| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:03
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | wat bedoel je daar weer mee? Onlangs mochten we ook al niet op visite komen wanneer je wat met look ging eten... |
Eh...Frank.....ik dach dat jij zei daje verstand van koken had? Dan weet je ook de gevolgen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:04
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Mijn complimenten Chat . Ik vind dat je dit erg mooi hebt verwoord. Het enige waar ik nog wel mee zit is dat jij elders op het forum stelt dat er sprake zou moeten zijn van een plechtigheid in aangepaste vorm. Ik begrijp nog steeds niet goed met welke Bijbelteksten je dat wilt beargumenteren....  | Ik heb bewust mijn antwoord in drieën geknipt. Anders werd het te lang. Dus het derde onderdeel volgt wel.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 11 januari 2012, 19:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROMY721
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:06
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | Mijn rot-moment vandaag: kom aan op mijn werk, mijn bazinnetje (80 jaar is ze) helemaal overstuur en in tranen: er was ingebroken. Geen deuren geforceerd, dus iemand had een sleutel. Al haar gouden oorbellen en sierraden weg, veel geld wat ze in een kluisje had weg, en heel veel ontzettend belangrijke papieren weg. Wat is de wereld rot! Lopen er nog wel eerlijke mensen rond, verdikke, een 80 jaar oud vrouwtje beroven, wat min, wat gemeen! (de sierraden waren nog van haar moeder, ze was er erg aan gehecht) Hmmm ik ben dus zelf ook helemaal van slag...  |
dat kan ik me voorstellen! het is nog lager dan laag.....zo'n oud menske te beroven
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:19
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | ..Dus de weging over de persoon zal veel meer de vraag inhouden: zijn ze er klaar voor en begrijpen ze wat de gevolgen zijn??? |
Stel die vraag vooral bij de eerste huwelijkssluitingen Chat, mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben weten vaak wel wat ze kunnen verwachten en hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:29
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | Stel die vraag vooral bij de eerste huwelijkssluitingen Chat, mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben weten vaak wel wat ze kunnen verwachten en hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn. |
Hmmm Pieter, ik ben dit niet helemaal met jou eens. Ik denk dat die vraag bij alle huwelijkssluitingen gesteld moet worden en niet alleen bij eerste huwelijkssluitingen. Het klopt dat mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben, weten hoe ingrijpend de gevolgen van een echtscheiding kunnen zijn. Toch komt het erg vaak voor dat een tweede (of volgend) huwelijk ook strandt. Van de eerste huwelijken strand eenderde, van tweede of volgende huwelijken strand maar liefst 50%. Dus ondanks het feit dat mensen weten hoe ingrijpend de gevolgen van een echtscheiding kunnen zijn, stranden er meer huwelijken van mensen die eerder getrouwd zijn geweest dan van mensen die voor het eerst trouwen. En dat lijkt me een hele goede reden om de vragen die Chat stelde ook te bespreken met stellen die aangeven te willen hertrouwen, vind je niet?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:34
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | Stel die vraag vooral bij de eerste huwelijkssluitingen Chat, mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben weten vaak wel wat ze kunnen verwachten en hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn. | Uiteraard heb je gelijk Pieter. Voor degenen die de eerste keer de stap wagen is het ook belangrijk te weten waar ze aan beginnen. Een tweede huwelijk kan ook een vlucht zijn, daarom is het goed om de mensen te leren kennen en ze te helpen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 11 januari 2012, 19:35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:47
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Als het echte griep was zou het wel langer dan 2 weken geduurd hebben. Van echt griep ben je ook doodziek. Tegenwoordig is wat koorts en een hoest een griep... |
Ik noem dat dus grieperig, een beetje hoesten en niezen en verhoging. Jaren geleden had ik echt een goeie griep en lag ik ook 24/7 in bed. En had toen 2 weken koorts.... Eenmaal opgeknapt kwam het weer terug...en weer 2 wken lang het bed gehouden.
