| Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:08
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Weet je wat me opvalt in deze redenatie? Dat we allemaal Gods Woord zeggen belangrijk te vindn, maar uieindelijk ons er niets van aantrekken en vooral de ander daar ook niet op willen wijzen. |
Het is een ieder zijn verantwoordelijkheid, wat men zegt en doet. We hebben niet te oordelen, over wat een ander doet en laat. Ik hou niet van wijzende vingers. Ik ben verantwoordelijk voor MIJN daden en NIET de daden van een ander. Als ik wil samenwonen dan doe ik dat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:11
|
|
|
|
| RELLOK036 schreef: | mensen blijf dan ook van die bus rode verf af  | schop hem dan ook niet om
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:19
|
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op vrijdag 7 mei 2010, 16:49
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:36
|
|
|
|
| RELLOK036 schreef: | Cross het is me al vaker opgevallen... dat je in mijn ogen teveel met strooit... Wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen?? In iedergeval haal je in mijn ogen vaak de "kracht" uit de stukjes die je plaatst beetje jammer. |
er valt je de laatste tijd wel heel veel op Rell, lijkt wel of ik jouw pispaaltje aan het worden ben, maar daar bedank ik vriendelijk voor. 
Maar ik wil je wel vertellen hoor waarom ik gebruik. Ik vond de uitleg van Henk heel goed en duidelijk, dus zie het als een bedankje.
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 29 april 2010, 14:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELOY025
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:37
|
|
|
|
over oordelen gesproken, velen onder ons weten wel wat er staat in . 1 Korintiërs 5 maar lees het nog eens door
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:39
|
|
|
|
cross, het valt me de laatste tijd op..... dat je reacties stimulerend en positief getint zijn!
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op donderdag 29 april 2010, 14:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:43
|
|
|
|
HANNAH810 schreef: prima chat; dan verwachten we je vervolg op "het voorschot" en de paralellen tussen besnijdenis en doop zijn logisch, ze symboliseren beide het verbond van God met ons mensen....
| CHATULIEM619 schreef: | | ff naar de dokter, is iets belangrijker |
en ben je al weer terug van de dokter chat, of mocht je blijfen logeren??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BADS959
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 14:56
|
|
|
|
Geheim 1: Hij kijkt naar elke mooie vrouw.
Dat doen alle manen, wat er niet verteld word is hoe er naar een mooie gekeken word! Je mag een mooie schepsel bewonderen, oke! Of fout, die begeren.
Geheim 2: Hij voetbalt om jou te ontlopen.
Hier ben ik niet mee eens, iedereen heeft zijn eigen leven, sporten hoort er ook bij, dat doe je niet om je partner te onlopen.
Geheim 3: Hij vindt het niet leuk als jij meer verdient
Ben ik helemaal niet mee eens.
Geheim 4: Hij fixt graag iets.
Dit is ook afhankelijk van de persoon, iets graag fixen,…moet ook gelegen zijn.
Geheim 5: Hij heeft verlatingsangst.
Dit is ook afhankelijk van de persoon, kan zowel man als vrouw zijn die dat hebben.
Geheim 6: Hij blijft een jochie.
Dit is ook afhankelijk van de persoon, de ene heeft dat de andere weer niet.
Geheim 7: Hij vertrouwt jou ook niet.
Ik ben er niet mee eens, als je een partner hebt moet je die vertrouwen, anders heeft geen zin om verder samen te gaan. Meestal is hiervoor aanleiding gegeven.
Geheim 8: Hij heeft een Pinkeltje complex.
Dit is ook afhankelijk van de persoon, de ene heeft dat de andere weer niet.
Laatst aangepast door
|
BADS959
|
op vrijdag 30 april 2010, 07:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 15:07
|
|
|
|
ijsje was lekker... heb er nog meer....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 15:13
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | Ook de maand april is warmer dan gemiddeld. Deze maand 1,5 graad warmer dan gemiddeld. De klimaatopwarming gaat onverminderd door.
