ChristianMatch
 


Forum

Berichten van ZOEKER064
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ZOEKER064
Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 19:29
BerichtOnderwerp: God zet de juiste mens op de juiste tijd op de juiste plaats
 
JOL252 schreef:
Ik zie dat niet als off-topic maar in het verlengde ervan. Maar als er een nieuw topic geopend moet worden omdat het hier niet kan, be my guest.

Ik denk dat het afhankelijk is van hoe je tegen eigen verantwoordelijkheid aankijkt in hoeverre dit off-topic is of niet.

Zelf geloof ik dat het mechanisme wat hier werkt (dat je altijd in het nu aangerijkt krijgt wat voor jou nu nodig is) altijd werkt. Voor ieder mens, los van welk geloof ook maar.

Voor mij valt dit onder het thema Law of Attraction, hebben we het al eens eerder over gehad. Werkt net zo zeker als de zwaartekracht ;)
Dat is zo door God geschapen, het is een soort van natuurwet.

Daarmee is alles wat naar je toekomt een antwoord op jouw (heel vaak onbewuste) vraag. In die zin ben je dus altijd verantwoordelijk voor wat zich als antwoord voor doet.

Daar zou ik zeker een ander topic voor openen. Mijn abbo verloopt morgen dus ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren. Even vanuit eigen verantwoordelijkheid geschreven: ik laat mijn abbo morgen verlopen, dus ik zal dat niet meer starten.

Dat is iets heel anders dan: was het Gods wil dat iemand veel te vroeg sterft ... ik denk dat je ook een topic zou kunnen openen over Uw wil geschiede. Het thema is dan of je gelooft dat God keuzes maakt voor jou ... En is het alleen God of zijn daar nog veel meer partijen in aan het werk ... En is het Gods beslissing en Zijn wil wanneer iemand sterft. In hoeverre zijn we met een dergelijke blik slachtoffer van een wrede God?
Dat ligt iets meer in de lijn van dit topic.

Om af te sluiten met een persoonlijk voorbeeld.

Vorig jaar januari is een zoon van twee lieve kringleden in een depressieve bui van een flat gesprongen. Hij kon de kwelling van het leven niet meer dragen ... Het was voor hem genoeg geweest. 21 jaar. Pure wanhoop. Ik heb daarover een gesprek met God moeten hebben en ook gehad.

Toen dat verhaal een plaats had gevonden en het weer rustig was, ontmoete ik in maart via een andere contactsite een vrouw in Rijnsburg. Net tot geloof gekomen. Ik mocht haar helpen de vele vragen die ze had over het geloof te beantwoorden. Dit duurde twee weken toen plots bleek dat haar oudste dochter uitval had van een been. Het bleek ruggemerg kanker te zijn en in october hebben we haar op 17 jarige leeftijd naar het graf gebracht.

Ik heb ervaren dat dit contact niet toevallig op mijn pad is gekomen, dat het alles te maken had met mijn eigen proces. Ik was bezig met de dood van kinderen van de leeftijd van die van mij. Eerst mijn oudste zoon, daarna mijn dochter. Het was voor mij de volgende levensles. En levenslessen zijn meestal niet ervaringen waar we zelf bewust voor kiezen. Maar onbewust was ik wel met dat thema bezig.

Voor die vrouw was ik de juiste persoon op de juiste tijd, ik heb heel veel Liefde van God uit mogen delen. Voor mijzelf was het weer een harde les, waarin ik veel heb geleerd over gebedsgenezing en healing. Maar ik ervaar daarin wel door God te zijn gezegend, ik mocht weer bruikbaarder worden voor Hem.

de achterkant van de medaille....

(oops, weer veel te lang voopr velen ....)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 18:04
BerichtOnderwerp: God zet de juiste mens op de juiste tijd op de juiste plaats
 
Quote:
Soms is het zo duidelijk dat het ons opvalt, misschien pas naar 100 pogingen van buitenaf om ons gebed te verhoren of om onze vraag te beantwoorden. Als we eindelijk onze automaat uitzetten.

ik wil nog wel een voorbeeld toevoegen aan mijn eigen opmerking ..

Ik zie dat overal de cadeautjes worden benoemd die ons wel heel erg goed uitkomen. Vaak zelfs materieel. Die willen ik zelf ook graag zien.

