ChristianMatch
 


Forum

Berichten van ANITA324
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 31 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ANITA324
Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 22:31
BerichtOnderwerp: Wat als er geen goede kerk is?
 
Wat als er geen goede kerk is?

Update 19 juni 2006, David Cloud, fbns@wayoflife.org
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV). Vertaling en voetnoten door M.V.

Het volgende is een antwoord dat wij zonden aan een vriend die ons vroeg wat te doen als er geen goede kerk is om te bezoeken, of wanneer een kerk die thans bezocht wordt diep in de dwaling is verzonken en er in de plaatselijke gemeenschap geen betere keus is. Velen schrijven ons hierover, en dus publiceren wij ons antwoord.
_______________________
Hallo xxxx
Hier een antwoord op uw vraag over de kerksituatie. Dit is klaarblijkelijk een moeilijke materie, en alleen de Heer kan u daarin leiden. U beschreef uw kerk als volgt:

“Ik bezoek een kleine kerk met een pastor die zegt dat hij fundamentalist is, maar in de werkelijke praktijk is hij een new-evangelical (nieuw-evangelisch). Hij noemt niet de namen van valse leraars. Hij zal geen kerklid terechtwijzen. Hij zal niet alarmeren over oecumenisme, afvalligheid, enz.”

U zei dat volgens uw schatting slechts twee of drie van de families in uw kerk zich bekommeren over een fundamentalistische positie, afscheiding van de wereld en afvalligheid, maar zij “kunnen niet vrij de hele raad Gods vertellen” omdat de leiders dit niet toestaan. U zei dat dit de beste kerk is in uw omgeving, dat er twee kerken 65 km daarvandaan zijn die beweren fundamentalistisch te zijn, maar zij promoten de Dobson -stijl van psychologie en andere dingen die een ware fundamentalist niet kunnen aantrekken.

Klaarblijkelijk is dit geen gezonde situatie. Het komt mij voor dat u vier opties heeft.

Vooreerst is het nodig eraan herinnerd te worden hoe belangrijk de kerk is. Mensen hebben kerken verdorven, maar mensen hebben de Kerk niet gesticht. De Kerk is Gods instituut en ze begon met de aardse bediening van Christus (Matt. 16:18). Het boek Handelingen is het verslag van de stich-ting van de eerste kerken onder het leiderschap van de apostelen. Het grootste deel van het Nieuwe Testament werd gericht aan kerken om hen te onderrichten over hoe Christus te dienen. De Kerk is de “pijler en fundament van de waarheid” (1 Tim. 3:15), en dat verwijst naar de plaatselijke verga-dering die pastors en dienaars heeft (zie de context van 1 Tim. 3). Toen de Heer Jezus Christus zijn finale Openbaring gaf, gaf Hij ze aan zeven specifieke gemeenten of kerken van die tijd (Openb. 1:4), en zeven keer zei Hij: “Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tot de gemeenten zegt” (Openb. 2:7, 11, 17, 29; 3:6, 13, 22).

Zonder twijfel is voor God de samenkomst van de kerk erg belangrijk en is het niet Zijn wil dat ge-lovigen ze verwaarlozen. Hij waarschuwt: “Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet verzuimen, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar opwekken en dat zoveel te meer als u de dag ziet naderen” (Hebr. 10:25).

Dit gezegd zijnde zou ik de volgende vier opties willen geven voor hen die geen gezonde kerk vin-den in hun omgeving.

1. Overstappen naar de dichtstbij zijnde gezonde kerk
Ik ken mensen die een uur of meer reizen om een goede kerk te bezoeken. Sommigen vertrekken (met auto, bus, trein of te voet) op zondagochtend en blijven een hele dag op de plaats van bestem-ming, en rijden naar huis na de avonddienst. Ik vind zoiets erg redelijk om doen. Het is vandaag niet ongewoon dat mensen honderden kilometers per week reizen om te gaan werken, en de kerk is zelfs nog belangrijker dan iemands werk.

Ik Zuid-Azië ken ik gelovigen die twee uur of meer naar de kerk STAPPEN, en ik weet er veel die twee uur reizen om de kerkvergadering bij te wonen.

1. James Dobson. Zie http://www.psychoheresy-aware.org/dobsonbk.html. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/James_Dobson
2. De term pastor komt van het Latijn en betekent herder. In het (Griekse) Nieuwe Testament worden zij presbuteroi of episkopoi genoemd: ouderlingen of opzieners over de kudde.
3. Van het Grieks diakonoi: dienaars (ook diakenen genoemd).
4. Plaatselijke gemeenten of kerken - Grieks ekklèsiais.


2. Verhuizen naar een plaats die een gezonde kerk heeft
Als er geen gezonde kerk te vinden is binnen bereikbare afstand, is het mijn eerste aanbeveling te proberen verhuizen. Naar mijn mening zou de kerk de belangrijkste overweging moeten zijn om te bepalen waar wij gaan wonen. Uiteraard moet men Gods leiding volgen in zulke materies, maar het feit is, zoals wij gezien hebben, dat de Heer heeft duidelijk gemaakt dat het Zijn wil is dat elk chris-ten een vruchtbaar lid is van een gezonde nieuwtestamentische kerk en dat de kerk Zijn voorge-schreven middel is voor het vervullen van de Grote Opdracht .

De lijst met kerken die wij onderhouden op de Way of Life website kan hulp bieden bij het bepalen waar u naartoe kan verhuizen.

3. De beste kerk bijwonen die beschikbaar is
Als er geen goede kerk is in uw gebied, en u kan niet verhuizen, dan kan u de beste kerk bezoeken die beschikbaar is, en u kan daar getrouw zijn en alles in handen van de Heer leggen waar u niet mee kan instemmen

Vergeet niet dat het de pastors zijn die de grootste verantwoording dragen voor de leer en het beleid van de kerk. Een kerklid is verantwoordelijk om alles te toetsen aan Gods Woord Hand. 17:11; 1 Thess. 5:21), maar hij is niet ultiem verantwoordelijk voor de beslissingen die gemaakt worden, omdat die moeten gemaakt worden door de leiders van de kerk.

Ik zeg niet dat een christen zich zou moeten onderwerpen aan een kerk die valse leer predikt, of die een zwaar corrupte bijbelversie gebruikt of die geheel afgeweken is van Gods Woord. Maar er zijn vele gradaties van kerkproblemen en dwalingen. Men heeft goddelijke wijsheid nodig om te onder-scheiden wat het belangrijkst is in zulke zaken en wat minder belangrijk is.

Veel van de dingen waar wij problemen mee hebben, hebben eerder te maken met toepassing en praktijk dan met doctrine (leer), en daarom moeten wij ervoor waken dat wij een goede bijbelse onderbouwing hebben van onze oordelen.

4. Samenkomen met gelijkgezinden met het doel een nieuwe kerk te stichten
Dit is geen simpele of gemakkelijke materie. Niet in een eigenlijke kerk zijn is een erg moeilijke en gevaarlijke situatie.

Het is geestelijk gevaarlijk omdat God heeft voorgeschreven dat christenen onder het gezag moeten staan van naar behoren opgeleide en aangestelde kerkleiders (Hebr. 13:7). Zij moeten waken over de zielen (Hebr. 13:17). Zij moeten ons opleiden en beschermen tegen dwaling (Efez. 4:11-14). Zij moeten het opzicht hebben (1 Petrus 5:2). Zij moeten onze voorbeelden zijn (1 Petrus 5:3). Het is niet genoeg te zeggen dat Jezus Christus het bestuur over mijn leven heeft; God heeft voorgeschre-ven dat er ook mannen zouden zijn die mij besturen. Als God mij niet geroepen heeft om een kerk-leider te zijn, dan moet ik mij onderwerpen aan kerkleiders. Er is geen alternatief voor de wil van God, uitgezonderd in bepaalde abnormale situaties, waar er geen gezonde kerk is en geen mogelijk-heid er een op te starten.

5. De Grote Opdracht is: “Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb” (Matt. 28:19).

Een nieuwtestamentische kerk is niet zomaar een groep gelovigen die samenkomt voor bijbelstudie of om te luisteren naar een opgenomen preek. Een nieuwtestamentische kerk moet een degelijk lei-derschap bezitten, degelijke doctrine, degelijke aanstellingen en een degelijke organisatie. De brie-ven aan Timotheüs en Titus bevatten Paulus’ instructies over hoe nieuwtestamentische kerken moe-ten gevormd worden (zie 1 Tim. 3:15; Titus 1:5). Titus bediende het eiland Kreta en velen werden er gered. Uiteraard zullen zij samengekomen zijn voor gemeenschap en lering, maar dat was niet genoeg. Aan Titus werd gezegd: “Daarom heb ik u op Kreta achtergelaten, opdat u verder in orde zou brengen wat nog ontbrak, en van stad tot stad ouderlingen zou aanstellen, zoals ik u bevolen heb” (Titus 1:5). Sommige dingen ontbraken nog, en deze dingen hadden te maken met degelijk gekwalificeerd leiderschap en de goede organisatie van de kerk.

Niet zomaar iedereen kan een nieuwe kerk opstarten. Niet zomaar iedereen kan een kerk leiden. Het is waarschijnlijk de moeilijkste taak in deze wereld. Wie de leiding neemt moet eerst en vooral een man zijn, ten tweede: door God geroepen; ten derde: bijbels onderlegd (Titus 1:9); ten vierde: god-vruchtig gekwalificeerd (1 Tim. 3). Als u niet zo’n man of mannen hebt om een nieuwe kerk te lei-den, dan kan u enkel wachten en bidden dat zo’n man of mannen naar uw gemeenschap komen. Ik geloof dat God dikwijls mannen heeft gezonden in antwoord op de gebeden van godvruchtige heili-gen die ontmoedigd waren in bestaande kerken en die Hem smeekten voor een bijbelse en geestelijk sterke kerk.

Denk er ook aan dat wij in een onvolmaakte wereld leven. Het zou mooi zijn als het anders was, en op een dag zullen wij ontvangen wat wij verlangen: zondeloze perfectie. Zoals Abraham en de hei-ligen van ouds zoeken wij “naar een beter, dat is naar een hemels vaderland” (Hebr. 11:14-16). Zij die gered zijn zullen dit op een dag bezitten, maar in de huidige wereld is er geen volmaaktheid. Dus moet onze onderwerping aan gezag volbracht worden in een context van onderwerping aan onvolmaakte mannen. Een vrouw is gezegd zich aan haar man te onderwerpen en hem te dienen, en dat betekent onderwerping aan een man die lang niet perfect is, een man die misschien niet eens gered is. Zij kan dit alleen doen wanneer zij haar ogen op Christus gericht houdt. Zij is onderworpen aan haar man, maar zij doet dit “als aan de Heer” (Efez. 5:22). Zij onderwerpt zich niet zozeer aan de man dan wel aan de Heer. De heilige vrouwen van ouds, die onderworpen waren aan hun mannen, deden dit niet omdat zij zwak waren maar omdat “die op God hoopten” (1 Petrus 3:5). Christenen worden onderricht zich te onderwerpen aan de overheid, maar opnieuw, dit betekent op zijn best onderwerping aan een onvolmaakte overheid. Geen enkele regering in deze boze wereld is ooit rechtvaardig geweest in bijbelse zin. Er is altijd corruptie, onrechtvaardigheid en ongerechtig-heid in de besturen van deze wereld. Maar God zegt dat wij ons aan hen moeten onderwerpen, hen eren, gehoorzamen en dat wij belastingen moeten betalen (Rom. 13:1-7). Dit principe gaat evenzo op met betrekking tot alle menigvuldige plichten van het leven.

Ik zeg gewoon dat wij in een bijzonder onvolmaakte wereld leven, en de kerken zijn onderhevig aan deze onvolmaaktheid omdat zij samengesteld zijn uit onvolmaakte mannen en vrouwen. Dit is ech-ter geen excuus voor het ondersteunen van een afvallige en diep gecompromitteerde kerk. God be-veelt Zijn volk zich af te scheiden van afvalligheid. Dat is duidelijk. Wat echter niet altijd duidelijk is, is precies op welk punt een kerk moet afgewezen worden. Zelfs de kerken die door de apostelen gesticht werden hadden een veelvoud aan problemen en zonden. Beschouw te kerk in Korinthe. Beschouw de zeven kerken van Asia, beschreven in Openbaring.

Wat soort kerk zult u vervoegen? Ik kijk nu al meer dan drie decennia naar kerken, hen vergelijkend met de Bijbel. Al die tijd ben ik een overtuigd baptist geweest, omdat ik geloof dat de historische baptistische leer, voor het grootste deel, een bijbelse leer is. Ik ben niet beschaamd een baptist te zijn, en ik adviseer dat iedereen een baptist wordt. Maar belangrijker dan baptist zijn is het Woord van God; en enkel omdat een kerk zich baptistisch noemt betekent zeker niet dat ze getrouw is aan het Woord van God. Zonder twijfel zou ik denominationale baptisten afwijzen, omdat ik het niet schriftuurlijk vind om intra-kerkorganisaties te vormen. Elke kerk zou echt onafhankelijk moeten zijn, onder haar ene Hoofd, Jezus Christus.

In de context van Noord-Amerika, meen ik, dat daar dan overblijven de fundamentalistische, onaf-hankelijke Baptisten en sommige fundamentalistische Bijbelkerken. Ik wou dat ik kon zeggen dat u gewoon naar een onafhankelijke baptistenkerk moet gaan en dat u dan in goed gezelschap bent, maar dat is beslist niet het geval. Er bestaan veel onafhankelijke baptistenkerken waarover ik be-schaamd ben en die ik niet zou bijwonen. Velen zijn meer of minder “gemakkelijk”, zonder stan-daarden, elke bijbelvertaling is goed, amusement-georiënteerd, positive-preaching, zelftrots-verster-kend, nieuw evangelische volkskerken.

Andere kerken lijken meer op een circus dan op de Kerk van de levende God. Anderen hebben het bijbelse evangelisme vervangen door een mensgemaakt, gemakkelijk substituut, zonder berouw of bekering (= quick prayerism); het “haal die cijfers zo snel als maar kan, zelfs als er geen bewijs is van redding”-programma. Anderen zijn meer verwant met een mens-gecentreerde sekte (ze eisen van de mensen een onvoorwaardelijke loyaliteit aan de pastor) dan met de ware Kerk van de Heer Jezus Christus.

Een kerknaam maakt voor mij niet veel uit; ik stel belang in haar leer en positie en hart en ijver en visie in vergelijk met het Woord van God. De Bijbel is de enige standaard voor de authenticiteit van een kerk, niet een naam, label of geërfde geschiedenis.

Erkend hebbend dat er geen perfecte kerken bestaan, en dat men soms dingen moet dragen die ver-keerd zijn, wil ik nog een finale waarschuwing geven voor het blijven in een gecompromitteerde kerk. MIJN FINALE WAARSCHUWING HEEFT TE MAKEN MET HET GEZIN. Als u kinderen hebt en u blijft in een gecompromitteerde, wereldse kerk, zal u zeer waarschijnlijk uw kinderen verliezen aan ofwel een wereldse vorm van christendom (“rock & roll christendom”, zoals ik het noem) of geheel aan de wereld. Zelfs al doet u alle pogingen om uw kinderen te beschermen tegen wereldlijkheid en compromis in de kerk, zij zullen erdoor geaffecteerd worden, doordat ze zullen geassocieerd worden met de andere jonge mensen in de kerk en de bediening van gecompromitteerde wereldgelijkvormige leiders.

Om af te ronden dit: De Kerk is het lichaam van Jezus Christus (1 Kor. 12:27) en de leden ervan moeten toegevoegd worden door de Heilige Geest. U moet ernstig bidden dat God u bij een kerk zal voegen van Zijn keuze, en dat u dan aan die kerk getrouw zult zijn en hierdoor de Heer Jezus Christus zult dienen. Richt uw ogen op de Heer Jezus Christus, het Hoofd van de Kerk, niet op zon-dige, zwakke, onvolmaakte mannen. Uiteindelijk moet elke individuele gelovige deze moeilijke beslissing maken met de leiding van de Heer.
Ik ben er zeker van dat dit helpt.
Zie ook de volgende artikelen op http://www.wayoflife.org:

Sincerely in Christ,
David Cloud
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 21:40
BerichtOnderwerp: voor elke dag bemoediging: lied, gedicht of bijbelvers
 
Vrijdag 19 - 11 - 2010

http://www.youtube.com/watch?v=2aw__63tP8g&feature=related

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 20:47
BerichtOnderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
 
HENK710 schreef:
Anita, begrijp ik het goed dat je denkt dat er geen gave van genezing meer is in deze tijd?

Bijzondere tekengaven en wonderen zijn in de Bijbel voor Israël bestemd.
De Joden zijn het volk dat “tekenen en wonderen” begeert: Joh 4:48;
1 Kor 1:22. Ze zijn dan ook voor hén bestemd.
De Joden zullen opnieuw tekenen krijgen
in de Grote verdrukking, na de Opna-me van de Gemeente.

Wij leven nu in de volwassen gemeentebedeling of christelijke bedeling.
De volwassen tijd van de Gemeente is er een “van en tot geloof”,
en wij zullen nog alléén uit geloof leven,
zonder tekenen of stemmen,
zoals ook Habakuk zei (Rom 1:17 en Hab 2:4
).
Bij een leven door geloof, past geen aan-schouwen meer
(2 Kor 5:7). “Het geloof nu is een vaste grond der dingen,
die men hoopt, en een bewijs der zaken,
die men niet ziet” (Hebr 11:1).
GELOVEN is niet ZIEN!

- Met de tekenen voor ongelovigen worden strikt genomen
de ongelovigen uit ISRAËL bedoeld:
1 Kor 1:22; Joh. 4:48; Hand 28:26-28. Zie Hand 10:45

- Tekenen komen in de Bijbel altijd en alleen voor bij het begin
van een nieuwe periode, of als tijde-lijk getuigenis,
of als oordeelsbericht aan ongelovigen.
Toen de Joden ook de tekengaven van de Heilige Geest afwezen
(tegen Hand 28:28, <pinksteram-nestie dan voorbij>),
nadat ze voordien de Zoon Gods hadden afgewezen,
en nog eerder God de Vader in het OT, heeft God hen als natie verworpen,
en zo kwam de belegering van Jeruzalem (66-70 n.C.)
en werden de Joden over de hele wereld verspreid (diaspora).
Vanaf dan geen tekengaven meer maar geloof tot geloof
(Rom 1:17) en geen wonderen meer in de volwassen Gemeentebede-ling.
Als de Gemeente binnenkort wordt opgenomen,
zal Israël hersteld worden en krijgen zij op-nieuw tekenen,
want “de Joden begeren tekenen” (1 Kor 1:22).


Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 19:18
BerichtOnderwerp: November 2010 (Middernachtsroep)
 
Morgen middag is het zover voor wie kan wees welkom. Knipoog smiley
Begint om 14 uur ik zelf ga er wel heen dus ga jij ook dan zie ik je daar wel. Lachende smiley

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 18:54
BerichtOnderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wat wil je hier nu mee zeggen Anita?

Als je het door leest dan zie je dat het is opgehouden en dat pas nadat de Gemeente is opgenomen dat dan de tekenen en gavens weer terug komen.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 18:31
BerichtOnderwerp: Pinkstergemeente
 
Zoekt en gij zult vinden Knipoog smiley

Zowaar ik leef ik heb een gemeente gevonden
en ga trouw elke zondag naar een samenkomst. Lachende smiley

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 18:24
BerichtOnderwerp: 50 Dingen die u moet weten over Tongen en Genezingen
 
50 Dingen die u moet weten over Tongen en Genezingen


James L. Menton
http://www.biblebelievers.com/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 2004 of
1977. Vertaling en voetnoten door M.V.


1. De Joden zijn als natie begonnen met tekenen
(Rom. 4:11; Ex. 4:8, 9, 17, 28, 30; 7:3; 8:23;
10:1-2; 13:9; 31:13, 17; Deut. 4:34; 6:22).

2. De oudtestamentische Joden leefden met tekenen
(Deut. 11:18; Joz. 4:6; 1 Sam. 10:7; 2 Kon. 19:29;
Jes. 7:14; 38:7, 22; Ezech. 4:3; 20:12, 20).