Een volgende regering ontkomt er gewoon niet aan om fors in het milieu (en dus ook in het klimaat) te investeren......
Verder zullen tussen nu en 2020 de feiten m.b.t. de klimaatopwarming de laatste tegenstribbelende politici op de knieën dwingen, denk ik..... |
Alsof het alleen maar nadelen heeft dat de aarde opwarmt....
Oplossing: vroeger bouwden schuilkelders tegen atoombomaanvallen. Nu bouwen we voortaan koelcellen, voor als het echt warm wordt!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 15:16
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ijsje was lekker... heb er nog meer.... |
Ik heb het eerste ijsje al op. Tjonge, aardbeienijs....
Om te zo lekker!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 15:41
|
|
|
|
Hoe jij in het leven staat, hangt voor een groot deel af van hoe jij over jezelf denkt. Je antwoord op de vraag 'wie ben ik?'zegt hoe je zelfbeeld is. Hoe je jezelf ziet heeft invloed op de groei van je geestelijke leven. Dit speelt een grote rol bij het hanteren van geestelijke crisissen en aanvallen van de satan. Daarom behandelen we dit thema in deze serie basislessen.
Het is een basisgegeven dat elk mens wil weten en ervaren dat hij nuttig is. Ieder mens verlangt naar verbondenheid, naar aanvaarding ontvangen en aanvaarding geven. Die dingen geven hem/haar een bestaansreden. Wie jij bent, heeft veel te maken met jouw relaties met anderen. Tegelijkertijd wil je, los van anderen, een persoon zijn. Tijdens de zoektocht waarin je enerzijds probeert íemand te worden'en anderzijds 'jezelf aan anderen te binden', ervaren veel mensen in deze tijd een identiteitscrisis. Ze vragen zich af: Wie ben ik? Wie heeft mij nodig? Wat doe ik hier op aarde en waarom besta ik eigenlijk?
Het ontwikkelen van een zelfbeeld
In de loop der tijd heb jij (net als ieder mens) een zelfbeeld opgebouwd, aan de hand van een door jou zelf ontworpen meetlat. Ingrediënten voor deze meetlat heb je overal gekregen waar je mensen ontmoette. Belangrijke mensen die jou veel ingrediënten aanreikten zijn je ouders, broers en zussen, leerkrachten, familie en andere opvoeders. Toen je ouder werd, waren het je vrienden en klasgenoten. Het ene ingrediënt dat mensen je bieden neem je gretig aan omdat je die persoon zo belangrijk vindt. Een ander ingrediënt neem je gedwongen in je meetlat op, omdat die persoon nu eenmaal het gezag heeft om jouw gedrag goed of af te keuren. Een paar voorbeelden van ingrediënten. Je bent lief als... Mama houdt van je als... Drukke kinderen zijn vervelend. Dik zijn hoort niet. Je zusje doet tenminste... Je doet nooit wat fout. Veel bezit betekent status. Alleen vwo telt mee. Je bent iemand als je carrière maakt. Je hoort pas bij als je de nieuwste BMW rijdt. Als je bent zoals die of die, dan ben je belangrijk. Allerlei ingriënten die jij gedwongen of vrijwillig aangenomen hebt, vormen met elkaar een meetlat kom je misschien wel tot de conclusie dat je het redelijk gedaan hebt, omdat je gelijk bent aan... Maar vaak kom je tot de ontdekking dat je minder bent dan... Je voldoet niet. Wat is jou meetlat? Uit welke ingrediënten is jouw meetlat samengesteld? Heb je daar inzicht in?
Gevolgen
Jezelf naast je eigen meetlat leggen, leidt vaak tot problemen met een of meerdere van de volgende zaken: zelfkoestering, zelfzucht, zelfbeklag, zelfmedelijden, minderwaardigheidsgevoelens, kritich zijn, jaloers zijn, roddelziek zijn, kwaad spreken, slecht tegen kritiek kunnen, sceptisch zijn, enzovoort. Het kan zijn dat je jezelf op een onredelijke manier vergelijkt met anderen, wat leidt tot minderwaardigheidsgevoelens. Misschien heb je misplaatste schuldbesef of eerder agressieve gevoelens:'Ik ben ik en niemand doet me wat!'
