ChristianMatch
 


Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 maart 2014, 22:17
BerichtOnderwerp: verschillen tussen mannen en vrouwen.
 
ANNA415 schreef:
En dan nog de schoenen Clown smiley


NEEEEEE, NIET met een vrouw naar een schoenwinkel, dat is nog erger dan mee om kleren, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Gefrustreerde smiley

Thomas, koopt gewoon twee paar schoenen, zwart en bruin, in zijn maat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 maart 2014, 00:03
BerichtOnderwerp: verschillen tussen mannen en vrouwen.
 
JANE410 schreef:
En past dat overhemd dan ook toevallig bij de lange broek van die dag? Wij vrouwen zoeken wel iets wat bij elkaar past

Wat is dat nou? Iedereen koopt toch kleding die past? Wat heb je nou aan kleding in een foute maat? Nee hoor, ik koop altijd de goede maat en die past uiteraard, niks aan de hand. XL en XXL bijvoorbeeld of schoenmaat 45. Ik vind het,net als jij, vervelend dat iets veel te klein of te groot is. Ik vind het geen gezicht als vrouwen kleding aan hebben die niet past. Alleen te korte rokjes, dat gaat nog wel Engeltje smiley

Thomas, alles past.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 8 maart 2014, 00:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 maart 2014, 16:11
BerichtOnderwerp: Het weer
 
De verwachting van het KNMI meldt dat het morgen maximaal 17 graden, en zondag in het zuiden zelfs maximaal negentien graden kan worden. Normaal is 7,8 graden.

Het record voor de eerste tien dagen van maart in De Bilt staat op 18,4 graden, sinds 1977. Daar komen we wellicht dit weekend dus overheen of in ieder geval bij in de buurt. Grappig: hett iwordt hier zelfs warmer dan de verwachtingen voor Griekenland en het Turkse Istanbul voor het weekend laten zien. Daar wordt het 'maar' veertien graden. Na het weekend gaat het warme weer nog even door ook.

Dit is beter dan een premature herfst tot en met juni, zoals vorig jaar.

Thomas, na nog drie weekenden is het Thomasiaans Nieuwjaar Engeltje smiley


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 7 maart 2014, 16:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 maart 2014, 14:55
BerichtOnderwerp: verschillen tussen mannen en vrouwen.
 
Eigenlijk ben ik wel blij dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen.

Tien procent van elkaar zullen we nooit begrijpen en dat heb ik geaccepteerd. Ik heb een boel overhemden en zal nooit voor een kast vol kleren staan en zeggen dat ik echt niks heb om aan te trekken. Ik pak gewoon de bovenste van de stapel. Deze logica is aan veel vrouwen niet uit te leggen, kennelijk. Engeltje smiley

Thomas, die ondanks alle merkwaardige vrouwenlogica toch hartstikke hetero is.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 7 maart 2014, 15:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 maart 2014, 14:33
BerichtOnderwerp: Het weer
 
ANNA415 schreef:
raam maar eens lekker open gezet... je zult vandaag maar vrij zijn Coole smiley met zonnebril


Thomas, die vandaag lekker vrij is, Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 5 maart 2014, 23:22
BerichtOnderwerp: Het weer
 
Spring is in the air. Je voelde het vanmiddag wel wat.

Thomas, die bevalt dit wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 maart 2014, 22:56
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
En nu het toch even over Beethoven gaat:

https://www.youtube.com/watch?v=gu2fi3Tvhe0


Thomas, van die dingen ja, van die dingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 maart 2014, 21:37
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
ANNETTE050 schreef:
.....en we zijn nu weer 'onder ons' met 1998 leden.....


Ik heb niet paraat hoeveel er waren voor de actie maar ik meen 1600 ruim. Dan is het een mooie winst.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 maart 2014, 20:16
BerichtOnderwerp: Gedicht over Ludwig van Beethoven
 
Zie hier het bewijs van je gelijk:

https://www.youtube.com/watch?v=KeqhQuOTe8k

Let op bij de gezichtsuitdrukking van dit toen 15 jarige meisje bij 0.45 tot ongeveer 0.50.


Thomas, houdt van Hiltsje.

Verdere youtubepostingen weer bij bijzonder lied.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 1 maart 2014, 22:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 maart 2014, 18:43
BerichtOnderwerp: verschillen tussen mannen en vrouwen.
 
Nou, dat moet toch te doen zijn?

Veruit de meeste vrouwen zijn vast zo geweldig dat de mannen die aan deze eenvoudige eisen voldoen, allemaal voor ze in de rij staan.....