3. De Joden vroegen tekenen van de Heer Jezus Christus
(Mat. 12:38; 16:1-4; 24:3; Joh. 2:18; 6:30).

4. De Joden begeren tekenen; dat wordt niet van de heidenen gezegd
(1 Kor. 1:22; Joh. 4:48).

5. Volgens de Heer Jezus Christus zijn de gaven van tongen en genezingen tekenen (Mark. 16:16-20).

6. Deze tekenen hadden als doel de bevestiging van Gods woord
(Hand. 14:3; Hebr. 2:3-4).

7. Van deze tekenen wordt gesproken in de verleden tijd in
2 Korinthiërs 12:12 en in Hebreeën 2:3-4,
niet in de tegenwoordige of toekomende tijd.

8. Zij die nog steeds tekenen en wonderen zoeken
staan op gevaarlijke grond,
want de Antichrist zal de wereld bedriegen
met tekenen en wonderen (Op. 13:13-14; 2 Th. 2:8-12).

9. De Heer Jezus Christus zei dat een boos en overspelig
geslacht een teken zoekt (Mat. 12:39).

10. De Bijbel spreekt van verscheidene soorten geestelijke gaven
voor gelovigen, maar op tongen en genezingen
wordt nergens de nadruk gelegd
vergeleken met andere gaven (1 Kor. 12:4-11).

11. De gaven van tongen en genezingen werden niet
als beste gaven geacht (1 Kor. 12:28-31).

12. De gave van genezingen was een teken
(Mark. 16:17-18; Exod. 4:6-8; 2 Kon. 20:8-9).

13. Het is niet Gods wil voor alle christenen
dat zij genezen worden (2 Kor. 12:5-10).

14. De apostel Paulus kon zichzelf niet genezen
(2 Kor. 12:5-10).

15. Tegen het eind van zijn bediening
kon Paulus Trofimus niet genezen (2 Tim. 4:20).

16. In plaats van Timotheüs te genezen
gaf Paulus hem medisch advies (1 Tim. 5:23).

17. In tegenstelling tot moderne geloofsgenezers maakten
“liefdegaven” en “geloofsoffers” niet deel uit
van de genezingsbedieningen van de discipelen (Mat. 10:8-9).

18. Voor een christen die zijn zonden niet met berouw beleden heeft,
is het zinloos te verwachten dat God hem van iets zal genezen
(Ps. 6:1-4; 41:4; 2 Kron. 7:14; Hos. 5:10-13; 1 Kor. 11:29-32;
Jak. 5:14-16; 1 Joh. 1:7-10).

19. Als moderne geloofsgenezers echt de gave bezitten om te genezen,
dan zouden zij hun bedie-ning moeten bewijzen door ziekenhuizen en verpleeghuizen te bezoeken om de zieken te gene-zen,
in plaats van genezingssamenkomsten te houden en geld te bedelen,
op televisie shows te brengen en boeken te schrijven

(2 Tim. 4:5; Mat. 10:8-16; 1 Tim. 6:5-10).

20. Satan heeft kracht om te genezen
en zorgt ervoor dat miljoenen op een dwaalspoor geleid wor-den
op weg naar de komende verdrukkingstijd (Op. 13:1-4, 12-14).

21. De gave van tongen werd gegeven als een teken
(Mark. 16:17; 1 Kor. 14:22).

22. De gave van tongen was de bovennatuurlijke bekwaamheid
van sommige christenen om in bui-tenlandse talen te spreken
in aanwezigheid van ongelovige Joden (Hand. 2:7-11).

23. God heeft nooit veroorzaakt of bevolen dat christenen
in niet-bestaande talen zouden spreken
(Mark. 16:17 ; Hand 2:4; 1 Kor. 12:10; 1 Kor. 14).

24. De Bijbel zegt nergens dat tongen het bewijs zijn
voor de doop van de Heilige Geest.

25. Er is geen doop van de Heilige Geest in 1 Korinthiërs 14.

26. Paulus zei dat alle ware christenen door de Heilige Geest
werden gedoopt tot het lichaam van Christus
(1 Kor. 12:13), en alle ware christenen zijn verzegeld met de Heilige Geest
tot de dag van de verlossing (Ef. 4:30),
maar niet alle christenen spraken in tongen (1 Kor. 12:29-31).

27. De Bijbel zegt nergens dat de doop van de Heilige Geest
een tweede christelijke ervaring of zegen is.

28. De doop met vuur is de veroordeling van de goddelozen tot de hel
(Mat. 3:11-12), niet een vuri-ge ijver voor de Heer.

29. Handelingen 2:3 spreekt van “verdeelde tongen als van vuur”,
als beeld van de prediking onder alle volken en hun talen,
maar niet van een doop met vuur.

30. Als een persoon niet de Geest van Christus heeft,
heeft het geen zin te wachten op de doop met de Heilige Geest,
want hij behoort Christus niet toe (Rom. 8:9).

31. Pinksteren was nooit een religieuze beweging of een religieuze ervaring.
Het was een Joodse feestdag die altijd 50 dagen na het Paschafeest kwam (Lev. 23:15-22 ).

32. Jezus zei dat wanneer de Heilige Geest zou komen Hij
(de Heilige Geest) niet van Hemzelf zou spreken
maar dat Hij Christus zou verheerlijken (Joh. 16:13-14).

33. Geen christen in de Bijbel werd ooit gezegd te bidden,
prediken, zingen of God te prijzen in tongen.

34. Toen de discipelen de Heilige Geest ontvingen in Joh. 20:22
spraken zij daarbij niet in tongen.

35. In het vervuld worden met de Heilige Geest in
Hand. 4:31 en Ef. 5:18-20 is in tongen spreken niet begrepen.

36. Wanneer Paulus in Ef. 4:8-12 over geestelijke gaven spreekt,
worden tongen niet vermeld.

37. Er zijn slechts drie gevallen in Handelingen
waarbij mensen in tongen (bestaande vreemde talen)
spraken en deze tongen waren telkens een teken voor de Joden,
omdat Joden een teken begeren
(Acts 2:1-11; 10:44-46; 19:6-8; 1 Cor. 1:22 ; 14:22).

38. De vroege en latere regen (“latter rain”, KJV) van Joël 2:23
heeft niets te maken met Handelin-gen 2,
of de charismatische beweging van de moderne tijd,
want de regen van Joël 2 is letterlij-ke,
natte regen vanuit de lucht boven het land van Israël (Joël 2:1-31).

39. In de lijst van geestelijke gaven in
Romeinen 12:6-8 worden tongen niet eens vermeld.

40. Alhoewel in 1 Kororinthiërs 14 tongen (bestaande vreemde talen)
werden toegestaan (omdat er een Joodse synagoge was in Korinthe
- Hand. 18:1-4), werden ze niet zo sterk aangemoedigd
omdat tongen niet de gemeente stichtten (1 Kor. 14:4-5, 26).

41. Het is beter vijf verstaanbare woorden te spreken
dan tienduizend woorden in een vreemde taal (1 Kor. 14:19).

42. Ten hoogste drie mensen
werden in de kerksamenkomst toegestaan
in tongen te spreken,
en slechts één per per beurt (1Kor. 14:27).

43. In de kerk werd niemand toegestaan
in tongen te spreken
zonder een uitlegger (1 Kor. 14:27-28).


44. Vrouwen werden niet toegestaan
in de kerk in tongen te spreken (1 Cor. 14:34-35).


45. Zij die in tongen spraken (buitenlandse talen)
hadden macht over hun eigen geest (1 Kor. 14:32).

46. Een godsdienstig mens die zijn tongenspreken
niet in toom houdt is bedrogen
en zijn godsdienst is nutteloos (Jak. 1:26).

47. Er zijn vele “verleidende geesten”
in de wereld en het is de plicht van elk christen
deze geesten te “beproeven”
(1 Tim. 4:1; 1 Joh. 4:1; Op. 2:2).


48. Het Woord van God is de maatstaf
waarmee wij alle doctrines moeten beoordelen,
niet gevoe-lens of wensen
(Jes. 8:20; 2 Tim. 3:16-17).

49. Hij die geestelijk is oordeelt alle dingen (1 Kor. 2:15).

50. Het onderwijzen van de Schriftuurlijke Waarheid
over tekenen, genezingen en tongen is niet een kwestie van gemeen zijn, bevooroordeeld of intolerant zijn.
Het is gewoon gehoorzaam zijn aan het gebod
HET WOORD DER WAARHEID RECHT TE SNIJDEN (2 Tim. 2:15).


1. Grieks Glossa. Het woord betekent zowel tongen als talen. Voor het nieuwtestamentische fenomeen van spreken in talen bestaat de term glossolalie. Het gaat in feite over het spreken in echt bestaande buitenlandse talen, maar omdat pentecostals en charismaten het hebben over “tongentaal”, in de betekenis van een soort onbegrijpelijke “taal van de engelen”, een onbegrijpelijk “gebrabbel”, laten wij hier het woord “tongen” staan.
2 SV kantt. 19: “nieuwe tongen zullen zij spreken: Dat is, met vreemde talen, die zij niet geleerd hadden, Hand. 2:4”.
3 “Vuur” staat in de Bijbel altijd (!) voor “oordeel”. Ook “tongen als van vuur” wijzen op het oordeel over de Joden: zij leerden dat nu ook de heidenen, die vreemde talen spraken, uitgenodigd werden, en dat de Joodse ongelovige natie
spoedig zou geoordeeld worden, hetgeen in 70 n.C. ook gebeurde.
4 SV kantt. 9: “verdeelde tongen: Dat is, gedaanten van tongen, die gedeeld of gespleten waren; waarmede te kennen gegeven werden de menigerlei talen, met welke de apostelen zouden spreken, en het Evangelie onder alle volken verkondigen. Zie Hand. 2:4”.
De KJV zegt: “CLOVEN tongues like as of fire”!
5 Zie voor de “doop met vuur” Matt. 3:11-12 - dat betekent het oordeel! Ook Hand 2:19 (vgl. Joël 2:32) heeft het over het “vuur” (samen met bloed en rook) van het oordeel in de komende verdrukkingstijd voor de Joden.
6 SV kantt. 38: “den Heiligen Geest: Dat is, de gaven des Heiligen Geestes, die u nodig zijn tot versterking uws geloofs, totdat de volheid derzelve, die u nodig zullen zijn tot uitvoering van uw apostelambt, u zal gegeven worden na mijne
hemelvaart, op den pinksterdag; Joh. 16:7; Hand. 2:4, 33”.
7 Grieks: aiteó. Strong’s 154: ask, beg, call for, crave, desire, require. Prisma G/N: vragen, bedelen, verlangen, smeken.
De Joden vragen of begeren dus een teken, of zoals de KJV het zegt: “require”: eisen, nodig hebben!
8 Gr. anakrinó: ondervragen, verhoren, uitvorsen, onderzoeken. Prisma G/N.
Strong’s 350: anakrino: from ??? - ana 303 and ????? - krino 2919; properly, to scrutinize, i.e. (by implication) investigate, interrogate, determine:--ask, question, discern, examine, judge, search.


Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 18:02
BerichtOnderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
 
Het Ophouden van de Wonderlijke Gaven

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/ophouden.pdf

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 17:53
BerichtOnderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
 
De gave om te genezen?M.V.

Velen menen dat Paulus leert dat er mensen zijn die
“de gave van genezing” hebben.
Zij halen dan graag 1 Korinthiers 12:9 aan,
liefst nog uit een moderne vertaling:
“De een ontvangt van de Geest een groot geloof,
de ander de gave om te genezen” (NBV).

Is dat werkelijk zo?

Zie wat de Statenvertaling zegt:
“En een ander het geloof,
door denzelfden Geest; en een ander de gaven
der gezondma-kingen, door denzelfden Geest” (SV)

“En aan een ander geloof door dezelfde Geest
en aan een ander genadegaven van gene-zingen
door dezelfde Geest” (HSV)

En de Bijbel van het NBG:
“aan de een geloof door dezelfde Geest
en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest”

En in de Griekse grondtekst (Textus Receptus) staat het zo
(letterlijke vertaling eronder):
“eteró de pistis en tó autó pneumati alló de
charismata iamatón en tó autó pneumati”
gaven van genezingen

Let goed op, we zien hier een dubbel meervoud.
Het gaat hier niet over “de gave van genezing”
(enkelvoud) maar “gaven van genezingen” (dubbel meervoud).

Paulus, onder inspiratie van de Heilige Geest, bedoelde beslist niet dat bepaalde enkelingen een permanente genadegave kregen om te genezen.
Hij bedoelde dat God telkens weer opnieuw gaven van genezingen kan schenken.

Mensen mochten van tijd tot tijd, naar Gods believen, genezingen doen.
Soms dikwijls, soms mis-schien maar af en toe. Niet onbeperkt.
Er waren geen mensen die over een permanente gave om te genezen beschikten - zo leert de Schrift.

De apostelen hielden geen geplande genezingssamenkomsten.
Zij hadden geen spreekuren
en vroe-gen geen geld voor hun genezingen.
Zij droegen geen goud of diamanten.
En als het hun gegeven was op bepaalde plaatsen
en tijdstippen genezingen te doen,
dan lukten die altijd
- het was dan niet van “de ene wel en de andere niet”
of “dat been wel maar die zijn hand niet” …
“en zij werden allen genezen” (Hand 5:16).

Het was ook niet zo dat bepaalde kwalen “te hoog gegrepen” waren,
want Paulus wekte zelfs een jongeman, die dood neergevallen was,
terug tot leven.
Hoe anders is dat bij hedendaagse, zichzelf aangestelde “genezers”!

Paulus heeft veel mensen genezen,
maar soms genas hij ook niet.
Het was allemaal naargelang God hem te doen gaf.
Timotheus, Epafroditus, Trofimus werden door Paulus niet genezen.
Ook Paulus’ eigen kwaal werd niet genezen.
Daarbij valt op te merken dat de tijd van de bijzondere gaven afliep.

De tijd van de teken- en wondergaven liep af

Bijzondere tekengaven en wonderen zijn in de Bijbel voor Israël bestemd, en voor de tijd van de Pinksteramnestie : na de kruisdood van onze Heer en vóór de terzijdestelling van Israël als natie in 70 n.Chr.
En na de voleinding van de nieuwtestamentische canon waren die ook niet meer nodig. Het NT leert dat, en de kerkgeschiedenis leert dat.

1 Pinksteramnestie: Gods aanbod van vergiffenis aan Zijn verbondsvolk (Hand. 3:19-21) indien zij zich bekeerden van het kruisigen van hun Heer. Hij zou hen niet enkel vergiffenis schenken maar Christus zou ook terugkomen om de beloften te vervullen die gedaan werden aan hun (Israels) voorvaders. Israël als natie weigerde echter de pinksteramnestie en als straf werd Juda en Jeruzalem verwoest in 70 n.C.

De Joden zijn het volk dat “tekenen en wonderen” begeert: Joh 4:48;
1 Kor 1:22. Ze zijn dan ook voor hén bestemd.
De Joden zullen opnieuw tekenen krijgen
in de Grote verdrukking, na de Opna-me van de Gemeente.

Wij leven nu in de volwassen gemeentebedeling of christelijke bedeling.
De volwassen tijd van de Gemeente is er een “van en tot geloof”,
en wij zullen nog alléén uit geloof leven,
zonder tekenen of stemmen,
zoals ook Habakuk zei (Rom 1:17 en Hab 2:4).
Bij een leven door geloof, past geen aan-schouwen meer
(2 Kor 5:7). “Het geloof nu is een vaste grond der dingen,
die men hoopt, en een bewijs der zaken,
die men niet ziet” (Hebr 11:1).
GELOVEN is niet ZIEN!

Vandaag komen de praktijken van bijzondere gaven,
visioenen, tekenen en wonderlijke genezingen op grote schaal
voor in de grote afvallige stromingen, zoals Pinkster- en Charismatische bewegingen.

Een broeder schreef eens terecht:
“In de laatste dagen staat Christus en
Zijn liefde niet in het mid-delpunt van de geloofsbeleving!

De mens staat dan centraal met zijn eigenliefde.
De gelovige van de laatste dagen wil genieten.
Hij wil geestelijke entertainment.
Hij wil in vervoering gebracht wor-den.
Hij wil wonderen en tekenen zien.
Hij wil ervaren. Hij wil gezichten zien.
Hij wil het mysterie en de fabels, die zijn hart kunnen bevredigen.
Zo wil de massa in de laatste dagen haar godsdienst hebben:
‘krachten, tekenen en wonderen en fabels’”.

Velen plaatsen die bijzondere gaven
in het kader van de “opwekking” of “herleving”
van de Kerk maar wij moeten in onze dagen volgens de Schrift
geen herleving of opwekking verwachten,
al dan niet met tekenen en wonderen, maar ... afvalligheid
(Luk 18:8; 1 Joh 4:1; Handd 20:29-31; 1 Tim 4:1-3; 2 Tim 3:1-5; enz.).
Enkel de Joden zullen in de komende verdrukkingstijd,
na het Gemeente-tijdperk, een grote herleving kennen,
en dus ja mét tekenen en wonderen.
Zie de oudtestamentische profetieën
(de Gemeente was een verborgenheid voor Israël).
Velen stellen zich foutief op oudtes-tamentische grond.

Wat wij dus in onze tijd moeten verwachten is
dat velen profetieën, visioenen, wondergaven, enz.
krijgen die hun oorsprong hebben bij verleidende geesten (1 Tim 4:1).
De duivel doet zich meer dan ooit voor als een “engel des lichts”
om mensen te bedriegen (2 Kor 11:13-15).

Dit neemt niet weg dat God kan genezen in deze tijd,
en in alle tijden, op grond van onze gebeden,
maar de genezing is niet in de verzoening begrepen.
Het kan Gods wil zijn dat wij volharden onder ziekte en lijden.

Enkele zaken op een rij, over wondertekenen (genezingen en wonderen):

- De NT-tekengaven waren in het algemeen beperkt
tot de apostelen, als teken van hun apostelschap (2 Kor. 12:12).
Stefanus was een diaken die rechtstreeks uitverkozen was door de apostelen.

- Tekenen waren er ter bevestiging van het Woord: Mark 16:17; Hebr 2:3, 4; vgl. Joh 2:23-25.

- In het NT werden nooit GElovigen door de gaven
van genezingen genezen maar ONgelovigen.
(En Tabitha dan, Hd 9:40? ? niet de gave maar gebed gaf
aanleiding herstel <opstaan uit de dood; vgl. Lazarus>).

- Wonderen zien we, zoals glossolalie (consistent hiermee),
als tekenen voor ONgelovigen: vgl.
1 Kor 14:22.

- Met de tekenen voor ongelovigen worden strikt genomen
de ongelovigen uit ISRAËL bedoeld:
1 Kor 1:22; Joh. 4:48; Hand 28:26-28. Zie Hand 10:45!

- De tekenwonderen zien we ook bij het ontsluiten van de nieuwe groepen
voor het Evangelie van Genade:
1. Joden (Hand 2, pinksteramnestie); 2. Samaritanen (Hand 8);
3. Heidenen (Hand 10);
4. de discipelen van Johannes de Doper (Hand. 19).

- In Handelingen gebeuren tekenen
nooit tweemaal op dezelfde plaats,
behalve in Jeruzalem.

- Tekenen gebeuren bijna altijd bij de eerste keer
dat het Evangelie ergens gepredikt werd.

- Tekenen komen in de Bijbel altijd en alleen voor bij het begin
van een nieuwe periode, of als tijde-lijk getuigenis,
of als oordeelsbericht aan ongelovigen.
Toen de Joden ook de tekengaven van de Heilige Geest afwezen
(tegen Hand 28:28, <pinksteram-nestie dan voorbij>),
nadat ze voordien de Zoon Gods hadden afgewezen,
en nog eerder God de Vader in het OT, heeft God hen als natie verworpen,
en zo kwam de belegering van Jeruzalem (66-70 n.C.)
en werden de Joden over de hele wereld verspreid (diaspora).
Vanaf dan geen tekengaven meer maar geloof tot geloof
(Rom 1:17) en geen wonderen meer in de volwassen Gemeentebede-ling.
Als de Gemeente binnenkort wordt opgenomen,
zal Israël hersteld worden en krijgen zij op-nieuw tekenen,
want “de Joden begeren tekenen” (1 Kor 1:22).


Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 13:30
BerichtOnderwerp: De 3 Noordelijke provincie`s activiteiten
 
HERMAN388 schreef:
Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley
3 noordelijke provincies??? veel te ver
waarom niet 3 zuidelijke provincies???

De uitjes die in zuiden worden georganiseert is voor de noordelingen te ver en zo evenzo. Want ja als noordeling ga je wel naar het zuiden maar de zuidelingen niet naar het noorden.
Is iedereen ook vrij in en ja vanwege het geld kost en iedereen moet bezuinigen denk je van alleen tot deze grens.
Daarom heb ik als noordeling een forum geopend voor de activiteiten in de 3 noordelijke provincie`s.

