ChristianMatch
 


Forum

Meerdere scheidingen in een mensenleven
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: woensdag 24 juli 2013, 16:11
 
Ik ben al geringe tijd benieuwd naar iets. Hoe kijkt God aan tegen mensen, die onder wat voor omstandigheden dan ook, meermaals gescheiden zijn? Je leest hier eigenlijk nooit iets over. Men gaat er denk ik van uit dat als je gescheiden bent, dit een keer gebeurd is in je leven. Maar wat nu als dit anders is? Hoe ga je daarmee om, hoe ziet God dit en mag je dan uberhaupt nog wel hertrouwen, als de scheiding op grond van andere redenen dan overspel heeft moeten plaatsvinden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE969





Berichten: 44

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 09:03
 
Ik vindt het lastig om hier wat over te zeggen, zonder dat je een specifieke situatie van iemand kent, je kan nooit alle mensen over een kam scheren, en wie zijn wij om over anderen te oordelen?

Ik ben er wel van overtuigd dat je altijd welkom bij God bent, hij doet de deur nooit voor je docht!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEO976





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 15:40
 
Ik ben zelf gescheiden (1x, geen kinderen in het spel)
Het is een zonde denk ik,
een teleurstelling voor jezelf.. want je beloofd tòch iemand eeuwige trouw,
als dat dan mislukt is dat heel verdrietig.
Maar vergeet niet dat een mascara stelen bij de DA in de ogen van God
even zondig is dan 3x scheiden..
Only God can judge. Altijd jammer als mensen hierover durven te oordelen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 17:34
 
als ik van te voren wist dat ik zou scheiden was ik nooit getrouwd want je trouwt niet om te scheiden toch ... maar altijd jammer dat men je soms veroordeeld zonder dat men de feiten weet waarom je soms geen keuze had ... ik in ieder geval niet ... heeft me paar jaar geduurd voor je daar over heen ben ... toch weerhoudt mij dat niet nog een keer te trouwen met de juiste die mij verdient en mij neemt zoals ik ben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 18:11
 
LEO976 schreef:
Ik ben zelf gescheiden (1x, geen kinderen in het spel)
Het is een zonde denk ik,
een teleurstelling voor jezelf.. want je beloofd tòch iemand eeuwige trouw,
als dat dan mislukt is dat heel verdrietig.
Maar vergeet niet dat een mascara stelen bij de DA in de ogen van God
even zondig is dan 3x scheiden..
Only God can judge. Altijd jammer als mensen hierover durven te oordelen..

Dat is zeker jammer. Ik ken iemand die 3 keer gescheiden is. Haar eerste 2 huwelijken waren in ongeloof gesloten, de laatste in geloof. In 2 huwelijken is zij mishandeld, en in het andere huwelijk was ook veel verkeerd maar daar weet ik niet zo veel van. Ze wordt aan alle kanten veroordeeld door mede-gelovigen, heeft een andere gemeente moeten zoeken ed. Heel verdrietig. Ze moet ook de rest van haar leven alleen blijven, volgens mede-gelovigen. Zo verdrietig.. vandaar dat ik maar even dit topic geopend heb, om te kijken hoe hierover gedacht wordt op CM.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 18:42
 
Mijn eerste gedachte is dat ze in een nieuwe relatie wellicht veel meer tijd moet nemen de andere te leren kennen.Misschien past een andere vorm van relatie beter bij haar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 18:48
 
FAITH187 schreef:
Ik ben al geringe tijd benieuwd naar iets. Hoe kijkt God aan tegen mensen, die onder wat voor omstandigheden dan ook, meermaals gescheiden zijn? Je leest hier eigenlijk nooit iets over. Men gaat er denk ik van uit dat als je gescheiden bent, dit een keer gebeurd is in je leven. Maar wat nu als dit anders is? Hoe ga je daarmee om, hoe ziet God dit en mag je dan uberhaupt nog wel hertrouwen, als de scheiding op grond van andere redenen dan overspel heeft moeten plaatsvinden?


