Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 05:55
|
|
|
maar het feit is wel...er zijn ook buitenlandse leden en helaas hun taal is vaak het engels. Kunnen wij, sommigen althans, niet gastvrij genoeg zijn om hen te begroeten in het engels? Zij zijn ook op zoek naar contact en dan kun je hen toch op zijn minst begroeten in het engels...of je dit nu wel of niet kunt, laat het dan over aan hen die het wel kunnen, maar doe er zelf niet moeilijk over.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 07:14
|
|
|
TINK100 schreef: | overheerlijke groentetaart met frisse salade erbij...jammie..... |
toch geen appeltaart? met frisse slagroom erbij? jammie toch
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 08:42
|
|
|
TINK100 schreef: | maar het feit is wel...er zijn ook buitenlandse leden en helaas hun taal is vaak het engels. Kunnen wij, sommigen althans, niet gastvrij genoeg zijn om hen te begroeten in het engels? Zij zijn ook op zoek naar contact en dan kun je hen toch op zijn minst begroeten in het engels...of je dit nu wel of niet kunt, laat het dan over aan hen die het wel kunnen, maar doe er zelf niet moeilijk over. |
Oeps, daar heb ik totaal niet aan gedacht, goed dat je het ff meldt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 08:43
|
|
|
VISSER278 schreef: | Dennis die vanmiddag even kwam melden wat ie na dit schooljaar voor vervolgopleiding van plan is te gaan doen.
Eeeeeeeeiiiiiiiiiinnnnnnndddddddeeeeellllllliiiiiiiijjjjjjjjkkkkkkkkk. |
Issie blij of issie blij...
En wat is hij van plan om te gaan doen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 09:24
|
|
|
Zondag 15 Januari, Psalm 8: 1-3; Hoe heerlijk.
Eerlijk gezegd, ik zou niet op het idee gekomen zijn. Hoe verzint een mens het? Dat de Allerhoogste zijn macht baseert op het geblèr van baby’s… Dat de Eeuwige van Israël zijn kracht ontleent aan het gepruttel van praatjesmakers… Peuters en kleuters zingen zijn lof! Op het consultatie- en zuigelingen- bureau wordt de legermacht van de Koningen der koningen gevoed en gevormd. Dat is toch niet te geloven? Nee, dat gelooft de vijand dan toch ook niet. Die denkt alleen maar in termen van power en paardenkrachten. Die is alleen maar uit op kanongebulder en afweergeschut. Zo niet de Allerhoogste! Die stalt zijn glans uit tégen de sterrenslag die op kosmisch niveau nog altijd gaande is. Onze God, Hij die erbij is, die met je meegaat, Hij etaleert zijn zeggingskrachtin het gekir van kindertjes. Dat moet je nu maar geloven, zegt de psalm. Zo is onze God! Ik weet niet precies wat de psalmdichter hiermee bedoelt, maar ik heb een vermoeden. Deze psalm is één groot getuigenis tegen de machomachten van de geweldenaars, het geblaf en gebrul van de grote mogendheden. Deze psalm is puur oproer tegen de mannen van de munitie, tegen alle strijdlustige starfighters. Een kind kan bij deze God de was doen. Een kind wast de oren van zijn vijanden. Een kind in het koninkrijk van God is sterker dan een zogenaamd groot mens in het rijk van het kwaad. Want de wijsheid zal het winnen van de dwaasheid en de liefde van de haat. Een daarom is de Naam van de Eeuwige zo machtig op aarde, zo allemachtig machtig! Machtiger dan zijn Naam is er geen Naam in hemel en op aarde. Alle andere machtige namen verbleken in de machtige Naam van Jezus, de Mensenzoon die als een kind de Thora heeft gespeld, letter voor letter – en ernaar leefde! En díe Naam schreef onze Heer breeduit over heel de aarde!