Mocht jij iets willen oprichten open dan een forum van de 3 zuidelijke provincie activiteiten dan het hier te plaatsen.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 13:22
BerichtOnderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
 
[quote=LEANNE226]

Lees de dingen rustig en anders herhaal je het
voor je het weet snap je het stuk he Knipoog smiley

Zo is dat ook met Bijbel lezen de dingen herhalen lezen
leer je ook beter begrijpen in hoe de dingen staat Engeltje smiley


Verder ga niet tot bevrijdingsbediening tot opleiding want voor je het weet raak je als vlieg in de web van de spin gewikkeld als mens zijn.
Het is niet voelen en zien der tekenen maar laat je toetsen naar de Schrift in hoe de dingen staat dat is meer dan genoeg !

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 09:51
BerichtOnderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
 
[quote=CROSSROAD317]

Waarom zou ik je het antwoorden geven terwijl je zelf het antwoord wel weet.

Verder zou ik zeggen blijf daar zo ver mogelijk bij vandaan !!

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 november 2010, 00:12
BerichtOnderwerp: Pinkstergemeente
 
CROSSROAD317 schreef:
Naar welke kerk of gemeente ga jezelf Anita, ben heel benieuwd ??

Van oorsprong uit huis ben ik ermee opgegroeit met de Vrije Evangelische Gemeente wat vroeger de tak was van de Hervormd kerk.
Bijbel getrouw en zo zuiver en dicht mogelijk naar Gods Woord leven.
Alleen 8 jaar geleden kreeg de kerkeraad een moderne visie waarop water bij de wijn werd gedaan en mijn vader die in de raad zat had de Bijbel als handleiding weergeven alleen men luistert er toen al niet naar. Je hebt dan met onwijze mannen te maken en leven vanuit de wereld waarop mannon de oorzaak is.
Die V.E.G gebouw bestaat ook niet meer is vorig jaar verkocht.
Zo slecht liep het af waarop nog een klein groepje mensen overbleef.

19 jaar was ik dat ik erbij weg ging opzoek naar diverse gemeente`s die nog trouw is aan Gods Woord alles nog zuiver wil weerleggen zoals het er staat.
Alleen je proeft en ziet en toets alles en dan verneem je ook wel waar je dan ook kwam dat er teveel op het gevoel het geloof is. Men heeft niet genoeg aan des HEERE Woord zoals het staat geschreven. Waar de mens op de troon komt te zitten dan is dat al gauw mis en waarop kerkscheuringen komen en gaan.
Mensenlijke wetjes en regeltjes die erbij worden gemaakt is taboe.
Houd gij alleen aan de Antwoorden van de Bijbel Gods !

Waar ik naar toe ga is niet belangrijk het gaat erom dat HEERE Centraal staat.
Dat de Zuiverheid van Gods Woord Recht Gesneden dient te worden.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 22:24
BerichtOnderwerp: Hoe Bevrijdingsbediening mensen tot demonische gebondenheid
 
Hoe Bevrijdingsbedieningen mensen tot demonische gebondenheid leiden

http://cicministry.org/commentary/issue78.htm

(vertaalt naar nederlands voor de mensen geen engels kunnen lezen)


door Bob Dewaay


De Heer obligatie-dienstknecht moet niet twisten, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig wanneer onrecht aangedaan, met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten, of misschien God kan hun bekering leidt tot de kennis der waarheid, en zij kunnen komen om hun zintuigen en ontsnappen uit de valstrik van de duivel, met zijn gevangen gehouden door hem aan zijn wil te doen. (2Timothy 2:24-26)

In 1977 was ik in een ministerie dat gespecialiseerd is in innerlijke genezing en bevrijding. Mensen kwamen naar ons uit alle hoeken van het land op zoek naar release van het horen van stemmen, verslavingen, emotionele trauma's als gevolg van pijn uit het verleden en misbruik, en vele andere vormen van geestelijke slavernij. Op het moment dat onze bediening werd beschouwd als "cutting edge" in de wereld van geestelijke oorlogsvoering. De onze was een christelijke gemeenschap waar mensen kunnen komen wonen met andere christenen om genezing te vinden.

Rond die tijd een vrouw uit een andere staat kwam naar ons ministerie centrum voor een verblijf van enkele dagen tot gebed en bevrijding te ontvangen. Ze was opgegroeid in een gezin dat diep betrokken was in het occulte en was vernoemd naar een Griekse godin. Toen ze belde ons was ze proberen te krijgen van haar occulte bondage en werd aangevallen door boze geesten, die niet wilde haar laten gaan. Zij manifesteerden zich door haar treiteren ons en het maken van sissende geluiden. Al snel bleek dat de demonen die haar gekweld krachtig was en was niet van plan te vertrekken. Twee van ons namen de verantwoordelijkheid van de bediening voor haar. Nadat we hadden geleid haar in enkele gebeden, geconfronteerd enkele van de demonen, en eiste hen te vertrekken in Jezus 'naam, vond ze enige opluchting.

De meest dramatische gebeurtenis in onze bediening aan haar kwam na een van onze dinsdagavond bijeenkomsten. Nadat de meeste mensen waren vertrokken bleef ze voor meer gebed. Voordat we kregen zelfs naar haar, werd ze overgenomen door een gewelddadige boze geest. Haar gelaat veranderde, veranderde haar stem, haar gezicht verwrongen en haar handen werden als klauwen. Ze slaakte een luide schreeuw en geladen op mij, met de bedoeling mijn gezicht guts met haar vingernagels. Als ze schreeuwde en rende door de kamer, ik en de andere man die had gediend om haar stond onze grond en zei: "Stop! in de naam van Jezus. "Toen ze twee voeten kreeg van ons sloeg ze wat leek een onzichtbare muur en viel op de grond jammeren. We baden met haar en vroeg God om haar te bevrijden.

We hadden ondervonden veel gevallen van demonische manifestaties in onze bediening, maar dit was de meest dramatische. Als ik terugkijk op dit incident nu, wat is het meest belangrijke is niet wat er is gebeurd die nacht, maar wat er gebeurd is de volgende dag. De volgende dag voelde ze zich veel beter en gevraagd om met ons te praten voordat hij naar huis. Ze vertelde me: "Bob, Satan is erg bang van je. Je hebt veel macht en gezag. "Wat deze verklaring en de gebeurtenis die leidde tot het betekende toen voor mij was heel anders dan hoe ik begrijp het nu. Het verschil is te wijten aan de "oorlogvoering" wereldbeeld hield ik toen en de "voorzienigheid" wereldbeeld Ik houd nu. De manier waarop we interpreteren gebeurtenissen wordt bepaald door ons wereldbeeld. In dit artikel zal ik bespreken exorcisme vanuit het perspectief van elk van deze wereldbeelden.


Exorcisme in de GO-visie
De GO-visie houdt in dat de strijd tussen goed en kwaad, God en Satan, wordt gespeeld in de menselijke geschiedenis, met een onzekere uitkomst. Door onzekere bedoel ik dat God niet soeverein bepaalt de outcome.1 Er zijn slachtoffers in deze strijd. De strijd om de vrije individuen uit de geestelijke slavernij wordt verricht door mensen van geloof, die hebben geleerd van de instrumenten van de strijd en worden machtige strijders voor God. Volgens velen die in het bezit van de oorlogsvoering wereldbeeld, zelfs het lot van de naties is in handen van de menselijke spirituele strijders die naties vastleggen voor het Koninkrijk van God. Mijn dierbaarste hoop dat in 1977 was dat ik zou uitgroeien tot een van deze machtige krijgers, die zou Satans koninkrijk plunderen op het gebied van de strijd.

Dus in dat kader heb ik uitgelegd de vrouw de verklaring te betekenen dat ik slagen. Op de leeftijd van 27 Ik was uitgegroeid tot een machtige krijger die was uitgerust om ten strijde te trekken tegen alles wat Satan kon gooien naar mij. Ik was zo geladen door dat voorval dat ik heb de komende paar jaar te maken met tientallen verwonde mensen, velen die waren afschuwelijke geestelijke slavernij. Dag en nacht was ik het uitdrijven van demonen, de confrontatie met de machten der duisternis en het helpen van mensen ontsnappen uit de klauwen van demonen. Die vrouw ging terug naar huis en ik kan me niet herinneren horen van haar weer. Anderen die leefden dichter, ik diende telkens weer over een periode van jaren.

Volgens vele exorcisten die het omhelzen de GO-visie, demonen beschikken over hun slachtoffers omdat ze ontdekt dat er een "recht" te doen. Bijvoorbeeld, kan een persoon onder een onbekende vloek die geeft de demon een recht om te martelen hem of haar. Bekende exorcist Bob Larson vertelt hoe hij deze manier van werken ziet: "Vloeken zijn strenge, wettelijke regelingen van de geestelijke wereld. Net als de menselijke contracten kleine lettertjes en zorgvuldig ontworpen taal bevatten, zijn satanische vervloekingen vaak gevuld met minutiae, dat vereist een gedetailleerde ongeldig te verklaren. "2 Om gratis vereist dat de adviseur van de fret uit de exacte formulering en de aard van de vloek en vervolgens het formuleren van een afstand in te breken it.3 Toen ik een bevrijdingscounselor bedrijf de GO-visie was het mijn taak om uit te zoeken wat kan hebben gegeven de demonen het recht in te voeren en die ingang dicht. Ik leerde dat als de demonen vond een wettelijke "recht" om te blijven zouden ze, en dat als zij geen wettelijk recht, zouden ze proberen om toch blijven omdat ze vervelende bedriegers.

Degenen die vasthouden aan dit standpunt van het geestelijke universum zien de strijd als gestreden op alle niveaus. Op het niveau van de hemelse gewesten, zij een beroep doen op troepen van de "profetische voorbidders" te identificeren, te binden en wierp heersers over steden en nations.4 Warriors zijn ingeschakeld om geestelijke controle over steden door het uitvoeren van het gebed wandelingen rond gebieden van de stad. In de GO-visie, de bevrijdingscounselor is de soldaat die niet met de hand te bestrijden hand op de spirituele slagveld. Hij of zij vecht tegen de krachten van de duisternis die gevangen individuele zielen. In 1977 was ik bevrijdingscounselor en had net ontdekt dat via een krachtige ervaring en het getuigenis van iemand die diep was geweest in het kamp van Satan, dat ik was een machtige strijder wie satan gevreesd. Mijn zeilen, waar voor de rest van mijn leven doorbrengen als een carrière geestelijke militair te bevrijden gevangenen. Exorcisme is waar de strijd kreeg persoonlijke en ik werd gekozen om daar te zijn.

Te blijven verbeteren in mijn counselingbediening, las ik de boeken van degenen die meer ervaring hebben. Deze verhoogde mijn begrip van hoe demonen werkte. Veel van de mensen die ik begeleid, bleef echter te worstelen met demonen in weerwil van de vele exorcisme-sessies. Dit vereist afstemming en de ontwikkeling van verdere strategieën. Gevechten zijn nooit makkelijk gewonnen. In een oorlog zijn er altijd tegenslagen. Sommige van de leringen die ik gebruikte waren zeer Bijbels: bekering, vergeving, de studie van Gods Woord, en het krijgen van een zichzelf in de juiste verhouding tot het lichaam van Christus. Ook mijn begeleiding betrokken mensen te helpen verstandige keuzes te maken in hun leven.

In die jaren bezocht ik de mensen in de lock-up afdelingen van het merendeel van de psychiatrische ziekenhuizen in onze regio. Ik had bediend zo veel verontruste mensen die een keer toen ik ging naar de grootste vastloper Ward in onze provincie, wist ik dat drie van de patiënten persoonlijk.


Geheime Spirituele Wetten
Tijdens die jaren van geloven de GO-visie, merkte ik dat dezelfde mensen blijven met dezelfde problemen. Als onderdeel van mijn studie te fine-tunen mijn aanpak las ik een boek geschreven door een beroemde Christian die beweerden hem gegeven worden door goddelijke openbaring. In het boek zegt hij dat er spirituele wetten die de geestelijke wereld regeren. Een van deze heeft te maken met "passiviteit." Demons in staat zijn, volgens hem, te verplaatsen in en over te nemen wanneer een persoon een passieve will.5 Voor een lange tijd heb ik deze "waarheid" die in mijn counseling heeft, in de veronderstelling dat de passiviteit is waarom deze mensen bleven vallen terug in demonische gebondenheid. Ik werkte technieken voor mensen te gebruiken om te versterken, hun passieve wil dat de demonen niet langer in staat zijn om hen te beïnvloeden. Ik geloof niet langer dat wat ik aan het doen was geldig is.

Dit type onderwijs is nog steeds rond. Bob Larson schrijft: "Als de kern van de identiteit van een persoon is een sterke wil, lijkt het moeilijker voor een demon over te nemen, ongeacht wat die persoon doet." 6 In deze regeling van de dingen, de menselijke wil is van cruciaal belang: "Ik heb altijd vertellen die gebonden zijn door demonen aan te roepen dat kleine deel van hun zal dat niet wordt gedomineerd door de duivel. "7

Het probleem dat ik zag was dit: "passief" mensen leken te zijn niet sterk gewild door de natuur - geen proces dat veranderd. Zij bleven het gevoel onderdrukt door demonen en jammerend hun onvermogen om te overwinnen "passiviteit." Op het moment dat ik besefte niet dat door het vertellen van de mensen hun wil had en sterker, ik was gas op het vuur gooien. De GO-visie geleid had me zo ver afgedwaald dat ik niet de relevantie van de eenvoudigste van de Schrift te zien, "Welgelukzalig is de mens die vertrouwt op God. . . Vervloekt is de man die vertrouwt op de mens "(Jeremia 17: 5, 7). Volgens de theorie die ik leerde, de "geestelijke wet" van het universum is zo groot dat passieve testamenten krijgt gedemoniseerd, zelfs als men een christen is. Om vrij te houden moet men een sterke wil krijgen. Een persoon kon niet op God vertrouwen voor de vrijheid, tenzij de persoon had een sterk genoeg zal zijn, anders Gods handen gebonden waren door de geestelijke wet Hij had created.8 Bob Larson schrijft: "De wil van het slachtoffer is de spirituele slagveld waarop de oorlog van exorcisme wordt uitgevochten. De geringste terughoudendheid kan betekenen nederlaag "9 Dus waar is onze hoop. - In onze eigen wil? Larson zegt een van zijn klanten, "Haar aanvankelijke onwil om toe te geven wat er gebeurd is gaf de demonen juridische gronden voor de resterende." 10

Kennelijk is er behoefte aan een geestelijke "advocaat" om erachter te komen de geestelijke contracten van het universum waarin de demonen opereren, en de wetten die van toepassing zijn. In de GO-visie is de strijd tussen mens en boze geesten. De mensen zijn op een groot nadeel, want de geesten zijn de geestelijke wereld navigeren voor duizenden jaren en alleen zij weten alle "regels". De exorcist moet query de demonen uit te vinden benodigde informatie en vervolgens sloegen ze op hun eigen regels. Bob Larson krachten demonen om hem te vertellen van de waarheid onder bedreiging van gestraft te worden door engelen en verzonden naar de put (ik had nooit gedacht van die strategie toen ik een bevrijdingscounselor). Hebben gedaan, maakt hij de demonen hem vertellen wat hij moet kennen om de persoon te leveren. Hij geeft dit advies aan degenen die zouden exorcisme te doen: "Iemand moet worden aangewezen om een logboek bij van de ontvangen informatie bij het verhoor van de demonen te houden. Als de interne structuur van demonische van het slachtoffer is geopenbaard, de lijst van de geesten volgens hun rangschikking, de Cite hun recht en gelegenheid van binnenkomst, en noteer hun wettelijke grond voor de resterende. "11 Hoe weten we dit in betrouwbaar? - "De demonen zullen gedwongen worden om u deze informatie omdat zij moeten indienen om de naam van Jezus en Zijn gezag." 12

Toen ik de oorlogsvoering wereldbeeld geloofden en uitdrijvingen, geloofde ik dat wat ik deed geldig was, omdat de realiteit van demonen zich te manifesteren was zo levendig en mensen werden bevrijd in de naam van Jezus. Er waren veel mensen die voelde veel beter na de sessies. Ze kwamen in erbarmelijke en liet onze bediening sessie met een gevoel van liefde en vrijheid. Dus ik geloofde ze werden geholpen. Ik twijfel niet aan de oprechtheid van Bob Larson en anderen zoals hij, noch heb ik twijfel over de realiteit van de verhalen. Wat ik twijfel is of het wereldbeeld dat in het kader gordt hun bediening bijbels is. Is het waar dat er een hele ongeziene juridische wereld die demonen en andere niveaus van de hiërarchie van Satan die moet worden ontdekt en benut om de overwinning te krijgen over Satan regeert? Is het waar dat we opgeleid exorcisten die deze kennis om te zien gevangenen bevrijd nodig? Later zal ik u vertellen hoe mijn ministerie voorgoed veranderd toen ik kwam tot de lokalen die aan de basis vormt voor wat ik deed twijfelen.


Geheime kennis en Deliverance
Degenen die vasthouden aan de oorlogsvoering wereldbeeld beweren dat kennis over Satan, zijn afgezanten, en hun hiërarchische structuur is belangrijk in het winnen van de strijd. Dat geldt op alle niveaus, van strijd vorstendommen over naties tot het gieten demonen uit individuen. Bijvoorbeeld, toen ik in deze beweging waren we op zoek naar onroerend goed te kopen in een van de buitenwijken hier in de Twin Cities. Wegens problemen met de aankoop, hebben we besloten om een hele nacht bidstond te houden. Tijdens het midden van de nacht, iemand kreeg een openbaring dat een vorstendom genaamd "Manitou" was de heerschappij over de stad, houdt ons van het kopen van het pand. Dit vorstendom zogenaamd uitgesloten, omdat Native Americans hadden beoefend hun religie er in een keer. Dus we waren geïnstrueerd door onze leiders die we nodig hadden om wierp de geest van Manitou over de stad, zodat we konden het op te eisen voor God. De succesvolle afwerking van de aankoop "bewezen" dat onze gebeden effectief waren geweest die bijgevolg het idee dat we nodig hadden bijzondere openbaringen omver te werpen vorstendommen over CITES versterkt.

Wanneer men houdt de oorlogsvoering wereldbeeld dergelijke praktijken doen al het gevoel in de wereld. Alles wat men wil bereiken is vastgebonden in de complexe interactie van vloeken, demonen, vorstendommen, en de wettigheid dat de geestelijke wereld beheersen. Er is geen deel van het leven die niet actief zijn in dit gebied. Individuele exorcisme is het microniveau van de strijd, steden en naties het macroniveau. Op elk niveau is het noodzakelijk om kennis te vergaren als men wil om te winnen gevechten. De nodige kennis is meestal de namen van demonen of machten, de aard van de vloek ingeroepen, dan wel de structuur van de spirituele hiërarchie in het koninkrijk van Satan. Bob Larson vertelt over het uitvoeren van een exorcisme, wanneer een van de demonen weg was op een andere missie en had gemist tijdens de procedure.13 Hij leerde "lock-out" deze demonen. Larson schrijft: "Als ik had eindigde de procedure voortijdig, ik zou nooit hebben geweten over deze geest, en hij zou later terugkomen." 14

Men kan zich afvragen welke rol God speelt in de oorlogsvoering wereldbeeld. Het antwoord is dat Hij ons commissies aan de slag, uitrust met ons op voor de strijd, en geeft ons de tools die we nodig hebben. God geeft de exorcist kennis en macht voor de strijd. Het is echter aan de exorcist zijn gereedschapskist te gebruiken om stemmen van de demonen. De exorcist moet goed gebruik maken van de hulpmiddelen of de demonen zullen blijven. Bijvoorbeeld, Larson vertelt hoe hij een pastor leerde waarom demonen bleef terugkomen: "Je hebt waarschijnlijk nooit gevonden de poortwachter demon. Het maakte niet uit hoeveel je demonen uitdrijven, ze hebben niet naar de put, omdat de portier hield de deur voor hen open om terug te keren. "15 De indeling en de locaties van de geesten worden bepaald door de kennis en kunde van de exorcist. Larson beweert het recht om demonen toe te wijzen aan de put als hij doet alles goed.