Mogelijk ontken je problemen of vlucht je ervoor. Mogelijk kun je niet geloven dat anderen vertrouwen in jou stellen. Je durft geen mensen te vertrouwen, je hebt weinig vrienden en ervaart problemen in diepgaande verhoudingen met andere mensen.
Het grootste probleem van dit zelfbeeld is echter dat je nog nooit je levensdoel begrepen hebt. Je gestalte te geven, aan de hand van zelfgemaakte meetlat. Je hebt prestaties geleverd, je hebt uit alle macht geprobeerd om je te gedragen zoals je dacht dat mensen dat het liefst wilden, om bevestigt te worden. Je hebt geprobeerd status op te bouwen, rijkdom te verwerven enz. Als je jouw zelfbeeld op deze fundamenten gebouwd hebt, bevredigt dit ten diepste niet. Het is van oppervlakkigeen voorbijgaande aard. Je zelfbeeld is afhankelijk van de omstandigheden en daardoor zeer kwetsbaar.
Herken jij jezelf hierin? Schrik je van de ontdekking dat jouw zelfbeeld gebouwd is op wankele fundamenten, die zeer relatief zijn?
Wat de Bijbel over jou zegt
Als je eerlijk over jezelf na wilt denken, en je wilt de waarheid over jezelf weten, begin dan niet bij je gedachten over jezelf, die gevormd zijn naar de relatieve zelfgemaakte meetlat. Begin bij de onafhankelijke waarheid. De Bijbel zegt: Alles wat wáár is, bedenkt dat! (Fil.4:8) En wat is meer waarheid dan de woorden van God?
Wat zegt God over jou? Als we dit in Gods Woord onderzoeken, komen we tot de ontdekking dat ons bestaan, en daardoor het beeld van de mens, is gestempeld door drie grote gebeurtenissen:
1. We zijn schepselen van God. God heeft jou gewild. Hij heeft je geschapen naar Zijn beeld en naar Zijn gelijkenis. Jij als mens was de kroon op Gods schepping. Je bent door Hem geborduurd. Je bent het werk van Zijn handen. Hij heeft jou geschapen met het doel Zichzelf te verheerlijken. (Jes.43:7)
2. We zijn gevallen schepselen. Door de zondeval heb je een zondig natuur gekregen. Je hebt een hart dat arglistig is en geneigd is tot alle kwaad. (Jer.17:9) De Bijbel noemt dat je 'vlees'. Dit vlees is zo verdorven dat God er niets meer aan op kon knappen. Jij, de kroon van Gods schepping, koos voor jezelf en je had je 'ik' meer lief dan je Schepper. (Mal.2:10, Ef.2:3) En hoe wonderlijk, God is Zijn schepselen na de zondeval lief blijven hebben. Hoewel Zijn beeld in jou gebroken is, ben je nog steeds de mens die naar Zijn beeld geschapen is. God laat dit zien in Genisis 9:6, waar Hij de waarschuwingen geeft dat wie aan jou leven komt, zelf gedood zal worden. En toch kon God jou niet meer Zijn kind noemen. Wel Zijn schepsel, niet meer Zijn kind. Maar...
3. In Christus zijn we een nieuwe schepping. Zelfs die relatie van Vader en kind heeft God willen herstellen. (2 Kor. 5:17) Als je werkelijke gelooft in de Zoon van God, ben jij opnieuw een kind van God geworden. Hij wilde je hebben en heeft jou liefgehad, zodat jij Hem opnieuw lief kunt hebben. Jouw lichaam heeft Hij een tempel van Zijn Heilige Geest gemaakt. God heeft je een broeder of zuster gemaakt van al de erfgenamen van God. Hij heeft je een nieuwe natuur gegeven om weer aan de scheppingsdoelen te kunnen voldoen die Hij ons in Zijn Woord geopenbaard heeft.
