ChristianMatch
 


Forum

Berichten van ZOEKER064
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ZOEKER064
Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:47
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
JOL252 schreef:
Ik denk niet beter maar anders.

ik bedoel het vanuit het stereotiep dat mannen zo oplossingsgericht zijn ...
dat is niet beter, het matcht beter

Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet als kritek is bedoeld, maar meer schertsend is ... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:27
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
MARISKA601 schreef:
Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?

Dat is het verwarrende in het bericht van Jol. Zo kun je het lezen.

Maar volgens mij bedoelt ze wat ik net schreef; het kan juist gemakzucht zijn om tegen iemand te zeggen dat hij/zij moet vergeven ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 11:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:13
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
JOL252 schreef:
Het is soms ook gemakzucht van de omgeving om te zeggen: vergeef, want het doet een appèl op de omstanders om mee te leven, te helpen, te troosten.

Dat is even een nadenkertje Jol... kost even om te begrijpen wat je bedoelt.

Ik herken gemakzuchtig. Maar dan vanuit het oogpunt dat ik als mens graag een oplossing wil aanbieden aan de ander. Maar wat zit daar achter? Gedachtengang: He, een ander met emoties -> dat vind ik een probleem -> even opletten wat gebeurt hier. moet ik hier iets mee? -> eerst even kijken, heeft die ander misschien een probleem -> quickscan; wanneer zou ik zo reageren -> got it-> even zoeken naar mogelijke oplossingen (die ik ken) -> ok, got one -> hallo, hier heb ik een oplossing voor je -> gewoon even doen en dan is alles weer ok -> geen emoties meer. -. mijn probleem is opgelost -> ik hoef verder niets te doen.

Kern is dat een dergelijke uiting van een ander vraagt om compassie, meeleven (dat is het appel). De gedachtengang hierboven probeert dat juist te voorkomen. het is alles behalve meedelen in de emotie en erkenning geven in de situatie, zoeken naar de bron en handreikingen doen die de ander kan verwerken tot zijn /haar eigen funcdamentele oplossing.

Dan kan dat nog steeds betekenen dat de ander in die situatie iemand voor zijn/haar bestwil moet vergeven. De weg naar die oplossing gaat dan alleen op een heel andere manier ...

P.S. By the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 11:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 10:57
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
JOL252 schreef:
Het is geen kattepis waar we het over hebben

Ik heb geen katten en hoef het dus NOOIT over kattepis te hebben .
maakt me helemaal blij!, het zal je maar gebeuren Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 10:45
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
ROADY558 schreef:
God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.

Maar vervolgens grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!!

Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.

Maar kijk dan wat God vervolgens doet.
Hij roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.

Volgens mij is dit de enige manier om dit verhaal uit te leggen. Ik ben erg benieuwd naar andere interpretaties.

Dit betekent voor mij dus dat jij Roady niet zegt dat ik iemand MOET vergeven, maar dat jij tegen me zegt, ik kan er niets anders van maken dan dat de bijbel mij/ons oproept om een ander van HARTE te vergeven.

Dank je wel voor deze kans om mezelf weer eens de spiegel van Gods genade voor te houden ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 21:00
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
THOMAS968 schreef:
Hij begon ooit als vrijgemaakt-gereformeerd predikant maar kon in die cultuur niet ademhalen. Hij werd later baptist ....
Thomas.

Naar mijn informatie klopt dit niet Thomas. Hij heeft mij uitgelegd dat hij wel op de vrijgemaakte TU Kampen heeft gezeten, maar aan het eind besloten heeft om niet Vrijgemaakt te worden. Niet om de cultuur, maar om zaken als de doop. Een principiele keuze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:54
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
Ik heb de website even nader bekeken, netjes, komt goed over, net zo'n beetje dezelfde opmaak als de website van de Vrije Baptisten. Die gemeente in Heerenveen, en in Drachten. Betheld.

Ik zelf zou een goed gevoel hebben als ik naar deze kerk zou gaan.

De gemeente zit ook in hetzelfde kerkverband (ABC) als de Betheld.

