ChristianMatch
 


Forum

Berichten van HARALD940
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van HARALD940
Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 19:29
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
Joh 5:33b
Quote:
Welnu, de Schriften getuigen over Mij

Geeft je te denken wat nou echt belangrijk is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 19:11
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
 
HANNAH810 schreef:
ohhh ik wil ook in een beer happen!!
veel saté-saus erover......hmmmmm

hannah............wat de gelderlander kent, éét ze!!





.

Ik krijg er spontaan honger, maar goed dat ik nu een broodje gezond voor mij heb liggen.

En zelf gemaakt dus lekker dik belegd

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 21:48
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
MARIAN519 schreef:
Toch geloof ik wel dat het uitmaakt voor je relatie met God of je Zijn Woord helemaal gelooft of dat je zelf ervoor kiest wat of je wilt geloven.

Is het aan de bijbel om bevestigd te worden?
Of is het aan de bijbel om God te laten zien?

MARIAN519 schreef:
Als je een relatie hebt met iemand wil je graag dat ie alles gelooft wat je vertelt, alles voor waar/echt aanneemt.
Als de ander tegen jou zegt dit geloof ik wel en dat is vast een leerdicht?
hoe zou je dat vinden?

Zou dat voor jouw relatie met die ander echt niet uitmaken? Smiley die vol vragen zit

Is God zo transparant?

God wil een relatie met ons, maar wel een relatie waar wij voor onszelf denken, en leren hoe God is, en niet alles klakkeloos aannemen wat er geschreven staat, maar onderzoekt alles en behoud het goede.
God wil een relatie met echte diepgang, en niet een oppervlakkige relatie met feitenkennis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: maandag 5 december 2011, 21:26
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
Ik lees in elk geval geen boeken van personen die plagiaat plegen, en met medeweten van de drukker dat blijven doen.

http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=133
http://tasmedes.wordpress.com/2008/09/22/ben-hobrink-rev/

Dit soort mensen als Ben Hobrink doen het geloof naar de buitenwereld geen goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 22:45
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
MARIAN519 schreef:
Als er in de Bijbel-Gods Woord- staat : Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad", wat zou er dan bedoeld worden denk je?
Welk Woord is dat volgens jou?

En in Jakobus staat: Degenen die standhielden prijzen we gelukkig! U hebt gehoord hoe standvastig Job was, en u weet welke uitkomst de Heer gaf; de Heer is immers liefdevol en barmhartig.

Dan is het boek Job toch een waargebeurde overlevering van Jobs leven en daarom echt gebeurd.!! Lachende smiley Knipoog smiley

Kan ik het mis hebben, en dat Job wel geleefd heeft? Jazeker.
Kunnen jullie het mis hebben, en dat Job dan dus niet geleefd heeft? Ja, dat kan ook....
Maakt het uit voor onze relatie met God of Job geleefd heeft?
Nee, Job, of de bijbel staat niet tussen God en ons persoonlijk in.

Ik ga er vanuit dat Job niet geleefd heeft, en dat ondermijnd mijn relatie met God niet.
Wanneer jullie er wel vanuit dat Job wel geleefd heeft, dan ondermijnd dat mijn relatie met God ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 12:48
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
Vind je?

LISA610 schreef:
moet je in mijn beleving gewoon letterlijk nemen

Hier ga jij toch echt zelf onderscheid maken hoe de bijbel gelezen dient te worden, simpelweg vanuit het feit dat er niet duidelijk staat hoe je het dient te lezen, maar elk bijbelboek heeft geen voorwoord waarin staat hoe het gelezen moet worden.


En over dat boek wat je noemt, no offence, maar daar steek ik de kachel wel mee aan, daar is hij in mijn beleving net goed genoeg voor......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 12:39
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
Mijn conclusie over het boek Job;
Een leerdicht.