Ik zou het zelf als een signaal zien... wat is er nou aan de hand, wat gebeurt er steeds, valt iemand steeds op de verkeerde, is het een herhaling van trauma's ... kortom een stukje reflectie en inzichtgevende gesprekken bij een hulpverlener lijkt me geen overbodige luxe om eens op een meer gelijkwaardige manier aan een relatie te beginnen.
En God kijkt verder dan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:03
 
Veel mensen (ook mijn ongelovige collega's) zeggen vaak "je mag als christen niet scheiden". Echter in de Bijbel staat: "gij zult niet echtbreken".
Echtbreuk is in heel veel (nog bestaande) huwelijken opgetreden.

Ieder geval is weer anders, maar ik hoor wel dat er tegenwoordig wel heel snel gescheiden wordt. We voelen niets meer voor elkaar, of ....weet ik veel....
Ik denk dat als je er "alles" aan hebt gedaan (één van de twee moet dan misschien wel kruisdragen) en het gaat echt niet, dan zit er niets anders op om te gaan scheiden. Als er (structureel) geweld o.i.d. plaatsvind is het weer een ander geval, dan hoef je wat mij betreft niet meer voor je huwelijk te vechten. Maar zoals ik al schreef, ieder geval is anders...

Iedere scheiding is er één teveel, ook in God's ogen. Iedere zonde is een zonde, er zijn geen zonde's die zwaarder wegen.

Het enige wat we kunnen doen is onze zonden te belijden en aan het kruis neerleggen, hopende op vergeving.


Zal ik een oordeel geven? euh.... "wie zonder zonde is werpe de eerste steen"......... sorry, dan moet ik afhaken.


Laatst aangepast door
KLUS667
op donderdag 25 juli 2013, 19:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:15
 
Ik denk dat de Bijbel duidelijk is dat een scheiding tegen de wil van God ingaat. Ook staat er dat een vrouw net zolang aan haar man is gebonden tot deze sterft. Dat is voor ons mensen en voor onze tijd misschien een achterhaalde gedachte, maar het is wel wat God zegt en daarom vind ik dat we er gehoorzaam aan moeten zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:19
 
MANNA420 schreef:
Ik denk dat de Bijbel duidelijk is dat een scheiding tegen de wil van God ingaat. Ook staat er dat een vrouw net zolang aan haar man is gebonden tot deze sterft. Dat is voor ons mensen en voor onze tijd misschien een achterhaalde gedachte, maar het is wel wat God zegt en daarom vind ik dat we er gehoorzaam aan moeten zijn.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar er staat ook in de Bijbel dat een man zijn vrouw als een broos vaatwerk moet behandelen. Wat moet je dan als vrouw doen als deze man niet wil veranderen, niet in therapie wil en ronduit gevaarlijk is? Moet je dan als vrouw je kapot laten maken? Ik kan mij niet voorstellen dat God dat wil...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:20
 
MANNA420 schreef:
Ik denk dat de Bijbel duidelijk is dat een scheiding tegen de wil van God ingaat. Ook staat er dat een vrouw net zolang aan haar man is gebonden tot deze sterft. Dat is voor ons mensen en voor onze tijd misschien een achterhaalde gedachte, maar het is wel wat God zegt en daarom vind ik dat we er gehoorzaam aan moeten zijn.

Ja, totdat je zelf(Moge God dat verhoede Natuurlijk, en de kans zelf lijkt mij voor jou ook heel erg klein), zelf in een onmogelijk leefbare huwelijkssituatie komt.

Dan ook nog gehoorzamen?

Wil God dat je de rest van je leven in een ongelukkig huwelijk zit.

Net als een farizeeër die zei dat Jezus niet mocht genezen omdat het zondag was, dan kan je wettisch worden, en we leven in een gebroken wereld onder de genade.

Zegens Knipoog smiley !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:22
 
LEANNE226 schreef:
Mijn eerste gedachte is dat ze in een nieuwe relatie wellicht veel meer tijd moet nemen de andere te leren kennen.Misschien past een andere vorm van relatie beter bij haar?