Zoals gezegd een Werkplaats van God. Met gewone mensen, gewone problemen, gewone irritaties. Afgelopen jaren zijn daar ook zeker mensen weggegaan die misschien wel in de lijst van de topic start staan.

Ik kan alleen maar wat doen aan mijn eigen gedrag. Omdat ik er ben is God daar ...
want Jezus woont in mij. En waar twee of drie samen zijn in Zijn naam ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 19:05
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
What a friend I´ve found ...

http://www.youtube.com/watch?v=8bOksGYsitI
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 19:03
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
ALTJE848 schreef:
Love came down

http://www.youtube.com/watch?v=ifeJRC5lvhs

Anita

Wow, wat een GAAF nummer! En wat een mooie uitvoering....
Zalving ..... Hoop ..... Vertrouwen .... Geloof

... Set me free ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 18:58
BerichtOnderwerp: waar word jij nou blij van?
 
SHANITA130 schreef:
Ja, maar ja, je weet niet alles... Twijfelende smiley

Ik kan moeilijk alles hier op het forum zetten ivm privacy Twijfelende smiley

Trouwens, hij mag blij zijn dat hij mág helpen, but than again, ik kan niet álles zeggen...

Zolang als jij er maar blij van wordt Shanita Knipoog smiley
Ik vond de opmerking wel komisch onder dit topic ...

Dus dubbel Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 15:50
BerichtOnderwerp: waar word jij nou blij van?
 
SHANITA130 schreef:
Voor mezelf opgekomen: als me ene ex(die ander woont veels te ver), me niet komt helpen, ja, dan gaan ik daar ook geen film kijken.

Het is namelijk géven en némen Knipoog smiley

En hij kan beter maar een beetje opschieten met tijd vrijmaken anders hoeft het al niet meer..... Woedende smiley

Zo, dat lucht even op.

Laterz!

Ik wordt blij van de gedachte dat ik geen exen heb die ik MOET helpen ...

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: woensdag 30 januari 2013, 15:31
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
ALTJE848 schreef:

Niemand begrijpt je echt en ik stop dit gevecht ..........................

Anita

Ik wil iedereen vragen om in een kring van gebed om Anita heen te gaan staan. Ze heeft het nu heel moeilijk en wil even met niemand contact ..

http://www.youtube.com/watch?v=gk1qqoQ7J-Q

Bid dit lied met ons mee ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 12:44
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
En ik verwacht niets van jou.
Van mij mag jij vertellen waarom de gemeente waar je nu in zit zo tof is ofzo.

Nou, bedankt voor de duidelijkheid, en ik wil hier eigenlijk wel graag op reageren.

Ik zit in de gemeente waar ik nu zit, niet op basis van een vergelijkend warenonderzoek, of omdat ik denk dat dit de beste kerk is die er is. De periode dat ik geloofde dat ik de plicht had om me bij de meest ware kerk te voegen licht achter me. Dat was een belangrijk onderdeel van mijn belijdenis toen ik jong was. Vanuit de belijdenisgeschriften ,waar ik ja op heb gezegd was dat een opdracht.

Met het vrijmaken van de Vrijgemaakten heb ik mij ook vrijgemaakt van die plicht. (en met dat ik dat schrijf komen er een heleboel gedachten aanrennen die ik met liefde de deur wijs).

Ik ben twee en een half jaar geleden verhuisd naar Zoetermeer. Ik heb in gebed neergelegd; Heer waar wilt u dat ik mij kerkelijk bij aansluit? Ik heb binnen een week na dat gebed van drie personen buiten Zoetermeer ongevraagd het advies gekregen om eens in de Parousia gemeente te gaan kijken. Ik heb dat ervaren als een vingerwijzing van God en ehb me daar na enige tijd aangesloten.

Omdat het een toffe gemeente is? Tjonge, wat een toestanden in de gemeente, voorgangers die niet meer met elkaar door een deur konden ..
Een gemeente in een dal. Als je alle negatieve zaken op pakt en verzamelt; wat een vuilnis is er te vinden.

Ik heb regelmatig tegen de Heer gezegd: maar Heer ik vind dit helemaal niet leuk ... En de Heer heeft me meerdere keren duidelijk gemaakt ... Maar ik wil jou hier nu gebruiken. en ik kom tientallen mensen tegen die met een identiek verhaal ook zo bij de gemeente zijn gekomen en nog komen.