Wat we moeten in gedachten houden dat de informatie die nodig is om effectieve geestelijke oorlogvoering volgens de oorlogsvoering wereldbeeld is niet gebleken van feiten te doen. Wat ik bedoel is dat het niet is te vinden in specifieke openbaring van God (de Bijbel), noch in algemene openbaring (wat rechtmatig kan worden geleerd over de schepping met behulp van onze natuurlijke zintuigen en rationele geest). De kennis die nodig is, is geheime kennis. God is niet gebleken van de namen van demonen over naties, steden, wijken, of in gedemoniseerd personen. De enige bron van deze informatie is afkomstig van een andere vorm van openbaring, hetzij extra bijbelse goddelijke openbaring of openbaring kreeg van demonen zelf. Degenen die vasthouden aan de oorlogsvoering wereldbeeld geloven dat het hun rol om deze kennis te vergaren en te gebruiken in de strijd. Aangezien de kennis is "geheim" is het van het rijk van het occulte. Ze hebben een of andere manier te rechtvaardigen wint verboden kennis in de naam van het helpen van de slachtoffers van boze geesten.


Geestelijke "Geek Squad"
In onze stad is er een bedrijf genaamd "The Geek Squad", die zal komen om uw huis of plaats van vestiging en het oplossen van uw computer problemen. Ze zijn erg goed in wat ze doen en snel vast te stellen de meeste hardware of software problemen. De reden dat ze kunnen doen is dat ze de aard van computers en computer software te begrijpen. Zij hebben technische kennis. Hoe is dit mogelijk? Het is mogelijk omdat de mens geschapen computers. Gedetailleerde handleidingen beschikbaar zijn of computers kunnen reverse engineered worden door deskundigen. Met volledige kennis van een computer is mogelijk omdat computers zijn menselijke creaties.

Het probleem met de GO-visie is dat het de vermeende noodzaak van een "Geek Squad" voor de zielen gemaakt. Niet alleen moet de demonen en vervloekingen die van invloed zijn op de persoon worden begrepen in detail, maar de menselijke ziel moet ook. De complexe relatie tussen alle geestelijke factoren die de persoon en de aard en de helling van zijn of haar ziel, moet worden onderscheiden en gediagnosticeerd door een ervaren geestelijke "technicus" (ze noemen zichzelf consulenten) die het juiste te doen "vast te stellen." Computers zijn complex, maar ze zijn exponentieel eenvoudiger dan de menselijke ziel en de spirituele wereld en zijn bewoners.

Denk bijvoorbeeld aan Bob Larson's beschrijving van zijn ministerie aan een persoon in gebondenheid. De persoon in kwestie had talrijke "verandert" (meerdere persoonlijkheden) als demonische gebondenheid. Deze persoon met "dissociatieve identiteitsstoornis" had een demon genaamd "Poortwachter", die gehouden verhuur demonen terug in nadat ze was geworpen out.16 Larson beschrijft de oorzaken van deze aandoeningen en hoe hij leerde om te spreken met verschillende identiteiten binnen een person.17 Hij had te maken met een persoon die alternatieve persoonlijkheden genaamd "facilitator" en ". Regulator" Larson theorie dat in deze persoon demonen kunnen beschikken over een "te wijzigen." 18 Larson legt uit:

In het rijk van meerdere persoonlijkheden, zijn er goede en slechte verandert verandert. Goede verandert zijn het deel van het bewustzijn van de persoon die Christus heeft erkend als Redder. Slecht, wijzigt, voor een of andere reden, weigeren dat geestelijke surrender.19 maken
Deze complexe situatie leidt tot deze taak voor de geestelijke technicus: "Onze taak is om te sorteren door het doolhof om de hulp van de goede verandert krijgen. Dan kunnen we proberen om de slechte verandert te winnen voor God. "20 Larson overgegaan tot de alternatieve persoonlijkheid binnen zijn cliënt hem helpen identificeren van de" duisteren "en ging door een ongelooflijk complexe taak van het sorteren van de demonen en" alters "binnen deze persoon. Hij leidt zelfs "Facilitator" om Christ.21 Larson onthult verborgen herinneringen, juridische grond dat de demonen had, en de namen van obscure demons.22 Dit is een gebed dat hij gebruikt om te helpen het slachtoffer te vinden vrijheid: 'Ik wil dat engelen van God zoek uit en kwelling de geest van de pijn. Ik bind pijn Regulator de demon, en bevelen dat beiden de ervaring van alle kwelling die zij hebben op Randall. Ik verhoging die kwelling zeven keer groter. "23

De complexiteit van dit proces is verbijsterend. Hoe kunnen we er zeker van dat we praten met demonen, wijzigt, of een echte persoon? Hoe weet men dat een persoon kan worden opgeslagen, maar sommige van zijn alter ego's moeten nog Christus te aanvaarden? Hebben we echt niet bevoegd zijn om engelen opdracht om demonen, zodat zij zal beslissen om te vertrekken kwelling? Het probleem is naar mijn mening, is dat de complexiteit Larson beschrijft eigenlijk het kader van het schatten van de complexiteit van de slavernij en de behoefte van de menselijke ziel. De reden kan er geen uiteindelijk succesvol "Geek Squad" voor de zielen wordt gevonden in het verschil tussen computers en mensen. Computers werden gecreëerd door de mens, zijn ziel door God geschapen. Alleen God weet echt het hart van de mens. Alleen God kent de details van de geestelijke wereld en haar interactie met de menselijke ziel.

De Bijbel vertelt ons waarom geen menselijke spirituele technicus kan de problemen van de innerlijke mens op te lossen: "Het hart is meer dan al het andere bedrieglijke en is wanhopig ziek; Wie kan begrijpen? Ik, de Heer, doorgrond het hart, test ik de geest "(Jeremia 17:9, 10a). Dat alleen God kent het hart is een claim die overal in het Bible.24 Degenen bedrijf aan de oorlogsvoering wereldbeeld zie een dringende noodzaak om een kader van spirituele technici die vrije menselijke zielen van de complexe psycho-spirituele situatie die hen kwelt trein. Deze technici onder welke naam ze krijgen moeten vertrouwen op technieken en kennis die niet zijn geopenbaard in de Bijbel. Bovendien moeten zij informatie over de menselijke ziel, geheime vloeken, verborgen of vergeten herinneringen, demonen, namen van demonen, relaties tussen demonen te krijgen, relaties tussen alter identiteiten binnen een ziel, en de relaties tussen demonen en veranderen identiteiten. Dit alles is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. De "Geek Squad" voor de zielen heeft geen reverse engineering capaciteiten, geen gedetailleerd verslag van het proces waarbij een ziel kwam te zijn, en geen objectieve hulpmiddelen voor de behandeling van de ziel en de geestelijke wereld en zijn bewoners.

Niet alleen dit, maar de geest entiteiten die zij interview om informatie te delen krijgen minstens een attribuut met hun leider satan - zij zijn leugenaars. Dit betekent niet stoppen met de priesters van de GO-visie uit te ondervragen demonen geheimen. Bijvoorbeeld, Bob Larson vertelt dit verhaal:

Stap voor stap ik in het nauw gedreven de tegenstander totdat hij niet langer kon weerstaan. Voor zijn definitieve ondergang werd uitgesproken, de demon keek me vragend aan. "Wie leerde u de regels?" Vroeg hij nieuwsgierig. "Wat bedoel je dat?" Vroeg ik. "De geestelijke regels die bepalen wat we wel en niet kan doen. Iemand van onze kant moeten jullie hebben geleerd. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die de regels kent zo goed als u te doen. "25
Het lijkt mij dat als dit oorlogsvoering wereldbeeld waar is en de vorderingen van de technische "priesterschap" waar zijn, dan zijn we allemaal in zeer ernstige problemen met geen duidelijke uitweg. Men moet interview demonen jaren te achterhalen van de "regels" omdat de informatie die nodig is om te gaan met hen is niet geopenbaard in de Schrift noch toegankelijk door een gewone middelen.

In mijn geval was het opraken van energie in het proberen om "tweaken" de details van de GO-visie te laten werken. Ik zou ontdekken dat wat nodig was was een omschakeling naar een geheel andere kijk op de wereld die God geschapen heeft en regeert. Deze conversie mij veranderd van een geestelijke technicus om een evangelie predikant. De rest van dit artikel wordt beschreven hoe dat is gebeurd.


Converteren naar de wereldbeschouwing van voorzienigheid
Twee jaar na die ontmoeting waar ik leerde dat Satan bang voor mij was, droeg ik af van de longen dagen en nachten van het helpen van mensen in slavernij. Er waren 's avonds laat telefoontjes van verontruste mensen en de last van de afschuiving aantal Ministerie gevallen. Sommige personen werden in constante behoefte hebben aan hulp. Een zeer verontruste persoon kon het sap emotionele en spirituele energie uit een vertrouwenspersoon. Ik had te maken met maximaal 15 van hen elke week.

Rond die tijd een van deze mensen ging uit het diepe. Ze liep uit laat in de nacht verlaat haar man en kinderen achter om naar bars en voldoen aan mannen. Ze was door alle van de verschillende ministeries hadden we te bieden hebben. Haar man zou me bellen wanhopig hulp nodig hebben omdat ze te vernietigen hem en de kinderen. Een nacht na een oproep van drie deze vrouw waarin ze mij de schuld voor haar problemen, want ik was een slechte raadgever ben, voelde ik dat ik niet meer kon nemen. Ik schreeuwde het uit naar God, bidden zoiets als dit, "Lieve Heer, ik wil echt deze dame en de anderen te helpen. Ik heb gebeden voor haar, diende haar, hielp haar en haar familie op een praktische manier, en wierp demonen uit, ik heb alles gedaan wat ik weet hoe dat te doen. Ik kan niet meer tegen. Als ik niet nog wat betere antwoorden kan ik niet blijven in de bediening. "

Het antwoord op dat gebed kwam in de vorm van een Schrift. Het veranderde mijn leven en bediening vanaf die dag. Ik wist niet dat het op het moment, maar wat het gevolg is van die situatie was mijn conversie van de GO-visie op wat ik noem de voorzienige worldview.26 De passage dat de Heer bracht naar mijn mening is deze:

En de Heer obligatie-dienstknecht moet niet twisten, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig wanneer onrecht aangedaan, met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten, of misschien God kan hun bekering leidt tot de kennis van de waarheid, en ze kunnen komen om hun zintuigen en ontsnappen uit de valstrik van de duivel, met zijn gevangen gehouden door hem aan zijn wil te doen. (2Timothy 2:24-26).
Het eerste dat me opviel over de passage is de beschrijving van de slavernij de mensen zijn in: ". Te zijn gevangen gehouden [door de duivel] zijn wil te doen" Ik redeneerde dat niemand zou kunnen worden in meer bondage dan dat. Het zeker passen bij de beschrijving van de vrouw, wier situatie bracht me op de vraag van alles wat ik aan het doen was.

Het tweede ding dat naar mijn mening kwam over de overgang van toepassing was hoe het was om mijn situatie. Paul vertelde Timoteüs hoe om te gaan met mensen in de kerk die had ernstige problemen en werden veroorzaakt problemen voor Timothy. Dat was precies wat ik te maken had. Later, nadat ik was in staat om meer objectief kijken naar de Schrift, zonder mijn gedachten worden beïnvloed door de GO-visie, realiseerde ik me dat dit de belangrijkste passage in het Nieuwe Testament dat ongeveer vertelt het omgaan met mensen in de kerk die in gebondenheid aan Satan . De meeste van de passages om voor steun van mijn ministerie van exorcisme keek kwamen ofwel uit de evangeliën die vóór de kerk kwam te zijn als gevolg van het kruis en de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren. De anderen waren in het boek Handelingen, waar de apostelen waren confronterend gedemoniseerd mensen die waren opgeslagen. Exorcisme werd nooit gebruikt in het Nieuwe Testament als een therapie voor wedergeboren christenen.

Het derde wat ik geleerd uit de passage was het middel om te ontsnappen. Dit was wat leidde me uit de buurt van de GO-visie naar de voorzienigheid wereldbeeld. Mensen in gebondenheid aan Satan enige uitweg wanneer God subsidies bekering! Dit schokte me toen ik voor het eerst te lezen. Het zegt, "als God misschien kan hun bekering." Het uitzicht hield ik eerder was dat als dingen niet of te wijzigen: a) Ik ben een slechte raadgever of beter nog wat betere voorlichting, technieken of b) de persoon is knoeien dingen door het niet volgen van mijn recepten en liet dus in zeven demonen. We gingen rond en rond het proberen om te zien wat het geval was. Ik kwam er uiteindelijk te zien dat als God verleent bekering zullen ze ontsnappen aan de duivel, en als Hij niet zullen ze niet. Dat was de sleutel! Waarom Hij doet in sommige gevallen niet, maar anderen is een onderdeel van de geheime Gods wil (Deuteronomium 29:29), dat ik niet kan weten.

Maar sinds ik wist niet of God zou verlenen bekering, was het altijd mogelijk dat Hij zou in een bepaald geval. Dit gaf me aanmoediging in het vierde ding heb ik geleerd van deze passage - hoe raad dergelijke individuen. Paulus schreef: "Lord's obligatie-dienstmeid moet niet twistziek zijn, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te leren, geduldig wanneer onrecht aangedaan, met zachtmoedigheid hen die in de oppositie." We gebruikten te worden van een 2:00 met drie oudsten vasthouden van een schreeuwende, kronkelende gedemoniseerd persoon als we riepen: "Ga uit van hem gij onreine geest in de naam van Jezus." dacht ik later, "Dat is nauwelijks onderwijs en rectificatie met zachtmoedigheid." nu Omdat ik besefte dat het betekent dat God gebruikt om mensen te bevrijden uit hun slavernij aan Satan is het evangelie en alle implicaties daarvan, kon ik leren geduldig de waarheid, in het vertrouwen dat God zal gebruiken om levens te veranderen. God kan de meest gedemoniseerd zondaar uit de klauwen van Satan door de kracht van het evangelie (zie Kolossenzen 1:13 en Efeziërs 2:1-5). Wat ik had gedaan voordat verkeerde veronderstelling dat omdat de mensen was ik counseling zeiden allemaal dat ze Christus had ontmoet, en toch waren ze nog steeds in slavernij, dat dus niet het evangelie doet volk te bevrijden uit de duisternis, tenzij bijzondere technieken en processen worden toegevoegd aan het. Nu heb ik geloofde in de kracht van het evangelie.

Het grote ding over het evangelie de waarheid is dat het kan worden geleverd op andere momenten naast 03u00 wanneer mensen freaking out! Ik nooit meer ging bijna uit te drijven een demon wanneer iemand was met een late night smelten. Ik begon de gekwelde vrouw te corrigeren door haar te vertellen wat ze nodig had om zich te bekeren tot God te vertrouwen en door Zijn genade Hem gehoorzamen. Het is een zonde om af te lopen van uw gezin te leven in dronkenschap. Ze belandde scheiden van haar man en de besteding van de komende twintig jaar van de ene slechte situatie op een slechter is. Maar ik wist dat het niet mijn schuld. Ze omhelst zowel het evangelie of leven in slavernij. Er is geen plan "B" dat de menselijke ziel kan repareren. Ze nog kunnen bekeren en te ontsnappen aan de duivel, maar als ze doet het zal worden door Gods genade door het evangelie, niet door de geestelijke Geek Squad.


Hoe evalueren we onze ervaringen
Ik geloof nu dat God in soevereine controle over alles in het universum schiep Hij, zelfs alle boze geestelijke machten. Satan kan alleen doen wat God hem in staat stelt te doen. De problemen tussen vrijheid en gebondenheid, zegen en vloek zijn duidelijk en eenvoudig vanuit dit perspectief. Het komt allemaal neer op je relatie met God door het evangelie of het ontbreken daarvan. De Bijbel zegt, "Gezegend is de man die vertrouwt op God. . . Vervloekt is de man die vertrouwt op de mens "(zie Jeremia 17:5-8). Ik geloof nu dat de oproep voor geestelijke technici om de ziel en de geesten die van invloed zijn vormt "vertrouwen man," ongeacht hoeveel christelijke Lingo is gehecht aan het proces te manipuleren.

Ik denk dat de dingen die er met mij gebeurd toen ik een bevrijdingscounselor waren zeer reëel. Ik denk dat demonen zeker bij betrokken waren. In het geval van de vrouw die werd overgenomen door demonen die wilde mijn gezicht klauwen, ik nu anders interpreteren het evenement. Toen ik de oorlogsvoering wereldbeeld was ik energiek en enthousiast om te leren dat ik een groot gezag had en dat Satan gerespecteerd het geloofde. Ik geloofde dat het incident bleek hoe slecht gekwetste mensen me nodig had om daar te zijn met mijn ervaring met bevrijding en demonen om hen te helpen te vinden vrijheid. Dat is wat leidde me naar jaren werken dag en nacht vechten tegen de machten van de duisternis die werden treft christenen.

Nu zie ik hetzelfde incident in een totaal ander licht. Ik geloof dat satan op dat de show voor mij om mij en de andere betrokkenen aan de mens het vertrouwen in plaats van vertrouwen alleen in God door het evangelie. Zo hard als het was voor mij om te zien op het moment, Satan had een reden om mij te laten denken dat wat ik deed was "bang" hem. Daarbij verminderde mijn vertrouwen in het evangelie door om me om te denken dat niet het evangelie, maar bevrijding ministers als ik mensen uit de vijandige machten geleverd.


Satans Bescherming Racket
De gebondenheid en bevrijding proces is heel erg als een wrede, spirituele "bescherming racket." De duivel is de beide uiteinden van het spel werkt zoals je zou in een beschermingsgebied racket waar pestkoppen bedreigen en andere pestkoppen beschermt u tegen hen voor geld. Satan doet er alles aan om mensen in de demonische gebondenheid door middel van openlijke occultisme en andere middelen. Hij lokt dan degenen die vasthouden aan de GO-visie om te denken dat hun onbijbelse leringen en praktijken de sleutel tot vrijheid. Beide uiteinden van het spel te dienen zijn doel. De duivel legt op een overtuigende show om het allemaal zo echt.

Hij heeft een van zijn demonen vertellen de christelijke counselor "geheimen" over hoe demonen hun slachtoffers verdrukken en laat op bevel van de begeleider. De demonen te reageren op bedreigingen worden gekweld in de put door engelen voor een zeer eenvoudige reden - de demonen willen krijgen christenen te denken dat christelijke counselors en niet God de macht over engelen en de macht om te oordelen voordat de tijd op de vijandige machten hebben. 27 Dit dient Satans doel de bevordering van "de leugen" die ons vertelt dat we als God kunnen zijn. Het maakt ons denken dat we de macht hebben dat alleen God heeft.

Bijvoorbeeld, toen me werd verteld dat satan was bang voor mij, in zo veel als ik geloofde dat ik de leugen omarmd en verloor het vertrouwen in de waarheid van het evangelie. De vraag is of we God vrezen en Zijn oordeel te ontsnappen door het evangelie, niet of Satan denkt dat wij hebben grote macht en autoriteit. De vrouw demon geïnduceerde aanval en haar latere bevrijding bleek de beide uiteinden van de bescherming racket. Door haar, Satan aangevallen (de dreiging) en vervolgens trok op mijn commando (de bescherming). Het resultaat was dat ik meer vertrouwen in mijn geestelijke kracht had en werd afgeleid van het evangelie.

De GO-visie vermindert drastisch onze hoop door het evangelie. Het vertelt ons dat de invoering van onze hoop en vertrouwen volledig op God door middel van het volbrachte werk van Christus aan het kruis niet ons te bevrijden van Satan en zijn demonen, noch ons te verzekeren dat God ons uiteindelijk te voldoen aan het beeld van Christus. Alles wat we proberen te doen zou kunnen worden gedwarsboomd als we niet de speciale kennis en technieken om de strijd te voeren. Blijkbaar het evangelie niet echt "werk" voor degenen die overleg met de spirituele "Geek Squad", tenzij veel dingen zijn toegevoegd. Zij leren dat het evangelie slechts potentieel ons levert. Na geloof in het evangelie hebben we nu behoefte aan professionele vloek automaten, exorcisten, profetische voorbidders, innerlijke genezers, psycho-geestelijk verzorgers en anderen die vormen een nieuwe klasse van priesterlijke technici. Deze specialisten bemiddelen de "middenweg" tussen de ziel en God. Dit zijn de "goede" jongens in het racket die de slechte te houden van het slaan ons op.