God heeft jou gemaakt om je lief te hebben.
'Wij hebben Hem lief , omdat Hij ons eerst liefgehad heeft' (1 Joh.4:19)
God wil dat jij Hem liefhebt.
'En Jezus zei tot hem; Gij zult de Heere, uw God, liefhebben, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.' (Mat.22:37)
God verheerlijkt Zijn genade in je en wil dat je Hem eert.
'Opdat wij zouden zijn tot lof van Zijn heerlijkheid, wij die eerst in Christus gehoopt hebben.' (Ef.1:12)
God wil dat je Hem dient.
'Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koningkrijk ontvangen, laat ons de genade vast houden, door dewelke wij behagelijk Gode mogen dienen, met eerbied en godvruchtigheid.' (Hebr.12:28)
God wil dat je over Zijn schepping heerst.
'En God zei: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen van de zee, en over de vogels van de hemel, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.' (Gen.1:26-27)
Vervolg deel 2
Op een Bijbelse wijze naar jezelf kijken
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op donderdag 29 april 2010, 15:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 16:22
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | Ook de maand april is warmer dan gemiddeld. Deze maand 1,5 graad warmer dan gemiddeld. De klimaatopwarming gaat onverminderd door.
Een volgende regering ontkomt er gewoon niet aan om fors in het milieu (en dus ook in het klimaat) te investeren......
Verder zullen tussen nu en 2020 de feiten m.b.t. de klimaatopwarming de laatste tegenstribbelende politici op de knieën dwingen, denk ik..... | Ik ben het met je eens zoals je het beschrijft, maar helaas, de zgn. milieupartijen denken alleen maar in termen van belasting, dat is een negatieve motivatie. Investeren in milieu is een heel interessante optie, want dat levert veel geld en banen op. Belasten terwille van het milieu is een slechte zaak, want dan wordt de eenvoudige man het meeste gepakt.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 29 april 2010, 16:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 16:31
|
|
|
|
Op een Bijbelse wijze naar jezelf kijken
Nu je gelezen hebt wat de Bijbel over je zegt, denk je misschien: 'Het is voor mij onmogelijk om dat te geloven. Te geloven dat God mij heeft gewild en dat Hij een doel met me heeft. Als ik mezelf niet aanvaard, hoe kan ik dan geloven dat God mij wel aanvaard, hoe kan ik dan geloven dat God mij wel aanvaardt? Ik ben niets, ik deug niet en kan niets.'
Is deze gedachte een waarheid, of geloof je de leugen? Waarom wil jezelf aanvaarden? Dit is wat jou betreft blijkbaar een voorwaarde om te kunnen geloven dat God je heeft aanvaard. Maar je hoeft jezelf niet te aanvaarden. Erken maar dat je niet aanvaardbaar bent, in de context van het tweede punt dat we behandeld hebben: je bent een gevallen schepsel, ik gericht en vol van verdorvenheid.
Tegen deze gedachten in gaan vechten om een positief zelfbeeld te krijgen zodat je jezelf kunt aanvaarden, zal je niet lukken. En... het is ook niet Bijbels. Het gaat er namelijk niet om of je een negatief of een positief zelfbeeld hebt, maar het gaat om het hebben van een realistich zelfbeeld. Aanvaard wat God over je zegt. Je hoeft je niet meer beter voor te doen dan je bent. God verwacht niets meer van je. Stem maar in met wat God over je zegt. (Rom.6:11) Je moet jezelf zien zoals je werkelijk bent. Komt jouw zelfbeeld overeen met wat je in werkelijkheid bent? Ken jij de afgrond van je eigen boze hart? Weet je wie je in Christus bent? Weet je vanuit de Bijbel wat de zin van jouw leven is? Tegenwoordig gaat het vaak over jezelf leren aanvaarden, jezelf respecteren en liefhebben. Dit soort begrippen komen we niet in de Bijbel tegen. De Bijbel gaat er eerder vanuit dat je jezelf liefhebt. (Mat.22:39, Ef.4:18,19) Maar wat is dan wel de juiste weg?
