ChristianMatch

Forum

Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5729 5730 5731 5732 5733 5734 5735 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 10:54

ANTA961 schreef:
Ja, die is geweldig!
Het decor is ongeveer de achtertuin van mijn ouders. Prachtige plek! De Veluwe ten top! Ik had het voorrecht om daar te mogen opgroeien...

Heel bijzonder, heb je enig idee van het waarom van deze actie van de dieren? Ik heb op mijn vele wandelngen er wel eens een of een paar gezien maar dit slaat allles.
Heel mooi!

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 10:56

ANNA415 schreef:
Hij heeft in ieder geval geen duiven Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

ik straks ook niet meer Knipoog smileyLachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 11:40

De indeling van de wetten (ceremonieel, civiel etc.) die hier gemaakt wordt, is een gangbare methode die vooral in reformatorische kring wordt gebruikt. Met deze methode is het echter moeilijk om nu precies uit te maken welke wetten blijvend zijn en welke verouderd. In sommige hoofdstukken in de Bijbel staan in één hoofdstuk wetten die onder meerdere van deze aangehaalde categorieën vallen.
Als je bv naar een wet kijkt die zegt dat je een hekje om het platte dak moet zetten en het verbod om al het graan van je akker te oogsten, dan zou je daarvan kunnen zeggen dat deze wetten vandaag de dag achterhaald zijn. Als je kijkt naar de bedoeling van deze wet: de zorg en liefde voor de naaste, dan is deze wet nog heel actueel.
Het gebod: ``Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag``, wordt ook al moeilijk. Er is precies omschreven (waarschijnlijk door Mozes)wat daar onder verstaan moet worden : iemand die hout sprokkelt op de sabbatdag moest al gedood worden. En ook de 7e dag houden wij niet meer in ere. De veel gehoorde reden dat de opstandingsdag van Jezus aangeeft dat we daarom de zondag als rustdag moeten houden, brengt wel het probleem en de vraag met zich mee of de wetten voor de sabbat nu ook nog geldig zijn voor de zondag.

De achterliggende principes van deze wetten zijn echter wel duidelijk. Dat bedoelde ik gisteren met:
Jezus heeft de wet vervuld, op een hoger niveau gebracht. Niet alles letterlijk lezen, maar kijken naar de eigenlijke bedoeling, kijken naar de achterliggende principes. Zo is het mogelijk om recht te doen aan de historische context, maar ook recht te doen aan het gedrag dat God nu nog steeds vraagt van de mens, gedrag gebaseerd op principes als heiligheid, rechtvaardigheid, gerechtigheid en liefde.

Het woord Thora duidt een richting aan. Wetten van toen mogen wij vertalen naar de praktijk van nu, zelfs ceremoniële en civiele wetten kun je zoals ik aangaf vertalen naar nu. De Bijbel is echter geen handboek van normen, het is geen naslagwerk met een zaakregister dat antwoord geeft op alle ethische vragen. De Bijbel is een bron van inspiratie, waaruit wij vandaag putten mogen, heel actueel en beslist niet achterhaald. Geloof is altijd in beweging.

Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 3 september 2013, 11:41
Naar boven

Auteur Bericht
ANTA961

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 11:45

THOMAS968 schreef:
Heel bijzonder, heb je enig idee van het waarom van deze actie van de dieren? Ik heb op mijn vele wandelngen er wel eens een of een paar gezien maar dit slaat allles.
Heel mooi!

Thomas.

Ik heb er wel over zitten denken. Er is ook niet iets te horen of te zien waar ze zo van geschrokken zouden kunnen zijn. Geen idee. Ik hoor van mijn ouders wel dat er wel vaker zulke grote koppels herten lopen (laatst ongeveer 140 ofzo...) maar waarom ze ineens als in een streep terug vliegen...!? Geen idee!
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 11:50

ANNA415 schreef:
Ik haal nog maar een stukje naar boven wat Petra 373 op pagina 2 plaatste

Eh...stukje...Smiley die vol vragen zit
Volgende keer liever even een verwijzing ipv weer deze lap tekst te plaatsen.