Dat zou ik ook zeggen. Maar dan kom je weer op een thema dat latten of samenwonen bijbels gezien niet mag...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:24
 
MANNA420 schreef:
Ik denk dat de Bijbel duidelijk is dat een scheiding tegen de wil van God ingaat. Ook staat er dat een vrouw net zolang aan haar man is gebonden tot deze sterft. Dat is voor ons mensen en voor onze tijd misschien een achterhaalde gedachte, maar het is wel wat God zegt en daarom vind ik dat we er gehoorzaam aan moeten zijn.

makkelijker gezegd dan gedaan en tuurlijk moet je er alles aan doen om niet te scheiden maar dacht je dat ik het leuk vond Boze smiley

kom maar terug als het je overkomen is dan klets je wel anders ... Gefrustreerde smiley

ik koos er niet voor maar soms heb je geen andere keuze want God wilde mij ook niet ongelukkig zien en dan ..... Woedende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:32
 
Ik heb alleen neergezet wat de Bijbelse lijn is en God wil met iedereen een nieuwe start maken ook met mannen en vrouwen die zijn gescheiden. God wil idd niet dat je als vrouw bij een man blijft die je mishandeld.

Verder is elk geval natuurlijk uniek.


Laatst aangepast door
MANNA420
op donderdag 25 juli 2013, 19:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 20:04
 
KLUS667:
Quote:
Het enige wat we kunnen doen is onze zonden te belijden en aan het kruis neerleggen, hopende op vergeving.

Hopende op vergeving Smiley die vol vragen zit

Wij zijn vergeven: Niemand is zonder zonde, degene die zegt zonder zonde te zijn liegt en doet de waarheid niet, maar God is getrouw en rechtvaardig onze zonden te vergeven als we die belijden, 1 Joh. 1.

Knipoog smiley

Dis de originele tekst: 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 1 Joh 1 vers 8 en 9


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 25 juli 2013, 20:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 20:06
 
MANNA420 schreef:
Ik heb alleen neergezet wat de Bijbelse lijn is en God wil met iedereen een nieuwe start maken ook met mannen en vrouwen die zijn gescheiden. God wil idd niet dat je als vrouw bij een man blijft die je mishandeld.

Verder is elk geval natuurlijk uniek.

Ja, en mensen die door omstandigheden en druk van de kerk en/of familie o.i.d. met de verkeerde zijn getrouwd die helemaal niet bij ze past....Die heb je namelijk ook.

Twijfelende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 25 juli 2013, 20:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 20:31
 
MANNA420 schreef:
Ik denk dat de Bijbel duidelijk is dat een scheiding tegen de wil van God ingaat. Ook staat er dat een vrouw net zolang aan haar man is gebonden tot deze sterft. Dat is voor ons mensen en voor onze tijd misschien een achterhaalde gedachte, maar het is wel wat God zegt en daarom vind ik dat we er gehoorzaam aan moeten zijn.


Had duidelijk te maken met de denkwijze over vrouwen van die tijd. Vrouwen werden soms als meubilair gebruikt en hadden niet veel te zeggen, de verhoudingen lagen totaal scheef. Ter bescherming, omdat ze aan haar lot was overgeleverd als de man haar eruit zette, was daar Gods wet dat de man zorg voor haar moest dragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 21:59
 
JOL252 schreef:
Had duidelijk te maken met de denkwijze over vrouwen van die tijd. Vrouwen werden soms als meubilair gebruikt en hadden niet veel te zeggen, de verhoudingen lagen totaal scheef. Ter bescherming, omdat ze aan haar lot was overgeleverd als de man haar eruit zette, was daar Gods wet dat de man zorg voor haar moest dragen.


Dus de Bijbel (delen ervan) is achterhaald? Omdat het door mensen geschreven is? Die dachten door Gods geest geleid te worden bij het opschrijven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 22:01
 
In Exodus 20:14 lezen we: Gij zult niet echtbreken. In Deuteronomium 5:18 staat: Gij zult geen overspel doen. Het in de grondtekst gebruikte woord is op beide plaatsen identiek, het betreft hier het Hebreeuwse werkwoord na’aph, wat je kunt vertalen met overspel.
Maarten Luther vertaalde het zevende gebod met: ‘Du sollst nicht ehebrechen’. De eerste Nederlandse Bijbelvertalingen in de Reformatietijd, zoals de Liesveldtbijbel, zijn overzettingen van Luthers Duitse vertaling. Zo werd het: Gij zult niet echtbreken.
In de Deux -Aes Bijbel die in 1562 verscheen is het woord echtbreken weer gecorrigeerd en staat er weer: Gij zult geen overspel doen. Alleen in de weergave van de Tien Geboden in Exodus is het: Gij zult niet echtbreken, blijven staan, omdat dit al zo ingeburgerd was.
In de Statenvertaling is het ook overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen, behalve in Exodus 20:14. In de nieuwe Bijbelvertaling is het woord na`aph overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen.

