ChristianMatch
 


Forum

Redenen voor evangelische kerkverlating.
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 09:20
 
Gebrek aan (a) diepgang en (b) theologische visie
1. (a) Weinig kennis van geloof meegekregen, geloof was vooral persoons- en ervaringsgericht. (25+, 0/16, btj, E>GKV)
2. (b) Altijd weer die nieuwe ‘theologieën’ die kwamen aanwaaien. (45+, 17/28, bdtj, E>Anglikaans)
3. (a) + (b) Het lage en slechte gehalte van onderwijs. (50+, 17/30, bdtj, B-P-VE>CGK)
4. (a) …verdraaien van uit de context genomen bijbelteksten. (50+, 26/20, bd, VE-P>CGK)
5. (a) Enorme oppervlakkigheid (45+, 35/8, bdt, E>NGK)
6. (a) + (b) De ontkenning dat een mens verstand heeft gekregen (45+, 35/8, bdt, E>NGK)
7. (a) Oppervlakkige preken met veel oneliners en clichés (45+, 17/25, bdt, P>NGK)
8. (a) Hoog gehalte aan amateurniveau van preken (50+, 26/25, bdtj, E-P>PKN)
9. (a) + (b) Verkapt moralisme. Evangelischen houden een nieuwe geloofsvorm, maar houden vast aan traditionele waarden, zonder (en dit is belangrijk) deze opnieuw te doordenken. (25+, 16/7, bdt, P-E>PKN)
10. (10. (a) + (b) Verkapt fundamentalisme. Neo-conservatieven heb je in elk kerkgenootschap, maar binnen evangelische kringen worden deze standpunten zelden verder doordacht en beargumenteerd dan een simpel beroep op een schrifttekst. (25+, 16/7, bdt, P-E>PKN)
11. (a) Oppervlakkigheid in theologische doordenking. (50+, 24/3, bdt, E>PKN)
12. (a) De eenzijdige nadruk op gebedsverhoring, in het bijzonder gebedsgenezing (40+, 6/23, dtj, eg-P-E>PKN)
13. (a) + (b) Wat als God niet geneest? (50+, 23/23, bdt, P-E>PKN)
14. (a) + (b) Het kneuterige milieu wat cultuur en wetenschap betreft (50+, 33/8, bdt, VE>PKN)
15. (a) + (b) Het flinterdunne van het geloof. Men bleef steeds bij de basis (melk)… (50+, 55/17, t, E>PKN)
16. (a) + (b) Slechte en oppervlakkige prediking (bv Therapeutische prediking, typologische exercities of ‘God heeft een plan met je leven’- preken) (35+, 0/30, bdtj, P-verg>PKN)
17. (a) + (b) De slechte Bijbelkennis (20+, 16/2, btj, B>PKN)
18. (b) In de derde gemeente werd het nog veel gekker. Mijn man is ook invalide. En dat was schijnbaar een heel probleem voor deze leiders. Zij wilden met alle geweld dat ik werd gezalfd. Ik vertelde hen dat die zalving al lang had plaats gevonden in een andere gemeente. Het antwoord: ‘Ja maar dat hebben wij niet gedaan en je weet maar nooit.’ Ik vond dit hoogmoedig. God heeft zich verbonden aan die zalving en het maakt niet uit welk waar kind van Christus deze zalving uit mag voeren. (50+, 30/29, d,VE>PKN)
19. (b) In de vierde gemeente ging het eerst wel goed. Ik kwam intussen op bed te liggen. We konden er eerst schuilen van al die gebeurtenissen van de vorige gemeente. later kwam er ruzie en onenigheid in die gemeente. En mijn man werd door een paar gemeente leden aangevochten (ik noem dat niet meer aanspreken) over het feit dat ik niet naar de genezingdienst … ging. *Mijn man+ heeft verteld ten eerste dat ik dat niet kon als ik zolang uit bed zou moeten dan zou dat mijn dood kunnen betekenen en bovendien geloven wij ook dat God die genezingsdienst niet perse nodig heeft; hij kan mij ook thuis genezen zonder meer. De man in kwestie zei: ik zou als het mijn vrouw was, haar er heen slepen. Toen heeft mijn man zich omgedraaid en heeft gezegd: “Ik ben niet gewend om zo liefdeloos met mijn vrouw om te gaan, dag broeder.” (50+, 30/29, d, VE>PKN)
20. (a) + (b) De absurde theologische hypes (50+, 13/24, bdtj, E>PKN)
21. (a) Slechte catechisatielessen (40+, 12/9, btj, vrije eg-int.stud.gem.>PKN)
22. (a) Zweverige bijbelstudie of preken, weinig stevige kost. (40+, 12/9, btj, vrije eg-int.studentengem.>PKN)
23. (a) Oppervlakkig (50+, 55/2, bd, E>PKN)
24. (a) + (b) Overwinningsdenken (ook als het er niet is) (50+, 55/2, bd, E>PKN)
25. (a) + (b) Geen ruimte voor het kunnen leven met vragen (50+, 55/2, bd, E>PKN)
26. (a) + (b) Simpel denken (zwart-wit) – geen ruimte voor nuanceringen (50+, 55/2, bd, E>PKN)
27. (a) + (b) Geen ruimte voor lijden en langzame processen (50+, 55/2, bd, E>PKN)
28. (a) + (b) Geen ruimte voor psychologie en psychologische processen (50+, 55/2, bd, E>PKN)
29. (b) Geen ruimte voor contemplatie i.p.v. actie. (50+, 55/2, bd, E>PKN)
30. (a) + (b) Teveel nadruk op ervaring, minder op de ‘diepere tekst’ (30+, 16/9, bdtj, E>PKN)
31. (b) Teveel zoeken naar wat je fout doet. Zaken proberen te verklaren daarmee, i.p.v. ook nare gebeurtenissen te accepteren. (30+, 16/9, bdtj, E>PKN)
32. (a) + (b) De valse hoop. Toen ik nog in Berea zat, leerde ik al, dat God wil genezen, dus hup, afzetten die bril. Het is niet zo, dat ik door die ervaring erg verwond ben geraakt, maar het was wel het begin van de vraag, waarom God gebeden niet verhoord. Dit heeft zijn climax bereikt bij het overlijden van *…+, die voor mij een vaderrol heeft vervuld. Ik leer steeds beter te leven met het feit, dat we in een gebroken wereld leven, waarin er vragen zijn, waarop we pas na dit leven antwoord krijgen (maar misschien hebben we ze dan wel niet meer nodig). (45+, 18/22, bdtj, B-E>PKN)
33. (a) + (b) Gebrek aan inhoud in preken en onderbouwing van bepaalde ideeën / meningen. (25+, 16/7, bdtj, E>g)
34. (b) Activiteiten gericht (te weinig relatie gericht) (45+, 21/23, bdt, E>g – groepje met 3-en)
35. (a) + (b) Eenzijdig prediken van voorspoed en genezing. (30+, 15/11, bdtj, E-CG-eg-R>g – denkt aan Bap)
36. (b) Mijn kijk op God is vertroebeld door regels en ideeën die m.i. niet echt bijbels zijn. (35+, 21/12, bdtj, E>g – soms eg)
37. (b) Liefde voor jezelf wordt volledig genegeerd (soms zelfs afgekeurd) terwijl ik dat nu begin te ontdekken als 1 van de belangrijkste basiswaarden voor mijn leven. (30+, 0/32, bdtj, P-E>g - groep
(on)gelovigen)
38. (a) + (b) Eenzijdige prediking; te weinig aandacht voor O.T. (50+, 50/10, bdt, Bap>PKN)
39. (a) + (b) Ik had het idee dat iedereen die een ervaring wilde delen op het podium dit zomaar kon doen, zonder toetsing vooraf (25+, 12/10, dtj, E>g)
40. (a) Te weinig opbouw en uitdaging in verdere groei. Basis heb ik daar gekregen, maar geen verdere coaching. (20+, 4/17, dtj, eg>g)
41. (b) Toen de accenten in de gemeente begonnen te verschuiven van de centrale idee van het verzoenend lijden en sterven van de Here Jezus naar lofprijzing en aanbidding als heilbrengende activiteit. (50+, 25/27, bdtj, Bap>g)
42. (b) Verkeerde uitleg van het wereldgebeuren en het goedkeuren van de oorlog in Irak (45+, 32/18, Bap>g)
43. (b) Starre bijbelvisie / dogmatisch (45+, 25/20, bdtj, E-Bap>g)
44. (a) Geen intellectuele input (45+, 25/20, bdtj, E-Bap>g)
45. (b) Waar ik ook de nodige moeite mee had/heb is dat des te charismatische een gemeente lijkt te zijn, des te meer de gemeentelijke en individuele zorgtaken in het gedrang kwamen/komen. (Met zorgtaken bedoel ik de meervoudige zorgtoepassing voor de zwakkere, arme en behoeftigen in de (nabijheid) van de gemeente.) Ik zelf vind het opkomen voor de zwakkere, armere et cetera een toepassing van rechtvaardigheid en een beginsel van het christelijk geloof. In de christelijke gemeente zijn wij voor elkaar verantwoordelijk, ook als het gaat om zorgverlening en sociale/maatschappelijke ondersteuning
(50+, 0/30+, bdtj, P-VE-E>g)
46. (b) Charismatische gemeente: Toronto blessing... (50+, 0/+35, bdtj, eg-VE>PKN)
47. (b) Weinig maatschappelijk betrokken. (45+, 20/10, bdt, P-eg>PKN)
48. (b) Afwijzing Israël (50+, 42/12, bdt, E>g)
49. (b) Torontoblessing (25+, 0/18, btj, E>miss. gemeente PKN+NGK+CGK)
Controle en manipulatie in leiderschap
1. Extreem leiderschap e.d. Manipulatie. (25+, 0/18, btj, E>miss. gemeente PKN+NGK+CGK)
2. Dat er vanuit de leiding – zonder aantoonbaarheid of backup – vaak geschermd werd met “De Heer spreekt zus en de Heer spreekt zo,” waarbij later blijkt dat het meer de spreker of oudste z’n ideeën zijn. Hierdoor ontstond een bazigheid en dominantie die (m.i.) een negatieve uitwerking op de “gewone” kerkleden heeft. (50+, 45/24, bdt, P-E>onb. gem.)
3. Eenkennige meningen die leiden tot geestelijke manipulatie. (30+, 10/10, bdj, E>onb. gem.)
4. De controle en manipulatie. (50+, 17/30, bdtj, B-P-VE>CGK)
5. Extra alertheid / wantrouwen door de enorme manipulatie bij leidinggevenden. Boosheid over machtsmisbruik door verdraaien van uit de context genomen bijbelteksten. (50+, 26/20, bd, VE-P>CGK)