Heer, onze Heer, hoe heerlijk en verheven hebt Gij uw naam op aarde uitgeschreven – machtig God, Gij die uw majesteit ten hemel over ons hebt uitgebreid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 09:58
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Je moet niet denken dat niet iedereen, ook van cmleden, in de kerk zijn getrouwd en daarna gescheiden. Iemand die nooit in hun leven naar de kerk en later voor het eerst naar de kerk gegaan en meteen voelt iemand zich thuis en t.z.t met partner in het huwelijk getreden. Dat is toch geen fout dat ze niet in de kerk getrouwd waren bij het eerste huwelijk? Ze zeggen weleens bij de volgende huwelijk gaan ze in de kerk trouwen. |
Ach hoe je het ook wend of keert, huwen is huwen, in de kerk of niet in de kerk, trouwens ik zou het niet willen, met al die mensen om me heen. Ik zou me generen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 10:17
|
|
|
TINK100 schreef: | maar het feit is wel...er zijn ook buitenlandse leden en helaas hun taal is vaak het engels. Kunnen wij, sommigen althans, niet gastvrij genoeg zijn om hen te begroeten in het engels? Zij zijn ook op zoek naar contact en dan kun je hen toch op zijn minst begroeten in het engels...of je dit nu wel of niet kunt, laat het dan over aan hen die het wel kunnen, maar doe er zelf niet moeilijk over. |
Ik vraag me af, of ze in andere landen ook zo gastvrij zijn, onze taal te schrijven.laat staan te spreken als wij daar op een dating gebeuren zitten. Een ding weet ik wel, ik heb een jaar lang een Engels man in huis gehad. En daarbij heeft hij getracht Nederlands te leren, njente capito , we hadden daarna nog een poosje contact (schriftelijk). Hij moest telkens lachen, omdat ik niet helemaal in de juiste volgorde schreef maar hij probeerde het niet eens in het Nederlands. Tolerantie oke, maar extra energie nee, nu was die 1 echt geen geval apart er zaten er hier indertijd 300 van die gasten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 10:23
|
|
|
Dat vertik ik dus pertinent. Als je er voor kiest om in een ander land te gaan wonen, is het eerste dat je dient te doen de taal leren. En voor mensen die daar mee bezig zijn en gebroken nedelands spreken heb ik alle begrip en als er dan een engels woord tussendoor vliegt vind ik dat helemaal niet erg.
Maar in nederland moet je 'gastvrij' zijn, en daardoor neem je dus ook de stimulans weg voor iemand om nederlands te leren. Waarom zou je het ook doen als iedereen engels spreekt en het is een moeilijk taal om te leren? Als je op een nederlandse site gaat zitten is het toch niet zo heel raar dat men er nederland spreekt? En voor de nederlanders die geen engels spreken lijkt het me heel irritant om hele gesprekken in het engels te moeten lezen zonder ze te begrijpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 10:29
|
|
|
Omdat er buitenlanders op cm komen, moeten wij ons aanpassen aan hun taal?
Ik vraag me dan af of ze ooit wel Nederlands kunnen spreken en schrijven.
Ik ga ook niet op een buitenlandse datingsite zitten omdat ik die talen niet machtig ben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 10:42
|
|
|
TINK100 schreef: | maar het feit is wel...er zijn ook buitenlandse leden en helaas hun taal is vaak het engels. Kunnen wij, sommigen althans, niet gastvrij genoeg zijn om hen te begroeten in het engels? Zij zijn ook op zoek naar contact en dan kun je hen toch op zijn minst begroeten in het engels...of je dit nu wel of niet kunt, laat het dan over aan hen die het wel kunnen, maar doe er zelf niet moeilijk over. | Heb het ook wel in de chatbox gezegd, nee, dat doen we dus niet. Ook dat vind ik luiheid en gemakzucht. Net zo goed als dat ik vind dat mensen Engels moeten kunnen lezen, vind ik ook, dat als je in een chatbox komt, je je hebt aan te passen aan de anderen. Er gaan anders ook gewoon mensen weg, omdat ze het niet goed kunnen volgen allemaal. Ik begrijp ook nooit goed waarom ze een relatie zoeken en ze nemen niet eens de moeite NL te leren spreken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 10:54
|
|
|
Ik ben trouwens ook van mening dat wij zo tolerant zijn als wat, je moet je tegenwoordig alleen al op straat, in allerlei bochten wringen om in onze eigen taal verstaanbaar te zijn. Mogen we dan in onze prive omstandigheden nog een beetje eigen waarde hebben? En daar bij, dan proberen ze het maar prive, wellicht is er dan wel een optie.