Maar dit mechanisme (altijd aangeboden krijgen wat ik nu het hardste nodig heb) levert ook dingen op waar ik op het eerste gezicht helemaal niet blij mee ben. Ik zou bijna zeggen, het gaat hier niet om sinterklaas. Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit geen kritiek is op wat tot dusver is geschreven ..

Als ik een voorbeeld mag geven dan is het de volgende.

Vorig jaar januari is een zoon van twee van mijn kringleden van een flat gesprongen. In een depressieve bui had hij besloten dat het leven genoeg kwelling was geweest. Daar is op zich veel over te zeggen, ook met het oog op eerdere discussies over Meppel en Putten.
Laat ik het zo zeggen; ik had even een goed gesprek met God nodig. En die heb ik ook gehad. Met dat ik dat verhaal voor mezelf een plaats had gegeven, leerde ik in maart via een andere contactsite een vrouw kennen in Rijnsburg. Net tot geloof gekomen, vol met vragen over het geloof. Het was fijn om haar een paar stapjes verder te kunnen helpen. Na twee weken contact bleek plotseling dat haar dochter van 17 uitval had van haar rechter been. Binnen niet al te lange tijd bleek dat ze ruggemerg kanker had en in november hebben we haar naar het graf gebracht. Een erg moeilijke ervaring en een erg moeilijke periode.

Hoe is dit te koppelen aan het onderwerp? Ik ben ervan overtuigd dat deze vrouw op mijn pad geplaatst is omdat ik bezig was met het thema dood en jeugd. Door mijn thema kreeg ik iemand op mijn pad met een volgende les. En levenslessen zijn over het algemeen niet plezierig, maar wel net wat voor mij nodig was om een stap verder te komen ...
Ik heb in ieder geval veel liefde van God uit mogen delen in die tijd. Voor haar was ik de juiste man op de juiste tijd. En ik weet ook dat ik daar door onze Vader ook voor ben beloond. Niet alleen later, maar ook nu, door dichter bij Hem te kunnen zijn en meer van Hem te begrijpen.

De achterkant van dezelfde medaille ..


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op dinsdag 5 februari 2013, 18:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 12:41
BerichtOnderwerp: Vergeven
 
SHANITA130 schreef:
Hoi Zoeker,



Dit is heel toevallig echt de énige Amerikaanse spreker waarvan ik vind dat die zinnige dingen zegt...toevallig Lachende smiley

Ik zit net naar een lange versie te luisteren, erg gaaf.

Grappig dat hij pastor is geweest ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:42
BerichtOnderwerp: Vergeven
 
Roady, even als mannen onder elkaar, voor het geval dat je deze link in een ander topic hebt gemist:

http://www.youtube.com/watch?v=0BxckAMaTDc

Het is een beetje de aard van het beestje.... (niet denigrerend bedoeld)

Women tend to remember everything ...

We zijn in dit topic een paar keer flink tegen specifiek dit verschil aangelopen .... Mijn les: een man kan beter niet met een vrouw spreken over vergeven ... we zitten dusdanig anders in elkaar dat het vergevingsproces wel helemaal anders moet verlopen. Ik ben er nu voor mezelf van overtuigd dat we als mannen op dit vlak een voorsprong hebben ... maar ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.... en ik kan inmiddels wel heel wat nadelen van man zijn benoemen.

(Sorry dames, is niet bedoeld om te zeggen dat mannen beter zijn dan vrouwen, mannen zijn beter in andere dingen dan vrouwen. Ieder heeft zijn/haar kwaliteiten. En ergens kunnen we niet zonder elkaar, hebben we elkaar nodig juist in deze verschillen. Vandaar deze site ....)

Die les is bij mij in ieder geval wel weer aangekomen ...

Lekker loslaten is mijn advies ..


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op dinsdag 5 februari 2013, 11:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 4 februari 2013, 16:17
BerichtOnderwerp: Tipsch voor den man
 
LEANNE226 schreef:
Leanne,nuchter

Ps. natuurlijk kun je overal waar ik "man" schrijf ook "vrouw" invullen

het spreekwoord luid niet voor niets: als de drank is in de man ...

ben benieuwd ... wat zegt Leanne met een paar borrels op?

