ChristianMatch

Forum

a.s 15 september gezellige middag/avond Gorinchem
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4407 4408 4409 4410 4411 4412 4413 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Agenda
Auteur Bericht
EDWIN451

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:24

Mooi, dan is hier nummer vier!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:28

[quote=WILLEMIJN232]

De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, doch dat nimmer op komt dagen.

Die Joost van de Vondel was zo gek nog niet.

Thomas, Joost mag het weten.
Naar boven

Auteur Bericht
FLOWER753

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:29

Vrijdagavond gezellig met 2 CM vrienden naar Scheveningen geweest. Was super gaaf Clown smiley .
Zaterdag naar de Posbank, over de hei gewandeld, die overigens in volle bloei is. Wat een mooie omgeving is het daar! Nooit geweten. En daarna naar de afhaal chinees aangezien het paviljoen op de hei te vroeg dicht ging en we niet iets anders konden vinden/of bedenken. Vandaag een heerlijke rustdag, naar de kerk geweest, altijd weer leuk en inspirerend, voelt als "thuis" en nu met dit weer gewoon op de bank met een spannend boek.
Tja, wat wil je nog meer?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:37

Ogenschijnlijk zag je niets aan hem. Hij speelde met andere jongens, hij lachte af en toe en je kon zien dat hij zich thuis voelde. Kees deed gewoon mee met de rest....wat had hij een plezier op het kamp.

Automatisch gingen mijn gedachten uit naar twee jaar geleden. Kees had PDD NOS hadden de ouders verteld. En ach, PDD NOS, er zijn variaties, ik haalde mn schouders op, zal wel.
Maar deze PDD NOS was ernstig, heel ernstig. De eerste middag begon het al. Binnen twee minuten liep hij bij zn groepje weg en was kwaad, heel kwaad. Er was geen land met hem te bezeilen. Na hem weer voorzichtig terug te brengen naar zn groepje, was het na een kwartiertje weer mis. En eigenlijk ging het die hele week zo door. Boze buien kwamen en gingen, en we legden ons erbij neer dat hij zo was....

Vorig jaar wilde hij weer mee. En het begon eigenlijk precies hetzelfde, hij wilde de bal hebben en kreeg hem niet. Boos liep hij weer weg. Ik weet niet waarom ik het deed, maar ik herkende iets in hem. Kinderen met PDD NOS zijn snel boos. Vooral als ze in een onveilige omgeving zijn. En die boosheid kan snel een gevangenis voor ze worden. Ze willen wel weer meedoen, maar ze kunnen het gewoonweg niet. Die boosheid houdt ze ahw gevangen. Ik nam zn beide handen en zei tegen hem: doe maar eens flink boos. Hij greep mn handen en begon er in te knijpen, begon te grommen, en na een tijdje zei hij: het is over. En hij kon weer gaan spelen in de groep. Ik merkte toen, dat die boze bui zelf het probleem was. Hij was boos, wilde weer normaal kunnen doen, maar zag geen weg meer terug. Nu had hij het middel gevonden om uit zijn boze buien te komen. Tijdens die week kwam hij naar ons toe als hij zich boos voelde worden, na het gebruikelijke gegrom kon hij weer met zn vriendjes gaan spelen. Zonder dat ik echt merkte dat er iets veranderd was, was er voor hem een heleboel gebeurd.
Zn ouders hadden al regelingen getroffen om naar een aparte school te gaan. Hij was niet meer te handhaven op een normale school. Toen hij terugkwam uit het kamp, was de verandering zo groot dat hij gewoon op de school kon blijven waar hij was.
Nu zag ik hem na een jaar weer. En zoals ik al eerder vermeldde, er was niets meer te zien van zijn boosheid, wat zo lang het kenmerk van zijn gedrag was geweest. Hij deed gewoon mee met alle spelletjes en met de bonte avond. Een gewone jongen op het kamp.
Ik wil niet zeggen dat hij genezen was van PDD NOS. Dat zou teveel zijn van het goede. Ook wil ik niet zeggen, dat wij ervoor gezorgd hadden dat hij beter om kon gaan met de nieuwe impulsen van zo'n kamp. Maar zelf vind ik dit het grootste wonder wat ik ooit gezien heb. Hoe een jongen, die zo onhandelbaar was, nu opeens kon luisteren en gewoon meedoen..niet alleen op het kamp., maar ook in zijn dagelijks leven. God is groot, en God verandert mensen..Halleluja

