ChristianMatch

Forum

invloed van Westers denken op christenen?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3541 3542 3543 3544 3545 3546 3547 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 21:57

CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk een vreselijk calvinistische vraag. Even terug op de vraag, invloed van het Westers denken. Ik zit in eerste instantie te denken
aan het Epicurisme. Op een of andere manier willen wij zoveel mogelijk pijn en lijden uit ons leven bannen. We hebben moeite om ermee om te gaan. Was in het verleden het lijden en sterven een onderdeel van het leven, nu willen we het zo ver mogelijk wegstoppen...
Lijden vormt een centraal onderdeel in de bijbel. Door het lijden van Jezus verkrijgen wij verlossing.

Een tweede aspect is wel het materialisme. Geld speelt een heel belangrijke rol, bezittingen zijn heel waardevol...

Een derde aspect is het individualisme. Schreef vroeger de kerk voor hoe we moesten leven, eerder zijn we nu zelf geneigd beslissingen te nemen. En als het de kerk niet bevalt zoeken we maar een andere op...

Vroeger leden mensen meer omdat er weinig aan te doen was. Nu kunnen we het lijden niet wegnemen maar wel verzachten. Indertijd stierven mensen met longkanker vaak op gruwelijke wijze en nu verloopt het gelukkig menselijker, al is het nog geen pretje. Suikerpatienten waren voor de toepassing van insuline binnen een jaar dood en stierven aan de zgn. suikertering. Wil je details? Doe maar niet, denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat iemand terug wil naar vroeger op dit punt. Waarom moeten we onnodig lijden? Het kan louterend zijn maar ook verbitteren. De zin van het lijden blijft een boeiende discussie, maar zin is vaak ook wat er ingelegd wordt. Ik vind morfine en penniciline een zegen.

Thomas, het draait wel voor een groot deel om deze drie aspecten

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 22:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:05

CHATULIEM619 schreef:
Eigenlijk een vreselijk calvinistische vraag. Even terug op de vraag, invloed van het Westers denken. Ik zit in eerste instantie te denken
aan het Epicurisme. Op een of andere manier willen wij zoveel mogelijk pijn en lijden uit ons leven bannen. We hebben moeite om ermee om te gaan. Was in het verleden het lijden en sterven een onderdeel van het leven, nu willen we het zo ver mogelijk wegstoppen...
Lijden vormt een centraal onderdeel in de bijbel. Door het lijden van Jezus verkrijgen wij verlossing.

In vroeger tijden wilde men maar al te graag van het lijden af en daarom zijn allerlei pijnstillende en genezende medicijnen ontwikkeld.
Pijn en lijden is nog steeds een onderdeel van het leven; we kunnen het gelukkig wat verzachten en dat is een zegen.
Een vriendin van mij heeft kanker, reken maar dat ze lijdt, over haar man maar niet te spreken en gelukkig stoppen ze het niet weg maar praten ze erover.
Ja, ook op haar heeft het lijden een louterende werking en werd ze verlost van zaken die haar nu dichter bij de Liefde hebben gebracht. Of ze het nu aan Jezus toeschrijven of niet; Hij leeft.

Een tweede aspect is wel het materialisme. Geld speelt een heel belangrijke rol, bezittingen zijn heel waardevol...

Geld heeft altijd een belangrijke rol gespeeld; waren er in Jezus' tijd geen rijke koningen en veldheren die vele malen meer bezittingen hadden dan herders en arbeiders.
Er is niets nieuws onder de zon.

Een derde aspect is het individualisme. Schreef vroeger de kerk voor hoe we moesten leven, eerder zijn we nu zelf geneigd beslissingen te nemen. En als het de kerk niet bevalt zoeken we maar een andere op...

Het was niet altijd goed wat de kerk voorschreef; vrouwen werden onderdrukt en waren er vooral om de heer des huizes te dienen en vooral veel kindertjes voort te brengen. Als de volgende niet snel genoeg kwam bezocht meneer pastoor het huisgezin.

We wilden levensruimte en niet met vier kinderen in een kamer slapen en kregen die. Het zelfbeschikkingsrecht is voor velen een groot geluk. Je kunt nu kiezen voor het 'wij-gevoel' door contacten bewust te onderhouden met je familie en vrienden en kennissen, wat is daar moeilijk aan? Het initiatief nemen is wel noodzakelijk, het is niet meer vanzelfsprekend. Het wij-gevoel is nu een keuze.