In de tijd van de Bijbel konden mannen wel makkelijk hun vrouw verstoten, zo`n vrouw kon eigenlijk alleen maar door prostitutie in haar levensonderhoud voorzien. Een prostituee tast de zuiverheid van de liefde aan, ze vernedert zichzelf. Jezus neemt het op voor die vrouwen, hij wil ze beschermen. Daarom de oproep aan mannen om hun macht niet te misbruiken en om hun vrouwen niet te verstoten.

Het zevende gebod is geen verbod op echtscheiding, dus op het beëindigen van de eigen huwelijksrelatie. De bijbel kent zo’n verbod niet. Wel wordt dat vandaag nog steeds door velen zo gezien. Veel huwelijken hebben zo onnodig lang geduurd en meer verdriet dan vreugde gebracht. Wel gehuwd, maar in feite niet meer getrouwd, niet meer vertrouwd met elkaar, de echt, de trouw gebroken.
En ook na een scheiding is het mogelijk en niet door God verboden om een nieuwe relatie te beginnen. God heeft ons niet gemaakt om alleen te zijn, Hij zag dat dat niet goed was! En ja, dan mogen (let wel: het hoeft niet) wij nu ook wat anders denken over andere samenlevingsvormen, dan alleen het huwelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 22:27
 
JANS221 schreef:
In Exodus 20:14 lezen we: Gij zult niet echtbreken. In Deuteronomium 5:18 staat: Gij zult geen overspel doen. Het in de grondtekst gebruikte woord is op beide plaatsen identiek, het betreft hier het Hebreeuwse werkwoord na’aph, wat je kunt vertalen met overspel.
Maarten Luther vertaalde het zevende gebod met: ‘Du sollst nicht ehebrechen’. De eerste Nederlandse Bijbelvertalingen in de Reformatietijd, zoals de Liesveldtbijbel, zijn overzettingen van Luthers Duitse vertaling. Zo werd het: Gij zult niet echtbreken.
In de Deux -Aes Bijbel die in 1562 verscheen is het woord echtbreken weer gecorrigeerd en staat er weer: Gij zult geen overspel doen. Alleen in de weergave van de Tien Geboden in Exodus is het: Gij zult niet echtbreken, blijven staan, omdat dit al zo ingeburgerd was.
In de Statenvertaling is het ook overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen, behalve in Exodus 20:14. In de nieuwe Bijbelvertaling is het woord na`aph overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen.

In de tijd van de Bijbel konden mannen wel makkelijk hun vrouw verstoten, zo`n vrouw kon eigenlijk alleen maar door prostitutie in haar levensonderhoud voorzien. Een prostituee tast de zuiverheid van de liefde aan, ze vernedert zichzelf. Jezus neemt het op voor die vrouwen, hij wil ze beschermen. Daarom de oproep aan mannen om hun macht niet te misbruiken en om hun vrouwen niet te verstoten.

Het zevende gebod is geen verbod op echtscheiding, dus op het beëindigen van de eigen huwelijksrelatie. De bijbel kent zo’n verbod niet. Wel wordt dat vandaag nog steeds door velen zo gezien. Veel huwelijken hebben zo onnodig lang geduurd en meer verdriet dan vreugde gebracht. Wel gehuwd, maar in feite niet meer getrouwd, niet meer vertrouwd met elkaar, de echt, de trouw gebroken.
En ook na een scheiding is het mogelijk en niet door God verboden om een nieuwe relatie te beginnen. God heeft ons niet gemaakt om alleen te zijn, Hij zag dat dat niet goed was! En ja, dan mogen (let wel: het hoeft niet) wij nu ook wat anders denken over andere samenlevingsvormen, dan alleen het huwelijk.

