| Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:07
|
|
|
|
| CHATULIEM368 schreef: | Eerlijk gezegd hou ik ervan om met mn partner te kunnen bomen over abstracte onderwerpen. Ik wil ook dat ze me kan verbeteren en weerleggen als ik weer een theorie heb. Ik wil samen met haar naar CNN kijken zonder dat ik meteen moet vertalen wat er gezegd wordt. Mij gaat het niet om diploma's maar om denkniveau. En daar zijn diploma's een graadmeter voor. |
Ja ik wil daar graag bij aan sluiten. Ik ben zelf een heel practisch mens. Heb mbo denkniveau. Hbo wil nog net als ik daar mijn best voor doe. Heb wel eens gedate met iemand die duidelijk een hoger denkniveau had. Dat voelt niet prettig. Op de tenen lopen. Tuurlijk wil ik ook met mijn partner kunnen praten op gelijk niveau zonder bang te hoeven zijn dat ik hem verveel. Dus daar zoek je dan ook naar. Daarbij wil ik mezelf absoluut niet te kort doen en zeggen dat ik MAAR MBO niveau heb. Daar is niks mis mee daar zijn een heleboel mensen van nodig in werkend nederland. Dat past gewoon goed bij me. Maar ook zou ik de mensen die weleen hoger niveau niet weg willen zetten als hoogmoedig of dat ze zich beter voelen. Je kunt mensen niet op die manier vergelijken in goed of slechter gradatie's. Dat heeft volgens mij niks met je denkniveau te maken.
en om het weer on topic te brengen daarom date ik nu met iemand van hetzelfde denk niveau en zelfs van hetzelfde kerkgenootschap
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:19
|
|
|
|
| ROELANDE345 schreef: | en om het weer on topic te brengen daarom date ik nu met iemand van hetzelfde denk niveau en zelfs van hetzelfde kerkgenootschap  | Nou, dan heb je het erg getroffen Roelande en dan ook nog een afspraak als je in Groningen bent , helemaal leuk, wens je een fijne/gezellige date toe
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 21:52
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:23
|
|
|
|
| HANNS104 schreef: | | Helaas heb ik MS, merk het natuurlijk elke dag maar laat me niet hinderen erdoor, kan nog gewoon 40 uur werken, maar door de onbalans bij het lopen kwam ik vandaan ten val en moest naar het ziekenhuis gereden worden door onze BHVer voor hechtingen in de arm. Zo kan het dus lopen of liever gezegd vallen. |
Wat goed dat je met MS nog 40 uur kan werken en sterkte met je arm
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:24
|
|
|
|
| CHATULIEM368 schreef: | | Dit wordt een heel beroerde dag voor mij. Gisteren heb ik contact gehad met de dierenarts en we zijn tot de conclusie gekomen dat mijn hond vandaag een spuitje krijgt. Ze is twaalf jaar en heeft blaaskanker. |
Oh, dat wordt een pijnlijk/verdrietig afscheid, sterkte daarbij Chatuliem
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:39
|
|
|
|
Goed, komen we weer op een van mijn stokpaardjes terecht. Waarom denkt men dat de hemel zo fijn is? Als ik de bijbel lees, krijg ik er een heel ongemakkelijk gevoel bij. Je bent volmaakt, maar dat betekent ook saai. Je negatieve karaktertrekjes zijn weg, maar is dat niet het leukste van mensen. Je denkt allemaal hetzelfde, je hoeft niks meer te leren, want je weet het allemaal al. Je hebt nooit meer conflicten. Waar blijft dan onze identiteit? Lichamelijke intimiteit komt er ook niet meer voor....pffff. Ik moet echt geloven dat het daar fijn is!!! o, ja tot slot, ik denk niet dat we in de hemel aan sport doen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM368
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 12:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:46
|
|
|
|
De Heilige Geest kan je ook naar een bepaalde tekst in de bijbel verwijzen, die je op dat moment nodig hebt. Toen ik pas tot geloof was gekomen heb ik dat mogen ervaren. Ik was zo verrast daardoor, dacht eerst nog: hè dat is toevallig dat ik nu deze tekst lees. Maar het was echt het antwoord dat ik op dat moment nodig had.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:49
|
|
|
|
| JANS221 schreef: | Ikzelf zie de Geest meer als een onzichtbare scheppende kracht, inspirator, helper of trooster. Iets wat bij God hoort, van God uitgaat. Waar God is, is zijn Geest toch ook? De Geest is toch niet los verkrijgbaar? De Geest is ook niet op te eisen door bepaalde charismatische stromingen, de Geest werkt en waait overal. Het gaat niet (alleen) om iets buitengewoons of bovennatuurlijks, maar de Geest kunnen we ontmoeten en ervaren in onze dagelijkse werkelijkheid, hij is bij ons en woont in ons. Er zijn geen bijzondere geestelijke gaven, maar alle gaven van de Geest zijn bijzonder. Waar liefde is, is God, waar God is, is zijn geest.
