepast door
ROADY558
op dinsdag 13 juni 2017, 09:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRIT221





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 juni 2017, 20:45
 
ik kan niet anders dan mezelf zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE573





Berichten: 311

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 juni 2017, 23:29
 
BRIT221 schreef:
ik kan niet anders dan mezelf zijn.


Dat is toch geweldig BRIT?..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1