ChristianMatch
 


Forum

de kunst van het bijbellezen...
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 12:43
 
Quote:
"Ik heb met drie PKN-gemeentes het verhaal gelezen over Abraham die de stem van God hoort en vervolgens op reis gaat", vertelt Bijbelwetenschapper Hans Snoek. Hij schreef een boek over 'de kunst van het Bijbel lezen'. "Het was vrij schokkend om te merken hoe lezers deze tekst opvatten. Sommige lezers die zelf nooit een stem van God in hun leven hadden gehoord, konden zich niet voorstellen dat de stem die Abraham hoorde, echt is geweest. Bij zo’n manier van lezen haalt een lezer alleen datgene uit de tekst dat aansluit bij het menselijk verstand en de eigen ervaringen."

"Diezelfde tekst heb ik ook gelezen met leden van het Leger des Heils. Zij gingen er zonder meer vanuit dat Abraham die stem had gehoord. Ze stelden zich meteen de vraag hoe ze zelf nu de stem van God konden horen. Een wereld van verschil met de PKN-lezers, die mij duidelijk maakten dat het gezag van de Bijbel als heilig boek nog meer geseculariseerd is dan ik dacht. Steeds meer protestanten kennen, in reactie op de letterlijke wijze van bijbellezen waarmee ze opgegroeid zijn, alleen nog maar gezag toe aan teksten die in hun eigen denkraam passen."

"De Franse filosoof Paul Ricoeur gaat ervan uit dat op het moment dat een tekst wordt uitgesproken deze in beginsel helder en dus gesloten is. De lichaamstaal, de toon en de omstandigheden beperken de mogelijkheden om gesproken woorden op heel veel verschillende manieren uit te leggen. Als je die woorden vervolgens op papier zet en ze laat lezen door iemand die de persoon die ze heeft uitgesproken niet kent en die niets van de omstandigheden weet, dan kan die tekst een heel andere betekenis krijgen.

Dat betekent dat geschreven teksten een zekere openheid hebben en er ruimte ontstaat voor verschillende interpretaties. Als je je dat als lezer realiseert, en je wordt je bewust van je eigen vooronderstellingen, dan is het mogelijk om een tekst uit te leggen en vervolgens te interpreteren zonder dat dit al te subjectief wordt. Ricoeur heeft zelf wel eens teksten vergeleken met een diamant, die je van verschillende kanten kunt bekijken, maar niet van alle kanten tegelijk."

Het is zeker de moeite waard om het hele artikel te lezen...
http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/religie/article3052877.ece/De_kunst__van_het_bijbellezen_.html

Wat vinden jullie hiervan?


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op maandag 3 mei 2010, 12:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAATJES468





Berichten: 67

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 12:49
 
LIESBETH326 schreef:
Het is zeker de moeite waard om het hele artikel te lezen...
http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/religie/article3052877.ece/De_kunst__van_het_bijbellezen_.html

Het is idd een heel mooi stuk om te lezen...
En om even heel kort door de bocht te gaan...(sorry wil niets neerhalen of denergreren) Is het hier op het forum niet net zo??
Het geschreven woord komt altijd anders over dan een gesproken woord,
Hier heb je eventueel nog emoticonnetjes om je tekst toe te lichten, maar het zal bij de 1 heel anders binnen komen dan bij de ander,
De een leest de bijbel op zijn manier de ander weer op zijn eigen manier...
Er staat het zelfde maar het komt heel anders binnen,
En ik denk dat zeker met de bijbel we ergens diep van binnen wel het zelfde zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1