Over de geest van God kunnen we al lezen in Genesis, de Geest wordt daar in verband gebracht met de schepping:de Geest van God zweefde over de wateren. Het Hebreeuwse woord voor Geest is ruach. Dit woord betekent wind of adem, de Geest zet aan tot beweging, is scheppend en leven gevend.
En eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Definiëren hoeft en kan niet, ervaren kan wel. En voor een ieder is dat ervaren anders. Dat kan en mag ook! | Een paar dingen vallen me op. Zie jij de Geest als een kracht of als een persoon van de drieëenheid? Ten tweede: er is ook liefde mogelijk tussen mensen waar God helemaal niet bij aanwezig is. Of zie je elke uiting van liefde meteen ook een uiting van God?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:07
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Maar er is toch een grote categorie mensen die via de Geest spreekt en die zeggen dan soms de meest vreselijke dingen(in mijn ogen dan).......die hun dan via de Geest worden ingegeven........En is in tongen taal spreken ook niet iets wat je ingegeven wordt door de Geest.. het fascinerende daarin is dat dat vooral bij Evangelische geloofsgemeenschappen voorkomt, waarom daar wel en bv niet in een strenge refo kerk? En als ik zo'n tekst van Pieter lees of we op zondagochtend de Geest al aan het werk gezien hebben vraag ik me in alle ernst af wat hij probeert te zeggen.... | Ik kan me niet voorstellen dat mensen de meest vreselijke dingen zeggen namens de Geest. Misschien heeft dat ook te maken met je eigen houding naar de evangelische beweging. En je vraag waarom het niet zo bij de refo-beweging voorkomt, is ook niet helemaal juist, we zien een duidelijke toenadering van beide stromingen. Het verbaast mij, maar in de refo kerken wordt even goed uit opwekking gezongen. Het zou fijn zijn als je de evangelische gemeentes met hetzelfde respect behandeld zouden kunnen worden als dat men van ons verwacht.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM368
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 13:22
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
NICKY029
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:15
|
|
|
|
| ROELANDE345 schreef: | Ja ik wil daar graag bij aan sluiten. Ik ben zelf een heel practisch mens. Heb mbo denkniveau. Hbo wil nog net als ik daar mijn best voor doe. Heb wel eens gedate met iemand die duidelijk een hoger denkniveau had. Dat voelt niet prettig. Op de tenen lopen. Tuurlijk wil ik ook met mijn partner kunnen praten op gelijk niveau zonder bang te hoeven zijn dat ik hem verveel. Dus daar zoek je dan ook naar. Daarbij wil ik mezelf absoluut niet te kort doen en zeggen dat ik MAAR MBO niveau heb. Daar is niks mis mee daar zijn een heleboel mensen van nodig in werkend nederland. Dat past gewoon goed bij me. Maar ook zou ik de mensen die weleen hoger niveau niet weg willen zetten als hoogmoedig of dat ze zich beter voelen. Je kunt mensen niet op die manier vergelijken in goed of slechter gradatie's. Dat heeft volgens mij niks met je denkniveau te maken.
en om het weer on topic te brengen daarom date ik nu met iemand van
hetzelfde denk niveau en zelfs van hetzelfde kerkgenootschap  |
Oke, dit is jullie mening.