Nadien heb ik nooit meer echt griep gehad.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:51
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Uiteraard heb je gelijk Pieter. Voor degenen die de eerste keer de stap wagen is het ook belangrijk te weten waar ze aan beginnen. Een tweede huwelijk kan ook een vlucht zijn, daarom is het goed om de mensen te leren kennen en ze te helpen. |
een eerste huwelijk kan net zo goed een vlucht zijn, maar daar spelen vaak weer andere dingen zoals een verstoorde relatie met ouders. maar ik ben het met je eens, ook op cm heb ik meerdere vrouwen gekend wiens hoofddoel vooral was het ontsnappen aan de bijstand.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:58
|
|
|
|
Ik had Heinrich van Geene moeten pakken en overleveren aan de politie. Hij woonde 8 huizen verderop toen bij mij in de buurt in Puttershoek. Zijn huis werd verkocht, dat was 2 jaar geleden, nu is dit nog niet met verbouwing. Het was smerig en troep en kaal van binnen en nooit onderhoud gedaan. Toen wist ik niet wat hij allemaal gedaan heeft bij sekte.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:59
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Jij zeker ook niet Herman  |
Ik ben niet naar binnen gegaan hoor zonder toestemming van Brigit
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 20:04
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | Mijn rot-moment vandaag: kom aan op mijn werk, mijn bazinnetje (80 jaar is ze) helemaal overstuur en in tranen: er was ingebroken. Geen deuren geforceerd, dus iemand had een sleutel. Al haar gouden oorbellen en sierraden weg, veel geld wat ze in een kluisje had weg, en heel veel ontzettend belangrijke papieren weg. Wat is de wereld rot! Lopen er nog wel eerlijke mensen rond, verdikke, een 80 jaar oud vrouwtje beroven, wat min, wat gemeen! (de sierraden waren nog van haar moeder, ze was er erg aan gehecht) Hmmm ik ben dus zelf ook helemaal van slag...  |
Verschrikkelijk voor haar. Zou dat een valse of gevonden sleutel?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 20:26
|
|
|
|
Mijn slechtste moment:
Het is binnenkort gebeurd met mijn zeeuw-zijn.
Eén of andere commissaris van de Koningin , J Franssen( nooit van gehoord trouwens) vindt dat er een fusie moet komen van zuid-Holland, het westen van Brabant en Zeeland. Fusie is noodzakelijk om een sterke zuidelijke Randstad te kunnen combineren met het lucht en ruimte geven aan de metropoolregio. Hij vindt dat de gehele Randstad omgevormd zou moeten worden tot één provincie.
aldus de krant vandaag.
Nou ja, we gaan wel zien wat we dan worden, Hollander , Randstedeling ... het zal me benieuwen. Als ik hem was zou ik eerst maar eens aan Karla Peys vragen wat zij er van vindt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 20:40
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Mijn slechtste moment:
Het is binnenkort gebeurd met mijn zeeuw-zijn.
Eén of andere commissaris van de Koningin , J Franssen( nooit van gehoord trouwens) vindt dat er een fusie moet komen van zuid-Holland, het westen van Brabant en Zeeland. Fusie is noodzakelijk om een sterke zuidelijke Randstad te kunnen combineren met het lucht en ruimte geven aan de metropoolregio. Hij vindt dat de gehele Randstad omgevormd zou moeten worden tot één provincie.
aldus de krant vandaag.
Nou ja, we gaan wel zien wat we dan worden, Hollander , Randstedeling ... het zal me benieuwen. Als ik hem was zou ik eerst maar eens aan Karla Peys vragen wat zij er van vindt. |
Als lieve Zeeuw mag jij je aansluiten bij mijn provincie hoor ...een provincie die eigenlijk meer Belgs is dan Nederlands...het kan dus niet slecht zijn.
Van lief gesproken: waar is ons meisje uit Pietenstad eigenlijk? Ik heb haar gisteren ook al niet op de site gezien.
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op woensdag 11 januari 2012, 20:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 20:53
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Als lieve Zeeuw mag jij je aansluiten bij mijn provincie hoor ...een provincie die eigenlijk meer Belgs is dan Nederlands...het kan dus niet slecht zijn.
Van lief gesproken: waar is ons meisje uit Pietenstad eigenlijk? Ik heb haar gisteren ook al niet op de site gezien. |
Ben bang dat jij er ook aan moet geloven. Zoals het er naar uit ziet wordt jij dan een belgse hollander . Eén voordeel heb ik wel; Josina kan me nooit meer uitmaken voor domme zeeuw.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 20:54
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Ben bang dat jij er ook aan moet geloven. Zoals het er naar uit ziet wordt jij dan een belgse hollander . Eén voordeel heb ik wel; Josina kan me nooit meer uitmaken voor domme zeeuw.  |
Toch jammer...heeft het matrozenpakje ook weinig nut meer
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op woensdag 11 januari 2012, 20:55
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:12
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Verschrikkelijk voor haar. Zou dat een valse of gevonden sleutel? |
Weten we niet her....de recherche is bezig....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:16
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | een eerste huwelijk kan net zo goed een vlucht zijn, maar daar spelen vaak weer andere dingen zoals een verstoorde relatie met ouders. maar ik ben het met je eens, ook op cm heb ik meerdere vrouwen gekend wiens hoofddoel vooral was het ontsnappen aan de bijstand. |
Ja Pietje..veel vrouwen (ook mannen hoor) is dat hun doel..trouw een rijke vrouw...trouw een rijke man.... In één woord Walgelijk...ik trouw omdat ik van hem hou!...oftie nou sultan van saoudi arabie is of vuilnisman...zal mij een worst wezen...zo..ik heb gezegd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:19
|
|
|
|
De efraim gemeenschap:
De broertjes Daniel (15) en William (14) zijn vanochtend terug gekeerd in Nederland, nadat ze door hun moeder waren meegenomen naar Israel. Afgelopen zondag deed hun oudere broer Juriaan in KRO Brandpunt uit de doeken hoe zij met hun moeder, zonder toestemming van vader en Jeugdzorg, naar Israel vertrokken. De leider van het sektarische Efraim Genootschap, Heinrich van Geene, besloot zich daar eind november met zijn laatste volgelingen te vestigen. De jongens zijn dolgelukkig dat ze in Nederland zijn, liet hun broer Juriaan de redactie van Brandpunt vanavond weten. De twee jongens zijn samen met de 17-jarige Hendrikje Jonker maandag met een taxi naar de Nederlandse ambassade in Jeruzalem gevlucht. Met hulp van familie, jeugdzorg en de ambassade zijn ze vandaag teruggekeerd.
