Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 10:59
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dus eens een dief altijd een dief? Terwijl de Bijbel spreekt over onvoorwaardelijke vergeving? je geeft zelf al aan hoe vervelend je het vind dat er één incident in je leven nog steeds opgerakelt wordt..... Dus als je mistap begaat en dat niet mee rin je hoofd haalt om dat niet meer te doen is dat dus niet mogelijk omdat andere mensen daar een mening, visie en een beperkt vergevingsvermogen aankoppelen..... En hoe staat dat dan in verhouding met de tekst: wij vergeven onze schuldenaren? Dus eigenlijk is dat vergeven niet zo simpel.... Als dader van iets ben je dus eeuwig verdoemd om er mee te leven en kan je dus nooit schoon schip maken ...... |
Je zou het ook eens goed kunnen lezen, het gaat niet zo zeer om het vergeven van de dader, maar de nasleep van het slachtoffer. Dat menselijke vergeven is hartstikke mooi, voor de dader, maar hoe zit het met het verdere leven van het slachtoffer? Volgens mij zijn de gevolgen van de dader, ook al is die vergeven, niet verdwenen. En dan je stelling, als dader ben je dan eeuwig verdoemd, ik denk voor menselijke begrippen, niet eeuwig, maar wel levens lang. En over dat eeuwige, daar gaan wij niet over, je kan zoiets niet veroordelen als je zelf geen slachtoffer bent, maar je kan het voor de toekomst wel proberen te voorkomen. En wat mijn eigen akkefietje betreft, daar lig ik niet zo wakker van, alleen als hij er over begint, dan heb ik zoiets, die boom hoor je niet, maar zijn kinderen, hebben nog wel blijvende schade.
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op zaterdag 18 februari 2012, 11:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:01
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Toch heeft Leanne heel duidelijk uitgelegd hoe of vergeving staat in verhouding tot de daad.. en binnen `de kerken` zitten jij en ik. |
Maar je hoort mij niet zeggen dat vergeven altijd mogelijk is...... Maar het is dus toch zo blijkt het: eens een dief altijd een dief........dus al die prachtige woorden over vergeving kloppen dan ook niet, dat is dan de realiteit.......vergeven moet iets onvoorwaardelijks zijn anders is het niet vergeven.......en niet met allemaal kanttekeningen.... Soms is vergeven niet mogelijk....maar zeg dan niet dat het wel kan......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 18 februari 2012, 11:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:31
|
|
|
Het is een lastige discussie over wel of niet vergeven en de kansen die je de overtreder dan weer geeft. In dit geval worden mensen wel onder druk gezet als christen. Als je aarzelt de man zijn nieuwe baan met kinderen toe te staan zou je geen goed christen zijn omdat je het argument van vergeving niet durft toe te passen. Christelijke praatjes of opmerkingen met een christelijk sausje doen het geloof geen goed.
Bij incest speelt er nog iets een rol. Stel dat de overtreder berouw heeft en vergeving vraagt, dan is het aangedane leed van de kinderen nog steeds niet hersteld. Sterker nog: dan is berouw tonen en vergeving vragen misschien wel erg makkelijk. De toegebrachte schade moet ook een rol spelen, lijkt me. Veel vrouwen die misbruikt zijn, hebben laten moeite met een normaal huwelijksleven en vaak zijn de gevolgen nog veel erger, tot psychische ziekten toe,
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 februari 2012, 13:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:34
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het is een lastige discussie over wel of niet vergeven en de kansen die je de overtreder dan weer geeft. In dit geval worden mensen wel onder druk gezet als christen. Als je aarzelt de man zijn nieuwe baan met kinderen toe te staan zou je geen goed christen zijn omdat je het arguiment van vergeving niet druft toe te passen. Christelijke praatjes of opmerkingen met een christelijk sausje doen het geloof geen goed.
Bij incest speelt er nog iets een rol. Stel dat de overtreder berouw heeft en vergeving vraagt, dan is het aangedane leed van de kinderen nog steeds niet hersteld. Dat moet ook een rol spelen, lijkt me.
Thomas |
Dat is natuurlijk met alle leed wat je is aangedaan.....daar moet je zelf verder mee.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:42
|
|
|
Hoe groot is de kans dat een leerkracht in herhaling valt als je die met kinderen laat werken?
