ChristianMatch
 


Forum

De bijbel als absolute waarheid
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 02:09
 
Hoe zien wij de bijbel? Als absolute waarheid, of als een geschiedenisboek wat je niet al te letterlijk moet nemen?

Zelf zie ik de bijbel als het woord van God, dat geinspireerd is door de Heilige Geest. Omdat God niet liegen kan is naar mijn idee alles wat er in de bijbel staat volkomen waar.
Het valt me op dat er mensen zijn die dit anders zien.
Maar hoe kan iemand christen zijn en het woord van (zijn/haar)God in twijfel trekken?

Hoe zien jullie de bijbel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 09:24
 
JOLAN931 schreef:
Hoe zien wij de bijbel? Als absolute waarheid, of als een geschiedenisboek wat je niet al te letterlijk moet nemen?

Zelf zie ik de bijbel als het woord van God, dat geinspireerd is door de Heilige Geest. Omdat God niet liegen kan is naar mijn idee alles wat er in de bijbel staat volkomen waar.
Het valt me op dat er mensen zijn die dit anders zien.
Maar hoe kan iemand christen zijn en het woord van (zijn/haar)God in twijfel trekken?

Hoe zien jullie de bijbel?

Voor mij is het Woord van God absoluut waar! Maar toch staan er ook wel dingen in waarvan ik mij afvraag in hoeverre het, in deze tijd, nog van toepassing is en wat God ermee wil zeggen.

Toch is de Bijbel voor mij dé leidraad mijn leven door.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 09:52
 
JOLAN931 schreef:
Hoe zien wij de bijbel? Als absolute waarheid, of als een geschiedenisboek wat je niet al te letterlijk moet nemen?

Zelf zie ik de bijbel als het woord van God, dat geinspireerd is door de Heilige Geest. Omdat God niet liegen kan is naar mijn idee alles wat er in de bijbel staat volkomen waar.
Het valt me op dat er mensen zijn die dit anders zien.
Maar hoe kan iemand christen zijn en het woord van (zijn/haar)God in twijfel trekken?

Hoe zien jullie de bijbel?

Dit is een vraag, geen overbodige vraag hoor, die al eerder aan bod kwam in verschillende topics. Een vraag die vele meningen en tegenstellingen kent. Afhankelijk tot welke christelijke stroming je behoort.

Ik geloof niet dat de Bijbel echt letterlijk woorden van God zijn. Het is een verzameling ervaringen van mensen die hun godsbeleving hebben verwoord. Dat verwoorden ging in hun eigen stijl met hun eigen woorden en vanuit hun interpretaties. Sommige hadden dromen of visioenen en gingen die nadien vertellen én verklaren. Je zou een droom of visioen wel letterlijk kunnen beschrijven maar de verklaringen zijn hun meningen, hun gedachtes die ze hebben verwoord al dan niet schriftelijk vastgelegd.

De Bijbel is niet alleen een geschiedenisboek. Dat zou heel onterecht zijn dat te beweren. Het geeft een beeld weer van hoe het vroeger was. In die geschiedenis zit een moraal die ons, christenen, voedt, leert hoe het moet of niet moet. Die geschiedenis zegt ons ook hoe mensen God ervaarde of niet ervaarde. Het biedt ons een terugblik op bepaalde levens van belangrijke mensen waar Jezus de centrale figuur is.

De Bijbel letterlijk lezen kan haast niet. Je botst wel eens op een allegorie. De tekst lezen, die eigenlijke een allegorie is of bevat, en die tekst dan letterlijk geloven of overnemen, mist dan zijn eigenlijke doel.

De Bijbel lezen kan je natuurlijk op verschillende manieren. Welke manier de beste is hangt van persoon tot persoon af. Ieder is er vrij in, wat mij betreft. Met lezen bedoel ik dan ook: begrijpen en geloven. Je kan dan gewoon letterlijk alles overnemen of je kan een Bijbelstudie doen in de letterlijke betekenis van het woord ‘studie’. Ook dit hangt van weer af van de gelovige zijn of haar ingesteldheid.