Thomas, wenst iedereen sterkte nu. Engeltje smiley


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 1 maart 2014, 22:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 24 februari 2014, 18:38
BerichtOnderwerp: klaagmuur
 
Bij de demonstratie in Leiden, zag je de frustratie ook af van de gezichten die meeliepen en die nogal het een en ander hadden aangekondigd bij P en W. De opkomst was gering, 150 tot 200 man. Die 95 procent medestanders die ze zouden hebben, liepen in ieder geval niet mee. Ik zou deze in mijn ogen toch wat onaangename demonstranten eigenlijk ook niet zo graag als buren hebben, als ik eerlijk ben.


Thomas, die het voor de verandering eens met Fred Teeven eens is.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 24 februari 2014, 19:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 23 februari 2014, 22:22
BerichtOnderwerp: klaagmuur
 
JANE410 schreef:
Is er nog plaats voor Benno L?

"


Fraaie posting, Jane. Het is een consequent doorgevoerde christelijke opstelling. Maar Gij geheel anders, toch een kerntekst in de Bijbel, komt hier goed naar voren. Mooi staaltje van inclusief denken ook.

Toch moet er wel evenwicht zijn. Kindermisbruik mag nooit en moet ten allen tijde worden voorkomen of tegengegaan.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 23 februari 2014, 23:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 februari 2014, 19:36
BerichtOnderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
 
Ach Shanita, ik denk dat we je nog wel terug zien. Ik heb je hier met vele ups en downs meegemaakt en ik hoop maar dat het met deze relatie nu goed zal gaan en dat je daarmee ook meer in balans komt. Ik denk dat het tot ziens wordt maar in het andere geval: het ga je goed, ik gun het je.

Thomas, blijft lekker koken, vanavond vis.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 22 februari 2014, 20:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 20 februari 2014, 22:32
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
Toch zijn er nog steeds 2286 maar het aantal proefleden is niet helder. Helemaal niet gek nog.

Thomas, die zich afvraagt wat hij proeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 20 februari 2014, 00:25
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
Ik weet niet hoe lang die proeflidmaatschappen voor oud-leden duren, ik meen drie dagen, maar ik zie ondanks dat volgens mij die drie dagen zo ongeveer om zijn nog steeds 2276 leden. Ik heb, voordat de actie begon, niet gekeken maar de laatste keer dat ik dat deed was het rond de 1700. Dan zou het een mooi succes zijn maar we wachten nog even af. Bij nieuwe leden telde ik 96 maar ik weet niet hoe lang je eeeeh nieuw bent of blijft.

Thomas, die denkt dat hij dat niet meer zal zijn.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 20 februari 2014, 01:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 19 februari 2014, 20:48
BerichtOnderwerp: klaagmuur
 
Het is makkelijk populair worden als je over deze man je woede uitspreekt, je zult geen tegenstand hebben, want zo lekker is hij natuurlijk niet. Justitie zou mijns inziens wel toestemming kunnen geven om hem naar Duitsland te laten gaan en hem daar anoniem te houden. Maar goed, deze nodeloze ellende oogt ook niet erg smaakvol. Het kan snel escaleren.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 19 februari 2014, 23:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 februari 2014, 22:48
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
Leef nu, er is geen later.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 februari 2014, 21:08
BerichtOnderwerp: Dit vraag ik me af vandaag..
 
Je krijgt wel rare dingen. Burgemeesters hebben deze mensen liever niet, met als gevolg dat ze een jaar in een vakantiepark wonen, vol met ...kinderen, ja. Hij heeft zijn zeer verdiende straf uitgezeten en dan moet je toch echt aan terugkeer denken. De neiging de eigen kinderen te beschermen is er maar het is ook wel makkelijk om agressief te worden. Niemand heeft er een goed woord voor over wat hij heeft gedaan en mogelijk kan doen, maar door hem een woning te geven, is het nog enigszins controleerbaar. Opsluiten kan niet meer tenzij hij weer in de fout gaat en zolang dat niet zo is, moet er toch plaats zijn. Marokkaanse pooiers die in ons liberale Nederland slavinnen houden en het geld tussen hun kruis vandaan stelen, lopen ook vrij rond.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 18 februari 2014, 21:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 februari 2014, 17:44
BerichtOnderwerp: Wisten jullie dat......?
 
JANE410 schreef:
Het tegenovergestelde van Neuroloog is:

Neuro sprak de waarheid

Hoe zit dat met een theoloog? Engeltje smiley

God sprak de waarheid?