Ik heb zelf kennis gehad met iemand van het hbo . Wij hebben elkaar niet verveeld en hebben niet op onze tenen gelopen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:27
|
|
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=Ua_iyk5qVe4 Pracht lied gezongen met geleende gitaar van bandlid dit lied gezongen als afsluiting van zijn preek (we hadden gastspreker). Kon het niet laten om er een clip van te maken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:36
|
|
|
|
| CHATULIEM368 schreef: | Een paar dingen vallen me op. Zie jij de Geest als een kracht of als een persoon van de drieëenheid? Ten tweede: er is ook liefde mogelijk tussen mensen waar God helemaal niet bij aanwezig is. Of zie je elke uiting van liefde meteen ook een uiting van God? |
Laten we voorop stellen dat ik dit een moeilijk onderwerp vind en ik het ook niet allemaal weet. Inderdaad zie ik de Geest meer als een kracht van God dan als een persoon. Ik denk dat liefde iets laat zien van God, en ja, God kan daar aanwezig zijn waar hij niet opgemerkt wordt. Ik moest denken aan een gedicht van Elisabeth Browning:
De aarde zit boordevol hemel en elke struik, hoe gewoon ook, staat in lichterlaaie van God. Maar enkel hij die het ziet doet zijn schoenen uit. De rest zit er omheen en plukt bramen.
En ik schreef al: Eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Wat is God, wat is Geest?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:49
|
|
|
|
| JANS221 schreef: | Laten we voorop stellen dat ik dit een moeilijk onderwerp vind en ik het ook niet allemaal weet. Inderdaad zie ik de Geest meer als een kracht van God dan als een persoon. Ik denk dat liefde iets laat zien van God, en ja, God kan daar aanwezig zijn waar hij niet opgemerkt wordt. Ik moest denken aan een gedicht van Elisabeth Browning:
De aarde zit boordevol hemel en elke struik, hoe gewoon ook, staat in lichterlaaie van God. Maar enkel hij die het ziet doet zijn schoenen uit. De rest zit er omheen en plukt bramen.
En ik schreef al: Eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Wat is God, wat is Geest? | Als je Hem als een kracht beschrijft, kom je snel in de verleiding dat je denkt dat die kracht op te roepen is of te manipuleren. De autonomie van de Geest valt dan helemaal weg.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:51
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Maar er is toch een grote categorie mensen die via de Geest spreekt en die zeggen dan soms de meest vreselijke dingen(in mijn ogen dan).......die hun dan via de Geest worden ingegeven........En is in tongen taal spreken ook niet iets wat je ingegeven wordt door de Geest.. het fascinerende daarin is dat dat vooral bij Evangelische geloofsgemeenschappen voorkomt, waarom daar wel en bv niet in een strenge refo kerk? En als ik zo'n tekst van Pieter lees of we op zondagochtend de Geest al aan het werk gezien hebben vraag ik me in alle ernst af wat hij probeert te zeggen.... |
| CHATULIEM368 schreef: | Ik kan me niet voorstellen dat mensen de meest vreselijke dingen zeggen namens de Geest. Misschien heeft dat ook te maken met je eigen houding naar de evangelische beweging. En je vraag waarom het niet zo bij de refo-beweging voorkomt, is ook niet helemaal juist, we zien een duidelijke toenadering van beide stromingen. Het verbaast mij, maar in de refo kerken wordt even goed uit opwekking gezongen. Het zou fijn zijn als je de evangelische gemeentes met hetzelfde respect behandeld zouden kunnen worden als dat men van ons verwacht. |
