| Auteur |
Bericht |
|
HAAS141
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:52
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik vergelijk het ook wel met een samenwonend stel dat met twee kinderen opeens wil trouwen. Daar hoeft de kerk zich niet voor te laten lenen. |
waarom niet? is ook afhankelijk van de reden waarom. alleen om het mooie er omheen zou ik ook moeite hebben. maar misschien hebben ze god leren kennen tijdens hun relatie en willen ze dit nu laten bevestigen door juist voor de kerk te gaan trouwen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:53
|
|
|
|
| HARALD940 schreef: | Titus 3:5b
Lees je Titus hier dan wel goed?
Paulus omschrijft hier de wedergeboorte als een bad waarin je je schoonwast, en niet specifiek als de doop van de wedergeboorte. Want Paulus noemt hier de wedergeboorte een bad. Als de doop daar wel bij had gehoord, had Paulus dat als zodanig zeer zeker en duidelijk neergezet, hem kennende uit zijn brieven als een persoon die zeer rechtlijnig en streng (maar rechtvaardig) in de leer is. Het is met de wedergeboorte, en je keus voor God die je vrijmaakt en schoonwast van de zonde. Je doop is daar, zoals Hannah al aangaf, een bezegeling van. Dat is wat Paulus hier aan Titus meedeelt, en het dan dus niet als voorwaarde maakt. | Het bad der wedergeboorte is de omschrijving van de doop. Het wordt tevens gevolgd door de doop in de Geest. Een duidelijke parallel naar de uitspraak van Jezus, dat je geboren moest worden uit water en Geest....Kijk als je beide niet gelooft, maak je er snel wat anders van he.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 9 januari 2012, 20:55
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:57
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Het bad der wedergeboorte is de omschrijving van de doop. Het wordt tevens gevolgd door de doop in de Geest. Een duidelijke parallel naar de uitspraak van Jezus, dat je geboren moest worden uit water en Geest....Kijk als je beide niet gelooft, maak je er snel wat anders van he. |
De kanttekeningen van de Statenvertaling is het er anders niet met je eens....
| Quote: | 12) door het bad Dat is, door de wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes, die als een waterbad is, waardoor de vuiligheden onzer zonden gewassen en gereinigd worden, Ezech. 36:25,26,27, waarvan het waterbad des doops een teken en zegel is. Zie dergelijke wijze van spreken Rom. 4:11. |
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Tt3.htm
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VOGUE536
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:00
|
|
|
|
.....
Laatst aangepast door
|
VOGUE536
|
op vrijdag 10 februari 2012, 08:13
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:02
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik vergelijk het ook wel met een samenwonend stel dat met twee kinderen opeens wil trouwen. Daar hoeft de kerk zich niet voor te laten lenen. |
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op woensdag 11 januari 2012, 10:02
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:03
|
|
|
|
Ik zal mn standpunt nog even nader toelichten. Een huwelijksinzegening is niet zomaar wat, het is dus belangrijk zorgvuldig ermee om te gaan. En soms vind ik dat er hier ook te gemakkelijk over gedacht wordt. En af en toe mag je als kerk ook wel eens nee zeggen tegen mensen. Bij een eigen relatie wil ik ook geen huwelijksinzegening, dat gaat in tegen mn eigen principes.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:06
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Ik zal mn standpunt nog even nader toelichten. Een huwelijksinzegening is niet zomaar wat, het is dus belangrijk zorgvuldig ermee om te gaan. En soms vind ik dat er hier ook te gemakkelijk over gedacht wordt. En af en toe mag je als kerk ook wel eens nee zeggen tegen mensen. Bij een eigen relatie wil ik ook geen huwelijksinzegening, dat gaat in tegen mn eigen principes. |
Ik vind niet dat een kerk een een huwelijksinzegening mag weigeren. Wie zijn zij om te oordelen of het huwelijk wel kan en mag.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:08
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Ik zal mn standpunt nog even nader toelichten. Een huwelijksinzegening is niet zomaar wat, het is dus belangrijk zorgvuldig ermee om te gaan. En soms vind ik dat er hier ook te gemakkelijk over gedacht wordt. En af en toe mag je als kerk ook wel eens nee zeggen tegen mensen. Bij een eigen relatie wil ik ook geen huwelijksinzegening, dat gaat in tegen mn eigen principes. |