De middenweg is de geheime wereld van geesten die verborgen is voor onze mening. Volgens hun visie, onze geestelijke en materiële welzijn wordt bepaald door wat er in deze wereld, en ze hebben de geheimen om ons te leiden naar vrijheid en welvaart. Neil Anderson beweert dat veel christenen zijn in de geestelijke slavernij, omdat ze een defect wereldbeeld met een "uitgesloten midden." 28 Zo zij geen reden voor geestelijke oorlogvoering te zien omdat ze "Westers" rationalistische gebouwen. Wat Anderson niet te realiseren of in zijn adresboek is dat er twee verschillende visies op de wereld binnen het christendom dat zowel de bijbelse leer over de realiteit van geesten en hun invloed op mensen te aanvaarden. Anderson bevordert de oorlogsvoering wereldbeeld en gewoon noemt het de "christelijke" worldview.29 Ik zeg dit omdat hij nooit ingegaan op de vooruitzichten van de voorzienige kijk op de wereld en biedt zijn lezers met "stappen naar vrijheid" die verder gaan dan het evangelie en de middelen der genade in Scripture.30

Ik twijfel niet aan de motieven van de geestelijke technici. Toen ik was een ik oprecht mensen willen helpen. Ik werkte dag en nacht, zonder loon of uitkering. Ik wilde ten volle God dienen en Zijn koninkrijk te bevorderen. Ik ben oprecht geloofde dat ik dat deed. Echter, mijn teleurstelling deed mij om mensen in meer bondage eerder dan om hen te bevrijden. Ik was onbewust een bondage maker.

Bijvoorbeeld, ik leerde dat als een demon is geworpen, en de persoon ging terug naar wat de zonde werd geacht te hebben de deur geopend voor de demon, dan zeven slechtere zou treden (gebaseerd op een verkeerde interpretatie van Mattheüs 12) .31 Deze zet die op zoek bevrijding in gebondenheid. Als de persoon kwam om verlossing van een geest van lust (die vaak is gebeurd) en dan later begeerde een vrouw, hij werd toen zeer onrustig en angstig, omdat hij wist dat hij gaf satan een recht om demonen te sturen om hem te kwellen. Dan zou hij terugkomen voor meer bevrijding.

Wat deze leer doet is mensen denken dat hun vrijheid afhankelijk is van hen een bijna zondeloos leven leven. Elke verknoeien en de demonen terug te komen. Om te laten zien hoeveel dit is afhankelijk van de mens in plaats van Gods genade, nadenken over wat Bob Larson zegt: "Ik heb mensen met wie ik weigerde om te helpen totdat ze volwassen in de Heer op het punt Satan hen niet wil langer bekend." 32 Blijkbaar als je niet goed genoeg christelijke je je demonen te houden. Dit wereldbeeld kan alleen resulteren in angst of trots. Angst als je gelooft dat je niet kunt gedragen goed genoeg om de demonen te houden van het krijgen van u, of trots als je denkt dat je zo'n krachtige, zondeloos christelijke dat Satan je angsten en kunnen je niet raken. Deze uitkomsten (angst of trots) zijn het resultaat van het vertrouwen van de mens in plaats van God.


Conclusie
De hamvraag is de onderliggende wereldbeeld dat men bezit. De GO-visie stelt dat de geschiedenis wordt gespeeld als een strijd tussen de krachten van het kwaad en de gelovigen. Volgens deze visie werkt God door gelovigen zo veel als ze Hem toestaan. Hoe meer kennis en macht gelovigen te krijgen, hoe beter zij kunnen verslaan de krachten van de duisternis. Als gelovigen gebrek aan kennis en technieken voor geestelijke oorlogvoering zij zullen worden slachtoffers en niet van overwinnaars. Er zijn slachtoffers in deze strijd en God verzekert niet het resultaat.

De voorzienigheid wereldbeeld gelooft in Gods soevereiniteit over alle krachten van de duisternis. Geestelijke krachten van de duisternis kan geen kwaad gelovigen, zonder eerst om toestemming van God. Wat Hij hen in staat stelt om altijd te doen is voor ons grootste goed. De kernvraag is niet onze kennis over de krachten van het kwaad, maar onze kennis van God door het evangelie. De strijd gaat tussen de leugen van de satan die de mens kan worden als God en de waarheid van het evangelie.

Degenen die het bevorderen van de oorlogsvoering wereldbeeld misleiden ons door te beweren dat de opties worden tussen een wereldbeeld dat gelooft dat er demonen, vervloekingen, en echte satanische activiteiten en een "westerse" wereldbeeld dat daadwerkelijk ontkent dat geestelijke activiteit, goed en slecht, bestaat. Dit is een vals dilemma. Laat u niet misleiden. De voorzienigheid wereldbeeld gelooft ook sterk in de realiteit van demonen, gevallen engelen, vloeken, overheden en machten als goede engelen en de aanwezigheid van de Heilige Geest.

De opties zijn of men gelooft in Gods soevereiniteit over al deze geestelijke wezens en de realiteit, of men gelooft dat God is waardoor de strijd om zijn loop op zijn eigen. Degenen die vasthouden aan de later te bekijken God zien er om te helpen als we uitzoeken en het gebruik van de juiste technieken, maar niet soeverein houden ons en voert ons naar de heerlijkheid. Heeft God de uitkomst bepalen of is het resultaat bepaald door mensen en demonen?

Ik geloof dat God het evangelie gebruikt om mensen te bevrijden uit de vijandige machten en dat het evangelie daadwerkelijk volbrengt alles wat God bedoeld te doen van alle eeuwigheid om zondaars te redden. Degenen die geloven zijn 'gered tot het uiterste "(zie Hebreeën 7:25) en niet hoeft te vrezen van de vijandige geestelijke krachten van het universum. De middelen der genade in de Bijbel zijn voldoende om ons de vrijheid veroorzaken en de groei in de genade en kennis van de Heer.

Die verlegging van de GO-visie willen dat we anders over te denken. Ze willen ons doen geloven dat leer, technieken en spirituele processen die nog niet eens waren verwekt tot de 20ste eeuw nodig zijn voor ons om vrij te zijn van slavernij van Satan. Dit betekent dat we moeten geloven dat christenen door de eeuwen heen leefden zonder vrijheid, omdat het evangelie zij geloofden onvoldoende was. Door middel van overtuigend ons van de ontoereikendheid van het evangelie ze bondage makers. Vroeger was ik een. Ik dank God Hij bevrijdde mij van deze voorwaarde door de waarheid van de Schrift.


Uitgifte 78 - september / oktober 2003

-------------------------------------------------- ------------------------

Eindnoten

Greg Boyd, God at War, (Downers Grove: InterVarsity, 1997) 13. Dr Boyd definieert de "oorlogvoering" kijk op de wereld: "de meeste algemeen gesteld, dat dit wereldbeeld is dat perspectief op de werkelijkheid die centra op de overtuiging dat het goed en kwaad, gelukkig of ongelukkig, aspecten van het leven in grote mate worden uitgelegd als het resultaat van goed en kwaad, vriendelijk of vijandig, geesten strijdende tegen elkaar en tegen ons. "Het wereldbeeld dat dr. Boyd weigert hij noemt de" voorzienigheid blauwdruk wereldbeeld. "292. Hij verwerpt categorisch het idee dat de krachten van de goddeloosheid uiteindelijk groter zijn Gods doeleinden dienen.
Bob Larson, In de naam van Satan - Hoe de krachten van het kwaad werken en wat u kunt doen om ze te verslaan; (Nashville: Nelson, 1996) 109.
Ibid. 109, 110.
Zie kritieke kwesties Commentaar Issue 48 "Het onteren van God in populaire spirituele Warfare onderwijs" voor de documentatie van deze leringen. http://www.cicministry.org/commentary/issue48.htm
Watchman Nee, de geestelijke mens Vol. 3, (New York: Christian Fellowship Publishers, 1968 - voor het eerst gepubliceerd in 1928) 125. Nee identificeert "passiviteit" als een belangrijke manier demonen invloed christenen. Zijn hoofdstuk "Het pad naar vrijheid" is origineel materiaal dat is zeer vergelijkbaar met wat er wordt geleerd vandaag. Nee was het onderwijzen van deze zaken tientallen jaren voordat die doen dat vandaag. Zijn invloed op mij tijdens mijn jaren van het doen van bevrijding werd uitgebreid.
Larson, 48.
Ibid. 80.
Op. Cit. Nee 90. "Alle acties worden beheerst door wetten. . . Zou iemand aan de voorwaarden voor de werking van boze geesten (of hij hen gewillig vervult, zoals de heks, het medium, of de tovenaar - of onbewust, zoals de christelijke), dan heeft hij zeker gegeven de grond aan hen om te werken aan hem. "90. Als met moderne versies van deze leer, de enige manier waarop we kunnen weten over deze wetten is door middel van extra-bijbelse openbaringen zoals die in het boek Nee's.

Bijvoorbeeld, overweeg 1Koningen 8:39: "Dan ben je te horen in de hemel plaats uwer woning, en vergeef en handelen, en aan ieder naar al zijn wegen, wiens hart Gij weet te maken, want Gij alleen gij weet de harten van alle zonen van mannen "Zie ook: Psalm 44:21, Handelingen 15:8 en 1 Johannes 3:20.
Larson, 205.
Het proces werd onmiddellijk in dat ik het onderwijzen van het vers van dan af wanneer ik begeleid mensen gevolgd. Het ging traag in de zin dat mijn bekering tot de wereldbeschouwing van voorzienigheid niet compleet was tot 1986, toen ik zag dat mijn arminiaanse (vrije wil) denken onbijbels is en omhelsde volledige soevereiniteit van God. Dit gebeurde door middel van een gedetailleerde studie van het boek Romeinen. De voorzienigheid wereldbeeld houdt in dat God altijd in controle van zijn eigen universum en is de leidraad van het naar Zijn verordend doeleinden (Efeziërs 1:11).
Het incident in de evangeliën blijkt dat Jezus God en dus de Ene die de uiteindelijke beslissing uit te voeren is: "En zie, zij riepen, zeggende: 'Wat hebben we te maken met U, Zoon van God? Bent u hier gekomen om ons te pijnigen voor de tijd? '"(Matteüs 8:29). Ieder mens leraar die beweert dat de kracht om dit te doen is beweren iets dat een goddelijke voorrecht en dus probeert te zijn zoals God. Dit is zondig.
Neil T. Anderson, The Bondage Breaker; (Eugene: Harvest House, 2000) 30-33.
Ibid. 33.
Ibid. 199-252. Deze stappen omvatten voorgeschreven gebeden, bekentenissen, afstanddoening, checklists, voorouderlijke vloeken om gebroken te worden, enz. De implicatie is dat het evangelie niet om ons te bevrijden van vloeken, demonen, of andere geestelijke kwalen, tenzij bepaalde technieken worden toegepast. In plaats van de eenvoudige, Bijbelse middelen der genade, Anderson biedt technieken en ingeblikte gebeden die "werken." Zo heeft hij de oorlogsvoering wereldbeeld en niet de voorzienige kijk op de wereld goedgekeurd.
Ik leg de passage over dit audio: demons.mp3
Op. Cit. Larson, 191.


-------------------------------------------------- -------------------------Geplaatst door Twin City Fellowship

Kritieke problemen Commentaar
Postwissel Box 26127
St. Louis Park, MN 55426
952-935-3100
pastorbob@twincityfellowship.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 20:35
BerichtOnderwerp: voor elke dag bemoediging: lied, gedicht of bijbelvers
 
Donderdag 18 - 11 - 2010

16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg [heilig], en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken [heilig].
17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver [plaats] zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, [zie] [toe], dat Hij ook mogelijk u niet spare.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden.
23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.
24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke [takken] zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?


Shalom,

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 20:09
BerichtOnderwerp: Hebt u de Waarheid lief of haat u ze?
 
Hebt u de Waarheid lief of haat u ze?

http://www.letusreason.org/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV).
Vertaling, bewerking en plaatje door M.V.

Waarom reageren mensen toch zo negatief
als hen gezegd wordt dat iemands leer onjuist is
en wanneer dit aangetoond wordt door Gods Woord?
Wanneer gewezen wordt op iemands valse leer krijgen
wij dikwijls een van de volgende twee reacties:

1. Niemand is perfect; wij maken allemaal fouten.
2. Wat dan te zeggen van alle goede werken van die persoon?

Laat mij de eerste foute premisse aanpakken.
Wij spreken hier niet over vergissingen,
versprekingen of verkeerde uitspraken
over wat men eigenlijk bedoelde,
of zelfs niet over iemands vrijheid
zijn eigen standpunt uit te drukken
over een onderwerp.
Wij hebben het hier over valse leer, die verbonden is met een
of meer fundamentele leringen van het geloof.
Wij laten daarbij persoonlijkheden en hun voorkomen buiten beschouwing
maar richten ons tot wat Petrus (en andere apostelen)
hebben geschreven om ons te waarschuwen:

“Er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke ketterijen zullen invoeren.
Ook verloochenen zij daarmee de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen een snel verderf over zichzelf.
En velen zullen hen, door wie de weg van de waarheid gelasterd zal worden, op hun verderfelijke wegen navolgen.
En zij zullen u door hebzucht met verzinsels uitbuiten” (2 Pt. 2:1-3)


Nu het tweede punt over de goede werken
die iemand doet of gedaan heeft.
Wij meten onze relatie met God of Zijn goedkeuring
niet af aan onze werken. Wij moeten te weten komen
of iemand recht wandelt met de Heer door na te gaan
welke leer zij aanhangen en leren aan anderen, en of hun leven
in overeenstemming is met hun leer.

Het feit is dat God op een dag onze werken zal beoordelen,
maar intussen moeten wij de leer beoordelen.

Zowel de Heer Jezus als Paulus droegen ons op
om valse profeten/leraren te oordelen;
niet naar hen te luisteren maar ons van hen af te scheiden.
“Oordeel niet naar wat voor ogen is,
maar vel een rechtvaardig oordeel”( John 7:24),
namelijk door wat het Woord van God zegt.


Paulus schrijft in Titus 3:10
“Verwerp een ketters mens na een eerste en tweede vermaning”.
In Romeinen 16 staat:
“En ik bid u, broeders, neemt acht op hen,
die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer,
die gij van ons geleerd hebt; en wijkt af van hen”
- niet hen prijzen, aanbevelen, verontschuldigen
of doen alsof zij er niet zijn!

Waarom kijken zoveel mensen heen over Schriftplaatsen
die handelen over oordelen, en in plaats daarvan over liefhebben spreken, terwijl gezond oordelen het verschil kan maken tussen schipbreuk
lijden of gered zijn, hemel of hel.

De Bijbel zegt in 1Ko 14:29:
“En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen

“Geliefden, geloof niet elke geest,
maar beproef de geesten of zij uit God zijn;
want er zijn veel valse profeten uitgegaan in de wereld” (1 Jh 4:1).

Beproef alle dingen; behoud het goede” (1Th 5:21).

“Oordeel niet” is een populaire frase bij hen die willen doorgaan
met het leren van of horen naar valsheid.
Wanneer mensen volhouden met het leren van waardeloze
en valse leringen, wordt ons bevolen te oordelen.
Zij die het “niet oordelen” prediken vertellen eigenlijk mensen God
en zijn bevelen ongehoorzaam te zijn.

Hij heeft Zijn Woord zo geschreven dat Hij reeds geoordeeld
heeft over wat goed en fout is.
Wanneer de Schrift wordt geciteerd om aan te tonen dat iets fout is,
dan is dat niet ons oordeel maar dat van God.
Trouwe herders zullen altijd de schapen waarschuwen over
de gevaren van hen die valsheid prediken,

maar een huurling laat dit achterwege.
Een schaap dat de implicaties niet ziet
van wat vals is, is qua geestelijke ontwikkeling een baby,
of onvolwassen, of vleselijk (Zie Hb 5:13-14).


Paulus schrijft aan Titus (Tt 1:9-13) over de ongehoorzame,
ijdele praters en bedriegers: “Wijs hen daarom streng terecht,
opdat zij gezond mogen zijn in het geloof”.

“Opdat u sommigen beveelt geen andere leer te onderwijzen” (1Tm 1:3).

Correcte leer is essentieel voor onze geestelijke lering en groei.
Er bestaan verschillende graden van valse leer.
Sommige kunnen veel schadelijker zijn dan andere.
God wil dat valse leraars zich van hun dwaalleer bekeren,
maar dat kan niet gebeuren tenzij hun valse leer wordt blootgelegd.

Ik ben er zeker van dat sommige gelovigen niet gelukkig waren
toen Paulus de namen opgaf van hen die eens samen met hem dienden
op het zendingsveld. De apostel Paulus noemde de namen van Fygellus en Hermogenes die zich van hem hadden afgekeerd, en waarschuwde
daarvoor het lichaam van Christus (2Tm 1:15).
De apostel waarschuwde de kerk ook voor Demas, zei dat hij hem verlaten
had en dat hij “de tegenwoordige wereld heeft liefgekregen” (2Tm 4:10). En “Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad aangedaan.
Moge de Heere hem vergelden naar zijn werken.
Wees ook u voor hem op uw hoede,
want hij heeft onze woorden zeer tegengestaan”
(2Tm 4:14-16).

Wat zou de apostel Paulus vandaag doen, als hij de TV zou aanzetten of de ketterijen zou horen waarmee wij vertrouwd zijn?
Afgaand op wat wij in de Schrift hebben gelezen zou hij nogal boos
worden!
Valse leraars zijn vandaag vrij om hun vergif te spuiten omdat de gelovigen zwijgen.
Deze valse leraars tasten niet enkel zichzelf aan maar vooral vele anderen, want zij verspreiden hun gefabriceerde leugens in naam van de Heer.

Zoals de drie aapjes
- hoor geen kwaad, zie geen kwaad, zwijg over het kwaad -
geven wij aan dat wij niet zien, horen of spreken over wat er gebeurt.
Terwijl de wolven in schapenvacht de kudde verslinden in de schaapskooi.
Hoe droevig is dit.
Uw stilzwijgen doodt anderen,
het staat toe dat deze vermomming blijft doorgaan,
en God zal ieder van ons verantwoordelijk stellen
voor de actie die wij daartegen al dan niet ondernamen.
Het stilzwijgen bewaren is de zonde van nalatigheid.
“Liefde verblijdt zich niet in de ongerechtigheid,
maar zij verblijdt zich in de waarheid”
(1Ko
13:6). Kunnen wij bij deze dingen blijven zitten
en volhouden met nietsdoen en de waarheid verzwijgen
voor hen die ze zo nodig hebben?

Sommigen menen dat bidden de oplossing is:
gewoon bidden en God voor de zaken laten instaan.
Wij bidden, en velen bidden, maar er moet ook gehandeld worden.
Deze bidders negeren het feit dat God u gebiedt te oordelen
(1Ko 5:11-13; 6:1-4; 11:31). God gaf de kerk een middel om zich te beschermen tegen valse leraars, namelijk Zijn Woord.
Het Woord van God is voor iedereen beschikbaar en
“is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard
en dringt door tot de verdeling van ziel en geest,
van gewrichten en merg, en oordeelt de overleggingen
en gedachten van het hart” (Hb 4:12)

- dat werkt op ons en ook op anderen.

God heeft toegestaan dat er valse leraars zouden opstaan in de kerk,
als een oordeel op zelfvoldaanheid in het geloof.
Psalm 11:4 zegt: “Zijn ogen doorzien de mensen, Zijn blikken toetsen hen”,
en ook: “want de HEERE, uw God, verzoekt u [context: valse profeten],
om te weten, of gij de HEERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel” (Dt 13:1-3).

Maar in plaats van daadwerkelijk iets te ondernemen
om anderen te helpen, en het geloof te verdedigen,
menen sommigen dat bidden de oplossing is.
Maar u wandelt niet in de liefde wanneer u
zwijgt over hen die anderen schade berokkenen
met hun misleidingen. Als u uw vriend gewond
vindt in een auto-ongeval, zou u hem dan zeggen
dat u voor hem zult bidden, en het aan God overlaten?
Denkt u dat nietsdoen, en toekijken hoe mensen
geestelijk verminkt worden, liefde is?
Van ons wordt verwacht iets metterdaad te doen;
niet de zaken “aan God overlaten”.

Er is een probleem in het lichaam van Christus
wanneer leraren elke week voor duizenden staan en
leren dat de Heer Jezus zijn goddelijkheid in de hemel achterliet
toen Hij op aarde kwam. Of dat Hij naar de aarde kwam als royalty,
en bijzonder rijk was, en dat wij dat ook moeten zijn.
Of dat Jezus het werk van de verzoening aan het kruis niet afwerkte,
maar in de hel terechtkwam en daar door de duivel verder leed om onze verlossing te verwerven, en dat Hij uiteindelijk de duivel overwon door
wedergeboren te worden in de hel.
Of dat wij kleine goden zijn, en wij de kracht en de Geest hebben
om alles te doen was Jezus deed.
Of het ontkennen van de Drie-eenheid en Jezus als God in het
vlees. Of werken en gaven toevoegen als vereiste om gered te worden.
Waar is de verontwaardiging hierover?