De conclusie van Chat en jou over mijn interpretatie van het boek Job;
CHATULIEM619 schreef:
Je conclusie is, dat we de bijbel maar allegorisch moeten lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 12:34
BerichtOnderwerp: Vraagje: wat ga jij nog doen in de tijd die jou nog rest
 
GERRIT084 schreef:
Als ze me misse, ben ik visse Verlegen lachende smiley

VISSER278 schreef:
En als ze me zoeke, ben ik snoeke Lachende smiley

En als ze me vinde, drink ik een pintke Kwijlende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:47
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
LISA610 schreef:
Zou jij jouw verhaal dan iets willen verduidelijken, want ik kreeg dezelfde indruk als chat Knipoog smiley

Nog meer verduidelijken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:42
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
LISA610 schreef:
Wie denk je eigenlijk wel niet dat je bent als je meent dat je dat onderscheid kunt maken?

Dit komt er vrij cru uit en dat is niet zo cru bedoelt als het klinkt hoor.

Dat kan ik jou ook wel vragen, lees jou reactie hieronder maar door, daar maak jij meerdere keren dezelfde onderscheiden die je mij verwijt.

LISA610 schreef:
Kortom: als het gaat om een gelijkenis of om symbolische teksten dan wordt dit echt wel duidelijk gemaakt in de Bijbel zelf. Alle andere teksten waarbij daar geen sprake van is, moet je in mijn beleving gewoon letterlijk nemen. Je mag de verhalen die getuigen van een stuk geschiedenis gewoon aannemen als waar gebeurde verhalen (zelfs het verhaal waaruit blijkt dat Job heeft bestaan) die iets beschrijven van wat toen gold en wat nog steeds van toepassing is. Enne… als je de denkfout maakt dat de Bijbel niet meer toepasbaar is in deze tijd omdat het allemaal al zo lang geleden is, realiseer je dan dat de Bijbel haar tijd minstens 3500 jaar vooruit is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:13
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je kan dan wel gewoon geld bij de bank halen hoor...... Knipoog smiley

En ik wilde net op het aanlokkelijke bod van Marry ingaan, en dan verpest jij dat zo weer Knipoog smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 december 2011, 19:04
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
Vandaag heeft de pin automaat mijn pinpas ingeslikt. Woedende smiley Woedende smiley

Erg lastig, maar mijn pas bleek geskimd te zijn, maar goed, t/m woensdag of donderdag nog even geen nieuwe pas....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 december 2011, 18:31
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
KATHY142 schreef:
Mijn redenatie over 12x12.000=144.000 is gewoon overgenomen uit de Bijbel. Openbaring 7:4-8 waar die redenatie uitkomt, vind ik een zeer mooie tekst, omdat het laat zien hoe God werkt aan het herstel van Zijn volk Israël. En dat is ook waar mijn "logisch en niet symbolisch" redenatie op sloeg.
Dat jij je niet kan vinden in mijn redenatie/interpretatie/mening, geen probleem, dat is nou eenmaal iets wat kan gebeuren op een forum.

Je hebt het hier over je verkeerde redenatie......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 december 2011, 18:23
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
CHATULIEM619 schreef:
Je conclusie is, dat we de bijbel maar allegorisch moeten lezen.

Je conclusie van mijn conclusie klopt niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 21:04
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
De 12 x 12 x 1000 was overgenomen uit de reactie van Klaproos, en ik vind haar redenatie erover zeer mooi.

KLAPROOS940 schreef:
Wat ik een mooie uitleg vind is dat het symbolisch is:
12 stammen
x 12 apostelen
x 1000 = het getal van de volheid
= 144.000
Oftewel er wordt iedereen die gelooft mee bedoeld, niemand uitgesloten.