Gelukkig hebben we de vrijheid om een andere gemeenschap te zoeken waar we ons beter thuis voelen en in ons geloof en als mens mogen groeien, niks mis mee.

[i]

Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 23 januari 2012, 22:08
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:14

ik rijd niet in een (Mitsubishi) Galant, ik kan dus nooit een galanterik zijn..

bovendien is mijn vermelding op de deelnemerslijst onder voorbehoud.

en verder: ik ben niet gek (...), maar omrijden via Assen zou zelfs mij te ver gaan.

Laatst aangepast door
GRIFFIN748
op maandag 23 januari 2012, 22:16
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:17

GRIFFIN748 schreef:
ik rijd niet in een (Mitsubishi) Galant, ik kan dus nooit een galanterik zijn..

bovendien is mijn vermelding op de deelnemerslijst onder voorbehoud.

ach, een saperiaan/saperik of spetoloog is ook prima, joh;
als ie maar niet rookt, vier wielen heeft, en voldoende kilometers maakt. o ja, en toch wel op zn minst de juiste kleur en materiaal qua bekleding....... Engeltje smiley

Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 23 januari 2012, 22:18
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:35

Ik denk dat de houding van de kerken de individualisering sterk heeft bevorderd. Wie wil nu nog katholiek zijn? Voor veel protestantse kerken geldt het ook. De kerk maakt de eigen principes maar al te vaak niet waar.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 23 januari 2012, 23:29
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:37

MAR907 schreef:
Het was grappig bedoeld Smiley die vol vragen zit .

Hetgeen ik bedoelde te zeggen is, dat genade een gift is van God welke de wereld al ontvangen heeft. Daar hoeven we niet om te vragen.
En ieder die in de Here Jezus gelooft, heeft het eeuwig leven. Hoeven we ook niet om te vragen.Mischien dat Matheus meer duidelijkheid geeft.

Mat 6:14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
Mat 6:15 Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.

Of is dit niet een antwoord vanuit de bijbel op vergeving van hoe en wat?

ik ben het met je oneens wat dat betreft, mar.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:44

HANNAH810 schreef:
ik ben het met je oneens wat dat betreft, mar.

Er word in Mar zijn beredenering een regel uit het Onze Vader geschrapt heb ik het idee.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:52

CHATULIEM619 schreef:
Kunnen jullie zo snel mogelijk ov weghalen? Dan weten we ook waar we aan toe zijn.

Wil het wel Chat maar weet dat het risico is dat ik het eventueel toch niet red he! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:53

COOTJE711 schreef:
Zie je wel... die voeten.... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ga jij lekker dame Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Chat krijgen we morgen weer een vervolg??
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:00

ook schreef iemand over opleiding
Ik ken iemand dat op hun profiel schreef dat ze hbo opleiding heeft gehad maar dat bleekt niet zo.
Die heeft niet meer dan lbo gedaan.
Was die bang dat iemand hem of haar uit zal lachen?
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:10

HERMAN388 schreef:
ook schreef iemand over opleiding
Ik ken iemand dat op hun profiel schreef dat ze hbo opleiding heeft gehad maar dat bleekt niet zo.
Die heeft niet meer dan lbo gedaan.
Was die bang dat iemand hem of haar uit zal lachen?

Sja , zou kunnen Herman .
En daarom kom ik er eerlijk voor uit dat ik een zeeuw ben ( niet geboren , wel groot geworden) Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:16

VISSER278 schreef:
En daarom kom ik er eerlijk voor uit dat ik een zeeuw ben ( niet geboren , wel groot geworden) Verlegen lachende smiley

ach ja...dat kan jij ook niet helpen, he....blijft wel de vraag natuurlijk: als je er niet geboren bent, maar wel groot geworden, maakt je dat wel een echte Zeeuw? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:20

HANNAH810 schreef:
ach, een saperiaan/saperik of spetoloog is ook prima, joh;
als ie maar niet rookt, vier wielen heeft, en voldoende kilometers maakt. o ja, en toch wel op zn minst de juiste kleur en materiaal qua bekleding....... Engeltje smiley

Nou blijkbaar benne die ook nie al te vertrouwen Han...ik zou je achterban maar es informeren als ik jou was.... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:22

GRIFFIN748 schreef:
ach ja...dat kan jij ook niet helpen, he....blijft wel de vraag natuurlijk: als je er niet geboren bent, maar wel groot geworden, maakt je dat wel een echte Zeeuw? Clown smiley

