Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:29
|
|
|
BERT168 schreef: | Heel goed Chatuliem,ik vind je bijdragen in dit topic zeer goed verwoord,en goed onderbouwd! je pakt de juiste teksten erbij,ik kan me hier goed in vinden.
het valt me vooral op dat de Yoga aanhangers vooral hun eigen mening hier neerzetten,terwijl dat als we ons tenminste christen willen noemen,we alles zoveel mogelijk vanuit de bijbel moeten onderbouwen,de bijbel is toch HET boek waar we ons geloof uit putten,en waar we onze inspiratie uit moeten halen?
als we alleen onze eigen mening steeds willen laten gelden wordt het idd een eigendunkelijk godsdienst,en kunnen we beter de huidige bijbel aanpassen aan onze eigen inzichten,be bijbel is de basis en we moeten oppassen dat we niet afdwalen. |
Jammer dat dan dat je de Bijbel een beetje selectief leest, vooral de stukken die wel in je straatje passen.... Als je de Bijbel goed leest weet je dat meditatie en yoga al van oudsher aanwezig waren.......En heb je zelf weleens aan meditatie en yoga gedaan dat je er zo'n mening over hebt? Het is te vergelijken als spreken in tongen......heb ik hier al eens geschreven......de een is stil voor God en de ander gaat ze ver naar binnen dat hij op een of andere manier in tongen gaat spreken......of het als een wonder gaat beschouwen als je nog verzekerd bent als je fiets gestolen is........ Als je weet dat zelfs Luther en Calvijn mediteerden? Calvijn vond dat gebeden zonder woorden de beste gebeden waren, wij moeten met het hart naar God is een uitspraak van hem........ Dus je kan wel in tongen gaan spreken wat niemand kan verstaan maar je kan ook de verstilling zoeken wat men hier zo occult vind...... In de Evangelische beweging kent men die verstilling-helaas- niet.....Zo'n dienst is niet doordrenkt met stilte maar met lawaai. Daar houdt niet iedereen van en gelukkig hebben wij zo'n verscheidenheid aan geloofsgemeenschappen dat je die keuze hebt om lid te zijn van een kerk waar ze wel de stilte zoeken door meditatie of wat dan ook.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 27 augustus 2012, 11:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:31
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Ik schakelde pas later in en heb je verhaal gelezen Chat...
Een mooi verhaal...ik herken er veel in.... En toch kom ik niet uit de Evangelische kring.... |
Toch heb je het vaak over het kruis wat je moet dragen? Als je dan zoveel wonderen ervaart is dat dan toch ook niet te zwaar???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:35
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het zijn jouw argumenten en jouw gelijk.......en die strijd van jou is net zo persoonlijk omdat je gewoon niet wil accepteren dat er ook christenen zijn die er anders over denken.....Dus persoonlijke strijd????Van wie? Eerder kortzichtig gedacht waar je maar aan blijft vast houden en absoluut niet eens open staat voor andere meningen....... En ergens goed bij voelen is zeker wel een argument net zoals geloven ook een gevoel en een ervaring is.......is in tongen spreken geen ervaring met een gevoel???? Je gaat er niet alleen inhoudelijk in je schoffeert ook andere mensen met je uitlatingen....... | Dat vind ik heel sterk wat je nu schrijft. Ik laat gewoon de bijbel spreken, en daarmee schoffeer ik mensen? Vreemde redenatie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Zeker wel Roelande omdat ik vind dat Felia dingen schrijft die zo ontzettend beneden alle peil zijn...... | Ze citeert gewoon de bijbel en geeft bijbelse principes weer. Je kunt haar niet verwijten dat ze dingen schrijft die beneden peil zijn. Heb je zelf wel eens de bijbel gelezen? Dit vind je daar allemaal terug... Ik denk dat daar het probleem zit, wij geloven de bijbel zoals hij is. Jij neemt de bijbel niet meer serieus en komt met je eigen waarheden aanzetten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dat vind ik heel sterk wat je nu schrijft. Ik laat gewoon de bijbel spreken, en daarmee schoffeer ik mensen? Vreemde redenatie... | Jij laat de bijbel niet spreken, je spreekt zelf.....significant verschil Chatuliem......en vooral de passages die je wel uitkomen en dan wals je maar over de oprechte gevoelens van anderen heen terwijl jezelf absoluut geen kritiek kan verdragen...... Als je dat zelfinzicht nog niet hebt???? realiseer je wel dat christelijke meditatie een groot goed is in kerkelijk Nederland........Dus al die kerken zijn occult bezig? ja, in jouw ogen.....maar jij bent God niet.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 27 augustus 2012, 11:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:41
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Toch heb je het vaak over het kruis wat je moet dragen? Als je dan zoveel wonderen ervaart is dat dan toch ook niet te zwaar??? |
Ik was een mens he...weet je nog?? Met fouten en gebreken....