Indertijd was Gamaliëls advies “wacht en zie”;
het stond gelijk aan nietsdoen.
Zijn advies was niet bijbels; hij was ook geen gelovige.
Niemand in de eerste eeuw gebruikte Gamaliëls advies in twijfelachtige
zaken binnen de kerk (zie 1 en 2 Korinthiërs).
Maar een voorbeeld van de koers die wij moeten volgen zien we bij de Bereeërs; zij “onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die
dingen zo waren” (Hd 17:11).
Zij werden door de apostel Paulus geprezen boven alle anderen.
Maar wat wilt uzelf: geprezen of afgekeurd worden?

De Heer Jezus prees de kerk te Efeze omdat zij zogenaamde “apostelen”
op de proef stelden over wat zij hen vertelden, en zij werden leugenaars bevonden: “Ik ken uw werken en uw arbeid en uw volharding,
en dat u slechte mensen niet kunt verdragen.
U hebt hen op de proef gesteld, die van zichzelf zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn. U hebt hen leugenaars bevonden” (Op 2:2).
Wilt u ook geprezen worden?
Dan moet u de leringen van mensen op de proef stellen.
Zij die u willen ontmoedigen om leraars te toetsen,
die geven u niet Gods raad (Ik stel voor dat u Mt 23 leest
en nagaat hoe de èchte Jezus reageerde
wanneer Hij iets vals of verkeerds zag).
In Zijn hele bediening stond de Heer Jezus de Farizeeën tegen
die Hem confronteerden met hun eigen valse bijbelinterpretaties.
De Heer Jezus berispte krachtig de Farizeeën als groep en vertelde het volk niet naar hen te luisteren.
Hij waarschuwde voor hun leringen als zijnde zuurdeeg.
Hij vergeleek wat zij zeiden met wat God zegt.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van waar Jezus of
een nieuwtestamentische schrijver “namen noemde”
om zijn afkeuring te laten blijken over
iets wat iemand had gezegd of gedaan.

Zie eens waar wij vandaag staan.
Waarom werd de kerk gereduceerd tot een honden- en kattenshow?
Omdat vele bedienaars geen geloof hebben!
Zij vertrouwen niet op God voor resultaten op de prediking van Gods Woord,
en dus hebben zij besloten andere middelen te gebruiken om resultaat
te boeken.
Zij gebruiken nu hun eigen woorden, verhalen, rekwisieten en voorstellingen om de mensen te bewegen. Zij lokken enthousiasme uit door hen te laten delen in hun “power”-gevulde
bediening en de “zegeningen” die daaruit voortvloeien voor hun supporters.

Men moet dringend onderscheid leren maken
tussen waarheid en dwaling.
Eens dat u vertrouwd bent met de waarheid
zal u de dwaling gemakkelijk herkennen.
Door geoefend te worden in het Woord,
worden wij bekwaam te onderscheiden
en dingen te zien zoals ze werkelijk zijn,
niet hoe misleiders willen dat wij ze zien in hun voorstellingen.
Wanneer iemand correct geoefend is in Gods Woord,
ontstaat er geestelijke maturiteit:
hun onderscheiding wordt scherp.

Dan zullen zij in staat zijn te herkennen
wie er spreekt in overeenstemming met de Geest
en het Woord der waarheid, en wie niet.


Wij moeten ons richten op een aantal mensen
die dwaalleer in de kerk promoten, en wij moeten hen
vertellen weg te gaan en weg te blijven.

Door te onderzoeken
wat zij leren zal men anderen onderscheiden
die dezelfde dingen onderwijzen.
Het is niet doenbaar hier alle namen te noemen want de lijst is zo lang.
Veel mensen denken dat, omdat wij iets zeggen van hen die in de kerk zijn, dit ongelovigen ervan weerhoudt christen te worden.
Niets is verder van de waarheid; in feite is de belangrijkste
klacht die ik van ongelovigen hoor datgene wat zij zien op christelijke TV-programma’s, en dat die programma’s grotelijks rond GELD draaien.
Van hen werd geprofeteerd: “En zij zullen u door hebzucht met verzinsels uitbuiten” (2Pt 2:3).
Dit wordt door de wereld als een schande aanzien, en dikwijls zien zij deze dingen duidelijker dan de christenen die zichzelf verblind hebben
door hun loyaliteit aan deze schandelijken.
Wij staan hen toe dat zij de spot drijven met de Heer voor het aangezicht van de wereld, en dit heeft niet anders dan schande gebracht over de Kerk.
Dit zou er nooit voor mogen zorgen dat de mensen van de wereld Jezus Christus afwijzen.
Hoe langer wij dit alles toelaten, hoe meer wij onze slagkracht verliezen (in tegenstelling tot wat men beweert).

Ezechiël stond in zijn dagen voor hetzelfde:
“Haar vorsten zijn in het midden van haar als wolven,
die een roof roven, om bloed te vergieten,
en om zielen te verderven; opdat zij gierigheid zouden
plegen. …” (Ez 22:27-29).

Ziet u dat ook niet vandaag gebeuren?
Indien deze leiders de tijd namen te leren wat Jezus onderwees,
en een reden opgaven waarom mensen in Christus als Redder
zouden moeten geloven,
zouden deze mensen misschien willen luisteren.
Maar zij onderwijzen zelden
over het kruis,
zonde,
berouw en bekering.
Zijn dit niet de noodzakelijke componenten voor èchte resultaten?

We hebben een integriteitsprobleem bij het volk.
Wegens de vriendschappen is er een onwilligheid
om hen te corrigeren die vrienden zijn.
Dit helpt hen niet, noch de mensen die hen volgen.

Liefde helpt mensen en zet aan tot actie.
Liefde vertelt de waarheid en bedekt de leugen niet.
Er is een gebrek aan oprechte bezorgdheid voor anderen.
Sommigen zijn zo koud dat zij de last niet willen dragen de waarheid te vertellen aan zowel ongelovigen als gelovigen.
Oprechte liefde betekent genoeg van mensen te houden
dat we hen de waarheid te vertellen,
opdat zij daardoor geholpen kunnen worden.

Vermits vandaag de meeste mensen graag
“zoeken wat hun gehoor streelt” (2Tm 4:3)
hebben zij elke zin voor waarheid of recht verloren.
Het interesseert hen niet de zwakken te helpen of te verdedigen,
terwijl zij verwoest worden.
Wat is er van de kerk geworden?!

Psalm 40:5 “Welzalig de man die op de HEERE zijn vertrouwen stelt, en zich niet wendt tot wie hoogmoedig zijn of afdwalen naar leugen”.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 19:12
BerichtOnderwerp: Pinkstergemeente
 
Ik kan er niet anders van maken dat dit water bij de wijn doen is.
Je ergens naar streven en naar jagen wat inwezen opgehouden is.
Pinkster gemeentes zijn zowieso occult beladen er zullen een enkel oprechte christenen rond lopen en puur en zuiver naar HEERE Woord naleven en de dingen toetsen zoals het staat geschreven.
Blijf het Woord Zuiver Recht Snijden.

Shalom,

Anita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 18:41
BerichtOnderwerp: De Problemen met Persoonlijke Woorden Van God
 
Je bent niet verplicht deze stukken door te nemen hoor dan heeft het voor jou geen nut om zo te zeggen alleen voor diegene die willen horen die hore.


Shalom,


Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 09:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 18:38
BerichtOnderwerp: De Problemen met Persoonlijke Woorden Van God
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 09:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 09:31
BerichtOnderwerp: De Problemen met Persoonlijke Woorden Van God
 
Wie een oor heeft, die hore,
wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Luk 6:46 Wat noemt gij Mij Here, Here, en doet niet wat Ik zeg?
Luk 10:16 Wie naar u hoort, hoort naar Mij,
en wie u verwerpt, verwerpt Mij;
en wie Mij verwerpt, verwerpt Hem, die Mij gezonden heeft
Luk 11:28 Maar Hij zeide: Zeker, zalig, die het woord Gods horen en bewaren.
Joh 5:24 Voorwaar, voorwaar, IK zeg u,
wie mijn woorden hoort en Hem helooft,
die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven
Joh 7:38a Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt ….!!!

1 Joh 4:6 Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet.
Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.
Joh 18:37 Hiertoe ben IK geboren en hiertoe ben IK in de wereld gekomen, opdat IK voor de waarheid zou getuigen, een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem.
In Heb 3:7, 15 en 4:7 wordt telkens gesproken over: Heden, indien gij zijn stem hoort, verhardt uw harten niet, zoals ….
Hoort u zijn stem heden?
Wat doet u dan, naar wie luistert u?

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 01:36
BerichtOnderwerp: Hebben wij vandaag bijkomende openbaring nodig:
 


Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 01:18
BerichtOnderwerp: De Problemen met Persoonlijke Woorden Van God
 
Voorzienigheid begrijpen

Voorzienigheid (of providentie) omvat goed en kwaad.
Zelfs boze koningen zijn “gesteld door God”, volgens Romeinen 13:1.
Dromen, visioenen, subjectieve impressies, enz. maken deel uit van
Gods voorzienigheid. Deze bevatten zowel goed en kwaad.
Ze zijn geen inerrante bijzondere openbaring, tenzij deze gegeven zijn aan gestelde profeten die alle toetsen doorstaan.
Daniël was een bewezen profeet. Zijn droom (Daniël 7) was autoratieve openbaring van God, niet louter een deel van Gods voorzienigheid.
De droom van de koning van Babel maakte deel uit van voorzienigheid,
maar in zijn geval was er een autoratieve profeet om deze droom uit te leggen. Was er geen autoratieve profeet geweest, hij zou de betekenis ervan niet begrepen hebben.

Vermits voorzienigheid goed en kwaad bevat, zo ook subjectieve impressies die deel uit maken van Gods providentieel bestuur.
Soms hebben wij als christenen dromen die wij zouden beschouwen als
geestelijk significant.
Soms hebben we subjectieve impressies waarvan we denken dat ze belangrijk
zijn.
Vermits we geen onfeilbare profeten zijn, kunnen wij niet determineren of een bepaalde droom of subjectieve impressie een specifieke openbaring is van God. Maar we kunnen beslissingen nemen binnen het kader van christelijke vrijheid.

Bijvoorbeeld, in 1971, verscheidene weken na mijn bekering, had ik een droom dat ik in de kleine landelijke kerk zat waar ik opgroeide.
In de droom zat ik met mijn broer achteraan op banken.
Een jong meisje zong en het leek me dat haar liedje door God gebruikt werd om de mensen hun harten te raken.
Dan trof het mij dat de mensen in die kerk het Evangelie niet op een duidelijke wijze had den gehoord, en dus wisten zij niet wat God van hen verwachtte.
En zo begon ik in mijn droom het Evangelie aan hen te prediken.
Toen ik wakker werd, herinnerde ik mij de droom duidelijk en het maakte indruk op mij.
Die herfst keerde ik terug naar de Iowa State University als een junior in
Chemical Engineering.
Op de zondagochtenden en -avonden bezocht ik een kerk in Ames, en bracht
veel tijd door met bidden en God zoeken.
In die tijd groeide in mijn geest sterk het verlangen dat ik naar het bijbelcollege zou gaan om te studeren voor de bediening.

Tijdens die eerste weken aan de Iowa State University schreef ik in op een cursus filosofie. In een bepaalde les beweerde de professor dat de twee manieren om waarheid te weten, goddelijke openbaring en de wetenschappelijke methode zijn.
Hij zei: “goddelijke openbaring is larie”.
Maar deze man was een erg vroege voorstander van wat wij nu postmodernisme noemen.
Hij beweerde dat alle theorieën “waar” zijn maar dat sommige niet zo goed werken in het universum waar wij in leven.
Hij zei: er is geen “WAARHEID” dan slechts theorie.
En dus vroeg ik hem aan het eind van de les:
“zegt u dat het onmogelijk is de waarheid te kennen?” Hij antwoordde: “Ja”. Deze ervaring deed me verlangen te gaan bestuderen wat ik wist waar te zijn: de ware woorden van de Bijbel.
Gekoppeld aan andere verbazingwekkende omstandigheden, besloot ik de universiteit te verlaten en mij in te schrijven in een bijbelcollege.

Het proces dat hierboven deels beschreven is zorgde ervoor dat ik een prediker werd van het Evangelie, in plaats van een ingenieur chemie.
Dat was God providentiële werking in mijn leven.
Maar ik beschouw de droom, noch enige andere impressie of ervaring die ik had, en wat me leidde tot het bijbelcollege, als inerrante autoratieve openbaring.
Ik ben beslist geen onfeilbare profeet.
Maar de leer van de voorzienigheid beschrijft hoe God alle dingen gebruikt als Hij in ons werkt, en door ons heen, om zijn doeleinden te vervullen.
Zelfs onze verlangens maken deel uit van de voorzienigheid.
We hoeven niet te vrezen dat, als we keuzes maken binnen het kader van christelijke vrijheid, Gods plan dan zal ontsporen omdat we faalden bijzondere openbaring te verwerven.

In het boek Handelingen hebben we een voorbeeld van mensen die Paulus bestuurlijke leiding gaven, maar Paulus negeerde die, zelfs al kwam dit van de “Geest”.
Hier is de passage:
“En nadat wij de discipelen gevonden hadden, bleven wij daar zeven dagen. Zij zeiden tegen Paulus, door de Geest, dat hij niet naar Jeruzalem moest gaan”14 (Hand. 21:4).
Van Tyrus gingen zij naar Ptolemaïs en dan naar Caesarea.
Daar sprak een profeet over Paulus’ reis: “En terwijl wij daar vele dagen verbleven, kwam er een zekere profeet uit Judea, die Agabus heette.
11 En hij kwam naar ons toe, pakte de gordel van Paulus, en nadat hij zijn eigen handen en voeten daarmee gebonden had, zei hij:
Dit zegt de Heilige Geest: De man van wie deze gordel is,
zullen de Joden op dezelfde manier in Jeruzalem binden en in de handen
van de heidenen overleveren. 12 Toen wij dit hoorden, smeekten
zowel wij als zij die van die plaats waren,
dat hij niet naar Jeruzalem zou gaan. 13 Maar Paulus antwoordde:
Wat doet u nu dat u huilt en mijn hart week maakt?
Want ik ben bereid, niet alleen gebonden te worden,
maar ook te sterven in Jeruzalem voor de Naam van de Heere Jezus”
- Handelingen 21:10-13.

Eerst sprak de Geest door gelovigen dat Paulus niet naar Jeruzalem moest gaan, en daarna sprak een profeet door de Heilige Geest wat er zou gebeuren wanneer hij toch ging.
Maar Paulus vertrok. Als die leiding waarvan wij horen (door de geïnspireerde schrijver Lukas) dat ze uit de Geest kwam, niet bindend was voor Paulus’ beslissing, hoeveel minder is dan subjectieve leiding waarvan we niet weten dat die uit de Geest is, bindend voor beslissingen die vallen in het kader van christelijke vrijheid?

Het verhaal van Paulus’ reis naar Jeruzalem maakt ook het idee ongeldig dat beslissingen van de kerk over wat de Geest zegt bindend zijn voor het individu. Vroeger in Handelingen lezen we: “En toen dit alles voorbij was, nam Paulus zich in de geest voor door Macedonië en Achaje te gaan om naar Jeruzalem te reizen.
Hij zei: Wanneer ik daar geweest ben, moet ik ook Rome zien”
(Hand.
19:21). Paulus’ eerdere en eigen beslissing om naar Jeruzalem te gaan werd niet overreden door toekomstige woorden van de Geest of profetie van de kerk. Bovendien, eens dat de kerk zich realiseerde dat Paulus zijn eigen beslissing gemaakt had, lezen we dit:
“En toen hij zich niet liet overre den, hielden wij ons stil en zeiden: Laat de wil van de Heere geschieden” (Hand. 21:14).
Gods wil werd niet geopenbaard door de Geest die door kerkleden sprak, noch door een profeet, maar door Paulus’ beslissing.
Dus Gods voorzienige wil in zaken van christelijke vrijheid werd bekendgemaakt
door de beslissing van de betrokken persoon.


14 De Heilige Geest wilde mijns inziens Paulus niet verhinderen naar Jeruzalem te gaan, maar wilde hem voorbereiden en in kennis stellen van de moeilijkheden. Het was geen bevel, dat Paulus kon overtreden door toch te gaan, maar het
kaderde in de christelijke vrijheid van Paulus eerdere beslissing in Hand. 19:21 en de Goddelijke voorzienigheid.


We zijn veilig in Gods voorzienige zorg

Een belangrijk stuk schriftuur dat elke christen zou moeten leren en toepassen, is Romeinen 8:26-39.
Het beschrijft de leer van de voorzienigheid en verschillende implicaties ervan.9 De belangrijkste implicatie is dat al Gods kinderen veilig zijn in Hem en gebracht zullen worden in de heerlijkheid en in overeenstemming met het beeld van Christus.
Er is niets in deze sectie die bijzondere openbaringen vereist boven de Schrift. Onze zekerheid in Christus is niet afhankelijk van ons verwerven van bijzondere persoonlijke openbaring of leiding.
In feite begint deze sectie met ons te vertellen dat wij niet weten wat we nodig hebben: “En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden
te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort.
De Geest Zelf echter bidt voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van
de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit”
(Rom. 8:26-27). Verder dan de Schrift kennen we niet Gods toekomstige, providentiële wil voor ons.
Maar de Heilige Geest bidt voor ons “naar de wil van God”.
Er is geen indicatie dat tenzij we PWVG verwerven wij dan zullen
weten hoe te bidden zoals het hoort.
De Heilige Geest bidt voor ons overeenkomstig Gods wil.

God zal ons niet oordelen voor het nalaten PWVG te “gehoorzamen” die we niet kennen als zijnde van Hem.
Wat God ons wel zegt te doen is te vragen om wijsheid:
“En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en zij zal hem gegeven worden” (Jakobus 1:5).
Tegengesteld aan wat sommigen denken is dit niet een gebed voor PWVG, zoals we nog zullen zien.
Het is een gebed dat God zo in onze levens zou werken dat wij wijze en goddelijke beslissingen zouden nemen.
God geeft wijsheid voor het nemen van beslissingen.
De PWVG benadering veronderstelt dat God voor ons elke beslissing zou maken en dat wij daartoe bijzondere openbaring nodig hebben van Gods beslissing. Maar dat produceert “verwijten”, terwijl Jakobus zegt dat het vragen om wijsheid dat niet doet.
Waarom?
Omdat als iemand denkt dat hij een PWFG heeft gehad, en dat volgt, en het resultaat is rampzalig, hij dan onder het verwijt valt dat hij verkeerd heeft gehoord.
Maar als we vragen om wijsheid, wat het resultaat is van godsvrucht en liefde voor de waarheid, zullen we een christelijke wereldbeschouwing ontwikkelen en christelijke waarden, en zo maken we wijze beslissingen.
10 Er is dan geen verwijt omdat we, binnen onze christelijke vrijheid, en in het licht van onze christelijke waarden, een beslissing gemaakt hebben.
De uitkomst van onze beslissing is onbekend totdat Gods providentiële
wil is geopenbaard, naardat de geschiedenis die ontvouwt.
Maar er is geen verwijt wegens de manier waarop we de beslissing genomen hebben.

Dit brengt ons tot een sleutelpassage die aantoont dat het maken van beslissingen op basis van bijzondere openbaring, niet Gods normatieve plan is voor christenen:

“Nu dan, u die zegt: Wij zullen vandaag of morgen naar die en die stad reizen, en daar een jaar doorbrengen en handel drijven en winst maken, 14 u, die niet weet, wat morgen gebeuren zal, want hoe is uw leven?
Het is immers een damp, die voor een korte tijd gezien wordt en daarna
verdwijnt. 15 In plaats daarvan zou u moeten zeggen:
Als de Heere wil en wij leven zullen, dan zullen we dit of dat doen.
16 Maar nu roemt u in uw hoogmoed. Al zulk soort roem is slecht”
- Jakobus 4:13-16.