En toch mag ik die zeeuwen wel...okay..t zijn buitenlanders...maar ze benne wel eerlijk! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:22

GRIFFIN748 schreef:

Zullen we het dan maar houden op een nepzeeuw? Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:26

MARRY942 schreef:
Nou blijkbaar benne die ook nie al te vertrouwen Han...ik zou je achterban maar es informeren als ik jou was.... Clown smiley

prikkelende berichten heeft men op dit topic even niet nodig marry
dit topic is bedoelt om er een gezellig weekendje zeeland van te maken.

hannah...........informeren naar de achterbanden? hmmm
griffin; zijn je achterbanden wel voldoende te vertrouwen???? Clown smiley

winterbanden haal je bij de ehhh.......hoe was t ook weer; bij de gamma geloof ik?

Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 23 januari 2012, 23:30
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:26

VISSER278 schreef:
Zullen we het dan maar houden op een nepzeeuw? Lachende smiley

laat maar kletsen visser....ik lust jouw eh..wat wast ook al weer...scharbotjes....of he..andere moeilijke naam...maar vast wel lekker
in ruil voor eh...pfffff aardappelschotel..
zeg nooit nooit he
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LENYH959

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:28

PIETER649 schreef:
De SP staat in de peiling inmiddels op 30 zetels Zieke smiley

Wat een jalouzie is er toch in het land bah.
Ik rij graag in een comfortabele auto met veel pk´s onder de motorkap, ik ben blij met mn vrijstaande huis en ik geniet van mn nieuwe vijver met koikarpers die inderdaad duur zijn.
In april komen er nog n paar bij, kost weer n fortuin.

Moet ik me nou gaan schamen daarover???? Zijn jullie gestoord ofzo? Ik werk er voor he.

En weet je wat? Als je zelf ook meer luxe wil, moet je niet klagen, maar er voor werken...
Maar goed, werken voor je brood en n beetje meer, lijkt af en toe vloeken in de kerk op cm.

Er is niks mis met hard werken,zo verdien je wat je hebt idd (of een beetje meer)Zelf werk ik vanuit de wajong als vrijwilliger veel.Zo help je gelijk ook weer een ander.En met luxe is ook niks mis.Ik denk gewoon dat de invloed van de westerse maatschappij meer hebzucht en idd minder gemeenschapszin met zich meebrengt. Mensen kijken bijna raar op als ik(25 jaar) binnen kom om de handen uit de mouwen te steken want het liever lui dan moe is schijnbaar bijna een norm geworden(met uitzondering natuurlijk).En nee ik denk niet dat we hier gestoord zijn of dat jij je moet schamen.Ik hoop alleen dat het dan niet ALLEEN MAAR om luxe draait maar dat men ook eens denkt aan de medemens.
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:30

HANNAH810 schreef:
prikkelende berichten heeft men op dit topic even niet nodig marry
dit topic is bedoelt om er een gezellig weekendje zeeland van te maken.

hannah...........kent haar achterban prima en gaat dus niet informeren Engeltje smiley

nou meis...ik hoop dat je geniet! met of zonder "achterban"
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:35

LENYH959 schreef:
Er is niks mis met hard werken,zo verdien je wat je hebt idd (of een beetje meer)Zelf werk ik vanuit de wajong als vrijwilliger veel.Zo help je gelijk ook weer een ander.En met luxe is ook niks mis.Ik denk gewoon dat de invloed van de westerse maatschappij meer hebzucht en idd minder gemeenschapszin met zich meebrengt. Mensen kijken bijna raar op als ik(25 jaar) binnen kom om de handen uit de mouwen te steken want het liever lui dan moe is schijnbaar bijna een norm geworden(met uitzondering natuurlijk).En nee ik denk niet dat we hier gestoord zijn of dat jij je moet schamen.Ik hoop alleen dat het dan niet ALLEEN MAAR om luxe draait maar dat men ook eens denkt aan de medemens.

Mee eens Lenyh....ik werk ook bijna fulltime, verdien het zout in de pap nie...maar wat is het fijn om zoveel mensen te ziens stralen....!!! Ben nog nooit zo voldaan geweest als nu!