Laatst aangepast door
FRANKT627
op donderdag 25 augustus 2011, 16:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 12:20
 
IK geloof ook dat alles in de Bijbel staat waar is én dat we ook sommige zaken in hun tijd en verband moeten zien, waardoor ze anders belicht worden en een andere waarheid hebben...
Helemaal als ik dan deze tekst lees, geloof ik dat er veel in de Bijbel staat wat in onze tijd anders gezien kan worden..

2 Tim. 3:
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 13:10
 
Engeltje smiley

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 25 augustus 2011, 14:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 19:29
 
JOLAN931 schreef:
Hoe zien wij de bijbel? Als absolute waarheid, of als een geschiedenisboek wat je niet al te letterlijk moet nemen?

Zelf zie ik de bijbel als het woord van God, dat geinspireerd is door de Heilige Geest. Omdat God niet liegen kan is naar mijn idee alles wat er in de bijbel staat volkomen waar.
Het valt me op dat er mensen zijn die dit anders zien.
Maar hoe kan iemand christen zijn en het woord van (zijn/haar)God in twijfel trekken?

Hoe zien jullie de bijbel?

Ben het met je eens Jolan, ik zie de bijbel ook als absolute waarheid en geïnspireerd door de Heilige Geest. Naar mijn mening dus geen ervaringsverhalen van personen uit die tijd.

Hoe de bijbel 'ingevuld of uitgelegd' wordt is heel verschillend. Mensen lezen teksten verschillend en geven ook een verschillende invulling.
De gevolgen/ uitwerking zie je alleen al in de verschillende stromingen en kerkgenootschappen.
Naar mijn mening is dit ook een gevolg van de zondeval.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INGE750





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 19:56
 
FRANKT627 schreef:
Dit is een vraag, geen overbodige vraag hoor, die al eerder aan bod kwam in verschillende topics.

Dit is mijn eerste bijdrage op dit forum, dus het kan maar zo zijn dat mijn reactie al eens eerder door iemand anders in een ander topic is weergegeven. Toch wil ik reageren:

Ik zie de bijbel als de absolute waarheid. Natuurlijk is de bijbel in een periode geschreven waarin mensen heel anders leefden dan wij nu. Maar de bijbel is meer dan een geschiedenisboek, het is een levensgids.

Het maar niet meer lezen van verhalen, omdat ze niet 'van deze tijd' zouden zijn, daar kan ik niet achter staan. De bijbel is ons gegeven als een gift van God. Weliswaar geschreven door mensen, maar zij hebben altijd de woorden gekregen van de Geest van God. En God spreekt door die oude woorden ons nog steeds aan. Aan ons de schone taak om door middel van studie erachter te komen wat er nu mee te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 21:51
 
INGE750 schreef:
Dit is mijn eerste bijdrage op dit forum, dus het kan maar zo zijn dat mijn reactie al eens eerder door iemand anders in een ander topic is weergegeven. Toch wil ik reageren:

Ik zie de bijbel als de absolute waarheid. Natuurlijk is de bijbel in een periode geschreven waarin mensen heel anders leefden dan wij nu. Maar de bijbel is meer dan een geschiedenisboek, het is een levensgids.

Het maar niet meer lezen van verhalen, omdat ze niet 'van deze tijd' zouden zijn, daar kan ik niet achter staan. De bijbel is ons gegeven als een gift van God. Weliswaar geschreven door mensen, maar zij hebben altijd de woorden gekregen van de Geest van God. En God spreekt door die oude woorden ons nog steeds aan. Aan ons de schone taak om door middel van studie erachter te komen wat er nu mee te doen.