Deze passage levert erg belangrijk bewijs aan dat de PWVG benadering niet Bijbels is. Als het bijbelse patroon zo zou zijn dat alle christenen bijzondere openbaring van God zouden ontvangen, die hun toekomstige plannen zou aanwijzen, dan zou de passage zeggen:
“U moet de Heer vragen: ‘Heer laat me Uw wil weten of ik in deze zaak zou stappen’”.
Maar dat zegt deze passage niet.
Het zegt dat we zouden moeten zeggen (niet vragen):
“Als de Heere wil”.
Dat betekent dat we geen grootspraak moeten doen over de toekomst, waarvan we niet weten wat die inhoudt.
Beweren te weten wat we niet kunnen weten
(Gods ononthulde providentiële plannen voor onze toekomst)
wordt “roemen in hoogmoed” genoemd en wordt veroordeeld.
Iemand is vrij te beslissen om te verhuizen en een zaak te beginnen,
maar hij is niet vrij om te beweren de toekomst te kennen.

Als we PWVG normatief maken, bijzondere openbaring over onze plannen en de toekomst, terwijl in feite deze dingen onbekend en ononthuld zijn, dan roemen wij in hoogmoed over iets wat wij niet weten.
We zijn veel beter af met te zeggen:
“Ik weet het niet”, of: “Als de Heere wil”,
dan Gods onderschrijving te claimen voor onze plannen die gebaseerd werden op veronderstelde persoonlijke openbaringen.
We zijn vrij plannen te maken die passen binnen het kader van de christelijke vrijheid, en het is goed te weten dat God zelfs onze beslissingen zal gebruiken om zijn beoogde doeleinden in onze levens te verwezenlijken.

Conclusie

Slechts inerrante, autoratieve, bijzondere openbaring is bindend voor christenen.
De enige “woorden van God” die passen in deze criteria zijn deze die gevonden worden in de Schrift.
Het is beledigend PWVG te verheffen tot bijzondere openbaringen van Gods wil, of dat nu voor een enkeling betreft of voor een kerk.
Deze “woorden” hebben nooit de eigenschap “zeker van God” te zijn.
Als we ze als “zeker van God” nemen, terwijl ze dat niet zijn, dan zijn wij valse profeten geworden, voor onszelf of voor de kerk.

God heeft de laatste (bijna) 2000 jaar providentieel bestuurd (in plaats van door onfeilbare profeten), en geen verdere onfeilbare, bijzondere openbaringen gegeven. God zou onfeilbare profeten en apostelen kunnen doen opstaan die aan de criteria voldoen van Deuteronomium 18 en 13, maar dat
deed Hij niet.
In plaats van errante “woorden van God” gezaghebbend te maken, en ons daaraan te binden, zouden we beter af zijn met te erkennen dat God geen onfeilbare profeten gekozen heeft, en dat we Zijn weldadig providentieel bestuur zouden accepteren.
Wij zijn veilig in Gods liefhebbende, providentiële zorgzaamheid, en wij “missen God” beslist niet door geen PWVG te volgen die falen in de noodzakelijke toetsen om Gods gezaghebbende openbaringen te kunnen zijn.

Eindnoten
1. Any good systematic theology book contains a discussion of general revelation and special revelation. For example, Louis Berkhof, Systematic Theology, (Eerdmans: Grand Rapids, 1932 – 1996 combined ed.) 128 – 137. Also, sometimes one hears the phrase “specific revelation” which means the same thing as special revelation.
2. Issue 97 http://cicministry.org/commentary/issue97.htm
3. See his book Running Against the Wind available here http://www.onetruthministries.com/
4. This is different than the case of the weak conscience discussed in Romans 14. The person who is “weak” and eats only vegetables because of that, is not bound by a special revelation from God, but by his own conscience. That conscience can become better informed by the Word of God and may grow stronger. But a “word from God” about eating vegetables cannot “grow” because if deemed to be from God, who cannot lie, that “word” never changes.
5. See the two articles in Issue 95: http://cicministry.org/commentary/issue95.htm and
http://cicministry.org/commentary/issue95b.htm
6. See chapter 4 of Redefining Christianity by Bob DeWaay that discusses the problems with religious oaths.
7. One of the more egregious examples of this reasoning is found in Henry T. Blackaby & Claude V. King, Experiencing God (Broadman and Holman: Nashville, 1994).
8. Other references are I Maccabees 9:27; and 14:41. These are not scripture, but part of Jewish history. They are often cited as evidence for the uniqueness of the canon and that the apocrypha is not the product of inspired prophets.
9. I wrote an article about this section of Scripture that discusses what it means to be “led by the Spirit”: http://cicministry.org/commentary/issue76.htm
10. See Gary T. Meadors, Decision Making God’s Way – A New Model for Knowing God’s Will; (Baker: Grand Rapids, 2003) for an excellent description of this approach to decision making.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 00:51
BerichtOnderwerp: De Problemen met Persoonlijke Woorden Van God
 
De Problemen met Persoonlijke

Woorden Van God


Bob DeWaay, 2007, http://cicministry.org/ - Critical Issues Commentary
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling en voetnoten door M.V.

De Bijbel zegt ons dat God onfeilbaar, finaal en met gezag heeft gesproken door mensen die Hij koos als middelaars van Zijn openbaring.
Dit wordt samengevat in Hebreeën 1:1-2: “God, Die voorheen vele malen en op vele manieren tot de vaderen gesproken heeft door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij gesteld heeft tot een erfgenaam van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft”.
De Bijbel zegt verder dat Christus’ woorden aan ons bevestigd werden door ooggetuigen1: de apostelen. En Hebreeën 2:2-3: “Want als het woord, dat door engelen gesproken werd, bindend was en elke overtreding en ongehoorzaamheid rechtvaardige vergelding ontving, hoe zullen wij ontvluchten, als wij geen acht slaan op zo’n grote zaligheid, die aanvankelijk verkondigd is door de Heere en aan ons bevestigd is door hen die Hem
gehoord hebben”.
De apostelen waren verantwoordelijk om ons het Nieuwe Testament te geven2, welke de woorden van Christus’ gezaghebbende woorden omvat voor Zijn kerk - de onthullende waarheden die voor allen bindend blijven.

In onderhavig artikel beschouwen we nu de vraag: Kan een gelovige bijzondere openbaring ontvangen als Gods persoonlijk bekendgemaakte wil voor zijn of haar leven? Velen geloven dat deze bijzondere openbaring een realiteit is - dat God daarin voorziet vandaag.
Ik beweer echter dat zij niet nagedacht hebben over sommige problematische implicaties van dit concept. In onderhavig artikel wil ik de visie verdedigen dat God, sinds de dagen van de apostelen, liever beschikt heeft overeenkomstig wat reeds voorzien was, dan door verdere specifieke openbaring.

Persoonlijke woorden van God

Bij het overdenken van de kwestie “God die tot ons persoonlijk spreekt”, is het behulpzaam kennis op te delen in twee grote categorieën: 1) dat wat gekend kan worden door waarneming in de schepping, via onze fysische zintuigen, en 2) dat wat enkel gekend kan worden door openbaring.
Wij zijn vrij te leren en te bestuderen wat onder de eerste categorie valt, middels ons door God gegeven rationele verstand.
De tweede categorie kan weer in tweeën verdeeld worden: 2a) hetgeen God heeft onthuld, en 2b) de geheime dingen die enkel God toebehoren (Deuteronomium 29:29!).
Wat God heeft onthuld is vervat in de Bijbel.
Dan blijft er nog één categorie over: de geheime dingen.

Met deze gestelde categorieën in gedachten kunnen we nagaan waar we “persoonlijke woorden van God” moeten onderbrengen.
Deze woorden zijn geen waarneembare aspecten van de schepping (in
de theologie Algemene Openbaring1 genoemd) en vallen dus niet in de eerste categorie.
Daarom zijn ze ofwel openbaring van God (2a) ofwel ongeopenbaarde geheime informatie (2b) (? het occulte3).
Vermits bijna elke christen occulte kennis illegitiem4 acht, moeten daarom zij die persoonlijke woorden van God claimen deze beschouwen als bijzondere openbaring van God.

Het beschouwen van “persoonlijk(e) woord(en) van God” (verder PWVG) als bijzondere openbaring is precies wat deze zo problematisch maken.
In vorige bespreking2 toonden we vanuit de Schrift aan dat bijzondere openbaring overgebracht werd door Gods gekozen middelaars die gezaghebbend
wegens Hem spraken (de enige uitzondering was het gebruik van de hulpmiddelen Urim en Tummim, Ex. 28:30).
Gods waarheid kwam dus tot Gods volk middels Zijn aangestelde middelaars.
Als we PWVD als bijzondere openbaring nemen, dan impliceren we dat elke gelovige een autoratieve5 middelaar is van bijzondere openbaring.
Nu, dat is werkelijk problematisch.


1 De apostelen waren ooggetuigen van Jezus’ opstanding. vgl. 1 Kor. 9:1
2 Het valt op dat het Nieuwe Testament geschreven werd door ofwel apostelen (van de 12) ofwel apostelen in brede zin:
zij die getuigen waren van Jezus’ opstanding (vgl. 1 Kor. 9:1). De laatste openbaring van Jezus Christus kwam via Zijn
apostel Johannes en werd het laatste boek van de Bijbel: de Apocalyps.
3 Occult: geheim.
4 Illegitiem: onwettig


Ik heb deze materie besproken met mensen die sterk geloven in goddelijke leiding welke specifiek is voor elk individu.
Hun antwoord op mijn stelling is dat zij niet beweren als middelaar op te treden
van bijzondere openbaring voor de kerk; zij claimen deze woorden enkel als persoonlijke woorden voor hun eigen levens.
Maar beschouw dit: profeten die voor God spraken moesten 100%
accuraat6 zijn (Deuteronomium 18:22!).
Als dan PWVG specifieke openbaringen van God zijn voor het individu, zijn die dan ook inerrant7? Ik moet nog iemand tegenkomen die gelooft in PWVG en
beweert zeker te weten dat de woorden altijd volmaakt, accuraat en onfeilbaar van God zijn.
Evenmin beweren zij dat deze woorden dezelfde eigenschap hebben als inerrante Schriftuur.

Indien PWVG een mengeling zijn: sommige dingen uit God en andere errant, dan is het noodzakelijk het verschil aan te duiden.
Maar met welke middelen moet dat gebeuren?
Vermits deze PWVG specifiek zijn voor individuele personen, en denkbaar elk aspect van het leven bestrijken, kunnen ze niet getoetst worden aan de Schrift.
Bijvoorbeeld, veronderstel dat ik een PWVG ontvang dat mij zegt te verhuizen naar Iowa om daar een kerk te stichten.
Hoe ga ik dat toetsen? Sommigen raden aan andere christenen te raadplegen. Maar dat verandert het probleem niet, maar maakt het nog moeilijker.
Indien het verhuizen naar Iowa en het stichten van een kerk, al of niet waarachtig uit God is,
en het kan niet getoetst worden aan de Schrift, vermits de Schrift niet dicteert waar wij moeten leven,
dan blijft over dat mensen geen onfeilbare profeten van God zijn. Hun “bijzondere openbaring” is dan niet meer inerrant en autoratief dan het individu zelf.

In de praktijk vertrouwen mensen die geloven in PWVG, op pragmatische8 testen. Men hoort vaak wat ik noem “verhalen over wonderlijke leiding”.
In het algemeen gaat het zo dat iemand beweert een PWVG ontvangen te hebben, ondernam daarop actie, en het resultaat was significant of buitengewoon.
Sommige leiders vertellen zovele verhalen over wonderlijke leiding dat zij volgelingen overtuigen van hun bijzondere status bij God, zoals Mozes of Elia. Maar als ze aangezet worden om hun praktijk te verdedigen, geven deze leiders gewoonlijk toe dat wanneer een ondernomen actie, op grond van een PWVG, niet uitkwam, dit negatieve resultaat geen bewijs inhield dat hun persoonlijk
“woord” niet uit God was.

Laten we eens kijken naar een pragmatische test.
Een persoon krijgt een bijzondere openbaring om een bepaalde actie te ondernemen.
Deze openbaring is niet onfeilbaar, en de persoon beweert niet een onfeilbare profeet te zijn.
De persoon onderneemt de voorgeschreven actie en iets groots gebeurt,
of er gebeurt niets speciaals.
In beide gevallen weet men niet of het woord een inerrant, autoratief
woord van God was, want goede dingen gebeuren soms aan misleide mensen, en slechte dingen gebeuren aan goed geleide mensen.
Pragmatische tests voor waarheid zijn niet deugdelijk.

Beschouw bijvoorbeeld Jeremia.
Hij was een aangestelde profeet van God en sprak autoratief voor
God.
Maar zijn ware, God-gegeven leiding bracht hem een levensloop van aanhoudende miserie en persoonlijke afwijzing.
De hele natie Israël weigerde naar hem te luisteren, en op het einde werd hij
weggehaald naar Egypte, bij mensen die eveneens weigerden te luisteren naar zijn ware woorden van God.
Als hij pragmatisch zou beoordeeld worden zou Jeremia als een mislukkeling bestempeld worden.
Maar, zijn ware woorden van God wáren inerrant en werden tot een boek van de Bijbel.

Verhalen van wonderlijke leiding, aangewend om bepaalde mensen te laten zeggen dat zij “van God gehoord hebben”, hebben geen waarde.
Ze beantwoorden niet aan de bijbelse toets voor profeten,
en kunnen dat niet, omdat ze niet specifiek christelijk zijn.
Waarzeggende mediums en new-agers hebben hun eigen genre van verhalen9 over wonderlijke leiding die hun geloofwaardigheid versterken.
Mijn vriend Brian Flynn vertelt getuigenissen over hoe - voordat hij gered was uit de new age - hij erg accurate waarzeggerij bracht die verhalen creëerden van “wonderlijke” leiding bij mensen.3
De vereisten van Deuteronomium 18 en 13 zijn geschreven om ons te beschermen tegen zulke “woorden van ‘God’” die niet uit God zijn.
De bijbelse toetsen eisen volmaakte voorspellende accuraatheid
en het brengen van een juiste leer over de God, die wij kennen.


5 Autoratief: gezaghebbend.
6 Accuraat: nauwkeurig
7 Inerrant: foutloos, onfeilbaar.
8 Pragmatisch: op nut, bruikbaarheid, toepasselijkheid gericht.
9 En mensen in diverse bedenkelijke groepen, sekten en culten!


De ontoereikendheid van pragmatische tests betekent tenslotte dat, eens iemand een PWVG ontving, met al dan niet gunstig gevolg, de persoon niet zeker kan zijn dat het waarlijk God was die sprak.
Zo’n persoonlijke openbaring is onmogelijk te toetsen.
Dit creëert een erg problematisch neveneffect.
Mensen beschouwen zichzelf autoratief gebonden aan een “wil van God” die hun specifiek en persoonlijk geopenbaard werd.
Maar de christen kan nooit zeker zijn dat hij deze “wil van God” gevonden heeft.
Hoe kunnen errante, niet-gezaghebbende woorden, die al dan niet van God
komen, bindend zijn? Dat kan uiteraard niet.

Sommigen werpen op dat als een persoon denkt dat een woord van God komt, dan “alles wat niet uit geloof is, zonde is”.
Met andere woorden: geloven dat iets uit God is bindt zijn persoonlijk geweten
ertoe, en vermits hij gelooft dat dit woord uit God is, zou het zonde zijn dit niet te volgen.
Maar dit betekent dat eenieder die zijn geloof heeft gezet op een misplaatst object van geloof, gebonden is om in die toestand te blijven.
Luther argumenteerde tegen deze positie, bijvoorbeeld, toen
hij betoogde dat mensen die een bijzondere religieuze eed zwoeren (zoals monniken) een binding hebben gezworen die niet uit God is; en daarom zouden zij deze eden moeten verwerpen als gebaseerd zijnde op leugens en valsheid. Leugens en valsheid zijn geen gepaste objecten van geloof.4

Een valse profeet worden voor uzelf

In vorige edities van CIC hebben we betoogd dat profeteren een gezaghebbend spreken voor God is.5 Bijzonderende profeten, die God verhoogde om de toekomstige dingen te voorzeggen, moesten 100% accuraat zijn.
Indien niet in die graad, moesten de mensen niet naar hen luisteren.
Als wij beweren een woord van God gehoord te hebben,
dat Hij gaf om onze levens te besturen, dan is dezelfde
standaard van toepassing.
Het is alsof wij tegen onszelf profeteren in Gods naam.
Dit te doen moet beantwoorden aan alle bijbelse toetsen voor profeten.
Als we falen in de test, dan zijn wij valse profeten geworden voor onszelf,
en consequent hiermee horen we dan niet te luisteren naar onszelf!
Als we slechts één keer fout zijn, dan zijn we onbetrouwbaar, en kunnen niet vertrouwd worden om te spreken voor God.
Punt uit!

Sommigen zullen opwerpen dat mensen die profeteren in de wijze van 1 Korinthiërs 14 (tot stichting, vermaning en vertroosting) niet moeten beantwoorden aan zulke testen.
Zij spreken en de anderen beoordelen.
Maar dit type van profetie10 wordt gebracht om gevolgtrekkingen en toepassingen (implicaties en applicaties) te brengen van de Schrift.
Iedereen bezit de Bijbel als een objectief middel om zulke profetie te beoordelen.
Gevolgtrekkingen en toepassingen zijn logischerwijs verbonden
met de betekenis van de tekst.

Maar PWVG zijn iets anders.
Als iemand beweert dat God hem zei een bepaalde zaak te beginnen,
met welke middelen kunnen de anderen dit dan beoordelen?
Het type van profetie dat voortkomt uit de betekenis van de tekst wordt gecontroleerd door het inerrante en gezaghebbende woord van God.
Dus als het een goede implicatie van de Schrift is, is het ook gezaghebbend. Maar subjectieve woorden over zaken die niet verbonden zijn met de Schrift, kunnen op deze manier niet beoordeeld worden, zoals we al aantoonden.
Deze subjectieve openbaringen zijn noch inerrant, noch autoratief.

Dus de persoon die een PWVG kreeg, dat niet echt uit God was, bindt zichzelf aan iets wat God niet heeft gesproken.
Het is zonde u te binden aan wat God niet heeft gebonden, of los te laten wat God niet heeft losgelaten.
Laat me u enkele voorbeelden noemen. Beschouw deze passage:

“Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in de laatste tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot verleidende geesten en leringen van demonen, door huichelarij van leugensprekers, die hun eigen geweten hebben toegeschroeid als met een brandijzer.
zij verbieden te trouwen en gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aanvaard te worden”
- 1 Timotheüs 4:1-3.

10 Het beoefenen van oudtestamentische profetie is niet meer geldig sinds de canon van de Schrift in de eerste eeuw compleet werd.
Daarna komt nieuwtestamentisch profeteren, op de grond van de Schrift.
Zij die vandaag op oudtestamentische wijze dingen profeteren die de bestaande Schrift te buiten gaan, staan niet op nieuwtestamentische grond en
zijn daarom valse profeten.


Als iemand de kerk zou toespreken en het huwelijk zou verbieden in Gods naam, dan zou hij duidelijk een valse profeet zijn, met een leer van demonen.
Maar wat indien de persoon dit woord tot zichzelf spreekt?
Hij claimt dus een PWVG te hebben dat zegt dat hij niet kan trouwen.
Waarom is hij dan minder dan een valse profeet dan wanneer hij hetzelfde zou zeggen tot de hele kerk?

Een man is vrij te trouwen in de Heer of niet te trouwen.
Als hij verkiest van niet te trouwen, zoals Paulus deed (zie zijn discussie in 1 Kor. 7) valt dit binnen de christelijke vrijheid.
Als hij trouwt valt dat evenzo binnen de christelijke vrijheid (“maar ook als u trouwt, zondigt u niet” - 1 Kor. 7:28a).
Maar wat indien een man zegt: “God sprak tot mij dat ik niet moet trouwen maar single blijven”?
Op grond van 1 Tim. 4:3 leert hij een leer van demonen tot zichzelf.
De enige manier om te ontsnappen aan de denktrant hiervan is te beweren dat iedereen kan spreken in Gods naam tot zichzelf zonder dat deze woorden enige bijbelse test moeten doorstaan.
Maar dat opent de deur voor elke mogelijke dwaling en gebondenheid.
Dit zelfde argument is van toepassing op het zweren van een eed, zoals die van celibaat bij monniken.6 Men heeft zich aanmatigend gebonden in Gods naam.

Laten we een ander voorbeeld beschouwen in het licht van 1 Tim. 4. Veronderstel dat iemand in Gods naam tot de kerk spreekt en het eten van varkensvlees verbiedt.
Volgens onze passage is dit dan een leer van demonen.
Veronderstel dat iemand zegt: “God zei me dat ik geen varkensvlees
mag eten”.
Hoe is het dan minder een leer van demonen, wanneer dit gesproken werd tot één lid (d.w.z. onszelf) in plaats van tot de hele kerk?
Elk persoon is vrij van al dan niet varkensvlees te eten zonder tegenverwijt. Maar als zij trachten iets toe te voegen aan de goddelijke Schriftuur, maken
zij van zichzelf een ondeugdelijke wetgever.