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 18 februari 2014, 20:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 februari 2014, 00:32
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
Deze uitvoering heeft ook wel wat:

http://www.youtube.com/watch?v=eZdLDa1-baE

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 17 februari 2014, 00:58
BerichtOnderwerp: kledingvoorschriften
 
als je iedere zondag in het kippenhok gaat zitten, verander je nog niet in een kip. ( ook niet met een kippenpak aan...)


Ik vind hem wel mooi eigenlijk. Correct gekleed in de kerk, maakt je nog niet tot Christen.

Thomas, die zich afvraagt of hij nog wel in pak naar de kerk moet gaan Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 februari 2014, 20:07
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
[quote=SHANITA130]@Thomas



Mopperen dat het forum is achteruitgegaan?

Ik vraag mij serieus af, waarom openen diegenen die mopperen dan geen topics en gaan vervolgens discussiëren, ipv te mopperen op diegene die dat nu doen Smiley die vol vragen zit

Veel mensen lazen mee en vonden het boeiend. Er kwamen nogal wat inzichten voorbij die voor veel mensen verhelderend werkten. Als je iets opsteekt of met een ander gezichtspunt wordt geconfronteerd dan je gewend bent, dan wel een verrassend nieuw inzicht krijgt, dan is dat mooi. Veel mensen zijn door het forum heel anders over homoseksualiteit of de doop gaan denken. Velen leerden ook de evangelische beweging met andere ogen te bekijken. En de exegese van veel bijbelteksten en vooral ook het omgaan met wetten en voorschriften leverde veel spraakmakends op. Een bekende vrouw hier als Hannah, die uit een club kwam waar men de Gereformeerde Gemeente aan de lichte kant vond, heeft duidelijk aangegeven dat ze door de discussie het hoe en het waarom van hoe dingen functioneerden in kerken, haar heeft doen snappen waar veel van de ellende in deze groeperingen vandaan komt.

Er wordt daar nogal wat menselijk leed in de naam van God veroorzaakt. Dat komt niet van God maar van wrede kerkelijke interpretaties.

Wat gemeut en geneuzel vind ik niet zo erg, ik gooi er ook wel eens een kwinkslag of een relativerende slotzin tussendoor, maar ik heb het wel als dieptepunt ervaren dat het neuzelen werd voorgesteld als geen ruzie maken, gezellig zijn en: door ons is het forum leuk. Een ernstig meningsverschil is geen ruzie. Je bestrijdt elkaar met argumenten. Dat werkt verhelderend naar beide kanten.

Natuurlijk is dit een datingsite en daarvoor zitten we hier ook. Maar wat gedachten die de hersenen prikkelen en soms zelfs mensen van kerkelijk gegroeide waanideeen afhelpen, kan heel heilzaam zijn.

Persoonlijk hou ik het voor mogelijk dat het goed is dat mensen van een angstgeloof worden afgeholpen en daarmee in het geloof liefde, vergeving en barmhartigheid centraal stellen. Dat is beter dan zondebeleving, samen met de angst voor de hel en verdoemenis, dan wel niet uitverkoren zijn.

Als we op een forum er aan mee werken dat medegelovigen leren zien dat dit meer kerkelijke cultuur dan christendom is, helpen we mensen, als ze daar voor open staan tenminste. Ik ben de evangelische christenen veel meer gaan waarderen en begrijpen. Ik bestrijd alle opvattingen die mensen kwaad doen onder het mom van het christendom. Wat gescheiden vrouwen uit sommige kringen naar het hoofd geslingerd krijgen, is bij de beesten af.

Dat veranderen, bereik je niet met geneuzel en gezelligheid.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 20 februari 2014, 01:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 februari 2014, 23:26
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
3000 leden om 23.25, lol.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 februari 2014, 23:00
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
Zo, 2989 aanmeldingen nu, eens kijken of we de de 3000 nog halen voor middernacht.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 februari 2014, 20:19
BerichtOnderwerp: Paulus en zijn invloed op het beleven van relaties
 
Bij het topic daten ontstond een discussie over de rol van Paulus. Het kan nuttig zijn deze discussie even op te zoeken. Klik op actuele onderwerpen en dan zie je daten wel staan.

Of het nou off-topic bij daten is of niet, je kunt niet ontkennen dat Paulus nogal stevige uitspraken deed over relaties, die bepaald omstreden zijn. De grootheid van Paulus, daar zal niemand aan twijfelen maar ik denk soms wel eens: van de menselijke liefdesrelaties had hij niet zo veel verstand. Dit hing zeker samen met het voorkomen van Paulus.

