ChristianMatch
 


Forum

Berichten van MOMO697
Ga naar pagina Vorige 1 ... 20 21 22 23 24 25 26 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van MOMO697
Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:04
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
Dank je wel Erica. Fijn om te horen dat je meeleest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:57
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
ok, ik heb een uitleg gevonden op internet, van dezelfde site als de vorige uitleg

Eenheid van het Oude en Nieuwe Verbond
Wat heeft die besnijdenis nu met de doop te maken? Het zijn allebei verbondstekens. Van belang is daarbij het inzicht (van o.a. Calvijn) dat het Oude en Nieuwe Testament, beter het Oude en Nieuwe Verbond in wezen één zijn! Voorstanders van de volwassendoop (ik gebruik liever het woord ‘geloofsdoop’) kijken hier anders tegen aan. In hun visie is het onderscheid tussen het Oude en Nieuwe Verbond groot. Het Oude Verbond was aards (gericht op het Beloofde Land, vruchtbare grond om op te wonen) en tijdelijk. Je geboorte is bepalend of je deel uitmaakt van het verbond. Naar geloof wordt niet gevraagd. Het verbondsteken van het Oude Verbond legt het daarom af tegen het teken van het Nieuwe Verbond: dat is geestelijk, dat vraagt geloof! Er valt hier veel te zeggen maar laat ik in elk geval wijzen op de diepte van het verbond dat God met Abraham sluit. Dat verbond reikt verder dan grond en nakomelingen. Dat verbond ging juist ook om de omgang met God. Besnijdenis riep op om God te zoeken met heel je hart. We zouden het verbond met Abraham niet recht doen wanneer we het zouden beperken tot iets aards. Is het niet Paulus die in Romeinen 4 de christenen als het om geloven gaat met Abraham op één lijn stelt? Het gaat in het verbond – in het Oude en het Nieuwe – om geloof, om vertrouwen op God. Abraham is de vader van de gelovigen! “Hij was ervan overtuigd dat God bij machte was te doen wat hij had beloofd…en dit is niet alleen voor hem geschreven, maar ook voor ons, want ook wij zullen als rechtvaardigen worden aangenomen omdat we geloven…” (Romeinen 4:21-24).
Op dit belangrijke inzicht gaan voorstanders van verbondsdoop en geloofsdoop uiteen.
Gereformeerden belijden de eenheid van het Oude en Nieuwe Verbond. Calvijn brengt het als volgt onder woorden: “Het verbond met alle vaderen verschilt wat het wezen en de zaak zelf betreft in het geheel niet van het verbond met ons, maar is geheel één en hetzelfde”. Zoals het teken van het Oude Verbond roept om de omgang met God (lees de Psalmen; verbondsliederen!) zo doet het teken van het Nieuwe Verbond dat ook. Een gelovige vandaag gelooft niet anders of beter dan Abraham. Hij weet wel meer. En de belofte van God aan Abraham is verder in vervulling gegaan: de komst van de Here Jezus. Maar nog steeds wordt de gelovige van vandaag het geloof van Abraham - en anderen die we tegenkomen in het eerste deel van de Bijbel - voorgehouden (Hebreeën 11!). De eenheid ligt opgesloten in één en dezelfde God! Verwarrend zijn die termen: oud en nieuw. Beter kun je in plaats van te spreken van nieuw verbond het met elkaar hebben over vernieuwd verbond.

Hebreeën 8:13
En hoe moeten we Hebreen 8:13 dan lezen: “Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij”. Dat duidt toch allesbehalve op eenheid? Inderdaad. Maar dan is het van belang op te merken dat het in dit gedeelte van de brief aan de Hebreeën niet gaat over het verbond met Abraham maar wél over het verbond dat God sloot met het volk Israël op de Sinaï. U kent zo’n Russische baboesjka? Van die holle poppetjes die in grootte verschillen; het kleinere poppetje wordt omvat door de grotere pop. Het Oude Sinaïverbond verhoudt zich tot het Vernieuwde verbond als het kleinere poppetje ten opzichte van de grotere pop. Het Nieuwe verbond omvat het Oude, overvleugelt het. Dat komt door die iedereen en alles overtreffende Hogepriester van dat Vernieuwde Verbond. Wie die Hogepriester heeft ‘ontdekt’ die laat het ceremonieel van de tempeldienst achter zich. En Abraham? Die verheugde zich op Zijn komst (Johannes 8:56).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:42
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
Bovendien geeft God heel duidelijk aan Abraham de opdracht om kinderen te besnijden nadat hij als volwassene zelf de besnijdenis als teken had ontvangen.