Redactie CM
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 12:04

PIETER619 schreef:
Is iemand zielig als die een ander blokkeert en zo dus geen mail meer kan ontvangen en zelf wel nog mails stuurt?
Komt mij de gedachte boven drijvend dat men zich verheven voelt boven hen die op ander wijze met hun talenten wel goed zijn, maar door de blokkeerder of ster als minderwaardig worden bestempeld, puur omdat eigen ego niet gestreeld wordt als men wel zijn/haar best doet als men niet naar zijn/haar pijpen kan dansen.

A men iemand blokkeerd om geen kritiek (zelfs opbouwende) meer te kunnen ontvangen, is het een zwakte bod, jammer zeer jammer.

Onderwerp is veranderd en verplaatst.
Er is twijfel of dit topic levensvatbaar is...Smiley die vol vragen zit
Zie ook mijn reactie op Anna.

Redactie CM

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op dinsdag 3 september 2013, 12:06
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 12:06

ANNA415 schreef:
Pieter klinkt als dat iemand je lastig valt maar je geen mogelijkheid geeft om terug te reageren. 3 opties:

- lekker negeren
- ook blokkeren
- de redactie waarschuwen

Wat is dat hier toch? Af en toe komen die berichten voorbij dat men elkaar weer loopt te stangen op mail of in het forum. Er worden zelfs mensen om geband. Hoe bont moet je het maken?!!! Het is mij nog nooit gelukt een reprimande van de redactie te krijgen Gefrustreerde smiley Smiley die vol vragen zit

Sorry Anna, maar ben het weer helemaal met je eens Knipoog smiley

Redactie CM
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 12:08

ROELANDE345 schreef:
Bidden voor Petra en haar kids. Ze hebben nog geen nieuwe huisvesting

Misschien beter om dit bij het subforum Gebed te plaatsen?

Redactie CM
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 12:34

ANNA415 schreef:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=55a6RyKWVoI

Echt tot het einde kijken Knipoog smiley

Geweldig mooi filmpje en inderdaad wat een overwachts einde
Naar boven

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 13:04

ANNA415 schreef:
Dus vandaag of morgen in het nieuws:
EOD ONTRUIMT VRIEZER KLUS Clown smiley
Hahahahahaha, funny!! Lachende smiley
Maar ja, hoe maak je zo'n raket onschadelijk? Kwijlende smiley Kwijlende smiley Smiley met dichtgeplakte mond Coole smiley met zonnebril .....
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 13:05

ANTA961 schreef:
Ik heb er wel over zitten denken. Er is ook niet iets te horen of te zien waar ze zo van geschrokken zouden kunnen zijn. Geen idee. Ik hoor van mijn ouders wel dat er wel vaker zulke grote koppels herten lopen (laatst ongeveer 140 ofzo...) maar waarom ze ineens als in een streep terug vliegen...!? Geen idee!

Het zijn prooidieren die in groepen leven omdat dit betere overlevingskansen biedt. Diergedrag wordt meestal gestuurd door de drang naar voedsel of voorplanting. Als ze voor de eerste keer over het hek springen zijn ze rustig en kennelijk op zoek naar voedsel (naar ik aanneem). Als ze terugkomen, zijn ze op de vlucht. De oorzaak is niet te achterhalen uit het filmpje dus ik hoopte dat een omwonende meer zou kunnen weten. Als dat niet zo is, genieten we maar van de prachtige beelden want dan komen we er moeilijk achter. Wel bijzonder dat ze zo dicht bij de menselijke bewoning komen.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 13 september 2013, 14:14
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 13:06

STEENTJE178 schreef:
Hahahahahaha, funny!! Lachende smiley
Maar ja, hoe maak je zo'n raket onschadelijk? Kwijlende smiley Kwijlende smiley Smiley met dichtgeplakte mond Coole smiley met zonnebril .....

