ChristianMatch

Forum

Dagelijkse bemoediging.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3521 3522 3523 3524 3525 3526 3527 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 07:38

Zaterdag 21 Januari; Psalm 11: 1-3; Ik schuil bij God.

Als een vogeltje zou je willen wegvliegen, wegvluchten, om je in de bergen te verbergen. Altijd is er in die bergen wel een bergplaats te vinden, een opening, een holte die als een handpalm je opnemen kan, een kloof waarin je veilig bent voor de klauwen van wie je vervolgen. Vlieg toch op, vogeltje! Zoek je heil elders! Hier ben je niet meer gewenst, hier ben je niet langer thuis. Vlieg op en trek je van de van de hele boze wereld niets meer aan. Vlieg op en geniet jij maar lekker van de eenzaamheid die je bergen kan voor de rest van je leven.
Dat stemmetje kent de dichter in zijn ziel. Hoe vaak heeft hij dat stemmetjes al niet gehoord. Het is ook zo verschrikkelijk verleidelijk: je trekt de deur achter je dicht en je bent van alles af. In deze psalm is daar echter geen sprake van. De dichter laat dat stemmetje rustig uitpraten, maar legt het daarna radicaal het zwijgen op. Het is té verleidelijk: als een vogeltje weg te vliegen naar eenzame streken. Nee, hij zal standhouden en blijven op zijn post. En dat kán ook, dat behoort werkelijk tot de mogelijkheden. Hoe dan? Hij heeft allang een wijkplaats gevonden, een andere schuilplaats. ‘Schuilen doe ik bij de Heer.’ Dat is voldoende. Wie beseft dat hij bij de Eeuwige van Israël welkom is, is in goede handen. Daar kan geen berg tegenop! Jezus heeft het geweten. ‘Vader, in uw handen beveel ik mijn geest!’ In die handen huilt mijn hart. Maar wat belangrijk is: in die handen schuilt mijn hart. En door die handen wordt mijn huilende, schuilende hart vertroost.

Ik schuil bij God. Hoe kan gij dan nog zeggen:
‘Neem naar de bergen, vogel, snel de vlucht;
zie hoe ze pijlen op hun bogen leggen,
die zich niet storen aan des Heren tucht;
reinen van hart, zie hoe zij op u richten,
hoor in de duisternis hun boos gerucht
als alles valt, moet gij dan ook niet zwichten?’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 07:40

Goeree-Overvlakee
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 07:46

MOMO697 schreef:
t zelfde dwaallicht als mij ...

Gij zult ...

Waarom dwaallicht.

Als God zegt, gij zult niet, neem dan gerust maar aan dat u niet mag, maar moet doen wat Hij zegt.
Doe je het niet, en volhard in je eigen ik, dan kan je het best nog wel eens warm gaan krijgen, zeg maar gerust heet.
Dus ja, soms mag moeten wel eens, niet altijd zo neuzelen, over een woord keuze, terwijl je weet wat de ander bedoeld.

Laatst aangepast door
GERRIT084
op zaterdag 21 januari 2012, 07:48
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 08:00

MARIO216 schreef:
Goeree-Overvlakee

Geschokte, onthutste smiley ...is dat geen seksuele ziekte? Of hoe noemen ze dat?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 08:00

MARIO216 schreef:
Goeree-Overvlakee

Wel nee Geschokte, onthutste smiley elk dorp heeft een oud dorp Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 08:21

PIETER649 schreef:
Kijk en daar ga jij nou het dwaallicht achterna!
Moeten is wel degelijk een taal van GOD!!
Lees de 10 geboden bijvoorbeeld eens na.

Pieter,

Ken jij de vloek van de wet.

Al die geboden en verboden, als je er aan eentje niet kan houden val je zo in deze vloek.

Mijn Hart wil alleen maar thuiskomen.

Gods Hart ontmoeten is mijn geloof.

Het Hart is eeuwig , het hoofd niet

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 08:22

MOMO697 schreef:
t zelfde dwaallicht als mij ...

Gij zult ...

Momo,

Ik vertrouw wel op mijn dwaallicht.

Jij ook

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 08:34

SHANITA130 schreef:
Da's jou mening. Ik geloof dat tongen profetie en gebedsgenezing van toen was. En nu uit zijn verband wordt gerukt. je ziet toch ook niemand over water lopen, om maar een voorbeeld te noemen.