vind je het niet heel wat om iemand te weigeren een zegen te vragen in de kerk, die de eerste huwelijksbelofte nooit verbroken heeft, dan?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:09
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Ik vind niet dat een kerk een een huwelijksinzegening mag weigeren. Wie zijn zij om te oordelen of het huwelijk wel kan en mag. | Naar mijn idee wordt het te weinig gedaan, het weigeren van een huwelijksinzegening....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HAAS141
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:09
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Ik vind niet dat een kerk een een huwelijksinzegening mag weigeren. Wie zijn zij om te oordelen of het huwelijk wel kan en mag. |
met je laatste zin ben ik het helemaal mee eens. maar aan de andere kant als een dominee / pastor / voorganger niet achter de huwelijkszegen kan staan ... in hoe verre kun je dan zeggen tegen zo iemand je moet dat huwelijk sluiten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:11
|
|
|
|
ik knip en plak even voor het gemak;
12) door het bad Dat is, door de wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes, die als een waterbad is, waardoor de vuiligheden onzer zonden gewassen en gereinigd worden, Ezech. 36:25,26,27, waarvan het waterbad des doops een teken en zegel is. Zie dergelijke wijze van spreken Rom. 4:11.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 9 januari 2012, 21:14
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:15
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | | vind je het niet heel wat om iemand te weigeren een zegen te vragen in de kerk, die de eerste huwelijksbelofte nooit verbroken heeft, dan? | Ja, maar moeilijke keuzes moeten ook durven genomen te worden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:17
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ja, maar moeilijke keuzes moeten ook durven genomen te worden. |
in je bovenstaande reacties denk ik te lezen dat je elk tweede huwelijk niet in zou zegenen, of heb ik dat verkeerd opgevat? en als ik je goed begrepen heb; hoe kun je die keuze dan onderbouwen vanuit de bijbel?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:20
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | in je bovenstaande reacties denk ik te lezen dat je elk tweede huwelijk niet in zou zegenen, of heb ik dat verkeerd opgevat? en als ik je goed begrepen heb; hoe kun je die keuze dan onderbouwen vanuit de bijbel? | Ten eerste vind je een kerkelijke inzegening niet terug in de bijbel. Ten tweede heb ik niet gezegd dat ik de mensen niet zal zegenen. Maar het zal absoluut niet het karakter hebben van een gebruikelijke huwelijksinzegening.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:24
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ik knip en plak even voor het gemak;
12) door het bad Dat is, door de wedergeboorte en vernieuwing des Heilige Geestes, die als een waterbad is, waardoor de vuiligheden onzer zonden gewassen en gereinigd worden, Ezech. 36:25,26,27, waarvan het waterbad des doops een teken en zegel is. Zie dergelijke wijze van spreken Rom. 4:11. | lees ik nu verkeerd? Ik lees dat er staat waterbad des doops....dus de doop zoals ik zelf omschreven heb.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:29
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ten eerste vind je een kerkelijke inzegening niet terug in de bijbel. | Maar ze gingen in die tijd ook niet naar het gemeentehuis. waarschijnlijk gingen ze daarvoor naar de priester voor de inzegening. En in het NT mogelijk naar de voorganger/leider van de gemeente ter plekke.
| CHATULIEM619 schreef: | | Ten tweede heb ik niet gezegd dat ik de mensen niet zal zegenen. | Maar je hebt dan toch wel een aantal goede gesprekken met die personen hebben, daarnaast ook als beiden voor het eerst gaan trouwen....
| CHATULIEM619 schreef: | | Maar het zal absoluut niet het karakter hebben van een gebruikelijke huwelijksinzegening. | Wat maak je er dan van?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:31
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | lees ik nu verkeerd? Ik lees dat er staat waterbad des doops....dus de doop zoals ik zelf omschreven heb. |
Je had meer moet vetdrukken
| Quote: | | waarvan het waterbad des doops een teken en zegel is |
De doop is het teken en zegen van het bad van de wedergeboorte, maar geen onderdeel of vereiste van het bad van de wedergeboorte.