KATHY142 schreef:
En de stammen staan niet op volgorde, klopt, maar dat heeft een reden. Niet omdat Johannes geen recht geaarde Jood was de die volgorde niet kon opschrijven.
Maar de volgorde is anders omdat dat God dat zo beschikt heeft. Want ook al is Ruben de eerstgeborene, hij heeft zich ernstig misdragen en verliest daardoor zijn eerstgeboorterecht. Juda staat nu vooraan omdat uit hem de Messias is voortgekomen.
De stam van Efraïm wordt niet genoemd omdat zij de leiding hadden bij de officiële invoering van de afgodendienst in Israël. En Dan wordt ook niet genoemd omdat ook hij vooraan stand als afgodendienaar. Dit is trouwens allemaal terug te vinden in het OT, dus ook niet iets wat Johannes zelf bedacht heeft.

Buiten die paar staan er wel meer stamvaders niet op volgorde van noemen.
Daarnaast zoals ik al zei, Jozef word wel genoemd , en daarnaast zijn zoon Manasse, een conclusie die je daaruit kunt trekken is dat Efraïm via zijn vader (Jozef) wel genoemd word.

En je redenatie aan het eind;

Quote:
Dus het is logisch en niet symbolisch.

slaat op deze manier geschreven kant nog wal, omdat er volgens jou een paar dingen niet kloppen aan mijn redenatie wil nog niet zeggen dat het dan logisch is en niet symbolisch, dan kun je ook zeggen; ik heb gelijk, dus heb jij ongelijk......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 20:09
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
LISA610 schreef:
Blijft bij mij toch de vraag wat jij wel voor waar aanneemt en wat niet. En vooral ook waarom niet. Maar goed, laten we het even concreet houden. Jij stelt in een eerdere bijdrage dat Job volgens jou niet echt heeft bestaan. Op grond waarvan meen jij dit te kunnen stellen. Let wel: ik val je niet aan, je maakt me alleen erg nieuwsgierig naar de wijze waarop jij redeneert misschien wel omdat die ten dele haaks staat op hoe ik het zelf zie. Ten dele, want ik ben het wel volkomen met jouw eens als je zegt dat we God kunnen leren kennen door in de Bijbel te lezen.

Job is zoals meer bijbelboeken van voor de ballingschap geschreven vanuit de derde persoon, Dat is al een aanwijzing, al is het een kleine, Als Job het zelf had geschreven had hij het waarschijnlijk anders gedaan. Het is natuurlijk mogelijk dat een buitenstaander dit vanuit Job zijn getuigenis geschreven kan hebben.

Dan de opbouw van het boek Job als geheel, dat is geschreven in leerdicht vorm. Dat is te zien vooral in de manier van het reageren op elkaar tussen God en Job, en Job onderling met zijn 3 vrienden. De vorm van schrijven in leerdicht is ook terug te vinden zoals het boek prediker is geschreven.
Deze vorm van schrijven was heel normaal in die tijd, en was dit ook voor zeer lange tijd normaal en gebruikelijk en ook zeer gewild, en tot op zekere hoogte nog steeds wel in die regio van het midden-oosten.
Wij hier in de westerse wereld hebben onze eigen versie ervan, maar is sinds de opkomst van radio en tv steeds verder terug gedrongen, of juist meer veranderd naar beeldvorm (films) en geluidsvorm (hedendaagse muziek).
Daarnaast lezen wij in de Westerse wereld op een letterlijke manier, dat is zeker niet de manier van lezen zoals dat in het midden-oosten het geval is. Wij lezen de bijbel dus alsof hij 's morgens vroeg tegelijkertijd met de krant op de mat valt, terwijl we het hebben over een boek van enkele duizenden eeuwen oud.
De bijbelteksten die geschreven zijn in de tijd van Job zullen dan ondanks de vertalingen ook gelezen worden vanuit het oogpunt van de tijd waarin Job leefde.