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op zondag 15 januari 2012, 10:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 11:07
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Heb het ook wel in de chatbox gezegd, nee, dat doen we dus niet. Ook dat vind ik luiheid en gemakzucht. Net zo goed als dat ik vind dat mensen Engels moeten kunnen lezen, vind ik ook, dat als je in een chatbox komt, je je hebt aan te passen aan de anderen. Er gaan anders ook gewoon mensen weg, omdat ze het niet goed kunnen volgen allemaal. Ik begrijp ook nooit goed waarom ze een relatie zoeken en ze nemen niet eens de moeite NL te leren spreken. |
Luiheid en gemakzucht wil ik niet zeggen. Het is wel zo dat Nederlands 1 van de moeilijkste talen is om te leren. En zie dat maar eens binnen een paar maanden te leren. De een leert makkelijker dan de ander.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 11:35
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | Te bewijzen: discrepantie schrijf je met een -i-
Bewijs: Ergens begrijp ik de twijfel bij Chatuliem met betrekking tot zijn wens van het wel of niet gebruiken van de letter -y- in het woord discrepantie.
Je zou namelijk denken dat het woord discrepantie iets te maken zou kunnen hebben met het woord dyslectie (ook wel geschreven als dyslexie). Echter, een ander woord voor dyslectie is woordblindheid. Een ander woord voor discrepantie is ´wanverhouding´, of ´onderscheid makend´. Een ander woord voor ´wanverhouden´, of ´onderscheid maken´, is discrimineren. Vandaar dan ook dat discrepantie met een -i- wordt geschreven. Zie ook het boekje 'Twijfelgevallen Nederlands' van dr. C.G.L. Apeldoorn.
conclusie: discrepantie schrijf je met een -i-
Quod erad demonstrandum.
overigens moet men er wel voor oppassen niet hypercorrect te worden. |
zommige mensen zein al hieper-korrekt, grrriffin............ (hoe komt het toch dat ik niet verbaast ben, dat je juist op déze reactie van chatuliem reageert?)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 11:40
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Geloof het of niet ik heb een hortensia in de bloei staan en er lopen er al een paar uit  |
bij mij staat er ook nog een hortensia met bloemen, en zelfs een witte stokroos, die normaal gesproken hoog zomer bloeit.
(dat ik hem verplant heb, vlak voor hij bloeien zou, zorgt er waarschijnlijk voor dat hij "een rondje achter loopt".)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:08
|
|
|
Haas is jarig...hieperdepiep!
Van harte gefeliciteeeeeeeeeerd!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:23
|
|
|
MARISKA601 schreef: | W przypadku gdy s? sk?adki w j?zyku francuskim. Istniej? ludzi, którzy maj? poczucie z francusk?.
Nadal mamy nauczy? si? j?zyka.
Niemniej jednak z swój wk?ad w dowolnym j?zyku. Istniej? osoby w?ród nas, ponownych b??dów w innym j?zyku.
duidelijk visser?  |
Ik ga dus ècht niet de moeite nemen om dit te vertalen..... Over luiheid gesproken, of is het gemakzucht?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:25
|
|
|
Hey Haas van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag maak er een fijne dag van!
Groetjes Erika
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:25
|
|
|
I agree......... you're right, tinkelbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:26
|
|
|
HANNAH810 schreef: | I agree......... you're right, tinkelbel. |
and nothing els mathers.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | wat ik wil zeggen, is, dat het niet om een onfatsoenlijke vrouw gaat. Als hij maar iets aan haar ontdekt wat hem niet bevalt, zij hoeft niet perse slechte dingen gedaan te hebben. De man die haar trouwt pleegt ook geen overspel. Dat staat nergens. Ze mag echter niet meer terugkeren naar haar eerste man, dat is een gruwel in de ogen van God. |
ik ben dit dus niet met je eens, chatuliem; er staat wel; die de verlatene trouwt, doet OOK overspel. hoe je die tekst moet zien, is dan een andere discussie; het stáát er echter wel.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zondag 15 januari 2012, 14:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:30
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Dat vertik ik dus pertinent. Als je er voor kiest om in een ander land te gaan wonen, is het eerste dat je dient te doen de taal leren. En voor mensen die daar mee bezig zijn en gebroken nedelands spreken heb ik alle begrip en als er dan een engels woord tussendoor vliegt vind ik dat helemaal niet erg.