Ook weleens atlas genoemd.
De weg waar wij naar toe gaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 22:44
 
[quote=INGE750]

Hallo Inge
Kom gezellig bij de groep en ik hoop dat je het hier leuk vind.
Je hebt voor nij hier in helemaal gelijk.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 23:10
 
FRANKT627 schreef:
Dit is een vraag, geen overbodige vraag hoor, die al eerder aan bod kwam in verschillende topics. Een vraag die vele meningen en tegenstellingen kent. Afhankelijk tot welke christelijke stroming je behoort.

Ik geloof niet dat de Bijbel echt letterlijk woorden van God zijn. Het is een verzameling ervaringen van mensen die hun godsbeleving hebben verwoord. Dat verwoorden ging in hun eigen stijl met hun eigen woorden en vanuit hun interpretaties. Sommige hadden dromen of visioenen en gingen die nadien vertellen én verklaren. Je zou een droom of visioen wel letterlijk kunnen beschrijven maar de verklaringen zijn hun meningen, hun gedachtes die ze hebben verwoord al dan niet schriftelijk vastgelegd.
Hier kan ik me volledig in vinden. Paulus heeft nogal eens de neiging een rommeltje te maken van zn zinnen. Het is ook het verschil met de islam, want die geloven wel dat de koran letterlijk uit de hemel is gevallen...
FRANKT627 schreef:
De Bijbel is niet alleen een geschiedenisboek. Dat zou heel onterecht zijn dat te beweren. Het geeft een beeld weer van hoe het vroeger was. In die geschiedenis zit een moraal die ons, christenen, voedt, leert hoe het moet of niet moet. Die geschiedenis zegt ons ook hoe mensen God ervaarde of niet ervaarde. Het biedt ons een terugblik op bepaalde levens van belangrijke mensen waar Jezus de centrale figuur is.
Het is een leidraad voor mensen hoe met God te leven. De bijbel staat vol met voorbeelden, met als enige doel om te laten zien hoe mensen met hun God omgingen.
FRANKT627 schreef:
De Bijbel letterlijk lezen kan haast niet. Je botst wel eens op een allegorie. De tekst lezen, die eigenlijke een allegorie is of bevat, en die tekst dan letterlijk geloven of overnemen, mist dan zijn eigenlijke doel.

De Bijbel lezen kan je natuurlijk op verschillende manieren. Welke manier de beste is hangt van persoon tot persoon af. Ieder is er vrij in, wat mij betreft. Met lezen bedoel ik dan ook: begrijpen en geloven. Je kan dan gewoon letterlijk alles overnemen of je kan een Bijbelstudie doen in de letterlijke betekenis van het woord ‘studie’. Ook dit hangt van weer af van de gelovige zijn of haar ingesteldheid.
De tekst die geschreven is staat altijd in een bepaalde contekst. En die contekst geeft de betekenis van de tekst. Contekst is meer dan de zinnen erom heen. Er is ook een culturele contekst en een historische contekst. Dit kan allemaal invloed hebben op de tekst.
Als ik een tekst lees, probeer ik me altijd voor te stellen wat dat voor de mensen van toen betekende. Het gaat me vaak om personen en hun geschiedenis. Dan pas probeer ik een link te leggen naar het heden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CAPRISON506





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 16:33
 
JOLAN931 schreef:
Hoe zien wij de bijbel? Als absolute waarheid, of als een geschiedenisboek wat je niet al te letterlijk moet nemen?

Zelf zie ik de bijbel als het woord van God, dat geinspireerd is door de Heilige Geest. Omdat God niet liegen kan is naar mijn idee alles wat er in de bijbel staat volkomen waar.
Het valt me op dat er mensen zijn die dit anders zien.
Maar hoe kan iemand christen zijn en het woord van (zijn/haar)God in twijfel trekken?

Hoe zien jullie de bijbel?

Mensen hebben vaak de neiging om te kijken welk jasje hun het beste past, terwijl we eigenlijk moeten kijken welk jasje God wil dat we aantrekken...