De kruistocht van een eenling tegen de sekteleider die zijn familie ten gronde heeft gericht. KRO Brandpunt is in het bezit van geheime bandopnames en documenten die bewijzen hoe volgelingen van het Efraim Genootschap worden gehersenspoeld en hoe de autoriteiten om de tuin worden geleid. Als de sekte eind vorig jaar naar Israel verdwijnt, is de 19-jarige Juriaan één van de achterblijvers. Zijn moeder, volledig in de ban van het genootschap, neemt zijn minderjarige broertjes en zus mee naar Israel. De autoriteiten zijn op de hoogte, maar kunnen niet ingrijpen. Dankzij de eenzame strijd van Juriaan brengt KRO Brandpunt een unieke blik achter de schermen van een sekte in het nauw.
http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_2012/afleveringen/08-01-2012/fragmenten/in_naam_van_de_heer
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op woensdag 11 januari 2012, 21:20
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:20
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | Ja Pietje..veel vrouwen (ook mannen hoor) is dat hun doel..trouw een rijke vrouw...trouw een rijke man.... In één woord Walgelijk...ik trouw omdat ik van hem hou!...oftie nou sultan van saoudi arabie is of vuilnisman...zal mij een worst wezen...zo..ik heb gezegd |
k zou geeneens iemand met geld willen zou me vreselijk ongemakkelijk voelen zorg liever voor mezelf
maar goed, daar ging dit topic niet over
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LOVEJEZUS310
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:24
|
|
|
|
| MOMO697 schreef: | | LJ, ik neem aan dat ook hier bedoeld wordt de kruisiging van Jezus. Zoals wijzelf ons eigen ik kruisigen. Jezus staat hierin centraal, niet het kruis. |
Het is eigenlijk de controle (ik, ego) uit handen geven.
Het heft uit handen geven van je leven, hem de leiding geven over alles.
Aangezien de wereld waarin we leven veelal controle is, vanuit ons hoofd is het nog niet zo'n eenvoudige zaak momo.
Laatst aangepast door
|
LOVEJEZUS310
|
op woensdag 11 januari 2012, 21:31
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:35
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | En dan hebben we Deuteronium 24 ook nog:
1 Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.
2 Zo zij dan, uit zijn huis uitgegaan zijnde, zal henengaan en een anderen man ter vrouwe worden,
3 En deze laatste man haar gehaat, en haar een scheidbrief geschreven, en in haar hand gegeven, en haar uit zijn huis zal hebben laten gaan; of als deze laatste man, die ze voor zich tot een vrouw genomen heeft, zal gestorven zijn;
4 Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem ter vrouwe zij, nadat zij is verontreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEEREN; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de HEERE, uw God, ten erve geeft.
5 Wanneer een man een nieuwe vrouw zal genomen hebben, die zal in het heir niet uittrekken, en men zal hem geen last opleggen; een jaar lang zal hij vrij zijn in zijn huis, en zijn vrouw, die hij genomen heeft, verheugen.
Ik ben benieuwd naar jullie uitleg........ |
ik lees het als volgt; als een man scheiden wil, en de vrouw inmiddels een andere man 'gehad" heeft, kan de eerste echtgenoot haar niet weer als vrouw kiezen. de vraag is ook of hij dat zou willen, want hij had immers iets in haar "gevonden"?
dus geen heen en weer geflipper, is de boodschap volgens mij.
en na een tweede huwelijk is hij een jaar vrij van byzondere verplichtingen om zijn gezinsleven op te bouwen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:39
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Ik lees echter wel de mogelijkheid voor een volwaardig tweede huwelijk.