SNEL!
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 13:22

Blokkeren doe je als iemand herhaald hinderlijk is en niet reageert op verzoeken er mee te stoppen. Dat is dan een optie en een duidelijk signaal. Met blokkeren stop je het gesprek omdat er aan de andere kant geen bereidheid is. Overigens vind ik dat de bereidheid er ook moet zijn aan de overkant om te stoppen met halve preken en moraliserende uitspraken. Iemand kan het wel goed bedoelen dat hij vindt dat ik een bepaalde krant niet mag lezen. Het gaat me te ver om dan te stellen dat ik beinvloed wordt door het communisme omdat er ooit een journaliste bij Trouw had gewerkt die dertig jaar geleden(!) als gereformeerd meisje wel eens bij vergaderingen van de CPN was geweest. Belachelijk en het is altijd dezelfde denkrichting waar dit soort onzin uitgekraamd wordt als zijnde de waarheid. Ik heb als jongere ook wel eens een bijeenkomst van de SGP bijgewoond maar dat maakt me nog niet tot een bevindelijke refo met een dito gedachtengoed.

Met name nieuwe en/of jonge leden zou eigenlijk duidelijk gemaakt worden wat blokkeren op CM is. Camoufleren is een handige optie bij CM. Er zijn mensen die eigenlijk iemand willen camoufleren maar meteen op blokkeren drukken. Dat is ongepast want iemand die dan geblokkeerd wordt doet de ander helemaal geen kwaad alleen omdat de ander hem of haar niet ziet zitten.

Blokkeren hoort het laatste te zijn wat je doet en alleen als het echt niet anders kan. Lijkt me ook passen bij de levensovertuiging die de meeste mensen hier hebben.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 3 september 2013, 14:05
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 13:23

CHRISTIANMATCH schreef:
Onderwerp is veranderd en verplaatst.
Er is twijfel of dit topic levensvatbaar is...Smiley die vol vragen zit
Zie ook mijn reactie op Anna.

Redactie CM

Die vraag kan men bij meerder topics stellen, maar als het niet zo is blijkt dat vanzelf wel.
Bedankt voor de reacties, doet me goed. Ik lig er niet wakker van, beslist niet. Maar ik vind het zo kinderachtig, zelf iets schrijven via de mail, (ook niet kwetsend hoor) en dan gauw de vingers in de oren stoppend door t egaan blokkeren.

Hopelijk wel goed geschreven. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 13:25

CHRISTIANMATCH schreef:
Sorry Anna, maar ben het weer helemaal met je eens Knipoog smiley

Redactie CM

Is dat wel zo? ik denk dat jullie dan een beetje onderschatten hoe hard sommige opmerkingen aan kunnen komen.....En inderdaad, je kan dan blokkeren, ik heb dat recent ook gedaan maar dan moet er wel heel wat gebeuren want blokkeren geeft ook dat er ook geen herstel mogelijk is. En willen we dat als christenen niet juist uitdragen?

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 3 september 2013, 14:24
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 13:29

FREEK734 schreef:
Willemijn, je zult het gezien je reactie misschien niet verwachten, maar juist in de tijd van Paulus was homosexualiteit een wijd verbreid en geaccepteerd fenomeen. Zelfs de heerser van het Romeinse wereldrijk, Keizer Nero die in 59 na Christus aan de macht kwam, was openlijk homoseksueel en trouwde met een man! En zelfs in die tijd gold wat ik bovenschreef, geen enkele acceptatie van homoseksualiteit in de Bijbel.

De Bijbel lezen naar de cultuur levert dus in dit geval juist niet op wat je beoogt als je handelt conform het NT. Onder invloed van het Cristendom kwam langzamerhand een einde aan de acceptatie van homoseksualiteit en ook aan een hele rits seksuele verwording, babymoord (officieel toegestaan door de vader!) etc. Het was vóór het Christendom zo goed nog niet...

Wat je verder zegt over de rol van de vrouw conform Tim. Ook hierin kan ik je wat informatie bieden. Weet je dat je dat dit meer dan 100000 Christenen alleen in Nederland betreft die dit oprecht geloven? In delen van de pkn, en in de christelijk gereformeerde kerken, de (oud)gereformeerde gemeentes in (Ned) en in de hersteld hervormde kerk, ofwel minimaal 6 kerkgenootschappen krijgt de vrouw geen kerkenraadsfunctie toebedeeld. Verder kan je het niet eens zijn met het sgp standpunt, ik ben dat toevallig ook niet, niet omdat ze het letterlijk uit de Bijbel halen maar omdat ze hier via een m.i. onterechte complexe indirecte argumentatie toe komen. Maar ik zou ze niet graag van onoprechtheid willen beschuldigen.

