ChristianMatch
 


Forum

Berichten van DAANTJE839
ChristianMatch forum index » Berichten van DAANTJE839
Auteur Bericht
DAANTJE839 (46)





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 augustus 2013, 21:59
BerichtOnderwerp: Meerdere scheidingen in een mensenleven
 
MARTIJN277 schreef:
Heel moeilijk onderwerp, wel moedige reacties.

Wat me in de hele discussie opvalt is dat er blijkbaar vaak (ook vanuit de kerkgemeenschap) veroordelend wordt gesproken over vrouwen (soms misschien ook mannen) die willen scheiden vanwege overspel van hun partner of vanwege mishandeling en nog meer verschrikkelijke gebeurtenissen. Maar hoe wordt er eigenlijk gedacht (ook door diezelfde kerkgemeenschap) over degene die binnen het huwelijk de echtbreker of mishandelaar is ? Nemen kerken en gemeenteleden ook dan, als het huwelijk nog in stand is, hun verantwoordelijkheid en spreken hem op zijn verkeerde gedrag aan (als het al bekend is wat er aan de hand is) ?
Of wacht men liever totdat de vernederde het initiatief heeft genomen tot echtscheiding en valt dan over elkaar heen om haar te veroordelen ?

Misschien is het nuttige uit deze discussie wel dat de vrouw die vanwege overspel of mishandeling wil scheiden niet degene is die de echtbreuk pleegt. Dat is de partner geweest die door overspel en liefdeloosheid reeds echtbreuk heeft gepleegd. Dat echtbreuk niet hetzelfde is als echtscheiding, is voor mij wel een eye-opener. Er is sprake van echtbreuk als er geen liefde voor de ander meer is. De Bijbel geeft de echtgenoten ook als opdracht om elkaar lief te hebben (broos vaatwerk).

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ja, ik denk dat je ook na 2 echtscheidingen mag hertrouwen en de zegen van de Heere hierover mag vragen. Op voorwaarde (denk ik?) dat de echtscheiding een gevolg is van echtbreuk (mishandeling is dat ook) door de partner en hij/zij geen berouw toont en beterschap belooft.

Fijn een bemoedigende reactie te lezen! Dat doet mij persoonlijk goed, Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAANTJE839 (46)





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: zondag 11 augustus 2013, 15:37
BerichtOnderwerp: Meerdere scheidingen in een mensenleven
 
FAITH187 schreef:
Ik ben al geringe tijd benieuwd naar iets. Hoe kijkt God aan tegen mensen, die onder wat voor omstandigheden dan ook, meermaals gescheiden zijn? Je leest hier eigenlijk nooit iets over. Men gaat er denk ik van uit dat als je gescheiden bent, dit een keer gebeurd is in je leven. Maar wat nu als dit anders is? Hoe ga je daarmee om, hoe ziet God dit en mag je dan uberhaupt nog wel hertrouwen, als de scheiding op grond van andere redenen dan overspel heeft moeten plaatsvinden?

Dat je dit onder de aandacht van CM leden brengt vind ik moedig.
Ik zelf ben al 2 ik gescheiden en dat is niet iets waar ik trots op ben.
Het is ook niet een beslissing die je zomaar neemt om te gaan scheiden, daar gaat veel, heel veel aan vooraf.
Wel is voor mij mijn geloof in God, mijn houvast geweest in de verschrikkelijke moeilijke tijden.
Het jammere van mensen is dat ze al direct hun oordeel klaar hebben, zonder te weten wat er zich allemaal heeft afgespeeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van DAANTJE839
Pagina 1 van 1