Wat ik mij wel afvraag, als Manno dus citeert dat de vrouw gebonden is aan de man tot hij sterft (bij het zelf verlaten van de man). Hoe moet ik dit in de context zien van vrouwen die op wat voor wijze mishandeld zijn door hun man? Moeten zij dan een soort van 'wachten' totdat de man sterft, zodat zij weer een relatie mogen krijgen? Dat lijkt mij ook nogal scheef. De vrouw moet dan boeten voor de scheiding, terwijl de man die veroorzaakt heeft door haar zo te behandelen. De man mag dan blijkbaar doen wat hij 'wil', terwijl de vrouw dan dus eigenlijk moet boeten voor wat hij veroorzaakt heeft. Ik vraag me af hoe God hier dan tegen aan kijkt. Ik lees in de Bijbel ook niets over zulke kwesties, dat maakt het er niet makkelijker op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 23:10
 
FAITH187 schreef:
Wat ik mij wel afvraag, als Manno dus citeert dat de vrouw gebonden is aan de man tot hij sterft (bij het zelf verlaten van de man). Hoe moet ik dit in de context zien van vrouwen die op wat voor wijze mishandeld zijn door hun man? Moeten zij dan een soort van 'wachten' totdat de man sterft, zodat zij weer een relatie mogen krijgen? Dat lijkt mij ook nogal scheef. De vrouw moet dan boeten voor de scheiding, terwijl de man die veroorzaakt heeft door haar zo te behandelen. De man mag dan blijkbaar doen wat hij 'wil', terwijl de vrouw dan dus eigenlijk moet boeten voor wat hij veroorzaakt heeft. Ik vraag me af hoe God hier dan tegen aan kijkt. Ik lees in de Bijbel ook niets over zulke kwesties, dat maakt het er niet makkelijker op.

Ik denk dat je mag kijken naar hoe jij Jezus kent, hoe is Hij voor jou als vriend en wat heb je van Hem gezien en meegemaakt. De letter doodt, de geest maakt levend.
Hij heeft je toekomst op het oog en Hij is de vervulling van de wet. Hoe? Liefde en genade. Zo mogen wij ook naar ons zelf kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 01:02
 
Hoe vaak hebben wij gezondigd en hoe vaak worden wij vergeven? er is wel een kleine gradtie in zonden naar ik meen, maar zelfs voor de ergste misdadiger is er op het laatste moment toch nog kans om deelgenoot te worden van Jezus Koninkrijk. Jezus zei tegen die ene misdadiger (kruisdood was toentertijd de zwaarste straf voor zware misdadigers), "vanaf heden zult gij met mij in het Paradijs zijn.

God heeft verdriet om de fouten die ons worden aangedaan of die wij begaan, maar juist door Jezus is er Redding voor een ieder gebracht. We zullen wel moeten accepteren wie Jezus is en ons voor zover mogelijk, toch moeten proberen om als goed christen te gaan leven. Als men meerdere keren getrouwd is geweest en dat men er alles aan gedaan heeft om gehoorzaam te zijn aan wat God wil, maar het op welke manier dan ook niet gelukt is, zal (denk ik) God er verdrietig om zijn, maar er best wel begrip voor op brengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 06:59
 
KLUS667 schreef:
Dus de Bijbel (delen ervan) is achterhaald? Omdat het door mensen geschreven is? Die dachten door Gods geest geleid te worden bij het opschrijven?