Mijn overtuiging is dat de heer me in Zijn werkplaats heeft neergezet. en die overtuiging, die Stem die gehoorzaam ik. Is dat altijd tof? Nee integendeel. Juist door weerstand en dingen die fout gaan wordt duidelijk wat Hij wil.

Wat de Here voor jou wil kan compleet iets anders zijn dan wat Hij voor mij wil. Hij gaat met ieder Zijn eigen weg. Hij wil ons geven wat we nodig hebben, overvloedig ...

En mijn hart zingt: How Great is our God ... http://www.youtube.com/watch?v=GyGD3zH9Xvc
Hij vergadert zijn Kerk. uit alle volken en naties. Op zijn tijd en Zijn manier. Awesome God!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 10:51
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
THOMAS968 schreef:
Zoeker,

Je zit in een evangelische gemeente. Dan komt er iemand die daar slechte ervaringen mee heeft. Vervolgens geef je aan dat je daar als lid van een evangelische gemeente moeite mee hebt. Dat kan ik wel aanvoelen maar is het wel terecht? Het is toch geen kritiek op jou?
Thomas, het is een Blijde boodschap, geen dreiging.

Hoi Thomas. mooie bijdrage! Dank je wel.

Dank je wel ook voor de spiegel die je voor houdt. Ja, je zou bijna denken dat ik me aangevallen voel en het als persoonlijke kritiek opvat.
Mijn eerste reactie; Daar ben ik me niet van bewust. Dus dat doe ik niet.

Maar als ik nu wat verder door prik denk ik wel dat je gelijk hebt. Het voelt ergens alsof iemand iets zegt over mijn vader. Dat hij zijn fouten had. Blijf af! Over iemand waar ik van houd.
Ja, dat voelt inderdaad bedreigend. Alsof ik op moet komen voor iemand waarvan ik houd. En voor de duidelijkheid, het gaat mij om specifiek de evangelische kerk, ik reageer net zo als ik het idee heb dat "ze" aan de GKV komen. Is dat ongepaste zorg?

Associaties komen op met mijn echtscheidingen, hoe een wereld van onbegrip in de tijd kan groeien, en hoe je als partners elkaar kunt kwetsen. Dat is wat me trof in de opening. Ik zie een parallel tusen kerkverlating en echtscheiding. Dus ik lees ergens achter dit topic redenen voor echtscheiding en dan denk ik, ja, vraag 100 vrouwen die hun man hebben verlaten waarom ze dat hebben gedaan. Gevolg? Adviseer iedere vrouw nooit meer iets met een man beginnen, kijk eens wat mannen doen! Ergens zit er een allergie voor deze onredelijkheid.

Ik begriijp dat Shanita negatieve ervaringen heeft met die "goede vriend" van me. En ik zie haar pijn. En daar wil ik daar met liefde erkenning aan geven. Mag ze daarin onredelijk zijn en emotioneel? Liever niet, maar als het nodig is. Mijn vraag is of daar een grens aan zit. Volgens mij wel en ik heb het gevoel dat ze daar overheen gaat.

Ik merk dat ik hier wat van kan leren, daarom wil ik graag meedoen met bespreekbaar maken. Alleen liggen de zaken zo gevoelig dat het misschien gewoon niet mogelijk is om hier echt met elkaar over te spreken. Ik dacht dat ik de afstand daarin wel kon bewaren. Maar je hebt gelijk, het raakt me erg diep. Het voelt inderdaad als kritiek op mezelf.

Het gaat mij niet om gelijk hebben of krijgen, het gaat me om begrijpen wat hier speelt. Ik zie dat ik onbewust inderdaad de verdediging in ben geschoten. Dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht dat ik wel neutraal iets kon betekenen. Wat een vergissing. I'll let go. Ik zie nu waar bij mij de pijn zit.

Dank je Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 09:10
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:02 Ik geef wel ff antwoord: het gaat hier om ervaringen met wat individuele evangelische forum leden wat desastreus was. Omdat er verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Shanita130: duidelijker kan Willemijn het niet maken. en ik ook niet.