En ik wil kijken naar overeenkomsten en niet naar verschillen, niet meer dan nodig.

Overeenkomsten bindt mensen.

Shanita,

Ja, kunnen we de overeenkomsten werkelijk delen als mens en niet met elkaar in de strijd gaan.

Wil Jezus steeds meer leren kennen.

De onvoorwaardelijkheid van Gods liefde ontmoeten.

Love Jezus
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:29

THOMAS968 schreef:
Prikkelende stelling en leuk om eens over na te denken. Op zich een boeiende vorm van gemeentezijn dan, dat is zeker zo. En zeker in het verlengde van de vroege gemeenten. Aan de andere kant zie je weer veel gelovigen of zoekenden aan het shoppen langs allerlei kerken en gemeenten. Het is dan toch weer de individuele mens die zoekt wat hij prettig vindt. Het probleem van wens en werkelijkheid is natuurlijk een eeuwig vraagstuk in de kerken. Mogelijk moet ik nog even toelichten dat mijn slotzin slaat op het verschil tussen het maken van een keuze voor Christus als individu tegenover de Oud--Testamentische visie van de keuze van God voor het volk en andersom. Het is wel uit de context te halen maar het staat er niet expliciet. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dat bestrijdt.
Met je verwijzing naar de discussie over de kinderdoop kun je verschillende dingen bedoelen, dus dat wacht ik nog even af. Als je in de huidige tjd een gemeente of kerk hebt waar men de gemeente voor het individu stelt en dat niet als incident, dan vind ik dat wel bijzonder.

Thomas, behoorlijk geindividualiseerd.
Dit heb ik tijdens de discussie over kinderdoop geschreven:
Quote:
En wat doe je met dat inzicht dan? Dat is mij nog niet duidelijk. Ik zal mijn eigen antwoord geven. Jezus was de belangrijkste tegenstander van de verbondsleer. Het verhinderde namelijk het persoonlijke geloof van de mens. En het definieerde het geloof alleen als het houden van de wetten. Vooral dat laatste zorgde voor Zijn tirades tegen de Farizeeërs, die hun macht verleenden aan de wet. En deze wet als middel gebruikten om anderen te onderdrukken.
Zijn aversie tegen deze leer was dermate groot, dat Hij het nodig vond een nieuw teken van een Nieuw Verbond in te stellen. Daar gaat het om een persoonlijke relatie met God, een persoonlijke keuze. Het revolutionaire gesprek met Nicodemus vormde daar een hoogtepunt in, hoe durfde Hij eigenlijk te zeggen, dat Nico niet behouden was? Nico was toch besneden en hoorde bij het volk van God? Dit was voor velen de ommekeer in hun denken. Niet de besnijdenis hielp hen, maar de persoonlijke keuze met de persoonlijke doop zorgde voor de wedergeboorte.
Dit vormde ook de kern van Zijn conflict met de gevestigde orde. Die zagen hun macht nl. afnemen ten opzichte van het volk. Uiteindelijk heeft dat Zijn leven gekost. De boodschap waarbij persoonlijke verlossing centraal staat wordt als heel bedreigend gezien. Vooral voor de gevestigde kerken.
Het patroon dat we bij het Oude Verbond zien, is verlossing door afstamming, maar die verlossing is nooit 100%. Het houden van de wet hoort daar ook bij. En aangezien we nooit in staat zijn de wet volledig te houden, zullen we nooit echt ervaren wat het betekent vrij te zijn. En het houdt de kerk in stand, want die biedt de verlossing aan. In enkele bijdragen merk ik datzelfde. Als iemand bij de kerk weggaat is hij verloren.
De geschiedenis staat vol met herhalingen van dit patroon. De RK kerk was bang haar grip te verliezen op het volk en doodde haar tegenstanders. Iedere keer als men de nadruk wilde leggen op het persoonlijke geloof van de mensen, werden ze onderdrukt, de meesten belandden op de brandstapel. Eén van mijn geesteijke helden is Wycliffe, die de bijbel vertaalde in het Engels en daarmee de mogelijkheid wilde bieden aan het volk zelf de bijbel eens te lezen en niet afhankelijk te zijn van de leer van Rome.
Maar de zgn. protestantse kerk is ook niet vrij van dit gebruik. De reden dat de Synode van Dordrecht zo fel reageerde op andersdenkenden was ook dat de mensen een persoonlijk geloof met een persoonlijke keuze een bedreiging vormde voor de toenmalige kerk. btw, Stefanus werd ook gestenigd omdat hij de gevestigde autoriteit in twijfel durfde te trekken.