Dit mis ik in het nieuwe testament. Er word nergens heel duidelijk de opdracht gegeven om kinderen te dopen als teken van het verbond.

Als dit de bedoeling was van God, zou dat dan niet heel duidelijk als opdracht gegeven worden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:38
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
Het volgende vind ik een goede uitleg van de achtergrond van de kinderdoop

www.kerkbladvoorhetnoorden.nl

Betekenis van de besnijdenis
De besnijdenis is het teken van het verbond voor kinderen van Abraham. Als de Bijbel er niet meer van zei, kon het worden opgevat als een teken dat alleen maar zegt dat iemand hoort bij Israël. In het OT wordt echter meer dan eens gezegd dat het om de besnijdenis van het hart gaat. Het gaat om een nieuw hart, om echt geloof.
Abraham is de vader van alle gelovigen. Hij kwam tot geloof voordat hij besneden werd. Daarna ontving hij het teken van de besnijdenis als het zegel der gerechtigheid van het geloof (Rom. 4:11). De besnijdenis was dus het zegel op de goddelijke gerechtigheid die aan hem werd geschonken. Zonder geloof kunnen we niet in de gerechtigheid delen. De besnijdenis was ook het zegel op zijn geloof. Zo ontving Abraham de volwassenbesnijdenis. Gelet op de betekenis van de besnijdenis was te verwachten dat ook zijn nakomelingen als volwassenen en pas als ze tot geloof waren gekomen, zouden worden besneden. God besloot echter anders. Zij kregen de kinderbesnijdenis als teken van het verbond, maar ook als een appèl tot geloof. Dat laatste is zó belangrijk dat Paulus kon zeggen dat alleen hij een echte Jood is die besneden van hart is (Rom. 2:28-29). In Gal. 5:6 en 6:15 zegt hij het nog radicaler door te schrijven dat het niet uitmaakt of je wel of niet bent besneden. Het gaat erom dat je een nieuwe schepping bent. Dat geldt voor Jood en niet-Jood.


Wedergeboorte noodzakelijk
Een nieuwe schepping word je door het geloof in Christus. In dat geloof zijn we met Hem gestorven aan de zonde en opgestaan tot een nieuw leven. De doop is daarvan een teken. Hij kan worden getypeerd zoals in Rom. 4 de besnijdenis: als het zegel der gerechtigheid van het geloof. Daarom ontvangen zij die tot geloof komen de volwassendoop. Brengt de betekenis van de doop met zich mee dat alleen volwassenen gedoopt mogen worden? In die redenering hadden in Israël alleen volwassenen besneden mogen worden vanwege de betekenis van de besnijdenis. God bepaalde echter dat het nageslacht van Abraham als kind moest worden besneden.
De grote vraag is of die gang van zaken ook voor de gemeente van Christus geldt. Ik meen van wel, maar andere christenen denken van niet. Zij beperken de betekenis van de besnijdenis tot een uiterlijk verbondsteken. Zij heeft echter een diepe, geestelijke betekenis, net als de doop. De inhoud ervan is Gods gerechtigheid en genade, die ontvangen wordt door het geloof. De inhoud is Christus. Wie van Christus is, is kind van Abraham (Gal. 3:6-9 en 29) die behoort tot het verbond van God, met zijn kinderen. Ook die kinderen mogen het teken van het verbond ontvangen. Dat teken zegt niet dat ze het nieuwe leven bezitten. Dat moeten ze ontvangen. Ze moeten worden wedergeboren. Daar gaat het om. Zonder wedergeboorte maakt het niet uit of we (als kind of volwassene gedoopt zijn. Van de doop gaat een appèl uit om het nieuwe leven te begeren. En om als nieuw mens te leven (Rom. 6:4).