Ik geloof de bijbel letterlijk, er zijn figuurlijk ook boodschappen in te vinden. Voor mij is het belangrijk dat als er bijv gepreekt word het 100% bijbels is, niks in is weggelaten of toegevoegt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 00:01
 
Ik geloof de bijbel niet als volledig letterlijk.
Waarom niet, sowieso vanwege de manier van lezen en schrijven in die regio en tijd volledig verschilt met onze letterlijke manier van lezen en schrijven.

Ik neem hier het boek Job even als voorbeeld, zoals dat boek geschreven is, kun je het ook vergelijken met een stuk proza. Even afgezien of Job wel of niet bestaan heeft, voor wat er in het boek Job staat kun je er wel van leren.
Ik zeg hierbij dus niet dat de hele bijbel niet waar is, vooral het NT is voor het grootste zo niet helemaal met niet bijbelse bronnen te staven naar waarheid. Dit geld ook voor gedeelten van het OT, maar naar mijn mening niet allemaal.

Daarbij zie ik de bijbel meer als een handleiding om God te leren kennen, en om te leren hoe een relatie met God te hebben. In hoeverre de bijbel waar is, is daaraan ondergeschikt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 november 2011, 22:10
 
HARALD940 schreef:
Ik zeg hierbij dus niet dat de hele bijbel niet waar is, vooral het NT is voor het grootste zo niet helemaal met niet bijbelse bronnen te staven naar waarheid. Dit geld ook voor gedeelten van het OT, maar naar mijn mening niet allemaal.

Daarbij zie ik de bijbel meer als een handleiding om God te leren kennen, en om te leren hoe een relatie met God te hebben. In hoeverre de bijbel waar is, is daaraan ondergeschikt.

Hallo Harald.

Maar de bijbel is toch de enige waarheid ???
En het nieuwe testament kan je niet begrijpen als het eerste boek niet hebt gelezen.
(het eerste bedoel ik met oude testament).
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 23 november 2011, 18:48
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Harald.

Maar de bijbel is toch de enige waarheid ???
En het nieuwe testament kan je niet begrijpen als het eerste boek niet hebt gelezen.
(het eerste bedoel ik met oude testament).
Sjalom.
Martin

Hoi Martin,

Zoals Inge ook aangaf, de bijbel is een levensboek. God's levensboek.
God heeft zich op Zijn manier gepresenteerd in de bijbel, of dat de absolute waarheid is of niet, het is God's waarheid, onze mening daarover is daaraan ondergeschikt.
Het is aan ons om God vanuit de bijbel te leren kennen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 24 november 2011, 13:22
 
HARALD940 schreef:
Hoi Martin,

Zoals Inge ook aangaf, de bijbel is een levensboek. God's levensboek.
God heeft zich op Zijn manier gepresenteerd in de bijbel, of dat de absolute waarheid is of niet, het is God's waarheid, onze mening daarover is daaraan ondergeschikt.
Het is aan ons om God vanuit de bijbel te leren kennen.

Eigenlijk heel simpel...Zou Gods waarheid alleen, ook niet onze waarheid moeten zijn? Kun je christen zijn en een andere mening hebben als de heilige God zelf?

Als zoals jij zegt: de bijbel Gods waarheid is, wie zijn wij dan om daaraan te twijfelen of de bijbel wel waar is? Weten wij het beter als God zelf?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: donderdag 24 november 2011, 21:16
 
JOLAN931 schreef:
Eigenlijk heel simpel...Zou Gods waarheid alleen, ook niet onze waarheid moeten zijn? Kun je christen zijn en een andere mening hebben als de heilige God zelf?

Verwacht God van ons robots te zijn?
God wil toch graag dat wij een eigen mening hebben, en een persoonlijke relatie met God hebben?

JOLAN931 schreef:
Als zoals jij zegt: de bijbel Gods waarheid is, wie zijn wij dan om daaraan te twijfelen of de bijbel wel waar is? Weten wij het beter als God zelf?