Onderschat zijn effect niet. Het mijns inziens zinloze celibaat bij geestelijken in de RK Kerk is aan hem toe te schrijven. En velen in de kringen van CM zijn opgegroeid met een negatieve houding mbt seksualiteit. Nogal wat mensen en zeker vrouwen beleven nare gevolgen van een onvolkomen huwelijk in deze. En wat doe je met het verlangen het na de scheiding op dit punt het wel goed te willen hebben?

Ik heb toen een preek geplaatst die naar mijn idee verrassende inzichten gaf. Ok, het is dubbel gepost maar gezien het aantal nieuwe of terugkerende leden vandaag, maak ik het even makkelijk. De vraag die ook naar voren komt is of zijn, laten we maar noemen gestalte, er toe heeft geleid dat hij de man-vrouwliefde niet echt heeft ervaren en of dat invloed heeft gehad over zijn wat negatieve instelling in deze. Het is even doorbijten maar echt een boeiend verhaal en niet alleen over bovenstaande:

En in die brief lezen we wel voortdurend over 'wij' (Paulus schrijft in meervoud)(zoals in onze tekstlezing), maar het mag duidelijk zijn dat Paulus het vooral over zichzelf heeft.
Waarom schreef Paulus zo'n vreemde brief aan de gemeente te Korinthe?... Dat heeft eigenlijk alles te maken met zijn ingewikkelde relatie met die gemeente. Paulus had de gemeente van Korinthe gesticht gedurende zijn tweejarig verblijf daar. Maar toen reisde hij verder... om andere steden te evangeliseren. En in zijn plaats waren valse apostelen gekomen. Valse leraars die er blijkbaar alles aan deden om een 'ander' evangelie te vertellen. En om daarin te slagen probeerden ze ook Paulus op alle mogelijke manieren zwart te maken. Daarbij gingen ze op een bijzonder lage manier te werk : zo probeerden ze Paulus blijkbaar belachelijk te maken vanwege zijn fysieke, lichamelijke tekortkomingen. Dat lezen we heel mooi in 2 Kor 10:10 : 'Want zijn brieven (van Paulus) – zegt men (de valse leraren) – zijn wel gewichtig en krachtig, maar zijn lichamelijke aanwezigheid is zwak en zijn spreken is verachtelijk...'! Blijkbaar mistte Paulus voorkomen. Hij had geen persoonlijke innemendheid, geen charisma... die alle grote sprekers moeten hebben willen ze indruk maken op de menigte die luistert. Sommige schrijvers veronderstellen zelfs dat Paulus een klein, onopvallend mannetje was : ja, een schriel ventje met meer dan waarschijnlijk één of andere lichamelijke vervorming : een bochel misschien, of een afwijking aan de ogen die erg opvallend was. Een aantal teksten in de bijbel verwijzen daarnaar zonder expliciet te zeggen wat er wel mis was met Paulus. Zo heb je bijvoorbeeld Galaten 4:14 : 'En toch hebt u mijn beproeving, die in mijn lichaam plaatsvond, niet veracht of verafschuwd, maar ontving u mij als een engel van God...' Er is duidelijk iets mis met zijn lichaam...
Blijkbaar was Paulus ook geen groot spreker... Wat toch wel heel verwonderlijk is als je kijkt naar zijn intellectuele capaciteiten. Maar hij was werkelijk zo saai dat toehoorders zelfs in slaap vielen, denk maar aan Eutychus (Hand 20:9) die slapend uit het raam te pletter viel terwijl hij aan 't luisteren was naar Paulus. Dan moet dat preken toch al behoorlijk erg zijn!
1 Kor 2:1 : 'En ik, broeders, … ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden... het getuigenis van God te verkondigen... (vers 3) En ik was bij u in zwakheid...' In zwakheid, geen voortreffelijkheid van woorden...
Zijn tegenstanders maakten hem belachelijk op die punten : Paulus had geen mooi voorkomen, geen charisma, geen welsprekendheid... hoe vaak kijken ook wij niet naar die dingen? Hoe vaak beoordelen we de spreker of de predikant in de kerk niet juist op die dingen? Is het een knappe, vlotte gast (liefst van rond de 40, niet te jong, niet te oud)... vertelt hij spannende verhalen, liefst met wat humor? (dan scoort hij of zij toch extra punten?).... Wel, zo was Paulus helemaal niet... En zijn tegenstanders lachten hem in feite daarom uit.
Tegen dit kader moeten we de tweede brief van Paulus aan de gemeente te Korinthe lezen : eigenlijk is deze brief de verdediging van Paulus aan het adres van die valse leraren en hun laag bij de grondse beschuldigingen.
Hoe luidt nu de wonderlijke verdediging van Paulus? Eigenlijk zegt hij in die brief : al die beschuldigingen aan mijn adres (fysiek zwak, misvormd, slechte spreker...), wel, jullie hebben volledig gelijk! Alles wat jullie zeggen over mij is feitelijk waar!... Inderdaad ik ben zwak, inderdaad ik ben misvormd, inderdaad ik kom slecht uit mijn woorden...
En toch spreekt Paulus de waarheid in tegenstelling tot die valse leraren, die misschien niet lelijk waren, niet misvormd waren, maar wel vlotte babbelaars.