Kun je dan ook man en vrouw verwisselen ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 18:57
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het geen idee dat aan hen over te laten? Ik vind de discussie boeiender dan al dat geneuzel wat je voorbij ziet komen op het forum. En dat Overheerst het forum meer dan een pittige discussie.

Blij dat we het hier in ieder geval over eens zijn Willemijn!

Mijn leven lang ben ik weggelopen voor emoties. Conflict vermijdend. De kunst is om juist als de emoties oplopen, toch weer terug te stappen. En elkaar te blijven zoeken. Dat is duidelijk niet de weg van de minste weerstand ...

Al met al heb ik tot dusver voor mezelf in ieder geval waardevolle lessen geleerd.

Als man, en dan speciaal gereformeerd opgevoed, is het zo normaal om theoretisch over van alles en nog wat te praten (de objectieve waarheid waar ik toch niet aan kan voldoen) los van enige emotie en koppeling aan eigen gedrag. Leuk "spelen" met gedachten, spelen met teksten.

Het is dan erg confronterend om met iemand in discussie te gaan die dat hele onderscheid niet kent. En dat is niet goed of fout of zo, het is gewoon een heel andere belevingswereld.

Het heeft me heel wat emotionele reacties van Shanita gekost om te begrijpen waar voor haar dingen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn; theorie en emotie, maar ook emotie en specifieke ervaring.
Het maakt het leven er zeker niet makkelijker op ...

Bedankt Jol voor de beslissende zet als het gaat om het inzicht dat er verschil is tussen vergeven en vergeving vragen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 15:41
BerichtOnderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
 
Yeah, vannacht met mijn jongens Superbowl kijken.

Van 12 - 4, onze favoriet de San Francisco 49ers.

Awesome!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:39
BerichtOnderwerp: Vergeven
 
JOL252 schreef:
Ik denk, maar dat is dus wat ik zelf denk... dat het goed is eerst te onderzoeken of er ruimte is bij de ander om te kunnen luisteren en je te ontvangen. Ik denk verder dat het goed is om het "vergeving vragen" maar even los te laten en aan te geven wat je inziet wat je hebt gedaan en wat de gevolgen daar van zijn geweest voor die ander die door jou averij heeft opgelopen. Als het dan even op de ouderwetse manier gezegd mag worden: schuld belijden... en het dan loslaten aan de ander wat hij of zij daarmee kan of wil. Dan heb je volgens mij echt in de gaten waar je plek als "dader" is.

Vergeving vragen is dan een hoofdstuk wat ergens komt na schuld belijden ...
Ik zie de mogelijke zware lading van het woord.

Volgens mij moeten we gewoon een ander woord verzinnen voor casual vergeven als in elkaar even niet begrijpen.... Of een ander woord voor het zware vergeven. Ik dacht altijd dat dat verzoenen was. Maar heb weer eens wat geleerd....

Thanks
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:22
BerichtOnderwerp: Vergeven
 
JOL252 schreef:
Ik denk zelfs dat het meest veilig is dat iemand alleen zijn excuus aanbiedt in de wetenschap wat hij een ander heeft aangedaan. En dat het woord vergeven aan degene is die het schenkt/schenken mag.

Snap ik. Maar dat is wel lastig: hoe vraag ik dan iemand vergeving?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:12
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
Weljaaaa, geef CM maar de schuld.... Geschokte, onthutste smiley Smiley met dichtgeplakte mond Smiley die vol vragen zit
Lekker makkelijk.

er is een gezegde over bloed en nagels. is hier echt van toepassing.
Ik vind deze toespelingen echt niet kunnen Shanita. Ik merk op dat je de opmerking over azijn drinken niet hebt begrepen. maar dat terzijde.
7x70 maal. Gewoon weer doen.

Om toch even de glitch van CM te documenteren het volgende:

Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 11:12
Quote:
goed nieuws; Zowel Zoeker als Shanita hebben gelijk!

Helemaal mee eens, daar wilde ik dus graag op reageren. Complimentje voor TESSABEAR!

Heb ik vervolgens tegen 11:14 op gereageerd. Die posting is WEG.

Twee stukjes zijn er nog van terug te vinden.

1. Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 14:12

Quote:
:
En ja, dat is een erg ongebruikelijke manier van denken .. dat ervaar ik keer op keer. (volgens mij ben ik weer helemaal on-topic)

2. Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 14:15

Quote:
Zoeker: Als ik mezelf terugtrek uit een kerk (de kerk verlaat) dan verlaat met mij ook een deel van God die gemeente.

Ik ben echt benieuwd naar iemand die kan verklaren waar jij en ik die quotes vandaan hebben gehaald.

Ik zit zelf in de ICT en weet dat er ook technische redenen zijn, hoeft echt geen opzet te zijn. maar het is wel lastig.

Ik herinner me nog dat je afgelopen week zo ook eens bezig bent geweest met het zoeken naar een uitspraak van jezelf en hem niet meer terug kon vinden.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zondag 3 februari 2013, 13:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 12:53
BerichtOnderwerp: Vergeven
 
JOL252 schreef:
Het is zelfs zo dat het vergeving vragen van de gene die men heeft gekwetst of beschadigd (for life) de ander opnieuw op het bordje wordt gelegd dat men weer iets móet. Men legt de ander a.h.w. een juk op en de boodschap is: "jij moet mij vergeven want anders voel ik mij beroerd". Zeker als men beschadigd of geraakt werd in een manipulatieve context en er emotionele afhankelijkheid is van elkaar wordt vergeven een wurggreep.

Vergeven om het maar weer goed te laten zijn houdt de schone schijn op en bepaalde patronen in stand.

Ik begrijp wat je bedoett Jol. Helemaal mee eens.

Is het veilig om te stellen dat vergeven iets anders is dan vergeving vragen? En dat veel van de spraakverwarring zit het niet maken van dit onderscheid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 09:42
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
SHANITA130 schreef:
Omdat R. dit tegen en over me zegt: " Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.
Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden".


Ja, als je dat nu nog niet begrijpt, is het voor mij klaar. duidelijker kan ik niet zijn, en ik hoef deze dingen niet eens uit te leggen.Ik ben klaar met zowel jou als Roady, en dan ik dit nog ff uitleg is voor mensen die meelezen, en de hoop dát je of Roady snapt waarom...
Ik respecteer me grenzen en accepteer niet dat deze dingen tegen me gezegd worden, met daarna een reactie van jou dat ík uit de bocht vlieg.

Sorry hoor, maar ik vindt het echt lastig om te begrijpen.

Als ik het goed begrijp dan gaat het helemaal niet om wat de Bijbel zegt of niet zegt.
Het gaat om hoe we met elkaar om gaan. en hoe we elkaar aanspreken op ons gedrag.

De vraag is kennelijk (ik probeer maar): had Roady ergens het recht om jouw gedrag te beoordelen en daarmee een opmerking te maken die betekent dat jij iets niet goed doet?

Ik ben zo benieuwd waar jij vindt dat hij jouw grens over is gegaan. Dat is des te meer boeiend omdat jij zelf constant de grens bij bijvoorbeeld mij overgaat.

Ik snap dat het lastig is om te doen, maar misschien dat een van de andereen die jou daar in deze bregrijpt bij kan helpen. Dit gaat dus veel breder dan een onderwerp over vergeven en had volgens mij met ieder onderwerp kunnen gebeuren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 02:10
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
SHANITA130 schreef:
JANS221 schreef:Ik las ergens een stukje over vergeven:

De letterlijke betekenis van het woord afhièmi, dat in de Bijbel gebruikt wordt voor vergeven, betekent iemand laten gaan, hem achterlaten. Soms wordt het voor heel gewone dingen gebruikt: de discipelen lieten hun vader Zebedeüs achter. Of: wij hebben alles prijsgegeven om U te volgen. Daar wordt precies hetzelfde woord gebruikt als voor vergeven. Loslaten. Laten gaan. Daar komt vergeven uiteindelijk op neer.

Zo is het Jans!

S. dankbaar voor de post van Jans

Gelukkig zijn we het allemaal hier over eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 23:00
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
Sorry voor deze toch weer uitvoerige bijdrage. Maar ergens mist er volgens mij nog steeds iets in dit verhaal. Het is niet de bedoeling om wat al gezegd is nog eens te herhalen.

Nu staat in het artikel in de vorige reactie inderdaad duidelijk dat niet vergeven zondig is en dat er geen zegen rust op het niet vergeven.

Maar zijn wij dan helemaal gek, is die schrijver helemaal gek?