De bijbel God's waarheid? In de bijbel staat God's waarheid.
Het is aan ons om God en Zijn waarheid uit de bijbel te leren kennen.
Zullen wij dan nog twijfelen aan God, of het beter weten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 24 november 2011, 22:11
 
JOLAN931 schreef:
Eigenlijk heel simpel...Zou Gods waarheid alleen, ook niet onze waarheid moeten zijn? Kun je christen zijn en een andere mening hebben als de heilige God zelf?

@ Harald -- Verwacht God van ons robots te zijn?
God wil toch graag dat wij een eigen mening hebben, en een persoonlijke relatie met God hebben?

Ja, een eigen mening, gebaseerd op wat je leest in de Bijbel, Gods Woord, een persoonlijke relatie krijg je door je wedergeboorte en je 24/7 geloof. Als je het bestaan van Job ter discussie stelt, dan stel je dus ook de inhoud van de Bijbel ter discussie. Lees maar in de Bijbel wat er staat in 2 Timoteüs 3:16

JOLAN931 schreef:
Als zoals jij zegt: de bijbel Gods waarheid is, wie zijn wij dan om daaraan te twijfelen of de bijbel wel waar is? Weten wij het beter als God zelf?

@ Harald -- De bijbel God's waarheid? In de bijbel staat God's waarheid.
Het is aan ons om God en Zijn waarheid uit de bijbel te leren kennen.
Zullen wij dan nog twijfelen aan God, of het beter weten?

Als de Bijbel, ja elk vers in de Bijbel, is geinspireerd door God, dan is de Bijbel toch God's Waarheid. Dan is het dus aan jou om die Waarheid te lezen en tot je te nemen en je eigen te maken. Persoonlijk denk ik dat je de inhoud van de Bijbel niet ter discussie kunt stellen, je kunt je wel afvragen wat er precies bedoeld wordt met wat er staat geschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 november 2011, 09:08
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Harald.

Maar de bijbel is toch de enige waarheid ???
En het nieuwe testament kan je niet begrijpen als het eerste boek niet hebt gelezen.
(het eerste bedoel ik met oude testament).
Sjalom.
Martin

Zo zie ik het ook Martin,

in deze wereld waar alles op zijn kop staat is de Bijbel..het Woord van God, onze God, de enige waarheid, omdat het Zijn waarheid is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 november 2011, 12:21
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Harald.

Maar de bijbel is toch de enige waarheid ???
En het nieuwe testament kan je niet begrijpen als het eerste boek niet hebt gelezen.
(het eerste bedoel ik met oude testament).
Sjalom.
Martin

Idd MArtin.
De Bijbel is de enige waarheid, en idd het een kan niet zonder het ander.
De bijbel is misschien wel een geschiedenis boek want daar staat ook in wat er in het verleden is gebeurt naar waarheid.
Maar de Bijbel is het leidraad in mijn leven een zeer belangrijk boek, ben blij er meerdere van te bezitten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 november 2011, 16:39
 
CROSSROAD317 schreef:
[b]
Ja, een eigen mening, gebaseerd op wat je leest in de Bijbel, Gods Woord, een persoonlijke relatie krijg je door je wedergeboorte en je 24/7 geloof. Als je het bestaan van Job ter discussie stelt, dan stel je dus ook de inhoud van de Bijbel ter discussie. Lees maar in de Bijbel wat er staat in 2 Timoteüs 3:16

Als de Bijbel, ja elk vers in de Bijbel, is geinspireerd door God, dan is de Bijbel toch God's Waarheid. Dan is het dus aan jou om die Waarheid te lezen en tot je te nemen en je eigen te maken. Persoonlijk denk ik dat je de inhoud van de Bijbel niet ter discussie kunt stellen, je kunt je wel afvragen wat er precies bedoeld wordt met wat er staat geschreven.