Maar niet Paulus moet verdedigd worden, maar wel die waarheid waarvan Paulus getuige is! En daarom staat er in onze tekstlezing :
'Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' Deze schat van de waarheid, het evangelie, in 'aarden kruiken' : onze zwakke, misvormde, weinig talentvolle lichamen.
Dit is wat we de ganse bijbel door mogen aanschouwen : de waarheid van het evangelie van God wordt bediend door zwakke, falende mensen. Denk aan Abraham : die zelf plannetjes smeedde om aan een erfgenaam te geraken zonder op God te vertrouwen, en toch wordt hij de 'vader van de gelovigen' genoemd! Denk aan David, nog zo'n 'aarden kruik' : overspel en moord, en toch de man naar Gods hart! Denk aan Mozes, een aarden kruik : want ook een moordenaar... en toch is hij de 'vriend van God'...! Denk aan Petrus, een aarden kruik : want hij verloochende Jezus 3x... met vervloekingen ontkende hij ook maar iets met Jezus te maken te hebben. En toch bekeerden er zich 3000 door de preek van Petrus op Pinksteren!
En nu dus Paulus : gewoon nog zo'n aarden kruik : zwak, ontoereikend, zondig... En al die beschuldigingen aan zijn adres van die valse leraren zijn waar! En toch moet Paulus zich verdedigen : niet om zichzelf te rechtvaardigen, maar omwille van de waarheid die in hem is... omwille van de waarheid die hij verkondigt.
En Paulus, meesterlijk, draait de zaken om : ja, juist omdat hij zo zwak is, juist omdat hij zo gebrekkig is, juist omdat hij zo weinig talenten heeft... juist daarom gebruikt God hem om het evangelie te verkondigen!
Want bij God werkt alles omgekeerd : de eersten zullen de laatsten zijn. Ja, God heeft een omgekeerde wereld voor ogen! Zo gebruikt Hij met opzet de 'mislukkingen' (in de ogen van deze maatschappij) om zijn Koninkrijk kenbaar te maken. En daarom moet Paulus zwak zijn, en krachteloos zijn... omdat God hem zou gebruiken voor Zijn grote doel.
'Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' En niet uit ons! Niet uit eigen kracht! Aan God is de eer en de glorie dat Hij mensen redt.
Dit is één van de definiërende kenmerken van Paulus (en het zou dat moeten zijn bij elk christen) : namelijk nederigheid! 2 Kor 10:12 : 'Want wij (Paulus dus) durven ons niet te rekenen onder, of te vergelijken met sommigen die zichzelf aanbevelen...' : zij die zichzelf aanbevelen, die zichzelf zo machtig vinden, dat zijn de valse leraren in Korinthe die te koop liepen met hun grootse capaciteiten als spreker (in de Griekse cultuur van die tijd was iemand met oratorische vaardigheid automatisch een belangrijk iemand. Zo iemand kon de massa voor zijn kar spannen, in beweging brengen. In de Griekse cultuur van die tijd werd het vak zelfs aangeleerd aan de rijken en de machthebbers). Maar niet zo bij Paulus!
'Maar wij hebben deze schat (de waarheid van het evangelie) in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' Paulus gebruikt hier de woorden 'aarden kruiken'... (Gr 'ostrakinos skeuos') : kruiken, huishoudelijke potten (containers, in allerlei formaten) gemaakt uit 'aarde' (klei). De nadruk ligt dus op het huishoudelijke, ja het alledaagse van die potten. Zulke kruiken werden voor van alles en nog wat gebruikt. Alles wat opgeborgen diende te worden stak men in zo'n pot (die fungeerde eigenlijk als een container, een opslagruimte). Vaak ook gewoon als opslagruimte voor afval, die men dan later, als de pot vol was, buiten het dorp kon gooien... Misschien zouden we modern kunnen vertalen met 'vuilbak'.... dat is eigenlijk waar Paulus op aanstuurt met z'n vers.
Paulus als 'vuilbak' waarin de waarheid van het evangelie opgeborgen zit. In 2 Tim 2 : 20 vinden we nog een verwijzing naar deze aarden kruiken : 'Maar in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en aardewerk (die aarden kruiken onze tekstlezing). Sommigen zijn voor eervol, maar anderen voor oneervol gebruik...' Ja, zelfs uitwerpselen werden erin bewaard om later buiten het dorp weg te gooien (een wc bestond toen nog niet uiteraard)... Die 'aarden kruiken' waar Paulus het over heeft, zijn, met andere woorden, de simpelste, goedkoopste, en ook heel makkelijk breekbare, containers om iets in op te bergen in die tijd... Wel zo is de mens! Zo is Paulus... zoals een 'aarden kruik'. Een eenvoudige, alledaagse, goedkope, breekbare... container waarin iets zit : en dat kan afval zijn (ja uitwerpselen!)(ja bij de meeste mensen is het helaas zo), maar het kan ook de waarheid van het evangelie zijn!
En de eer is dus niet aan de container, want dat is maar een eenvoudig huishoudelijk voorwerp, maar de eer is (eventueel) aan de inhoud!
Een heel mooi voorbeeld van wat Paulus bedoeld met deze tekst vinden we eigenlijk in de geschiedenis van de bijbel zelf! Ongetwijfeld hebt u al gehoord van de Dode Zee-rollen, die men in grotten vond bij Qumran (vlak bij de Dode Zee). Deze rollen, weggestopt door de Essenen, zijn eigenlijk de oudste handschriften die men tot nu toe heeft gevonden van de bijbel. En daarom zijn ze van onschatbare waarde. Ze tonen ons hoe Gods Woord eigenlijk onveranderd is gebleven door de eeuwen heen. Deze bijbelboekrollen waren door de Essenen weggeborgen in 'aarden kruiken' (potten van klei) in grotten bij Qumran. Het verhaal wil dat een herdersjongen ze bij toeval vond door een steen te gooien in één van die grotten, en hij hoorde één van die aarden kruiken breken (waardoor hij op onderzoek ging en de rollen vond)!
Met andere woorden : het geluid van een brekende aarden kruik bracht de mensen tot bij de oudste bijbelgeschriften die men ooit gevonden heeft! Het geluid van een brekende aarden kruik (zo'n domme pot, zo'n ordinaire container), bracht de mensen tot bij het Woord van God!
Broeders en zusters, wij zijn zulke 'brekende aarden kruiken'... Paulus was zo'n brekende aarden kruik... en het geluid van zo'n falende container (de woorden die wij stamelend spreken) kan mensen brengen tot het Woord van God!
Dat is wat Paulus hier in onze tekstlezing wil aantonen : God zorgt er voor dat de waarheid komt doorheen falende mensen. Hij gebruikt falende mensen die van zichzelf beseffen hoezeer ze falen Brekende aarden kruiken
Mensen die overtuigd zijn van zichzelf... die denken dat ze ongeloofelijk interessant en slim zijn... mooi zijn om te zien, charisma hebben, vlot kunnen praten... God kan die niet gebruiken : ze zijn te vol van zichzelf. Gebruikte God theologen om het evangelie op te schrijven?... Nee, gewoon wat vissers eigenlijk.
God gaat voorbij aan de intellectuele elite : want de waarheid is helder en eenvoudig. Het is God Zelf die ons mensen redt. Het is niet door eigen kracht, door eigen (intellectuele) prestatie dat mensen menen zichzelf te kunnen redden (wat die valse leraren in Korinthe bv dachten). Nee, God heeft je lief! Hij redt je! Dat, broeders en zusters, is het evangelie, de goede boodschap! Geloof hierin, vertrouw hierop, en leef in eeuwigheid.