Daarnaast ook het taalgebruik in het boek Job,dat is een lastiger punt, want wij lezen het boek in het Nederlands, en niet in het Hebreeuws waar dit boek uit vertaalt is. (Ik kan helaas ook geen Hebreeuws lezen Engeltje smiley )
Hier ga ik even in verder, want vertalen doet wat met de tekst. Ik kom dat zelf tegen als ik teksten vertaal tussen Nederlands en Engels onderling, want met vertalen van een taal naar de andere gaat er definitie van wat er geschreven is verloren, Zou je Job lezen in het Hebreeuws dan zou je bij veel dingen een "Aha!" moment hebben, terwijl je bij het lezen in het Nederlands daar totaal over heen leest.
Het boek Job heeft als grondtaal het Hebreeuws, wanneer je het boek gaat lezen in de grondtaal zie je die leerdicht vorm in het boek van begin tot eind terug, maar vertaalt naar het Nederlands gaat die leerdicht vorm grotendeels tot geheel verloren. En dat is erg jammer, want gelezen zoals bedoeld in de grondtaal geeft dat de manier van schrijven en de bedoeling van het boek volledig duidelijk.

Bij het schrijven in leerdicht vorm zoals het boek Job was zoals eerder gezegd in die tijd zeer gewild, en men schreef dan ook graag op die manier om bepaalde zaken uit te leggen, meer dus ter leering dan ter vermaak, en dus zeker geen sprookje voor kleine kinderen, maar meer een stuk met een echt doel.

Het beeld wat geschapen word van de hemel en hoe het er daar aan toe gaat is uniek voor de bijbel. we krijgen hier een klein zicht op een bepaalde gang van zaken die in de hemel gebeuren en ook het gesprek en de vorm van het gesprek tussen God en Satan is uniek, nergens in de bijbel kom je een eenzelfde vorm van kijk op de hemel tegen.
De andere keren dat er een kijk in de hemel is is dat vanuit aards perspectief, nl: dat een persoon, bv. Stefanus vanaf de aarde de hemel inkijkt. In Job is dat anders en uniek, in Job ben je zoals je het leest lijfelijk aanwezig in de troonzaal van God, in al zijn pracht en glorie, met alle dienaren, en cherubsen en andere engelen, zoals er staat in Job de andere bewoners in de hemel, en daar de Satan ziet binnenkomen en dat God vanaf zijn troon het gesprek met de Satan over Job aangaat. Wie op aarde is bij machte om in zijn huidige aardse en zondige lichaam in de hemel te komen en daar in aanwezigheid van God te komen staan, en dat te overleven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 22:16
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
2 Tim 3:16, 17, (vers 16 is eerder in dit topic al aangehaald)

Quote:
16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

Zoals Mozes in de woestijn aan het volk uitlegde wie God was, zo legt de bijbel uit aan ons wie God is.
Dat is het doel van de bijbel, aan ons uitleggen wie God is, en hoe wij een relatie met hem kunnen hebben zoals God dat bedoelt heeft, om samen met God door het leven te gaan. Zo legt 2 Tim: 16, 17 dit ook uit.

Nu spits ik even in op vers 16a “Elke schrifttekst is door God geïnspireerd” God is eigenlijks de schrijver van de bijbel, en God heeft daar een aantal mensen voor gebruikt om Zijn waarheid vast te leggen. Maar wel zoals Hij dat wilde. Maakt dat in MIJN ogen van de bijbel een heilig boek waar je niet aan mag komen, dan moet ik toch nee zeggen, want het gaat mij niet om de bijbel, maar om de inhoud van de bijbel, namelijk om God, en de stem van God die vanuit de bijbel tot ieder persoonlijk spreekt. Dit maakt het voor mijzelf persoonlijk niet zo interessant of een bepaald persoon uit de bijbel (zoals in dit geval Job) nou wel of niet geleefd heeft, waar het mij om gaat in het bijbelboek Job is wat ik er nog meer vanuit kan leren hoe God is, en hoe dit mij kan helpen een betere relatie met God te hebben, dat is wat ik het allerbelangrijkste vind.


Laatst aangepast door
HARALD940
op woensdag 30 november 2011, 22:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 16:59
BerichtOnderwerp: knuffel of lief woord voor jou !!!
 
THOMAS968 schreef:
Met al dat geknuffel hier heeft niemand meer een laxeermiddel nodig.