De bijbel zie ik als een verzameling verhalen, poëzie en liederen waarin mensen door al de eeuwen heen hebben vastgelegd wat ze van en met God ervaren hebben. De boodschap die doorklinkt ook uit teksten uit het Oude Testament is een verkondiging en oproep tot omkeer en bezinning, tot eerbied voor de Schepper en de schepping, tot liefde voor God en de naaste. En bovenal een boodschap van liefde van God voor de mens. Die boodschap is zonder alles letterlijk te nemen nog heel actueel en beslist niet achterhaald. Wel zijn de wetten uit bv het Oude testament geschreven voor die tijd en nu zoveel duizenden jaren later kun je deze wetten niet zomaar zondermeer toepassen, de maatschappelijke en sociale verhoudingen waren toen heel anders en onze kennis en de wetenschap is veranderd en groter dan toen. Je zou je eens af kunnen vragen, waarom God deze wetten opgesteld heeft, wat de bedoeling ervan was. Als dat begrepen wordt zie je dat het niets is om ons van alles te onthouden waarvan we niet zouden mogen genieten, maar dat het in die tijd een stuk bescherming bood. Het hoeft voor je geloof absoluut geen probleem te zijn om je niet meer aan die wetten te houden. En eigenlijk doen we dat al niet meer, al worden wetten waarmee we anderen om de oren kunnen slaan maar al te graag gebruikt. Leven vanuit je geloof en zien waarom God deze wetten toen heeft opgesteld, geeft je een stuk inzicht in Gods grote liefde voor de mens. En in die grote liefde mogen wij nu met veranderde inzichten leven. De vervulling van de wet door Christus geeft een hoop ontspanning en zorgt voor bevrijding. We moeten niet meer van alles, we mogen leven in liefde tot God en de naaste en met vertrouwen en hoop op een mooie toekomst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 07:58
 
KLUS667 schreef:
Dus de Bijbel (delen ervan) is achterhaald? Omdat het door mensen geschreven is? Die dachten door Gods geest geleid te worden bij het opschrijven?

Ik geloof zeker niet dat de bijbel achterhaald is! Ik geloof dat het een door Zijn geest geïnspireerd woord is. Toch ontkomen we niet aan het feit dat het in een cultuur en periode werd geschreven waar de vrouw een ondergeschikte positie innam waarin ze heel weinig te vertellen had (we raken nu denk ik off topic) en is het noodzakelijk om ook te kijken naar die periode waarin die woorden gesproken werden. (Dit had ik een ruime tiental jaar geleden niet kunnen denken dat ik dit nog es zou zeggen, dit soort onderwijs wordt niet gegeven in grote delen van de christelijke hoek.)

God dacht/denkt heel anders over de vrouw dan de heersende normen en waarden van de mensen uit die tijd. Hij zei nog eens extra tegen de man dat je haar niet zomaar aan de straatkant kon zetten, zoals Jans al uitlegt was ze dan gedoemd aan de onderkant van de samenleving te komen. De familie keek ook al niet naar haar om als ze gedumpt werd want de gedumpte vrouw vertegenwoordigde schande. Ze droeg hoe dan ook alle last, gevolgen en verantwoording van deze keuze van haar echtgenoot. God zette dit recht en liet zien wat Zijn gedachten over de vrouw waren: "Heb haar lief, draag zorg voor haar, zorg dat haar niets te kort komt en neem je verantwoordelijkheid, ze is je meest naaste en samen vormen jullie een verbond en eenheid zoals Ik het bedoel".

Mij word het woord van God steeds liever als ik het in die context lees want ik zie Zijn grote hart en bedoeling achter het huwelijk naar voren komen. En daar passen ook die teksten in dat Hij voor de bruid zorgt dat ze zonder vlek of rimpel straks voor Hem zal staan.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 26 juli 2013, 08:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 09:11
 
God denk heel anders dan wij denken, laat dat even duidelijk voorop gesteld worden. Wij weten precies hoe God denkt, maar hebben wij dat recht wel?

De Bijbel, Gods Woord is geen verhaaltjesboek maar een leerboek, puur om eigen inzicht te krijgen hoe te leven naar Gods wil. AL hoe oud ook, God gaf regels om ellende te voorkomen uit liefde voor ons, niet om ons dwars te zitten. Gezien dat de mensheid in 2 groepen (Gods volk en wij dus) opgedeeld kan worden, moeten we ons afvragen, voor wie gelden welke regels. Gods volk is en blijft Zijn oogappel maar, door Jezus zijn wij nu ook verbonden en mogen ons ook Gods kinderen noemen


Heel veel "verhalen"zijn geschreven door getuigen en geletterden en zefs vandaag de dag nog onverminderd van kracht als het om regelgeving aan gaat. Het is nie taan ons om de Bijbel te gaan gebruiken naar eigen voordeel als het soms tegen regelgeving van God ingaat.