Doop en besnijdenis hebben dezelfde betekenis
Dat kan alleen als wij besneden worden met een besnijdenis die niet met mensenhanden gebeurt. Het gaat om de besnijdenis die van dood levend maakt door de dood en opwekking van Christus. Dat is de besnijdenis van Christus (Kol. 2:11). Deze uitdrukking kan ook worden weergegeven als: de christelijke besnijdenis. Ze ziet op de doop. Ze lijkt te pleiten voor volwassendoop op geloof, zoals de geschiedenis van Abraham lijkt te pleiten voor de volwassenbesnijdenis. Zoals echter op de volwassenbesnijdenis de kinderbesnijdenis volgde, zo op de volwassendoop de kinderdoop. Van besnijdenis en doop is Gods gerechtigheid de inhoud. Christus is de inhoud van beide. In beide gaat het om het geloof in Hem, om het nieuwe leven uit Hem. Vanuit die overeenkomst kan worden gezegd dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Dat kan echter gemakkelijk worden opgevat in de zin van vervanging; van vervanging van Israël door de kerk. Dat gebeurt ook. Daarom zou voor de duidelijkheid beter anders kunnen worden geformuleerd. Een mogelijkheid zou zijn: de doop is na de besnijdenis gekomen en heeft dezelfde betekenis. Gods genade (in Christus) is de inhoud van de besnijdenis. Daarom kan de kinderdoop de christelijke besnijdenis worden genoemd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:31
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
Tja, wat vind ik er zelf van? Ik zal het proberen. Volgens mij klopt het hier en daar niet helemaal wat er gesteld word. Bijbels gezien dan.

MOMO697 schreef:
De Nederlandse Geloofsbelijdenis

Artikel 34

De heilige doop
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, die het einde van de wet is (Romeinen10 : 4),

Dat wil zeggen, het doel van de wet is vervuld in Hem als het middel van de gerechtigheid (juiste relatie tot God) voor iedereen die z'n vertrouwen stelt op en in Hem. Het doel van de wet was om zonden af te wassen door bloedvergieten/offeren.

door het vergieten van zijn bloed een eind gemaakt heeft aan elke andere bloedstorting die men zou kunnen of willen doen tot verzoening voor onze zonden. Hij heeft de besnijdenis, waarbij bloed vloeide, afgeschaft en in plaats daarvan het sacrament van de doop ingesteld.

Afwassen van zonde en besnijdenis heeft met elkaar te maken? Dat is nieuw voor mij. Waarop is dit gebaseerd? Ik dacht dat het offeren van dieren, bloed vloeien, er voor diende om de zonden af te wassen.

Hierdoor worden wij in de kerk van God opgenomen en van alle andere volken
welke andere volken? we waren toch allemaal heidenen?en vreemde godsdiensten afgezonderd, om helemaal het eigendom te zijn van Hem, van wie wij het merk en veldteken dragen.
Wat betekend het veldteken?
Dit dient ons tot een getuigenis dat Hij eeuwig onze God en onze genadige Vader zal zijn.

Daarom heeft Christus geboden al de zijnen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (Matt.28 : 19), met gewoon water. Daarmee geeft Hij ons te verstaan: evenals het water waarmee de dopeling overgoten en voor aller ogen besprenkeld wordt, de onreinheid van het lichaam afwast, zo bewerkt het bloed van Christus hetzelfde van binnen, in de ziel, door de Heilige Geest; het besprenkelt de ziel en zuivert haar van zonden en doet ons van kinderen des toorns opnieuw geboren worden tot kinderen van God.

Wij worden evenwel niet door het water als zodanig van onze zonden gereinigd, maar door de besprenkeling met het kostbaar bloed van de Zoon van God. Hij is onze Rode Zee, waar wij doorheen moeten gaan om te ontkomen aan de tirannie van Farao - dat is de duivel - en binnen te gaan in het geestelijke Kanaän.