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 26 augustus 2012, 12:50
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:54

Zullen we het weer eens over tongentaal hebben? Er zijn twee boeken, die ik onder de aandacht wil brengen:
Reporter van Gods Geest schreef:
Sinds de eerste Pinksterdag maakt het 'spreken in tongen' nog altijd de tongen los. Onder inspiratie van de Heilige Geest spraken de discipelen van Jezus een taal die ze zelf niet kenden, maar die door omstanders werd verstaan. Verbazing alom.
Verbazing ook bij journalist John Sherrill, toen hij erachter kwam dat er nu nóg christenen zijn die 'in tongen' spreken. Duizenden, misschien wel miljoenen. En ze beweren dat het een teken is van de vervulling met de Heilige Geest.
Sherrill was sceptisch, bestudeerde de Bijbel, sprak met predikanten en professoren, interviewde mensen die 'in tongen' konden spreken en maakte geluidsopnamen van 'tongen'. Dit alles om erachter te komen of het verschijnsel bijbels was.
Wat hem meeviel, was dat de 'tongensprekers' zo nuchter waren. Geen spoor van extase of dwang bij het spreken 'in tongen'. De 'tong' was voor hen een gebedstaal.
Door hun blijdschap en levende geloof – alsof ze God en Christus persoonlijk kenden – kreeg Sherrill zelfs de neiging zijn journalistieke afstandelijkheid te laten varen.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De doop in de Heilige Geest en het spreken in 'tongen' maken nog steeds veel tongen los. Vroeger was dit fenomeen 'voorbehouden' aan Pinkster-christenen, maar het blijkt tegenwoordig in veel denominaties plaats te vinden, zoals in de PKN en de katholieke kerk. De auteur benadert dit gebeuren van vele kanten en laat veel mensen aan het woord die deze ervaring kennen. Van kritische toeschouwer wordt de auteur gaandeweg zelf deelnemer, zonder zijn objectiviteit te verliezen; daarbij geeft hij aan welke hindernissen er kunnen zijn om deze doop te ontvangen en voor de bijbehorende tongentaal, en geeft suggesties om er, als individu, binnen de kerkelijke gemeente mee om te gaan. Een verrassend boek.
en
Negen uur 's morgens van D.J. Bennett. Geen recensie helaas.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 26 augustus 2012, 13:00
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:54

JOL252 schreef:
Ik had de Legend. en ik heb een poos gefeud... maar was niet bij te benen....

Toch maar weer mee beginnen Jol.
Ik weet op CM in elk geval 1 fanatieke feuter aan te wijzen Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
TJOKLAT313

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:02

INGE721 schreef:
Toch maar weer mee beginnen Jol.
Ik weet op CM in elk geval 1 fanatieke feuter aan te wijzen Clown smiley

Feuden? Ik ben NonaTjoklat Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIANNE338

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:10

PETRA944 schreef:
ik word er ook stil van erica.

Anders ik wel......heftig!
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:14

CHATULIEM619 schreef:
Het verbaast me ten eerste hoe vertalingen in staat zijn om alles moeilijker te maken dan dat er staat. Eerlijk gezegd, hoe vaak ik NBG51 ook lees, ik vind het nog steeds ingewikkeld. En dan durf ik de SV niet eens op te slaan over dit gedeelte, want dat zal wel weer Russisch voor me zijn.