Thomas, het moest er even uit. Gefrustreerde smiley

Thomas, dan speciaal voor jou deze website Clown smiley

http://thenicestplaceontheinter.net/

(anderen mogen hem ook bekijken Knipoog smiley )


Laatst aangepast door
HARALD940
op woensdag 30 november 2011, 16:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 16:46
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is duidelijk dat er heel veel symboliek in staat, en die moet je als symboliek lezen. Maar deze 144.000 is wel heel specifiek en heel duidelijk, dus moet het ook zo letterlijk genomen worden. Anders heeft die beschrijving van de verschillende stammen geen zin immers.
Mijn stelregel is, dat vanuit het Woord het vanzelf duidelijk wordt, wat letterlijk en wat symbolisch gezien moet worden.

Dat getal kun je ook als symboliek lezen, want;

Het is opgebouwd met als basisgetal 12, en 12 staat in de bijbel voor compleetheid, en het getal 12 staat ook voor het hele volk Israël. Dat het dan ook vermenigvuldigd word met 12 kan de compleetheid verzekeren/vergroten, en het getal 1000 geeft dan een grote menigte aan, door dan 12 x 12 x 1000 te vermenigvuldigen kun je dan in de symboliek van de visioenen op een grote menigte mensen uit 12 stammen die samen een compleet volk vormen voor God. Dat kan natuurlijk een aantal van 144.000 zijn, maar we zijn inmiddels alweer ~1900 jaar verder van Johannes en zijn visioenen, en in die tussentijd hebben er vele miljoenen mensen, waaronder Joden, geleefd, en in dat licht vind ik 144.000 als aantal wat magertjes....
In Openbaringen 7 worden bij het tellen de stamnamen van de zonen van Jacob ook totaal niet op volgorde genoemd, elke recht geaarde Jood zou de namen foutloos in de goede volgorde opschrijven. Daarbij word zowel Jozef als stamvader, hoewel hij zelf geen rechtstreekse stamvader was, als zijn zoon Manasse genoemd, maar Jozef's zoon Efraïm weer niet, net als dat de stam Dan niet genoemd word, die beiden wel stamvader waren.


Laatst aangepast door
HARALD940
op woensdag 30 november 2011, 16:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 16:06
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
LISA610 schreef:
Ik ben met je eens dat je in ieder Bijbelboek moet kijken wat Gods boodschap is. Maar waarom zou je in vredesnaam bijvoorbeeld het bestaan van Job ter discussie willen stellen?

Wat voegt het bestaan van Job toe aan God's geïnspireerde boodschap?

LISA610 schreef:
Want waarom zou je het één wel willen aannemen als waarheid, dat het zo gebeurd is als de Bijbel beschrijft... en het ander ter discussie willen stellen? Want wat neem je dan wel aan en wat niet? Wat neem je dan wel letterlijk en wat niet? En vooral waarom niet?

Ik neem vanuit de bijbel God's boodschap voor waarheid aan, van Genesis t/m Openbaringen, de rest in de bijbel is daaraan ondergeschikt, het kan zijn dat het zo gebeurt is zoals het staat opgeschreven, maar het kan ook van niet, maar dat doet niets af, en voegt niets toe aan God's boodschap.
Bv, voor wat betreft Job ben ik zelf van mening dat hij niet bestaan heeft, maakt dat voor mij het boek Job nutteloos? Nee, zeker niet, uit het boek Job kun je heel veel over God leren. Maakt het voor mij het boek Job onwaar? Nee, het boek Job staat vol met God's waarheid voor ons allen.

HARALD940 schreef:
Daarbij zie ik de bijbel meer als een handleiding om God te leren kennen, en om te leren hoe een relatie met God te hebben. In hoeverre de bijbel waar is, is daaraan ondergeschikt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 21:30
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit zou eerder een vraag zijn voor het andere topic, Harald...