Uit bescherming voor kinderen word een leerkracht niet meer toegelaten op een school.
Uit bescherming voor kinderen worden jeugdleiders niet meer toegelaten op kinderclubs e.d
Is het zo erg dat mensen die kinderen hebben misbruikt in de maatschappij een ander beroep of hobby moeten nemen?
Voorkomen van problemen is beter dan het genezen van misbruikte kinderen.
Maar ja hoe voorkom je dat een vader zijn kinderen gaat misbruiken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:50
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat is natuurlijk met alle leed wat je is aangedaan.....daar moet je zelf verder mee....... |
Als de dader maar vergeven, dan is het goed, en wat je is aangedaan, daar moet je maar mee zien te leven. Dat vind ik wel een beetje goedkoop.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOHAN130
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:50
|
|
|
En Jezus had kritiek en een ideaal Hij droeg zijn kruis de dood tegemoet en struikelde een eerste maal zoals ieder mens dat wel eens doet Hoewel Hij blinden en lammen genas werd zijn moeders ziel doorboord Het volk koos voor Barrabas die gevangen zat voor moord Met Simon's hulp ging het weer Veronica deed ook een mooi gebaar Toch viel Hij een tweede keer want zijn kruisweg was heel zwaar Vrouwen weenden, Zijn vader zweeg wie had er toen nog in geloofd? Toen Jezus voor een derde keer neerzeeg en van zijn kleren werd beroofd... Koning der Joden, Zoon van God De weg, de waarheid en het leven , Kom van dat kruis, zo luidde hun spot maar Jezus bad hen te vergeven Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten! ... en toen stierf Hij in ademnood alleen en in de steek gelaten voor onze zonden ging Hij dood Zoals de kruisweg verder zegt: Eenmaal van het kruis genomen werd Hij in het graf gelegd. Na drie dagen weer opgestaan om eeuwig verder te leven
Laatst aangepast door
|
JOHAN130
|
op zaterdag 18 februari 2012, 11:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:52
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Heb gisteren mn auto een rode kaart gegeven want hij was iets korter geworden doordat iemand voormij op haar rem ging staan zonder remlichten maar ja daar doe je niets aan en ik heb haar aangereden dus einde oefening met de auto en maar uitkijken voor een andere weer maar gelukkig hebben we beiden niets ze heeft nu wel nekpijn maar ook dat gaat wel weer over en de hond zat gelukkig in de benz anders had die door de voorruit gegaan . Dat het was niet zo een leuke dag maar gelukkig was het mooi weer. Sjalom. Martin |
Balen Martin.
Vooral de rompslomp die er meestal bij komt. Sterkte ermee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:57
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Maar je hoort mij niet zeggen dat vergeven altijd mogelijk is...... Maar het is dus toch zo blijkt het: eens een dief altijd een dief........dus al die prachtige woorden over vergeving kloppen dan ook niet, dat is dan de realiteit.......vergeven moet iets onvoorwaardelijks zijn anders is het niet vergeven.......en niet met allemaal kanttekeningen.... Soms is vergeven niet mogelijk....maar zeg dan niet dat het wel kan...... |
Onvoorwaardelijk wil ook zeggen dat het moet zonder de voorwaarde dat de dader berouw toont,is dat menselijk gezien mogelijk of kan alleen God dat? Je hoort het wel eens maar ik kan me niet voorstellen dat die mensen helemaal vrij zijn van haatgevoelens.
In Lukas 17 vind je o.a. de tekst waarin berouw geeisd wordt voor de vergeving maar Jezus stelde,terwijl Hij aan het kruis hing,geen eisen aan de vergeving.
Kunnen/moeten wij wel onvoorwaardelijk vergeven?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 12:26
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Onvoorwaardelijk wil ook zeggen dat het moet zonder de voorwaarde dat de dader berouw toont,is dat menselijk gezien mogelijk of kan alleen God dat? Je hoort het wel eens maar ik kan me niet voorstellen dat die mensen helemaal vrij zijn van haatgevoelens.
In Lukas 17 vind je o.a. de tekst waarin berouw geeisd wordt voor de vergeving maar Jezus stelde,terwijl Hij aan het kruis hing,geen eisen aan de vergeving.