Ok, dus wat wil je nu bespreekbaar maken? en met wie wil je daar over spreken? Ik weet niet hoe dat voor anderen is, maar ik probeer echt te begrijpen wat je nu wilt en van andere forumleden verwacht.

Bespreekbaar maken betekend voor mij dat verschillende visies worden gedeeld met het doel om elkaar beter te begrijpen. Volgens mij zit er al heel wat waardevols in wat er tot nu toe door deze en gene is gezegd.

Wat verwacht je nu van iemand die in een evangelische gemeente zit? Wat verwacht je van mij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:31
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
PETRA373 schreef:
weet je, zitten mensen hier achter de pc, geen robots, dus vandaar word er wel es gedwaald op een topic naar offtopic, toch niet zo erg , vind dat zelfs soms heel mooi, wat er allemaal uit voort komt uit 1 topic

O even off-topic vind ik zelf geen enkel probleem, maar in dit geval.

Ik zou graag doorpraten over sterke en zwakke kanten van de verschillende kerkgenootschappen, want ik denk dat er veel van elkaar is te leren.

En er zitten in de analyse van het onderzoek dat Otto gedaan heeft heel aardige aankopingspunten om over door te praten.
Waarom kunnen we het daar niet over hebben? Waarom er een anti- evangelische hetze van maken? Verwacht je werkelijk dat daar iets moois uit voort komt? Een, zoals het artikel zelf zegt, niet representatief onderzoek naar motieven van 100 kerkverlaters als alle kwetsbaarheid opgestelt? Gepubliceert door de EO (evangelische omroep)? Als bezinningsdocument?


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 20:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:08
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
WILLEMIJN232 schreef:
En als ik hier op het forum lees dat iemand suggereert dat ik niet ziek ben en me aanstel kom je daar niet zo mee weg.dat heeft niets met emoties te maken maar met algemene fatsoen normen.......Jij walst daar nu even over heen.......Prima, maakt ook niet uit maar ik bedoelde het ook als voorbeeld dat je niet altijd overal maar mee weg komt.....

Is dit waar het topic over gaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 20:05
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
PETRA373 schreef:
Zoeker:
tja over vergeven, vergeven wil niet zeggen dat je het onrecht toe moet laten, daarom kwamen ook velen cm ers met hun handen op de misbruikknop toen iemand suggeerde Boze smiley gets wil het noggeneens niet herhalen wat hij suggeerde

Uhh, heb ik het in dit topic over vergeven gehad? daar zijn toch minimaal twee andere topics voor?

Ik zal nog eens teruglezen, ik kan het me niet herinneren....

Volgens mij gaat het de topicstarter hier over die verderfelijke evangelischen. Kijk eens wat die allemaal fout doen en probeert ze iedereen te waarschuwen tegen die evangelischen.... en daar hoor ik toevallig ook bij ....

Misschien dat ik daar helemaal mijn mond over moet houden en het topic overlaten over de niet-evangelischen op dit forum.

Als we het dan toch over vergeving hebben. mag ik dan als evangelische persoon berouw tonen en spijt betuigen voor ieder verkeerd uitgesproken woord en ieder woord wat zo ongenuanceerd is uitgesproken dat een ander daar aanstoot aan kan nemen? Namens de alle evangelischen van Nederland in alle tijden? Dan kan iedereen ons vergeven. Dan kan iedereen door met zijn leven ... in Liefde. Vrij!!!


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 20:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:59
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Mag ik hier toch even op reageren? Of ben ik dan off-topic? Ik heb hier gisteren een heel goed gesprek over gehaad en we hebben eigenlijk geconstateerd dat er vaak sprake is van twee grote complicerende factoren in onze omgang met elkaar.

1. Er is verschil tussen mannelijk en vrouwelijk gedrag. Mannen zijn in de regel veel rationeler dan vrouwen. Dat uit zich in het feit dat mannen veel gemakkelijker een idee (lees een uitspraak) los koppelen van de persoon. Als ze iets zeggen dan hebben zij de vaardigheid om rustig naar een uitspraak of een idee te kijken los van gevoelens of emoties. Vrouwen hebben daarentegen de vaardigheid om wat gezegd is te toetsen op relevantie voor hunzelf in persoon. Tja, dat communiceert vaak wat lastig tussen man en vrouw. Dat is iets wat je niet zomaar leert.