Dan toch nog maar eens op zoek naar de bijbelse onderbouwing. Deze is nogal overweldigend op en ik kom daar voor mezelf dat element in tegen wat zo lastig is , de voorwaardelijkheid van mijn vergeving door God. God vergeeft mij niet onvoorwaardelijk. Kijk maar eens naar de teksten:

Vergeving onder het Nieuwe Verbond. Voorwaardelijke basis.
Mattheus 6:12 – 15 en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;….. Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.
Mattheus 18:35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.
Markus 11:25 – 26 En wanneer gij staat te bidden, vergeeft wat gij tegen iemand mocht hebben, opdat ook uw Vader in de hemelen uw overtredingen vergeve. Indien gij echter niet vergeeft, zal ook uw Vader, die in de hemelen is, uw overtredingen niet vergeven.
Lukas 11:4 en vergeef ons onze zonden, want ook wijzelf vergeven een ieder, die ons iets schuldig is; en leid ons niet in verzoeking.
Johannes 20:23 Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden; wie gij ze toerekent, die zijn ze toegerekend.

Ik weet werkelijk niet hoe het duidelijker kan worden gezegd ...
Onze vergeving door God is afhankelijk van onze daden. En dan met name op het gebied van wie wij vergeven.

Zelfs onderdeel van het Onze Vader, waarvan Jezus gezegd heeft dat dat het belangrijkste voor ons is om te doen ....

Is dit bangmakerij? Misschien wel. maar dan op de manier van:
Pas op dat je niet met je vingers aan het vuur zit.... Dat is geen verbod! Het is een ervaringsgegeven! Niet doen! Doe je het wel, dan zul je op de blaren zitten.

http://www.overvloeiendegenade.nl/artikelenhein/vergeving8.html


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zondag 3 februari 2013, 02:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 22:46
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
Een mooi artikel wat precies beschrijft wat ik bedoel. Ik kan niet beter verwoorden wat ik probeer uit te leggen over hoe ik tegen vergeving aan kijk.

http://herboldblog2.wordpress.com/category/vergeven/

@Shanita:

Dit artikel legt vooral mooi uit wat vergeven NIET is. Kennelijk wordt deze manier van denken niet door jou begrepen, want je legt Roady en mij die woorden in de mond (die drie punten die worden genoemd). Dingen waarvan duidelijk is gezegd dat we dat NIET bedoelen.

Het heeft niets te maken met jou aanvallen, we vragen alleen om te proberen te begrijpen wat we WEL zeggen.

Misschien dat het iets rustiger spreekt als we een dergelijk stuk bespreken.

En als het gaat om goedpraten, ik zou je ter overweging willen geven Shanita, dat twee personen verschillende dingen zeggen en toch allebei gelijk hebben, omdat ze er allebei net iets anders naar kijken.

Voel je alsjeblieft VRIJ. Er is geen enkele gedachte in mijn hoofd die jou aan iets wil binden. Jezus heeft je vrijgemaakt. Hij heeft ook al betaald. Natuurlijk moet je geen nieuw juk op je nemen!

In onze optiek is vergeven loslaten, ultiem vrij zijn. Zolang je bezig blijft met de schuld van een ander ben je niet vrij ...

En nogmaals, mijn manier van denken is wat dat betreft helemaal de vrijgemaakte manier van denken, helemaal niets specifiek evangelisch aan.

Ik wil helemaal niet belerend klinken, alleen maar uitleggen hoe ik tegen deze zaken aankijk. Belerend zijn diegenen die mij vertellen dat ik zo niet mag denken.

Als je terugleest hoop ik dat je zult herkennen dat ik nergens van je vraag om net zo te denken als ik. Volgens mij is het doel van een topic zoals dit om elkaar beter te leren kennen. Dat kan alleen maar als je naar elkaar luistert en elkaar probeert te begrijpen. Dan is het niet aan mij om tegen Roady te zeggen dat hij verkeerd denk of dat hij niet zo mag denken. Dat is geen goedpraten, dat is naar mijn bescheiden mening naar elkaar luisteren.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zaterdag 2 februari 2013, 22:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 21:12
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
ZOEKER064 schreef:
En kennelijk komt deze manier van denken over als verheven.
Voor mij een aardige spiegel om in te kijken.