De conclusie van mijn eerste weging, Gods Woord, is dus dat het wel kan. Voor mijn tweede en derde weging volgen er nog andere bijdrages... |
ik kan je in deze redelijk volgen en wacht op je verdere bijdrages, waarom je bij een tweede huwelijk als voorganger wellicht liever zou kiezen voor de soberheid van de huwelijks inzegening, in een zaaltje of tijdens een gewone zondagse dienst.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op woensdag 11 januari 2012, 21:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:45
|
|
|
|
Het was eigengemaakte bami.... Er is niet gegeten...maar...gevr......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:46
|
|
|
|
Woensdag 11 Januari, Psalm 6: 1-6; Uw weerspannig kind.
Ik waarschuw u: dit wordt een zwarte bladzijde in dit dagboek. Waarom? Omdat het gaat over Gods toorn. En over Gods toorn horen wij tegenwoordig liever geen woord meer. Over Gods toorn hebben we vroeger meer gehoord dan ons lief was. Over Gods toorn ging in de preken die ik in mijn jeugd hoorde. Over Gods toorn zongen we in de psalmen, toen nog in wat nu de oude berijming heet. ‘O Heer, Gij zijt weldadig, straf mij niet ongenadig in uwen toornegloed.’ Je kreeg dan als kind het gevoel dat God een zeer boosaardige vader was. Dat kwam door wat er in die berijmde psalm volgde. ‘Ai, matig uw kastijden, sla mij met medelijden, gelijk een vader doet.’ En dan dacht je aan je eigen vader, die je ook wel eens een flink pak op je broek gaf als je iets ondeugends had gedaan. Intussen is in de onberijmde psalm, dus in de oorspronkelijke tekst, helemaal geen sprake van een vader en een kind. Ik lees alleen van angst voor Gods toorn. De Allerhoogste is woedend! En daarom is de dichter doodsbang. Bang voor de dood. Bang voor wat daarna komt: dat schimmige rijk van de doden, waarin alleen maar duisternis heerst en niemand meer een lofzang zingt. Hij moet er niet aan denken, maar hij doet het toch. O God, straf me niet! Diep vanbinnen weet de dichter: er is een God die recht zal doen! Mij dunkt: laat maar blij zijn dat we een God hebben die het onrecht niet eeuwig door de vingers ziet! Maar Gods genade dan? De Eeuwige is toch liefdevol en zeer groot van goedertierenheid? Zeker. Maar laat dat geen vanzelfsprekendheid worden. Over Gods goedheid kan ik mij alleen maar als een ondeugend kind verwonderen….
Heer, toon mij uw genade, straf mij niet naar mijn daden, ik was in kwaad verblind. Komt mij uw hand kastijden, sla mij met medelijden als uw weerspanning kind.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:15
|
|
|
|
| LOVEJEZUS310 schreef: | Het is eigenlijk de controle (ik, ego) uit handen geven.
Het heft uit handen geven van je leven, hem de leiding geven over alles.
Aangezien de wereld waarin we leven veelal controle is, vanuit ons hoofd is het nog niet zo'n eenvoudige zaak momo. |
Hoe geef je de leiding over? Door Zijn geboden te onderhouden? Of is er meer?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:18
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Voor mensen die iets willen bewijzen vanuit de bijbel is het gewoon goed de letterlijke tekst te nemen en niet een paraphrase. |
Je hebt gelijk
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BRIGIT826
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:19
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Ik ben niet naar binnen gegaan hoor zonder toestemming van Brigit  |
heb ik jou dan toestemming gegeven Herman
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:20
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik heb bewust mijn antwoord in drieën geknipt. Anders werd het te lang. Dus het derde onderdeel volgt wel. |
Dus wordt vervolgd? Ok, ik wacht deel 3 in spanning af.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PAULDIJK025
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:22
|
|
|
|
| VOGUE536 schreef: | Lieve Here God,
Allebei beschadigd, allebei verdriet en pijn maar diep in ons hart toch samen willen zijn Met welke partner hebben we nog geen idee maar U God kent onze weg; voor iedere van ons twee!!
Here geef mij vertrouwen en kracht om te schrijven, zodat de duivel ons niet uit elkaar kan drijven. Schoon mijn gedachten Here GOD, haal mijn hart weer van slot!!
Amen |
Een gebed is vaak persoonlijk maar zo te lezen heb jeje Hart alweer open staan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANS744
|
|
Geplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:34
|
|
|
|
|
dit jaar is het thema winnen met gevouwen handen.daar wordt in de meeste kerken aandacht aan geschonken zie kerkbode of nieeuwsbrief.want samen staan we sterk binnen en buiten de kerk
|
|
| Naar boven |
|
|