Filia verwees terecht naar dit gedeelte, omdat dit in feite de kern van de polemiek bevat. Kolossenzen is geschreven om de mensen te waarschuwen voor de dwaalleer van het gnosticisme. En de gnostiek is nog steeds levend, misschien in een nieuw jasje, maar we kunnen de lijn heel gemakkelijk leggen naar yoga en TM.
De dwaalleer was qua inhoud hetzelfde, waarom zou je niet dmv meditatie God ontmoeten? Paulus noemt dit een zelfbedachte godsdienst. Mensen die op gaan in zelfvernedering en verachting van het lichaam om op deze manier geestelijke ervaringen op te doen. Zelfbedachte wijsheid, hoe opvallend is het dat mensen zo wijs overkomen he, het lijkt zo logisch. Ondertussen is het aards en demonisch. Laat je niet verleiden door goede praat, maar onderzoek Gods Woord is mijn advies...

Ik neem aan dat je niet elke vorm van meditatie afkeur? Als je onder meditatie het overpeinzen van het woord van God verstaat dan lijkt mij dat bijbels.
Bijvoorbeeld Jozua 1:8 en Psalm 1:2. In deze teksten staat in de Nederlandse vertaling het woord ‘overpeinzen’. In veel Engelse vertalingen wordt in deze verzen het woord ‘meditate’ gebruikt. In het Hebreeuws staat het werkwoord ‘hagah’.
Hier gaat het om het rationeel overdenken. Wat staat er, wat betekent het, wat kan ik er van leren, hoe raakt het mijn leven, hoe kan ik het toepassen.

Ook het stil worden voor God lijkt mij bijbels: stil worden, tot rust komen, je denken richten op God, zodat je je zorgen los kunt laten. Vertrouwen op God. Psalm 62:6 en 131:2
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:23

Mooi Chatuliem! Ik heb zelf 2 kinderen met AD(H)D. Ze zijn gegroeid tot zelfstandige mensen, hebben hun opleiding afgemaakt, wonen zelfstandig, zijn (zelfs in dit crisisjaar) van baan gewisseld en functioneren goed. Natuurlijk moeten ze extra knokken en gaat niet alles vanzelf. Voor mij is dit ook een wonder en iets om dankbaar voor te zijn!
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:28

[quote=PETRA944]

Heel herkenbaar hoor Petra, Ik bid ook elke dag voor bescherming van mijn spullen en huis. Natuurlijk moet je dan zelf nog goeie maatregelen nemen
Toen de kids klein waren hadden we er zelfs een liedje van gemaakt;
Vertrouw op God
En zet je fiets op slot
Als je echt niet wil dat ie gestolen wordt
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:30

WILLEMIJN232 schreef:
Als je je goed verdiept in de Bijbel zie je dat christelijke meditatie al vroeg zijn oorsprong vond in de Bijbel.In de Latijnse Bijbelvertaling wordt het genoemd meditari en dat is vertaald uit het woord Hebreeuwse woord hgh....dit betekent herkauwen, herhalen dus zodat het woord goed tot je doordringt
Joden doen dat met woorden uit de Thora, je overpeinst de woorden als het ware..
De Bijbel is alle eeuwen door de bron geweest waaruit de christelijke traditie putte, ook in het geval van de meditatie. Noem als voorbeeld maar even het Onze Vader. Dit gebed is door de eeuwen heen het onderwerp geweest van theologische, meditatieve en mystieke doordenking.
Juist om de voorthollende gedachten tot rust te brengen en je hart te openen voor God..
Ik kan zo nog wel even doorgaan met verhalen uit de Bijbel maar dan krijg je van die lange lappen tekst, zal ik niemand aandoen......
Dus tja, het is net met wat voor blik je er naar kijkt he? Dus beste Chatuliem, ik zou er maar wat minder denigrerend naar kijken en het zeer zeker niet als een zelfbedachte wijsheid omschrijven......
Je weet net zo goed als ik, dat het woord mediteren betekenisnuances heeft. De grondbetekenis is overdenken, mijmeren. Als je Gods woord overdenkt is heel wat anders dan met meditatieve technieken bezig te zijn. En idd, deze discussie is al zo oud als het christendom. Niet voor niets maakt Paulus er een punt van, dat je niet door bezig te zijn met deze technieken God kan zoeken. Want je opent een poort naar de duisternis. Het Thomasevangelie is niet voor niets afgewezen voor de canon, omdat dit geschrift een verstrengeling is van gnostiek en christendom. De kern van het meningsverschil tussen beide stromingen is de verlossing door Jezus Christus. Is dat voldoende of niet.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 26 augustus 2012, 13:33
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:34