Maar in nederland moet je 'gastvrij' zijn, en daardoor neem je dus ook de stimulans weg voor iemand om nederlands te leren. Waarom zou je het ook doen als iedereen engels spreekt en het is een moeilijk taal om te leren? Als je op een nederlandse site gaat zitten is het toch niet zo heel raar dat men er nederland spreekt? En voor de nederlanders die geen engels spreken lijkt het me heel irritant om hele gesprekken in het engels te moeten lezen zonder ze te begrijpen. |
Ik sluit me bij Annette aan! Als ik in een ander land ga wonen dien ik zo snel mogelijk daar de taal te leren want vele landen vertikken het om Engels te praten met je, laat staan Nederlands dus waarom moeten wij het wel doen?
Dat ze engelse woorden of termen ertussendoor hebben oke het is moeilijk om zo maar Nederlands te leren maar dan nog je komt hier wonen dus neem de moeite om Nederlands te leren!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:34
|
|
|
HANNAH810 schreef: | bij mij staat er ook nog een hortensia met bloemen, en zelfs een witte stokroos, die normaal gesproken hoog zomer bloeit.
(dat ik hem verplant heb, vlak voor hij bloeien zou, zorgt er waarschijnlijk voor dat hij "een rondje achter loopt".) |
Zou kunnen maar als je nu ook weer naar buiten kijkt een zonovergoten dag, oke het is lekker fris maar ja dat doet er voor mij niks aan af
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:35
|
|
|
MARRY942 schreef: | Ik ontvang tegenwoordig nogal wat mailtjes met verzoeken om nadere kennismaking. In mijn profiel staat dat ik graag elke zondag naar de kerk wil. Zopas weer een mailtje van iemand die -en katholiek is, en 20 jaar jonger dan ik...komt nooit in de kerk, maar is wel bereid met mij mee te gaan..... Ik vraag me af waarom zo iemand (en het zijn er meerdere hoor) mij een mailtje stuurt met de vraag om een date. Ik ben 51, mijn oudste dochter wordt dit jaar 23....
Hebben jullie dat nu ook? Hoe ervaren jullie dat? Beantwoorden jullie zo'n mail? Zo ook met knipogen ? |
Heel herkenbaar Marry. Eerlijk gezegd vraag ik me ook wel eens af of sommige mensen überhaupt de moeite nemen om een profiel te lezen. Ik ben nu ruim een maand terug op CM en in mijn profiel staat heel duidelijk waarom: ik vind de discussies op het forum erg leuk, maar ik ben absoluut niet op zoek naar een relatie omdat ik sinds bijna een half jaar een relatie heb. En toch krijg ik dan nog steeds mails van mannen die zelf wel op zoek zijn en mij ook overduidelijk met die intentie benaderen. Dan vraag ik me toch echt af waar die naar gekeken hebben...
Ik beantwoord die e-mails over het algemeen met een verwijzing naar mijn profiel en dan is het over het algemeen ook afgelopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:40
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ach hoe je het ook wend of keert, huwen is huwen, in de kerk of niet in de kerk, trouwens ik zou het niet willen, met al die mensen om me heen. Ik zou me generen |
Bedoel je dat je niet wilt trouwen Gerrit? Of bedoel je dat je niet in een kerk wilt trouwen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 13:50
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Je moet niet denken dat niet iedereen, ook van cmleden, in de kerk zijn getrouwd en daarna gescheiden. Iemand die nooit in hun leven naar de kerk en later voor het eerst naar de kerk gegaan en meteen voelt iemand zich thuis en t.z.t met partner in het huwelijk getreden. Dat is toch geen fout dat ze niet in de kerk getrouwd waren bij het eerste huwelijk? Ze zeggen weleens bij de volgende huwelijk gaan ze in de kerk trouwen. |
Hmmm dit is inderdaad een interessante vraag: we hebben het hier over een inzegening van een tweede huwelijk. De discussie spitst zich vervolgens een beetje toe op mensen die voor de tweede keer in de kerk trouwen, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn. Als mensen de eerste keer niet in de kerk getrouwd zijn, dan is het voor hen de eerste keer dat zij een huwelijk laten inzegenen, ook al trouwen zij voor de tweede keer. Kijken we er in die gevallen anders tegenaan, dan wanneer iemand de eerste keer wel in de kerk getrouwd is? Ik zou me kunnen voorstellen dat dit in de RK wel het geval is, omdat Frank aangaf dat het huwelijk binnen die kerk tot één van de sacrementen behoort. Maar wellicht kan Frank daar wat meer over zeggen.