Dan leef je soms in de dalen...soms op hoge bergen... En toch??? Geeft God kracht naar kruis!!! Maar dat wil toch niet zeggen dat ik dat ALTIJD zie?? Zoveel wonderen hoef ik niet te zien...(zei ik ook niet) 1 is al genoeg!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jij laat de bijbel niet spreken, je spreekt zelf.....significant verschil Chatuliem......en vooral de passages die je wel uitkomen en dan wals je maar over de oprechte gevoelens van anderen heen terwijl jezelf absoluut geen kritiek kan verdragen...... Als je dat zelfinzicht nog niet hebt???? realiseer je wel dat christelijke meditatie een groot goed is in kerkelijk Nederland........Dus al die kerken zijn occult bezig? ja, in jouw ogen.....maar jij bent God niet..... | Je misbruikt het woord meditatie weer. Ik heb vaker aangegeven dat er een verschil is tussen over Gods woord mediteren en meditatieve technieken gebruiken. En als je de bijbel echt tot je hart laat spreken, zul je zelf ook wel tot die conclusie komen. Ik heb je uitgebreid uitgelegd wat de visie van Paulus was op dit gebied, wie oren heeft die hore....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 27 augustus 2012, 11:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:54
|
|
|
DJES101 schreef: | NIET OP IEDERS VOORHOOFD STAAT HOE HET MET HEN VAN BINNEN GAAT VAAK HEEFT MENIG HART TIJDENS HET LACHEN TOCH NOG SMART... |
mooi weer, ha ha je doet niets anders als mooie kreten plaatsen hier.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:55
|
|
|
wat op de foto in je pro staat is ook heel mooi, de waarheid is niet bang voor vragen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:56
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jammer dat dan dat je de Bijbel een beetje selectief leest, vooral de stukken die wel in je straatje passen.... Als je de Bijbel goed leest weet je dat meditatie en yoga al van oudsher aanwezig waren.......En heb je zelf weleens aan meditatie en yoga gedaan dat je er zo'n mening over hebt? Het is te vergelijken als spreken in tongen......heb ik hier al eens geschreven......de een is stil voor God en de ander gaat ze ver naar binnen dat hij op een of andere manier in tongen gaat spreken......of het als een wonder gaat beschouwen als je nog verzekerd bent als je fiets gestolen is........ Als je weet dat zelfs Luther en Calvijn mediteerden? Calvijn vond dat gebeden zonder woorden de beste gebeden waren, wij moeten met het hart naar God is een uitspraak van hem........ Dus je kan wel in tongen gaan spreken wat niemand kan verstaan maar je kan ook de verstilling zoeken wat men hier zo occult vind...... In de Evangelische beweging kent men die verstilling-helaas- niet.....Zo'n dienst is niet doordrenkt met stilte maar met lawaai. Daar houdt niet iedereen van en gelukkig hebben wij zo'n verscheidenheid aan geloofsgemeenschappen dat je die keuze hebt om lid te zijn van een kerk waar ze wel de stilte zoeken door meditatie of wat dan ook..... | Wil je ons echt doen geloven dat Luther en Calvijn in de lotushouding zaten bij het bidden. Dat bij het bidden de overdenking hoort, klopt, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met speciale technieken. Je wilt ons doen geloven dat tongentaal hetzelfde is als yoga? We hebben eerder aangegeven dat het gaat om de bron van waaruit je put.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 27 augustus 2012, 11:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:58
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wil je ons echt doen geloven dat Luther en Calvijn in de lotushouding zaten bij het bidden. Dat bij het bidden de overdenking hoort, klopt, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met speciale technieken. Je wilt ons doen geloven dat tongentaal hetzelfde is als yoga? We hebben eerder aangegeven dat het gaat om de bron van waaruit je put. |
Ik heb ook een tijd aan yogha gedaan, geloof me yogha is iets heel anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je misbruikt het woord meditatie weer. Ik heb vaker aangegeven dat er een verschil is tussen over Gods woord mediteren en meditatieve technieken gebruiken. En als je de bijbel echt tot je hart laat spreken, zul je zelf ook wel tot die conclusie komen. Ik heb je uitgebreid uitgelegd wat de visie van Paulus was op dit gebied, wie oren heeft die hore.... |