Vernieuwing van jouw denken
De Bijbel roept ons ertoe op om te bedenken wat waar is! Laat je gedachten gevangen genomen worden door Christus en Zijn waarheid. (2 Kor.10:5) En wat is waar? De drie punten die hierboven beschreven staan. Je bent een schepsel van God, een beeldrager van God, door Hem gewild en door Hem bedacht. Je bent bedorven door de zonde en hebt een arglistig hart. En als je niet gelooft ben je strafwaardig, onder de toorn van God op weg naar de tweede dood. (Ef.2:3) Maar... als je in Christus gelooft ben je een nieuwe schepping, wederomgeboren door Gods Geest, met Christus gestorven en opgewekt. Je zondige oude natuur is reeds geoordeeld in het kruis van Christus. Wat een wonder: in Christus ben je voor God, jouw Schepper, Koning en Regeerder van het heelal, volkomen aanvaard. Je hebt een nieuwe identiteit in Christus ontvangen en je bent niet meer van jezelf. (1 Kor.6:20, 2 Kor.5:15)
Aanvaard je deze feiten? Aanvaard je de totale verdorvenheid van je natuur? Aanvaard je het nieuwe leven dat God geschapen heeft in Christus? Voor een evenwichtig beeld van jezelf, moet je alle drie punten meenemen. Het is niet goed als er te veel nadruk op één punt gelegd wordt. Neem de Bijbelse balans in acht.
'Wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.'(Rom.12:2)
Je moet dus vernieuwd worden in je denken. De waarheid moet je leren denken. Waartoe roept de Bijbel je nog meer op? De Bijbel benadrukt niet dat je blij moet zijn met jezelf. Wel dat je dankbaar moet zijn! (1 Thes.5:18) Alles is genade. Wat heb je, dat je niet hebt ontvangen? (1 Kor.4:7)
God roept je ook op tot tevredenheid. (Hebr.13:4) Tevreden zijn met wat je hebt en tevreden zijn over de gaven die je ontvangen hebt. (Fil.4:11) Je moet leren om niet vanuit jezelf te denken, maar vanuit je positie als schepsel tegenover Schepper, als onderdaan tegenover Koning Jezus. Het gaat niet om jou, het gaat om Hem! De satan roept: 'Handhaaf jezelf, kies voor jezelf, behoud je leven en blijf trouw aan jezelf.' Maar de boodschap van God is: 'Verloochen je leven, verlies je leven, dan zul je het echte leven vinden.' (Mat. 16:25, Luc.9:24) Dit schildert het contrast tussen het humanistische mensbeeld en het Bijbelse mensbeeld.
'Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie het is alles nieuw geworden.' (2 Kor.5:17)
De vraag 'wie ben ik?' kan dus alleen maar realistisch beantwoord worden als je jezelf beschouwt in de relatie tot je schepper. Het gaat erom hoe God jou en mij gemaakt heeft. Hij beschouwt jou in Christus als een koningskind met waardigheid (1 Petr. 2:9), als een gezagdrager met autoriteit, als een vriend in wie Hij vertrouwen heeft (Joh. 15:14), als een erfgenaam die even rijk is als Jezus Christus Zelf. (Gal. 4:7) Wat een wonder dat dit waarheid is. En jij wordt ertoe opgeroepen te bedenken wat waar is... Je kunt jezelf dus aanvaarden (let op: niet jouw zonden) omdat God jou aanvaardt.