Kennelijk is het niet verstandig om op het forum te praten over God die in me woont. Hoe gaaf dat is, wat een vrede dat geeft. Om te delen wat ik daarin van Hem heb geleerd en ervaar ... Niet om iemand de les te leren, maar om juist uit te nodigen.

Wat een verantwoordelijkheid ...

Jammer ...

Hmm, en kennelijk vond iemand dat ik iets verkeerd heb geschreven, want de post (waar ik een reactie geef aan TESSYBEAR) is weg. Zowel de post die ik hier aanhaal en Shanita verwijzen naar die post, en deze is gone.

Mis ik iets hier? Op deze manier draagt CM bij aan een gebroken verhaal.... Heeft dus weinig zin om terug te zoeken wie wat wanneer heeft gezegd. Dat maakt het er niet makkelijker op als er zo langs elkaar heen wordt gepraat.

Ik zou het wel zo vriendelijk vinden als men degene wiens bijdrage wordt weggehaald zou vertellen waarom een bijdrage van wordt verwijderd.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zaterdag 2 februari 2013, 21:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 14:26
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
SHANITA130 schreef:
Zoeker: Als ik mezelf terugtrek uit een kerk (de kerk verlaat) dan verlaat met mij ook een deel van God die gemeente.

Nou, ik denk dat dat 'deel van God' daar gewoon blijft...

Droom lekker en welterusten....tot je ogen opengaan... Knipoog smiley


hmm, en hun kinderen zullen dromen dromen ....
Dromen is een gave van God. Mooi toch wat er gebeurt als Hij in je woont Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 14:12
BerichtOnderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
 
Quote:
En ja, dat is een erg ongebruikelijke manier van denken .. dat ervaar ik keer op keer. (volgens mij ben ik weer helemaal on-topic)

En kennelijk komt deze manier van denken over als verheven.
Voor mij een aardige spiegel om in te kijken.

Kennelijk is het niet verstandig om op het forum te praten over God die in me woont. Hoe gaaf dat is, wat een vrede dat geeft. Om te delen wat ik daarin van Hem heb geleerd en ervaar ... Niet om iemand de les te leren, maar om juist uit te nodigen.

Wat een verantwoordelijkheid ...

Jammer ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zaterdag 2 februari 2013, 14:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 09:47
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
SHANITA130 schreef:
Ik ben helemaal klaar met jou onderstreepte bangmakerij, en ook ff met jou, en Willemijn heeft gelijk, ik ben te snel, nu en dan, met excuses.
Ik eis niets. Degene laat me koud, ik zit wel met de gevolgen dat is iets anders.


Weer gierend de bocht uit met z'n allen.

Ik probeer te begrijpen waarom je nu telkens zo heftig reageert Shanita.

Met name als ik het ook koppel aan jouw verwijziong naar het stukje van Jans over vergeving.

Zij haalt daar precies de essentie aan middels een stukje uit een boek. Geen bijbelteksten.

Dat boek geeft ook aan; er is veschil tussen vergeven (loslaten) en verzoening (wegnemen van schuld).

Ik heb nog steeds het idee dat jij deze twee samenpakt. Dat jij het idee hebt dat Roady tegen je zegt dat jij je moet verzoenen met de persoon die een misdaad heeft begaan tegen jou.

Dat zegt echt niemand tegen jou, nergens.

Het enige wat in alles naar boven komt is een advies om los te laten.
In die adviezen zitten twee elementen:

1. Laat het recht nu maar over aan God. Hij zal zeker recht doen en op Zijn manier straffen voor wat is misdaan. Daarom is het maar te hopen voor de ander dat hij /zij achter het kruis van Jezus gaat staan voor de dag van vergelding komt. Daar zal hij/zij zich moeten verantwoorden. in die lijn ligt ook een oproep om je vijand te zegenen. Zodat hij/zij er op tijd achter komt. Voor alle onrecht zal moeten worden betaald.

2. Laat los, ga door met je leven. Hoe meer je is aangedaan hoe lastiger dit is. En loslaten is niet goedkoop. Maar zolang je mentaal vast zit aan de schuldige, wordt jouw leven door hem/haar bepaald. Je hebt veel beter verdient Shanita! Wat iedewreen in dit topic probeert te zeggen is: laat los en wees Vrij. Dat is een keuze die je in eigen hand hebt.