Laatst aangepast door
|
HARALD940
|
op maandag 9 januari 2012, 21:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:33
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ten eerste vind je een kerkelijke inzegening niet terug in de bijbel. Ten tweede heb ik niet gezegd dat ik de mensen niet zal zegenen. Maar het zal absoluut niet het karakter hebben van een gebruikelijke huwelijksinzegening. |
Dat klinkt bijna een beetje alsof je je zou moeten schamen voor je scheiding. Ik ben net zo blij dat ik eindelijk van dat schuldgevoel af ben!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:33
|
|
|
|
| HARALD940 schreef: | Maar ze gingen in die tijd ook niet naar het gemeentehuis. waarschijnlijk gingen ze daarvoor naar de priester voor de inzegening. En in het NT mogelijk naar de voorganger/leider van de gemeente ter plekke.
Maar je hebt dan toch wel een aantal goede gesprekken met die personen hebben, daarnaast ook als beiden voor het eerst gaan trouwen....
Wat maak je er dan van? | In reformatorische kerken zijn er twee soorten huwelijksvoltrekkingen. Tenminste dat is bij vrienden van mij zo gebeurd. In die richting zit ik te denken. Een zegen mag je altijd aan mensen geven. En uiteindelijk gaat het daar om. Maar het zal niet het karakter hebben van zo'n officiële dienst met allerlei toeters en bellen. Veel meer een ingetogen dienst...(tjonge, dat zeg ik als pinksterman)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:35
|
|
|
|
Maandag 9 Januari, Psalm 5: 5-8; Naar uw huis.
Daar heb de bron van de blijdschap: het huis van de Heer! Daar mag de dichter komen om eerbiedig te verkeren in de nabijheid van God. Dat staat in schril contrast met de gewetenloze leugenaars aan wie God een bloedhekel heeft. Wie van God los leeft, behoeft niet op een uitnodiging voor een feest in zijn huis te rekenen. Integendeel. De mannen van bloed en bedrog zijn een gruwel in Gods ogen. Nu kun je bij deze verzen van de psalm heel wat vragen stellen. Bijvoorbeeld: hoe weet de die dichter zo zeker dat hij aan de goede kant staat, dat anderen niet en hij wel een vriendje van God mag zijn? Goed, die mannen over wie de psalm een boekje opendoet, zijn criminelen, liederlijke leugenaars die het daglicht schuwen. Maar ben ik een haar beter? Ben ik in gedachten niet minstens zo slecht als degenen die het kwaad dat ik alleen maar bedenk, ook metterdaad doen? Wie ben ik, dat ik mezelf een vriend van God durf te noemen? Dat kun je gemakkelijk van jezelf zeggen – maar of God het daarmee eens is… Op dit soort vragen heb ik niet zo gauw een antwoord. Ik wil hier nu alleen maar onderstrepen dat de dichter van de psalm het een bijzonder voorrecht vindt dat hij naar het heiligdom mág gaan om daar God te ontmoeten. Voor hem is dat allerminst vanzelfsprekend. Dat je bij de Eeuwige op bezoek mag komen! Dat je bij de Allerhoogste thuis mag zijn! Dat kun je niet dan alleen met grote schroom en uitgesproken eerbied doen. Massa’s mensen zijn niet eens welkom bij God – dat wil zeggen, zolang er bloed aan hun handen kleeft. Maar jij mag zomaar over de drempel komen, ook al zijn jouw gedachten lang niet vrij van onrecht vrij. Dar moest ik toch eens wat meer bij stilstaan, als ik op zondag naar de kerk ga…
Ik zal mij naar uw Huis begeven. Door uwe goedertierenheid word ik uw tempel ingeleid en buig mij, Koning van mijn leven, in vrees en beven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:36
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Rundergehakt is geen afvalvlees hoor.......niet bij mijn slager tenminste,wat die supermarktkiloknallers er door draaien weet ik niet.........ik eet geen halfomhalf gehakt,ik heb in een slagerij gewerkt en weet wat ze daar doorheen gooien
Leanne,vleesliefhebber(jammer genoeg) |
Leanne , dan weet je ook dat ze door halfomhalfgehakt óók geen rotsooi gooien ( als het goed is) HOHgehakt bestaat uit max. 50 % varkansvlees en min. 50% rundvlees.