Ik misbruik niets Chatuliem en jammer voor jou maar ik ken de Bijbel ook heel goed....en tevens ben ik een oprecht christen maar wel één die verder kijkt dan haar neus lang is.........dus je hoeft niet voor mij in te vullen wat ik wel of niet begrijp of wel of niet mag geloven....... ben ik zelf heel goed toe in staat....... Geloof jij nu maar je Evangelie geloof met wonderen en tongentalen en dan hou ik het wel bij mijn geloof met verstilling en je hart open zetten voor God.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:20
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wil je ons echt doen geloven dat Luther en Calvijn in de lotushouding zaten bij het bidden. Dat bij het bidden de overdenking hoort, klopt, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met speciale technieken. Je wilt ons doen geloven dat tongentaal hetzelfde is als yoga? We hebben eerder aangegeven dat het gaat om de bron van waaruit je put. |
Je begrijpt het niet Chatuliem , je blijft maar ronddraaien in je Evangeliegedachten en je denkt dat je maar van alles -en zeker ongenuanceerd- mag zeggen.....hoezo star en levend geloof????? Is de lotushouding ook al occult??????
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 27 augustus 2012, 12:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:24
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jammer dat dan dat je de Bijbel een beetje selectief leest, vooral de stukken die wel in je straatje passen.... Als je de Bijbel goed leest weet je dat meditatie en yoga al van oudsher aanwezig waren.......En heb je zelf weleens aan meditatie en yoga gedaan dat je er zo'n mening over hebt? Het is te vergelijken als spreken in tongen......heb ik hier al eens geschreven......de een is stil voor God en de ander gaat ze ver naar binnen dat hij op een of andere manier in tongen gaat spreken......of het als een wonder gaat beschouwen als je nog verzekerd bent als je fiets gestolen is........ Als je weet dat zelfs Luther en Calvijn mediteerden? Calvijn vond dat gebeden zonder woorden de beste gebeden waren, wij moeten met het hart naar God is een uitspraak van hem........ Dus je kan wel in tongen gaan spreken wat niemand kan verstaan maar je kan ook de verstilling zoeken wat men hier zo occult vind...... In de Evangelische beweging kent men die verstilling-helaas- niet.....Zo'n dienst is niet doordrenkt met stilte maar met lawaai. Daar houdt niet iedereen van en gelukkig hebben wij zo'n verscheidenheid aan geloofsgemeenschappen dat je die keuze hebt om lid te zijn van een kerk waar ze wel de stilte zoeken door meditatie of wat dan ook..... |
Willemijn wil je mij eens de teksten aanreiken waar in de Bijbel over yoga gesproken wordt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:26
|
|
|
ANNA415 schreef: | ons geplaagzien te overleven  |
En een beetje terug plagen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JEROMMEKE798
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:28
|
|
|
Vier Avondmaal gerust thuis"
"Het zou zeker goed zijn wanneer gezinnen thuis het Avondmaal vieren. Het Avondmaal is zeker niet alleen voor de eredienst bedoeld," zegt John van Braam, voorganger van de Evangelische Gemeente Hebron in Den Ham. "Ook wanneer iemand tijdens een pastoraal gesprek aangeeft graag op dat moment het Avondmaal te willen vieren, moet daar een mogelijkheid voor zijn." Van Braam leidt in zijn gemeente iedere maand het het sacrament waarbij wordt stilgestaan bij de dood en opstanding van Jezus Christus.
"Het gedenken van het lijden van Christus versterkt ook de onderlinge geestelijke band van gelovigen," vervolgt Van Braam. "Op dat moment worden we ons als christenen bewust waar het allemaal om draait. Op die momenten is het goed om stil te zijn en zo te luisteren naar Gods Geest. Het kan voorkomen dat iemand het vervolgens op zijn of haar hart krijgt om een broeder of zuster in liefde te vermanen of te bemoedigen. Het Avondmaal is een mooi moment om tegenover iemand uit te spreken wat hij of zij nodig heeft. Het kan ook voorkomen dat iemand spontaan een loflied inzet."