6. Verder merk je duidelijk dat men moeite heeft om mensen die theologisch onderlegt zijn een echte plek te geven binnen de gemeente, ze worden veel al door de leiding als lastig ervaren. (35+, 16/18, bdtj, eg>Anglikaans)
7. Geen enkel klankbord vinden als je dingen in jouw ogen mis ziet gaan. Er treed dan een volledig negeren op. (45+, 35/8, bdt, E>NGK)
8. Leiders die niet luisterden, vooral gericht zijn op eigen visie en al snel hun oordeel over een ander (lastig) mens klaar hebben. (50+, 23/23, bdt, Bap>NGK)
9. Gevoel jaren lang bedrogen en gemanipuleerd te zijn. (45+, 20/25, bdtj, P-E-R>NGK)
10. Manipulatie (45+, 34/10, bdt, B>NGK)
11. Manipulatie van leiderschap. (50+, 30+/19, bdtj, E-div.>NGK)
12. Manipulatie en dwang door leiders. (50+, 23/23, bdt, Bap>NGK)
13. De controle op wat je doet, ik ging bijvoorbeeld naar een Bijbelcursus van de evangelische hogeschool te Ede, daar waren ze niet gecharmeerd van, alles moest binnen de gemeente gebeuren. (35+, 29/10bdt, V>NGK)
14. Krampachtige reactie bij het stellen van kritische vragen over financiën (45+, 17/25, bdt, P>NGK)
15. De hele gemeente wordt geacht om enthousiast mee te doen en geen vragen te stellen (bij ad hoc beslissingen ‘ik heb het op mijn hart’). (45+, 19/25, bdt, P-E>NGK)
16. Het machtspel van de mannen van de “oude macht”. (50+, 26/25, bdtj, E-P>PKN)
17. Een leiding die niet luistert naar trouwe gemeente leden. Leiding die zich gedraagt als door God aangesteld en niet geroepen. Zo zichzelf op een marmeren voetstuk zet. (50+, 33/12, bdt, R>PKN)
18. Eerste gemeente: voorganger die zich vlug bedreigd voelde, alles alleen regelde. Alleenheerser, ondanks mooie theorieën over gedeeld leiderschap. Achterdocht, op het matje geroepen omdat ik met iemand een praatje had. (50+, 0/+35, bdtj, eg-VE>PKN)
19. De tweede gemeente: Daar werd me een keer van de preekstoel af toe geroepen: zuster u bent in de duisternis, zo midden in de preek. Boem. Ja, want u bent ziek en God geneest, dus als u niet geneest gelooft u niet goed. Ook daar werd ik door een aantal mensen om die reden met de nek aangezien. Ziek zijn is al heel naar, maar zulke broeders en zusters maken met hun woorden en daden de ziekte nog tien keer zo zwaar te dragen. Het werd nog gekker. Wij spraken na de dienst met veel mensen. En wij vingen vaak mensen op die in problemen zaten. De leider dacht dat wij over onze ziektes spraken en zo kregen we een spreekverbod opgelegd. Een andere keer kwamen ze (leiders) bij ons met een gesprek van hart tot hart. Nu dat werd een gesprek van hard met een d tegen hart met een t. Onze koelkast werd geïnspecteerd op bepaalde medicatie. Zo kan ik nog veel meer vertellen over deze *…+ gemeente(50+, 30/29, d, VE>PKN)
20. Ik vond het heel moeilijk dat er een leiderschapscrisis was in de Vineyard. Een oprechte broeder heeft in het openbaar zijn excuses aan moeten bieden voor iets dat hij niet gedaan heeft, waarvan iedereen wist dat hij het niet zou hebben kunnen doen. Onbegrijpelijk. Er was veel manipulatie en zelf uitgeroepen geestelijke leiderschap. (35+, 21/10, bdt, V-E-Bap>PKN)
21. Leiders en oudsten die manipuleren dat het een lieve lust is (50+, 28/20, bdt, B-E-R>PKN +oud YfC groep)
22. De geestelijke en emotionele manipulatie (20+, 16/2, btj, B>PKN)
23. De manipulatie (50+, 13/24, bdtj, E>PKN)
24. Manipulatie (45+, 17/13, bdtj, E>PKN)
25. Vreselijk controlerend en manipulatief gedrag. Onze ogen zijn voorgoed geopend!!! (50+, ?/20, bdt, B-P>g – soms Char)
26. Ik ervoer weinig ruimte om anders te denken: zoals de leiding dacht, moest je ook denken. Het leiderschap bepaalde veel voor mensen wat ze wel en niet mochten. (30+, 15/11, bdtj, E-CG-eg-R>g – denkt aan Bap)
27. Volwassendoop is mij min of meer opgedrongen toen ik nog niet volwassen was, maar pas 14 jaar (manipulatie). (35+, 13/25, bdtj, E>g - div. kerken, liefst RKK)
28. Machtsmisbruik van de oudsten. (50+, 35/15, bdt, E-eg>g – willen Bap)
29. Het feit dat ze [de voorgangers] de mensen in de gemeente als hun eigendom beschouwen. (50+, 11/28, bdt, BP-Pa-div>g – div. eg)
30. We mochten in de boekwinkel geen boeken met davidster verkopen of CD. (50+, 0/35, bdtj, B-P-E-AEGA>g)
31. Macht door leidinggevende. (50+, 7/30+, bdtj, B-P-E>g)
32. Dat er vanuit de leiding – zonder aantoonbaarheid of backup – vaak geschermd werd met “De Heer spreekt zus en de Heer spreekt zo,” waarbij later blijkt dat het meer de spreker of oudste z’n ideeën zijn. Hierdoor ontstond een bazigheid en dominantie die (m.i.) een negatieve uitwerking op de “gewone” kerkleden heeft. (50+, 45/24, bdt, P-E>onb. gem.)
33. Controle (50+, 21/20, bdt, VE>g)
34. Heerschappij van enkelen (leiders in de gemeente). (45+, 21/23, bdt, E>g – groepje met 3-en)
35. Verplicht zijn tot horen van meningen/interpretatie van delen uit Bijbel door voorganger. (25+, 0/15, j, E>g)
36. De dominantie van leiders. Zij zeiden hoe [en] wat je moest gehoorzamen. Zijn/haar wil is wet. Kritiek mocht niet, want ‘raak de gezalfde des Heren niet aan’. Het eigen denken werd ondergeschikt gemaakt aan de leider. (45+, 18/?, bdtj, VE-P-Rh-LE-B>g)
37. Het zien dat er toch mensen zijn, net zoals in de gereformeerde kerken, die het voor het zeggen lijken te hebben. (50+, 38/10, bt, E-N>g)
38. Waar ik altijd de nodige moeite mee heb gehad binnen de Pinkster/Evangeliebeweging is de neiging tot controle en manipulatie (50+, 0/30+, bdtj, P-VE-E>g)
39. Doen wat de leiding zegt. Sterke manipulaties. (35+, 34/8, bdt, P-E-Bap>g)
40. Pinkster: Je moet auto bezitter zijn en in het bezit van telefoon om te weten waar de grote voorganger voorging. Na afloop van de dienst naar huis (geen verantwoording voor je mede broeders of zusters). (50+, 33/30+, bdt, P-E-Bap>g)
41. Baptisten: De oudsten maakten de dienst uit. Vaak familie van elkaar, verdedigen hun territorium, zoals een melkboer zijn wijk. ZIJ waren niet in dienst van, maar waren de eigenaar van de melksalon. (50+, 33/30+, bdt, P-E-Bap>g)
42. (Na enige tijd) meer aanlijning en controle vanuit het leiderschap. Er was geen ruimte voor kritiek op (het beleid van) de leider. Manipulatieve trekken. Ondanks alle nadruk op het belang van relaties bleken de relaties van de voorganger met de gemeenteleden erg afhankelijk van de mate waarin je tot de inner circle behoorde. Je behoorde daartoe wanneer je meeging in de visie en de plannen van de voorganger. Als je daar om wat voor reden moeite mee had of even aan de rand wilde vertoeven werd je al snel niet meer gezien. (45+, 33/10, bdt, R>g)
43. Manipulatie door leidinggevende enz. enz. (50+, 7/30+, bdtj, B-P-E>g)
44. Manipulatie (50+, 21/20, bdt, VE>g)
45. Grote manipulatie (50+, 46/16, d, B>g)
46. Geschreeuw en gemanipuleer vanaf het podium en in gesprekken (45+, 18/27, bdt, B-E>g)
47. Manipulatie en intimidatie (50+, 30/22, bdt, P>g)
Gebrek aan ruimte voor andere ideeën – groepsdwang (zie ook ‘Hoge meetlat/…’)
1. Hardcore evangelicalen – niet zozeer in de … *Baptistengemeente+ als wel op de EH/ESJ - meenden mij nogal eens ter verantwoording te moeten roepen: ik luisterde naar Pink Floyd in plaats van Elly en Rikkert, dat was, gechargeerd, de aanklacht: te werelds, te vrij. Zo meende de senior-student die een bijbelstudiegroep leidde het recht te hebben mij te ontbieden om te bepalen of ik wel gelovig genoeg was om verkering te hebben met een meisje uit zijn groep. (40+, 21/5, t, Bap>English Reformed)
2. Een constante negatieve ervaring is de groepsdwang geweest: allemaal altijd blij in altijd hetzelfde kleuterjuffenproza – … (40+, 21/5, t, Bap>English Reformed)
3. Dat men de eigen opvattingen verabsoluteerde als ‘bijbelgetrouw’ en het eigen gezelschap als ‘positief’ kon ik steeds minder waarderen. (40+, 21/5, t, Bap>English Reformed)
4. Eenkennige meningen die leiden tot geestelijke manipulatie. (30+, 10/10, bdj, E>onb. gem.)