Als anderen (of ik) vreselijke dingen zeggen, ga ik er maar van uit dat die niet van de Geest van God komen. In de naam van God zijn ook vreselijke dingen gebeurd, die je toch echt niet kunt plaatsen onder de noemer ``God wil het``. En het spreken in tongen…… ik denk dat de Geest mij overslaat en ik zie eigenlijk ook de meerwaarde er niet van in. De Geest van God hoef je niet altijd te zien of te horen, de Geest kun je ook ervaren in de stilte. Gelukkig hebben wij de keuze om die geloofsgemeenschap te zoeken waar we ons thuis voelen en mogen wij een manier van geloven zoeken die bij ons past en moeten we er vooral voor waken om onze geloofswaarheden en geloofsbeleving te hanteren als norm voor anderen. De Geest kan zichtbaar of onzichtbaar, hoorbaar of onhoorbaar aanwezig zijn of werken. En dan mag je best uitspreken dat sommige vormen van geloofsbeleving je niet liggen. Je zult mij ook niet tegenkomen op b.v. Opwekking en ik voel me ook niet thuis in de wat meer charismatische kringen, maar ook niet in kerken met een bevindelijk-gereformeerde grondslag. (Refokerken). Nergens kom ik trouwens in het stuk van Willemijn tegen dat ze evangelische gemeenten niet met respect behandelt, ze stelt vragen en vraagt zich iets af, lijkt mij alleen maar goed. In de ``echte`` Refokerken wordt er trouwens echt niet gezongen uit Opwekking of het Liedboek, daar zingen ze alleen psalmen, liefst niet-ritmisch
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROOS896
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 14:31
|
|
|
|
|
Ik meld mij bij deze aan voor de BBQ!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 14:59
|
|
|
|
| CHATULIEM368 schreef: | | Dit wordt een heel beroerde dag voor mij. Gisteren heb ik contact gehad met de dierenarts en we zijn tot de conclusie gekomen dat mijn hond vandaag een spuitje krijgt. Ze is twaalf jaar en heeft blaaskanker. |
Das triest en droevig!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 15:28
|
|
|
|
| ROOS896 schreef: | | Ik meld mij bij deze aan voor de BBQ! |
Leuk Roos !! Welkom
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 15:30
|
|
|
|
We willen op zaterdag 14 september voor de zeventiende keer met elkaar gaan picknicken; weer verzamelen vanaf 14.00u bij de schaapskooi tegenover restaurant "juffrouw Tok" (verlengde arnhemse weg 101 te ede) rijd je langs de schaapskooi het zandpad op richting heide; hetzelfde plekje naast het zandpad;
je rijd dus bij de schaapskooi over de parkeerplaats, neemt de S-bocht om het schuurtje heen en rijd door tot de tweede groep bomen aan je linker hand; daar zie je een parkeerplaats, waar we in het gras zitten (en sommigen op stoelen).
mocht je nog andere plannen hebben op die dag, dan kun je dus gerust iets later komen of iets eerder weggaan. om een indruk te geven hoelang de picknick duurt; de vorige keren waren de eersten er rond 14.00 uur, en gingen de laatsten weg rond half 9 avonds.
ieder neemt weer eigen eten/BBQ-vlees en drinken mee en we houden hetzelfde "schema" aan, alleen de datum is anders.....
willen degenen die meegaan een prikbordberichtje op hun profiel plaatsen en ook anderen uitnodigen waarmee zij contact hebben? hoe meer zielen, hoe meer vreugd en iedereen die gezellig kan doen, kan meedoen!!
mocht je ook plannen hebben om mee te gaan, dan zou ik je reactie liever via het forum lezen dan via de mail (ik heb het momenteel te druk om iedereen keurig terug te mailen, en dan heb ik alle info bij elkaar; dat werkt een stuk handiger!!)
een tip; mocht je abonnement aflopen, dan schijnt het mogelijk te zijn, om het forum te volgen, zonder lid te zijn!! je zoekt op google gewoon op google "christianmatch picknick ede", en dan kom je op dit bericht uit.
even voor alle duidelijkheid een herhaling van de afspraken die we onderling hebben gemaakt; - er kunnen foto's worden gemaakt, maar deze worden niet op christianmatch geplaatst zonder nadrukkelijke toestemming van iedereen die (op de achtergrond van) de foto te zien is. - uiteraard kun je je kinderen en huisdieren ook gewoon meenemen.