De strijd tussen het oude verbond, waar kinderen besprenkeld worden, en het nieuwe verbond, waar de persoonlijke relatie centraal staat, is nog lang niet gestreden. Het oude verbond geeft veiligheid en zekerheid, maakt het leven voorspelbaar, maakt duidelijk onderscheid tussen verlosten en verlorenen. Het nieuwe verbond is echter veel onduidelijker, want we weten nooit echt wat in het hart van mensen is. We laten de mensen vrij te kiezen. Maar de keuze van de mens is een persoonlijk samenspel voor hem en God. En de kerk staat buiten dat proces. En dat maakt de kerk tot een middel om God te dienen, niet een doel tot behoudenis.
Tenslotte nog dit. Paulus schrijft, dat het kruis voor de joden een aanstoot was. Het kruis, het symbool van het offer van Jezus. Waarbij aan ieder persoonlijk de verlossing aangeboden wordt, ongeacht afkomst, ongeacht verleden. Een van de redenen dat dit voor joden een aanstoot was, was omdat dat de mogelijkheid gaf aan iedereen om de Heer aan te nemen als Verlosser en Bevrijder.
De strijd tussen OT en NT is de strijd tussen geloof via de kerk of persoonlijk geloof.
Nog even een aanvulling hierop. Er zijn nog een heleboel kerken en gemeentes waarin men onbewust denkt, dat zij het enige middel ter verlossing zijn voor de mens. Binnen de RK wordt dat beleden, binnen andere, protestantse en evangelische, gemeentes wordt dat beleefd. Niet bewust, maar onbewust zit dat er nog steeds in. Ik denk zelfs dat er veel mensen hier op het forum zitten, die door hun eigen kerk als reddeloos opgegeven zijn..

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 21 januari 2012, 09:30
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:29

MARIO216 schreef:
Goeree-Overvlakee

Goeree-Overflakkee hoort bij de Zuid-Hollandse Eilanden, en inderdaad niet bij Zeeland zoals driekwart van Nederland denkt.
Als je iemand van Flakkee boos wilt krijgen moet je zeggen dat ze bij Zeeland horen, dat is een heel gevoelig punt daar.
T zijn eigenlijk gewoon reserve-zeeuwen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:31

MOMO697 schreef:
weet ik
maar in mijn geval is het meer hart
en dan is het lastig om het geredeneer nog te volgen
omdat in mijn beleving ( Knipoog smiley ) het dan om de details gaat en niet meer om de kern van de zaak
uiteraard neem ik ook kennis tot me, niet alleen beleving en ervaring.
Dus je houdt je buiten de discussie, en toch doe je eraan mee?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:36

Reddeloos beslist niet, meer hopeloos.
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:37

FRANKT627 schreef:
Verraste, verbaasde smiley ...dan ben je een bejaarde eekhoorn...

ehhh.... bij eekhoorns begint dat inderdaad vanaf je 34 ste.... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:42

HANNAH810 schreef:
FEITELIJK wel!!

hannah.........heeft een peutertje uit "een netwerk" verzorgd..... Zieke smiley

En Shanita is zo'n peutertje geweest....

En even een blijde opmerking erachteraan: Door mijn intelligentie heb ik dit kunnen overleven Coole smiley met zonnebril en nog steeds Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 21 januari 2012, 09:51
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:44

ANNETTE792 schreef:
Goeree-Overflakkee hoort bij de Zuid-Hollandse Eilanden, en inderdaad niet bij Zeeland zoals driekwart van Nederland denkt.
Als je iemand van Flakkee boos wilt krijgen moet je zeggen dat ze bij Zeeland horen, dat is een heel gevoelig punt daar.
T zijn eigenlijk gewoon reserve-zeeuwen Knipoog smiley

inderdaad Knipoog smiley
Ik heb altijd begrepen dat het wederzijds is.
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:46

MOMO697 schreef:
is 1 van de beginselen van het geloof
wat je zaait zul je oogstenwie Liefde zaait zal Liefde oogsten
wie haat zaait, zal haat oogsten
wie geloof zaait, zal geloof oogsten
wie ongeloof zaait, zal ongeloof oogsten

ik weet niet of ik dat helemaal eens ben met je momo;
wat doe je dan met een tekst als 1 petrus 2 vers 20?