5. Hoewel men interkerkelijk wil samen werken zal men iemand uit katholieke achtergrond nooit echt helemaal opnemen, je moet eerst vrijgezet worden van je katholieke wortels enz. (35+, 16/18, bdtj, eg>Anglikaans)
6. Verder merk je duidelijk dat men moeite heeft om mensen die theologisch onderlegt zijn een echte plek te geven binnen de gemeente, ze worden veel al door de leiding als lastig ervaren. (35+, 16/18, bdtj, eg>Anglikaans)
7. Ook met uitingen van de Heilige Geest heeft men moeite dan wel is men zeer gereserveerd. (35+, 16/18, bdtj, eg>Anglikaans)
8. Dat je eruit ligt als je anders denkt of vragen stelt – kritisch/negatief. (50+, 17/30, bdtj, B-P-VE>CGK)
9. De angstige manier waarop werd omgegaan met andere religies of denominaties. (25+, 12/10, bdtj, E>NGK)
10. Massagedrag (50+, 43/27, bdt, P-E>NGK)
11. Het vaststaande idee dat zij DE waarheid in pacht hebben. De grote angst om te onderzoeken en na te denken over zaken die niet direct in het evangelische denkkader liggen. (35+, 11/27, bdj, Pa-Bap>NGK)
12. Onvermogen tot gedachtenwisseling over oppervlakkige theologische doordenking. (50+, 24/3, bdt, E>PKN)
13. De arrogantie van het eigen gelijk en het (gevoel geven van) buitensluiten van andersdenkenden. (40+, 6/23, dtj, eg-P-E>PKN)
14. Benauwend controle mechanisme (iedereen moet op dezelfde manier geloven), wat zich hoe langer hoe meer uitte in het liefdeloos veroordelen van andersdenkenden, zodat de christelijke vrijheid door mij op geen enkele wijze meer werd ervaren. (40+, 18/20, bdt, Bap>PKN)
15. In de derde gemeente werd het nog veel gekker. Mijn man is ook invalide. En dat was schijnbaar een heel probleem voor deze leiders. Zij wilden met alle geweld dat ik werd gezalfd. Ik vertelde hen dat die zalving al lang had plaats gevonden in een andere gemeente. Het antwoord: ‘Ja maar dat hebben wij niet gedaan en je weet maar nooit.’ Ik vond dit hoogmoedig. God heeft zich verbonden aan die zalving en het maakt niet uit welk waar kind van Christus deze zalving uit mag voeren. (50+, 30/29, d, VE>PKN)
16. De drammerigheid rondom allerlei zaken, zoals doop, doop met de Geest, genezing, enz. (50+, 23/3, bdt, VE>PKN)
17. Niet gericht om eigen denkkader te creëren (45+, 17/13, bdtj, E>PKN)
18. ‘Groeps mening’ overheerst / blokkeert ruimte voor individuele visie. Belemmert ook uitwisselen van visie en ervaring. (45+, 20/10, bdt, P-eg>PKN)
19. Blijvende groepsdruk (50+, 23/23, bdt, P-E>PKN)
20. In de vierde gemeente ging het eerst wel goed. Ik kwam intussen op bed te liggen. We konden er eerst schuilen van al die gebeurtenissen van de vorige gemeente. later kwam er ruzie en onenigheid in die gemeente. En mijn man werd door een paar gemeente leden aangevochten (ik noem dat niet meer aanspreken) over het feit dat ik niet naar de genezingdienst … ging. (Mijn man) heeft verteld ten eerste dat ik dat niet kon als ik zolang uit bed zou moeten dan zou dat mijn dood kunnen betekenen en bovendien geloven wij ook dat God die genezingsdienst niet perse nodig heeft; hij kan mij ook thuis genezen zonder meer. De man ik kwestie zei: ik zou als het mijn vrouw was, haar er heen slepen. Toen heeft mijn man zich omgedraaid en heeft gezegd: “Ik ben niet gewend om zo liefdeloos met mijn vrouw
om te gaan, dag broeder.” (50+, 30/29, d, VE>PKN)
21. Mensen konden zo drammen over het laten dopen en over meer van die evangelische waarheden. Alsof je behouden zou zijn door hun zienswijzen. (50+, 20/32, bdtj, eg>g – div. kerken en eg)
22. Weinig groei en ontwikkeling als gemeente in zijn geheel, weinig ruimte om dingen te veranderen,daardoor moeizaam om zelf wel te blijven groeien. (on)gelovigen)
23. Het wantrouwen, negeren en uitstoten van mensen die vragen beginnen te stellen (50+, 35/15, bdt, E-eg>g – willen Bap)
24. Te weinig ruimte voor andersdenkenden (45+, 21/23, bdt, E>g – groepje met drieën)
25. Alle mensen 1 richting op (25+, 0/23, dtj, E>g)
26. Opdringend (belijdenis). Verplichtend. (25+, 0/20, j, E>g)
27. Verder is er niet echt 1 gebeurtenis, maar wat me steeds meer is tegen gaan staan in de kerk is de ‘christelijke cultuur’, de ‘zo-zijn-onze-manieren’. (30+, 0/26, bdtj, VE-eg-CG>g)
28. Kadaverdiscipline: je gelooft op onze manier of je bent een outcast (50+, 28/20, bdt, B-E-R>PKN + oud- YfC groep)
29. Wie zwijgt (over dingen die niet goed gaan) mag meepraten (50+, 24/23, bdt, P-E>g)
30. Het was altijd moeilijk een eigen mening te hebben en voor hen ‘lastige’ vragen te stellen, zowel vragen over geloof, ethiek als samenleving. Vaak had dit als effect, dat ik werd ‘afgehouden’. Ik kreeg dan bijvoorbeeld geen taken en/of verantwoordelijkheden. Men had kennelijk niet de behoefte serieus op vragen in te gaan en zag die als een bedreiging van de leer van de gemeente. (50+, 0/30+, bdtj, P-VE-E>g)
31. Toen werd kritisch meedenken een zonde. (50+, 25/27, bdtj, >g)
32. Daarnaast heb ik ook moeite gehad met de toepassing van het evangelische charismatisme. Naar mijn inzicht werd daar te veel mee ‘gerommeld’. Vooral zaken als het spreken in tongen, vertolking daarvan en de profetie veroorzaakte de nodige argwaan. Vaak werden mensen op die manier tot ‘gehoorzaamheid’ gedwongen. Ik vind dit onaanvaardbaar. Ik vind, dat als je iets tegen iemand wil zeggen, dat je dan daarover het gesprek dient aan te gaan in plaats van: “Zo spreekt de Heer!” Het bespreekbaar maken van genoemde punten botste meestal op grote weerstand. (50+, 0/30+, bdtj, P-VE-E>g)
Blijvende persoonlijke gevolgen
1. Wantrouwen betreffende vriendschappen. (50+, 18/20, bdtj, P>RKK)
2. Het gevoel dat door mij mijn vader, mijn moeder, mijn broer en goede vrienden hele vervelende dingen hebben meegemaakt die verstrekkende gevolgen hebben gehad. Zij kwamen, na mij, ook bij deze gemeente. Rationeel en als christen weet ik [dat ik] anders mag denken en dat ik vergeven ben maar soms heb ik er nog verdriet van. (50+, 18/20, bdtj, P>RKK)
3. Extra alertheid / wantrouwen door de enorme manipulatie bij leidinggevenden. (50+, 26/20, bd, VE-P>CGK)
4. Boosheid over machtsmisbruik door verdraaien van uit de context genomen bijbelteksten. (50+, 26/20, bd, VE-P>CGK)
5. Weinig kennis van geloof meegekregen… (25+, 0/16, btj, E>GKV)
6. Gevoel jaren lang bedrogen en gemanipuleerd te zijn (45+, 20/25, bdtj, P-E-R>NGK)
7. Het wantrouwen toen we de gemeente weer uit gingen. (50+, 33/8, bdt, VE>PKN)
8. Ik verloor mijn spontaniteit en onbevangenheid en ik werd bang voor mensen. (45+, 24/6, b, P>PKN)
9. Ik raakte het contact met mezelf kwijt, omdat Jezus nu op de troon van mijn hart zit. Ik vertrouwde niet meer op mijn eigen gevoel en impulsen (vertrouw op de Heer met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet… een tekst uit spreuken die vaak geciteerd werd. (45+, 24/6, b, P>PKN)
10. Ik ging oordelen over anderen en wist me daar tegelijk ook geen raad mee. Ik voelde me gespleten, alsof er een continue grauwsluier over mij heen lag. Alsof ik iets deed waarbij ik heel diep van binnen voelde dat het niet klopte, maar met mijn verstand kon er niet de vinger opleggen, met mijn verstand kon ik er niet tegenin gaan. (45+, 24/6, b, P>PKN)
11. Buik vol van hiërarchisch, zeer ondemocratisch leiderschap. (35+, 21/12, bdtj, E>g – soms eg)
12. Mijn kijk op God is vertroebeld door regels en ideeën die m.i. niet echt bijbels zijn. (35+, 21/12, bdtj, E>g – soms eg)
13. Zelfs allergie voor opwekkingsliederen. (50+, ?/20, bdt, B-P>g – soms Char)
14. Sowieso allergie voor menselijk leiderschap. (50+, ?/20, bdt, B-P>g – soms Char)
15. Vroeger keek ik huizenhoog op tegen leiders, nu prik ik erdoorheen. (50+, ?/20, bdt, B-P>g – soms Char)
16. Ik heb veel meer onderscheiding voor wat echt is (van de Heilige Geest) en dat wat puur “vorm” is. (50+, ?/20, bdt, B-P>g – soms Char)