Persoonlijk meen ik dat er in beide gevallen sprake is van een tweede huwelijk. In beide gevallen is er dus ook sprake van een echtscheiding. Als je op het standpunt staat dat je niet mag hertrouwen na een echtscheiding, moet je dit standpunt ook handhaven als iemand de eerste keer niet in de kerk is getrouwd.
Voor de goede orde: ik meen niet dat je na een scheiding niet zou mogen hertrouwen en ik vind ook niet dat een inzegening van een tweede huwelijk in een aangepaste vorm zou moeten plaats vinden. Voor mijzelf geldt echter wel dat ik een huwelijksdag/feest wellicht niet weer op exact dezelfde manier zou invullen als de eerste keer, maar bij die overweging spelen heel andere factoren een rol dan de overwegingen die hier tot nu toe aan de orde zijn geweest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 14:09
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De drie wegingen bij elkaar gevoegd. Mijn eerste conclusie is, dat een tweede huwelijk bijbels gezien mogelijk is. Hoewel het niet voldoet aan de uiterste norm van Jezus, geeft God mensen wel een tweede kans.
In de houding van de gemeente zou dit proces van vergeving vorm gegeven moeten worden. De schuld is vergeven, aan de andere kant zou je moeten kunnen laten zien wat die vergeving precies inhoudt.
In mijn ogen kun je dat het beste laten zien, door een andere vormgeving. Doen alsof er niks aan de hand is, is geen getuigenis. Dan geef je de boodschap af, van het geeft niet wat er gebeurd is, je krijgt de zegen toch wel… Dan is de volgende stap naar een stel dat jaren samenwoont, en naar homohuwelijken. Het is geen getuigenis van Gods genade in mijn ogen. Het is meer een getuigenis van: we laten alles toe in onze gemeente. Die andere vormgeving, waar ik twee voorbeelden van gegeven heb, laat het getuigenis van de gemeente wel heel. En dat kan ook heel feestelijk zijn. Je zegt één huwelijk wordt ingezegend in de kerk. Voor het andere huwelijk is ruimte, maar het is wel anders: we zijn niet meer schuldeloos, maar we zijn wel vergeven.
Tenslotte nog dit. Er is geen volmaakte oplossing te vinden. Bij alles wat je doet, zegt of beslist, zal kritiek komen. Ik heb met mijn bijdrage weergegeven waar ik sta in deze. Je kunt het er niet mee eens zijn, dat verwacht ik ook niet. Maar in dit moeilijke proces van wikken en wegen, is er geen absoluut antwoord te geven. |
ik ben het volledig met je eens, dat er, zeker na vergeving, alle ruimte is voor een nieuwe start voor gescheiden mensen. ook ben ik het met je eens, dat het begrip vergeving uitgedragen wordt door hoe je omgaat met schuld en vergeving binnen een kerkelijke gemeente. wat ik níét met je eens ben, is de vorm waarin je dat zou gieten.
ik zou je willen wijzen op de manier waarop God zelf omgaat met schuld en vergeving. wanneer je dit volmaakte voorbeeld volgt binnen de kerkelijke gemeente doe je denk ik het meest recht aan onze Schepper en Verlosser, en aan de mensen die het betreft.