De dienaren van hun kant geven ons alleen het sacrament, dat zichtbaar is, maar onze Here geeft wat door het sacrament wordt aangeduid, namelijk de onzichtbare genadegaven. Hij wast onze ziel en reinigt haar grondig van alle onreinheden en ongerechtigheden. Hij vernieuwt ons hart, schenkt ons volkomen troost en geeft ons vaste zekerheid van zijn vaderlijke goedheid. Hij doet ons de nieuwe mens aan en Hij trekt ons de oude mens uit met al zijn werken.

Daarom geloven wij dat wie tot het eeuwige leven wil komen, maar eenmaal gedoopt moet worden. De doop mag niet herhaald worden, want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Deze doop is immers niet alleen van waarde voor ons wanneer wij hem ontvangen en het water op ons is, maar gedurende ons hele leven.

Daarom verwerpen wij de dwaling van de wederdopers, die niet tevreden zijn met de eens ontvangen doop en die bovendien de doop van de kleine kinderen der gelovigen veroordelen. Wij geloven daarentegen dat men hen behoort te dopen en met het teken van het verbond te verzegelen, evenals de kleine kinderen in Israël besneden werden op grond van dezelfde beloften die aan onze kinderen gedaan zijn. Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als Hij dat gedaan heeft voor de volwassenen. Daarom behoren zij het teken en sacrament van wat Christus voor hen gedaan heeft te ontvangen, zoals de HERE in de wet gebood hun kort nadat zij geboren waren, deel te geven aan het sacrament van het lijden en sterven van Christus door het offer van een lam. Dat was een sacrament van Jezus Christus.

Bovendien doet de doop aan onze kinderen hetzelfde wat de besnijdenis deed aan het joodse volk. Daarom noemt de apostel Paulus de doop: de besnijdenis van Christus (Kol.2 : 11).


Ik begrijp nog steeds de link niet tussen de besnijdenis en de doop. Zou het fijn vinden als er iemand is die mij dat uit kan leggen.


Laatst aangepast door
MOMO697
op maandag 31 oktober 2011, 20:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:33
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Momo

Ik kan me hier in wel vinden want de kennis van goed en kwaad weten we volgens mij allemaal alleen vergeten we wel eens dat we moeten luisteren want daar gaat het ook om volgens mij.
Sjalom.
Martin

Hey Martin,

Wat is dat dan volgens jou? "Kennis van goed en kwaad" ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:31
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
Hey Ineke, wat fijn dat je meeleest en de posts zo kunt waarderen.

Als er een vraag in je opkomt naar aanleiding van iets dat je leest, gewoon stellen hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:29
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
JOLAN931 schreef:
Goede vraag...
de Stem van God is niet de Geest van God denk ik. De stem is een gesproken woord, en dat is de Geest niet.

De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon
wat bedoel je hier precies mee?

, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.

Tijdens de schepping of al voor de schepping?

Zelf heb ik altijd gedacht dat God ( de Vader) Abraham de opdracht gaf om Izak te offeren, en dat de Geest voor Pinksteren nog niet op iemand was uitgestort voor die tijd van Pinksteren. Maar dat zou betekenen dat de Geest werkeloos is geweest tot Pinksteren.
Dit laatste klopt natuurlijk niet aangezien Mozes ook de Geest opgelegd kreeg toen hij 70 wijze mannen moest uitkiezen om samen met hem het volk te leiden op advies van Jethro zijn schoonvader.
Ik denk dat de werking van de Heilige Geest in het oude testament er wel was, maar in veel mindere mate openbaar kwam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:12
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
Ik vraag me toch iets af? En ik zou daar graag antwoord op willen.
Als lid van een bepaalde kerk, onderschrijf je toch de statuten van die kerk?
Je mag het ook een ander woord geven hoor dat maakt me niet zo veel uit. Bijvoorbeeld, regels, artikelen, voorwaarden enz.
Dus alles waar die kerk voor staat.

Of ben je lid geworden omdat je ouders daar ook lid van waren?