Laat Jezus ons voorbeeld zijn en blijven en laat ons gehoorzaam zijn aan wat Hij ondermeer heeft voorgeschreven in het Grote Gebod, zo heeft Hij ook duidelijk (als Hoofd van Gods kinderen) de dienende Liefde voor geleefd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 12:13
 
Het is ook niet zo dat de Bijbel zegt dat je nooit mag scheiden.

Zie Matteus 19:9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.

Hoererij is dus een legitieme reden om te scheiden. Maar het is natuurlijk beter als een koppel weer tot elkaar komt.

In 1 Korinthe 7:8 heeft Paulus het over de ongehuwden en weduwen. De ongehuwden waren waarschijnlijk vrouwen die getrouwd geweest waren:

8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Wanneer iemand getrouwd is en tot bekering komt en de ongelovige partner niet en die ongelovige partner wil scheiden dan mag dit ook:

15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 14:22
 
MANNA420 schreef:
Het is ook niet zo dat de Bijbel zegt dat je nooit mag scheiden.

Zie Matteus 19:9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.

Hoererij is dus een legitieme reden om te scheiden. Maar het is natuurlijk beter als een koppel weer tot elkaar komt.

In 1 Korinthe 7:8 heeft Paulus het over de ongehuwden en weduwen. De ongehuwden waren waarschijnlijk vrouwen die getrouwd geweest waren:

8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Wanneer iemand getrouwd is en tot bekering komt en de ongelovige partner niet en die ongelovige partner wil scheiden dan mag dit ook:

15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen.

Waaruit maak jij op dat in 1 Korinthe 7 en 8 Paulus refereert naar de ongehuwden die waarschijnlijk eerder getrouwd geweest waren? En deze redenen tot echtscheiding zijn mij weliswaar bekend, maar staat er ook iets in de Bijbel waaruit blijkt dat de vrouw de man ook mag verlaten bij mishandeling (fysiek, psychisch, sexueel-alle vormen zijn mogelijk). Ik heb hier zelf wel naar gezocht maar niets gevonden. Houdt dit dan in dat dit voor God geen reden tot scheiding is? Ik kan mij daar heel moeilijk iets bij voorstellen eerlijk gezegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 15:09
 
FAITH187 schreef:
Waaruit maak jij op dat in 1 Korinthe 7 en 8 Paulus refereert naar de ongehuwden die waarschijnlijk eerder getrouwd geweest waren? En deze redenen tot echtscheiding zijn mij weliswaar bekend, maar staat er ook iets in de Bijbel waaruit blijkt dat de vrouw de man ook mag verlaten bij mishandeling (fysiek, psychisch, sexueel-alle vormen zijn mogelijk). Ik heb hier zelf wel naar gezocht maar niets gevonden. Houdt dit dan in dat dit voor God geen reden tot scheiding is? Ik kan mij daar heel moeilijk iets bij voorstellen eerlijk gezegd.


Een God die van mij zou vragen bij een mishandelende partner te blijven die mij misbruikt en vernedert, met of zonder de kinderen erbij, die mij behandeld als voetveeg ....
Nee die god hoef ik niet... dat is de god van de wereld en die is verslagen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 19:31
 
FAITH187 schreef:
Waaruit maak jij op dat in 1 Korinthe 7 en 8 Paulus refereert naar de ongehuwden die waarschijnlijk eerder getrouwd geweest waren? En deze redenen tot echtscheiding zijn mij weliswaar bekend, maar staat er ook iets in de Bijbel waaruit blijkt dat de vrouw de man ook mag verlaten bij mishandeling (fysiek, psychisch, sexueel-alle vormen zijn mogelijk). Ik heb hier zelf wel naar gezocht maar niets gevonden. Houdt dit dan in dat dit voor God geen reden tot scheiding is? Ik kan mij daar heel moeilijk iets bij voorstellen eerlijk gezegd.

