Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 08:53
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Chatuliem vind homofilie iets tegennatuurlijks....dat is wat anders dan dat het ook zo is..... Altijd hebben zaken uit je verleden gevolg en invloed op je relaties dat is niet specifiek bij homofilie denk ik.......Dat maakt wie je bent en vormt je ook in wie je gaat worden...... Ik wordt er een beetje naar van als ik lees over behandelmethoden over homofilie, men komt daar-gelukkig- ook steeds weer van terug......want wie doe je nu eigenlijk kwaad als je homo bent?????? En dan dat flauwe je mag het wel zijn maar niet praktiseren....dat is toch flauwekul????? |
Quote: | En dan dat flauwe je mag het wel zijn maar niet praktiseren....dat is toch flauwekul????? |
Ja, idd. Je mag het wel zijn, maar niet praktizeren....en we houden van de homo, maar al die nare dingen in romeinen zijn wel op hem van toepassing. Kijk ons toch eens nobel zijn, ondanks dat een homo: 29 vervuld van allerlei onrechtvaardigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid, vol nijd, moord, twist, list en kwaadaardigheid; 30 oorblazers, lasteraars, haters van God, verwatenen, overmoedigen, grootsprekers, vindingrijk in het kwaad, hun ouders ongehoorzaam; 31 onverstandig, onbestendig, zonder hart of barmhartigheid. houden we wel van de homo....
Nee, ik geloof er niets van!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zaterdag 14 juli 2012, 09:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 09:14
|
|
|
JANS221 schreef: | Hannah, ik ken Visser niet, maar misschien is hij wel zo Ontzettend Verlegen dat hij niet meer durft te komen, vandaar het sorry. en Frank, kan je die door jou 2 toegevoegde zinnen boven de picknick-oproep weghalen? Zo komt er natuurlijk niemand meer op af!  |
Ach Visser is wel een Ongelofelijke Visser, dus wie weet komt hij toch nog wel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VERTROUW937
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 09:44
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | je vergeet te vermelden wie dit organiseert. Ik veronderstel niet dat dit een idee van jezelf is... |
Ik vergeet niets te vermelden.
Links boven bij het oproepje staat mijn profielnaam en de foto.
Misschien heb je daarover heen gelezen.
Je bent welkom in Giethoorn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 09:47
|
|
|
UIt je bed gerold en viel je b** ervan open?? GA nou maar dat verhaal schrijven op huishoudtopic das jou activiteit vooe het weekend
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:04
|
|
|
we willen dus op zaterdag 4 augustus voor de twaalfde keer met elkaar gaan picknicken; weer verzamelen rond twaalf uur. bij de schaapskooi tegenover restaurant "juffrouw Tok" (verlengde arnhemse weg 101 te ede) rijd je langs de schaapskooi het zandpad op richting heide; hetzelfde plekje naast het zandpad;
je rijd dus bij de schaapskooi over de parkeerplaats, neemt de S-bocht om het schuurtje heen en rijd door tot de tweede groep bomen aan je linker hand; daar zie je een parkeerplaats, waar we in het gras zitten (en sommigen op stoelen).
mocht je nog andere plannen hebben op die dag, dan kun je dus gerust iets later komen of iets eerder weggaan. om een indruk te geven hoelang de picknick duurt; de vorige keren waren de eersten er rond 11 uur, en gingen de laatsten weg rond 9 uur.
ieder neemt weer eigen eten/BBQ-vlees en drinken mee en we houden hetzelfde schema aan, alleen de datum is anders.....
willen degenen die meegaan een prikbordberichtje op hun profiel plaatsen, en ook anderen uitnodigen waarmee zij contact hebben? hoe meer zielen, hoe meer vreugd!!
mocht je ook plannen hebben om mee te gaan, dan zou ik je reactie liever via t forum lezen dan via de mail (ik heb het te druk nl. om iedereen keurig terug te mailen, en dan heb ik alle info bij elkaar; dat werkt een stuk handiger!!)
een tip; mocht je abonnement aflopen, dan schijnt het mogelijk te zijn, om het forum te volgen, zonder lid te zijn!! je zoekt op google gewoon op google "christianmatch picknicken ede", en dan kom je op dit bericht uit.
even voor alle duidelijkheid een herhaling van de afspraken die we onderling hebben gemaakt; - er kunnen foto's worden gemaakt, maar deze worden niet op christianmatch geplaatst zonder nadrukkelijke toestemming van iedereen die (op de achtergrond van) de foto te zien is. - van alcoholische dranken wordt na de picknick thuis weer genoten. - uiteraard kun je je kinderen en huisdieren ook gewoon meenemen.