Vervolg Deel 3
Je behoort tot de Gemeente
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:01
|
|
|
|
|
De vraag is waar je staat als het erop aankomt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:23
|
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op vrijdag 7 mei 2010, 16:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:29
|
|
|
|
| JONATHAN890 schreef: | | samenwonen is toch het openlijk er voor uit komen dat je aan sex doet (voor het huwelijk) ? |
In de meeste gevallen kun je dat zo wel stellen, al zullen er vast enkele uitzonderingen zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:31
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | naar jouw maatstaven ga ik over het randje. dan ga ik maar over het randje, ik ben toch inmiddels 'fijn heiden' en naar oordeel van anderen samen met Mariska 'verdorven', en gedoemd te branden in de buitenste duisternis. ik denk dat je ook wel een beetje eigen invulling mag geven aan de tien geboden. gelukkig interpreteert iedereen die op zijn/haar eigen manier. daar zal God echt 'geen probleem' mee hebben, denk ik. en bovendien heeft de mens een eigen verantwoordelijkheid. ik zie geen bezwaar in het genieten van de goede en mooie dingen des levens.
cru gezegd: ik hoef me niet tegenover mensen te verantwoorden. (gelukkig ben ik opgegroeid in een kerk waar niet aan scherpslijperij/muggenziften/haarkloverij werd gedaan) |
Waarom zo'n reactie? Dat begrijp ik niet. Komt op mij een beetje zielig over, eerlijk gezegd.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:33
|
|
|
|
Je behoort tot de Gemeente
En weet je wat nu ook zo belangrijk is? Het verlangen dat je had om door andere mensen aanvaard te worden, beantwoordt God als je Zijn kind geworden bent op een nieuwe manier. Als je tot geloof bent gekomen, je bent namelijk onderdeel geworden van het Lichaam van Christus. (1 Kor.12) Je bent niet alleen. Je hoort bij Zijn Gemeente. De leden van deze gemeente functioneren niet als individu. Paulus zegt dat andere leden niet tegen jou kunnen zeggen: 'Ik heb je niet nodig.'
'Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil. Want gelijk het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit éne lichaam, vele zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook Christus.' 'En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet van node.' (1 Kor.12:11,12,21)
'Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie naar de mate des geloofs; hetzij bediening in het bedienen; hetzij die leert in het leren; hetzij die vermaant in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet in blijmoedigheid.' (Rom. 12:7,8)
Lees Romeinen 12 en 1 Korinthe 12 eens helemaal door. Jij hebt gaven gekregen die anderen niet hebben. Gaven waarmee je anderen mag en kunt dienen. Je bent een wezelijk onderdeel van het Lichaam van Christus. Je bent nodig. Anderen hebben jouw gaven nodig. Als je die gaven actief inzet, zul je ervaren dat je iemand bent en zul je ontdekken wie je bent.
Hoe nu verder
En nu? Ben je tot de ontdekking gekomen dat wanneer je zinvol en in vrede wilt leven, je moet weten wie je bent buiten Christus én wie je bent in Christus? Je kunt ten diepste alleen vrede hebben als je vrede met God mag hebben. Het geheim is daarin gelegen dat je mag weten een kind van God te zijn. Dan alleen kun je een goed en gezond zelfbeeld ontwikkelen. Dan alleen kun je, op grond van Christus' gerechtigheid, leren aan je scheppingsdoel te beantwoorden. De Heere God wil jou dit door genade schenken. Hij wil jouw gebroken hart helen. Wanneer je gevangen zit in verkeerde denkpatronen met betrekking tot jezelf, wil Hij jou in Christus vrijheid verkondigen. In plaats van treurigheid wil Hij jou vreugdeolie schenken.
'De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalf heeft, om een blijde boodschap te brengen de zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, om de gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening van de gevangenis. Om de treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwde geest; opdat zij genaamd worden eikebomen van de gerechtigheid, een planting van de HEERE, opdat Hij verheerlijkt worde.' (Jes.61:1-3)
Je wordt geroepen om de loopbaan te lopen die God voor jou heeft aangelegd. Door de vernieuwing van de Heilige Geest krijg je een eerlijk en Bijbels perspectief op het leven en ga je steeds helderder zien dat je met een doel in deze wereld bent geboren. Je gaat zien dat je nuttig bent. Ook in de contacten met familie en vrienden wil de Heilige Geest steeds meer openheid en eerlijkheid bewerken. Een gezond zelfbeeld gebruikt de Heere om je geestelijk volwassen te maken, zodat je gedachten ook niet meer dag van dag je eigen ik heen draaien waardoor je jezelf beklaagt in zelfmedelijden. Wat heb je, dat je niet hebt ontvangen?