JANS221 schreef:
Ik neem aan dat je niet elke vorm van meditatie afkeur? Als je onder meditatie het overpeinzen van het woord van God verstaat dan lijkt mij dat bijbels.
Bijvoorbeeld Jozua 1:8 en Psalm 1:2. In deze teksten staat in de Nederlandse vertaling het woord ‘overpeinzen’. In veel Engelse vertalingen wordt in deze verzen het woord ‘meditate’ gebruikt. In het Hebreeuws staat het werkwoord ‘hagah’.
Hier gaat het om het rationeel overdenken. Wat staat er, wat betekent het, wat kan ik er van leren, hoe raakt het mijn leven, hoe kan ik het toepassen.

Ook het stil worden voor God lijkt mij bijbels: stil worden, tot rust komen, je denken richten op God, zodat je je zorgen los kunt laten. Vertrouwen op God. Psalm 62:6 en 131:2
Ik heb mn antwoord al gegeven in een andere bijdrage.
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:35

CHATULIEM619 schreef:
Ik heb mn antwoord al gegeven in een andere bijdrage.

Ik zie het!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:36

JANS221 schreef:
Mooi Chatuliem! Ik heb zelf 2 kinderen met AD(H)D. Ze zijn gegroeid tot zelfstandige mensen, hebben hun opleiding afgemaakt, wonen zelfstandig, zijn (zelfs in dit crisisjaar) van baan gewisseld en functioneren goed. Natuurlijk moeten ze extra knokken en gaat niet alles vanzelf. Voor mij is dit ook een wonder en iets om dankbaar voor te zijn!
God doet ook op dit vlak wonderen he?
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:38

Heel mooi Chat en heel goed aangepakt. Heb zelf een ex partner en zoon met PDD-nos en inderdaad die boosheid is het moeilijkst en datgene wat het meest verlamt
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:48

WILLEMIJN232 schreef:
Ik werd vannacht wel even wakker van de regenbui die mijn phone liet horen...... Knipoog smiley
Leuk speelgoed in ieder geval....
CM zou eigenlijk ook een app moeten hebben. Je kan wel op je Iphone CM krijgen maar een eigen CM app zou ook wel leuk zijn...Hoewel????
Soms is het ook wel prettig, even geen CM...

ja spaaaarrrr me Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CANADIAN073

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:49

Ontroerend, heel mooi !!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CANADIAN073

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:49

Ontroerend, heel mooi !!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:50

WILLEMIJN232 schreef:
Ik kan je de nieuwste Iphone aanraden, reuze handig......ik heb een appp erop dan geeft hij een regenbuitje als het in je buurt over een halfuurtje gaat regenen.....lekker belangrijk natuurlijk maar wel leuk......
Knipoog smiley

oh welke app is dat?
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:54

ERIKA129 schreef:
Slechtste moment of moeilijkste Twijfelende smiley
Zo te moeten gaan condoleren bij een 17 jarig meisje dat de strijd tegen kanker heeft verloren!

Twee jaar geleden de ziekte geconstateerd... ze droeg het zo sterk en dapper doorging alles zonder klachten...
Een meisje dat vertrouwde op haar Heer en wist dat wat er gebeurde goed was! Ze mocht getuigen en kon daardoor haar ouders en zus tot hulp zijn in het feit dat zij moest gaan sterven...
Hoe mooi maar ook hoe onnoemelijk zwaar!!

krijg er kippenvel van 17 jaar nog maar. Moeilijk hoor.
Ik heb zoon die ook 17 is moet er niet aan denken.
Sterkte
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:57