17. Angst me “te geven” aan een gemeenschap, angst voor afwijzing van mede christenen (45+, 23/21, bdt, CG-B-E>g – past.org.)
18. Het afscheid/ het breken met de gemeente was het meest beschadigend, maar nu ook klaar. We zijn (meer dan twee jaar geleden) de gemeente uit gegaan en sinds een aantal maanden heb ik pas het idee dat ik niet meer boos ben of negatieve dingen moet zeggen om mijn gelijk te halen. Is er ergens volwassenheid om ook hen te respecteren. Hun geloven dat zij het goed doen en hun hart is hierin goed. Wij geloven dat dit beter voor ons is maar maakt ons niet beter of slechter. Wij blijven beiden kinderen van God en doe wat wij goed voor ons achten. Er is nu pas rust en ruimte in mijn hart waardoor mijn geloofsleven ook weer vrijheid krijgt om verder te groeien. (25+, 12/12, dtj, char>g –vriendengroep)
19. Wantrouwen t.a.v. (sterk) leiderschap en alle pinkster- en opwekkingsbewegingen (50+, 42/17, bdt, B-P>PKN- (ELK))
20. Financieel achteruitgang – te goedgelovig geweest (45+, 35+/8, bdt, CG-B>g)
21. Snel wantrouwen naar mensen (45+, 35+/8, bdt, CG-B>g)
22. Wat ook blijvend negatief is, is de angst of ik de boot nu niet mis. Nu ik nergens meer kom en geen beschermende bedekking van een gemeente heb. (45+, 18/?, bdtj, VE-P-Rh-LE-B>g)
23. Los-vaste binding met de gemeenten (35+, 34/8, bdt, P-E-Bap>g)
24. Negatief eind (30+, 0/21, bdtj, E>g)
25. Ik ben lijdend voorwerp geweest van een kerkscheuring. Die kerkscheuring ging om de gaven van de Geest, ik dacht als twaalfjarig meisje de gave van profetie te hebben en heb toen de kerk op stelten gezet, terwijl deze aan het scheuren was. Toen was ik lijdend voorwerp dus eigenlijk. (25+, 0/24, bdtj, B-P-E>PKN)
26. Ik worstelde erg met mijn sexuele identiteit (geaardheid) en ik liet daar voor bidden, in alle openheid. Eigenlijk werd er niet eens met me gesproken, er werd meteen gebeden. Heel goed bedoeld (dat meen ik), maar 1 van de oudsten – die ik overigens tot de dag van vandaag heel hoog heb staan – begon de ‘homofiele geest’ naar Gehenna te verwijzen. Ik ervoer toen letterlijk dat hij het tegen MIJ had. Ik geloof ernstig in demonische invloeden, maar op dat moment voelde ik dat hij MIJ naar Gehenna stuurde (wat dat ook mag zijn) en dat ik mijzelf nu eenmaal niet in tweeën kan splitsen. Ik denk dat het goed bedoeld was, maar dat men eigenlijk niet goed wist hoe met dit probleem om te gaan, en toen maar voor de veilige weg koos: ‘het’ dan maar ‘wegbidden’. Ik ben toen jankend naar huis gegaan en besloot NOOIT meer ‘zomaar’ voor me te laten bidden. En daar heb ik me aan gehouden, helaas. (30+, 0/26, bdtj, VE-eg-CG>g)
Hoge meetlat en wetticisme (zie ook ‘Gebrek aan ruimte voor andere ideeën…’)
1. Als je niet in de Geest viel was je niet geestelijk genoeg etc. (25+, 0/18, btj, E>miss. gemeente PKN+NGK+CGK)
2. Ik moest mijn mond maar houden na een tijdje over mijn homo zijn, ik was toch een nieuwe schepping. (35+, 22/10, bdj, P-E-Pa>PKN)
3. Druk op je geloofsleven gezet. (25+, 0/16, btj, E>GKV)
4. De druk van overal moeten komen: kring, taakgroep, enz. (35+, 29/10, bdt, V>NGK)
5. En alle liederen zijn halleluja God is goed omdat hij zoveel doet. Nou ik merkte soms erg weinig van God. (35+, 22/10, bdj, P-E-Pa>PKN)
6. Hiermee samenhangend het wetticisme, wat regelmatig in de prediking naar voren kwam. Dit kon zich uiten in dat je van alles moest als kind van God, …(30+, 15/11, bdtj, E-CG-eg-R>g – denkt aan Bap)
7. De oproep tot het “opklimmen” naar God. Tjonge, wat wordt je daar moe van, ’t Is nogal een eind namelijk ?. Naast de letterlijke oproep ook bijvoorbeeld het herhalen van aanbiddingsliedjes om maar in de stemming te komen. (45+, 18/27, bdt, B-E>g)
8. Er werd erg op aangedrongen of je zonder zonde was (schuldgevoel aan praten) (30+, 10/15, bdtj, E>g – af en toe PKN)
9. In een pinkstergemeente stond ik naast iemand toen ik een zuster aan haar hoorde vragen, hoe gaat het en ze eerlijk vertelde hoe het met haar ging (nl. niet zo goed) waarop ze vervolgens het antwoord kreeg: in de Heer is toch alles goed. Daar knapte ik op af, zeker gezien het feit dat in mijn leven veel gebeurd is en ik last heb gehad van depressies en angsten en dan kan het een verademing zijn als je gewoon eens aan iemand kan vertellen hoe het met je gaat en dat het leven moeite kost. Dat lijkt binnen de evangelische gemeenten niet zo erg te bestaan. (50+, 22/13, bd, LdH-Bap>g – PKN?)
10. Het altijd aanwezige appel op radicaliteit (35+, 0/30, dtj, E>g)
11. Er moest altijd nog meer tijd en aandacht zijn voor Jezus. (Dat heb je toch over voor je beste vriend?!) (35+, 0/30, dtj, E>g)
12. Mensen worden ondergeschikt gemaakt aan de organisatie, je bent wat je doet. Doe je niets dan ben je ook niets. (50+, 24/23, bdt, P-E>g)
13. De boodschap erin gehamerd dat je nooit goed genoeg bent. (45+, 18/27, bdt, B-E>g)
14. Het gevoel hebben er niet helemaal bij te horen, dat er naar mijn mening onderscheid gemaakt werd wie een betere Christen was. En tot dit selecte groepje binnen de gemeente kon ik niet doordringen. (25+, 16/7, bdtj, E>g)
15. Het niet mogen meedoen aan activiteiten, als je geen lid van de gemeente wilde worden. (50+, 38/10, bt, E-N>g)
16. …ik voelde me al snel een spelbreker, ook al omdat de Heer voortdurend tot iedereen leek te spreken, behalve tot mij. (40+, 21/5, t, Bap>English Reformed)
17. Als je het trucje (profeteren) niet kon, was je ook te beklagen, of van de duivel bezeten of zo. (35+, 21/10, bdt, V-E-Bap>PKN)
18. De permanente spanning tussen de toegezegde ‘beloften van God’ en de beleefde realiteit. Heel concreet werd er altijd benadrukt wat de Geest allemaal wel niet aan gaven voor mij in petto had, die ik alleen maar hoefde te ontvangen. In diensten werden mijn emoties en mijn enthousiasme tot grote hoogten gestuwd, maar de werkelijke vervulling zoals steeds weer aangekondigd, bleef voor mijn gevoel altijd uit, eenvoudigweg omdat ik niet viel in de Geest, in tongen sprak etc. Ik nam het geloof voor mijn gevoel serieuzer dan een boel leeftijdgenoten, maar kon niet bogen op bijzondere ervaringen van God. Iedere conferentie was een mengeling van groot enthousiasme en het gevoel ‘er nog niet te zijn’. (25+, ?/8, j, VE>PKN)
19. Bij de eerste gemeente werd ik door de leiding niet aanvaard omdat ik toen nog niet zo enthousiast kon zijn als zij van mij wilde. Ze probeerde mij aan alle kanten in hun richting te duwen, maar als je uit een gereformeerd nest komt en net zo stervende ben geweest dan lukt dat niet. (50+, 30/29, d, VE>PKN)
20. ‘Ervaringen’ bleven uit (25+, 0/23, dtj, E>g)
Fouten in pastoraat en leiderschap
1. Gemodder vanuit het pastoraat inzake mijn toenmalige huwelijksproblematiek. Amateurisme vanuit de leiding m.b.t. de echtscheiding die mijn ex-vrouw doorzette, waarbij er duidelijk partij gekozen werd en ik in een later stadium niet meer welkom was in de gemeente. Dit laatste is mij d.m.v. een officieel schrijven te verstaan gegeven. (45+, 34/9, bd, B>GKV)
2. Voorganger die heel minachtend deed, negerend. Voorganger plus andere mensen die mij vrijwel negeerden/ in de steek lieten na mislukte opname in een opvangcentrum (40+, 22/17, bdt, P-R>NGK)
3. Leiderschap (50+, 48/19, bdt, E>NGK)
4. Chronisch gebrek aan visie v/h Pastoraat (50+, 43/27, bdt, P-E>NGK)
5. Er is niet goed met privacy omgegaan wat heel veel pijn heeft veroorzaakt. Mensen die ik vertrouwde hebben dat zeer geschonden. (20+, 8/10, dj, Int. eg>PKN – soms RKK)
6. Hoog gehalte van amateurniveau van leidinggeven (50+, 26/25, bdtj, E-P>PKN)
7. Terwijl ik toch al 3 jaar bij het Leger des Heils kwam (weliswaar zat ik altijd op de achterste rij) kon het gebeuren dat ik met één van mijn mede gemeenteleden naar huis fietste die toen tegen me zei, ik heb je nog nooit eerder gezien. Het Leger des Heils staat – niet ten onrechte – bekend dat ze goed werk doen, ze vergeten soms hun eigen gemeenteleden. (50+, 22/13, bd, LdH-Bap>g – PKN?)