2. In het protestantse denken wordt van jongsaf geleerd om theorie van persoon te scheiden. Er is de mens (geneigd tot alle kwaad) en er is de theorie (de Bijbel, de perfecte waarheid). Twee losse werkelijkheden. Ik heb van jongsaf geleerd die twee lagen te scheiden (dualisme)
Ook dit communiceert weer lastig, maar nu tussen iemand die zo is opgevoed en iemand die die manier van denken helemaal niet kent.

Deze twee obstakels zie ik duidelijk terug in veel van de onenigheid op het forum. En ja, dan denk ik niets menselijks is ons vreemd. Dat leert me weer om in mijn eigen spiegel te kijken, ja en dat maakt mij mild. Die mildheid bid ik eenieder toe!

O ja, als aanvulling: ik kom in evangelische kring veel mensen tegen die rond lopen met pijn vanuit een gereformeerd verleden. En merk dat zowel het gereformeerde denken, als de pijn hun manier van spreken bepaald (eigenlijk de omgekeerde beweging als Shanita maar dezelfde houding/ervaring). Ik wil maar zeggen wat is gereformeerd en wat evangelisch als het gaat om de uiting van personen? Dat loopt zo in elkaar over, dat is soms gewoon eng ....


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 15:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:33
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
Belangrijk om in ieder geval de context van het onderzoek duidelijk te hebben:

"Opgegroeid in een gereformeerde pastorie, maakte Otto samen met zijn vrouw Renée begin jaren zeventig de overstap naar de evangelische beweging, waar hij zich anno 2009 nog altijd nauw mee verbonden voelt, zij het enthousiast én kritisch. “Denk niet dat het overal kommer en kwel is in de vrije groepen. Ik geloof dat juist de evangelische beweging in Nederland uniek in Europa is; een bijzonder verschijnsel vol prachtige initiatieven en gemeentes. [i]Toch gaat het niet overal goed en dit onderzoek moet bijdragen aan de zelfreflectie van de beweging. Twintig jaar geleden was het ondenkbaar om de vuile was buiten te hangen, nu is er ruimte om zaken op scherp te zetten.”
Door zijn eigen overgang wist hij dat het verlaten van een kerk of gemeente zeer ingrijpend kan zijn. “Dan heb je direct een tweede motivatie te pakken voor dit onderzoek,” gaat hij verder. “Ik ging van een gevestigde kerk naar een vrije groep, maar hier gaat het over mensen die – zoals vaak wordt beweerd – de crème de la crème achter zich lieten. Niet een stijve kerk, nee, een vrolijke vrije gemeente, waar je in de samenkomst helemaal jezelf kunt zijn in zang en gebaar. Beter konden ze het niet krijgen op het christelijk erf en tóch gingen ze weg. Daar moet een verhaal achter zitten, en dat blijkt ook wel uit dit onderzoek.”[/i]

Het gaat hier om iemand die van binnenuit, aan een stukje zelfreflectie doet.

Het idee is dat een ieder van ons dat regelmatig doet en kijkt naar de balken in eigen ogen ... niet naar de splinters in die van anderen ...
Als iemand zich zo kwetsbaar opstelt mag je daar nooit misbruik van maken...

Liefdevol http://www.youtube.com/watch?v=Z4Hn1lH2etw
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:02
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Hoi Willemijn. Gaat het hier over de uitspraken van individuele forumleden, waar in andere topics al heel wat over gezegd is? Of gaat het hier om een open bespreking over een bepaalde afdeling/een fileaal/lichaamsdeel van het Lichaam van Christus?
Als we hier liefdevol over kunnen spreken, vanuit het oogpunt van de arm heeft het been nodig, en de voet het hoofd, ben ik de eerste die daar constructief over wil praten. Kijken hoe we van elkaar kunnen leren.