En als bonus: dit denken dat jij evangelisch noemt is de kern van het denken van de gereformeerde kerken. Het is de kern van de catechismus. ken je ellende, weet hoe groot duur jouw verlossing is, dan staat geen enkele schuld van de mensen om je heen je in de weg om te leven uit dankbaarheid.

Het heeft in mijn beleving NIETS met evangelisch te maken, maar ALLES met christen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 01:27
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
WILLEMIJN232 schreef:
Hoe kom je er bij dat je mij gekwetst hebt? Welnee....ik vind alleen je opmerkingen over man-vrouw verhoudingen niet kunnen, dat is heel wat anders dan kwetsen.....
Ik ken je verder niet en heb niets met je van doen dus waarom zou ik dan gekwetst worden???? je moet het niet groter maken dan het is.....

Gelukkig Willemijn. Dan heb ik je verkeerd begrepen. Dan heb ik mijn excuses voor niets aangeboden.

Op vrijdag 1 februari 2013, 13:37 schreef je:

Quote:
Je hebt een bijzonder raar en kwetsend beeld over vrouwen zoeker.....je kan er nu wel een grapje over maken maar je zienswijze is echt not done.....

Verder geen reactie omdat je geen vragen beantwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 17:26
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
ALTJE848 schreef:
wil de vrouwen een boek geven over mannen wellicht dat vrouwen ook ik in grote lijnen begrijpen hoe mannen over dingen denken en doen en zeggen .

boek:
wat vrouwen moeten weten
over de gedachtewereld van de mannen

Wow Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond

Mooie titel voor een nieuw topic.
Maar ik denk dat de mannen dat boek zelf ook eens moeten lezen.

ben benieuwd of ik mezelf daar in herken. feel free to quote ....

bedankt voor deze steun uit onverwachte hoek ... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 16:14
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
JOL252 schreef:
Yep! Knipoog smiley

Maar volgens mij heb ik het best helder verwoord als ik het nog es overlees.

Hmm, wat het verwarrende voor mij was is dat je in een zin omgeving en omstanders benoemd.

Als je met ontleden van de zin achteraan begint vertaald het vreemd ... Als mens scan je de zin, de een doet dat anders dan de ander en kan er zomaar iets anders in lezen....

Ik zag die mogelijke verwarring en dacht, kom laat ik mijn interpretatie van jouw bedoeling weergeven, voor iemand dat verkeerd leest, en ja, het bewijs werd meteen geleverd Zieke smiley

Begin steeds meer te leren hoe ons verstand met informatie omgaat ...
Zo fascinerend ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 15:58
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
WILLEMIJN232 schreef:
het zegt wat over jou dat je dat zelf niet doorhebt.......

Ok, dat is niet direkt een antwoord op mijn vragen Willemijn ...

Als jij niet KUNT/WILT aangeven wat voor jou kwetsend is kan ik er geen rekening mee houden en zal ik daar ook verder niet op reageren.
En als toevoeging: kan ik er ook een volgende keer geen rekening mee houden ...

Nu ik weet dat jij je door mijn opmerking gekwetst voelt, kan ik nu wel zeggen sorry, het is nooit mijn bedoeling geweest om jou te kwetsen, en dan mag jij voor jezelf bepalen of jij mij wilt vergeven, want jij bepaald of vergeving nodig is. Niet ik.

Blessings!


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 16:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 14:16
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt een bijzonder raar en kwetsend beeld over vrouwen zoeker.....je kan er nu wel een grapje over maken maar je zienswijze is echt not done.....
en nee, kom niet aan met je favoriete woord in deze: vergeven........

Nee hoor, vergeven is helemaal niet mijn favoriete woord. vergeven is toevallig het onderwerp van het topic ...

Maar ik ben erg benieuwd welke zienswijze kwetsend is ..

Denk jij dat jij weet wat mijn beeld / zienswijze over vrouwen is? Aan de hand van een enkele opmerking over een volkswijsheid waarvan ik heb gezegd dat die hier misschien wel van toepassing zou kunnen zijn?

Wat denk jij dat mijn beeld is over vrouwen?