8. Gebrek aan pastorale zorg en betrokkenheid buiten de diensten om. (50+, 33/15, bdt, LdH-E>g)
9. Ik worstelde erg met mijn sexuele identiteit (geaardheid) en ik liet daar voor bidden, in alle openheid. Eigenlijk werd er niet eens met me gesproken, er werd meteen gebeden. Heel goed bedoeld (dat meen ik), maar 1 van de oudsten – die ik overigens tot de dag van vandaag heel hoog heb staan – begon de ‘homofiele geest’ naar Gehenna te verwijzen. Ik ervoer toen letterlijk dat hij het tegen MIJ had. Ik geloof ernstig in demonische invloeden, maar op dat moment voelde ik dat hij MIJ naar Gehenna stuurde (wat dat ook mag zijn) en dat ik mijzelf nu eenmaal niet in tweeën kan splitsen. Ik denk dat het goed bedoeld was, maar dat men eigenlijk niet goed wist hoe met dit probleem om te gaan, en toen maar voor de veilige weg koos: ‘het’ dan maar ‘wegbidden’. Ik ben toen jankend naar huis gegaan en besloot NOOIT meer ‘zomaar’ voor me te laten bidden. En daar heb ik me aan gehouden, helaas. (30+, 0/26, bdtj, VE-eg-CG>g)
10. Niemand die liet merken op de hoogte te zijn van onze destructieve thuissituatie in mijn gezin van herkomst of steun gaf in deze. (35+, 13/25, bdtj, E>g - div. kerken, liefst RKK)
11. Ben op bijbelschool seksueel misbruikt. Toen dit uit kwam werd ik van school gestuurd. Opvang in de gemeente was er niet, alleen maar schaamte. (40+, 0/23, dtj, P>g)
12. De non-professionaliteit van veel voorgangers. (50+, 11/28, bdt, BP-Pa-div>g – div. eg)
Ruzies en slechte relaties
1. Slechte onderlinge verhoudingen. (25+, 0/18, btj, E>miss. gemeente PKN+NGK+CGK)
2. Gebrek aan parameters om met onenigheid om te gaan leidde zo vaak tot ernstige twisten. (45+, 17/28, bdtj, E>Anglikaans)
3. De veelheid aan conflicten binnen “het leiderschapsteam”. (25+, 12/10, bdtj, E>NGK)
4. Kliekvorming (50+, 43/27, bdt, P-E>NGK)
5. Charismatische gemeente: Toronto blessing. Zwijgplichtgevoel in dit conflict (50+, 0/+35, bdtj, eg-VE>PKN)
6. Een interne machtsstrijd met veel ‘slachtoffers’. (50+, 55/17, t, E>PKN)
7. Mijn ouders zijn uit Berea gezet. (25+, 0/24, bdtj, B-P-E>PKN)
8. Jaloersheid (50+, 46/16, d, B>g)
9. Het onderlinge moddergegooi tussen volwassenen. Kwaadspreken over elkaar en met vingertjes wijzen naar elkaar. (20+, 4/17, dtj, eg>g)
10. Toen de aandacht voor elkaar verdween. Toen de mensen elkaar nauwelijks meer groetten tijdens het zondagmorgengebeuren. (50+, 25/27, bdtj, Bap>g)
11. Opheffen broederraad. (50+, 42/12, bdt, E>g)
Onoprechtheid en hypocrisie
1. Onoprechtheid (50+, 20/35, bt, E>Joods-christelijk)
2. Soms de overdreven successtory’s. (50+, 20/32, bdtj, eg>g – div. kerken en eg)
3. Gevoel jaren lang bedrogen … te zijn (45+, 20/25, bdtj, P-E-R>NGK)
4. Hoe heiliger mensen zeggen dat ze zijn, hoe hypocrieter ze daadwerkelijk blijken te zijn. Woorden en daden matchen totaal niet. (30+, 0/21, tj, P>jongerenkring PKN)
5. Waar ik ook in toenemende mate moeite mee kreeg, was de hypocrisie. Om een voorbeeld te geven: er moest bij het opdragen van een kindje toch wel altijd even duidelijk gezegd worden, dat het opdragen niet in de plaats van de kinderdoop gekomen was. Ik heb dat altijd onzin gevonden: als er in de kerk geen ritueel was geweest aan het begin van het leven van een kind, was daar in de evangeliegemeentes ook geen behoefte aan geweest. Beter was het geweest om niets daarover te zeggen. (45+, 18/22, bdtj, B-E>PKN)
6. Ik heb veel meer onderscheiding voor wat echt is (van de Heilige Geest) en dat wat puur “vorm” is. (50+, ?/20, bdt, B-P>g – soms Char)
7. Opgeklopte vrolijkheid (50+, 50/10, bdt, Bap>PKN)
8. Hoe langer ik er uit weg ben, hoe meer ik voel hoe nep en ‘gemaskerd’ het met elkaar omgaan was. Ik voel mij veiliger in een café dan in de kerk. (30+, 0/26, bdtj, VE-eg-CG>g)
9. De discrepantie tussen hoe een “gemeente” zou moeten zijn, hoe dat verteld en gepreekt wordt en de praktijk van het dagelijkse leven van mede-gemeenteleden. (50+, 22/13, bd, LdH-Bap>g – PKN?)
10. Alleenheerser, ondanks mooie theorieën over gedeeld leiderschap. (50+, 0/+35, bdtj, eg-VE>PKN)
Gemeentestructuur
1. Groot gebrek aan goede geestelijke Bijbelse wijze van gemeente-zijn. Altijd weer de foute pyramidestructuur ipv de meer horizontale structuur van het lichaam en de gaven. (50+, 20/35, bt, E>Joods-christelijk)
2. Gebrek aan parameters om met onenigheid om te gaan leidde zo vaak tot ernstige twisten. (45+, 17/28,bdtj, E>Anglikaans)
3. Hiërarchie (45+, 34/10, bdt, B>NGK)
4. Gevaren van charismatisch leiderschap (té veel op persoonlijke kwaliteiten en niet op opleiding, roeping en ambtelijke structuren) (25+, 16/7, bdt, P-E>PKN)
5. Het gebrek aan goede en gedegen organisatiestructuren, visie en plannen, met als gevolg dat er teveel werd gerommeld. Natuurlijke leiders konden zich sterk profileren, waardoor het gemeentewerk steeds sterker geënt werd op die ene persoon, waardoor het voor mijn gevoel steeds minder om Gods glorie draaide. (40+, 18/20, bdt, Bap>PKN)
6. Buik vol van hiërarchisch, zeer ondemocratisch leiderschap. (35+, 21/12, bdtj, E>g – soms eg)
7. De geïsoleerde positie van de gemeente t.o.v. andere soortgelijke gemeenten (50+, 23/3, bdt, VE>PKN)
Alles vergeestelijken
1. Het vergeestelijken van alles (30+, 10/10, bdj, E>onb. gem.)
2. De ruimte die vrome geesten kregen, die niet werden onderkend. (50+, 43/27, bdt, P-E>NGK)
3. Ad hoc beslissingen: ‘ik heb het nu op mijn hart om’…. waarbij er niet eerst kritisch wordt gekeken naar de inhoud van een getuigenis, plan of mededeling, … (45+, 19/25, bdt, P-E>NGK)
4. Sommige mensen waren erg in het ‘profeteren’ en durfden de meest idiote, nare en verwarde dingen over elkaar te zeggen. Achteraf denk ik wel eens: was dat nou groepshysterie, psychose of gewoon interessantigheid. (35+, 21/10, bdt, V-E-Bap>PKN)
5. Ik heb de indruk dat ik heel veel ‘valse emoties’ in mijzelf cultiveerde, zoals iedere puber wellicht, maar ik werd hierin heel erg gestimuleerd in mijn omgeving in plaats van dat men mij bijv. geduld of nuchterheid leerde. Trilde mijn arm na vijf uur lofprijzing met de armen in de lucht? Vast de Geest die mij aangreep! Werd ik emotioneel na twee dagen vasten, nauwelijks slapen en permanent bidden/zingen? God die mij aanraakte! Ik leerde impliciet dat God toch vooral door mijn emotionele leven sprak. (25+, ?/8, j, VE>PKN)
6. Ik merk dat ik soms wat argwaan heb tegen bijvoorbeeld het constant met je handen in de lucht staan tijdens het zingen. Dat vind ik zweverig. (25+, 19/4, bdt, P>PKN)
Specifieke onderwerpen
1. Lange uitlopende diensten; ‘we willen de hele nacht nog door gaan’….(45+, 19/25, bdt, P-E>NGK)
2. Veel te veel opwekkingsliederen, druk en soms met rare teksten (“Ik heb zo’n spijt van hoe ik er mee omging”) (35+, 0/30, bdtj, P-verg>PKN)
3. Harde muziek (50+, 55/2, bd, E>PKN)
4. Niet op een Chr. manier omgaan met geld. (50+, 45/24, bdt, P-E>onb. gem.)
5. Sexueel misbruik (50+, 21/20, bdt, VE>g)
Hoezo blijvend negatief?
1. Blijvend negatief… Ik durf niet te zeggen dat mijn niet-positieve ervaring blijvend negatief is. Je mag mij wel teleurgesteld noemen. (35+, 18/16, bdtj, E>PKN)
2. Verder niet echt negatieve ervaringen over gehouden. (25+, 19/4, bdt, P>PKN)
3. Heb ik niet (30+, 21/5, t, E>g – wil PKN)
4. Kan ik me echt niet herinneren (als ze er al waren) *getrouwd met PKN’er+ (35+, 6/25, bdtj, E>PKN)
5. Geen [jongvolwassengroep viel uiteen] (50+, 8/12, bdtj, P>g)
Sektarische trekken
1. Sectarische trekken die de gemeente op den duur kreeg. (25+, 0/18, btj, E>miss. gemeente PKN+NGK+CGK)
2. Gemeente werd sektarisch (50+, 30+/19, bdtj, E-div.>NGK)
3. Gemeente werd sektarisch (50+, 48/19, bdt, E>NGK)