Of beide? En ken je die statuten dan ook?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 08:52
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
Hey Jolan,

Wat is het toch heerlijk om gewoon met elkaar van gedachten te kunnen wisselen zonder heftige discussies van welles/nietes.

En dat terwijl we een andere kerkelijke achtergrond hebben.

Getuigd van respect, thanks
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 08:50
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
JOLAN931 schreef:
Goede vraag...
de Stem van God is niet de Geest van God denk ik. De stem is een gesproken woord, en dat is de Geest niet. De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.
Zelf heb ik altijd gedacht dat God ( de Vader) Abraham de opdracht gaf om Izak te offeren, en dat de Geest voor Pinksteren nog niet op iemand was uitgestort voor die tijd van Pinksteren. Maar dat zou betekenen dat de Geest werkeloos is geweest tot Pinksteren.
Dit laatste klopt natuurlijk niet aangezien Mozes ook de Geest opgelegd kreeg toen hij 70 wijze mannen moest uitkiezen om samen met hem het volk te leiden op advies van Jethro zijn schoonvader.
Ik denk dat de werking van de Heilige Geest in het oude testament er wel was, maar in veel mindere mate openbaar kwam.

Zowel God de Vader als God de Geest als God de Zoon waren er al voor de schepping. Zij zijn immers eeuwig. Van voor de grondlegging der aarde. Ben het met je eens dat in het ot de Heilige Geest in mindere mate openbaar kwam. Als ik het heb over het verstaan van de stem van God, dan is dit altijd in mijn gedachten; een hele duidelijke, krachtige "stem". Absoluut niet te verwarren met eigen gedachten of een geweten. Of dit in het ot ook zo was of dat het een luide stem was, dat weet ik niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 00:00
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
De Nederlandse Geloofsbelijdenis

Artikel 34

De heilige doop
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, die het einde van de wet is (Romeinen10 : 4), door het vergieten van zijn bloed een eind gemaakt heeft aan elke andere bloedstorting die men zou kunnen of willen doen tot verzoening voor onze zonden. Hij heeft de besnijdenis, waarbij bloed vloeide, afgeschaft en in plaats daarvan het sacrament van de doop ingesteld.

Hierdoor worden wij in de kerk van God opgenomen en van alle andere volken en vreemde godsdiensten afgezonderd, om helemaal het eigendom te zijn van Hem, van wie wij het merk en veldteken dragen. Dit dient ons tot een getuigenis dat Hij eeuwig onze God en onze genadige Vader zal zijn.

Daarom heeft Christus geboden al de zijnen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (Matt.28 : 19), met gewoon water. Daarmee geeft Hij ons te verstaan: evenals het water waarmee de dopeling overgoten en voor aller ogen besprenkeld wordt, de onreinheid van het lichaam afwast, zo bewerkt het bloed van Christus hetzelfde van binnen, in de ziel, door de Heilige Geest; het besprenkelt de ziel en zuivert haar van zonden en doet ons van kinderen des toorns opnieuw geboren worden tot kinderen van God.

Wij worden evenwel niet door het water als zodanig van onze zonden gereinigd, maar door de besprenkeling met het kostbaar bloed van de Zoon van God. Hij is onze Rode Zee, waar wij doorheen moeten gaan om te ontkomen aan de tirannie van Farao - dat is de duivel - en binnen te gaan in het geestelijke Kanaän.

De dienaren van hun kant geven ons alleen het sacrament, dat zichtbaar is, maar onze Here geeft wat door het sacrament wordt aangeduid, namelijk de onzichtbare genadegaven. Hij wast onze ziel en reinigt haar grondig van alle onreinheden en ongerechtigheden. Hij vernieuwt ons hart, schenkt ons volkomen troost en geeft ons vaste zekerheid van zijn vaderlijke goedheid. Hij doet ons de nieuwe mens aan en Hij trekt ons de oude mens uit met al zijn werken.

Daarom geloven wij dat wie tot het eeuwige leven wil komen, maar eenmaal gedoopt moet worden. De doop mag niet herhaald worden, want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Deze doop is immers niet alleen van waarde voor ons wanneer wij hem ontvangen en het water op ons is, maar gedurende ons hele leven.