Want dat is genade, indien iemand om het geweten voor God zwarigheid verdraagt, lijdende ten onrechte.
Want wat lof is het, indien gij verdraagt, als gij zondigt, en daarover geslagen wordt? Maar indien gij verdraagt, als gij weldoet, en daarover lijdt, dat is genade bij God.

daar lijkt juist het tegenovergestelde te staan van wat jij aangeeft, toch?
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 09:47

En om weer on-topic te gaan deze post:

ANNETTE792 schreef:
Maar geloof jij dat als ze inderdaad therapie aanbieden om het te onderdrukken, ze dat ook netjes op hun website zouden zetten?

FRANK:Op hun website zie ik dat ze gesprekken, therapie, aanbieden aan mensen met een homoseksuele geaardheid. Ook de partners en familieleden kunnen gebruik maken van deze therapie. Dat lees ik dus, dat kan iedereen lezen. We kunnen ons dus baseren op die informatie.

Indien ze toch proberen om homoseksuelen te genezen van hun geaardheid dan staat dit haaks op het aanbod dat ze vermelden. Dan spreken we eigenlijk van bedrog. Toch is dit slechts een veronderstelling én waarom zouden we die veronderstelling maken? Eigenlijk zouden we dan alles wat we lezen in twijfel moeten trekken.

Zou het niet kunnen zijn dat het gerucht in het leven is geroepen omwille van een besparingstactiek? We weten allemaal dat er in de zorgsector enorme besparingen worden doorgevoerd. Toevallig biedt een christelijke organisatie een zorgpakket aan en dat kan natuurlijk tot verkeerde interpretaties leiden. Want christenen, en dan meer bepaald min of meer extreme christenen, hebben immers een hekel aan praktiserende homo's. De geruchtenmakers mikken dan op datgene wat op de Bijbel staat over homoseksualiteit en hopen dan zo een opstand te ontketenen tegen het zorgpakket dat Different aanbiedt. Eigenlijk misbruiken ze op deze manier alweer eens het christelijk geloof.

ANNETTE: Ook het gevoel onderdrukken is een vorm van omgaan met gevoelens, enkel een verkeerde vorm.
En daarmee wil ik absoluut niet mee zeggen dat ze inderdaad fout bezig zijn want dat kan ik niet beoordelen, wel vind ik het goed dat er als er zulke geluiden voorbij komen er onderzoek naar gedaan word.

Ik als amsterdammer ken die organisatie redelijk goed.
Heb getuigenissen gehoord en gelezen in boekjes van hun.
Kon 'gevallen' die genezen zijn.

Inderdaad huisvaders die zijn getrouwd, kinderen, voorheen homo.
Ook trieste gevallen en verhalen van getrouwde mannen die regelmatig 'terugvielen'.

Nou kan het wel zo zijn, dat ze je ook helpen als je gewoon homo wilt blijven, dat weet ik niet.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 21 januari 2012, 09:57
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 10:03

Ik had grote plannen voor vandaag, buitenboel soppen, kippenhok verven....maar blijkbaar heb ik een paar dagen het weerbericht niet gevolgd, t zou toch droog zijn vandaag????

Ik blij dat mn goede plan om om half 8 mn bed uit te komen niet lukte omdat ik pas om 9 uur wakker werd Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 10:33

Ik heb er zin in.

Jammer dat enkelen niet mee kunnen vanwege ziekte en ongemakken.
Ik wens deze mensen allemaal beterschap.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 10:49

VISSER278 schreef:
Hondenweer , takkeweer.......... niet zo schelden op het weer , dames. Boze smiley

Hier is het droog, niet-zonnig en aardedonker. Slapende smiley

Mopperen mag niet nee....

Ik hoor het mijn lieve vader nog zeggen als iemand zei dat het """slecht"" weer was...

""Het weer is niet slecht...de mensen zijn dat!!!!""