Als ik het bestaan van Job ter discussie stel, dan stel ik niet de hele bijbel ter discussie.
Het wel of niet bestaan van Job doet niets af van de boodschap van God die in het bijbelboek Job te leren is. Het belangrijkste in Job is niet om wie Job is, maar wie God is, en dat te leren.
Of Job wel of niet bestaan heeft, daar gaat ook 2 Tim 3:16 niet over, maar 2 Tim 3:16 gaat wel over God's geïnspireerde boodschap die in het bijbelboek te vinden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 21:52
 
MARIAN519 schreef:
Zo zie ik het ook Martin,

in deze wereld waar alles op zijn kop staat is de Bijbel..het Woord van God, onze God, de enige waarheid, omdat het Zijn waarheid is.

Hallo Marian
Ik hoorde van de week op de radio dat je het Nieuwe testament niet kunt begrijpen als je het eerste niet hebt gelezen.
En dat is ook zo vind ik.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 14:03
 
HARALD940 schreef:
Als ik het bestaan van Job ter discussie stel, dan stel ik niet de hele bijbel ter discussie.
Het wel of niet bestaan van Job doet niets af van de boodschap van God die in het bijbelboek Job te leren is. Het belangrijkste in Job is niet om wie Job is, maar wie God is, en dat te leren.
Of Job wel of niet bestaan heeft, daar gaat ook 2 Tim 3:16 niet over, maar 2 Tim 3:16 gaat wel over God's geïnspireerde boodschap die in het bijbelboek te vinden is.


Ik ben met je eens dat je in ieder Bijbelboek moet kijken wat Gods boodschap is. Maar waarom zou je in vredesnaam bijvoorbeeld het bestaan van Job ter discussie willen stellen? Want waarom zou je het één wel willen aannemen als waarheid, dat het zo gebeurd is als de Bijbel beschrijft... en het ander ter discussie willen stellen? Want wat neem je dan wel aan en wat niet? Wat neem je dan wel letterlijk en wat niet? En vooral waarom niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 19:08
 
LISA610 schreef:
Ik ben met je eens dat je in ieder Bijbelboek moet kijken wat Gods boodschap is. Maar waarom zou je in vredesnaam bijvoorbeeld het bestaan van Job ter discussie willen stellen? Want waarom zou je het één wel willen aannemen als waarheid, dat het zo gebeurd is als de Bijbel beschrijft... en het ander ter discussie willen stellen? Want wat neem je dan wel aan en wat niet? Wat neem je dan wel letterlijk en wat niet? En vooral waarom niet?

Je hebt het over letterlijk lezen, wij doen dat hier in Europa, maar doen ze dat ook in het midden-Oosten van uit de tijd van de bijbel van begin tot het eind?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 10:18
 
HARALD940 schreef:
Je hebt het over letterlijk lezen, wij doen dat hier in Europa, maar doen ze dat ook in het midden-Oosten van uit de tijd van de bijbel van begin tot het eind?

Volgens mij heb ik hier niets geschreven over letterlijk lezen (hoewel ik de Bijbel wel voor waar aanneem, van kaft tot kaft). Ik stelde jou een aantal vragen en ik ben erg benieuwd naar jouw antwoorden op die vragen. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 30 november 2011, 10:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 16:06
 
LISA610 schreef:
Ik ben met je eens dat je in ieder Bijbelboek moet kijken wat Gods boodschap is. Maar waarom zou je in vredesnaam bijvoorbeeld het bestaan van Job ter discussie willen stellen?

Wat voegt het bestaan van Job toe aan God's geïnspireerde boodschap?

LISA610 schreef:
Want waarom zou je het één wel willen aannemen als waarheid, dat het zo gebeurd is als de Bijbel beschrijft... en het ander ter discussie willen stellen? Want wat neem je dan wel aan en wat niet? Wat neem je dan wel letterlijk en wat niet? En vooral waarom niet?