Wat je zegt over het letterlijk volgen van de Bijbel…. Hierin volg ik je niet. Het gaat om een handjevol geboden. De geboden van het OT zijn bijna allemaal ceremonieel of burgerlijk. Maar zelden zedelijk, aangehaald in het NT en universeel geldend. Ik daag je uit om een gebod aan te wijzen die ik moet houden die mij vreemd in de oren klinkt.

Wat ik verder opvallend vind is de voortdurende aanvallen op het het standpunt dat homoseksualiteit ziet als zonde door deze te bestempelen als liefdeloos. Dat deze aanvallen van de wereld komen vind ik begrijpelijk, maar van christenen…. Met evenveel gemak kan ik deze bal retourneren. Gods geboden zijn liefdesgeboden, de vaste en veilige grond voor ieder mens. Binnen dit kader komt de mens tot zijn eigenlijke ontplooiing, als leefregel der dankbaarheid, en niet om de zaligheid te verdienen zoals vele malen hiervoor door velen aangehaald, om met de woorden van Jezus te spreken die in Joh 14 uitlegt wat het betekent om de liefdesgeboden te onderhouden in de Geest:

“ Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren”.
Dit is met zoveel teksten uit te breiden dat ik niet begrijpen kan dat oprechte Christenen telkens maar reppen over liefdeloosheid als iets als zonde bestempelt wordt. God bestempelt, nogmaals, zaken als zonde om de mens te waarschuwen, waarom anders?

Ik vind het liefdeloos mensen niet te waarschuwen als ze zich op erg dun ijs begeven, en ik vind dat je ze juist dan heel erg tekort doet. Als er geen acceptatie is van elkaars integriteit dan stopt de discussie snel. Daarom heb ik tot nu toe de bal ook niet (bewust) teruggetrapt. Ik ben dat ook niet van plan, want het werkt alleen averechts.

Dit is nu net het verschil in opvatting en interpretatie waardoor we zo van elkaar verschillen......We zijn alletwee oprechte christenen en toch zo'n andere visie......het is altijd jammer als je elkaar dan ten wille van datzelfde christen zijn niet tegemoet kan en wil komen..
Freek, ik kom ook uit de refo cultuur en zelf heb ik ervaren dat uit de Naam van God veel krassen op mijn ziel zijn gekomen en dan heb ik nog niet eens een andere geaardheid.......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 3 september 2013, 14:26
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 15:11

CHRISTIANMATCH schreef:
Misschien beter om dit bij het subforum Gebed te plaatsen?

Redactie CM

Het was nieuws dat zij haar spullen kwijt is door die brand , dus mag er gerust dan gebed gevraagd worden omdat het als nieuwsfeit is gebracht.
Natuurlijk kan het dan ook nog wel bij afdeling gebed geplaatst worden, niets mis mee, er wordt toch al te weinig gebeden
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 15:19

SHANITA130 schreef:
Ja, iemand ze zin doordrijven in de naam van God...Hoe Is Het Mogelijk he?

Al onze zonden kunnen vergeven worden behalve die tegen de Geest, misschien dat we daarom ons nu niet geheel open kunnen of durven stellen voor wat voor goeds Hij nog voor ons in petto heeft. Houdt misschien ons ego het ook tegen om geheel vervuld te worden van de Geest??

In de trant van, een beetje van God en veel van me zelf. Hoe kan men vervuld raken van de Geest?
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 16:41

PIETER619 schreef:
Het was nieuws dat zij haar spullen kwijt is door die brand , dus mag er gerust dan gebed gevraagd worden omdat het als nieuwsfeit is gebracht.
Natuurlijk kan het dan ook nog wel bij afdeling gebed geplaatst worden, niets mis mee, er wordt toch al te weinig gebeden

Te weinig gebeden???
Pieter....soms weten we dat niet van elkaar...
Er is ook veel stil en verborgen gebed....

Doet me denken aan een kinderversje....
""Ja voor ALLE mensen saam..bid ik U in Jezus Naam""
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 16:43

ROELANDE345 schreef:
Bidden voor Petra en haar kids. Ze hebben nog geen nieuwe huisvesting

Wat erg......dat moet toch ""ergens""kunnen???
Een tijdelijke woning...
Dit is toch urgent?