Kerkje spelen De voorganger onderstreept dat het bij het Avondmaal niet gaat om de vorm. "Daarom is het goed als we voortdurend over Jezus' opstanding praten. Als we ons daar niet van bewust zijn, blijft het bij kerkje spelen." Over deelname van kinderen aan het Avondmaal, zegt Van Braam: "Daarvoor zijn de ouders aansprakelijk. Tegelijkertijd zijn volgers van Jezus zelf verantwoordelijk of ze wel of niet het brood en de wijn tot zich nemen. We hebben ervoor gekozen het Avondmaal niet te beperken voor onze gemeenteleden. Ook bezoekers die behoren tot het lichaam van Christus zijn welkom."
"Voordat mensen deelnemen aan het Avondmaal, maak ik altijd duidelijk waarom we het offer van Jezus vieren. Wanneer mensen nog niet zeker weten of ze Hem toebehoren, raden wij het af om mee te doen." Van Braam leidt een in 2003 opgerichte gemeente met ongeveer 45 leden. "Het voordeel van dit aantal is dat er goed gelet wordt op ieder individu. Tegenwoordig zijn de megakerken in opkomst. Het gevaar is dat mensen zich vervolgens verschuilen achter de grote massa. In de massa is het nu eenmaal erg moeilijk om met iedereen persoonlijk in gesprek te komen."
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:30
|
|
|
JEROMMEKE798 schreef: | Vier Avondmaal gerust thuis"
"Het zou zeker goed zijn wanneer gezinnen thuis het Avondmaal vieren. Het Avondmaal is zeker niet alleen voor de eredienst bedoeld," zegt John van Braam, voorganger van de Evangelische Gemeente Hebron in Den Ham. "Ook wanneer iemand tijdens een pastoraal gesprek aangeeft graag op dat moment het Avondmaal te willen vieren, moet daar een mogelijkheid voor zijn." Van Braam leidt in zijn gemeente iedere maand het het sacrament waarbij wordt stilgestaan bij de dood en opstanding van Jezus Christus.
"Het gedenken van het lijden van Christus versterkt ook de onderlinge geestelijke band van gelovigen," vervolgt Van Braam. "Op dat moment worden we ons als christenen bewust waar het allemaal om draait. Op die momenten is het goed om stil te zijn en zo te luisteren naar Gods Geest. Het kan voorkomen dat iemand het vervolgens op zijn of haar hart krijgt om een broeder of zuster in liefde te vermanen of te bemoedigen. Het Avondmaal is een mooi moment om tegenover iemand uit te spreken wat hij of zij nodig heeft. Het kan ook voorkomen dat iemand spontaan een loflied inzet."
Kerkje spelen De voorganger onderstreept dat het bij het Avondmaal niet gaat om de vorm. "Daarom is het goed als we voortdurend over Jezus' opstanding praten. Als we ons daar niet van bewust zijn, blijft het bij kerkje spelen." Over deelname van kinderen aan het Avondmaal, zegt Van Braam: "Daarvoor zijn de ouders aansprakelijk. Tegelijkertijd zijn volgers van Jezus zelf verantwoordelijk of ze wel of niet het brood en de wijn tot zich nemen. We hebben ervoor gekozen het Avondmaal niet te beperken voor onze gemeenteleden. Ook bezoekers die behoren tot het lichaam van Christus zijn welkom."
"Voordat mensen deelnemen aan het Avondmaal, maak ik altijd duidelijk waarom we het offer van Jezus vieren. Wanneer mensen nog niet zeker weten of ze Hem toebehoren, raden wij het af om mee te doen." Van Braam leidt een in 2003 opgerichte gemeente met ongeveer 45 leden. "Het voordeel van dit aantal is dat er goed gelet wordt op ieder individu. Tegenwoordig zijn de megakerken in opkomst. Het gevaar is dat mensen zich vervolgens verschuilen achter de grote massa. In de massa is het nu eenmaal erg moeilijk om met iedereen persoonlijk in gesprek te komen." |
En wat is jouw mening hierover Jerommeke?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:36
|
|
|
Dat klinkt...alsof Chat ...het verkeerd doet.... Jammer is dat toch.... Wat een verbitterde woorden....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:02
|
|
|
In dit antwoord kan ik me vinden. Als je terug gaat naar de bron waar het vandaan komt: vanuit het hindoisme/india, zij geloven niet in de GOD van de bijbel. Zij geloven in het goddelijke in jezelf zoeken. Ik geloof dat het belangrijk is als je in Christus bent, dan heb je geen yoga nodig. In Cristhus vind je alles. Maar ja, zo denk ik erover
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JEROMMEKE798
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:04
|
|
|
Wel "Roelande", om het in het kort samen te vatten:
Toen Jezus zei : "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar !! ben Ik in hun midden" Had ik zelf de indruk ( en misschien wel veel meer mensen met mij) dat Jezus bedoelde "M i n s t e n s" De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking dat je met 1 of 2 mede-gelovigen veel meer tot elkaars hart spreekt ( en de Heer tot Ons/Mijn hart spreekt/kan spreken) dan in een grote groep waar je je makkelijk achter elkaars verantwoordelijkheid kunt verschuilen. Daardoor kun je een grote mate van zegen mislopen. Kan hier nog uitgebreider over uitweiden maar dit is hoop ik duidlijk voor zo ver??