ik hoop op een stapel aanmeldingen, en hoop jullie die zaterdag weer gezellig te zien; tot dan..........
voorlopig hopen mee te gaan;
hannah810 met pleegdochter qsjes546, 44 jaar, regio 035 mieke962, 41 jaar, regio 0181 sonja008, 36 jaar regio 0341 jans221, 51 jaar, regio 0180 Erika129, 37 jaar, regio 0318 willemien943, 45 jaar, regio 010 Tjoklat313, 52 jaar, regio 078 flower776 51 jaar, regio 0180
harald940, 37 jaar, regio 038 Leonard480, regio0180 Jozua472, 55 jaar, regio 0113 siroka573, 33 jaar Willem618, 43 jaar, regio 344 OV (met 4 kinderen) Bram548, 48 jaar, regio0113 vindmij053, 55 jaar, regio 0344 Yes356, 46 jaar, regio 0314 Visser278, 45 jaar, regio 0113 (OV) Ludovis278, 55j, regio 0184
bij regen wordt een feest-tent meegenomen door; Leo in samenwerking met Leonard ..... ..... .....
BBQ wordt meegenomen door; -Jans 221 (iemand die hem kan gebruiken mag hem mee terugnemen) ..... ..... .....
houtskool wordt meegenomen door; - harald940 - Jans221 ..... ..... .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:06
|
|
|
JANS221 schreef: | Jammer Frank, die zin ``ik vind de foto van je kat zo geweldig``. daar had moeten staan: ``ik vind de foto van jou zo geweldig``!! jammer joh...  |
...idd Janske...ik krijg altijd maar complimenten over de dieren...ofwel moet ik ze een knuffel of zoen geven of anders moet ik horen dat ze zooooooo leuk zijn...
Ik zoen en knuffel geen dieren meer...en zeker Prikkie niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:06
|
|
|
PETRA944 schreef: | ha ha doe ik dus ook inmiddels,leuk profiel visser. zeevissen bij het strand,dat heb ik ook gedaan,met paar man bij het water in de nacht en lantaarns erg gaaf,geweldig,heb nooit wat gevangen,maar alleen de sfeer.Wij visten dan op het strand vlak bij de deltabrug. ha ha en dan in de zomer gingen er altijd wat mannen en die liepen in de avond met een net door de zee, sommigge met hun nek in het water en dan sleepten ze er een lading vis uit. niet bij die plek,maar bij de vuurtoren. best heavy zwaar voor die mannen met zo,n net. was een oude traditie die ze in stand hielden.  |
O wat leuk ...een vissersvrouw op de site.
Petra, ga je mee een keer een avondje strandvissen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:08
|
|
|
ANNA415 schreef: | Misschien is er een reden dat er nooit een foto van hem zelf als profielfoto gebruikt wordt  |
Idd, stoute Anna, het is ook niet moeilijk te raden waarom ik mijzelf niet als profiel foto er op zet...het verwondert mij dat ik zelfs nog een foto van mij aan het profiel toevoeg.
Als ik het niet doe zeggen ze dat ze niet me willen kletsen want ze zien graag met wie ze praten. Als ik er dan daarna er één op zet, komen ze nadien niet meer kletsen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:10
|
|
|
VISSER278 schreef: | O wat leuk ...een vissersvrouw op de site.
Petra, ga je mee een keer een avondje strandvissen?  |
Ik ben nu erg benieuwd met welke reden ze nu weer komt aandraven waarom ze het niet zal doen. Waarschijnlijk zitten er teveel strandspinnen of ze heeft geen badmuts meer of de haarlak is op. Of er is weer 'iets' waardoor het 'kwaad' in de vissen kan komen...ik ben eens benieuwd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:13
|
|
|
JANS221 schreef: | zaterdagmorgenontbijtje: warm broodje, eitje, jus d`orange, koffie, muziekje en krant.  |
ik eet niet zo graag een eitje, krant en muziek...ik eet wel gewoon een boterhammeke met kaas...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:17
|
|
|
ANNA415 schreef: | Don't worry. Ik krijg ook geen mailtjes van leuke mannen  |
De mannen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
Het verwondert me dat jij geen mails krijgt van leuke mannen. Je bent deftig, nooit een vies woord, leuke aantrekkelijke foto's op je profiel met verschillende huisdieren...wat doen we hier eigenlijk nog....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:22
|
|
|
FRANKT627 schreef: | De mannen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
Het verwondert me dat jij geen mails krijgt van leuke mannen. Je bent deftig, nooit een vies woord, leuke aantrekkelijke foto's op je profiel met verschillende huisdieren...wat doen we hier eigenlijk nog....  |
Ik krijg wel mails, maar niet van leuke mannen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:22
|
|
|
Ik vind het best hoor, als iemand zijn mening geeft.