Ineke vanuit een redelijk droog Zeeland.....
Het kan altijd nog slechter....
Hoop niet op regen nee....
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 10:55

FRANKT627 schreef:
Geschokte, onthutste smiley ...is dat geen seksuele ziekte? Of hoe noemen ze dat?

Geweldige fantastische smakelijke....volwassen opmerking.....

Doe nog even een paar groepen (klassen ) opnieuw...
Aardrijkskunde en seksuele voorlichting zijn dan de enigste vakken waar je nog wat voor moet bijleren.... Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 10:57

Wisten jullie dat je hersenen kunnen krimpen
als je veel Fastfood eet?
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 10:58

ZEELAND736 schreef:
Geweldige fantastische smakelijke....volwassen opmerking.....

Doe nog even een paar groepen (klassen ) opnieuw...
Aardrijkskunde en seksuele voorlichting zijn dan de enigste vakken waar je nog wat voor moet bijleren.... Boze smiley

Blijkbaar alleen seksuele voorlichting...maar of ik daar opnieuw voor naar school moet betwijfel ik. Het forum is ook 'school'. Nouja, meer een kleuterschool dan...

Laatst aangepast door
FRANKT627
op zaterdag 21 januari 2012, 11:12
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 10:59

MARTIN695 schreef:
Hallo Allemaal

Hier even een berichtje van mij ben net bij mn moeder vandaan en die was weer gevallen vandaag en heeft een gat in haar hoofd en is een beetje de weg kwijt dus kan ik niet mee dit is de twede keer in 1 maand dus moeten we maar eens kijken of er iets anders moet gebeuren met haar want ze is nu 94 en leeft nog steeds zelfstandig en had bootschappen gedaan en is daarbij gevallen maar gelukkig niets gebroken dus hele sterke botten gelukkig .
Vandaar dat ik nu niet mee kan met het eten wat ik erg jammer vind want ik had alles al klaar staan om naar het verre buitenland tegaan maar helaas want ik had me er erg op verheugt maar we moeten het dan maar een keer overdoen denk ik .
Voor morgen een heel eetsmakelijk en hoop op een volgend etentje.
Sjalom.
Martin

Jammer Martin dat je niet meekan maar wel zeer begrijpelijk!
Het is een gezegende leeftijd 94 maar idd er gaan dan ook wel zorgen komen en dan nog zelfstandig wonen, dat doet niet velen haar naar.
Hopelijk tot een volgende keer en sterkte ermee.

Groetjes Erika
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 11:01

MARISKA601 schreef:

In fastfood zitten nochtans veel hormonen. Ik las eens ergens dat veel fastfood eten bepaalde ontwikkelingen Knipoog smiley bij meisjes teweegbracht. Dus als de borsten en de kont er van gaan groeien zullen de hersenen ook wel groeien zeker?
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 11:02

MARISKA601 schreef:

Aha Maris!
Nu snap ik waarom die van jou niet zo groot zijn Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 11:02

ERIKA129 schreef:
Jammer Martin dat je niet meekan maar wel zeer begrijpelijk!
Het is een gezegende leeftijd 94 maar idd er gaan dan ook wel zorgen komen en dan nog zelfstandig wonen, dat doet niet velen haar naar.
Hopelijk tot een volgende keer en sterkte ermee.

Groetjes Erika

Verraste, verbaasde smiley ...er zijn genoeg plaatsen vrijgekomen...misschien kan de moeder van Martin meegaan... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 11:03

ERIKA129 schreef:
Aha Maris!
Nu snap ik waarom die van jou niet zo groot zijn Clown smiley

Praat je eigenlijk alleen tegen, Mariska, of bedoel je dat voor meerdere leden? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 11:04

Wat ik vanavond eet geen idee!
Mag naar onze oosterburen een happie eten!
Kijken wat Pieter ons gaat aansmeren Clown smiley
Maar wordt vast wel lekker Kwijlende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 21 januari 2012, 11:11

FRANKT627 schreef:
Praat je eigenlijk alleen tegen, Mariska, of bedoel je dat voor meerdere leden? Knipoog smiley

Ze pest mij graag die rare buuf...
Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3521 3522 3523 3524 3525 3526 3527 ... 6194 Volgende
Pagina 3524 van 6194