En wat ik in mijn vorige punt aangeef, we hebben als Lichaam van Christus een roeping om in de wereld te staan en ons aan te passen aan wat er om ons heen gebeurt (Jood met de Jood, Griek met de Griek). Op dat punt hebben we vanuit alle kerken een gemeenschappelijk belang. Ook daar wil ik graag over praten.

Maar als het een vecht topic wordt: kijk eens wat je mij hebt aangedaan en kijk eens wat je me aandoet. Jij moet veranderen, ik heb gelijk. Dan ben ik niet van de partij en dekt dat ook niet de lading van de eerste tekst. daarom vraag ik ook aan Shanita wat ze ermee bedoeld. haar eerste reactie is niet bemoedigend.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 14:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:17
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
Dat is de vraag van de week, wát zou ík hiermee nou wíllen zeggen?

Degene met het goede antwoord gaat door naar de broodrooster en sorry, het broodrooster, toch?

Toch even een aanvullende vraag Shanita. Besef je dat een groot gedeelte van de medeforumleden uit een Evangelische gemeente komen? (retorisch).

Wat jij nu doet komt op mij over als vuile was buitenhangen. En een oproep aan de wereld: Pas op ga nooit naar een evangelische kerk toe! daar zijn ze zo verkeerd bezig! Dat is echt een zusterlijke houding en heeft iets van een toon in zich van er is maar een kerk waar je heen kunt. Alleen noem je die niet. Mensen kijken dan in jouw profiel en zien dan staan dat je lid bent van de Gerformeerde Kerken Vrijgemaakt en je hebt een mooi visitekaartje afgegeven voor die kerken. Ik ben benieuwd of GKV'ers daar blij mee zijn. Dank je wel zuster!

Alle nadeel hep zijn voordeel, ik denk dat zo'n onderzoek evangelische gemeenten kan helpen een hand in eigen boezem te steken, een moment van zelfreflectie. Maar ik denk dat veel van wat daar staat van toepassing is op welke kerk dan ook.

Mijn ervaring is dat in de evangelische gemeente waar ik zit een grote doorstroom zit. Mensen stromen in vanuit traditionele kerken naar evangelische kerken en stromen uit naar een heel persoonlijke geloofsbeleving zonder kerk. Ik kan toch ook geloven zonder kerk? Dat lees ik tussen de regels van het onderzoek door.

Dat alle traditionele kerken leeglopen omdat de meesten daarvan zich niet aanpassen aan de in een snelheid veranderende cultuur vind ik zelf de spannendste ontwikkeling. Dat is iets wat voor alle kerken even hard geld. laten we ons ajb daar op focussen.

Als christenen hebben we elkaar zo hard nodig. Waarom elkaar de tent uitvechten?

Shanita, neem je bokshandschoenen nou eens mee naar de sportschool en reageer je frustraties daar af.

Ik zou hier graag verder over in gesprek gaan, maar heb geen enkele behoefte om mee te doen aan churchbashing. Ik bid dat die geest hier geen grond krijgt. Jezus is Koning. In jouw kerk en in de mijne. En Hij vraagt in Zijn Geest de ander uitnemender te achten dan jezelf. Ben je dan ongehoorzaam aan God als jij doorgaat met bashen? Dat is iets tussen jou en God.

Ik vraag vergeving voor deze lange reactie aan hen die daar aanstoot aan nemen ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 14:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:26
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
Dat is de vraag van de week, wát zou ík hiermee nou wíllen zeggen?

Degene met het goede antwoord gaat door naar de broodrooster en sorry, het broodrooster, toch?

Hmm, je volgende reactie zegt veel en geeft denk ik al antwoord.

Het klinkt of dit onderzoekt voor jou bevestigd wat jij zelf al langere tijd weet: De evangelische kerken zijn helemaal verkeerd bezig.

Dit klinkt als een goed bedoelde poging om iedereen te waarschuwen tegen de evangelischen die jou vroeger hebben misleid. En waar je nu nog last van hebt.