Kunnen/moeten wij wel onvoorwaardelijk vergeven? |
Ik denk wel dat er mensen zijn die dat kunnen.....Ik hoorde pas het verhaal van één van de grootste Rode kmer aanhangers In Cambodja die miljoenen doden op zijn geweten had, bekeerd is en predikant in de gevangenis is geworden en dat er zeker nabestaanden zijn die hem vergeven hebben ontmoet hebben en hem het goede wensen....met als reden: zo maken we van een tragedie in ons land toch nog wat moois.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 12:34
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik denk wel dat er mensen zijn die dat kunnen.....Ik hoorde pas het verhaal van één van de grootste Rode kmer aanhangers In Cambodja die miljoenen doden op zijn geweten had, bekeerd is en predikant in de gevangenis is geworden en dat er zeker nabestaanden zijn die hem vergeven hebben ontmoet hebben en hem het goede wensen....met als reden: zo maken we van een tragedie in ons land toch nog wat moois....... |
Ik kan er niet over oordelen,simpelweg omdat ik niet zulke verschrikkingen meegemaakt heb.Vergeven in het dagelijks leven doe je zelden bewust denk ik,het is een proces dat bij je leven hoort. Ik leef vanuit het besef dat er elke dag weer nieuwe kansen zijn en ik hoop dat mensen die bijv. incest meegemaakt hebben ook ooit dat bevrijdende gevoel mogen hebben,of daar bewuste vergeving voor nodig is dat is aan hun........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 12:41
|
|
|
Ik moet echt even naar Ikea(eg eg eg woar) dus het worden Köttbullar vrees ik
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Maar zolang al die christelijke consumenten nog gewoon hun Apple kopen hou je het wel in stand.......  |
De produkten zijn ongeëvenaard. Het imago van Apple verder aantasten is veel effectiever dan een kopersstaking van heel weinig mensen, die ook niet zo goed meetbaar is. Ik zal inderdaad niet snel een PC kopen, dat doe je gewoon niet meer als je ooit een Apple gewend bent. Ik hoop dat Apple als de druk groot genoeg is de imagoschade zal willen beperken en maatregelen neemt.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT603
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:03
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Laat ik het nu zo gelezen hebben dat de hotelhouder voor 100 euro het schip ingaat. Maar de mop is veelzeggend.
Thomas, Bedannnnnnnnnt, allemaal bedannnnnnnkt |
Hoezo voor 100 euro het schip in? De hotelhouder en de slager en de garagehouder hebben alle 3 100 euro schuld, en 100 euro tegoed. Dus spelen ze alle 3 quitte toch???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOKE947
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:18
|
|
|
en wat vonden jullie van de boodschap?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:21
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik moet echt even naar Ikea(eg eg eg woar) dus het worden Köttbullar vrees ik  |
Kijk eens op internet...staan lekkere recepten, dan maak je ze voortaan thuis...Of je moet natuurlijk een reden willen hebben om naar Ikea te gaan..
(Zijn ze trouwens lekker??) Hier is het restjes dag....Ik weet ze willen liever frites, maar moeders wil is wet vandaag!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:21
|
|
|
Vergeven in het dagelijks leven doe je zelden bewust denk ik,het is een proces dat bij je leven hoort.
Nou, als vergeven al niet bewust gebeurd Of begrijp ik je zin niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:42
|
|
|
De incestpleger of kinderverkrachter want dat is het, kan best vergeven worden maar hij heeft wel een verantwoordelijkhieid voor het aangedane leed. Als de gevolgen van zijn daad, zoals angst en wantrouwen bij het slachtoffer, geen rol spelen dan is vergeven door degenen die er feitelijk niet onder geleden hebben wel wat erg makkelijk. Het gaat hier niet on verwarde vaders maar om zware criminelen. Een bankrover doet echt veel minder kwaad dan een incestpleger. En inderdaad: ik stel dat als je vader incest met je heeft gepleegd dat je vader een zware crimineel is.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 februari 2012, 22:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:44
|
|
|
GERRIT603 schreef: | Hoezo voor 100 euro het schip in? De hotelhouder en de slager en de garagehouder hebben alle 3 100 euro schuld, en 100 euro tegoed. Dus spelen ze alle 3 quitte toch???  |
Hij heeft 2x 100 euro uitgegeven.. Hij betaalde de schuld met die 100 euro van de nederlander. En gaf die nederlander 100 euro terug.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:06
|
|
|
THOMAS968 schreef: | De incestpleger of kinderverkrachter want dat is het, kan best vergeven worden maar hij heeft wel een verantwoordelijkhieid voor het aangedane leed. Als de gevolgen van zijn daad, zoals angst en wantrouwen bij het slachtoffer, geen rol spelen dan is vergeven door degenen die er feitelijk niet onder geleden hebben wel wat erg makkelijk. Het gaat hier niet on verwarde vaders maar om zware criminelen. Een bankrover doet echt veel minder kwaad dan een incestpleger. en inderdaad: ik stel dat als je vader incest met je heeft gepleegd dat je vader een zware crimineel is.