Romke
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:38
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Dat klinkt...alsof Chat ...het verkeerd doet.... Jammer is dat toch.... Wat een verbitterde woorden.... |
Dat klinkt niet zo Zeeland, ik vind ook dat Chatuliem niet open staat voor andere meningen....en dat is inderdaad jammer....andersdenkenden hoef je per definitie niet te veroordelen toch? Verbitterd, ook dat niet, meer verdrietig omdat er getwijfeld wordt aan mijn christen zijn en christelijk geloof wat ik oprecht belijd, misschien niet zoals jullie dat beleven en ervaren maar zeker niet minder oprecht....... Geloven en christen zijn is iets wat nooit af is. Maar je moet er wel voor waken net als in het Genesis verhaal dat mensen denken dat zijzelf God zijn en van alles kunnen zeggen en denken. En dat is ook wat Paulus probeert te zeggen: Probeer in de buurt te blijven van wat Jezus ons leert. proberen het leven en de liefde te laten zegevieren. proberen, want het leven is weerbarstig genoeg daar weet jij ook alles van. Bij ieder wonder wat er gebeurd en blijdschap die je ervaart staat ook weer een verdrietige gebeurtenis die in je gedachten naar boven komt. Ik ervaar dat dagelijks als ik naar mijn kleinkinder tweeling kijk. Boven het geluk wat die brengen is er ook het verdriet dat ik vroeger, net als jij, een kindje verloren ben die ook graag had willen leven. Maar wat is het dan fijn dat je gezien wordt door God. ook al ervaar je dat je vaak tekort schiet maar gelukkig mag je vertrouwen dat God uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort zal aanvullen. en dan merk je ook dat geloven en leven eigenlijk nooit af is en dat je zaken ook nooit echt kan afsluiten. Het blijft bij je leven horen. En maakt het dan uit of je in tongen bid of mediteert of wat dan ook? Ik denk dat het belangrijkste is dat je weet en geloofd dat de oorsprong van ons leven bij God ligt, God in mijn ogen een bron van liefde en zegen.....en niet van gekissebis of je nu occult mediteert of wel of niet in wonderen geloofd.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 27 augustus 2012, 13:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:40
|
|
|
JEROMMEKE798 schreef: | Wel "Roelande", om het in het kort samen te vatten:
Toen Jezus zei : "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar !! ben Ik in hun midden" Had ik zelf de indruk ( en misschien wel veel meer mensen met mij) dat Jezus bedoelde "M i n s t e n s" De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking dat je met 1 of 2 mede-gelovigen veel meer tot elkaars hart spreekt ( en de Heer tot Ons/Mijn hart spreekt/kan spreken) dan in een grote groep waar je je makkelijk achter elkaars verantwoordelijkheid kunt verschuilen. Daardoor kun je een grote mate van zegen mislopen. Kan hier nog uitgebreider over uitweiden maar dit is hoop ik duidlijk voor zo ver??