Voorbede.
Hemelse Vader,
Leer ons om niet te streven
naar datgene wat de maatschappij waardevol vindt :
perfect uiterlijk, schoonheid,
talenten die 'winst' kunnen opleveren...
Leer ons om ons niet blind te staren
op mensen die zulke dingen bezitten
alsof zij dan automatisch de waarheid in pacht zouden hebben.
Leer ons om dieper te zien dan de buitenkant.
Leer ons om te zien naar de inhoud
van het stamelend spreken...
Leer ons om geen wonderen te verwachten
van onze voorgangers, onze ouderlingen...
Zij zijn uiteindelijk slechts brekende aarden kruiken...
Geef ons het inzicht, de wijsheid,
om te luisteren naar het brekende geluid
van de aarden kruiken die ons leiden
op de weg van Uw kerk.
Schenk ons dan ook verdraagzaamheid en
begrip voor hun falen, hun tekortkomingen...
Openbaar ons Uw evangelie, Uw goede boodschap,
doorheen het falende spreken van eenvoudige mensen.
Alle eer en glorie is aan U Vader,
aan Uw woorden tot ons gericht!
Laat ons niet vasthangen aan mensen, Uw boodschappers.
Zij zijn slechts de 'containers' van Uw Woorden voor ons!
Zegen onze voorgangers, dat zij in hun spreken
Uw Waarheid mogen openbaren!
Amen.