hopenlijk komen er weer een stapel aanmeldingen, en hoop jullie die zaterdag weer gezellig te zien; tot dan..........
voorlopig hopen mee te gaan:
Roelande345, 54jaar, regio 0342 Pieter619, 59 jaar, regio 0514 meerijders geen probleem Anna415, al jaren 25, regio 0546 Shanita130, 41 jaar, regio 078 Harald940, 38 jaar, regio 038 ( ovv ) Klus667, 39 jaar, regio 0341 (ovb) Jojada808. 49 jaar regio050 Roos896. 40 jaar, regio0529
zo nog maar een keertje up![/quote]
Laatst aangepast door
|
ROELANDE345
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 15:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 17:50
|
|
|
|
sterkte
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 17:51
|
|
|
|
| HANNS104 schreef: | | Helaas heb ik MS, merk het natuurlijk elke dag maar laat me niet hinderen erdoor, kan nog gewoon 40 uur werken, maar door de onbalans bij het lopen kwam ik vandaan ten val en moest naar het ziekenhuis gereden worden door onze BHVer voor hechtingen in de arm. Zo kan het dus lopen of liever gezegd vallen. |
Sterkte en beterschap met alles, God is groot
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 18:08
|
|
|
|
Ze heeft dus een spuitje gekregen en ik heb haar begraven..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM368
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 20:09
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
NICKY029
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 18:16
|
|
|
|
Mijn vraag was eigenlijk , hoe los je het nu op ? als je CNN kijkt op de tv en je wilt er over praten?
Die mogelijkheid heb je dan nog. Het word wel lastig als je samen totaal geen gespreksovereenkomsten hebt.
Laatst aangepast door
|
NICKY029
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 18:18
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 18:18
|
|
|
|
| CHATULIEM368 schreef: | De laatste maanden ben ik weer eens aan de slag gegaan met het Grieks en Hebreeuws. En iedere keer blijkt weer dat de tekst veel meer inhoud heeft dan zo op het eerste gezicht gedacht wordt. Voordat ik helemaal losga, eerst een schot voor de boeg...
Ik wil het eens over geloof hebben. Wat betekent geloven voor jou? Hoe geef je dat vorm in je dagelijks leven? En hoe bepalend is het bij keuzes in je leven? |
Voor mij is er geen geloof in God meer, maar het is een zeker weten geworden. probeer om god meer te betrekken bij mijn dagelijkse zaken. Soms zit het even tegen en zeg dan zo tussen neus en lippen (maar wel gemeend ) help mij Heer, dus als het mee zit en er iets moois gebeurd, dan ook een dank u Heer. Ik ben er van overtuigd dat Hij altijd mij nabij is en het hoort wat ik zeg, ook wat ik denk dus. helaas ben ik maar mens met gebreken, maar weet dat ik zo mag komen Bij Hem op wat voor manier dan ook.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 18:23
|
|
|
|
Aantal bezoeken aan je profiel: 2344 en geen date gehad nog alhoewel, wel een avondje wezen koffie drinken in het midden des lands, nadat ik zoon thuis had gebracht in Zwijndrecht en dus even om weggetje heb gedaan. moet ik nu of toch of er achteraan zetten
Maar geeft niet, ben gezegend mens, wat wil ik nog meer, misschien toch wat ik in profiel schrijf
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BAPPI605
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:16
|
|
|
|
| CHATULIEM368 schreef: | Goed, komen we weer op een van mijn stokpaardjes terecht. Waarom denkt men dat de hemel zo fijn is? Als ik de bijbel lees, krijg ik er een heel ongemakkelijk gevoel bij. Je bent volmaakt, maar dat betekent ook saai. Je negatieve karaktertrekjes zijn weg, maar is dat niet het leukste van mensen. Je denkt allemaal hetzelfde, je hoeft niks meer te leren, want je weet het allemaal al. Je hebt nooit meer conflicten. Waar blijft dan onze identiteit? Lichamelijke intimiteit komt er ook niet meer voor....pffff. Ik moet echt geloven dat het daar fijn is!!! o, ja tot slot, ik denk niet dat we in de hemel aan sport doen. |