De max. vetpercentages zijn door de keuringsdienst van waren opgesteld , maakt niet uit of dat een kiloknaller is of de oude vertrouwde dorpsslager , ieder heeft zich daar aan te houden , en wordt daar ook regelmatig op gecontroleerd.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:37
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Dat klinkt bijna een beetje alsof je je zou moeten schamen voor je scheiding. Ik ben net zo blij dat ik eindelijk van dat schuldgevoel af ben! | Draai het eens om Annette. Ik zou er niet tegen kunnen als tijdens de voltrekking iedereen doet alsof er niks aan de hand was. Dan pas voel ik me schuldig, er is per slot van rekening wel wat gebeurd. Mn kids zijn er dan waarschijnlijk bij...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:37
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | In reformatorische kerken zijn er twee soorten huwelijksvoltrekkingen. Tenminste dat is bij vrienden van mij zo gebeurd. In die richting zit ik te denken. Een zegen mag je altijd aan mensen geven. En uiteindelijk gaat het daar om. Maar het zal niet het karakter hebben van zo'n officiële dienst met allerlei toeters en bellen. Veel meer een ingetogen dienst...(tjonge, dat zeg ik als pinksterman) |
Het kan ook zo zijn dat het bruidspaar er zelf voor kiest hoe ze de dienst willen hebben.
En binnen de refo kerken zijn er weinig toeters en bellen bij een inzegening.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:39
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Het kan ook zo zijn dat het bruidspaar er zelf voor kiest hoe ze de dienst willen hebben.
En binnen de refo kerken zijn er weinig toeters en bellen bij een inzegening. | In dit geval werd er onderscheid gemaakt tussen maagdelijkheid en onmaagdelijkheid en daar werd de dienst bij aangepast.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:40
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Zeg Mario,
Heb je dit van mij afgepakt?. Ik heb dit ruim jaar geleden ook hier geplaatst.
Het is goed om dit te herhalen. |
Nee niet echt, maar idd knap van jouw om dit jouw te herinneren.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:42
|
|
|
|
| HARALD940 schreef: | Je had meer moet vetdrukken
De doop is het teken en zegen van het bad van de wedergeboorte, maar geen onderdeel of vereiste van het bad van de wedergeboorte. | de referentie naar de doop is precies hetzelfde. Ik legde de link naar de doop, zij ook. Maar aantekeningen zijn niet de bijbel zelf he, en je moet je ook voorstellen dat dit waarschijnlijk niet uit een hoek van geloofsdopers wordt beschreven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:44
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Draai het eens om Annette. Ik zou er niet tegen kunnen als tijdens de voltrekking iedereen doet alsof er niks aan de hand was. Dan pas voel ik me schuldig, er is per slot van rekening wel wat gebeurd. Mn kids zijn er dan waarschijnlijk bij... |
Maar dat zegt ook niemand dat je dan niet hoeft te doen als er niks gebeurd is. En als ze dat wel graag willen kun je het er nog altijd met ze over hebben, het hoeft ook niet de boventoon te voeren tijdens zo'n dienst.
En wat je kinderen betreft, dan zien ze toch ook dat ook onder christenen niet alles pais en vree is? Lijkt me wel goed voor hun opvoeding en beeldvorming van de wereld.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:51
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | de referentie naar de doop is precies hetzelfde. Ik legde de link naar de doop, zij ook. | Maar niet met jou achtergrond als referentie, en ook niet als voorwaarde.
| CHATULIEM619 schreef: | | Maar aantekeningen zijn niet de bijbel zelf he, en je moet je ook voorstellen dat dit waarschijnlijk niet uit een hoek van geloofsdopers wordt beschreven. | Gelukkig niet vanuit de geloofsdopers, nee. Maar gelukkig wel uit de hoek van Jezus boodschap in de bijbel.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VOGUE536
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 22:02
|
|
|
|
.....
Laatst aangepast door
|
VOGUE536
|
op vrijdag 10 februari 2012, 08:13
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 22:02
|
|
|
|
| HARALD940 schreef: | | Maar niet met jou achtergrond als referentie, en ook niet als voorwaarde. | wat heeft mijn achtergrond nu te maken met mn referentie? Of vind je dat ik onbijbelse uitleg geef?
| HARALD940 schreef: | Gelukkig niet vanuit de geloofsdopers, nee. Maar gelukkig wel uit de hoek van Jezus boodschap in de bijbel. | Op het gebied van de boodschap van Jezus over de doop, die sluit naadloos aan op de boodschap van de geloofsdopers.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 9 januari 2012, 22:05
|
|
| Naar boven |
|
|