'En wij weten dat hun die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, namelijk hun die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren bestemd om het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn.' (Rom. 8:28-29)
In deze tijd dringen de humanistische mensvisie en de New Age-gedachten sterk door. Daarom nog een paar waarschuwingen:
a. Pas op voor zelfactualisering. Dit begrip is afkomstig uit de humanistische pyschologie. Hierin staat centraal dat de mens zijn eigen doel is. Je moet in contact komen met je zogenaamde hogere ik, met het goddelijke in jezelf. Dit is je bestemming en daarom moet je voor jezelf en je eigen ontplooiing kiezen. b. Pas op voor een vorm van godsdienst die het kruis en de zelfverloochening vermijdt. Zulke mensen verkondigen dat je via een prettig leven naar de hemel kunt gaan. Jezus geeft je een goed gevoel van zelfwaardering, neemt je stress weg en geeft je het grootste voorbeeld van zelfrespect. Maar de Heere zegt in Zijn Woord: 'Wie zijn leven (grondtekst: psyche) verliezen om Mijnentwil, die zal het behouden' (Luc. 9:24) en 'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.' (Joh. 12:24)
Ten slotte nog een paar praktiche tips om je te helpen een goed en gezond zelfbeeld te ontwikkelen.
1. Leer aanvaarden dat God de gelovige - op grond van Christus' offer liefheeft. 2. Kijk je problemen recht in de ogen en loop er niet voor weg. 3. Aanvaard verantwoordelijkheid voor wie jij bent, en geef anderen niet de schuld. 4. Zie de symptomen van een verkeerd zelfbeeld niet als ziekte, maar als zonde. 5. Vergeef iedereen die jou onrecht heeft aangedaan en/of pijn en verdriet heeft bezorgd. Laat geen bitterheid en wrok in je leven toe. Onthoud: wanneer je wrok blijft koesteren, word je uiteindelijk een wrak. (Zie Box 21.1.) 6. Vermijd elke vorm van zelfbeklag en zelfmedelijden. 7. Disciplineer je denken. (Rom. 12:1-2) Veel mensen mislukken omdat ze per definitie verwachten dat zij zullen mislukken en omdat zij geen doel in hun leven hebben. 'He who aims at nothing will hit it every time.' Vrij vertaald: 'Wie streeft naar niets, zal steeds weer niets bereiken.' 8. Reageer in afhankelijkheid van de Heilige Geest wanneer er iets met je gebeurt. Benoem dit niet gelijk negatief, maar bedenkt wat waar is. 9. Verdrijf vrees door deze te vervangen door een vast vertrouwen in de beloften van God.
'Want gij zijt duur gekocht, zo verheerlijk dan God in uw lichaam en in uw geest welke van God zijn.' (1 Kor. 6:20)
Aanbevolen literatuur:
* "Oorzaken en genezing van geestelijke depressiviteit", Dr. D.M. Lioyd-Jones * "Een helpende hand", Ds. A. Elshout * "Overwinning over de duisternis", Neil T. Anderson * "Hoe overwin ik mijn negatieve zelfbeeld", Neil T. Anderson * "Het Vaderhart van God", Floyd McClung jr. * "Genezing van beschadigde emoties", David A. Seamands * "Sieraad voor As", Zac Poonen
Voor predikanten, ouderlingen en hulpverleners:
* "Helpen met de Bijbel", Drs. Jef de Vriese * "Actuele problemen in het licht van de Bijbel", Drs. Jef de Vriese e.a.