ik denk juist dat het erg spannend gaat worden. Ik heb geen weet wat we allemaal gaan doen daar, maar zeker niet de hele tijd zingen, zeker niet sporten en zeker geen hobby´s uitoefenen. God zal ons specifieke opdrachten geven n.a.v. de gaven en talenten die Hij ons hier op aarde heeft gegeven en er valt zeer zeker nog erg veel te leren (ik denk dat we nog niet eens 10% van iets weten). ik denk ook dat een ieder z´n eigen karakter daar zal behouden; zelfs de nare trekjes zullen volmaakt worden gemaakt. Waarom denk je dat God het heelal zo groot heeft gemaakt, waar de mens op dit moment niet eens kan komen. Daar moet toch een bedoeling mee geweest zijn? Met recht kan ik nu dan ook zeggen: eerst geloven dan zien!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BAPPI605
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:18
|
|
|
|
Vorige week zijn we vanuit de kust vertrokken naar het binnenland van Portugal. Eindbestemming is Mouriscas; een klein dorpje ca. 150 ten noordoosten van Lissabon, vlakbij een oud, leuk stadje Abrantes (uit1254). Het is het dorp waar mijn ouders geboren zijn en ik al van kinds af aan elk jaar op vakantie kom. Elk terugkeer in het dorp is een terugkeer naar een vat vol herinneringen, mooie en slechte, maar altijd gedenkwaardig en bijzonder. Afijn, daarover later meer. De rit naar het ongerepte land gaat tegenwoordig over de snelweg. Vanuit Caparica, gaan we de brug (kopie van de San Francisco brug) over de Taag over en gaan we de drukke rondweg rond Lissabon op. Ben altijd blij als we snel weg (daar komt dat woord dus vandaan) zijn want veel chauffeurs wanen zich ervaren Formule 1 rijders. Als we de tolpoort van Alverca achter ons hebben gelaten, voelt het alsof we de civilisatie achter ons laten en de ruige wildernis binnen stappen. Nu zijn we binnen twee uur op onze bestemming en zien we links en rechts nog een glimp van glooiende vlaktes met hier en daar tarwevelden en bossen, maar vroeger, ja vroeger was het beter (ik citeer mijn opa). Toen ik klein was, nam mijn vader de lokale weg; een spannend avontuur want het waren tweebaans wegen in beroerde staat zonder tussen of vangrail. Inhalen van traktors, volgestopte vrachtwagens met goederen, oude opa´s in hun 20 jarige, versleten bak en zelfs boeren met hun ezel was altijd weer opletten geblazen. De oude katholieke radiozender Radio Renasçença draaide natuurlijk fado´s van Amalia Rodrigues of revolutionaire liederen van bekende volkshelden. Want de anjer-revolutie van 1974 was nog maar net geweest en de mensen wisten nog maar amper om te gaan met hun nieuwe vrijheid. Het land werd in die tijdook overspoeld met teruggekeerde revolutionairen uit Angola en Moçambique die hun draai nog niet konden vinden in het vrije moederland waardoor er ook een beetje chaos was. De weg… oh ja, opletten geblazen dus, maar ook een traktatie voor het oog. Op de route reden we langs kilometers lange droge velden met olijfbomen, vruchtboomgaarden, bossen met eucalyptusbomen, tarwe en maisvelden, zonnebloemvelden, kale heuvels en vooral veel handelaren die langs de weg meloenen, watermeloenen en ander waar verkochten. We kwamen langs kleine dorpjes/stadjes met hun lege straatjes, uitgevallen kerkjes en parkjes waar mannetjes van hun siesta genoten. Extra leuk waren de stadjes Alpiarça, Almeirim en Chamusca, befaamde toreroplekken in de streek Ribatejo met hun ronde ´praça de touros´ waar stierengevechten werden gehouden. Toureros zijn altijd stoere, trotse kerels geweest met flamboyante, kleurrijke kostuums. Als we het legerkwartier van Tancos langs reden, wist ik het al. Nog even en we zijn bij opa en oma in Mouriscas. Het was zomer en elke keer weer snikheet, stil en het gezang van de krekels maakte je superloom. Helaas, het zijn nu allemaal herinneringen want tegenwoordig nemen we de snelweg, maar ooit hoop ik deze route nog eens te doen… Wordt vervolgd!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BAPPI605