Laatst aangepast door
ZEELAND736
op dinsdag 3 september 2013, 16:44
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 16:49

Stukje gekopieerd uit de cip nieuws brief over de werking van de Heilige Geest

God, die ons hart aanziet, weet wat onze motivatie is. Hij geniet van Zijn kinderen die oprecht naar Hem verlangen. En wedergeboren als we zijn, hopelijk ook vervuld met de Heilige Geest, hebben we Gods Geest al Die in ons woont. Niet kwart, niet half, maar helemaal. Wij zijn het zelf die struikelen en met vallen en opstaan door het leven gaan in een proces van heiliging dat doorgaat totdat de Heer ons thuis roept. Soms lopen wij enorme omwegen en het is juist dan dat we afstand tot God ervaren. En God snapt dat. "Hij weet wat maaksel wij zijn" (Ps.103:14)...

Maar Hij is niet veranderd. Hij verhuist niet! Wij maken omwegen!

Het recept is dan ook eigenlijk heel eenvoudig. Het is niet 'meer van de Geest', maar 'minder van onszelf'! In oprechte dienstbaarheid onszelf wegcijferen, ons verootmoedigen, "de ander uitnemender achten dan onszelf".

Weet je wanneer ik Gods nabijheid ervaar? Als ik voor Hem aan het werk ben en af en toe in de stilte zijn zachte stem mag horen, die me de weg wijst. En heel af en toe mag ik een aanraking van Zijn Geest ervaren in de stilte.

Toewijding is het antwoord; (hernieuwde) toewijding aan Hem en aan het werk dat Hij voor ons heeft klaarliggen. Dicht bij Hem blijven en vragen om Zijn leiding bij alles wat we doen. Dan kan de Geest krachtiger in ons en door ons werken.

Dat is: 'meer van de Geest'!

Bron: Gerard Wassink
Naar boven

Auteur Bericht
CORTAZAR588

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 16:55

Das het juiste woord Rendez Vous.

En misschien na gisteren : ne me quittes pas?

Allez ........
Naar boven

Auteur Bericht
MARLEEN090

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 17:04

Hoihoi,

Ik heb nog nooit meegeBBQed, maar lijkt me erg gezellig. Helaas kan ik de 14e a.s. niet, want moet werken. Huilende smiley, smiley in tranen

Jullie allemaal heel veel plezier en hopelijk grandioos BBQweer!!

Marleen
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 17:56

WILLEMIJN232 schreef:
Dit is nu net het verschil in opvatting en interpretatie waardoor we zo van elkaar verschillen......We zijn alletwee oprechte christenen en toch zo'n andere visie......het is altijd jammer als je elkaar dan ten wille van datzelfde christen zijn niet tegemoet kan en wil komen..
Freek, ik kom ook uit de refo cultuur en zelf heb ik ervaren dat uit de Naam van God veel krassen op mijn ziel zijn gekomen en dan heb ik nog niet eens een andere geaardheid.......

In naam der wet. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 18:06

JANE410 schreef:
Stukje gekopieerd uit de cip nieuws brief over de werking van de Heilige Geest

God, die ons hart aanziet, weet wat onze motivatie is. Hij geniet van Zijn kinderen die oprecht naar Hem verlangen. En wedergeboren als we zijn, hopelijk ook vervuld met de Heilige Geest, hebben we Gods Geest al Die in ons woont. Niet kwart, niet half, maar helemaal. Wij zijn het zelf die struikelen en met vallen en opstaan door het leven gaan in een proces van heiliging dat doorgaat totdat de Heer ons thuis roept. Soms lopen wij enorme omwegen en het is juist dan dat we afstand tot God ervaren. En God snapt dat. "Hij weet wat maaksel wij zijn" (Ps.103:14)...

Maar Hij is niet veranderd. Hij verhuist niet! Wij maken omwegen!

Het recept is dan ook eigenlijk heel eenvoudig. Het is niet 'meer van de Geest', maar 'minder van onszelf'! In oprechte dienstbaarheid onszelf wegcijferen, ons verootmoedigen, "de ander uitnemender achten dan onszelf".