Bijvoorbeeld dat homo zijn en praktezeren en christen zijn echt niet kan, bijvoorbeeld...
Mijn mening is dat dat wel kan.
So what?
Het gaat mij uiteindelijk of iemand gelooft....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:27
|
|
|
Zo Update,
Nou zo moeilijk is en was het dus niet om ff te zeggen van voorlopig geen afspraken, wel bellen.
Tis ook niet dat ik iemand af wil poeieren, juist niet, gewoon begrip dat ik ff voorlopig paar weken of maanden ff niets wil afspreken omdat ik genoeg aan mezelf heb nu.
Ja, ik snap dat die ander dat niet leuk vind, maar tis niet anders....
Moet en wil ff wat dingen doen, uitwerken, overdenken, en op orde krijgen letterlijk en figuurlijk. En Rust...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:34
|
|
|
ben blij dat je er blij mee was. weet je dat al onze haren op ons hoofd geteld zijn? dat houd in dat god, die onverstelbare groote god, die alles prachtig heeft gemaakt, een engel bij ons zet als we gaan douchen, en die telt effe opnieuw, kijkende naar hoeveel haren er in het afvoerputje zijn gevallen. en zo weet god ook alles over jou shanita, hij houd zelfs bij hoeveel haren je hebt... en ben ik ervan overtuigd dat zijn armen heeeel dicht om je heen zijn en je helpt in je moeilijke momenten. koester zijn liefde in de momenten dat je het moeilijk hebt want hij houd heel veel van jou en begrijpt jou. met twijfel of ik dit zal schrijven, maar heb het op me hart om je dit te schrijven. en ik bid voor je . voor steeds meer genezing voor jou. liefs
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:36
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Zo Update,
Nou zo moeilijk is en was het dus niet om ff te zeggen van voorlopig geen afspraken, wel bellen.
Tis ook niet dat ik iemand af wil poeieren, juist niet, gewoon begrip dat ik ff voorlopig paar weken of maanden ff niets wil afspreken omdat ik genoeg aan mezelf heb nu.
Ja, ik snap dat die ander dat niet leuk vind, maar tis niet anders....
Moet en wil ff wat dingen doen, uitwerken, overdenken, en op orde krijgen letterlijk en figuurlijk. En Rust... |
goed gedaan,je grenzen aangegeven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:36
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik zit ook op vakantie, met drie slapende kids in mijn tentje......... dus ik heb alle tijd, zittend op mijn kont, met de lap op een tentzeiltje, me heerlijk te vermaken met me "niet oke" te gedragen jegens Ons Vissertje........grijzzzzz
je hoeft niet op vakantie visser; haha; t is heerlijk hier (zonder jou......)
toedeledoe tot ede, he?
(goed gedaan, frank; t lijst je heb je goed verzorgt!!) |
Blijf jij maar lekker met je billen in het regenwater zitten. Maar ga vissertje niet zo Ongenadig Vernederen met dat geneuzel .
Vissertje gaat nu eerst maar eens om een Ongelooflijk Versgebakken , heerlijke bolus naar de winkel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:38
|
|
|
PETRA944 schreef: | ben blij dat je er blij mee was. weet je dat al onze haren op ons hoofd geteld zijn? dat houd in dat god, die onverstelbare groote god, die alles prachtig heeft gemaakt, een engel bij ons zet als we gaan douchen, en die telt effe opnieuw, kijkende naar hoeveel haren er in het afvoerputje zijn gevallen. en zo weet god ook alles over jou shanita, hij houd zelfs bij hoeveel haren je hebt... en ben ik ervan overtuigd dat zijn armen heeeel dicht om je heen zijn en je helpt in je moeilijke momenten. koester zijn liefde in de momenten dat je het moeilijk hebt want hij houd heel veel van jou en begrijpt jou. met twijfel of ik dit zal schrijven, maar heb het op me hart om je dit te schrijven. en ik bid voor je . voor steeds meer genezing voor jou. liefs |
Dank je wel lieve meid, doet me goed dit stukje.