Zo, hoop goed is gegaan en duidelijk.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 29 januari 2013, 09:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 09:36
 
De evangelische kerken komen niet mooi uit te verf als ik dit zo lees:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:14
 
FRANKT627 schreef:
De evangelische kerken komen niet mooi uit te verf als ik dit zo lees:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/

Idd, Frank, een drama.

Voorbeeld: Je moet dit en je moet dat, en als je het niet wil dan wil je het maar omdat God dat wil dat je dat wilt....??????

Fijne Dag!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 28 januari 2013, 10:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS575





Berichten: 483

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:19
 
Als ik het goed begrijp dan staat de kerksoort achter de reden?
Bedoelen ze daarmee wat het nieuwe kerkgenootschap geworden is of vanuit welke kerk de verlating is?
Ik zie daar namelijk lang niet altijd evangelische gemeenten staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS575





Berichten: 483

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:22
 
Mijn ervaring met een evangelische gemeente was dat er een heel open en vrije cultuur heerst.
Men is er heel gastvrij en laagdrempelig.
Alles is heel vrijblijvend en op je persoonlijk gevoel (relatie met God) gericht, maar ze laten je ook weer vallen als een baksteen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:24
 
ROOS575 schreef:
Als ik het goed begrijp dan staat de kerksoort achter de reden?
Bedoelen ze daarmee wat het nieuwe kerkgenootschap geworden is of vanuit welke kerk de verlating is?
Ik zie daar namelijk lang niet altijd evangelische gemeenten staan.

Welke kerksoort het is geworden, heb het even gevraagd. De nummers hebben met leeftijd te maken en hoe lang men in de evangelische en wat er onder valt beweging zat.

Anders kijk je op icchoreb.nl

Feiten over het onderzoek:
• ‘Ooit Evangelisch’ is een onderzoek naar mensen die minstens twee jaar lid zijn geweest van een evangelische gemeente en dat nu al minimaal twee jaar niet meer zijn;
• Onder evangelisch wordt de volle breedte van de beweging verstaan: van Vergadering der Gelovigen, christen- en baptistengemeentes tot Pinkster- en Volle Evangeliegemeentes, Rafaël, Berea en Vineyard;
• Ruim driekwart van de respondenten is hoogopgeleid;
• Gemiddeld waren – de overwegend zeer betrokken gemeenteleden – 18 jaar evangelisch.

Of: http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 28 januari 2013, 10:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:33
 
SHANITA130 schreef:
Zo, hoop goed is gegaan en duidelijk.

Wat wil je hier mee zeggen Shanita?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:45
 
ROOS575 schreef:
Mijn ervaring met een evangelische gemeente was dat er een heel open en vrije cultuur heerst.
Men is er heel gastvrij en laagdrempelig.
Alles is heel vrijblijvend en op je persoonlijk gevoel (relatie met God) gericht, maar ze laten je ook weer vallen als een baksteen.

Vandaar, en door de enorme omvang van de evangelische kerkverlating is dit onderzoek er gekomen, Gode zij dank!!!
Ook voor alle mensen die jarenlang enorm zijn beschadigt een soort genoegdoening, van kijk es ben niet de enige.

Ja, ik merkte het hier op het forum ook: je moet vergeven anders ben je ongehoorzaam aan God; ik vergeef niet omdat ik dat wil, maar omdat God dat wil, schreef iemand.

Dat is hetzelfde als een man tegen me zegt ik hou niet van je omdat ik dat wil, maar omdat God dat wil.

Dat soort absurde dingen.

Vandaar dat die lijst ook zo lang is.

Ze laten je idd vallen als een baksteen....