Thomas |
Je zal mij niet horen zeggen dat het goed te praten is.....,mijn vraag was: hoe nu verder.....uiteraard krijgt de man zijn straf maar dan? Als ik hier soms de Bijbelse principes hoor over vergeven vraag ik me echt af of het wel zo simpel ligt.....Je moet als kerk ook kunnen accepteren dat vergeving gewoon niet altijd mogelijk is voor iemand......maar doe dan niet alsof.....en wees daar helder in.
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 18 februari 2012, 14:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:24
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Vandaag is Prins Friso bedolven geweest onder een lawine. Hij is eronder vandaan gered, gereamineerd en naar het ziekenhuis gebracht. Toestand is nog zeer kritiek.
Het lijkt mij goed om aan hem, zijn gezin en de rest van de familie te denken in gebed! |
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 20 februari 2012, 19:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:29
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | sorry hoor, maar het is één grote Bilderbergerskliek.....ze kiezen zelf tegen God |
Verdienen ze daarom maar minder ons gebed?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:32
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Verdienen ze daarom maar minder ons gebed? |
Denk eerder des te meer....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:33
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Denk eerder des te meer.... |
Idd!
En daarbij: wie zegt dat ze God de rug toegekeerd hebben? Wij kunnen toch niet in hun hart kijken?
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op zaterdag 18 februari 2012, 14:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:37
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | sorry hoor, maar het is één grote Bilderbergerskliek.....ze kiezen zelf tegen God |
We kunnen bidden dat ze een ander inzicht krijgen, en zich weer keren tot God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:54
|
|
|
De Bilderberggroep is een club van mensen met veel geld en invloed. Ik vind het wat ver gaan om mensen op basis van het lidmaatschap van een dergelijke club te beoordelen dat hun geloof niet in orde zou zijn. Het is niet aan ons om daarover te oordelen. Dan kun je wel bij meer clubs bedenkingen hebben. In mijn jonge jaren had je er nog discussie over dat een kerklid zich bij de VVD of de PVDA aansloot en dus niet bij de ARP of CHU , zoals het als christen kennelijk hoorde. Die tijd hebben we gelukkig gehad.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 16:14
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Het was vanmiddag lekker zacht weer... |
Hier ook , heel de middag een zachte miezerregen. Niks aan dus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 16:38
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Idd!
En daarbij: wie zegt dat ze God de rug toegekeerd hebben? Wij kunnen toch niet in hun hart kijken? |
Is het zo wie zo slecht om voor iemand te bidden? Christen of niet, ieder mens verdient gebed en daarbij mag je idd bidden of ze de Heere weer willen toelaten mochten ze Hem idd de rug hebben toegekeerd!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 17:00
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | T is meer dat je uberhaupt de opmerking plaatst Frank. Dit is een gebedstopic, Josina vroeg om gebed, niet om onze mening. En dan vind ik jou opmerkingen nogal respectloos, het gaat hier wel over het leven van een man met een vrouw en 2 (?) kleine kinderen, daar ga je geen eigen schuld, dikke schuld opmerkingen onderzetten. |
Waarom zoveel heibel om iemand die iid door roekeloosheid en overmoed in de problemen is geraakt, toevallig bekend, rijke man, veel status, uit het koningshuis gezet door een CDA premier, vrouw betrokken bij de Bilderbergers (satanisten), What's the problem, de man heeft de beste dokters...broerlief kan met een privévliegtuig naar hem toe....alleen omdat hij beroemd is? waarom geen gebedsoproep voor een straatkind in Afrika of India Waarom geen oproep voor jonge moeders in Israel die dag in dag uit moeten leven met de dreiging van een atoomoorlog?
|
|
Naar boven |
|
|