En ook je stukje hiervoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Niet aan storen...gewoon laten praten...(zegt de zeeuwse zeeland) Overigens....ik werk in een bakkerij...DEAL??? |
Ontzettend Verwarrend ..............iedereen maar denken dat je in de thuiszorg werkt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
|
|
|
PETRA944 schreef: | goed gedaan,je grenzen aangegeven  |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:39
|
|
|
JANS221 schreef: | Hannah, ik ken Visser niet, maar misschien is hij wel zo Ontzettend Verlegen dat hij niet meer durft te komen, vandaar het sorry. en Frank, kan je die door jou 2 toegevoegde zinnen boven de picknick-oproep weghalen? Zo komt er natuurlijk niemand meer op af!  |
Niet doen hoor Frank , ze is zelf begonnen met plagen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:40
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ach Visser is wel een Ongelofelijke Visser, dus wie weet komt hij toch nog wel  |
Om Vooral over na te denken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:44
|
|
|
SHANITA130 schreef: |  |
ik heb in mijn keuken nog steeds staan wat ik ooit geschreven heb; bij mezelf blijven, wat wil ik? dat hielp bij mij ooit om grenzen aan te geven bij mensen, soms knok ik daar ook nog mee met grenzen aangeven, maar lukt steeds beter.
bij jou zijn vroeger heel veel grenzen overschreden, darom is het zo moeilijk omje grenzen aan te geven. herkenbaar iets bij slachtoffers van misbruik. liefs ik ga es opruimen hier, en geniet van je rust.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:51
|
|
|
VISSER278 schreef: | Niet doen hoor Frank , ze is zelf begonnen met plagen.  |
Ach ze is ook zo gevoelig, Visser...die tekst stond er al enkele dagen op maar dat merkte ze waarschijnlijk nu maar op een onplaag-moment van haar...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:51
|
|
|
PETRA944 schreef: | ik heb in mijn keuken nog steeds staan wat ik ooit geschreven heb; bij mezelf blijven, wat wil ik? dat hielp bij mij ooit om grenzen aan te geven bij mensen, soms knok ik daar ook nog mee met grenzen aangeven, maar lukt steeds beter.
bij jou zijn vroeger heel veel grenzen overschreden, darom is het zo moeilijk omje grenzen aan te geven. herkenbaar iets bij slachtoffers van misbruik. liefs ik ga es opruimen hier, en geniet van je rust. |
Ja, dat zei hulpverlener ook.
Juist omdat men vroeger als kind over mijn grenzen heenging, kan ik ze nu moeilijk aangeven.
Ik weet het wel theoretisch.
Doordat ik reakties krijg voel ik me gesteund!
Bedankt! 
Ja, "bij mezelf blijven en wát wil ík?" Heel belangrijk...om daar bij stil te staan...Ik denk dat mensen die niet precies weten waar we het over hebben deze zin niet altijd zullen begrijpen...geeft niet, is wel begrijpelijk..
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zaterdag 14 juli 2012, 10:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:52
|
|
|
JANS221 schreef: | Ik krijg wel mails, maar niet van leuke mannen!  |
...nu mail ik je nooit meer...en jouw mails lees ik zelfs niet meer...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIEN943
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:54
|
|
|
Nou bedankt hoor Jans!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:54
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ach ze is ook zo gevoelig, Visser...die tekst stond er al enkele dagen op maar dat merkte ze waarschijnlijk nu maar op een onplaag-moment van haar... |
Frank, die zin van je loopt niet helemaal lekker, zeg het nu eens in het ABN!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:56
|
|
|
Willemien, een leuke vrouw die van Sesamstraat, chocolade en kersenbonbons houdt hoopt dat er nog leuke mannen zich willen aanbieden voor de picknick...
we willen dus op zaterdag 4 augustus voor de twaalfde keer met elkaar gaan picknicken; weer verzamelen rond twaalf uur. bij de schaapskooi tegenover restaurant "juffrouw Tok" (verlengde arnhemse weg 101 te ede) rijd je langs de schaapskooi het zandpad op richting heide; hetzelfde plekje naast het zandpad;
je rijd dus bij de schaapskooi over de parkeerplaats, neemt de S-bocht om het schuurtje heen en rijd door tot de tweede groep bomen aan je linker hand; daar zie je een parkeerplaats, waar we in het gras zitten (en sommigen op stoelen).
mocht je nog andere plannen hebben op die dag, dan kun je dus gerust iets later komen of iets eerder weggaan. om een indruk te geven hoelang de picknick duurt; de vorige keren waren de eersten er rond 11 uur, en gingen de laatsten weg rond 9 uur.