Weet je wanneer ik Gods nabijheid ervaar? Als ik voor Hem aan het werk ben en af en toe in de stilte zijn zachte stem mag horen, die me de weg wijst. En heel af en toe mag ik een aanraking van Zijn Geest ervaren in de stilte.

Toewijding is het antwoord; (hernieuwde) toewijding aan Hem en aan het werk dat Hij voor ons heeft klaarliggen. Dicht bij Hem blijven en vragen om Zijn leiding bij alles wat we doen. Dan kan de Geest krachtiger in ons en door ons werken.

Dat is: 'meer van de Geest'!

Bron: Gerard Wassink

klopt we ten delen maar de Geest is veel meer en kan ook zonder dat Hij in ons is werken op aanvraag. Dat er dingen gebeuren en wij die niet verklaren kunnen, kan het werk van de Geest zelf zijn, soms door gebed van velen.

Ik heb deze topic geopend, ook om ervaringen met elkaar te kunnen delen in hoe de Geest ons helpt zonder dat Hij in ons is, bijvoorbeeld doelend op gebeurtenissen.
Naar boven

Auteur Bericht
GEPKE170

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 18:25

Hallo allemaal.
Wat mooi dat zoveel zich hebben opgegeven.
Van CM komen.
Doe de namen zoals ze op CM staan.
Vrouw 908 (44). Johanna014 (45)
Riemer 850 40). Daniël777 (36)
Grace 556 (64). Jojada808 (37)
Mariëlla 911 (40)
Tomk864 (41)
Siem720 (43)
Yolanda150 (37)
Sifra328 (32)
Petra230 (38)
Nadja429 (42)
Ing376 (30)
Chatuliem368
Zahida091 (53)
Bert168 (45
Komen ook gasten
Astrid (51)
Tineke (47)
Tjerk. (56)
Wim (64)
Jellie.
Ga er van uit dat jullie allemaal komen. Lukt het niet mail me dan voor vrijdag. Heb ik iemand vergeten, graag een berichtje.
Wil iemand zich nog opgeven ook graag voor vrijdag.
Jullie krijgen persoonlijk een mail met adres en kosten.
Inloop vanaf 12.00 uur
Tot ziens
Annet en Gepke
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 20:39

Dinsdag 3 september, 1 Koningen 21: 1-15; De aarde is van de Heer.

Is Nabots reactie op Achabs verzoek niet een beetje overtrokken? Als door een wesp gestoken, valt hij fel tegen Achab uit. Een wel erg botte reactie, denk je even. Maar zo is het niet. Achab had die vraag nooit mogen stellen. Het stuk land dat grenst aan zijn paleistuin is een zogenaamd ‘erfdeel van de Heer’, aan Nabots familie toegewezen eeuwen terug ten tijde van Jozua. Zo’n stuk land mocht je van God gebruiken, het was van God en herinnerde je eraan dat eigenlijk heel de aarde van de Heer is. Nabot heeft er een mooie wijngaard op, een wijngaard des Heren! Maar Achab zegt dat allemaal niets meer. Want Achab is een Baälknecht. En Baäl is een uitbuiter van de aarde en Achab ook! Het volk Israël – Gods wijngaard bij uitstek – is hem geen kostbaar door Gods toevertrouwd bezit en grond zegt hem op zich niets. Van dat stuk land van Nabot wil hij nota bene een moestuin maken. Bij zo veel lompheid is Nabots reactie eigenlijk nog heel beheerst. Maar dan wordt Izebel actief en neemt met geweld ‘het eigendom van de Heer’. En onschuldig bloed kleurt de aarde donker. Van die grond zal Achab geen plezier beleven. De Eigenaar van de grond zal de dief weten te vinden. Ergens geldt dat heel de aarde.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 22:12

ieks
spinnenalarm Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FREEK734

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 22:18

‘Over time, Rome experienced a similar trajectory as Greece between the early republic and the later empire, and negative attitude toward same-sex unions and non-procreative sexuality increased with the rise of Christianity in the Roman Empire (Pickett). By the fourth century, anxiety toward obviously pervasive same-sex unions reached a peak when the state passed a law promising punishment to anyone entering a same-sex marriage (Eskridge).’