Alleen als je een ja-knikker bent, en niet doet wat je wil, maar wat zij vinden dat God wil, ook al staat er anders in de bijbel.
En vooral, als je tienden en giften geeft, ja, dan mag je, beperkt, een mening hebben.
Ach, ik kan er een boek over schrijven, maar ja, gelukkig is iemand me voor..


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 28 januari 2013, 10:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:47
 
ZOEKER064 schreef:
Wat wil je hier mee zeggen Shanita?

Dat is de vraag van de week, wát zou ík hiermee nou wíllen zeggen?

Degene met het goede antwoord gaat door naar de broodrooster en sorry, het broodrooster, toch?


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 28 januari 2013, 10:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:53
 
Net mensen... Hoe dan ook van welke gemeenschap je ook deel uitmaakt, je zult altijd tegen teleurstellingen oplopen. Ieder heeft daar zijn reden voor. Je maakt je eigen persoonlijke groei door. Soms gaat de schoen knellen en pijn doen..1ding Het warm wat Hij in jou begonnen is houdt stand, ook in de ander. God gaat met een ieder Zijn weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:55
 
Rare I pad ook die eigen woorden maakt. het werk wat Hij begon....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS575





Berichten: 483

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:56
 
Toch wil ik je betoog een behoorlijk beetje nuanceren Shanita.
Ook in 'niet evangelische' kringen is de kerkverlating hoog.

Hoe het komt?
Ik denk oa. omdat:
- Er een groep is die nog lang op papier lid is maar deze generatie wordt kleiner
- mensen zoeken naar ervaringen in geloof en shoppen makkelijker
- echtheid in een gemeente wordt gemist
- er zijn kerken die zich gaan aanpassen aan de gemeente
- een gemeente wordt een socio clubje

En bedenk dat in iedere kerk er wel wat is, er zijn mensen en die maken fouten.
Het belangrijkste is: hoe is MIJN persoonlijke relatie met God, weet ik of mijn zonde vergeven zijn.
En daarnaast: hoe kan ik dienstbaar zijn richting anderen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 10:56
 
MIEK114 schreef:
Net mensen... Hoe dan ook van welke gemeenschap je ook deel uitmaakt, je zult altijd tegen teleurstellingen oplopen. Ieder heeft daar zijn reden voor. Je maakt je eigen persoonlijke groei door. Soms gaat de schoen knellen en pijn doen..1ding Het warm wat Hij in jou begonnen is houdt stand, ook in de ander. God gaat met een ieder Zijn weg.

Zo is het!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 11:05
 
[quote=ROOS575]Toch wil ik je betoog een behoorlijk beetje nuanceren Shanita.
Ook in 'niet evangelische' kringen is de kerkverlating hoog.

Hoe het komt?
Ik denk oa. omdat:
- Er een groep is die nog lang op papier lid is maar deze generatie wordt kleiner
- mensen zoeken naar ervaringen in geloof en shoppen makkelijker
- echtheid in een gemeente wordt gemist
- er zijn kerken die zich gaan aanpassen aan de gemeente
- een gemeente wordt een socio clubje

En bedenk dat in iedere kerk er wel wat is, er zijn mensen en die maken fouten.
Het belangrijkste is: hoe is MIJN persoonlijke relatie met God, weet ik of mijn zonde vergeven zijn.

Ja, dat weet ik nu, maar ja toen ik pas gelovig was 20 jaar terug, ja, toen konden die evangelische en aanverwanten groepen me van alles wijsmaken, gevoel komt van de duivel, je moet zo denken als de leiders want wat zij denken zo denkt God, je moet meteen iedereen vergeven, anders vergeeft God jou niet en kom je in de hel, je mag noóít boos worden, etc. etc, etc.

En daarnaast: hoe kan ik dienstbaar zijn richting anderen? Idd. en dienstbaar zijn was voornamelijk grote overschrijvingen doen. 'geef en uw zal gegeven worden, ja dan was een Bijbeltekst wel weer letterlijk....


Maar ja ik ben slachtoffer van intimidatie, indoctrinatie en manipulatie, onder (veel) meer, ja, dus dit is voor mij, en nog voor de vele andere slachtoffers effetjes interessant.

rood is mijn reactie


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 28 januari 2013, 11:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:26
 
SHANITA130 schreef:
Dat is de vraag van de week, wát zou ík hiermee nou wíllen zeggen?

Degene met het goede antwoord gaat door naar de broodrooster en sorry, het broodrooster, toch?

Hmm, je volgende reactie zegt veel en geeft denk ik al antwoord.

Het klinkt of dit onderzoekt voor jou bevestigd wat jij zelf al langere tijd weet: De evangelische kerken zijn helemaal verkeerd bezig.

Dit klinkt als een goed bedoelde poging om iedereen te waarschuwen tegen de evangelischen die jou vroeger hebben misleid. En waar je nu nog last van hebt.

Ga ik door voor de koelkast?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:38
 
[quote=SHANITA130]

Eerlijk?!
Zoals ik mijn Bijbel lees, in mijn beleving: ik s,morgens naar de kerk ga (onverschillig welke,) is er altijd wel wat, dat indruist, tegen het geen je eigenlijk jezelf gelezen hebt.
Elke beleving, heeft wel wat dat je kan trekken, en wat je kan weerhouden.
En het is nu eenmaal wel zo, het is makkelijker, om iets te vinden wat je schaad, dan baad .
En zo denken zij, weer over ons.................
Het is overal wel wat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:52
 
a
i.p.v. het plaatsen van veel en veel te grote lappen tekst (start-tekst) kan het gelukkig ook zó:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/


Lachende smiley


Laatst aangepast door
KEITH722
op maandag 28 januari 2013, 12:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:55
 
ZOEKER064 schreef:
Hmm, je volgende reactie zegt veel en geeft denk ik al antwoord.

Het klinkt of dit onderzoekt voor jou bevestigd wat jij zelf al langere tijd weet: De evangelische kerken zijn helemaal verkeerd bezig.

Dit klinkt als een goed bedoelde poging om iedereen te waarschuwen tegen de evangelischen die jou vroeger hebben misleid. En waar je nu nog last van hebt.

Ga ik door voor de koelkast?

De koelkasten zijn helaas uitverkocht...
Je mag zelf wat kiezen... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS575





Berichten: 483

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 12:58
 
FRANK schreef:
De evangelische kerken komen niet mooi uit te verf als ik dit zo lees:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/
KEITH722 schreef:
a
i.p.v. het plaatsen van veel en veel te grote lappen tekst (start-tekst) kan het gelukkig ook zó:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/


Lachende smiley

Zoek de verschillen Smiley met dichtgeplakte mond Lachende smiley


Laatst aangepast door
ROOS575
op maandag 28 januari 2013, 12:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:17
 
SHANITA130 schreef:
Dat is de vraag van de week, wát zou ík hiermee nou wíllen zeggen?

Degene met het goede antwoord gaat door naar de broodrooster en sorry, het broodrooster, toch?

Toch even een aanvullende vraag Shanita. Besef je dat een groot gedeelte van de medeforumleden uit een Evangelische gemeente komen? (retorisch).

Wat jij nu doet komt op mij over als vuile was buitenhangen. En een oproep aan de wereld: Pas op ga nooit naar een evangelische kerk toe! daar zijn ze zo verkeerd bezig! Dat is echt een zusterlijke houding en heeft iets van een toon in zich van er is maar een kerk waar je heen kunt. Alleen noem je die niet. Mensen kijken dan in jouw profiel en zien dan staan dat je lid bent van de Gerformeerde Kerken Vrijgemaakt en je hebt een mooi visitekaartje afgegeven voor die kerken. Ik ben benieuwd of GKV'ers daar blij mee zijn. Dank je wel zuster!

Alle nadeel hep zijn voordeel, ik denk dat zo'n onderzoek evangelische gemeenten kan helpen een hand in eigen boezem te steken, een moment van zelfreflectie. Maar ik denk dat veel van wat daar staat van toepassing is op welke kerk dan ook.

Mijn ervaring is dat in de evangelische gemeente waar ik zit een grote doorstroom zit. Mensen stromen in vanuit traditionele kerken naar evangelische kerken en stromen uit naar een heel persoonlijke geloofsbeleving zonder kerk. Ik kan toch ook geloven zonder kerk? Dat lees ik tussen de regels van het onderzoek door.

Dat alle traditionele kerken leeglopen omdat de meesten daarvan zich niet aanpassen aan de in een snelheid veranderende cultuur vind ik zelf de spannendste ontwikkeling. Dat is iets wat voor alle kerken even hard geld. laten we ons ajb daar op focussen.

Als christenen hebben we elkaar zo hard nodig. Waarom elkaar de tent uitvechten?

Shanita, neem je bokshandschoenen nou eens mee naar de sportschool en reageer je frustraties daar af.