ieder neemt weer eigen eten/BBQ-vlees en drinken mee en we houden hetzelfde schema aan, alleen de datum is anders.....
willen degenen die meegaan een prikbordberichtje op hun profiel plaatsen, en ook anderen uitnodigen waarmee zij contact hebben? hoe meer zielen, hoe meer vreugd!!
mocht je ook plannen hebben om mee te gaan, dan zou ik je reactie liever via t forum lezen dan via de mail (ik heb het te druk nl. om iedereen keurig terug te mailen, en dan heb ik alle info bij elkaar; dat werkt een stuk handiger!!)
een tip; mocht je abonnement aflopen, dan schijnt het mogelijk te zijn, om het forum te volgen, zonder lid te zijn!! je zoekt op google gewoon op google "christianmatch picknicken ede", en dan kom je op dit bericht uit.
even voor alle duidelijkheid een herhaling van de afspraken die we onderling hebben gemaakt; - er kunnen foto's worden gemaakt, maar deze worden niet op christianmatch geplaatst zonder nadrukkelijke toestemming van iedereen die (op de achtergrond van) de foto te zien is. - van alcoholische dranken wordt na de picknick thuis weer genoten. - uiteraard kun je je kinderen en huisdieren ook gewoon meenemen.
ik hoop op een stapel aanmeldingen, en hoop jullie die zaterdag weer gezellig te zien; tot dan..........
voorlopig hopen mee te gaan;
hannah810 met pleegdochter qsjes546, 44 jaar, regio 035 mieke962, 41 jaar, regio 0181 sonja008, 36 jaar regio 0341 jans221, 51 jaar, regio 0180 Erika129, 37 jaar, regio 0318 willemien943, 45 jaar, regio 010 Tjoklat313, 52 jaar, regio 078 flower776 51 jaar, regio 0180
harald940, 37 jaar, regio 038 Leonard480, regio0180 Jozua472, 55 jaar, regio 0113 siroka573, 33 jaar Willem618, 43 jaar, regio 344 OV (met 4 kinderen) Bram548, 48 jaar, regio0113 vindmij053, 55 jaar, regio 0344 Yes356, 46 jaar, regio 0314 Visser278, 45 jaar, regio 0113 (OV) Ludovis278, 55j, regio 0184
bij regen wordt een feest-tent meegenomen door; Leo in samenwerking met Leonard ..... ..... .....
BBQ wordt meegenomen door; -Jans 221 (iemand die hem kan gebruiken mag hem mee terugnemen) ..... ..... .....
houtskool wordt meegenomen door; - harald940 - Jans221 ..... ..... .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:56
|
|
|
Zaterdag 14 Juli, Psalm 85: 7-9; Tot luisteren bereid.
De dichter is tot luisteren bereid. Dat is heel opmerkelijk, want wij mensen zijn over het algemeen niet zo luisterachtig ingesteld. Wij hebben allemaal zo ons eigen verhaal en daar moet een ander maar liever niet tussenkomen. Luisteren is lastig. Luisteren is altijd een onderbreking van je eigen programma. En wij willen door. Wie zo’n houding op na houdt, zal van de psalm weinig begrijpen. De dichter is bereid zijn eigen verhaal te parkeren. Hij is allang blij dat hij niet langer naar zijn eigen verhaal behoeft te luisteren. Zo’n mooi verhaal was het niet. Maar God zij dank, de hemel heeft de dichter – of liever: nu hoopt zijn volk, Israël, nog sterker getroost te worden door een woord van vrede. Het is alsof hier een groot verlangen tot uiting komt naar een vriendelijke, genadevolle groet. Sjaloom! Vrede voor u! Daar ziet de dichter naar uit, dat te horen is hem nu alles waard. Een soortgelijk verlangen zou ook ons geen kwaad doen. Gelukkig de kerkganger die met dit verlangen tot God nadert. Zeker, samen de bijeengekomen gemeente de lof van de Eeuwige te zingen, met aandacht te luisteren naar de voorlezing van de Schrift, welwillend het oor neigen tot de uitleg van wat voorgelezen werd – het is allemaal mooi en goed. Maar goedbeschouwd heb je aan één woord al genoeg. Genade zij u en vrede!
Of blijft uw wrevel tegen ons gericht, Verberg Gij steeds uw godlijk aangezicht? Voert Gij uw volk dan nooit tot leven weer opdat het zich u U verblijde, Heer? Toon ons uw heil en goedertierenheid: ik ben o God tot luisteren bereid. Gij zijt het die uw volk van vrede spreekt, tenzij het dwaas is en de trouw verbreekt.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|