Ik neem vanuit de bijbel God's boodschap voor waarheid aan, van Genesis t/m Openbaringen, de rest in de bijbel is daaraan ondergeschikt, het kan zijn dat het zo gebeurt is zoals het staat opgeschreven, maar het kan ook van niet, maar dat doet niets af, en voegt niets toe aan God's boodschap.
Bv, voor wat betreft Job ben ik zelf van mening dat hij niet bestaan heeft, maakt dat voor mij het boek Job nutteloos? Nee, zeker niet, uit het boek Job kun je heel veel over God leren. Maakt het voor mij het boek Job onwaar? Nee, het boek Job staat vol met God's waarheid voor ons allen.

HARALD940 schreef:
Daarbij zie ik de bijbel meer als een handleiding om God te leren kennen, en om te leren hoe een relatie met God te hebben. In hoeverre de bijbel waar is, is daaraan ondergeschikt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 17:12
 
HARALD940 schreef:
Wat voegt het bestaan van Job toe aan God's geïnspireerde boodschap?
Het gaat natuurlijk veel dieper Harald. Zodra je stelt dat het alleen maar verhalen zijn, is de volgende stap, dat je zegt dat het legendes zijn, opgetekend door onbekende mensen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het volksverhalen zijn. Dan hebben ze dezelfde waarde als de Ilias en de Odyssee. (vraag maar aan Thomas wat dat was).

HARALD940 schreef:
Ik neem vanuit de bijbel God's boodschap voor waarheid aan, van Genesis t/m Openbaringen, de rest in de bijbel is daaraan ondergeschikt, het kan zijn dat het zo gebeurt is zoals het staat opgeschreven, maar het kan ook van niet, maar dat doet niets af, en voegt niets toe aan God's boodschap.
Bv, voor wat betreft Job ben ik zelf van mening dat hij niet bestaan heeft, maakt dat voor mij het boek Job nutteloos? Nee, zeker niet, uit het boek Job kun je heel veel over God leren. Maakt het voor mij het boek Job onwaar? Nee, het boek Job staat vol met God's waarheid voor ons allen.
Hoe sta je dan tegenover het verhaal van God en de duivel? Is dat dan ook verzonnen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 17:32
 
HARALD940 schreef:
Wat voegt het bestaan van Job toe aan God's geïnspireerde boodschap?



Ik neem vanuit de bijbel God's boodschap voor waarheid aan, van Genesis t/m Openbaringen, de rest in de bijbel is daaraan ondergeschikt, het kan zijn dat het zo gebeurt is zoals het staat opgeschreven, maar het kan ook van niet, maar dat doet niets af, en voegt niets toe aan God's boodschap.
Bv, voor wat betreft Job ben ik zelf van mening dat hij niet bestaan heeft, maakt dat voor mij het boek Job nutteloos? Nee, zeker niet, uit het boek Job kun je heel veel over God leren. Maakt het voor mij het boek Job onwaar? Nee, het boek Job staat vol met God's waarheid voor ons allen.




Noem dan een tekst uit de bijbel waarin staat dat Job niet bestaan heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 17:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat natuurlijk veel dieper Harald. Zodra je stelt dat het alleen maar verhalen zijn, is de volgende stap, dat je zegt dat het legendes zijn, opgetekend door onbekende mensen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het volksverhalen zijn. Dan hebben ze dezelfde waarde als de Ilias en de Odyssee. (vraag maar aan Thomas wat dat was).


Hoe sta je dan tegenover het verhaal van God en de duivel? Is dat dan ook verzonnen?

(en van Bileam en zijn ezel?) Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 17:56
 
Job 19:25 Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan

Is dat onzin Harald?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 18:11
 
HERMAN388 schreef:
Job 19:25 Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan

Is dat onzin Harald?


ik geloof niet dat harald dat ergens aangeeft, herman.
zelf ben ik wel nieuwsgierig hoe hij komt tot zijn visie, eigenlijk
misschien wil je dat toelichten, harald?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Pagina 1 van 4