Daarom verwerpen wij de dwaling van de wederdopers, die niet tevreden zijn met de eens ontvangen doop en die bovendien de doop van de kleine kinderen der gelovigen veroordelen. Wij geloven daarentegen dat men hen behoort te dopen en met het teken van het verbond te verzegelen, evenals de kleine kinderen in Israël besneden werden op grond van dezelfde beloften die aan onze kinderen gedaan zijn. Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als Hij dat gedaan heeft voor de volwassenen. Daarom behoren zij het teken en sacrament van wat Christus voor hen gedaan heeft te ontvangen, zoals de HERE in de wet gebood hun kort nadat zij geboren waren, deel te geven aan het sacrament van het lijden en sterven van Christus door het offer van een lam. Dat was een sacrament van Jezus Christus.

Bovendien doet de doop aan onze kinderen hetzelfde wat de besnijdenis deed aan het joodse volk. Daarom noemt de apostel Paulus de doop: de besnijdenis van Christus (Kol.2 : 11).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:49
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
JOLAN931 schreef:
Maar in die tijd was de Heilige Geest nog niet uitgestort dacht ik. Dus ook niet op Abraham. Abraham gehoorzaamde enkel Gods bevel.
.

Voor mij is de Heilige Geest hetzelfde als de stem van God. Alleen was het toen niet constant aanwezig bij Abraham. Het is Gods Geest. En volgens mij was het Gods Geest die Abraham opriep om te doen wat ie moest doen.

Na pinksteren kreeg elke gelovige de Geest van God, de Heilige Geest. Tot die tijd was een enkeling in contact geweest met Gods Geest.

Of zie jij dat anders?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:45
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
JOLAN931 schreef:
Je wil eigenlijk zeggen dat in het paradijs de mens helemaal geen kennis van het kwade had, enkel van het goede?
In dat geval ben ik het daar idd mee eens. de kennis van het kwade is pas gekomen nadat de zonde in de wereld kwam.

.

Ik denk dat de mens helemaal het verschil niet wist en dus ook geen kennis had van het goede. Want hoe kun je weten wat goed is als het tegenovergestelde niet bestaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 19:01
BerichtOnderwerp: beroepskeuze en scheiding
 
mijn werktijden in het weekend waren alleen maar "lastig" omdat het niet overeen kwam met zijn planning om aanwezig te zijn op het voetbalveld.

en ik werk maar vier uurtjes ...
per dag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:55
BerichtOnderwerp: Sauna!
 
LEANNE226 schreef:
Ik denk dat jij het vanavond erg druk krijgt met privé chats Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

ja dat dacht ik ook maar t mocht niet zo zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:54
BerichtOnderwerp: Sauna!
 
ERIKA129 schreef:
Misschien omdat ik echt teveel overgewicht hen en me dit in de weg zit??

maar ach, die kant en klaar pizza's zijn zo lekker makkelijk he? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:50
BerichtOnderwerp: Herfstwandeling
 
wie wat waar oudjaarsavond ???

k zit dan ook in mn uppie ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:30
BerichtOnderwerp: Heeft de dominee gelijk?
 
Ben blij dat er bij ons geen dominee is.
Of moet ik zeggen dat God zelf de dominee is? hmm ...
Wel hebben we een team van leiders hoor dus t is geen ongeorganiseerde bende.
Maar voor ons geen kerkstructuur. Heerlijk ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:26
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat deze niet ondergeschikt is, maar samen hand in hand gaan.
Toen de mens in het paradijs afvallig werd van God en naar de duivel luisterde, toen hij van de vrucht at, is hij het volmaakte beeld van God kwijt geraakt. Dus ook de volmaakte kennis van goed en kwaad.
.