[/i]
Thomas, deze tekst is dus niet van mij.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 14 februari 2014, 20:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 februari 2014, 13:43
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
PETRA373 schreef:
Misschien komt het wel niet door proefleden actie, maar de lente die er weer bijna aankomt, af en toe buiten voel je het, zie je het...
Lachende smiley en op cm komen er nieuwe leden bij( die last hebben van lente hormonen Smiley die vol vragen zit )

Nou in de haadsted is het vrij koud, regent het en varieert de wind tussen windkracht zes en zeven, dus die lentehormonen daar ben ik niet zo zeker van!

Ik hoop het voor je, Petra, wie weet, lol. De hormonen zijn er altijd wel, al vinden sommige mensen Gods schepping van deze werkzame stoffen kennelijk zondig. In de lente met de eerste warme dagen worden ze natuurlijk veel meer geprikkeld maar ik denk dat het nu, als het gaat om de toename van het ledenaantal, gewoon het aanschrijven van een groot aantal oud-leden, betreft en dat men niet, zoals gebruikelijk, er een wachttijd op heeft gezet. Maar het is een goede actie want de hormonen werken toch altijd wel, tenslotte. Nu nog een ouderwets forum, met veel discussie, en een gezellige chatbox, en wie weet komen we weer terug op het oude hoge niveau.

Thomas, die dus van de lentehormonen van Petra niet zo zeker is want in de haadsted is het vrij koud, regent het en varieert de wind tussen windkracht zes en zeven. Engeltje smiley


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 14 februari 2014, 19:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 februari 2014, 11:17
BerichtOnderwerp: Druk op CM met proefleden.
 
Er staan op dit moment (14 feb, 12:35) 2842 leden geregistreerd, 66 meer dan twee uur geleden, dus ik mag haast aannemen dat CM weer bezig is met een proefledenactie. Er zijn nu honderden mensen meer dan normaal en dat is alleen maar mooi.

Het heeft ook altijd wat een reuniekarakter en dat bevalt me eigenlijk ook wel. Mensen die terugkomen, mopperen wel bij me dat het forum helaas erg achteruit gegaan is maar ja, als veel smaakmakers weg zijn of weg gaan, dan krijg je dat. Hopelijk zitten er onder de nieuwe leden wat mensen die het geheel weer kleur gaan geven. Wat meer diversiteit kan bepaald geen kwaad. Ik vond het wel leuk in de tijd dat je eerst soms wel een half tot een heel uur op het forum standpunten kon uitwisselen, al mis ik een aantal types, dat in menselijk opzicht erg tekort schoot, nou ook weer niet.

Het lijkt me voor de echt nieuwe leden wel een goede optie dat er een soort handleiding is van de mogelijkheden van CM. In theorie kun je natuurlijk alles aanklikken en ontdekken maar het werkt bij mensen niet zo in veel gevallen, kennelijk. Dat lincs bijvoorbeeld na een dag pas werken, is zoiets. Dat CM dit door de computer in de rustiger nachtelijke uren laat uitrekenen is voor ons wel logisch, maar niet voor nieuwe mensen. Het verschil tussen een match en een linc, en dat is vrij wezenlijk, zou ook kunnen worden meegenomen.


Verder zijn nogal wat dames in hun dategedrag traditioneel, is gebleken, Een man zet de eerste stap. Wel, als je vrouw bent, doe dat rustig zelf. Immers de verhouding mannen/vrouwen is, net als op de meeste datingsites. 45/55. Een beetje initiatief als meisje of vrouw kan geen kwaad, ook, en misschien wel zeker niet, als je uit de wat meer behoudende hoek komt.