Nou, nee, al heb ik de vraag ook daar (iets anders) gesteld, maar Lisa wil Openbaringen letterlijk zo lezen zoals het er staat.

Een bekende Nederlandse uitdrukking is; een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Johannes heeft een aantal visioenen over de toekomst gekregen vanuit de hemel en hij heeft dat in menselijke woorden geprobeerd te omschrijven. Johannes zal zichzelf daarbij dan ook zeer gefrustreerd hebben met het onder woorden brengen van de visioenen die hij gezien heeft.

Dus is de vraag, kun je Openbaringen letterlijk lezen zoals het er staat, of moet je het anders aanpakken?
Want dit heeft consequenties voor de benadering en beantwoording op de vraag over de 144.000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 19:08
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
LISA610 schreef:
Ik ben met je eens dat je in ieder Bijbelboek moet kijken wat Gods boodschap is. Maar waarom zou je in vredesnaam bijvoorbeeld het bestaan van Job ter discussie willen stellen? Want waarom zou je het één wel willen aannemen als waarheid, dat het zo gebeurd is als de Bijbel beschrijft... en het ander ter discussie willen stellen? Want wat neem je dan wel aan en wat niet? Wat neem je dan wel letterlijk en wat niet? En vooral waarom niet?

Je hebt het over letterlijk lezen, wij doen dat hier in Europa, maar doen ze dat ook in het midden-Oosten van uit de tijd van de bijbel van begin tot het eind?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 19:04
BerichtOnderwerp: 144.000?
 
LISA610 schreef:
Volgens mij gaf je zelf al aan dat je het wellicht verkeerd begrepen of onthouden had en dat kan natuurlijk best. Om dan te beweren dat de preek verkeerd was gaat ook in mijn ogen te ver. Per slot van rekening overkomt het ons allemaal wel eens dat we iets niet helemaal goed onthouden. Juist daarom is het ook zo goed om de Bijbel zelf even te lezen als je ergens over twijfelt.

Ik deel de mening van Bert dat de 144.000 joden zijn die tot bekering zijn gekomen. Het gaat dus niet om de heidenen (andere volkeren dan de joden) die tot bekering zijn gekomen. In het laatste geval gaat het om de christenen.

In Openbaring 14 wordt ook over diezelfde 144.000 mensen gesproken:
1 Toen zag ik dit: het lam stond op de Sion, en bij het lam waren honderdvierenveertigduizend mensen die zijn naam en die van zijn Vader op hun voorhoofd hadden. 2 Ik hoorde uit de hemel een geluid komen dat klonk als het geluid van geweldige watermassa’s, van zware donderslagen; het klonk als het geluid dat muzikanten maken die op de lier spelen. 3 Er werd voor de troon en voor de vier wezens en de oudsten iets gezongen dat leek op een nieuw lied. Niemand kon het lied begrijpen, behalve de honderdvierenveertigduizend mensen die van de aarde zijn vrijgekocht. 4 Dat zijn degenen die zich niet met vrouwen hebben afgegeven maar maagdelijk zijn gebleven. Zij volgen het lam waarheen het maar gaat. Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als de eerste opbrengst te worden aangeboden aan God en aan het lam. 5 Geen leugen komt over hun lippen, er valt niets op hen aan te merken.

Conclusie: het zijn dus joden, uit elke stam 12.000 stuks. Het zijn bekeerde joden: die in de Messias geloven. Zij nemen een bijzondere positie in, omdat zij behoren tot Gods uitverkoren volk. Dat zij behoren tot een eerste opbrengst wekt de indruk dat er nog meer bekeerde joden zullen volgen. En dat is vrij logisch als je bedenkt dat de joden Gods uitverkoren volk zijn. Gods Woord zegt immers dat je alleen door het geloof in Jezus Christus behouden kunt worden en nergens anders door. Dus als je in Hem gelooft, dan weet je dat je behouden bent. Maar alle joden die nog geen Messiasbelijdende joden zijn, zouden dan niet behouden worden. Juist daarom is het logisch om te veronderstellen dat God alles uit de kast zal trekken om Zijn kinderen thuis te laten komen.