in de bijbel zegt de Heere God dat hij onze zonden werpt in de zee van vergetelheid, op de diepte van de zee. dit betekend dus, dat ze nooit meer in aanmerking komen; ze zijn immers weggewassen door het bloed van de Heere Jezus zelf, en op die manier is aan Gods recht voldaan. God ziet ons op die manier door de Heere Jezus aan; IN Christus. hij ziet niet die armoedige mens, met alle fouten gebreken, verwondingen en vertroebelde emoties, maar Hij ziet de volmaakte mens; Christus Jezus, het volmaakte Lam van God. wanneer we dus als volmaakt voor Hem mogen staan, dan mogen we, (na vergeving dus, he!!) ook als volmaakt voor het huwelijks-bankje staan, om de zegen van God onze Vader te ontvangen.
wanneer ik het helemaal duidelijk wil maken, mag ik er misschien nog wel iets bij vermelden? adam en eva stonden minder dicht bij God vóór de zondeval, dan toen zij na de zondeval vergeving ontvangen hadden. in de vorm waarop je de eredienst / trouwdienst zou willen gieten, mag je dit denk ik ook terug laten komen; door de moeilijker situaties in het leven, zoals echtscheiding of het overlijden van je echtgenoot/echtgenote, kun je God van byzonder nabij hebben ervaren, en dit klinkt ook door in je geloofsleven, je relatie van vertrouwen met God.
zou het niet geweldig zijn, wanneer we als gemeenten van de Heere Jezus Christus uit mogen dragen, dat Hij ons aanziet in Zijn Zoon, ongeacht de omstandigheden waar we doorheen moesten; en dat Hij deze omstandigheden gebruikte om ons vertrouwen in Hem te vergroten?
ik denk dan aan de tekst; de verdrukking werkt lijdzaamheid, en de leidzaamheid bevinding, en de bevinding werkt de hoop; de hoop beschaamt niet omdat de liefde van God in onze harten is uitgestort.
romeinen 5 http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/5.html naar aanleiding van jouw redenatie zou ik je willen vragen om vooral eens te kijken naar vers 20, chatuliem; de genade is groter dan de misdaad; onze God vergeeft OVERVLOEDIG.....
wat geeft dat veel reden tot een juichend dankbare eredienst, bij een tweede huwelijks-inzegening, nietwaar?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 14:11
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik vraag mij af waarom er personen zijn die de engelse taal op het forum gebruiken.
Wat is het nut ervan?
Wat mankeerd er aan de Nederlandse taal?
Niet ieder cm lid is de engelse taal machig en kan er dus niks mee.
Ik hoef die bijdrages in de engelse taal niet te lezen, dat snap ik. |
Ff terug naar het begin, want ik ben het spoor in deze discussie een beetje kwijt. Waar gaat het hier nu om: 1: Om complete lappen Engelse tekst die zo van het internet gekopieerd zijn of you tube clips met Engelse preken? 2: Om mensen die zo nu en dan een woord gebruiken uit de Engelse (of Franse of andere buitenlandse taal) gebruiken? 3: Om mensen die oorspronkelijk in een ander land zijn opgegroeid en de Nederlandse taal niet machtig zijn?
Wat punt 1 betreft: persoonlijk vind ik dit hoogst irritant, ondanks het feit dat mijn Engels goed genoeg is om die teksten of clips te begrijpen. Ik lees toch echt liever een bijdrage in het Nederlands en dan bij voorkeur één die door iemand zelf is geschreven. En volgens mij is er genoeg op internet te vinden wat gewoon in het Nederlands is, dus ik begrijp de noodzaak ook niet om dan te kiezen voor een tekst of een clip in het Engels. Waarom zou je dat doen?
Wat punt 2 betreft: hier heb ik helemaal geen moeite mee. Onze taal is nu eenmaal doorspekt van woorden uit andere talen. Denk bijv. aan woorden als paraplu, trottoir, croissant, shirt, enquête, flyer, koffieshop, coupé, etc. En ja, soms is daar best een Nederlandse vervanger voor te vinden en soms ook niet. Sommige woorden of uitdrukkingen die echt uit het Engels komen, kunnen heel goed in het Nederlands worden verwoord. Dat neemt niet weg dat mensen heel vaak schrijven, zoals ze denken. Zeker in de chatbox speelt dat een grote rol. Als je dan van mensen gaat verwachten dat ze erom denken dat het wel Nederlands moet zijn wat ze zeggen, haal je ook een stuk spontaniteit weg. Kortom: laat iedereen gewoon lekker zichzelf blijven en erger je niet meteen aan het taalgebruik van een ander. Per slot van rekening gaat het daar helemaal niet om….