Thomas, die nu maar hoopt dat er veel mensen, na het proeflidmaatschap, blijven.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 14 februari 2014, 18:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 12 februari 2014, 20:45
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
http://www.youtube.com/watch?v=kBmgOnQM3Ws

Mooie tekst, als je Duits verstaat.

Ze is drie jaar, zingt het ook en het vertedert me wel eigenlijk. Zuversicht is ook wel een erg moeilijk woord op die leeftijd Knipoog smiley :

http://www.youtube.com/watch?v=316bbYtvNOQ


Thomas, als je de 'reclame' die voorafgaat aan dit lied helemaal uitkijkt, kom je bij the Dutch Kiss. Ik ben het persoonlijk wel met de boodschap eens.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 13 februari 2014, 18:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 10 februari 2014, 00:11
BerichtOnderwerp: Het weer
 
ANNA415 schreef:
volgende week -9 Coole smiley met zonnebril

In je vriezer?

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 9 februari 2014, 21:33
BerichtOnderwerp: kledingvoorschriften
 
Prima filmpje en een sluitend verhaal. Het probleem is dat de theologen in de hoedjeskerken - om ze zo maar even te noemen - dit ook wel weten. Je stuit echter op de traditie. In deze kringen hecht men sterk aan het principe dat er zo weinig mogelijk verandert. God verandert toch ook niet? Dat moet zich dan uiten in de rust die het geeft dat alles in de wereld verandert maar de oude gewoonten in de kerk gehandhaafd blijven.
Mensen denken vaak in termen van bijbelverklaring maar verkijk je niet: ook kerkbeleving heeft wel degelijk een grote plaats. Verder is het in deze kringen zo dat als je buiten de kerk valt, dat dat hetzelfde is als God verliezen. Je moet de behoudende kerken nageven dat er soms wel een goede zorg voor elkaar kan zijn ook al is dat lang niet altijd het geval.

Anders denken, ook al is dat theologisch juist, is daarmee redelijk onaantrekkelijk geworden. Mensen willen nu eenmaal graag ergens bijhoren. Doordat behoudende christenen vaak bij elkaar wonen, wordt dit gevoel versterkt. Ook dat is een overlevingsmechanisme voor een organisatie. Het blijkt dat de behoudende kerken buiten de biblebelt moeilijk kunnen bestaan maar het daarbinnen wel redelijk volhouden.

Het is opvallend als mensen uit deze kerken toetreden tot modernere evangelische gemeenten ze er achter komen dat het allemaal niet hoeft, er snel aan gewend zijn en het veelal prettig vinden. Met het afleggen van de kledinggewoonten raakt men soms ook uit de beklemming van en het gevoel van gevangen zijn in deze kerken. Je doet God er verdriet mee of God wil het, wordt gezegd - en ga daar maar eens tegen in. Mensen bang maken, werkt helaas. En dan gaat het hier alleen nog maar over kleding.

Veel principes die we uit de sociologie dan wel de sociale psychologie kennen, zijn in deze kringen duidelijk toepasbaar. Die discussie is lastig te voeren omdat men de eigen opvatting van kerk-zijn en kerkbeleving voor synoniem houdt met christelijk. Welnu, het is wel degelijk een variant van het christendom maar het gaat bij deze opvattingen dus niet over het christelijk geloof zelf. Denk maar aan een uitspraak vorig jaar op het forum: kort haar, dat is toch niet christelijk?

In een eerdere discussie kwam het kerkje-spelen onder de aandacht. Maar ja de kerk is nu eenmaal een organisatie die maar langzaam verandert. Er is geen enkel bezwaar, bijbels gezien, tegen een vrouwelijke voorganger. Ook de predikanten in deze kerken hebben kennis genomen van de betekenis van deze teksten. Maar hoe leg je dat uit aan een gemeente die dat helemaal niet gewend is en, sterker nog, waar een groot deel overtuigd is van de letterlijke interpretatie? Zeker als je gevoed wordt door angst het heil te verliezen door tegen Gods Woord in te gaan, moet je dat soort factoren niet onderschatten, ondanks dat die interpretatie onjuist is. In de CGK en GVK rekent men hier zeker mee, want het geeft nogal veel gedoe de vrouw in het ambt toe te laten, dus: we houden de boot maar wat af. Een dominee is voorganger maar in de praktijk ook manager. Dat beinvloedt de standpunten.

Ik vraag me wel regelmatig af of deze kerken wel zo bijbels zijn als ze pretenderen te zijn.

Thomas, die overigens lang haar en rokjes vaak wel mooi vindt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 11 februari 2014, 11:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 91 Volgende
Pagina 3 van 91