Romke |
Je bedoeld dat er er weer een Censura Morem (geloof dat het zo heet) moet komen? Ik dacht dat dat ook nog wel in veel kerken is? Zeker in de strenge refo dromes verwacht ik dat......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je bedoeld dat er er weer een Censura Morem (geloof dat het zo heet) moet komen? Ik dacht dat dat ook nog wel in veel kerken is? Zeker in de strenge refo dromes verwacht ik dat...... |
Thanks dan ben ik hierbij een strenge refo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je bedoeld dat er er weer een Censura Morem (geloof dat het zo heet) moet komen? Ik dacht dat dat ook nog wel in veel kerken is? Zeker in de strenge refo dromes verwacht ik dat...... |
Ik ben wel benieuwd hoe je tot de link naar Censura Morum komt ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:47
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik ben wel benieuwd hoe je tot de link naar Censura Morum komt ?? |
Idd die link zie ik ook niet helemaal!! Censura Morum is wat anders dan avondmaal hoor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:52
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Thanks dan ben ik hierbij een strenge refo  |
bedoel ik niet lelijk hoor.....maar dat weet je wel....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:55
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik ben wel benieuwd hoe je tot de link naar Censura Morum komt ?? |
Omdat ik lees in bovenstaand stukje dat veel mensen zich achter de massa verschuilen met het Avondmaal ? Toen bedacht ik me dat daar in veel kerken toch een Censura Morum gehouden wordt? Als je daar niet heen gaat kan je je natuurlijk nog achter de massa verschuilen in grote kerken..... Dus eigenlijk gewoon een gedachtekronkel....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:07
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat klinkt niet zo Zeeland, ik vind ook dat Chatuliem niet open staat voor andere meningen....en dat is inderdaad jammer....andersdenkenden hoef je per definitie niet te veroordelen toch? Verbitterd, ook dat niet, meer verdrietig omdat er getwijfeld wordt aan mijn christen zijn en christelijk geloof wat ik oprecht belijd, misschien niet zoals jullie dat beleven en ervaren maar zeker niet minder oprecht....... Geloven en christen zijn is iets wat nooit af is. Maar je moet er wel voor waken net als in het Genesis verhaal dat mensen denken dat zijzelf God zijn en van alles kunnen zeggen en denken. En dat is ook wat Paulus probeert te zeggen: Probeer in de buurt te blijven van wat Jezus ons leert. proberen het leven en de liefde te laten zegevieren. proberen, want het leven is weerbarstig genoeg daar weet jij ook alles van. Bij ieder wonder wat er gebeurd en blijdschap die je ervaart staat ook weer een verdrietige gebeurtenis die in je gedachten naar boven komt. Ik ervaar dat dagelijks als ik naar mijn kleinkinder tweeling kijk. Boven het geluk wat die brengen is er ook het verdriet dat ik vroeger, net als jij, een kindje verloren ben die ook graag had willen leven. Maar wat is het dan fijn dat je gezien wordt door God. ook al ervaar je dat je vaak tekort schiet maar gelukkig mag je vertrouwen dat God uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort zal aanvullen. en dan merk je ook dat geloven en leven eigenlijk nooit af is en dat je zaken ook nooit echt kan afsluiten. Het blijft bij je leven horen. En maakt het dan uit of je in tongen bid of mediteert of wat dan ook? Ik denk dat het belangrijkste is dat je weet en geloofd dat de oorsprong van ons leven bij God ligt, God in mijn ogen een bron van liefde en zegen.....en niet van gekissebis of je nu occult mediteert of wel of niet in wonderen geloofd..... |
Ja dat is ook erg als een ander denkt te kunnen beoordelen of jij wel of niet een kind van God bent.... en de oprechtheid van jouw geloof betwist. We kunnen beter bij onszelf blijven wat dit betreft. Je mág anders denken over zaken, je mág vragen hebben... maar oordelen of iemand Zijn kenmerk draagt... is een heel ander verhaal. Oordelen of iemand wel of niet christen is in de praktijk en of zijn of haar woorden stroken met diens gedrag vind ik een zelfde verhaal.. er kunnen ongeziene redenen zijn waarom iemand handelt. Naar mijn gevoel kan er iets niet kloppen maar wie ben ik om dit aan te merken als onchristelijk als ik de context en de redenen niet ken?
Hoe dan ook... we zijn één in het belangrijkste en de opdracht is : Opdat zij één zijn zoals Wij één zijn. Dan kunnen we anders denken en dat mag, verschillen mogen er zijn... en toch één..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:13
|
|
|
kan iemand deze leek ff uitleggen wat Censura Morem in houdt???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:17
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Omdat ik lees in bovenstaand stukje dat veel mensen zich achter de massa verschuilen met het Avondmaal ? Toen bedacht ik me dat daar in veel kerken toch een Censura Morum gehouden wordt? Als je daar niet heen gaat kan je je natuurlijk nog achter de massa verschuilen in grote kerken..... Dus eigenlijk gewoon een gedachtekronkel....  |
aha
|
|
Naar boven |
|
|