Ga ik door voor de koelkast?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:43
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
GERRIT084 schreef:
Vergeven is groeien, niet vergeven is blijven stilstaan, stilstaan bij pijn wat een ander je heeft aangedaan.
Kijk maar naar dit, en andere topic,s, je blijft stilstaan, over het gelijk, wie gaat er toegeven, ik niet. (ik is algemeen)
Als iedereen het naast zich neer zou leggen, kan je er mee verder gaan, soms hoeft vergeven die ander niet te weten.
Als je het zelf maar weet, het er niet meer over hebben, is een stukje verder gaan, maar blijf je die emotie vast houden, kom je geen stap verder.

(can I hear an amen?)

Het is waar en zeker

Wat ik de laatste tijd voor mezelf heb geleerd over hoe de schepping werkt (niemand moet hier iets Knipoog smiley ):

Geef geen (in ieder geval niet onnodig) aandacht aan wat fout gaat want dan vermenigvuldigd het zich, krijg je er meer van (law of attraction). Aandacht geven (lees ook bidden) aan wat je niet hebt gekregen (bv berouw) zorgt dat je er meer niet van gaat krijgen.
Doe wat goed is!

Klaag niet over het half lege glas maar dank voor het half volle.

Pas op voor een eisende houding. Berouw kun je niet eisen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:33
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
Zo, hoop goed is gegaan en duidelijk.

Wat wil je hier mee zeggen Shanita?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 27 januari 2013, 13:28
BerichtOnderwerp: ALL YOU NEED IS LOVE
 
ALTJE848 schreef:
LIEFDE LAAT GEEN RUIMTE OVER VOOR ANGST ZEGT MIJN NIEUWE BOEK
ANITA

Live Fearlessly!!!

Geweldig zus in Jezus. Wat een getuigenis.

How Great is our God: http://www.youtube.com/watch?v=GyGD3zH9Xvc

Enjoy!!! Vasthouden.
Samen aan de hand van Jezus
Blessings, you rock!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 16:02
BerichtOnderwerp: Cynisme of het forum
 
SHANITA130 schreef:
Shanita: Als ik een verschil van mening heb, en die is fundamenteel, dan kan ik gewoon mijn mening zeggen, dat lucht op, en dan ga ik geen zoete broodjes bakken, mijn mening bijstellen, om de ander tevreden te stellen, zoals ik gisteren bijna deed.

Ik wil je juist hartelijk uitnodigen om jouw mening te zeggen. Niet mis mee, integendeel!

Het gaat in dit topic ook niet om de inhoud, maar om hoe je het brengt.

Wat al eerder gezegd is, probeer zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. En dan bedoel ik dat niet in gevoel, maar in bewoording. Probeer maar eens om alles wat je schijft in de ik vorm te zetten ipv het te hebben over jij, ze en hen ... Helpt mij in ieder geval enorm. Dan is de kan dat iemand zich aangevallen voelt doen mijn mening VEEL kleiner.

Zou iemand zich dan nog aangevallen voelen dan adviseer ik om eerst persoonlijk contact op te nemen. Dat voorkomt dat je later spijt krijgt van je woorden.

Niets, moet, maar sommige dingen zijn wel een voorwaarde voor een beetje leefbaarheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 13:16
BerichtOnderwerp: Cynisme of het forum
 
PETRA373 schreef:
nou niet nog ingewikkelder maken he, cynisme
sarcasme, net niet sarcasme..... als of ik nog helder kan nadenken na het lezen vanalles

Hoi Petra,

even als eerste aanzet tot samenvatting. ik heb in ieder geval e.e.a. geleerd van dit topic.

Wat ik geleerd heb over cynisme en sarcasme is dat het niet om de woorden zelf gaat maar om het gevoel wat er achter zit als je de woorden uitspreekt (of neerschrijft). Met een cynische of sarcastische opmerking geef je ten diepste aan dat je de motivatie van de persoon tegen je het hebt niet vertrouwd.

Dat kan in sommige situaties een legitieme spiegel zijn, maar een cynische of sarcastische opmerking is vanuit de grond (zie de definities) altijd negatief. Dit toepassen in een liefdevolle relatie is erg riskant. Ik denk dan ook niet dat het verstandig is op een forum op CM te gebruiken als manier van communiceren. Dit er dan even van uitgaand dat je bewust en doelgericht deze communicatievorm gebruikt.