(bron http://www.randomhistory.com/history-of-gay-marriage.html)

Wel bijzonder dat juist onder invloed van het Christendom de homohuwelijken werden uitgebannen. En is het waarschijnlijk en niet al te pedant te veronderstellen dat er nu wel same-sex huwelijken in liefde en trouw zouden zijn en toen niet?

Wat betreft de ‘harden’ en de ‘zachten’ , In de grondtekst wordt toch echt het woord arsenokoitai gebruikt hetgeen betekent: ‘die bij mannen liggen’ . Zie mijn voorgaande aangehaalde link.

Verder wordt de Bijbel in iedere cultuur uiteraard anders gelezen. Een versteend begrip is niet eens mogelijk, al zou je willen, er is altijd beweging en dat is op diverse fronten te zien. Ik denk dat je eerder moet oppassen voor de neiging om je (–onbewust!) aan te passen aan groepsdruk, aan de superieure cultuur die in deze tijd in een razend tempo modern heidens wordt , maar dat gelukkig nog veel minder is dan tijdens de beginperiode van de kerk . Het is op zijn minst opvallend om te zien hoe gemakkelijk de ooit door vele christenen als universeel beleden normen en waarheden worden losgelaten ‘om in rapport te worden gebracht met de tijd’, bijv. sex voor het huwelijk, opstanding, hemel, hel etc. In hoeverre is hier sprake van een autonoom, objectief (en ook deskundig) denkproces en in hoeverre is daar de beïnvloeding door de tijdgeest? Het doet wat met je als je altijd als belachelijk in de hoek wordt gezet, als je dag in dag uit overladen wordt met overspel, mooie vrouwen, het nihilisme, hedonisme en wat al niet meer. Het is in alle tijden de kunst geweest om de Bijbel zo te lezen dat haar recht gedaan wordt, en de invloed van de cultuur op de Bijbel en die van de cultuur op ons te wegen, en uiteraard wordt altijd gepoogd om de achterliggende principes te doorgronden. Dat is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het nu alleen noem omdat het zo vaak aangehaald wordt als zou dat niet de bedoeling zijn van ‘tegenstanders’.

De grote kracht van de Statenvertaling en hsv is dat ze zo letterlijk mogelijk vertaald zijn, waardoor de invloed van de eigen cultuur en de eigen theologische opvattingen zo klein mogelijk geweest zijn. De indeling die ik eerder noemde (ceremonieel/ burgerlijk/universeel zedelijk) zijn een vaak gebruikte kapstok om duidelijkheid te verschaffen maar ook andere zijn mogelijk zie bijv. http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi51-3c.php

M.i. staat wel vast dat er universeel geldende wetten en waarheden zijn, onafhankelijk van welke cultuur dan ook. Doodslag (en moord) is en blijft universeel doodslag en verwerpelijk, al staat dat ook in deze tijd weer op losse schroeven en zal de pil van Drion er eerder zijn dan de (theologische) acceptatie van homoseksualiteit door (een bepaalde groep) orthodoxe christenen waartoe ik mijzelf reken. Ik twijfel ik er ook niet aan dat ook abortus en euthanasie onder bepaalde christenen reeds geaccepteerd zijn. En afgaande op het cultuurargument zoals hier gebruikt, moeten christenen in Nigeria of Iran homosexualiteit als zonde blijven zien, en bij ons niet?

Het onbreken van acceptatie, of zelfs het noemen ervan in de Bijbel van zon belangrijke relatie zijn voor mij echt voldoende bewijs voor de universele geldigheid . Helemaal als je de antiteksten meeweegt. Daarover zullen we het wel niet eens worden. En bij alles geldt natuurlijk dat je geen nieuwe wijn in oude zakken, en oude in nieuwe moet doen….
Ik probeer nu te stoppen met de discussie, heb nog veel te doen. Bij hele goeie argumenten kan ik het vast niet laten te reageren dus misschien tot tiks.
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 september 2013, 22:20

Bach - Brandenburgse Concerten (Six concerts avec plusieurs instruments)

No.3 - Allegro Moderato

http://www.youtube.com/watch?v=hZ9qWpa2rIg

No.4 - Andante

http://www.youtube.com/watch?v=s20qUN39OyI&feature=related
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5729 5730 5731 5732 5733 5734 5735 ... 6194 Volgende
Pagina 5732 van 6194