Wat punt 3 betreft: tja dit vind ik dus wel een hele lastige. Als mensen de Nederlandse taal helemaal niet machtig zijn, is het best lastig om met hen te communiceren. In de chatbox gaat het allemaal best snel en dat kan het lastig maken om te reageren op wat iemand in een andere taal zegt. Op het forum hoeft dat natuurlijk geen rol te spelen, omdat je dan meer tijd hebt om even na te denken over wat iemand schrijft. Dat neemt niet weg dat ik nooit in het Engels zou reageren op een bijdrage die geschreven is in het Engels (wel in het Nederlands hoor, dat dan weer wel ).
Eigenlijk vind ik dat mensen die hier wonen er goed aan doen om de Nederlandse taal zo snel mogelijk te leren. Juist als je in contact wilt treden met andere mensen, is het handig als je dezelfde taal spreekt. Hoe langer je dan blijft doorgaan in je eigen taal of het Engels, hoe langer het ook duurt voordat je het Nederlands beheerst. Niemand zal mij horen zeggen dat deze mensen niet op CM moeten gaan staan, zolang ze niet Nederlands kunnen spreken en schrijven, simpelweg omdat het niet aan mij is om hen te vertellen wat ze wel en niet moeten doen. Mijn advies zou echter zijn: probeer het gewoon in het Nederlands, zodat je de taal steeds beter leert te beheersen. We kijken met liefde door taalfouten heen, als we weten dat je het probeert. En hoe beter je de taal leert, hoe makkelijker het ook zal zijn om in contact te treden met anderen. En dat is volgens mij toch waarom de meeste mensen op een site als deze staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOVEJEZUS310
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROMY721
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 14:22
|
|
|
'k wou dat het al echt lente was...nu hebben we nog kans op sneeuw en vriezen brrr niks an..... ik vind het nu te koud om buiten te zitten, ondanks het zonnetje
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 15 januari 2012, 14:23
|
|
|
MOMO697 schreef: | Ik vind dat het gewoon fatsoenlijk is om even te reageren. Zelfs op een knipoog, ook al is dat niet erg persoonlijk idd. Kreeg ook een keer een knipoog van een heel jong iemand en heb hem daar heel hartelijk voor bedankt, k vond het aardig. Gewoon het feit dat iemand de moeite en de tijd neemt om mij een berichtje te sturen vind ik fijn en daarom reageer ik dan ook. Zou toch normaal moeten zijn? |
Nou voor die knipoog hoeft iemand niet zoveel moeite te doen: alleen even die knipoog aanvinken en op versturen klikken. Juist daarom heb ik dat altijd als erg onpersoonlijk ervaren. Ik ben nu even terug op CM en op mijn profiel staat duidelijk dat ik een relatie heb. Ik krijg nog wel regelmatig een knipoog en inmiddels is me duidelijk dat die heren dan in de regel mijn profiel helemaal niet gelezen hebben. Maar goed, voordat ik off-topic ga: Als je op zoek bent naar een relatie ga dan niet lukraak mails of knipogen versturen, zonder een profiel gelezen te hebben. Kijk eerst even goed of het profiel van diegene je aanspreekt, zoek een aanknopingspunt voor een persoonlijke mail en maak dan op die manier contact. Het zal misschien niet altijd werken, maar het lijkt me wel het proberen waard. Wat mezelf betreft: mijn vriend heb ik gewoon op de ouderwetse manier ontmoet. Op een feestje bij gezamelijke vrienden, heel spontaan. Nadat we elkaar nog een keer getroffen hadden, hebben we een afspraak gemaakt voor een etentje en zo is er uiteindelijk wat opgebloeid wat nu al bijna een half jaar duurt. Zo kan het dus ook..
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|