Ik zou hier graag verder over in gesprek gaan, maar heb geen enkele behoefte om mee te doen aan churchbashing. Ik bid dat die geest hier geen grond krijgt. Jezus is Koning. In jouw kerk en in de mijne. En Hij vraagt in Zijn Geest de ander uitnemender te achten dan jezelf. Ben je dan ongehoorzaam aan God als jij doorgaat met bashen? Dat is iets tussen jou en God.

Ik vraag vergeving voor deze lange reactie aan hen die daar aanstoot aan nemen ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 14:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:23
 
ZOEKER064 schreef:
Hmm, je volgende reactie zegt veel en geeft denk ik al antwoord.

Het klinkt of dit onderzoekt voor jou bevestigd wat jij zelf al langere tijd weet: De evangelische kerken zijn helemaal verkeerd bezig.

Dit klinkt als een goed bedoelde poging om iedereen te waarschuwen tegen de evangelischen die jou vroeger hebben misleid. En waar je nu nog last van hebt.

Ga ik door voor de koelkast?

tja ,en zo kun je van iedere kerk een heeele lange lijst met negatieve kritiek maken, beter kijk je naar de mooie dingen van onze mede broeders en zusters en fouten maken we allemaal wel eens. vooral die de werken ook doen die bij het geloof horen, en de kritiek komt vaak van de hoek cristenen die langs de zij laan staan, na de kerk gaan en zelf niets doen, das makkelijk, maak je ook nooit fouten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:31
 
ROOS575 schreef:
Zoek de verschillen Smiley met dichtgeplakte mond Lachende smiley

oh ja eh... Verlegen lachende smiley was een mij iets minder bewuste herhaling van Franks zet, vindt Frank vast niet erg van mij

a


Laatst aangepast door
KEITH722
op maandag 28 januari 2013, 13:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:33
 
Shanita, hoe dit topic verloopt is ook best voorspelbaar, kritiek op jan zijlstra, trin en wel wanneer vergeef je de mensen eens die jou beschadigt hebben ,zijn mensen die ook op zoek bezig zijn naar de weg met god, groeien in geloof, ook wel es fouten maken.
oh en de lappen tekst van goed gelovig vol met kritiek, hele leugens over cristelijke broeders die zodra ze een fout maken worden opgehangen in de media door de cristenen die op de zijlaan staan.

Irriteren doe ik me er niet meer aan, word er wel verdrietig van dat je nog steeds vol zit met negatieviteit en boosheid na bepaalde cristenen toe, jammer dat je ze niet kunt vergeven, denkende aan eht andere topic over vergeven waar je mee bezig bent.

Liefs en gods zegen toegewenst, van iemand die net de kantoren etc. bij ja ja shanita trin heeft schoongemaakt. een groep cristenen kent die heel veel negatief door de media zijn gegaan. zeer kritisch altijd is en het is heel triest sommigge leugens die er ronddwalen over bepaalde cristenen, zelfde als de golden earring waar ik vroeger bij werkte, na 1 optreden schreef de ene krant ze de hemel in en de andere in de hel. Wat is de waarheid? beide journalisten waren bij het concert.
Smiley die vol vragen zit en in iedere richting van de kerk heb je de mindere en de betere kerken. succes verder met dit topic, liefs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS575





Berichten: 483

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:34
 
KEITH722 schreef:
oh ja eh... Verlegen lachende smiley was herhaling van Franks zet, vindt Frank vast niet erg van mija

Jawel, hij zal je het best wel vergeven Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:35
 
ZOEKER064 schreef:
Toch even een aanvullende vraag Shanita. Besef je dat een groot gedeelte van de medeforumleden uit een Evagelische gemeente komen? (retorisch).

Wat jij nu doet komt op mij over als vuile was buitenhangen. En een oproep aan de wereld; Pas op ga nooit naar een evangelische kerk toe! daar zijn ze zo verkeerd bezig! Dat is echt een zusterlijke houding en heeft iets van een toon in zich van er is maar een kerk waar je heen kunt. Alleen noem je die niet. Mensen kijken dan in jouw profiel en zien dan staan dat je lid bent van de Gerformeerde Kerken Vrijgemaakt en je hebt een mooi visitekaartje afgegeven voor die kerken. Ik ben benieuwd of GKV'ers daar blij mee zijn. Dank je wel zuster!

Alle nadeel hep zijn voordeel, ik denk dat zo'n onderzoek evangelische gemeenten kan helpen een hand in eigen boezem te steken, een moment van zelfreflectie. Maar ik denk dat veel van wat daar staat van toepassing is op welke kerk dan ook.

Mijn ervaring is dat in de evangelische gemeente waar ik zit een grote doorstroom zit. Mensen stromen in vanuit traditionele kerken naar evangelische kerken en stromen uit naar een heel persoonlijke geloofsbeleving zonder kerk. Ik kan toch ook geloven zonder kerk? Dat lees ik tussen de regels van het onderzoek door.

Dat alle traditionele kerken leeglopen omdat de meesten daarvan zich niet aanpassen aan de in een snelheid veranderende cultuur vind ik zelf de spannendste ontwikkeling. Dat is iets wat voor alle kerken even hard geld. laten we ons ajb daar op focussen.

Als christenen hebben we elkaar zo hard nodig. Waarom elkaar de tent uitvechten?

Shanita, neem je bokshandschoenen nou eens mee naar de sportschool en reageer je frustraties daar af.

ik zou hier graag verder over in gesprek gaan, maar heb geen enkele behoefte om mee te doen ik churchbashing. Ik bid dat die geest hier geen grond krijgt. Jezus is Koning. In jouw kerk en in de mijne. En Hij vraagt in Zijn Geest de ander uitnemender te achten dan jezelf. Ben je dan ongehoorzaam aan God als jij doorgaat met bashen? Dat is iets tussen jou en God.

Punt. Ik heb ook geen koelkast nodig. Ik vraag vergeving voor deze lange reactie aan hen die daar aanstoot aan nemen ...


Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:38
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Die ervaringen heb ik ook van andere kerk richtingen, eigenlijk van iedere kerkrichting wel. ben het ermee eens dat het bespreekbaar moet kunnen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 13:57
 
o ja het is dat veel christenen precies weten hoe ze leven moeten en dit ook een ander weten te vertellen, en schermen met Gods Woord zonder echt geluisterd te hebben laat staan er iets van begrepen te hebben waar de ander voor staat. Gelukkig gaat ook veel wel goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:02
 
MIEK114 schreef:
o ja het is dat veel christenen precies weten hoe ze leven moeten en dit ook een ander weten te vertellen, en schermen met Gods Woord zonder echt geluisterd te hebben laat staan er iets van begrepen te hebben waar de ander voor staat. Gelukkig gaat ook veel wel goed.

Ja ja niet alles omdraaien hoor, je staat op zun kop Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:02
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

Hoi Willemijn. Gaat het hier over de uitspraken van individuele forumleden, waar in andere topics al heel wat over gezegd is? Of gaat het hier om een open bespreking over een bepaalde afdeling/een fileaal/lichaamsdeel van het Lichaam van Christus?
Als we hier liefdevol over kunnen spreken, vanuit het oogpunt van de arm heeft het been nodig, en de voet het hoofd, ben ik de eerste die daar constructief over wil praten. Kijken hoe we van elkaar kunnen leren.

En wat ik in mijn vorige punt aangeef, we hebben als Lichaam van Christus een roeping om in de wereld te staan en ons aan te passen aan wat er om ons heen gebeurt (Jood met de Jood, Griek met de Griek). Op dat punt hebben we vanuit alle kerken een gemeenschappelijk belang. Ook daar wil ik graag over praten.

Maar als het een vecht topic wordt: kijk eens wat je mij hebt aangedaan en kijk eens wat je me aandoet. Jij moet veranderen, ik heb gelijk. Dan ben ik niet van de partij en dekt dat ook niet de lading van de eerste tekst. daarom vraag ik ook aan Shanita wat ze ermee bedoeld. haar eerste reactie is niet bemoedigend.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 28 januari 2013, 14:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: maandag 28 januari 2013, 14:08
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een ieder moet weten wat hij geloofd maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaringen hier op CM met een aantal Evangelisch gezinde mensen desastreus was. En waarom? Omdat met de Bijbel in de hand de meest verschrikkelijke dingen werden gezegd. Dus jij kan er wel zo mild over doen omdat je lid bent van zo'n genootschap maar mijn ervaringen hier zijn niet zo mild.....Het lijkt nu net of je het niet bespreekbaar wilt maken.....

neeee dat lijkt het niet, het kan juist heel goed bespreekbaar zijn, ook zonder church-bashing, het mag altijd gaan om het opbouwen van het goede, zelfs als het om een kerkgemeente plus de faciliteiten daarvoor gaat (nou ja, zo goed en zo kwaad als dat soms gaat) i.i.g. niet om het afbreken daarvan want dan heb je nog niks dan je geloof en wat goede bedoelingen en als je geluk hebt nog een tegoedbon bij de bouwmarkt...
a


Laatst aangepast door
KEITH722
op maandag 28 januari 2013, 14:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
Pagina 1 van 6