PWVG, gegeven aan de kerk of aan iemand persoonlijk, die als bindend en autoratief genomen worden, zijn daarom vals.
Alle woorden die claimen Gods inerrante en autoratieve woord te zijn,
terwijl ze dat niet zijn, zijn valse profetieën.
Zij die valse woorden spreken in Gods naam tegen zichzelf, en die dus zichzelf daaraan binden, zijn valse profeten geworden voor zichzelf.
Zij zouden ermee moeten stoppen naar zichzelf te luisteren!

Het verschil tussen bijzondere openbaring en voorzienigheid

Zij die leren dat PWVG de normale ervaring zijn van alle christenen, schrijven dikwijls literatuur waarbij bijbelse figuren gebruikt worden als voorbeelden.
Zij argumenteren dat indien God kan spreken door Mozes, God dan ook kan spreken door ons .7
De kwestie is echter niet Gods bekwaamheid van te spreken, of Gods onveranderlijke natuur, maar hoe God heeft verkozen te spreken11.
Zoals we al eerder hebben besproken: mensen onder het Oude Wetsverbond, zoals b.v. Korach, hanteerden hetzelfde argument dat God tot iedereen kan spreken.
Maar God had verkozen tot Mozes te spreken en Korach kwam op een gruwelijke manier tot deze vaststelling.

God verkoos autoratief te spreken door de patriarchen, Mozes, de profeten, Jezus en de apostelen.
Hun woorden zijn Gods woorden die bindend zijn voor allen.
Maar is het recipiënt12 zijn van goddelijke openbaring normatief voor allen?
Dat is duidelijk niet zo.
Wij zijn ertoe gebonden aandacht te verlenen aan de woorden van hen door wie God heeft verkozen te spreken:

“Hoe zullen wij ontvluchten, als wij geen acht slaan op zo’n grote zaligheid, die aanvankelijk verkondigd is door de Heere en aan ons bevestigd is door hen die Hem gehoord hebben.
God heeft bovendien getuigenis gegeven door tekenen, wonderen en allerlei krachten en gaven van de Heilige Geest, overeenkomstig Zijn wil” - Hebreeën 2:3-4.


God sprak door hen op buitengewone manieren en zo werd “het geloof eenmaal aan de heiligen overgeleverd”13.

11 En in welke dispensatie. God is altijd Dezelfde maar Hij handelt niet altijd hetzelfde. Zo handelt Hij anders in de
Joodse bedeling dan in de volwassen christelijke bedeling, enz. Bestudeer de Bijbel dispensationeel.
12 Recipient: ontvanger; iemand die ontvangt.
13 Judas 3.


Zelfs in bijbelse tijden waren er lange perioden zonder enig verslag van God die bijzondere openbaringen gaf.
Bijvoorbeeld, de eerste 80 jaar van Mozes’ leven.
In het verhaal vanaf zijn geboorte, zijn verblijf bij Farao, de 40 jaar bij Laban, tot aan het voorval bij het brandende braambos, lees je niet dat God direct tot iemand spreekt.
Maar alles wat gebeurde tot aan dat voorval, was Gods voorziening
die werkte om Zijn beloften te vervullen aan Abraham.

Veel christenen hebben een arme kijk op de bijbelse leringen over voorzienigheid.
Dit leidt hen tot de gedachte dat tenzij zij regelmatig PWVG ontvangen, God hen niet leidt of niet werkt in hun levens.
Mozes’ moeder kreeg geen woord van God om hem in de Nijl te plaatsen, maar God gebruikte deze actie.
Beschouw het boek van Esther.
God wordt nooit genoemd in Esther, maar het hele boek gaat over Gods voorzienig werk door Esther om Zijn volk te redden.
Het keerpunt in het Estherverhaal wordt gevonden in Mordechaï’s woorden:
“Zo zeide Mordechaï, dat men Esther wederom zeggen zou:
Beeld u niet in, in uw ziel, dat gij zult ontkomen in het huis des konings, meer
dan al de andere Joden.
Want indien gij enigszins zwijgen zult in deze tijd, zo zal de Joden verkwikking
en verlossing uit een andere plaats ontstaan; maar gij en het huis uws vaders zult omkomen; en wie weet, of gij niet met het oog op zulke tijd als deze is, tot dit koninkrijk gekomen zijt”(
Esther 4:13-14).
In Zijn voorzienigheid plaatste God Esther in de plaats van het koningschap opdat zij daar actie zou ondernemen, wat zij ook deed.
God redde in Zijn voorzienigheid de Joden en verzekerde de Messiaanse beloften doorheen mensen die geen bijzonder woord van God hoorden.

Gedurende een tijd van 400 jaar - van Maleachi tot Johannes de Doper - waren er geen autoratieve profeten in Israël, en zij wisten het.
Verscheidene passages in het intertestamentair boek Makkabeeen
tonen aan dat zij er zich van bewust waren dat zij geen profeet hadden. Bijvoorbeeld: “En zij brachten de stenen op de berg van het huis, in een geschikte plaats, totdat er een profeet zou komen, om te antwoorden wat men met deze doen zou” (1 Makk. 4:46).8
Maar in Daniël 11 is er een gedetailleerde profetie over wat zou gebeuren tijdens de intertestamentaire periode.
Deze zijn met zoveel detail gegeven dat liberale critici beweren dat Daniël dit moet geschreven hebben na de gebeurtenissen.
Dit toont aan dat God soeverein in Zijn voorzienigheid regeert om zijn beoogde doeleinden te vervullen, en dat Hij in staat is zo te doen zonder dat iemand vandaag bijzondere openbaringen krijgt om Zijn volk te leiden.
God bracht reddende geschiedenis voort van Maleachi tot Johannes de
Doper, precies zoals Daniël voorspelde, zonder profeten gedurende al die jaren.

Wat we in deze voorbeelden zien is dat tijdens deze perioden, zonder enige bijzondere openbaring dan hetgeen voorheen aan anderen gegeven was, God Zijn plan uitwerkte door mensen, net zo effectief als Hij deed door directe openbaring.
Gods bestuur in voorzienigheid is geen mindere manier voor God om zorg te dragen voor Zijn volk.

vervolg ..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 00:02
BerichtOnderwerp: Hebben wij vandaag bijkomende openbaring nodig:
 
Hebben wij vandaag bijkomende openbaring nodig:

dromen, visioenen, profetieën...?


http://www.middletownbiblechurch.org/doctrine/charis07.htm
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV)
Vertaling (uittreksel) door M.V.

Het Charismatische antwoord:

Neo-Pentecostals houden vol dat bijbels gezag (het geschreven Woord) altijd ondergeschikt moet zijn aan het levende, “dynamische” woord van God dat gekend wordt uit de huidige activiteit van de Geest zelf… De ondergeschiktheid van de Schrift - het geschreven Woord - aan het gezag van de Heilige Geest, wordt ook geïllustreerd door de gunstige ontvangst in de Charismatische Vernieuwing: de waarde van de gave van profetie in het leven van de eigentijdse Kerk.
Voor de Neo-Pentecostal … spreekt God vandaag net zo gezaghebbend als Hij sprak tot de bijbelse auteurs.
Dit is een existentieel begrijpen van het Woord van God (waarvan de openbaring niet ophield bij het afsluiten van de canon).
Catherine Marshall zegt het op een andere manier: “Jezus’ belofte van ‘verdere waarheid’ geeft ons een duidelijke reden te geloven dat niet alle waarheid en onderricht, die Christus ons te geven heeft, vervat is de canon van het Oude en Nieuwe Testament”.
In het Neo-Pentecostalisme dan, rust het geestelijk gezag minstens evenveel op de huidige activiteit en lering van de Heilige Geest als op de Bijbel zelf… God beperkt zijn openbaring niet tot de Bijbel (d.w.z. een afgesloten canon).
(Richard Quebedeaux, The New Charismatics, pages 110-113).

Volgens deze verklaring geloven charismaten dat de Bijbelse canon niet afgesloten is, en dus heeft het geschreven Woord van God niet het finale gezag.
Zij geloven dat God vandaag toegevoegde openbaring aan de kerk geeft en dat deze nieuwe openbaring net zo gezaghebbend is, of nog meer gezag heeft dan de Bijbel zelf.

De sleutelkwestie is de GENOEGZAAMHEID (het voldoende zijn) van de Bijbel.
Is dit werkelijk alles wat wij nodig hebben, of hebben we nog iets méér nodig? Wordt Gods communicatie tot de mens alleen in de Bijbel gevonden, of moeten we ook iets anders zoeken? Is de Bijbel compleet, of ontbreekt daarin informatie die de gelovigen moeten weten?

Het Christelijke antwoord:

1) Christus beloofde de apostelen dat de Geest van de waarheid hen zou leiden “IN HEEL DE WAARHEID” (Johannes 16:13; “all truth” KJV). De Geest deed dat ook, en deze waarheid werd opgeslagen in de nieuwtestamentische geschriften.
Wat hebben wij dan méér nodig?

2) Paulus zegt ons dat “de gehele Schrift door God ingegeven en nuttig is om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God dient volmaakt moge zijn, tot elk goed werk VOLKOMEN toegerust” (2 Timotheüs 3:16-17).
Wat hebben wij dan méér nodig?

3) Petrus zegt dat wij een nog zekerder woord van profetie hebben dan zelfs het ooggetuigeverslag van een apostel, namelijk het “door de Heilige Geest gedreven”, onfeilbare Woord van God (2 Petrus 1:15-21).
Wat hebben wij dan méér nodig?

4) Judas spoort ons aan “te strijden voor het geloof [het lichaam van waarheid] dat éénmaal aan de heiligen overgeleverd is” (Judas 3). Dit lichaam van waarheid werd éénmaal overgeleverd aan de heiligen van de eerste eeuw en het wordt vandaag in geschreven vorm in de Bijbel gevonden.
Wat hebben wij dan méér nodig?

5) Johannes stelt het einde van de “periode” van Gods inspiratie aan het slot van Gods complete openbaring, en waarschuwt ons daaraan niets toe te voegen of af te nemen (Openbaring 22:18-19). Toen het laatste woord [“Amen”] door Johannes werd neergeschreven in het boek Openbaring, markeerde dit de tijd waarop de Bijbel (alle 66 canonieke boeken) afgewerkt en compleet was.
Wat hebben wij dan méér nodig?
Gods openbaring aan de mens is afgesloten, en wat God heeft gesloten hoort geen mens te openen! God zegt: “De Bijbel is genoeg!”
Laat geen mens nu zeggen:
“Wij hebben méér nodig!”

Dat velen toch zouden beweren visioenen en openbaringen van de Heer ontvangen te hebben, is niet verrassend in het licht van 1 Johannes 4:1-3; 1 Timotheüs 4:1; 2 Timotheüs 3:13; 4:2-4; Mattheüs 7:15-24; 24:4-5.

In deze laatste dagen vóór de komst van de Heer Jezus tot Zijn Kerk (1 Thessalonicenzen 4:13-18), kunnen we een toename verwachten van subjectieve, ervaringsgerichte [? geloof] religie: “Het moet waar zijn omdat het mij overkwam!” Maar wat wij nodig hebben is openbaring die gebaseerd is op objectieve en absolute waarheid: “Het moet waar zijn omdat God het zegt in Zijn Woord!” Vandaag hebben we “verslagenen van geest” nodig die voor Gods Woord beven (Jesaja 66:1-2).
Wij hebben vandaag geen nieuwe openbaring nodig.
Wat wij nodig hebben is gehoorzaamheid en een wandel die de openbaring waardig is die wij reeds hebben!
Wij hebben vandaag niet “meer licht” nodig.
Wij zullen eens voor Christus staan en rekenschap afleggen over de manier waarop wij omgingen met het licht dat wij in het Schriftwoord hadden!

Spurgeon: Geen nieuwe openbaringen van God vandaag!
“Ik heb veel fanatieke personen gehoord die zeiden dat de Heilige Geest dit en dat aan hen heeft onthuld. Nu, dat is zeer zeker onthulde nonsens.
De Heilige Geest onthult niets nieuws vandaag.
Hij brengt de oude dingen in herinnering. ‘de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb’ [Joh. 14:26].
De canon van de openbaring is gesloten; er is niets meer aan toe te voegen. God geeft geen nieuwe openbaring maar bevestigt de oude.
Als ze is vergeten, en in een stoffige kamer van ons geheugen ligt, dan haalt Hij het op en reinigt Hij het plaatje ervan, maar schildert geen nieuw.
Er zijn geen nieuwe doctrines, maar de oude worden opgewekt.
De Geest troost niet met nieuwe openbaring.
Hij doet dat door voor ons de oude dingen boven te brengen.

Hij brengt een verse lamp om de verborgen schatten van de Schrift op te lichten. Hij ontsluit de voor ons sterke koffer waarin de waarheid lang heeft gelegen, en wijst op geheime kamers, gevuld met onvertelde rijkdommen;
maar Hij brengt geen nieuwe uit, want er is genoeg gedaan.

Gelovige! Er is genoeg in de Bijbel voor u om voor altijd mee voort te leven.
Als u de jaren van Methusalem zou bereiken, dan nog zou er geen behoefte zijn aan nieuwe openbaring.
Als u zal leven tot Christus wederkomt, dan is er geen noodzaak aan de toevoeging van één enkel woord.
Als u zo diep zou gaan als Jona, of zelfs zou afdalen tot in
de buik van hades, zoals David zei dat hij deed, dan nog zou er genoeg in de Bijbel staan om u te troosten, zonder één supplementaire zin”.
Charles Haddon Spurgeon, The New Park Street Pulpit, Vol. I (1855), p. 38


Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 17 november 2010, 23:23
BerichtOnderwerp: voor elke dag bemoediging: lied, gedicht of bijbelvers
 
Woensdag 17 - 11 - 2010

Heer, wees mijn Gids
op heel mijn levenspad,
Wees Gij mijn Gids.
Wijs mij de weg
naar Sions gouden stad,
Wees Gij mijn Gids.
Blijf dicht mij bij;
Ga stap voor stap mij voor;
Dan ben 'k gerust
En veilig volg 'k Uw spoor.

2. 'k Was vroeger blind
en dwaalde van het pad,
Want 'k had geen Gids;
Ver dwaalde ik af,
totdat ik ernstig bad:
Wees Gij mijn Gids",
Hij heeft 't verhoord,
'k ben nu verheugd en blij,
Want Jezus kwam
en nu is 't licht voor mij.

3. Nu aan Zijn hand,
dwaal 'k nimmer van de weg,
Hij is mijn Gids.
't Zij door moeras
of wel langs struik en heg
Leidt mij mijn Gids.
Licht, vriendelijk licht
stroomt van Zijn aangezicht,
'k Houd daarom steeds
mijn oog op Hem gericht.


Shalom,


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 17 november 2010, 17:34
BerichtOnderwerp: Verwachting
 
Aan de vruchten zie je of het goede of slechte vruchten zijn
Hand daarvan kan je bepalen hoe de vrucht zich voort brengt
Als de vrucht dor is moet het opnieuw gezaait worden

Is de vrucht te hoog en scheef gegroeit moet het gesnoeit worden
Wat soms kluit en al wortels verwijdert moet worden opnieuw
geplant moet worden in goede gezonde aarde wat zon en water krijgt

De Tuinman weet en kent elk vrucht en plant en hoe in leven groeit
Als de vrucht zich wil voortplanten zal het vol bloei staan en mooier zijn
Gezonde vruchten voortzetten in elke dag van de schepping

Lachende smiley

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 17 november 2010, 12:02
BerichtOnderwerp: De 3 Noordelijke provincie`s activiteiten
 
27 november = een spellentjes avond !
Er hebben zich tot nu toe niemand nog opgegeven
Mocht je die avond kunnen wees dan welkom Lachende smiley

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 17 november 2010, 11:59
BerichtOnderwerp: Hoe gaan we om met de mens die alles beredeneren wil?
 
Iets beredeneren wat inwezen niet hoeft want weet alle antwoorden staan in de Bijbel geschreven alleen het ook willen toetsen en onderzoeken in hoe de dingen staan opgeschreven en wat je leest ook echt waar is. Iets wat je serrieus en letterlijk moet nemen en niet in de vorm van een verhaaltje of sprookje of je moet de dingen als simbool zien dat is de insteek van de wetenschap van de ongelovigen. Want hun willen zelf onderzoeken dwalen in de bossen terwijl de pad voor hun wel in bereik is alleen je moet zelf ook willen om de padt te bewandelen samen met God de Leidsman van het leven.
Je hoofd en knieen buigen de 10 vingers samen vouwen in eenvoudigheid. Knipoog smiley

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 november 2010, 11:35
BerichtOnderwerp: voor elke dag bemoediging: lied, gedicht of bijbelvers
 
[Aleph]. Tot U, o HEERE! hef ik mijn ziel op.
2 [Beth]. Mijn God! op U vertrouw ik; laat mij niet beschaamd worden;
laat mijn vijanden niet van vreugde opspringen over mij.
3 [Gimel]. Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden;
zij zullen beschaamd worden, die trouwelooslijk handelen zonder oorzaak.
4 [Daleth]. HEERE! maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden.
5 [He]. [Vau]. Leid mij in Uw waarheid, en leer mij,
want Gij zijt de God mijns heils; U verwacht ik den gansen dag.
6 [Zain]. Gedenk, HEERE! Uwer barmhartigheden en
Uwer goedertierenheden, want die zijn van eeuwigheid.
7 [Cheth]. Gedenk niet der zonden mijner jonkheid,
noch mijner overtredingen; gedenk mijner naar Uw goedertierenheid,
om Uwer goedheid wil, o HEERE!
8 [Teth]. De HEERE is goed en recht;
daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in den weg.
9 [Jod]. Hij zal de zachtmoedigen leiden in het recht,
en Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren.
10 [Caph]. Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid
en waarheid, dengenen, die Zijn verbond
en Zijn getuigenissen bewaren.
11 [Lamed]. Om Uws Naams wil, HEERE!
zo vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot.
12 [Mem]. Wie is de man, die den HEERE vreest?
Hij zal hem onderwijzen in den weg,
[dien] hij zal hebben te verkiezen.
13 [Nun]. Zijn ziel zal vernachten in het goede,
en zijn zaad zal de aarde beerven.
14 [Samech]. De verborgenheid des HEEREN is
voor degenen, die Hem vrezen; en Zijn verbond,
om hun [die] bekend te maken.
15 [Ain]. Mijn ogen zijn geduriglijk op den HEERE,
want Hij zal mijn voeten uit het net uitvoeren.
16 [Pe]. Wend U tot mij, en wees mij genadig,
want ik ben eenzaam en ellendig.
17 [Tsade]. De benauwdheden mijns harten hebben
zich wijd uitgestrekt; voer mij uit mijn noden.
18 [Resch]. Aanzie mijn ellende, en mijn moeite,
en neem weg al mijn zonden.
19 [Resch]. Aanzie mijn vijanden, want zij vermenigvuldigen,
en zij haten mij met een wreveligen haat.
20 [Schin]. Bewaar mijn ziel, en red mij;
laat mij niet beschaamd worden, want ik betrouw op U.
21 [Thau]. Laat oprechtigheid en vroomheid mij behoeden,
want ik verwacht U.
22 O God! verlos Israel uit al zijn benauwdheden.


Shalom,


Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 16 november 2010, 11:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (40)





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 november 2010, 11:31
BerichtOnderwerp: voor elke dag bemoediging: lied, gedicht of bijbelvers
 
Maandag 15 - 11 - 2010

Ik hef mijn ogen op naar de bergen,
vanwaar mijn hulp komen zal.
2 Mijn hulp is van den HEERE,
Die hemel en aarde gemaakt heeft.
3 Hij zal uw voet niet laten wankelen;
uw Bewaarder zal niet sluimeren.
4 Ziet, de Bewaarder Israels
zal niet sluimeren, noch slapen.
5 De HEERE is uw Bewaarder,
de HEERE is uw Schaduw,
aan uw rechterhand.
6 De zon zal u des daags niet steken,
noch de maan des nachts.
7 De HEERE zal u bewaren van alle kwaad;
uw ziel zal Hij bewaren.
8 De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren,
van nu aan tot in der eeuwigheid.


Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van ANITA324
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 31 Volgende
Pagina 4 van 31