Ben het grotendeels met je eens Jolan behalve hetgeen ik nu even hierboven quote.
Die vrucht kwam van de boom van kennis van goed en kwaad. Door het eten van de vrucht kwam ook die kennis. En in de wet leren we wat goed en wat kwaad is. Maar die wet is ondergeschikt.
Abraham wist heel goed dat hij niet mocht doden.
Toen Gods Geest hem echter zei dat ie zijn zoon moest offeren, gehoorzaamde hij de Geest.
In het ot had niet iedereen die Geest. Na pinksteren heeft elke gelovige die Geest ontvangen. Luisteren naar de Geest is dus ondergeschikt aan de kennis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 22:32
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
t verbaasd me eigenlijk niks dat niemand reageerde op mijn laatste posting hier

wat moet je ook met die informatie, dat is namelijk persoonlijke relatie

kunnen beter veroordelen met de bijbel in de hand Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 13:31
BerichtOnderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
 
MARYAN401 schreef:
Jammer Shanita, maar deze reactie voegt niks toe voor mij. Stop met dat gekat, hoe je erover denkt is allang duidelijk. Daarvoor heb ik de link niet geplaatst. 'k Ben er zelf niet uit of ik het eens of oneens met 'm ben, maar het feit ligt er dat er in het Paradijs geen ziekte was. Na de Zondeval, toen Satan kans kreeg, is er ziekte gekomen. 't Is dus zeker niet iets wat God, bij het scheppen van de wereld, voor ogen had. Gelukkig kan hij wel genezen, waarbij ik ook denk aan de innerlijke genezing. Ik bedoel dan vergeving van zonden. En Hij belooft ons een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar geen pijn-ziekte-verdriet, enz. meer is.

Dank je wel Maryan voor je zeer zinvolle bijdrage. Verwoord volledig mijn gedachten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 13:29
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk
 
oh gelukkig
k dacht al dat mijn profiel niet aantrekkelijk genoeg was
k heb namelijk helemaal geen last van dit soort toenaderingen gehad

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 13:22
BerichtOnderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
 
Kennis van goed en kwaad is ondergeschikt aan het luisteren naar en gehoorzamen van de Heilige Geest.


Wat is jouw gedachte hierover?


Laatst aangepast door
MOMO697
op zaterdag 29 oktober 2011, 13:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 01:39
BerichtOnderwerp: doop en uitverkiezing.
 
De vraag van Momo was ....

Niet dat het er veel toe doet hoor maar die vraag kwam niet van mij.
Bovendien mag van mij een homo gedoopt worden, praktiserend of niet doet er voor mij niet toe.

By the way
Mijn broer is homo, en af en toe praktiserend, niet eens in een vaste relatie.
Hij heeft een dochter, is donor geweest voor een bevriend lesbisch stel
Hij speelt een hele actieve rol in haar leven
En ik hou megaveel van mijn broer.

Maar door de houding van de kerk tov homo's heeft hij een aantal jaren het contact met mij verbroken omdat ik persoonlijk een keuze heb gemaakt in het geloof. Dankzij God is dat allemaal weer goed gekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 21:33
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
 
ANNETTE792 schreef:
nee, die zijn gewoon bloedirritant danKnipoog smiley

Vooral op vrijdag zeker? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 21:32
BerichtOnderwerp: De man vervult niet zijn rol
 
Gewoon die wasmachine het werk laten doen Annette, niet meer mee bemoeien ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 21:31
BerichtOnderwerp: De man vervult niet zijn rol
 
PIETER649 schreef:
met liefde hoor Verliefde smiley

maar aangezien IK al n wasmachine heb, is het niet nodig Coole smiley met zonnebril

benieuwd of jouw ouders je voor de derde keer laten terugkomen naar je tienerkamertje met je kindjes Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Huilende smiley, smiley in tranen sympathiek gebaar naar Annette
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 21:29
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
 
ik had vandaag een Huilende smiley, smiley in tranen dag ...

erg he? hebben mannen noooooooit last van volgens mij ...

en nee, t kwam niet door pms Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697 (57)





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 21:27
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
 
PIETER649 schreef:
owja, van de rest van deze avond ga ik een poosje in het bubbelbad doorbrengen met mn meissie Coole smiley met zonnebril

inclusief BMW en wasmand vuile was ??? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van MOMO697
Ga naar pagina Vorige 1 ... 20 21 22 23 24 25 26 Volgende
Pagina 23 van 26