Vervolg Deel 4
Persoonlijke Bijbelstudievragen: ZELFBEELD EN IDENTITEIT
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:34
|
|
|
|
Tjonge, wat wordt er veel tussen de regels doorgelezen. Echt vermoeiend zeg.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 17:57
|
|
|
|
Persoonlijke Bijbelstudievragen
ZELFBEELD EN IDENTITEIT
1. Waartoe roept God de mens in de volgende verzen op, zodat Hij Zijn doel met de mens kan bereiken en deze weer in in een rechte verhouding met Hem komt?
a. Johannes 1:12 b. Openbaring 3:20 c. Romeinen 10:9,10
2. Waarom heeft God jou herschapen in Jezus Christus?
a. Efeze 2:10 b. 1 Korinthe 10:31 c. Johannes 15:8,16 d. Romeinen 8:29
3. Welke drie belangrijke dingen verhinderen mensen om hun oorspronkelijke levensdoel te bereiken?
a. Galaten 5:17 b. 1 Petrus 5:8 c. Jakobus 4:4
4. Op welke valse gronden worden zelfliefde en zelfaanvaarding dikwijls gebaseerd?
a. Mattheus 6:19-21 b. Lucas 12:16-21 c. Jakobus 2:1-4 d. 1 Korinthe 1:17-20
5. Welke drie waarheden schetst David in Psalm 8:5-7 van jou?
a. b. c.
6. Welke vijf zaken zegt Efeze 2:4-7 over jou?
a. b. c. d. e.
7. Wie ben jij in Christus Jezus? Wat heb jij, wat bezit jij in Christus?
a. Johannes 1:12 b. 2 Korinthe 5:17 c. 1 Johannes 5:13 d. Efeze 1:13,19 e. Efeze 2:6,19 f. Efeze 3:20 g. Galaten 4:6 h. Romeinen 8:17
8. Wie en wat zul jij straks in eeuwigheid zijn?
a. 1 Thessalonicenzen 4:17 b. 1 Korinthe 3:14 c. Filippenzen 3:21 d. Openbaring 2:7,17 e. Openbaring 2:28 f. Openbaring 3:5,12 g. Openbaring 3:21 h. Openbaring 4:9-11 i. Galaten 4:6
Gezamelijke Bijbelstudievragen:
1. Hoe denk jij over de begrippen zelfbeeld, zelfliefde, zelfrespect en zelfaanvaarding? 2. Hoe vind je dat mensen met symtomen van een verkeerd zelfbeeld geholpen moeten worden? 3. Dragen wij zelf de verantwoordelijkheid voor onze manier van doen of zijn we als mens een product van onze omstandigheden? 4. Stel je voor dat je in moeilijke huiselijke omstandigheden bent groot geworden. In hoeverre kan en mag je dan je ouders en die omstandigheden de schuld geven voor alles wat jij verkeerd doet, en voor de onevenwichtige kanten van je persoonlijkheid? 5. Wat is er in jouw persoonlijkheid of manier van doen waarmee jij nog geen vrede hebt? Laat eenieder hier persoonlijk dingen over zeggen voor zover hij/zij daarvoor de vrijmoedigheid heeft.
Vervolg deel 5
Box 21.1 Bitterheid tegenover vergeving
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:01
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | HANNAH810 schreef: prima chat; dan verwachten we je vervolg op "het voorschot" en de paralellen tussen besnijdenis en doop zijn logisch, ze symboliseren beide het verbond van God met ons mensen....
en ben je al weer terug van de dokter chat, of mocht je blijfen logeren??  |
Das wel een duur bezoekje dan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:01
|
|
|
|
"Overval in Aldi Zaltbommel"
Ik snap zulke mensen niet. De Aldi is helemaal niet duur....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:03
|
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:07
|
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:07
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ik ben het met je eens zoals je het beschrijft, maar helaas, de zgn. milieupartijen denken alleen maar in termen van belasting, dat is een negatieve motivatie. Investeren in milieu is een heel interessante optie, want dat levert veel geld en banen op. Belasten terwille van het milieu is een slechte zaak, want dan wordt de eenvoudige man het meeste gepakt. |
Ik meende me te herinneren dat andere belastingen omlaag gingen toen de milieutaks geïntroduceerd werd. Dus, per saldo worden we er niet armer van. Wel een beter milieu op termijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 18:08