Wat had ik anders kunnen zeggen zodat het niet kwetsend zou zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:40
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
PETRA373 schreef:
dankje, jij bent een beetje een waaghals, dat je die gedachten op een forum zet waar volgens mij vrouwen overheersen en mannen in de minderheid, het risico dat mensen je woorden verkeerd begrijpen of oppakken kan leiden tot een heel lang topic met hele lange teksten

Hmm, mooi dat je dat zegt.

Ik herken de risico's , en ja die risico's zijn ook een hele goede reden om bepaalde dingen niet met mijn partner (als ik die zou hebben) bespreekbaar te maken ...

In communicatie is het altijd mogelijk dat je elkaar verkeerd begrijpt. Dat kan leiden tot grote angst.

Maar ik heb gelukkig geleerd dat in communicatie beide partijen gezamelijk verantwoordelijk zijn. Vroeger dacht ik: als de ander mij niet begrijpt is dat zijn of haar probleem ...

Nee, eerlijk communiceren betekent een commitment van twee kanten met alle risico's van dien. Daar hoort bij een controle aan de ontvangende kant om te controleren of je het bericht goed hebt begrepen.
Dat mag ik in een volwassen relatie van de ander verwachten.
En heb ik weer een kans om iemand te vergeven.

En vergeven is, inderdaad Antia, het uitdelen van Liefde... en weer eens stukje groei in de relatie ..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:19
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
PETRA373 schreef:
Maar ik vergeef je gedachten erover zoeker, er rekening mee houdend dat we nu allemaal verschillend over sommigge dingen denken Knipoog smiley

pfff deed me best het niet cynisch of zo te maken, van vergeef het je omdat je niet beter weet, je bent een man dus je intelligentie is misschien wat lager, schijnt het... ik leer het nog wel
met glimlach geschreven, he lief bedoeld met wat humor.... Knipoog smiley

Je bent een kanjer Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

Ja, wat kunnen we het elkaar toch moeilijk maken daar alles zo serieus te nemen ....
Moeten we met ons allen op onze tenen lopen.
Als ik nu gewoon iedere keer de positie inneem dat de ander het wel goed bedoeld zal hebben ... Houd ik me in ieder geval iedere keer voor ...

En nee, dan heb ik het niet over geescaleerde reacties, want dan is het meestal niet meer mogelijk om na te denken over goede bedoelingen ..

Vergeef me als dit belerend overkomt ... en sorry voor de keren dat ik te serieus ben geweest ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 13:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:17
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
MARISKA601 schreef:
De situatie bij mij is: Ik WILwel vergeven,
Maar ik KANhet niet.

Hmm, even hoe je daar vanuit de psychologie naar kunt kijken Mariska ...

Wat je schrijft is een verhaal / een gedachte die ik aan mezelf kan vertellen ...

De grap is dat dit de waarheid op zijn kop is.

Ik KAN altijd vergeven, want vergeven is ten allen tijde een keuze van mezelf
Ik WIL niet vergeven omdat het in dit geval teveel is wat ik moet opgeven wat belangrijk voor mij is ..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:55
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
bingo ... helemaal in de roos Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:53
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
PETRA373 schreef:
ha ha, wil hier even het woord schijnt benadrukken, schijnt.... maar is niet zo Knipoog smiley

Ja Petra, laat jij jouw licht daar maar een op schijnen ...

ik heb de voorzet net gedaan

wow wat een gevoelig onderwerp .... Geschokte, onthutste smiley


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 12:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:51
BerichtOnderwerp: Vergeving
 
WILLEMIJN232 schreef:
y the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ...



Als ik dit lees denk ik: ik zeg maar niets....... Knipoog smiley

Maar mannen beter dan vrouwen???? Dat je er al zo over nadenkt.... Verraste, verbaasde smiley

Ho ho ho, als ik zeg dat mannen beter zijn in eindeloos drammen is het dan wel goed?

Ja, mannen zijn in het algemeen beter in sommige dingen en vrouwen in andere. In mijn beleving vullen mannen en vrouwen elkaar aan door hun verschillende eigenschappen.

Dit bedoel ik met een ander onderwerp. is off-toppic.

Hmm, terug naar het topic: nu ik er zo over nadenk; misschien is het wel makkelijker voor een man om te vergeven dan voor een vrouw. Ergo, kan een man beter vergeven dan een vrouw.

Dank je voor het opstapje ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van ZOEKER064
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 1 van 5