Lisa, Is het de bedoeling als je Openbaringen leest, dat je dat dan 100% letterlijk moet nemen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 27 november 2011, 13:56
BerichtOnderwerp: Het weer
 
JOSINA022 schreef:
Nee nog niet, het zijn iig geen bakken meer.

Dat scheelt in elk geval, nog eventjes geduld dus nog Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 27 november 2011, 13:54
BerichtOnderwerp: Het weer
 
JOSINA022 schreef:
'T komt hier met bakken naar beneden Boze smiley En géén zon Boze smiley

Het viel hier ook met bakken uit de hemel, maar het is hier inmiddels weer droog.
Bij jou nu ook?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zondag 27 november 2011, 13:51
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
Heb het altijd al het mooist gevonden van wat hij gemaakt heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=Hgw_RD_1_5I


Laatst aangepast door
HARALD940
op zondag 27 november 2011, 13:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 18:00
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
 
Vandaag van de Wok gegeten, varkensvlees in balisaus met nasi. mjam, mjam!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 11:57
BerichtOnderwerp: mooie, bijzondere uitspraken
 
Voordat we nog verder gaan afglijden Clown smiley


Heeft ooit iemand een groter roem gekend?
Voor Zijn komst voorspelde het hele Joodse volk hem; na Zijn komst aanbidden de heidenen Hem.
Deze beide volken, de Joden en de heidenen, beschouwen Hem als hun middelpunt.
Maar welke mens heeft ooit van zo'n roem minder genoten?
Dertig jaar van de drieëndertig jaar leefde Hij zonder op te vallen.
Drie jaar gaat Hij door voor een bedrieger. De priesters en voornaamsten wijzen Hem af. Zijn vrienden en degenen die hem het meest nastaan verachten hem. Ten slotte sterft Hij, door een van de zijnen verraden, door een ander verloochend en door allen in de steek gelaten.
Wat heeft Hij dan van deze roem beleefd? Nooit is iemand zo beroemd geweest en nooit werd iemand smadelijker behandeld. Al die luister was slechts ter wille van ons, om Hem voor ons herkenbaar te maken. Zelf heeft Hij er niets aan gehad.

Blaise Pascal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 november 2011, 20:22
BerichtOnderwerp: De jarige van vandaag...
 
Marry, gefeliciteerd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940 (49)





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 november 2011, 16:39
BerichtOnderwerp: De bijbel als absolute waarheid
 
CROSSROAD317 schreef:
[b]
Ja, een eigen mening, gebaseerd op wat je leest in de Bijbel, Gods Woord, een persoonlijke relatie krijg je door je wedergeboorte en je 24/7 geloof. Als je het bestaan van Job ter discussie stelt, dan stel je dus ook de inhoud van de Bijbel ter discussie. Lees maar in de Bijbel wat er staat in 2 Timoteüs 3:16

Als de Bijbel, ja elk vers in de Bijbel, is geinspireerd door God, dan is de Bijbel toch God's Waarheid. Dan is het dus aan jou om die Waarheid te lezen en tot je te nemen en je eigen te maken. Persoonlijk denk ik dat je de inhoud van de Bijbel niet ter discussie kunt stellen, je kunt je wel afvragen wat er precies bedoeld wordt met wat er staat geschreven.

Als ik het bestaan van Job ter discussie stel, dan stel ik niet de hele bijbel ter discussie.
Het wel of niet bestaan van Job doet niets af van de boodschap van God die in het bijbelboek Job te leren is. Het belangrijkste in Job is niet om wie Job is, maar wie God is, en dat te leren.
Of Job wel of niet bestaan heeft, daar gaat ook 2 Tim 3:16 niet over, maar 2 Tim 3:16 gaat wel over God's geïnspireerde boodschap die in het bijbelboek te vinden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van HARALD940
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 Volgende
Pagina 13 van 15