Maar je moet je er wel van bewust zijn dat het bij de andere partij kwetsend zal overkomen. eigenlijk altijd. Maar het kan zijn dat je een dusdanig goede relatie hebt opgebouwd met iemand op een dergelijke manier omgaat. Er zijn heel wat relaties waar op een negatieve manier aandacht wordt gevraagd. Ik denk ook dat de meeste keren dat cynisme en sarcasme worden gebruikt dit niet bewust is en veel verteld over de persoon die de opmerking plaatst. het is belangrijke informatie als je geinteresseert bent in de ander. Ik zou dan ook zeggen tegen degene die een dergelijke opmerking over zich heen krijgt: Neem er geen aanstoot aan, maar gebruik het opbouwend. Liefdevol.

In nogal wat situaties vragen mensen op een negatieve manier aandacht. Op dat moment een cynische opmerking gebruiken zal dan in ieder geval de ander niet de erkenning geven waar hij/zij om vraagt. En dat doet zeer. Waren we ons daar maar altijd van bewust.

Het belangrijkste is eigenlijk dat het nooit verstandig is om een reactie te schrijven in een toestand van heftige emotie (boosheid of verdriet).

Daarnaast heb ik geleerd dat voor het serieus doorspreken over een onderwerp het verstandig is om via een voorzitter (lees topic owner) iedeeen in te brengen. Anders heb je zo meerdere gesprekken door elkaar heen in het topic. dan is er voor niemand meer een touw aan vast te knopen. (eigenlijk de principes van een studiekring hanteren). En nee, dat moet zeker niet in ieder topic. Misschien dat we topics waarop we serieus een onderwerp willen bescpreken op een bepaalde manier moeten markeren. Bijvoorbeeld dit topic SK: cynisme. Zo maar een gedachte ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 15:53
BerichtOnderwerp: Cynisme of het forum
 
Welkom terug Petra!

PETRA373 schreef:
pffffffffffffff wat een topic om effe bij te lezen, net terug en zou bijna weer meteen me lidmaatschap opzeggen, doordat ik helemaal gaar word van het lezen Knipoog smiley Smiley die vol vragen zit Valt deze reactie nou onder humor, cynisme, sarcasme of weet ik veel wat voor woord Smiley die vol vragen zit

Vandaar dus dit topic. Er zit wel een lijn in, zal die proberen samen te vatten dit weekend.

Quote:
maar sereius, zitten goede reacties bij,inmiddels te gaar om er op te reageren, heb wel deze tekst nog als reactie;
NIET VERGETEN, GOD HOUD HEEL VAN JULLIE ( van jullie allemaal, ook van mij yeah,ondanks ieder zo zijn worsteling heeft soms,
of je nou nog rookt als cristen, zoals ik, of dingen verkeerd begrijpt uit de bijbel of last hebt van vraatzucht, of whatever of iemand niet kan vergeven, waarvan ik persoonlijk denk, jezus begrijpt jou heeeel goed met je worsteling hierin. we zijn allemaal kinderen van god, geen cristenen die aan een instituut verbonden zijn als de kerk en zich daardoor een juk van wetten en regels laat opleggen. ook al noemen we onszelf cristen en gaan na de kerk.

Amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 24 januari 2013, 17:50
BerichtOnderwerp: Cynisme of het forum
 
ROADY558 schreef:
Beste Shanita,

Lees Matt 18 nog 's door. Laatste verzen 15-34.

Het laatste vers luidt:
"En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’ "

Hier staat toch erg duidelijk wat God bedoelt.
Zou je hier jouw kijk 's op willen geven?

Roady, het is wel weer even de inhoud, en het zou mooier zijn om het daar in haar topic over te hebben. Misschien nog niet te laat om het daar door te zetten. Of zelf in een ouder topic wat Shanita vandaag weer heeft ontdekt.

Inhoudelijk heb ik nog geen reactie van jou gezien op het punt van Shanita over de tekst uit Mattheus 5. Misschien dat ik dat heb gemist, maar hoe lees jij die tekst?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van ZOEKER064
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5