Faith, we kunnen niet zomaar teksten uit de bijbel halen en die nu van toepassing laten zijn. Zoals ik al schreef heeft de bijbel nu eenmaal geen zaakregister waarin je snel kunt opzoeken waar je een kant-en-klaar antwoord op je ethische vragen kunt vinden. Neem de moeite om te ontdekken waarom iets geschreven is, wat de bedoeling was en vertaal dat naar deze tijd. Letterlijk overnemen gaat niet, de maatschappelijke verhoudingen waren anders. Met onze westerse ogen kijken naar teksten van toen volstaat niet. We mogen een nieuwe betekenis geven aan de oude teksten met respect voor de traditie. Jezus, was sociaal en betrokken en kwam op voor de zwakkeren en het uitschot van de samenleving. Hij kwam op voor hen die onrecht aangedaan werd. Hij preekte gerechtigheid en barmhartigheid. Gerechtigheid om mensen tot hun recht te laten komen, vrouwen die in de knel zitten, die mishandeld worden, ook in een huwelijk. Hij was ook barmhartig en wou mensen in nood helpen. Dat is ook wat van ons gevraagd wordt: de ander tot zijn recht laten komen en mensen in nood helpen. We kunnen geïnspireerd worden door de bedoeling van die oude teksten en zo ons christen-zijn gestalte geven. Nieuwe wetenschappelijk inzichten en tekststudies kunnen je tot nieuwe interpretaties brengen. Teksten kunnen inspirerend zijn voor je geloof en leven, om van daaruit naar de medemens te kijken en niet veroordelend zijn. En zo kunnen christenen tot verschillende interpretaties van teksten komen. Je hoeft je niet uit angst vast te klampen aan inzichten uit het verleden, het verhaal gaat verder, het verhaal leeft…..
God vraagt niet van ons om je huwelijk te laten voortduren als je mishandeld en vernederd wordt, dan wordt je geen recht gedaan, je komt niet tot je recht, zo is een huwelijk niet bedoeld. Laten wij vooral bewogen en barmhartig zijn, opkomen voor gerechtigheid en in liefde om hen heen staan die dat nodig hebben.


Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 26 juli 2013, 19:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 19:51
 
JANS221 schreef:
Faith, we kunnen niet zomaar teksten uit de bijbel halen en die nu van toepassing laten zijn. Zoals ik al schreef heeft de bijbel nu eenmaal geen zaakregister waarin je snel kunt opzoeken waar je een kant-en-klaar antwoord op je ethische vragen kunt vinden. Neem de moeite om te ontdekken waarom iets geschreven is, wat de bedoeling was en vertaal dat naar deze tijd. Letterlijk overnemen gaat niet, de maatschappelijke verhoudingen waren anders. Met onze westerse ogen kijken naar teksten van toen volstaat niet. We mogen een nieuwe betekenis geven aan de oude teksten met respect voor de traditie. Jezus, was sociaal en betrokken en kwam op voor de zwakkeren en het uitschot van de samenleving. Hij kwam op voor hen die onrecht aangedaan werd. Hij preekte gerechtigheid en barmhartigheid. Gerechtigheid om mensen tot hun recht te laten komen, vrouwen die in de knel zitten, die mishandeld worden, ook in een huwelijk. Hij was ook barmhartig en wou mensen in nood helpen. Dat is ook wat van ons gevraagd wordt: de ander tot zijn recht laten komen en mensen in nood helpen. We kunnen geïnspireerd worden door de bedoeling van die oude teksten en zo ons christen-zijn gestalte geven. Nieuwe wetenschappelijk inzichten en tekststudies kunnen je tot nieuwe interpretaties brengen. Teksten kunnen inspirerend zijn voor je geloof en leven, om van daaruit naar de medemens te kijken en niet veroordelend zijn. En zo kunnen christenen tot verschillende interpretaties van teksten komen. Je hoeft je niet uit angst vast te klampen aan inzichten uit het verleden, het verhaal gaat verder, het verhaal leeft…..
God vraagt niet van ons om je huwelijk te laten voortduren als je mishandeld en vernederd wordt, dan wordt je geen recht gedaan, je komt niet tot je recht, zo is een huwelijk niet bedoeld. Laten wij vooral bewogen en barmhartig zijn, opkomen voor gerechtigheid en in liefde om hen heen staan die dat nodig hebben.

Je hebt helemaal gelijk Jans. Ik vind het zelf best wel moeilijk om hier zo in te staan. Niet naar anderen toe, maar voor mezelf ben ik best 'streng' om het maar zo te zeggen. Ik kom uit een vrij wettische gemeente, wat mij toch wel behoorlijk getekend heeft (in het negatieve vrees ik).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 1 van 5