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:29
|
|
|
|
|
je kan toch gewoon daten zonder iets te verwachten? Diploma´s, denkniveau, opleiding... maakt toch niets uit! ik leer netzoveel van iemand met een universitaire opleiding als met alleen lagere school. Vaak meegemaakt dat mijn zogenaamde ´date´ zeer geleerd was, maar een vreselijk karakter had.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:36
|
|
|
|
| BAPPI605 schreef: | | je kan toch gewoon daten zonder iets te verwachten? Diploma´s, denkniveau, opleiding... maakt toch niets uit! ik leer netzoveel van iemand met een universitaire opleiding als met alleen lagere school. Vaak meegemaakt dat mijn zogenaamde ´date´ zeer geleerd was, maar een vreselijk karakter had. | Nee Bappi, je kunt een heleboel willen, maar een daten gaat altijd samen met verwachting. Anders noem je het geen date.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM368
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 19:48
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:46
|
|
|
|
Laten we maar eens beginnen bij de beginvraag; is seks een behoefte of verlangen? Het is geen van beide, het is een drift die in de mens gelegd is. In het algemeen kun je zeggen, dat iedereen een bepaalde drang heeft naar voortplanting/seksualiteit. Maar de mens is wel in staat om ermee om te gaan. Wat mij eigenlijk tegenstaat in deze discussie, is dat er weer op een negatieve manier naar seksualiteit gekeken wordt. Ik krijg de indruk dat seksualiteit in één woord samen genoemd wordt met zonde. En dat bestrijd ik. Seksualiteit is iets wat God aan de mens gegeven heeft om zijn liefde te uiten naar de ander. Het verstevigt de band tussen man en vrouw.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:53
|
|
|
|
| BAPPI605 schreef: | | je kan toch gewoon daten zonder iets te verwachten? Diploma´s, denkniveau, opleiding... maakt toch niets uit! ik leer netzoveel van iemand met een universitaire opleiding als met alleen lagere school. Vaak meegemaakt dat mijn zogenaamde ´date´ zeer geleerd was, maar een vreselijk karakter had. |
Kijk...daar kan ik het mee eens zijn..,
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:55
|
|
|
|
| FAITH187 schreef: | | Daar heb je helemaal gelijk in. Maar er staat ook in de Bijbel dat een man zijn vrouw als een broos vaatwerk moet behandelen. Wat moet je dan als vrouw doen als deze man niet wil veranderen, niet in therapie wil en ronduit gevaarlijk is? Moet je dan als vrouw je kapot laten maken? Ik kan mij niet voorstellen dat God dat wil... | Eerlijk vind ik dat er ongelofelijk hard geoordeeld wordt over gescheiden mensen. Zelf denk ik dat bepaalde teksten tot een dogma zijn verheven zonder dat mens echt nadenkt over wat zoiets in de praktijk betekent. Stel je wordt als vrouw mishandeld. Je vlucht het huis uit omdat je anders je leven niet zeker meer bent. Als we dan vanuit dit dogma denken, veroordelen wij de vrouw, niet alleen voor de scheiding, maar we veroordelen haar ook tot een leven zonder man. De man, die in mijn ogen de boosdoener is, gaat weer volledig vrijuit.
Het wordt tijd dat de kerk eens haar veroordelende houding laat varen en zich gaat bezighouden met datgene waar het echt om gaat, de mens in nood. Dogma's als deze zijn liefdeloos en veroordelend.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM368
|
op dinsdag 27 augustus 2013, 19:58
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|