WILLEMIJN232 schreef:
Hoe stroomt het dan via jou naar anderen? Hoe zie je dat in de praktijk???
Mooie woorden opschrijven is één maar de praktijk is dat niet het allerbelangrijkste?

mm zoals jij dit schrijft Willemijn lijkt het net of jij denkt dat ze dat in de praktijk niet doet. Maar dat bedoel je misschien niet?
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:00

Op de fiets naar huis van de kerk in de stromende regen Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:04

TINK100 schreef:
nog steeds begrijp ik niet wat dit stuk, over hoererij te maken heeft met yoga???
Ik zie yoga toch als heel iets anders dan hoererij......
En, welke waarde hecht je aan yoga? zie je het als ontspanningssoefeningen in deze drukke tijd? of neem je ook de achterliggende gedachten mee in je oefeningen?
hoe pas je de oefeningen toe....?
maar om de link te leggen tussen yoga en hoererij gaat mij te ver

Bij zulke grote bijbelstudie stukken kan je vaak, het eerste woord/de eerste zin, verbinden met het laatste woord/gedeelte laatste zin.

Nou, in de eerste zin was het kernwoord 'hoereerders' .

Het laatste gedeelte van de laatste zin: 'dient slechts tot bevrediging van het vlees'.

Als je die twee verbind krijg je: Hoereerders dienen slechts tot bevrediging van het vlees.

Ja, en wat dat verder met Yoga te maken heeft...? Smiley die vol vragen zit

Ja, zulke stukken bijbelstudie ken ik wel van eerst, zeker voor mensen die pas geloven en nauwelijks het verschil weten tussen goed en kwaad.

Je zag dat ook weleens in bijbelstudie boeken, voor mensen die helemaal niets van de bijbel weten...dacht ik...iig zoiets...

Heb 5 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.

Dus ja, goed bedoelt om erin te zetten, deed ik ook wellles..maar ja, dan krijg je geen discussie en ja, gewoon wat teksten aan elkaar plakken.. en dan al helemaal niet met fouten erin van tekstopmaak. Niet naar jou persoonlijk hoor Filia.... Verlegen lachende smiley

Ik zie Yoga wel als ontspanningsoefeningen..
Ja, de link met hoereerders ed met yoga maken gaat me ook tever, veel te ver. Zelfs gewoon absurd.
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:08

MARIO216 schreef:
Nog voor dat ik op vakantie ben geweest al een korte vakantie geboekt tussen de kerst en oud- en nieuw.

haha ik ook al ga pas 1 september naar Zeeuws Vlaanderen maar heb al een vakantie geboekt in november naar Vlieland
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:11

ERIKA129 schreef:
Enne waarom moet ZIJ verhuizen en niet hij??? Smiley die vol vragen zit

Als Hij aan zee woont wil ik daar best over nadenken
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:14

Heb vandaag vrij dus maak ik dan iets bijzonders op zondag: hartige taart met kip en courgette
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:21

Ik heb de buren net ook even mee laten genieten.......

http://www.youtube.com/watch?v=C3TUWU_yg4s&feature=related

Hallelujah! For the Lord God Omnipotent reigneth. Hallelujah!
The Kingdom of this world is become the Kingdom of our Lord and of His Christ; and He shall reign for ever and ever, King of Kings and Lord of Lords! And He shall reign for ever and ever. Hallelujah!
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:23

JANS221 schreef:
Ik heb de buren net ook even mee laten genieten.......

http://www.youtube.com/watch?v=C3TUWU_yg4s&feature=related

Hallelujah! For the Lord God Omnipotent reigneth. Hallelujah!
The Kingdom of this world is become the Kingdom of our Lord and of His Christ; and He shall reign for ever and ever, King of Kings and Lord of Lords! And He shall reign for ever and ever. Hallelujah!

Heel mooi
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:26

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Gefrustreerde smiley Zieke smiley Woedende smiley

zo het komt wel weer goed met me... even afreageren Clown smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Agenda
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4407 4408 4409 4410 4411 4412 4413 ... 6194 Volgende
Pagina 4410 van 6194