Laatst aangepast door
MARRY942
op maandag 23 januari 2012, 23:37
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:39

MARRY942 schreef:
nou meis...ik hoop dat je geniet! met of zonder "achterban"
Knipoog smiley

dank je marry; gaat helemaal goedkomen!
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:44

In de lijst met de meerkeuze vragen kan je inderdaad invullen 'dat vertel ik je later'. Vele doen dat dan ook. Ik zie het dan vooral bij de vrouwen. In de andere lijst waar je zelf je tekst mag schrijven zie je dan wel veel leden uitgebreid vertellen over hun werk ondanks dat ze 'dat vertel ik je later' invulde op de meerkeuze vragenlijst. Daarmee wil ik maar gewoon zeggen dat het allemaal niet zo vaag is hoor.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:54

MARRY942 schreef:
Mee eens Lenyh....ik werk ook bijna fulltime, verdien het zout in de pap nie...maar wat is het fijn om zoveel mensen te ziens stralen....!!! Ben nog nooit zo voldaan geweest als nu!

Wat doe je met die mensen dan, bestraal je ze, of straal je ze in Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 23:55

WILLEMIJN232 schreef:
Nee hoor Gerrit, troost je.....ik vind zelf juist dat ik vaak te weinig aandacht voor mensen heb en je weet het, ik kan niet tegen geneuzel dus dat sla ik ook maar het liefst over.....Dus ik ben goed bezig?, nee, dat vind ik niet van mijzelf.....er zijn zeker wat aandachtspunten, gelukkig maar he, ben een echt mens.....
Wat ik me wel realiseer is dat we met zijn allen, dus ook jij en ik er voor moeten zorgen dat we in een beetje leefbare wereld leven...en daar ook een beetje positief naar kijken.......Ik wil niet meegaan in die negatieve flow van doemdenken en moppers over hoe slecht alles is. Er zijn altijd ook nog mooie dingen....... Knipoog smiley Knipoog smiley

Verhip Zieke smiley je was toch tegen Engels tikken Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 00:42

HANNAH810 schreef:
nou, ik heb een mini rammel-ding op wielen.......
een hond die bijt heb ik niet in huis, maar voor susannah475 durf ik mijn handen niet in t vuur te steken.......... Engeltje smiley
en zeker ben je bij mij nergens van......... Clown smiley

misschien toch veiliger om met griffin en zijn "Het Beest 666" in te stappen? Lachende smiley met blinkend witte tanden

een rammelaar ben ik niet bang voor, en een mini ligt vlak op de weg
voor een vrouw zou ik nooit mijn handen in het vuur steken, dan heb je zelf blaren, en zij lol.
en iets onzekerheid geeft wel veel om over na te denken.

Dus das altijd meer dan het beest te bieden heeft
Naar boven

Auteur Bericht
PETER717

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 00:53

HANNAH810 schreef:

pfff jullie vragen wel het uiterste van mij.

Maar ok, ik wil wel mee, maar heb zaterdag om 10 uur 2 kleine apen voor mijn deur staan, dus graag advies.

Moet ik 's avonds weer huiswaarts, of red ik het te overnachten en op tijd weer in h'wijk te zijn?
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 01:22

Ik wil ook graag een dier zijn maar ik weet niet welk... Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 01:24

ERIKA129 schreef:
Wil het wel Chat maar weet dat het risico is dat ik het eventueel toch niet red he! Knipoog smiley

Dat is een risico dat iedereen heeft hoor, ook diegene niet (ov) achter hun naam staan hebben.

Ik kan er niet meer van tussen. Ik moet W-tje ophalen of ze geraakt niet in Apeldoorn...(nouja, als ze niet meegaat geraak ik niet Apeldoorn)
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 01:33

VISSER278 schreef:
Ik vind dat die AH-madam dan eigenlijk voorlichting geeft die ze niet màg geven. Als die arrogante mensen uit ZH bij haar in de winkel komen , moet ze daar alleen maar blij mee zijn.

En nu ga ik eerst een middagslaapje doen Slapende smiley

Boze smiley ...ik vertelde maar gewoon wat zij tegen me zei...anders moet jij maar eens die AH-miep onder handen nemen...
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 01:41

FRANKT627 schreef:
Ik wil ook graag een dier zijn maar ik weet niet welk... Twijfelende smiley

Een Vlaamse Gaai Verlegen lachende smiley of een mechelse herder Gefrustreerde smiley of een vlaamse reus. of een Jan van Gent. keuze zat toch Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
GERRIT084
op dinsdag 24 januari 2012, 09:16
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3541 3542 3543 3544 3545 3546 3547 ... 6194 Volgende
Pagina 3544 van 6194